Matti-Pekka Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 Terve Onko lajitovereilla tietoo tai tuntumaa mistä löytäisi vakkarin joka toimisi vaijeri mittarilla+ vaijerikaasulla, siis kuplan koneeseen ..vaikkakin mopoon...? anturit saa jarruihin helposti. On vaan niin tylsää likistää tuppee pitkillä matkoilla, kun vois vaunumopossa senkin aikaa olla netissä...vitsi tietysti. Mutta onhan noita ollut, mutta mistähän nyt löytäis. Toinen kysymys, pitäis alkaa tutkia öljyn lämpöjä kun ilmat nyt lämpenee ja siihen olis kiva löytää T1 koneeseen helposti käyvä ja luotettava lämpömittari. Mikähän ja mistä sellaisen löytää? ja taas asennuskohde mopo, eli vettä kuraa loskaa pitäis kestää... Quote Link to comment
tolvana Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 Mekaaninen lämpömittari on pop mopoon. Takamoottoriautossa vaan anturista tuppaa tuleen melko pitkä Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted April 23, 2019 Author Share Posted April 23, 2019 19 minutes ago, tolvana said: Mekaaninen lämpömittari on pop mopoon. Takamoottoriautossa vaan anturista tuppaa tuleen melko pitkä Ok..mihinkäs tuo kapilaarianturi on ollut näissä tapana työntää?? Quote Link to comment
Marko Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Tää toimii http://aircooled.fi/tuote/647/oljyn-mittatikkulampoanturi-vdo Quote Link to comment
Tutkija Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Tai elektroninen kinkkumittari ja vaikka langattomana niin voi katsella missäpäin mopoa vaan lämpöjä... Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 3 hours ago, Marko said: Onko tuo öljytikun hole se hyvä reitti, vai onko joku muukin anturinpaikka hyväksi koettu? Ihan hyvä idea kylläkin, kiitos vinkistä! Quote Link to comment
Marko Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 9 minutes ago, Matti-Pekka said: Onko tuo öljytikun hole se hyvä reitti, vai onko joku muukin anturinpaikka hyväksi koettu? Ihan hyvä idea kylläkin, kiitos vinkistä! Mikä tahansa paikka missä anturi on kunnolla öljyssä. Öljystä mittaamisessa on sellainen asia muistettavana että eri öljyjen lämmön siirto kyky on erilainen eli kone voi olla todella kuuma vaikka öljyn lämpö näyttäisi toisin. Toinen on laittaa lisäksi tulpan alle tuleva anturi eli kolmosen tulpasta miittamallla saadaan myös kannen lämpöjä seurattua. Sellaisia en kyllä ole nähnyt hetkeen missään myynnissä mutta ainakin ilmailupuolella niitä on käytössä ja ennen ainakin Hot Cars niitä myi eli: https://www.vdo-gauges.com/sensors/temperature-sensors-switch/temperature-sensor-only/temperature-sender-600f-cylinder-head-14mm.html https://www.vdo-gauges.com/instruments-displays-and-clusters/by-type/cylinder-head-temperature.html Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 (edited) Terve Joo, näitä "sähköttömiä" tulpanaltamittaavia on näissä ilmajäähy itäboxer koneissa jotkut käyttäneet, ja on kyllä makee toteutus ... esim, kuva. Mulla on nyt menossa kaksiosaisien imusarjojen (öljykierrolla) eri variaatioiden jäähdyttävä vaikutus öljynlämpöihin eri ajo-olosuhteissa mittaukset,ja siksi nyt vain tuo ö-lämpö mittaus. Edited April 24, 2019 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Broidi Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Mulla vois olla tallilla yksi NOSsi vakkaripaketti. Muistaakseni Spall:n tekemä. Käyn huomenna yytsimassa muistanko oikein. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 1 hour ago, Broidi said: Mulla vois olla tallilla yksi NOSsi vakkaripaketti. Muistaakseni Spall:n tekemä. Käyn huomenna yytsimassa muistanko oikein. Ok! Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 Tuo VDO:n tikku näyttää kyllä VDO:n mittarin kanssa oikeita lukemia. Tikku vaan tuppaa törröttämään reijästä parikymmentä senttiä yli joten muodostuuko mopossa jonkinsortin esteeksi. Ja johdot lähtee tietysti ihan mittatikun päästä. Taivuttaa sitä kyllä kohtuudella voi. Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 (edited) 26 minutes ago, Kemin Karavaanari said: Tuo VDO:n tikku näyttää kyllä VDO:n mittarin kanssa oikeita lukemia. Tikku vaan tuppaa törröttämään reijästä parikymmentä senttiä yli joten muodostuuko mopossa jonkinsortin esteeksi. Ja johdot lähtee tietysti ihan mittatikun päästä. Taivuttaa sitä kyllä kohtuudella voi. Mulla tuo öljytikkari näyttää ihan mitä sattuu VDO classic series mittarin kanssa, ei mitää tolkkua.. Olin yhteyksissa mittarin tekijään eli North Hollywood Speedometeriin.. Pitäs käyttää jotain muuta anturia, jännä ku muka ei käy kaikki anturit ristiin.. Kyseessä siis tämmönen mittari.. Edited April 24, 2019 by Urbantoy Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 28 minutes ago, Kemin Karavaanari said: Tuo VDO:n tikku näyttää kyllä VDO:n mittarin kanssa oikeita lukemia. Tikku vaan tuppaa törröttämään reijästä parikymmentä senttiä yli joten muodostuuko mopossa jonkinsortin esteeksi. Ja johdot lähtee tietysti ihan mittatikun päästä. Taivuttaa sitä kyllä kohtuudella voi. Totta..se on kumminkin ihan siinä ekana tuulen /veden/loskan tuivertamana....taas jos tekis öljykellon jalkaan anturipaikan niin se ottaa lohkon/ajoviiman lämpötilaa sotkemaan tulosta..pitäs varmaan tehdä öljyn tyhjennysroppuun kierre anturille + suojapanssari ettei risut ja oksat karsi anturia irti.... Quote Link to comment
-tipi- Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 (edited) Valmiita VDO:n tyhjennysproppuantureita on myös olemassa. Mulla moisesta jäi tosin pohjakosketuksessa apiko tiehen. Tölkissä toimi mainiosti elektroninen Waeco Magic Speed, joten juniksen tulee samanlainen. Mopossa voi tuo sininen alipainekello näyttää hölmöltä... Edited April 24, 2019 by -tipi- linkki lisätty Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 (edited) 2 minutes ago, Matti-Pekka said: Totta..se on kumminkin ihan siinä ekana tuulen /veden/loskan tuivertamana....taas jos tekis öljykellon jalkaan anturipaikan niin se ottaa lohkon/ajoviiman lämpötilaa sotkemaan tulosta..pitäs varmaan tehdä öljyn tyhjennysroppuun kierre anturille + suojapanssari ettei risut ja oksat karsi anturia irti.... Mulla ei toiminut öljypropusta.. Näytti vielä sekavampia jos edes mitään.. luulen että maadoituksessa oli ongelmaa, ja ku oli huolella tontissa niin se sai osumaa anturi ja johto ei pysynä paikallaan.. Seuraavaks kokeilen varmaan tuota.. http://aircooled.fi/tuote/1567/oljynlampoanturi-oljynpaineventtiilin-paikkaan-vdo Edited April 24, 2019 by Urbantoy Quote Link to comment
Henkar Posted April 24, 2019 Share Posted April 24, 2019 (edited) Vakkarista en tiedä, mutta jos jatkuva kahvan puristaminen puuduttaa, niin ratkaisu on "matkakaasu"/"kaasukädenlepuuttaja".https://www.eurobiker.fi/chaft-matkakaasu.html edit. youtubesta tuli vastaan tämmöinen kunnon Niksi-Pirkka video vakionopeudensäätimeksi https://www.youtube.com/watch?v=uPYwUVamNlM Edited April 24, 2019 by Henkar Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted April 24, 2019 Author Share Posted April 24, 2019 1 minute ago, Henkar said: Vakkarista en tiedä, mutta jos jatkuva kahvan puristaminen puuduttaa, niin ratkaisu on "matkakaasu"/"kaasukädenlepuuttaja".https://www.eurobiker.fi/chaft-matkakaasu.html Joo..kyllä nää perinteiset ja hieman oudommatkin tuet ja kiilat on jo ehditty vuosien varrella kokeilla, mutta nyt etsitään "järeämpiä" tekniikoita....😊 Quote Link to comment
Broidi Posted April 25, 2019 Share Posted April 25, 2019 On 4/24/2019 at 1:56 PM, Kemin Karavaanari said: Tuo VDO:n tikku näyttää kyllä VDO:n mittarin kanssa oikeita lukemia. Tikku vaan tuppaa törröttämään reijästä parikymmentä senttiä yli joten muodostuuko mopossa jonkinsortin esteeksi. Ja johdot lähtee tietysti ihan mittatikun päästä. Taivuttaa sitä kyllä kohtuudella voi. Tuota pystyy ihan lyhentämäänkin, jos tinaus luonnistuu. Se anturiosa on ihan siellä kärjessä ja liitinosa purettavissa. Quote Link to comment
Broidi Posted April 30, 2019 Share Posted April 30, 2019 (edited) Muisti on valikoiva. Nyt vasta muistui mieleen tuo vakkari. Tallilta löytyi NOS Spall.n tekemä vakkarisarja. Ohessa kuvaa. HP: 100€ Helsingistä löytyy Edited April 30, 2019 by Broidi Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 2, 2019 Author Share Posted May 2, 2019 Terve Laitoin "Broidille" Yv:tä.. 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 2, 2019 Author Share Posted May 2, 2019 (edited) Pitäisi hommata soma pikkuruinen öljyjäähy (putki/letkuliitäntä)..ihanne koko olisi noin 200--250x110--150 (mm), sitä kokoluokkaa lähellä... Mistä kannattaisi alkaa etsiä, ja tietty edullisuus ja kotimaan hankinta olisi eduksi..myös ehjä käytetty kiinnostaa. Mitä on raati mieltä sellaisesta öljynlämpö mittauksesta jossa mitattaisi sen öljyn lämpötila kun se palautuu kiertoon...eli pieni "säiliö,potero" johon saisi lämpömittaus anturin ennen kun öljy palautuu koneen kiertoon (siis jäähdyttimien jälkeen) silloin ainakin näkisi pystyykö jäähdytys oikeesti enää jäähdyttää öljyä , vai onko se jo niin hemo kuumaa....?? Edited May 2, 2019 by Matti-Pekka Quote Link to comment
x-pj Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 Moottorin sisään menevän öljyn lämpötila on se olennaisin. Eihän sillä ole merkitystä minkä lämpöistä öljy "varastossa" on. Onko öljynkierto muutettu niin, että kaikki öljy kiertää jäähdyttimen kautta. Quote Link to comment
Urbantoy Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 (edited) 4 minutes ago, x-pj said: Moottorin sisään menevän öljyn lämpötila on se olennaisin. Eihän sillä ole merkitystä minkä lämpöistä öljy "varastossa" on. Onko öljynkierto muutettu niin, että kaikki öljy kiertää jäähdyttimen kautta. Miten ton sisään menevän öljyn sitten sais mitattu.. ei taida olla siihen helppoa ratkaisua.. full flow ja sinne anturi paluuletkuun? Tikkari ja öpohjaanturi mittaa varastossa olevaa öljyä käsittääkseni.. Vai onko se aircooled.fi anturi sinne öpaineventtilin paikalle lohkoon millä se reikä tukitaan missä öpainevenat on.. olipa taas fiksusti kirjoitettu mutta so vat Edited May 2, 2019 by Urbantoy 1 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 2, 2019 Author Share Posted May 2, 2019 1 hour ago, Matti-Pekka said: Pitäisi hommata soma pikkuruinen öljyjäähy (putki/letkuliitäntä)..ihanne koko olisi noin 200--250x110--150 (mm), sitä kokoluokkaa lähellä... Mistä kannattaisi alkaa etsiä, ja tietty edullisuus ja kotimaan hankinta olisi eduksi..myös ehjä käytetty kiinnostaa. Mitä on raati mieltä sellaisesta öljynlämpö mittauksesta jossa mitattaisi sen öljyn lämpötila kun se palautuu kiertoon...eli pieni "säiliö,potero" johon saisi lämpömittaus anturin ennen kun öljy palautuu koneen kiertoon (siis jäähdyttimien jälkeen) silloin ainakin näkisi pystyykö jäähdytys oikeesti enää jäähdyttää öljyä , vai onko se jo niin hemo kuumaa....?? Noissa "mönkkäreissä" olisi napakan kokoisia ö-jäähdyttimiä ja myös puhaltimia... Quote Link to comment
x-pj Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 43 minutes ago, Urbantoy said: Miten ton sisään menevän öljyn sitten sais mitattu.. ei taida olla siihen helppoa ratkaisua.. full flow ja sinne anturi paluuletkuun? Tikkari ja öpohjaanturi mittaa varastossa olevaa öljyä käsittääkseni.. Vai onko se aircooled.fi anturi sinne öpaineventtilin paikalle lohkoon millä se reikä tukitaan missä öpainevenat on.. olipa taas fiksusti kirjoitettu mutta so vat Minulla on yhdessä moottorissa sekä öljynpaine että öljynlämpö anturit haarakappaleella alkuperäisessä öljynpaineanturin paikassa. Siitä kanavasta se öljy kulkee moottoriin. Ei sekään ihan optimaalinen ole. Full flowssa voi laittaa anturin vaikka suodatinjalkaan. Paluuletkuun meinasin kerran laittaa sellaisen AN-sovitteen avulla, jossa oli paikka anturille, mutta öljynpaineanturi oli niin pitkä, että olisi tukkinut virtausta. Paineanturi siihen nippaan sopi. Quote Link to comment
PZQ Posted May 2, 2019 Share Posted May 2, 2019 1 hour ago, x-pj said: Moottorin sisään menevän öljyn lämpötila on se olennaisin. Eihän sillä ole merkitystä minkä lämpöistä öljy "varastossa" on. Onko öljynkierto muutettu niin, että kaikki öljy kiertää jäähdyttimen kautta. Lisään soppaan näkökulman Arizonan auringon alta: Bulk oil temperature is the best indication of how hard the fluid is having to work. Temperature measurements elsewhere can be prone to upheat issues eg engine block) or cooling eg the oil filter adaptor is hanging in the engine room airflow and may underread. Sump is always the best answer and is what we always use on engine dyno testing for the best indication of stress on the oil. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 12 hours ago, Matti-Pekka said: Pitäisi hommata soma pikkuruinen öljyjäähy (putki/letkuliitäntä)..ihanne koko olisi noin 200--250x110--150 (mm), sitä kokoluokkaa lähellä... Mistä kannattaisi alkaa etsiä, ja tietty edullisuus ja kotimaan hankinta olisi eduksi..myös ehjä käytetty kiinnostaa. Mää tilasin tollasen pikkujäähyn AN liittimin Demon Tweeksiltä briteistä mopoprojektiin. Mutta mun tuurilla tottakai kama oli varastosta loppu, joten toimitus lienee vasta joskus loppukesästä 😞 Älä laita lämpömittaria, ajaminen on paljon mukavampaa ilman sitä 😄 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 3, 2019 Author Share Posted May 3, 2019 3 minutes ago, KimmoH said: Mää tilasin tollasen pikkujäähyn AN liittimin Demon Tweeksiltä briteistä mopoprojektiin. Mutta mun tuurilla tottakai kama oli varastosta loppu, joten toimitus lienee vasta joskus loppukesästä 😞 Älä laita lämpömittaria, ajaminen on paljon mukavampaa ilman sitä 😄 Joo olet aivan oikeassa tuon ajamisen suhteen...mulla oli joskus itämopoilun alkutaipaleella Uralissa mittareita mittaamassa mitä milloinkin , ajettiin pojan kanssa testiajoja ...ajosta ei oikein tullut mitään kun piti kytätä mittareiden näyttämiä, ja poika mittas sivuvaunusta lämpötiloja....Kerran taas tälläisellä "mittaus reissulla" poika sanoi että ...isä eikös me voitas vaan ajella eikä kokoajan säädellä ja mittailla.....Joo , kyllä. Riisuin roisit mittauspanelit pois ja ajeltiin reisuja nauttien ,eikä ressattu turhia. Olet täysin oikeassa, enkä oikeastaan meinaa mopoon nopeusmittarin lisäksi muita mittareita asentaa, vaan tässä testipenkissä mittailen....😊 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 Testipenkissä oon vetänyt ihan tälleen öljypohjasta, kun ei tartte varoa pohjakosketuksia 😉 Biltsun halpismittari + anturi. Mittari näyttää ihan mitä sattuu ja ei tuo anturikaan mikään järjen riemuvoitto tunnu olevan. Yleismittarilla näkee milloin ollaan sadassa asteessa. Järki lähtis, jos tuon biltsun mittarin pitäis ajossa kiinni 😄 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted May 3, 2019 Author Share Posted May 3, 2019 Mopo varusteisessa koneessa ei oikein noiden öljyjäähyjen toimintaa saa testattua kun ei ole ajoviimaa...kun mitään puhaltimia ei oo..mutta kokeilen nyt asentaa muutamaan kohtaan antureita ja tutkitaan ..tuo Tutkijan etä-kinkkulämpömittari saattaa olla testeissä hyvä vaihtoehto. kiinostaisi kokeilla laittaa siihen oman öljyjäähyn painekellon paikalle lämpöänturi ja verrata öljypohjan ja kierron lämpöjä keskenään ajoviimassa...taitaa mennä taas homosteluksi koko homma... no homostelu on kyllä miesten hommia, että ei sillä... Quote Link to comment
hpa Posted May 3, 2019 Share Posted May 3, 2019 Mopossa tulee ongelmaksi aluksi öljyn lämmitys, jos ei ole termostaattia. Moottoria ei saa rasittaa alilämpöisenä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.