Jump to content
EVK

Kuplan 1200 vakiokoneen kunnostus

Recommended Posts

Hieno kuva! Siitä saa värimallia yhteen jos toiseenkin osaan. Kiiltoastetta tuosta on hieman hankala hahmottaa, mutta omaan silmään näyttäisi siltä että kiilto on jostain täyskiiltävän ja tuon Motipin puolikiiltävän väliltä.

 

Vaihteiston etukannatin lienee tämä: https://www.hotcars.net/eleshop/viewoneprod.asp?branch=1804&aitem=4818-2

 

Siitä lienee 4-5 vuotta kun sen hankin, ajatuksena koittaa saako sen vaihdettua ilman koneen pudottamista. Ei saanut, joten homma jäi odottamaan tätä isompaa projektia. En tiedä yhtään minkälaista laatua tuo osa on, mutta näyttäisi olevan Hotcarsin ainoa vaihtoehto 65 kuplaan.

 

Mielenkiintoista pohdintaa painelaakerista. Uusi on jo paikoillaan, vanha on todennäköisesti alkuperäinen vuodelta 1965. Täytyy ainakin säästää se vanha siltä varalta että uusi hajoaa nopeasti. Eipä se iso vaiva olisi vaihtaa vielä vanha paikoilleen ja jättää uusi hyllyyn, vanhassa ei kyllä ollut mitään vikaa sinänsä.

Share this post


Link to post
14 minutes ago, pahanapuhallin said:

 

2135103444_Screenshot_2020-06-05VWFactoryWolfsburg1970(1).thumb.jpg.bb79e1ac721885e11c75fbe013f8dc77.jpg

Pitikö tän kertoa jotain muuta kui puolikiiltävä.

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Tässä referenssiä pesun jälkeen esiin saadusta alkuperäisestä maalipinnasta, joka tosin marinoitunut 55 vuotta käytössä:

 

ACtC-3d5qflBiPpWXsU3ZXneDZnE4M8aAJRVn-EL

 

Valokuvasta tietty vähän vaikea nähdä, mutta omaan silmään sanoisin että tuo on 3/4 kiiltävä, eli kiiltävämpi kuin spraypullosta tuleva puolikiiltävä (ks. edellisen sivun kuva), mutta ei mikään nykyauton ulkopeltien kiiltävä. Voisin uskoa että tuo on aikanaan 60-luvulla ollut määrittelyltään ihan vain kiiltävä, kun maalit on olleet vähän eri tasoisia kuin nykyisin. Eli ehkä tuon puolesta ei tarvitse kinastella enempää siitä mikä se oikea nimitys kiiltoasteelle on.

Edited by EVK

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Kampikammio on nyt kasattu, mutta tenkkapå tuli kun aloin asentaa öljypumppua. Näyttäisi siltä että koneistamo on hankkinut mulle 26 mm pumpun vanhan tilalle. Tämän asentaminen vaatii pidemmät öljypumpun pinnapultit, koska pumpun kiinnitylaippa on paksumpi:

 

ACtC-3fO6OtlP39ugHmh5AoytkvzLSEYQmVN78hc

 

Pinnapultteja ei kuitenkaan tullut hankittua pumpun mukana, eikä multa sellaisia pinnapultteja löydy hyllystä. Sovitin uuden pumpun  paikoilleen, niin kyllä se siihen näyttää ihan hyvin sopivan, eli ilmeisesti siitä ei tule ongelmaa, kunhan saa pidemmät pinnapultit hankittua. Kyseessä siis lienee ihan oikein 3-niittiselle nokka-akselille tehty pumppu. Tässä koneessa öljypumpun pultit on 6mm, nuo uuden pumpun reijät taitaa olla 8mm pultteihin sopivat, mutta kai sen voi 6mm pulteillakin asentaa? Vai onko parempi hankkia 6mm pulteille tarkoitettu pumppu?

 

Eli tämä jäi nyt odottelemaan että saan pinnapultit hankittua. Ikävästi pojalla nousi eilen kuume, joten näin korona-aikaan se tarkoittaisi kai sitä, ettei kenenkään meidän perheessä sopisi liikkua minnekään julkisille paikoille kauheasti, joten en tiedä viitsiikö sitä heti huomenna lähteä pulttikaupoille.

 

Se muuten ihmetyttää, että puhutaan 21 mm ja 26 mm pumpuista, ja uudessa rattaat on tosiaan 26 mm pitkät. Vanhassa ne on kuitenkin 17 mm pitkät, eli mistä se 21 mm mitta pitäisi ottaa? Vai onko mulla joku spesiaali pikkupumppu ollut tuossa autossa?

 

ACtC-3dT689e0IK-T35pLyuYfMJZnG9RNhwmdcrz

 

 

 

 

 

Edited by EVK

Share this post


Link to post

Hmm.. miljuunalaatikosta löytyisi sopivan pitkiä täyskierteisiä M6-pultteja. Niistähän taitava seppä tekisi pinnapultit. Onkohan tällainen idea ihan tuhoontuomittu? Öljypumppu on tietty sellainen vehje että ei viittis turhia riskejä ottaa, että kansi lentää motarilla helvettiin kun pultit pettää.

Share this post


Link to post

Olisko nyt kumminkin väärä pumppu sulla.

 

1351870.jpg

Share this post


Link to post

Mittojen puolesta uusi pumppu on siis tuo keskimmäinen. Onko se sitten väärä vai oikea? Pumppu siis menee reikäänsä pohjaan saakka ja rattaan akseli osuu oikein nokka-akselin koloon, eli pumppu pyörii kun konetta pyörittää.

 

Kokoamisoppaassa käsketään myös tarkastaa tuo öljykanavan koko, että on samankokoinen kuin kampikammiossa. Uudessa pumpussa on siis isommat kanavat kuin kampikammiossa ja vanhassa pumpussa, ei kai siitä haittaa ole?

Share this post


Link to post
27 minutes ago, EVK said:

Kokoamisoppaassa käsketään myös tarkastaa tuo öljykanavan koko, että on samankokoinen kuin kampikammiossa. Uudessa pumpussa on siis isommat kanavat kuin kampikammiossa ja vanhassa pumpussa, ei kai siitä haittaa ole?

Ei ole haittaa kunhan kanavat on samoilla kohdilla.

 

17 hours ago, EVK said:

Hmm.. miljuunalaatikosta löytyisi sopivan pitkiä täyskierteisiä M6-pultteja. Niistähän taitava seppä tekisi pinnapultit. Onkohan tällainen idea ihan tuhoontuomittu? Öljypumppu on tietty sellainen vehje että ei viittis turhia riskejä ottaa, että kansi lentää motarilla helvettiin kun pultit pettää.

Pumpun pultteihin ei kohdistu juuri minkäänlaista painetta. Ne puristaa vain tuon "paketin" tiiviiksi.

Share this post


Link to post

Onhan siellä öljypumpun kannen alla öljynpaine, joka haluaisi puskea kannen irti koneesta, paine kohdistuu siis pulttien suuntaisesti. Mutta kai tuollainen perus 8.8 pultti kestäisi sen minkä se alkuperäinen pinnapulttikin, olettaen siis että ne alkuperäiset ei ole tuota vahvemmalla luokituksella.

 

Jonotellut tässä nyt puoli tuntia kaupungin koronaneuvontapuhelimeen että mitä tässä sopii tehdä, mitä ei , ja koska saa kotoa liikkua ihmisten ilmoille. Pojalla kuume laskenut nyt ja on aika oma itsensä. Ollaan tämä päivä vielä kotona koko perhe, mutta huomenna vois kyllä viskata nuo lapset päiväkotiin, vaimo sais lähteä töihin ja itse kävisin hakemassa pinnapultit koneeseen. Tuskinpa tuo pojan kuumeilu koronaa oli, mutta ei huvita yhtään ottaa riskiä siitä että meidän perhe levittää Suomessa jo kohtuuhyvin laantunutta tautia.

 

Ihmettelin muuten ohjemomenttia öljypumpun muttereille: tuossa kasarioppaassa 2,5 kgm ja Haynesin oppaassa 2,0 kgm. Tuntui vähän isoilta momenteilta M6-muttereille, mutta ne taitaakin olla M8-muttereille tarkoitetut momentit. 8.8 lujuuden perusmuttereista menee kyllä kierteet jos vääntää 2,5 kgm. Löysin netistä kaivelemalla parikin eri ohjearvoa öljypumpun M6-muttereille, toinen sanoi 5 ft-lb (6,8 Nm/0,7 kgm), toinen 1,3 kgm. Aika isoa hajontaa noissakin tiedoissa, ehkä väännän mutterit vain "tiukkaan" 😀

 

(ei mulla rehellisesti sanottuna edes ole momenttiavainta, joka kykenisi alle kahden kgm:n momentteja mittaamaan)

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Eiköhän kampikammiosta korkkaa kierre aika paljon ennen 8.8 kovuista M8 pulttia. Sitä paitsi 8.8 M8 normikierteisen pultin suosituskiristysmomentti yleisimmin 25Nm (netissä löytyy useita 20-30Nm väliin). Pultti varmasti kestää huomattavasti enemmän kuin suositusmomentin.

Edited by -tipi-

Share this post


Link to post

Kyl tuo sun pumppu siihen käy mut ei se muuta sitä tosiasiaa että se ei ole siihen kuuluva osa. Ei liene mahdotonta ostaa oikea osa niin ei tarvi pulttienkaan kanssa pelleillä ja ajella eessuntaas etsimässä sopivaa.

Share this post


Link to post
Posted (edited)
1 hour ago, -tipi- said:

Eiköhän kampikammiosta korkkaa kierre aika paljon ennen 8.8 kovuista M8 pulttia. Sitä paitsi 8.8 M8 nomikierteisen pultin suosituskiristysmomentti yleisimmin 25Nm (netissä löytyy useita 20-30Nm väliin). Pultti varmasti kestää huomattavasti enemmän kuin suositusmomentin.

Varmaankin korkkaa, mutta tässä koneessa onkin M6-pinnapultit. Ne on 12mm syvyydellä ja koko matkalta kielrteytettyinä kampikammiossa, eli paksuuteensa nähden aika tiukasti. M8-pultissa efektiivinen poikkipinta-ala on kuitenkin melkein tuplat verrattuna M6:een. Toki voi silti olla että M6-pulttikin kestäisi paremmin kuin kampikammion kierteet, mutta en ajatellut kokeilla.

 

M8-pultissa tosiaan suositusmomentti on tuota luokkaa, mutta M6:n suosituksesta tuo paukkuu reilusti yli. Tarkoitin siis että jos kiertää M6-mutteria pulttiin, niin todennäköisimmin perus 8.8-kilkkeista korkkaa 2.5 kgm momentilla kierteet mutterista tai pultista mutterin kohdalta.

 

1 hour ago, tolvana said:

Kyl tuo sun pumppu siihen käy mut ei se muuta sitä tosiasiaa että se ei ole siihen kuuluva osa. Ei liene mahdotonta ostaa oikea osa niin ei tarvi pulttienkaan kanssa pelleillä ja ajella eessuntaas etsimässä sopivaa.

 

Mä saan kyllä pinnapultit pienemmällä pelleilyllä ja nopeammin kuin uuden öljypumpun tähän hätään. Lähin pulttikauppa näkyy olohuoneen ikkunasta, lähin öljypumppu on todennäköisesti yli 150 km päässä 😁

Edited by EVK

Share this post


Link to post

Hetken ehkä miettisin sitäkin että miten öljynpaineventtiili käyttäytyy kun öljyä painetaan kanaviin aika paljon alkuperäistä enemmän. Loppuuko öljyn kierto öljyjäähyn kautta kokonaan, ja aukeaako jo mahdollisesti ylipaineen kampikammioon päästävä reikäkin jolloin öljy vaan turhaan lämpenee ahtaissa kanavissa kovemmalla nopeudella kulkiessaan..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Share this post


Link to post

Mielenkiintoinen pointti. Onko jollain tiedossa että jollakulla olisi käynyt näin? Voisin kuvitella että jäähdyttimen ohivuoto-ongelma voisi syntyä kovassa ajossa jossa kierrokset pitkään ylhäällä ja pumpun tuotto avaa venttiilin. Ja tietenkin kylmillä öljyillä, jolloin ei tietenkään jäähdytystä edes tarvita. Lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla tuskin näin käy.

 

ltse olen ymmärtänyt että 26 mm pumppu on perusupgrade, joka sopii koneeseen kuin koneeseen, paitsi tietty sitten kun kone on jo modattu sellaiseksi että tarvitaan vielä isompaa pumppua.

Share this post


Link to post

Onko alkuperäinen pumppu merkittävästi kulunut?

Yleensä käytetty alkuperäinen on parempi kuin nuo nykytarvikeet uutena.

Share this post


Link to post

Tuokin kävi mielessä, että sen vanhankin pumpun vois sinne tuupata. En ole kuntoa tsekannut, mutta saattaisi olla näillä kilsoilla ihan ok kunnossa vielä.

 

Pinnapultit löytyi paikallisesta mopohuollosta. Motonetin varaosahaku tiesi kertoa että PV:ssä on kannessa M6x35 pinnapultit pakoputken kiinnittämiseen, joten suuntasin kauppareissulla lähellä olevalle pajallr. Myyjä etsi takahuoneessa pultteja, löysi noita kaksi ja kaksi 40-millistä. Sanoin että otetaan nämä, ja odotin kuulevani hinnan, niin myy totesi vain että "kiitos ja näkemiin, osallistun talkoisiin" 😃

 

Koronaneuvoja siis sanoi tänään että oireeton aikuinen saa käydä töissä ja kaupassa vaikka lapsi on kuumeessa, joten uskalsin lähteä ihmisten ilmoille.

Share this post


Link to post
14 hours ago, EVK said:

Mielenkiintoinen pointti. Onko jollain tiedossa että jollakulla olisi käynyt näin? Voisin kuvitella että jäähdyttimen ohivuoto-ongelma voisi syntyä kovassa ajossa jossa kierrokset pitkään ylhäällä ja pumpun tuotto avaa venttiilin. Ja tietenkin kylmillä öljyillä, jolloin ei tietenkään jäähdytystä edes tarvita. Lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla tuskin näin käy.

 

ltse olen ymmärtänyt että 26 mm pumppu on perusupgrade, joka sopii koneeseen kuin koneeseen, paitsi tietty sitten kun kone on jo modattu sellaiseksi että tarvitaan vielä isompaa pumppua.

Kun öljynpaine on kova venttiili aukeaa ja päästää öljyn virtaamaan ohi jäädyttimen. Kylmä öljy on jäykkää ja nostaa paineen joten sitä ei jäähdytetä. Kun öljy notkistuu ja paine laskee niin venttiili sulkeutuu ja öljy alkaa kiertää jäähdyttimen kautta. Jos vakiopainetta nostetaan isommalla pumpulla niin silloin venttiili ei tajua sitä että öljynpaine on kovempi myös kuumalla öljyllä ja venttiili ei sulkeudu ja näinollen vain osa kuumasta öljystä menee jäähdyttäjän läpi. Tähänkin on olemassa modaus millä ohivuotoreijän kokoa kasvatetaan joka ratkaisee ongelman, mutta tässä tapauksessa ei ongelmaa olisi jos lopettaisi perse edellä puuhun kiipeämisen pelkästään sen takia kun se on helpompaa niin, koska seisoi jo valmiiksi käsillään ja perse osoitti ylöspäin.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Itse moottori on nyt koottu, vielä asentamatta öljynjäähdytin, apulaitteet ja pellit yms. Öljypumpuksi meni lopulta alkuperäinen, koska mittaukset paljasti sen olevan välyksiltään kaukana vaihtokuntoisesta. Ja kuten yllä keskusteltu, vanha orggis VW-osa on usein parempi kuin uusi tarvike. Lisäksi jos vakiokoneeseen ei kannata alkuperäistä isompaa pumppua asentaa, niin ei noita 17-millisiä pumppuja kauheasti näyttänyt myynnissä olevan, joten päädyin nyt tähän ratkaisuun.

 

Kampuran päittäisvälys asettui alkuperäisillä shimmeillä nätisti 0,10 milliin. Vauhtipyörän pultin kiristysmomenttiin yltävää momenttiavainta ei löytynyt itseltä, mutta homma hoitui siten että otin 600 mm pitkän varren hylsyyn kiinni, henkilövaaka tallin lattialle, siitä lukema omalle painolle ja painoin vaakasuorassa olevaa vartta päästä siten että vaa'an lukemasta lähti 60 kg pois. Pultti on auton alkuperäinen, koneistamon kaveri jutteli että se olisi hyvä uusia, mutta vastaavasti osat hänelle myynyt kaveri oli sanonut että ei kannata ostaa uutta tarviketta jos alkuperäinen on tallessa. Kuulemma tarvikkeita on mennyt usein halki tuossa kiinnitysoperaatiossa tai hetki sen jälkeen.

 

AA:n sylintereistä ja männistä jäi laadukas kuva. Kaikissa männänrenkaissa välys oli 0,2-0,3 mm ja muutenkin mitat ja istuvuus näytti olevan kunnossa.

 

Seuraavaksi olisi vuorossa peltien putsaus ja maalaus. Ostin kuumakestomustaa sprayta ja ajattelin niillä vetää loput pellit. Venttiilikopat meni vielä perus puolikiiltävällä, jota vedin sinkin päälle:

 

ACtC-3eaRQuxfBwY2v05XbyVcSdhR_840pnIr6ZP

 

ACtC-3dBCkT6kq2dRNm4Mbp-cVwHWloCrE94EGA_

 

Vuorokauden kuivumisen jälkeen kopat paikalleen, panta kiinni ja "skraatz", aina ilo vetää juuri tehtyyn maalipintaan skraadut:

 

ACtC-3czTANX6SJntTrz6yp8O1OW4c62Z2mlWwFK

 

Tietääkö joku muuten miksi toisessa kopassa on tuollainen uloke jossa reikä, mutta toisessa ei? Näkyy hyvin tuossa ekassa kuvassa. En ole ennen tuollailsta eroa huomannutkaan.

 

Öljynjäähdyttimen osalta hämmennystä herättää kokoamisoppaan maininta, että älä unohda öljykanavien kumitiivisteiden lisäksi tiivisteitä öljyjäähyn ja sen kiinnikkeen väliltä, tarkoittaako se näitä tiivistesarjasta löytyviä paperisia rinkuloita, joille en keksinyt muuta käyttökohdetta? Vai minkälainen tiiviste tuohon väliin muka kuuluu?

 

ACtC-3fjvVv_db9mEfAny6bubHCBWjnU5A1cjcrV

 

Toinen mikä hieman aiheutti päänraapimista oli keinuvipuakselien pinnapultteihin tulevat tiivisteet. Sarjassa on kahda mallia, eikä mitään muistikuvaa minkälaiset siellä oli:

 

ACtC-3fkghTjSu0JFeCmL13y_gHlcIrLL-JApfOR

 

ACtC-3daJ2lLlmF9IEXza0r2cDFtZklVVKLZw5wC

 

Paruzzin sivujen mukaan nuo o-rengastiivisteet olisi vasta 8.1965 alkaen, mutta tämä auto on mennyt kilpiin jo keväällä 1965. En kuitenkaan usko että nuo paksummat tiivisteet tuonne kuuluisivat, joten laitoin o-renkaat. Tätä tuki myös se, että yksi vanha vaalea orpo o-rengas löytyi rasiasta, jossa oli kannenpulttien mutterit. En kyllä ihan ymmärrä mitä nuo tiivisteet tuossa välissä edes tekevät, mutta kai volkkarin insinöörit on fiksumpia kuin tällainen degenroitunut koneinsinööri 😁

 

Keinuvipuakselit purin, putsasin, kiillotin, rasvasin ja kasasin.

 

ACtC-3d4IB8JXNbYrBoEHy_DTwyBQLEWZeRoDWnI

 

Akselien kiinnitysmutterit lienee kadonneet koneistamoon, koska rasiassa jossa oli kannen mutterit löytyi kyllä aluslevyt akselien pinnapultteihin, mutta ei muttereita. Muistaakseni koneistamoon kannet meni niin että akselit ja mutterit oli löysästi paikoillaan, mutta akselit toin kotiin pesun jälkeen kun kannet jäi koneistettaviksi. Hamsterilaatikoista löytyi kuitenkin lukittuvia M8-kuparimuttereita, niin laitoin sellaiset tilalle.

Share this post


Link to post

Alkuperäiset keinuvipuakselin mutterit on kuparoituja teräsmuttereita,ne ovat kovempia kuin normaalit M 8 mutterit ja kuparoituja siksi että erottuvat helpommin normaaleista.

Noihin kansiin kuuluu O-renkaat,niiden terkoitus on estää öljyn tihkuminen kierteiden kautta ulkopuolelle,tosin se on tiukka kierre jonka välistä öljy ei ihan helposti karkaa.

Venttiilikopan sisälle jäävät kannenmutterit ja niiden prikat olisi kannattanut tiivistää.

Paperitiivisteet on tarkoitettu tiettyjen kampikammion muttereiden alle,öljynjäähdyttimen kiinnitykseen niitä ei kuulu.

Share this post


Link to post

Öljypumpusta vielä, 17 mm pumput oli käytössä n. 1965 asti. Ja varauksella asentaisin alkuperäistä suurempaa normaaliin koneeseen normaalilla öljynjäädyttimellä. Voi loppua öljynkierto jäähdyttimeltä kokonaan. Normaalisti ei kierrä kylmänä kovemmalla paineella ja kun lämpenee, alkaa kiertää jäähdyttimen kautta. Mutta jos paine jatkuu lämpimänäkin suurena, ei jäähdytinkierto avaudu.

 

Vanhaan pumppuun voi laittaa uudet hammasopyörät:

http://restorationpanels.com/product/nos-gears-for-oil-pump-17-mm-for-split-and-oval/

http://restorationpanels.com/product/nos-oil-pump-gears-21-mm/

Share this post


Link to post
Posted (edited)
11 hours ago, vwagen said:

Alkuperäiset keinuvipuakselin mutterit on kuparoituja teräsmuttereita,ne ovat kovempia kuin normaalit M 8 mutterit ja kuparoituja siksi että erottuvat helpommin normaaleista.

Noihin kansiin kuuluu O-renkaat,niiden terkoitus on estää öljyn tihkuminen kierteiden kautta ulkopuolelle,tosin se on tiukka kierre jonka välistä öljy ei ihan helposti karkaa.

Venttiilikopan sisälle jäävät kannenmutterit ja niiden prikat olisi kannattanut tiivistää.

Paperitiivisteet on tarkoitettu tiettyjen kampikammion muttereiden alle,öljynjäähdyttimen kiinnitykseen niitä ei kuulu.

Tarkoitatko kannenmutterien tiivistämisellä ihan vain tiivisteliiman sotkemista prikan ja mutterin alle? Sen tekeminenhän ei olisi tässä vaiheessa mitenkään myöhäistä.

 

Osaatko kertoa tarkemmin mihin kampikammion muttereihin nuo paperitiivisteet kuuluisivat? Kokoamis- ja korjausoppaissa ei mainittu mitään moisista enkä muista niissä tiivisteitä purkaessa olleen, mutta tuollaiset lipareet jää kyllä helposti purkaessa huomaamatta.

 

Saatanpa myös hakea 12.9-lujuudella olevat mutterit noihin keinuvipuakseleihin vielä, niin ei tulisi niiden kanssa käytössä ongelmia.

 

Ja osaako joku siis sanoa että kuuluuko tuohon öljynjäähdyttimen ja sen kiinnitysjalan väliin joku tiiviste kuten kokoamisoppaassa mainitaan? Ja jos kuuluu, niin minkälainen?

Edited by EVK

Share this post


Link to post



Ja osaako joku siis sanoa että kuuluuko tuohon öljynjäähdyttimen ja sen kiinnitysjalan väliin joku tiiviste kuten kokoamisoppaassa mainitaan? Ja jos kuuluu, niin minkälainen?


Uudemmissa koneissa olevassa ns. doghouse öljynjäähdyttimessä on erillinen jalka lohkon ja öljynjäähdyttimen välissä, joten kokoamisopas tarkoittaa mahdollisesti tuota uudenpaa mallia.


Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Share this post


Link to post

No niinpä tietenkin, eipä tullut heti doghouse mieleen, kun ei asiaa tekstissä sen enempää eritelty. 

 

Täähän on näitä Kuplavolkkarin oppaiden tekemisen hankaluuksia, että vaikka auto on perustaltaan sama niin muutoksia on tekniikkaan tullut oikeastaan vuosittain. Tuossa kokoamisoppaassakin välillä melko tarkkoja ohjeita joista olen joutunut toteamaan että enpä huomioi tuotakaan asiaa, kun ei tunnu pätevän tähän koneeseen. Hauskasti esimerkiksi noiden keinuvipuakselien pulttien tiivisteiden kohdalla oppaassa todetaan tiivisteen muotoon kantaa ottamatta että siihen tulee mustat tiivisteet. Sattumalta vain tuossa mun tiivistesarjassa molemmat tiivistevaihtoehdot on valkoisia, mutta mistäs oppaan kirjoittaja on sen joskus 30 vuotta sitten voinut tietää?

 

Yleinen toteamus sekä kokoamisoppaassa että Haynesin korjausoppaassa on myös että ”vanhemmissa moottoreissa ei ole tätä” tai ”uudemmissa moottoreissa huomioi tämä”, ilman mitään mainintaa siitä mikä on uudemman tai vanhemman raja. Tämä ’65 kone näyttää osuvan joissain kohdissa sarjaan uudempi ja joissain sarjaan vanhempi. Tosin yleisesti näyttäisi siltä että oppaita kirjotettaessa on tutkimuskohteena ollut tätä uudempi kone. Pientä pohdintaa on herättäneet muutamat kohdat, joissa mainintaa mahdollisesta poikkeamisesta ei ole, kuten nyt vaikka tuo öljypumpun kannen mutterien kiristysmomentti, joka molemmissa oppaissa on ilmoitettu vain M8-muttereille.

 

Eli kuten kokoamisoppaassa todetaan, järjen käyttö on näitä lukiessa ihan suotavaa.

Share this post


Link to post

Tuollaisesta oppaasta olisi hyötyä vanhempia koneita kasatessa, on tosin varmaankin vähän vaikeasi saatavissa nykyään.

Alkuperäisessä tiedot -60 mallivuoteen asti ja tuossa toisessa painoksessa täydennettynä vuoteen 67 asti.

Tuossa kuvassa ei ole tiivisteitä öljynlauhduttimen kiinnityksienruuvien alla.

 

 

IMG_20200614_195035.jpg

Ölauhdutin.JPG

Share this post


Link to post

Kiitoksia kuvasta, jäähdytin on nyt asennettu.

 

Vinkkejä miten totaalisen tukossa olevan imusarja lämmitysputken saa auki? Molemmat päät täynnä jotain mujua mutkaan saakka, mahtaakohan olla läpiummessa koko putki?

 

Kesäkäytössähän tämä joten periaatteessa voisi antaa olla, mutta sielu haluaa hoitaa tämänkin nyt kuntoon.

Share this post


Link to post

Läpiummessa ne yleensä on. Kytkinvaijerin pätkällä ja porakoneella ite noita avannut. Liuottamista koitin joskus useammalla eri aineella muttei mikään pure tuohon karstaan. On siitä imusarjan lämmityksestä paljonkin hyötyä kesäkäytössäkin.

Share this post


Link to post

Joo-o, nyt on nuohottu tuota perkeleen putkea koko ilta, ja kun viimein ilahduin huomatessani että toisesta päästä puhaltaen jotain tuntuu menevän läpi, niin totesin että se ei tule läpi perille asti, vaan putki vuotaa siitä kohtaa, jossa oikealla laidalla imuputki ja lämmitysputki kulkee vierekkäin. Ilmeisesti putki ollut sisältä päin sen verran ruostunut että nuohous sai aikaan reijän läpi.

 

Ja juuri kun ehdin olla siitäkin iloinen että päivällä Paruzzilta tekemäni viimeinen osatäydennystilaus lähti jo tänään ja saapuu mahdollisesti jo huomenna. Nyt saa sitten pistää imusarjan heti perään tilaukseen. Stn prkl, tää projekt menikin liian hyvin tähän pisteeseen saakka.

Share this post


Link to post

Varaudu sitten pajottamaan sitä uutta imusarjaa. Ei ainakaan tuo oma kappale istunut sinne seinällekkään kun sitä aloin asentamaan paikalleen.

Jälkiviisaana tajusin että ehkä ensimmäisenä olisi pitänyt kiinnittää vaimennin, sitten imusarja ja viimeisenä lämmönvaihtimet. Omaan tuli siis nämä kaikki uutta.

Tietenkin jos muut palikat on alkuperäisiä niin pääsee varmaankin vähemmällä...

Share this post


Link to post

Nyt löytyi tämän viestiketjun kautta toiselta harrastajalta käytetty orggis VW-imusarja, josta tehtiin kaupat tänään, vehje saapunee alkuviikosta. Toivottavasti siis säästyn suuremmalta pajattamiselta, kun ei tarvitse sekaantua epäilyttäviin tarvikeosiin.

 

Pakoputkistossa orggista on toinen lämmönvaihdin, toinen on muinoin Motonetistä haettu ja äänenvaimennin on uusi Jopex, joka Hotcarsilta OEM:nä myytiin. Katsotaan miten osat asettuu yhteen, mutta lienee viusainta kasata löysin mutterein ja pultein ja kiristää vasta kun kaikki on paikoillaan.

 

Putkisto ja alapelit onkin kytkimen, imusarjan ja kaasarin lisäksi oikeastaan ainoat osat jotka on vielä irrallaan. Puhallinkoppa tosin ruuvaamatta kiinni, kun se odottaa vielä imusarjaa.

 

Paruzzin paketti saapunut noudettavaksi Postin palvelupisteestä. Pointsit Paruzzille ja Postille nopeudesta, eilen tilasin vähän ennen puoltapäivää ja tänään iltapäivällä saapumisilmoitus sähköpostissa.

Share this post


Link to post

Tämä projekti taisi tulla viimein päätökseen. Tänään sain koneen käymään ja viimeiset konetilan pellit sekä lämmitysputket paikoilleen.

 

Se koneen kiinni laitto oli sitten juuri niin ikävää puuhaa kuin mitä 20 vuoden takaa muistelin. Aina joku jaksaa muistuttaa miten Kuplan koneen asentaa puolessatoista minuutissa ja se on vain neljällä pultilla kiinni. Viime viikollakin sinä päivänä kun aloin asennushommiin niin naapurin vanha isäntä rupatteli näitä juttuja ja niitä olikin kiva miettiä siinä kohtaa kun kone killuu tunkin päällä, kytkinakseli puoliksi sisällä, mutta ei syystä tai toisesta tunnu millään menevän sitä viimeistä paria senttiä, että saisi mutterit paikoilleen.

 

Meni se sitten lopulta kuitenkin, vaikka harkitsin jo kytkimen keskittämistä uusiksi. En kuitenkaan jaksaisi kehua kuplan konetta helposti irrotettavaksi ja kiinnitettäväksi jos vaikka vertaa moneen aikalaiseensa keulalla majailevaan rivineloseen, jonka nostaa kattoon kiinnitetyllä taljalla tai norsulla vähintään yhtä helposti.

 

Onneksi oli avuliasta porukkaa tallissa paikalla, kun piti alkaa perää tunkkaamaan:

 

ACtC-3e8xomaIDmSY-F4ctSNTG_ATpQ3X8tkURSi

 

Ja nousihan se riittävän korkealle:

 

ACtC-3e5cJiGtKSQjW3Qz9qjfCjsLbCi9FXs3OD6

 

Ja siellä se nyt killuu:

 

ACtC-3cERkO9DSU_EO-bBhTojE28tPoF-4mWuGsf

 

Konetilasta jäi maalaamatta tai puleeraamatta vielä ilmansuodatinkotelo ja kaasutinta en alkanut vielä rapsuttelemaan tiptop-puhtaaksi, kun nuo on helppo myöhemminkin irrottaa puhdistamista varten. Ja nuo lämpöputkethan on nyt ihan väärää materiaalia, mutta aina unohtuu noista osatilauksista jotain, viimeisen täydennyksen jälkeen huomasin että tuli pilkottua purkuvaiheessa ne pahviputket enkä ollut sitä ennen huomannut niitä laittaa tilaukseen mukaan. Pahviputkea ei näytä perustarvikeliikkeissä olevan tarjolla, joten käteen tarttui nyt Motonetistä hätäapuna alumiiniputkea. Laitan pahviputket tilaukseen jossain vaiheessa kun muita osatarpeita tulee taas vastaan, tai nappaan mukaan jos jossain liikkeessä huomaan tarjolla olevan.

 

Imusarjaan vedin hopeanvärisen kuumakestomaalin. Luulin ostaneeni harmaata, mutta hopiaa se olikin. Siitä tuli aika kirkas ja kiiltävä, mutta toivottavasti väri hieman haalenee käytössä kohti originaalimpaa harmaata.

 

Jopexin "OEM"-äänenvaimennin oli imusarjan lämmitysputkien toleransseiltaan ei-ihan-OEM:

 

ACtC-3di80PLZaYLOZ_P9vfKHx5WAIe1cYd4h9Cq

 

Tuo puoli oli vielä helppo vääntää paikoilleen, kun tuo änkkärin puolen laippa on melko pitkän putken päässä, mutta oikealla laippa on käytännössä kiinni kanteen menevässä laipassa, eli vääntövaraa ei ole juurikaan. Sen kanssa saikin tapella jonkin aikaa että sai ruuvit kohdilleen, meinaan on original VW-imusarja myös aika jäykkää kamaa.

 

Tästä päästään toiseen legendaan Kuplan kunnostuksen osalta: osat on puoli-ilmaisia. Joo on ne, mutta ne puoli-ilmaiset osat on ruosteessa siinä kohtaa kun ajat tallista ekaa kertaa ulos. Siis jos ne on saatu sopimaan paikalleen, kun ruuvinreijät on 10 senttiä väärässä paikassa. Sitten ne ei-enää-ihan-niin-halvat osat on tuollaisia, että toleranssi heittää 10 milliä, mikä sekin voi aiheuttaa kivaa lisäpuuhaa kokonpanovaiheessa.

 

No, suositaan orggisosaa silloin kun sitä on saatavilla, kuten laturin hihnan kohdalla 😀:

 

ACtC-3d9gRKWwMSjLfCpBjfcJM3G7L4ad335ryTt

 

Mustan kokoamisoppaan kohdalla täytyy sanoa, että joissain kohdissa olisi taas pitänyt käyttää enemmän järkeä kuin seurata kokoamisohjeita. Ilmeisesti ovat unohtaneet tekstistä kokonaan alapellit, koska orjallisesti ohjeita seuraten olin siinä tilanteessa että lämmönvaihtimet oli paikoillaan ja alapellit irti. Enpä keksinyt missä asennossa pellit saisi paikalleen jos lämmönvaihtajat on jo kiinni, joten ryhdyttiin vähän peruuttamaan asennushommia. Onneksi pakotiivisteitä oli ylimääräisiä, kun niitä tuli mukana joka toisessa asennussarjassa joita oli tullut ostettua (moottorin tiivistesarjassa, lämmönvaihtimien asennussarjassa ja äänenvaimentimen asennussarjassa oli kaikissa täydet tiivisteet).

 

Samoin kyseinen opus käskee asentamaan kaikki koneen pellit ennen koneen asentamista autoon. En tiedä kun en ole kokeillut, mutta uskoisin takapellin hieman hankaloittavan koneen asentamista autoon.

 

Konetilassa peltien tasolla on muuten kaksilipareinen kumitiiviste. Ei tullut purkaessa katsottua miten se oli, mutta oletin että ylempi lipare tulee peltien päälle, ja alempi alle. Menikö oikein? Niissäkin oli vähän vääntämistä, kun koneen paikalleen asennettua ne oli tietenkin molemmat sivupeltien yläpuolella, joten aika kaposesta raosta sai tunkea sen alemman lipareen sinne pellin alle. Samoin takapeltiä kiinnittäessä sai vähän väännellä kumia että se asettui edellämainitulla tavalla.

 

Koneen ilmeen viimeistelin maalausten lisäksi Paruzzilta tilaamallani moottoripeltien pulttisarjalla, ja Briteistä on matkalla vielä venttiilivälystarra puhallinkoteloon liimattavaksi. Se tulee nyt ikävä kyllä "väärällä" välyksellä, eli 0.15 mm tiedolla, kun alkuperäinen on 0.10 mm tiedolla. En vain löytänyt netistä että kukaan olisi uustuottanut noita 0.10 tarroja. Käsittääkseni kyse on siitä, että joskus vuoden 1967-1968 tienoilla VW päätti varmuudeksi muuttaa välykseksi 0,15 mm aiemman 0,10 mm:n sijaan, ja huollossa vanhoihinkin autoihin vaihdettiin uudet tarrat. Eli siis koneessa on ihan suositeltavaa käyttää isompaa välystä, mutta jos haluaisi konehuoneen alkuperäisessä tehdasasussa, tarrassa pitäisi lukea 0.10 mm. Vanha tarra on kyllä tallessa, mutta siinä on reunat niin repaleiset, ettei se oikein enää sovi tuonne kunnostettuun konehuoneeseen.

 

Kone oli käynnistysvalmiina jo viime viikon perjantaina, mutta kun laitoin akun autoon, sain todeta sen simahtaneen. Motonetin Exide kesti siis kaksi vuotta, eli yhden ajokauden, vaikka sitä parin kuukauden välein aina purin ja latailin, että pysyisi vetreänä. Edellinen Banner kesti kesät 2009-2016 mikä on jo kohtalainen saavutus. En palkinnut Exidea hakemalla uutta Motonetistä vaan valinta kohdistui tällä kertaa Bilteman akkuun, saas nähdä miten kestää. On vaan nämä 6V akut sen hintaisia, että ei viittisi joka kaudeksi uutta ostaa.

 

Akun ehdin siis hakea viikonloppureissun takia vasta tänään maanantaina. Koneen tulille laitto meni ihan odotusten mukaan. Öljyt sisään, bensaa tankkiin, sytytyksen staattinen ajoitus kohdilleen, puolan ja jakajan välinen johto sekä ryypyn sähköjohto irti (ryypyn johtoon teippi, koska siihen tulee virrat päällä plussa), ja vääntämään avaimesta. Aika pitkään sai sahata että öljynpainevalo sammui, sitten mainitut sähköjohdot kiinni paikoilleen ja lisää sahausta. EIkä käynnisty, muuta kuin hieman lupaa starttisprayta saadessaan. Tuttu juttu, jostain syystä pitkän seisonnan jälkeen bensa ei kulje pumpulle saakka ennen kuin kone on käynnistynyt oikeasti. Irrotin siis pumpulle tulevan letkun varmistaakseni että tankilta tulee bensaa. Hetken piti odottaa että sitä alkoi valua painovoiman saattamana, mutta alkoi kuitenkin. En tiedä mikä ilmalukko sen aiheuttaa, että bensa ei valu edes pumpulle saakka ellei pumppua avaa tai letkua irrota. Tässä kohtaa siis konetta oli kuitenkin jo sahattu aika pitkään, eli bensapumppukin oli naksahtanut aika monta kertaa.

 

Siitä letkusta olikin hyvä ottaa pieneen astiaan bensaa, jota kaatelin kaasarin kurkkuun ja starttailin. 3-4 tällaista yritystä lupauksella, ja kone lähti käymään saaden lopultakin bensaa pumpulta kaasarille ja siitä kurkkuun. Tämä harjoitus on tuttu oikeastaan jokaiselta kevään ekalta startilta, jos kaasari ja pumppu pääsee kuiviksi, niin ne ei syystä tai toisesta saa bensaa kulkemaan ennen kuin sitä on kaatanut kurkkuun ja kone hörähtänyt muutaman kerran. Osaako joku kertoa mistä tämä johtuu?

 

Samalla olen ihmetellyt aina tuota vehjettä joka on bensapumpun ja kaasarin välissä, eli tuossa moottorin kuvassa näkyy pieni säiliön näköinen mokkula, johon letku menee pumpulta ja mokkulalta vastaavasti letku kaasarille. Mikä on tämän osan tarkoitus? Osa on pohjastaan kiinni putkessa, johon tulee letku tankilta päin, ja putki on kiinni pumpussa.

 

Sellainen 50 metrin koeajo on suoritettu, eli peruutus tallista ajotietä pitkin kadulle ja sieltä ajo takaisin talliin. Vois koittaa huomenna ehtiä katsastukseen, niin voisi julistaa kauden avatuksi vielä kesäkuun puolella. Harmittavasti olen tämän viikon lasten kanssa kun vaimo on vielä töissä, ja en ehkä lähde katsastusasemalle 2- ja 5-vuotiaiden kanssa, joten katsastukseen ehtiminen riippunee eniten siitä saanko jonkun huijattua lastenvahdiksi. Ei tunnu noita ilta-aikoja enää nykyisin katsastusasemille löytyvän, varsinkin näin juhannuksen jälkeen ne menee kaikki kiinni viimeistään klo 17 ja vaimo on töistä kotona vasta siinä puoli viiden aikaan.

 

Paljon tuli kuvia otettua matkan varrelta, lisää tuijoteltavaa edelleen täällä: https://photos.app.goo.gl/SeHLUacB5fW7YdrUA

 

Edited by EVK
  • Like 1

Share this post


Link to post

 

1 hour ago, EVK said:

Samalla olen ihmetellyt aina tuota vehjettä joka on bensapumpun ja kaasarin välissä, eli tuossa moottorin kuvassa näkyy pieni säiliön näköinen mokkula, johon letku menee pumpulta ja mokkulalta vastaavasti letku kaasarille. Mikä on tämän osan tarkoitus? Osa on pohjastaan kiinni putkessa, johon tulee letku tankilta päin, ja putki on kiinni pumpussa.

Se on ulkoinen takaiskuventtiili, kun tuon mallisessa bensapumpussa ei ole sitä sisäänrakennettuna.

 

1 hour ago, EVK said:

No, suositaan orggisosaa silloin kun sitä on saatavilla, kuten laturin hihnan kohdalla 😀:

 

ACtC-3d9gRKWwMSjLfCpBjfcJM3G7L4ad335ryTt

 

Mistä sää tollaisen olet löytäny? Mullekkin kelpais. Tosin ei sille vielä ole käyttöä kun tuossa -77 kuplassa on vieläkin alkuperäinen tehtaan hihna käytössä vaikka kolmas konekkin jo menossa.

Share this post


Link to post

Pahviputkea on as varaosaliikkeessä hyllytavarana , ainakin Kouvolassa miksei muuallakin.

Share this post


Link to post

PAP-putkea ei myydä BG-varaosaliikeissä. Rannikolla venetervikeliikkeet, muualla matkailuautotarvikeliikeet sekä Teollisuus-Etra myyvät PAP-putkea.

Share this post


Link to post
11 hours ago, jupsu said:

 

Mistä sää tollaisen olet löytäny? Mullekkin kelpais. Tosin ei sille vielä ole käyttöä kun tuossa -77 kuplassa on vieläkin alkuperäinen tehtaan hihna käytössä vaikka kolmas konekkin jo menossa.

Hihna tuli muistaakseni auton mukana aikanaan. Takapenkin alla on mukana varahihna ja tarvittavat työkalut, niin uskaltaa tuollaisella vanhemmalakin hihnalal ajella. Tuo hammastamaton vanha hina sopii vain auton tyyliin paljon paremmin kuin uusi hihna. Ja eihän tuo näillä kilsoilla paljoa mihinkään kulu.

 

Pitää katsoa jos löytyisi karavaanari- tai veneliikkeestä oikeankokoista PAP-putkea joku päivä. Etra löytyy aika läheltä niin sieltä voisi kysäistä, mutta ei sen perässä ehdi/jaksa ihan kauhean paljoa ajella, kun tietää kuitenkin mistä saa oikeankokoista putkea tilattua.

Share this post


Link to post

Teollisuus Etrasta olen ostanut ihan PAP-putkea, voi olla olemattakin, saatavuus vaihtelee myymälöittäin . Kilpailijan käsitys asiasta:

https://eshop.wurth.fi/Ilmastointiletku-Alupap-PAP-pahvi-alumiini-pahvi-PAP-70MM-ILMASTOINTILETKU/5970807070.sku/fi/FI/EUR/ 

Taikasana on paperi-alumiini-paperi.  Koot on sitten ulko- tai sisämittoja joten malli on hyvä olla mukana.

Tilattua saa, mutta ilmasta maksaa postimaksua.

 

Share this post


Link to post
15 hours ago, EVK said:

Samalla olen ihmetellyt aina tuota vehjettä joka on bensapumpun ja kaasarin välissä, eli tuossa moottorin kuvassa näkyy pieni säiliön näköinen mokkula, johon letku menee pumpulta ja mokkulalta vastaavasti letku kaasarille. Mikä on tämän osan tarkoitus? Osa on pohjastaan kiinni putkessa, johon tulee letku tankilta päin, ja putki on kiinni 

 

Se on paineesäädin/takaisku

Edited by Tutkija

Share this post


Link to post

Eilen osui Turun Etra ajelun varrelle, joten kävin kysymässä PAP-putkea. Ei löytynyt hyllystä eikä keskusvarastoltakaan. Mutta ei sen niin väliä, keräilen tässä jo seuraavaa osalistaa ostoskoriin, eli kesän aikana tullee PAP-putketkin kotiin kannettuna.

 

Ei tullut kesäkuussa vielä Kuplaan leimaa, koska en ehtinyt lastenhoitokiireiltä katsastukseen edellispäivänä. Eiliseksi sovin sitten lapset isovanhemmille hoitoon ja ajoin katsastukseen, matkalla totesin että jarrut puoltaa jonkin verran, ja saattaapi pompauttaa. Takajarrut tuli putsattua kevään aikana vaihteiston irtiollessa ja luonnollisesti säädettyä asennuksen yhteydessä, mutta eteen en laiskuuttani jaksanut tehdä mitään. Ja dynamolla takajarrut olikin ihan hyvät, sen sijaan etujarrut ei. Testin alussa vasen pyörä ei jarruttanut laisinkaan, oikea vaikutti normaalilta, kunnes yhtäkkiä vasen pyörä vetäisi oikein kunnon tehot ja tulos oli luokkaa 2,5 kN vasemmalla ja 1,1 kN oikealla. Nelisen kertaa taisi inssi kokeilla, mutta tulos aina sama.

 

30 pv ajoaikaa ei tullut, koska leima oli mennyt umpeen, mutta kotiin sai ajaa. Kolmelta olin kotona, ja aloitin heti jarrun purkamisen vasemmalta. Toinen männistä umpijumissa, muuten näytti olevan kaikki kunnossa. Autossa on vaihdettu kaikki tösylinterit kymmenisen vuotta sitten, ja avatessa kumiosat näyttikin ihan hyviltä. Lähimpien Motonettien saldot näytti nollaa, eli uudet saisi ehkä vasta ensi viikoksi, joten putsasin sylinterin, männät ja kumiosat ja laitoin paikat ilmauksen kautta kasaan. Kello oli 15.45 ja katsastusasema auki viiteen.

 

Onneksi olin sitten sen verran kärsivällinen että päätin avata sen oikeankin puolen, koska sen mittaustulos oli mielestäni alakanttiin. Siellä oli nimittäin myös toinen mäntä täysin jumissa, joten sama hoito sinnekin. Pieni koeajo ja totesin että jarrut pitäisi olla ok. Kello oli sitten kuitenkin jo sen verran vähän vajaa viisi, että päätin jättää jälkkärin tälle päivälle. Ongelmana vaan taas se lastenhoito. Mutta sain muksut tänään naapuriin kaverien luo kylään siksi aikaa kun kävin mittauttamassa jarrut konttorilla, nyt oli 1,44 vs 1,43 kN, ja katsurin komentti "helvetin nyvät". Konttorilta kurvasin sitten jäätelökioskille palkitsemaan itseni tästä projektista.

 

2016 tai 2018 ajoon ottaessa sai tehdä saman toiselle etujarrulle, eli näillä on selkeästi taipumuksena jumittaa. Ei sinänsä ihme, että tämä auto seisoo aina joka toisen kesänkin, eli seisontaa tulee aina 1,5 vuotta kerralla. Pitäisi käydä polkasemassa jarrua aina välillä seisonnan aikana. Ajattelin nyt kuitenkin pistää tilaukseen PAP-putkien lisäksi uudet työsylinterit eteen, samoin etunapojen mutterien alle pitäisi hankkai oikeanlaiset aluslevyt ja uudet lukituslevyt. Aluslevyjä koitin joitain vuosia sitten metsästää ja tarjolla oli vain noita vääriä uudempiin napoihin sopivia levyjä, nyt näyttäisi löytyvän tätä vanhempaakin.

 

Soitin vielä koneistamolle kun unohtui kysyä keväällä voinko ajella ilman lyijynkorviketta tankissa. Mulla oli mielikuva, että seetit olisi uusittu kun venttiilitkin meni uusiksi, mutta koneistamon äijä sanoi ettei muista uusittiinko seetejä, ja että ei niitä aina uusita venttiilien kanssa. Katsoin sitten kuitista mistä on maksettu ja venttiili-istukan hionnasta siellä oli vain merkintä, eli edelleen jatketaan lisäaineistuksella bensassa.

 

Kävin ajelemassa pienen kierroksen ihan jo senkin vuoksi että kone lämpenisi kunnolla ja uusien maalien höyryt haihtuisi haisemasta. Lämpimänä kone toimii hyvin, ihan samat ominaisuudet siinä tuntuu olevan kuin ennen remonttia, kun kahdesta pytystä oli puristuspaineet kadoksissa 😐 Kylmänä alavääntö on ohkaista, tuntuu kuin kone kävisi laihalla. Sama ominaisuus siinä oli ennenkin. Pitää vielä tarkistaa ajoitus dynaamisesti ja samoin kärkiväli ja katsoa onko kaasarissa säädettävää. Vanhat säädöt voi olla ihan mitä sattuu, kun onmahdollisesi kompensoitu moottorin väljyyttä.

 

Omaan korvaan kuulostaisi kylmäkäynnistyksen jälkeen että koneessa on koliseva sivuääni, joka kalkattaa kuin pajavasara kierrosluvun mukaan. Sisällä ääni kuuluu hassusti edestä päin, eli varmaan ilmakanavia pitkin johtuu eteen. Ääni häviää koneen lämmetessä. En tiedä mikä se voisi olla, mutta seurataan vaimeneeko ääni sisäänajon aikana. En toisaalta ole mikään kultakorva, eli voi olla ominaisuuskin, johon vain ei ole ennen osannut kiinnittää huomiota.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...