Guest Toheltaja Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 kauan tuota titteliä ollaankin jo odoteltu :D Quote
-Alex- Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Mikä siinä on jos kertoo asioita asiallisesti, niin saa vain vittuilua takaisin? Quote
Guest Toheltaja Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 eehän me vittuilla, ollaan vaan odotettu innolla koska guru saa ansaitsemansa tittelin! Se on arvostettua täällä palstalla, eikä sitä kaikki saa, taitaa olla vaan vuoden palstaurpo, teh "guru" sekä tuleva pussihousu tittelit jaettu :D Quote
mikko k Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Eei vituilla... Hymyillään vaan pilke silmäkulmassa... ;-D Quote
-Alex- Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Jatkossa taida paljoa kysella ja kertoa mitään täällä. Quote
-Alex- Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Tulee kohta mieleen amis ja mölyapinat :D Eikös se näin ole että jos suomalaisen miehen naamalle, työpaikalle ja vaimolle nauraa, niin ei ole hän moksiskaan, mutta kun menee autosta/autotietämyksestä mainitsemaan jotain negatiivista, niin silloin tunteet nousevat pintaan ;) Quote
Lasse Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Jaaha, eiköhän tässä ala olla sanottu jo kaikki olennainen tästäkin asiasta.... Niin siihen piti vielä kirjoitella, että kattelin kun kaveri teki, varmaankin ihan mielenkiinnosta ja asianharrastuksesta, kiertokanget alumiinista ohc-foorttiin. Materiaalit tuli työnantajan kautta ja koneistus tehtiin itte vapaa-ajalla työnantajan koneilla. Oliko nämä kiertokanget ilmaiset tai edes halvat? Quote
-Alex- Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Sanoisin että halvat. Joissain firmoissa sitä tehdään työajallakin harrasteauton osia, mm.yhdessä isossa puljussa p-pohjanmaalla väännettiin cnc-putkentaivuttimella jokkisautoihin kaaria työajalla, valmiita mittoja löytyi koneen muistista mm. fiiattiin ja kuplaan :D Quote
Guest Hivoja Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Mielenkiinnosta kysyn että miksi ns. kapeakulmaisia nokka-akseleita ei voi käyttää topicin aiheen mukaisessa koneessa josta 200hv pitäisi tulla ulos? Eikös kulma tule siitä kun halutaan venttiilit aukeamaan ja menemään kiinni määrätyissä kohdissa ja toteutettuna tällainen akseli käytännössä niin imun ja paon kärkien väli on kulma? Ellei ilmoiteta nousuramppien välistä kulmaa, tai olla epäsymmetrisissä nykyajan nokka malleissa? http://www.youtube.com/watch?v=-lEqoZfEIqA tämäkin 103 kulmalla, ja kohtalaisesti on pelittänyt. Ja muutama muukin Vw vielä kapeammalla kulmalla. Ralli ja sprint koneet useimmiten 98-103 kulmalla. Ja kapea kulma ei tee sitä että alkaa vetämään vasta 5000-> Quote
Guest VW 1303 Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Mielenkiinnosta kysyn että miksi ns. kapeakulmaisia nokka-akseleita ei voi käyttää topicin aiheen mukaisessa koneessa josta 200hv pitäisi tulla ulos?Eikös kulma tule siitä kun halutaan venttiilit aukeamaan ja menemään kiinni määrätyissä kohdissa ja toteutettuna tällainen akseli käytännössä niin imun ja paon kärkien väli on kulma? Ellei ilmoiteta nousuramppien välistä kulmaa, tai olla epäsymmetrisissä nykyajan nokka malleissa? tämäkin 103 kulmalla, ja kohtalaisesti on pelittänyt. Ja muutama muukin Vw vielä kapeammalla kulmalla. Ralli ja sprint koneet useimmiten 98-103 kulmalla. Ja kapea kulma ei tee sitä että alkaa vetämään vasta 5000-> gurut ja teitäjät on jo testannu noikin nokat ja teitää, että kaupan nokilla saa enenmän tehoja. Oletettavasti tohonki kuplaan kasataan ensikesäksi uusi moottori kaupan osista ja unohdetaan vuosien kehitys. Quote
mikko k Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Pitkäiskuista nelkun pannua on paha kehittää ainakin nokka-akselin osalta kun pari kiertokankea osuu suoraan nokka-akselin nokkaan... Quote
Guest Mikal Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Miten toimis fk-87 nokka kadulla noin parilitraisessa koneessa, ja paljoko laittaa puristuksia? Quote
tc125a Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 AConlyn. innoittamana pistetään kyselyä, josko kukaan vaivautuisi vastaamaan, millä osilla saat tehtyä hyvin lähelle 200hp vaparin halvimmillaan, kestoa ei tarvitse olla, jäähdytys ym. politiikka erikseen, mutta jos puhutaan nyt että käytettävissä on, vakio T-1 lohkoinen 1600. eli mitä muutoksia minimissään että todellista tehoa on se 200hp~ vapari. Oma lowwbugget 200 hp ehdotus: hinnat arvioituja romikselta 1.6 golffista kanget 144mm/5,7" (20€) volvo b230a 96mm männät (20€) tältä palstalta käytetyt 94 pytyt ,jotka johonni paikalliseen amikseen porattavaks(yht joku50-60€) vakio kammen saa rookattua golffin laakereilla 83,5 iskun (++150€ hiomosta riippuen)=2417cc nokaks 98 tai 89 tältä palstalta (40-50€) 3,5aikaselle omat 1,1 vivut ja puristus paineet nousee verrattuna 1,25/1,5 ruttu 12-13:1 jakajaks vakio modattuna golffin kärettömästä jakajasta(10€) romikselta 4xvanhan saapin strömperiä (44 kurkut ,ei läppiä estämässä virtausta)(a 10€kpl) pakosarjan taivuttaa itte ja steppaa(ostettavissa ensiö putket liian pitkiä)kunnon formula kollektoria. omasta vakio öljypumpusta rakentaa vielä sumppupumpun jatkamalla akselia ja ynnäämällä toisen vakio pumpun vastakkain. kansiksi hommaa jokkis netin puolelta jotkut halvat läpiviilatut epoksilla paikatut viisikertaa hitsatut ja lasketut paskat (150-200€) laakeria+m rengasta ym(100€) paljon tupakkia ja ylimäärästä aikaa näillä kilkkeillä luulis sen 200 kaakkia irtoavan samaan hintaan jolla saa yhden kunnollisen USA made pitkäisku akselin kankineen. luotettavuutta taas tuskin ei sitä vähääkään. Quote
ARTO Posted October 13, 2009 Posted October 13, 2009 Pysyyköhän toi kone edes säätösession ( kiitos strömbergereitten ) loppuun asti läjässä,kjäh Quote
mikan Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Ensin antaa ymmärtää, sitten ei ymmärrä antaa. Ikävää kun keskustelu menee niin usein tähän. Ne joilla on tietoa, eivät halua sitä jakaa mutta kuitenkin avaavat suutaan sen verran että kertovat kaikille että tietoa on. Kiitos kaikille jotka ovat kertoneet omista kokemuksistaan ja palikoista joilla moottoreita ovat tehneet ja mitä niistä on irronnut. Kiitos myös kaikista linkeistä joista löytyy asiallista tietoa. Erityisesti voisi kiitoksia lähettää Vaasan suuntaan ja muutenkin pohjanmaalle. Sieltä on aina saanut hyviä vinkkejä, eikä ole ollut salaisuuksia. Itse en ole yhtään 200hv vaparia tehnyt ja vahvasti epäilen etten sellaista tule koskaan tekemäänkään. Mutta aina näistäkin jotain oppia saa omiin projekteihin vaikka ne olisikin hieman vaatimattomampia tai tehot otettais esimerkiksi ahtamalla. t. Mika ps. Se 100 hv/litra on muuten hyvä mittapuu kaikille kaksvenasille tikkukoneille. Quote
mikko k Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Pohojanmaalla on kyl tietoo ja salaisuuksii... Valitettavasti ei aina enää itsekkään muista kaikkia versioita mitä on tullut tehtyä tai projekteja joissa on tullut oltua mukana. Eräs kone meni kuitenkin suunnilleen näin: 92*82, scat c65, kannet hierottu pohjanmaalla, 46*38 venat, n.12,5:1, 48 karpuraattorit, iso pakosarja, kärjetön sytkä, boschin penkissä n.220hv. Muitakin isompia ja tehokkaampia vapareita on ollut, speksit ei vain muistissa. Jaa mutta oli myös yx 2666cc nelkku 7:1 rutistus, turbonokka, Pauterin kannet ja vaparina kokeiltiin 48 kaasareilla, niin tuotti muistaakseni 210hv. Ja sitten ahdettuna ja pruuttalla.... ;-DD Quote
Timppa Posted October 14, 2009 Author Posted October 14, 2009 AConlyn. innoittamana pistetään kyselyä, josko kukaan vaivautuisi vastaamaan, millä osilla saat tehtyä hyvin lähelle 200hp vaparin halvimmillaan, kestoa ei tarvitse olla, jäähdytys ym. politiikka erikseen, mutta jos puhutaan nyt että käytettävissä on, vakio T-1 lohkoinen 1600. eli mitä muutoksia minimissään että todellista tehoa on se 200hp~ vapari. Oma lowwbugget 200 hp ehdotus: hinnat arvioituja romikselta 1.6 golffista kanget 144mm/5,7" (20€) volvo b230a 96mm männät (20€) tältä palstalta käytetyt 94 pytyt ,jotka johonni paikalliseen amikseen porattavaks(yht joku50-60€) vakio kammen saa rookattua golffin laakereilla 83,5 iskun (++150€ hiomosta riippuen)=2417cc nokaks 98 tai 89 tältä palstalta (40-50€) 3,5aikaselle omat 1,1 vivut ja puristus paineet nousee verrattuna 1,25/1,5 ruttu 12-13:1 jakajaks vakio modattuna golffin kärettömästä jakajasta(10€) romikselta 4xvanhan saapin strömperiä (44 kurkut ,ei läppiä estämässä virtausta)(a 10€kpl) pakosarjan taivuttaa itte ja steppaa(ostettavissa ensiö putket liian pitkiä)kunnon formula kollektoria. omasta vakio öljypumpusta rakentaa vielä sumppupumpun jatkamalla akselia ja ynnäämällä toisen vakio pumpun vastakkain. kansiksi hommaa jokkis netin puolelta jotkut halvat läpiviilatut epoksilla paikatut viisikertaa hitsatut ja lasketut paskat (150-200€) laakeria+m rengasta ym(100€) paljon tupakkia ja ylimäärästä aikaa näillä kilkkeillä luulis sen 200 kaakkia irtoavan samaan hintaan jolla saa yhden kunnollisen USA made pitkäisku akselin kankineen. luotettavuutta taas tuskin ei sitä vähääkään. nyt tuli asiallinen setti! Quote
Per Jernström Posted October 14, 2009 Posted October 14, 2009 Itsekin olen vahvasti kotimaan kyläpajojen fani. Pitää vaan löytää ne oikeat ukot, ja se saattaa olla hankalaa kun niillä on tapana panostaa enemmän tekniikkaan kuin markkinointiin. pakosarjan taivuttaa itte ja steppaa(ostettavissa ensiö putket liian pitkiä)kunnon formula kollektoria. Miten saa lyhyemmät ensiöt jos haluaa kaikkien olevan samanpituiset? Quote
Guest Toheltaja Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 männöö ristiinporatusta akselista tuo öljykanava huonolla tuurilla puhki jos hiotuttaa golfin veiveille... Muutamia näitä meinaan reikä väärässä paikassa :) Quote
tc125a Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 tc125a kirjoitti: pakosarjan taivuttaa itte ja steppaa(ostettavissa ensiö putket liian pitkiä)kunnon formula kollektoria. Miten saa lyhyemmät ensiöt jos haluaa kaikkien olevan samanpituiset? taivuttaa sarjan mallia tämä(löysin jostain vanhasta topicista ,Mite1:sen kuva toivottavasti ei oo copyraittia) http://s97.photobucket.com/albums/l229/ ... C01081.jpg Quote
JaniM Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Todella aistikkaan näköisiä virityksiä.. No onhan tuo rytösporttia. Quote
Guest VW 1303 Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 suomen parhaan virittäjä velhon tekemä sarja. Quote
mikan Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Enpä ihmettele miksei tuollaisia saa kaupasta. Taitaisi olla markkinat maailmalla aika rajalliset tuolle pakosarjalle. t. Mika Quote
Marko Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 suomen parhaan virittäjä velhon tekemä sarja. Jaa, kukahan tämä kyseinen virittäjä mahtaa olla. Quote
Guest VW 1303 Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Marne eli Martti Harju ja sarja onkin tarkemminkatsoen joku muu aito on samalla idealla mutta 4 2 yhteen. Quote
Guest micco Posted October 15, 2009 Posted October 15, 2009 Joo ja sen verran sivusta kommenttia, et ulkonäkö ja toimivuusjutut pitäs olla kaks eri asiaa. Esim Harjun tekeleillä on aika monta Sm pyttyä voitettu, mutta eivät varmaan esteettisesti niin mageita, kun sillä ei noissa hommissa mitään merkitystä. Quote
Anssi Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 Eikös tommoinen menisi kiihdytyskäytössä? Siis jos olisi viimeistellymmän näköinen... Ei ainakaan raapisi kollektori asfalttiin keuliessa :) Quote
mikko k Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 Jokajokakuski suomen paras virittäjävelho.... No huh huh.... 8-/ Vaikka oliskin SadoMasopyttyjä voitettu... Quote
Guest ville s Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 no kuinkas ne muut virittäjä velhot on saanut 1650cc koneesta pihalle?? epäilen kumminkin et ne jokajoka autotalli hörhöt on saanut aika hyviä niistä koneista. välttämättä ne ei pussihousu mulla on okrasa osia miehelle sovi ulkonäöllisesti mutta se joka ei välitä ulkonäöstä ja penkki hevosista niin noi voi olla vaikka ihan mukavia koneita... ja loppuun : ) että ei joku ota liian vakavasti ja vedä pirkka vihanneksia hengitysaukkoihin... Quote
Marko Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 Paras mitä itelle on tullut vastaan 1604cc koneesta 195hp, ois tolla putkella kyl voinu mennä yli 200:kin ;-) Quote
Guest ville s Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 aika hyvin kyllä vaparista. siinä rupeaa olemaan litra tehot kohdallaa. onko missään juttua koneesta olisi mukava lueskella miten se on tehty... Quote
Guest Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 Tuolla taitaa olla tästäkin moottorista juttua ja paljon muuta mielenkiintoista. Muutenkin Markon mainitseman moottorin rakentaja tuntuu olevan perehtynyt kuplien virittelyyn ja resursseja ja intoa näyttää löytyvän. Niin joo, eikä nuo reseptit kovin salaisia näyttäisi olevan, kuten täällä päin tuntuu olevan. Quote
Guest ville s Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 paljon oli juttua mutta silmiin ei osunut sitä suomalaista joka oli tehnyt sen 195hp koneen yhdellä 2 kurkkuisella tai 2 yksi kurkkuisella maksimissaan 45mm kaasarilla olevan koneen ilman isku muutoksia (nykyään vaan sallituja mutta ei silloin 90 luvulla kun marne vielä teki vw moottoreita ; ) oli kyllä mielenkiintoinen linkki täytyy ilta uhrata sen parissa ja lukea ajatuksella. no mutta mielipiteitä on monia. ite kun tulee ajettua tota jokajokaa harrastus mielessä ei ole mitään ihme laitteita,mutta noille nimi miesten koneen rakentajille tarvii kyllä nostaa hattua että miten ne saa laitteen kestään ja noin tehokkaaksi noitten rajoitusten puitteissa. Quote
Guest Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 OK, mä luulin, että sä kysyit tuon Markon mainitseman moottorin speksejä. 200hp roskapöntöistä taitaa olla enemmän juttua niiden omalla foorumilla? Quote
Guest ville s Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 markon mainitseman koneen tietoja kaipailinkin. mutta piruuttaan kirjotin tuon tekstin kun moni aliarvostaa noita jokkis koneen tekijöitä. miettiin mitkä säännöt niillä on ja mitä niille tehdään niin ei kai niistä oikein enempää kukaan suomessa saa pihalle. sitä koitin sanoa hieman karrikoidusti kylläkin. siksi naurattaa aina kun haukutaan jotain koneen tekijää, kai se sama mies jos tarmonsa kohdistaisi esin ralli tai kiihdytys koneisiin niin saisi "jotain" aikaan. kun jaksaa kehitellä uusia juttuja noihin roska pönttöihin ja ei kangistu kaavoihin nyttenkään. Quote
-Alex- Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 Aika paljon ollut ruttua tuossa klingamanin 1750cc koneessa :) Ei ihme jos tuollaisia koneita on sanottu aikoinaan "grenade motors" :D Vakiotyyppisille kansille alkanee oleen rajana 220-230hv tehot, tehoa lisää halutessa kannattaa harkita joitain muita kansia. Miten tuollainen stepperi pakosarja toimis 90hv+/litra tehoisessa koneessa? Quote
Guest Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 Pipemax on hyvä ja halpa softa, jos haluaa laskeskella pakosarjan pituuksia ja toimivuuksia. Tuosta käy hyvin ilmi, että normijäähdytyksellä olevaan vähän kireämpään katumoottoriin optimisarjan vääntäminen on kohtalaisen haasteellista, oli niitä steppejä tai ei. Ja mä en yhtään väheksy roskismoottoreiden rakentajia, vaikkei jokkis voisi juuri vähempää kiinnostaakaan. Onhan se varmasti paljon vaikeampaa tehdä sääntöjen rajoittama jokkis-, ralli-, tms. moottori jolla vielä pärjää, kuin tehokas katu/huvittelumoottori, jossa ei sääntöjä juuri ole. Quote
wp Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 Lisää Pipemaxista: Larry Meaux on duunaillut pakoputkiston suunnittelusoftan nimeltä Pipemax, jossa on kylkiäisenä useita moottorikombinaation suunnittelua auttavia ominaisuuksia. Ohjelmisto antaa arviot tarvittavista imukanavan halkaisijoista, nokan arvoista sekä antaa arvion mahdollisesta moottoritehosta ko. kombinaatiolla. Itsellä käyttökokemusta kahden vesikoneen osalta, toiseen tein pakosarja muutokset ko. softan avulla (vääntöä +32Nm lisää, tehoa 17hp) ja toiseen moottoriin koko paketti (kansi, nokka, pakosarja+loppuputkisto). Volvo B21, kansi vakioventtiileillä, 40mm tuplat 191hp/235Nm. Ohjelman antamat arvot ovat kuitenkin yhtä hyvät kuin sinne syötetyt arvot eli sontaa sisään ja lopputulos on yhtä samaa eli hommaan pitää perehtyä. Uskallan kuitenkin väittää että ko. softan avulla pystyy rakentamaan erittäin laajavääntöisiä ja käyttäjäystävällisiä komboja kunhan sylinterinkansi on pakettiin sopiva (ohjelma antaa arvion) En koe olevani mikään pro moottorinrakennuksessa mutta asiaan on ollut kiinnostusta kakarasta lähtien ja tietoa on tullut haalittua kaikista mahdollisista lähteistä. Herra Meaux on erittäin tunnettu moottorirakentaja jenkeissä ja on perehtynyt erityisesti vakiomoottoreiden (rautakannet, vakiokaasutin, vakio venttiilinnosto ym.) viritykseen. Ohjelman laskelmat ovat "dynokorjattu" vastaamaan todellisia, moottoreista jarrutettuja arvoja joita Mr. Meaux on järjestelmällisesti tallentanut 70-luvulta lähtien. Suosittelen ohjelmaa niille kenellä on kiinnostusta kaivautua syvemmälle moottorinrakennukseen eikä pelkästään tyytyä kasailemaan valmiista osista lopputulosta tarkemmin ajattelematta. Hintaan ei pitäisi kaatua, 45$ oli mielestäni sikahalpaa saavutettuihin lopputuloksiin nähden. Quote
Lasse Posted October 16, 2009 Posted October 16, 2009 Jospa ylläpito siirtäisi tämän keskustelun vaikka jokkis.nettiin? Vois tulla paremmin arvotusta tälle "jätteestä hevosvoimia" -tietämykselle siellä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.