Kharon Posted September 15, 2020 Share Posted September 15, 2020 Käytin Karmannia katsastuksessa ja tällä kertaa vasemman takapyörän jarrut melkein nollilla (toissavuonna oikean). Ei tarvinnut kuin irroittaa pölykapseli niin vika näkyi kun napamutterissa öljyä: Stefa pettänyt. Putsasin sotkun (yöks mitä töhnää tulee jarrupöly+lootaöljystä) ja pistin hyllystä uuden stefan ja uudet jarruhihnat, mutta tökkii kun näitä menee tasaisin väliajoin. Junikseen hommasin uudet sisäholkit (holkki johon stefan huuli nojaa) ja se pitää ehkä tehdä tähänkin, ihan selvästi holkki on kiillottunut ja sellaisena helposti vuotaa. Vähentää säätöä jatkossa kovin, kyllähän näiden pitäisi kestää >20v tekemättä mitään. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Eikös näitä ollut ihan VW valmistama myynnissä jollain toimittajalla. Ja sen sarjan mukana tuli se holkki myös mihin stefa tiivistyy. Mutta jos se noita halpojankin stefoja syö niin tuplatarkistaisin kokoamisjärjestyksen. Quote Link to comment
Art_Zi Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Paruzzilta ja Neoretrolta ainakin saa niitä sinisiä stefoja. Motonetin Brassimusta näytti vähän siltä, että en laittas, ku korkeintaan jossain tien päällä hätähätänä... 1 Quote Link to comment
JTG Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Mulla on pysynyt vuodot poissa, kun laitoin molempien o-renkaiden kaveriksi permatexin moottorisilikonia. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 (edited) Tässä nyt vielä kokoamisjärjestukset muistutuksena alla. Tosiaan ne halpojen sarjojen o-renkaatkin on niin luokattoman huonoja välillä että ei ihme että kaipaavat silikonia tms kaveriksi että tiivistää. Ja tietenkin kannattaa myös katsoa että laakerikansi on vuosimalliin sopiva ja suora. Edited September 16, 2020 by Tanhis 2 Quote Link to comment
Kharon Posted September 17, 2020 Author Share Posted September 17, 2020 Hyvä yhteenveto. Mutta tässä kohdassa tosiaan epäillään a) kulunutta sisäholkkia kun tuossa(kaan) sarjassa sitä ei tullut uutta ja b) huonolaatuista brasiliastefaa (sillä sellainen siellä oli). Nyt tämä uusin on CSP:n setistä, oletettavasti vähän parempaa laatua. Mutta sisäholkin kuluneisuus on realiteetti, kulunut kiiltäväksi siitä osasta missä tiivisteen huuli pyörii ja vieressä on koskematonta osaa. Kopistelin stefan vähän eri kohtaan kuin aiemmin (-63 kannessa on melkein 5mm varaa säätää), jos nyt oikein mittasin niin se pyörii koskemattoman osan kohdalla. Päinvastoin kuin luulisi niin tiivisteen vastinpinnan ei pidä olla peilinkiiltävä, se on silloin kulunut. 1 Quote Link to comment
Kharon Posted September 17, 2020 Author Share Posted September 17, 2020 (edited) On 9/16/2020 at 7:30 AM, Tanhis said: Eikös näitä ollut ihan VW valmistama myynnissä jollain toimittajalla. Ja sen sarjan mukana tuli se holkki myös mihin stefa tiivistyy. Mutta jos se noita halpojankin stefoja syö niin tuplatarkistaisin kokoamisjärjestyksen. Viimeksi meni toinen puoli että vaikea sanoa että syökö varsinaisesti. Mutta viimeksi tuli kyllä virhe, halpoja brasilianstefoja. Ensin meni toinen, muutama vuosi sitten, ja nyt meni toinenkin. Muistaakseni ostin silloin ensimmäisen hajotessa CSP:ltä pari settiä ja nyt sitten vaihdoin sen toisenkin. Saa nähdä miten käy. Tämä on tätä kun on niin laiska ettei jaksa vaihtaa molempia ikäänkuin määräaikaishuoltona. Ei ole iso juttu juttu tehdä kun rumpu on vielä puhdas ja sotkun siivoamista tässäkin oli varmaan 3/4 työstä. Edited September 17, 2020 by Kharon Quote Link to comment
Joe Cool Posted October 3, 2020 Share Posted October 3, 2020 (edited) Minulla brassijuniksessa se stefa on tuntunut toimivan, mutta O-rengas holkin takana tuottanut ongelmaa. Olisiko näistä O-renkaista millaisia hyviä vinkkejä? Kuvan osa no. 7 siis. Korjaussarjasta sain jotain ospivaa osaa, mutta se oli pienemmälle akselille ja viimeisin O-rengas jouduttiin kaivemaan yhdestä O-rengassarjasta. Muuttuiko näissä alselin halkaisija pallokeulaan siirryttäessä? Voisiko se olla syy brassipelin paksumpaan akseliin? Edited October 3, 2020 by Joe Cool Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted October 5, 2020 Share Posted October 5, 2020 (edited) Juniksessa 63 saakka 36mm keskimutteri. 64-67 Juniksessa 46mm keskimutteri. Early bay pallokeulassa on myös 46 keskimutteri mutta niissä ei ollut enää alennusvaihteita vaan IRS jousitus. Olisitko yrittänyt vanhemman juniksen o-rengasta uudemman juniksen akseliin. Edited October 5, 2020 by Kemin Karavaanari Quote Link to comment
Kharon Posted October 6, 2020 Author Share Posted October 6, 2020 On 10/4/2020 at 1:46 AM, Joe Cool said: Korjaussarjasta sain jotain ospivaa osaa, mutta se oli pienemmälle akselille ja viimeisin O-rengas jouduttiin kaivemaan yhdestä O-rengassarjasta. Muuttuiko näissä alselin halkaisija pallokeulaan siirryttäessä? Voisiko se olla syy brassipelin paksumpaan akseliin? Joo, paksumpi akseli (ja tietty mutteri sen mukaan) joten tavan junikset osat ei varmaan sovi enää mikään. Pallokeulan tiivistesetissä voisi hyvinkin olla oikeanlaisia renkaita. Quote Link to comment
Joe Cool Posted October 6, 2020 Share Posted October 6, 2020 Jep, kiitos. Siinä sarjassa tosiaan oli paljon sitä "väärää" osaa. Tuo mutterien kokoero kertoo jo paljon ja auttanee jäljityksessä. Nyt siellä tuntuu öljy pysyvän kohtuudella, joten suurta paniikkia ei ole. Melkeinpä lähdettävä Keiteleeseen arpomaan tiskille :) Quote Link to comment
ilmari Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 Lainaan tätä ketjua, kun samasta asiasta kyse. 73 kupla ja en millään meinaa saada takanavan laakerikantta tiiviiksi. Olen harjoteillut jo kolme kertaa tiivisteiden vaihtoa (2 ekaa kertaa oli halpis setti ja nyt viimeisin "premium" jossa tuli myös holkki). Tällä viimeisellä kerralla olin jo toiveikas, että nyt vihdoin onnistui, mutta seuraavana aamuna oli taas jokunen pisara tallin lattialla. Kiristin napamutteria vielä naksun lisää ja toivoin parasta, mutta ei. Vuotaa sellasen tippa / tunti -tahtia ja usko meinaa loppua! Kaikki asiat mitä olen näistä aikaisemmista ketjuista lukenut, olen koittanut varmistaa. Napa on kireällä, tiivistepinta on suora & puhdas, osat oikeinpäin, laadukkaat osat, jne. Outoa tässä on se, että vuoto tulee sieltä kilven takana olevasta reiästä (ainakin sieltä), mutta stefan edessä oleva ränni (kuvassa musta nuoli) josta sen öljyn sinne reikään pitäis minun järjen mukaan mennä, onkin kuiva. Jarrukenkien säätöruuvissa oli öljyä, eli epäilen että vuotaa stefan laakerin puolelta. Kuvassa punaisen nuolen kohdalla oli pultti märkä (siis kanta oli märkä ennen kuin edes avasin). Nyt tällä uudella setillä tuo sisempi O-Rengas oli mennyt kasaan, mitä aiemmin en ole nähnyt (kuva alla). Autolla ei siis ole ajettu näiden tiivisteenvaihtotalkoiden välillä. Itellä rupee olemaan keinot loppu, eikä enää montaa kertaa jaksais lirutella öljyjä edes takas, saati ostaa tiivisteitä. Jos jollain on mitään vinkkiä millä vois varmistaa että seuraavalla kerralla öljyt pysyy sisällä, niin olisin tuhannen kiitollinen! Quote Link to comment
Tutkija Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 Ulkokehän o-rengas vuotaa tuossa ja edelleenkin itse olen sitä mieltä et ilman liimatiiviste massaa en kasaa... Quote Link to comment
Tanhis Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 Mä putsaisin tuon ylimääräisen maalin pois tuosta kilvesta ja sitten vaikka hylomaria väliin kun kasaat kilpeen tiivistyvät tiivisteet paikalleen. Ja tuplatarkista että kokoamisjärjestys on oikein, nopeasti kuvia katsellen ja muistin sopukoista asiaa miettin niin tuo viimeinen oil deflector voisi olla väärässä välissä. Ja mittaa työntömitalla että kansi oikeasti kiristyy kilpeä vasten kun sellainenkin tullut vastaan että oli väärä kansi ja ei kiristynyt kunnolla. Quote Link to comment
Art_Zi Posted March 18, 2021 Share Posted March 18, 2021 (edited) ja kato että nuo on kans suorat, ettei oo koloa itellä oli tullu kolot ku putsas vanhoja liimajäämiä pois.. ja vielä tuplatarkastus, että kansi on varmasti suora. Lasia vasten kansi ja rakotulkilla tökkiä joka puolelta.. Ite tappelin kans aika pitkään ja lopputulemana oli kansi kiero. Uus kansi paikalleen ja pysyny kuivana. Edited March 18, 2021 by Art_Zi Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 18, 2021 Share Posted March 18, 2021 Olethan kasannut näin että keskiholkki ensin stefan sisään ja sitten pakettina paikoilleen? Kuvissasi ei näy laakerin ympärillä isoa o-rengasta, eikös tähän sellainen kuulu. Quote Link to comment
ilmari Posted March 18, 2021 Share Posted March 18, 2021 Kiitos vastauksista! Helpottaa kuulla että muutkin on taistellut tän kans. Maalia ei tosiaan tiivistepinnoissa ole. Kuvassa on vielä tiiviste paikallaan ja näyttää kieltämättä että tiivistepinta olis maalattu. Tiivistepinnan hinkutin puhtaaksi 240 vesipaperilla, eikä siinä sen syvempiä naarmuja ole. Kansi on melko varmasti oikea. Auto ollut mulla 15v ja sillon kun oli ajossa, ni pysy öljyt (nyt seissyt projektina 10v). Stefan "ulkopuolella" on se isompi prikka. Näkyy kuvassa huonosti kun kansi lepää tohon akseliin sen varassa, mut on se siellä. Ja keskiholkki on ensin ollut paikallaan ennen asennusta. Rakotulkki oli hyvä idea! Paljonkohan olis toleranssi? 0.10 meni muutamasta paikasta sisään mut isommat ei... Ei varmaa tollaset heiton takia kannata lähtee vaihtamaan. Eli kai täytyy laittaa tiivistemassaa väliin ja ristiä sormet. Vai vieläkö tulee ideoita? Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 18, 2021 Share Posted March 18, 2021 Onko laakerin ympärillä se iso o-rengas joka tiivistää laakerin ulkokehän? Kuvissa näkyy ainoastaan akselin ympärillä oleva pienempi o-rengas sekä stefa. Quote Link to comment
ilmari Posted March 18, 2021 Share Posted March 18, 2021 (edited) Hetkinen. Ratkesiko tää nyt tällä! Oon laittanut sen isomman o renkaan kyllä mut asentanut sen tohon kanteen, jolloin sehän on ei osu siihen viisteeseen vaan putoaa sinne uraan. Se varmaan pitää olla tossa laakerin ympärille asennuksessa eikä siinä kannessa? Edited March 18, 2021 by ilmari 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted March 19, 2021 Share Posted March 19, 2021 11 hours ago, ilmari said: Kiitos vastauksista! Helpottaa kuulla että muutkin on taistellut tän kans. Maalia ei tosiaan tiivistepinnoissa ole. Kuvassa on vielä tiiviste paikallaan ja näyttää kieltämättä että tiivistepinta olis maalattu. Tiivistepinnan hinkutin puhtaaksi 240 vesipaperilla, eikä siinä sen syvempiä naarmuja ole. Kansi on melko varmasti oikea. Auto ollut mulla 15v ja sillon kun oli ajossa, ni pysy öljyt (nyt seissyt projektina 10v). Stefan "ulkopuolella" on se isompi prikka. Näkyy kuvassa huonosti kun kansi lepää tohon akseliin sen varassa, mut on se siellä. Ja keskiholkki on ensin ollut paikallaan ennen asennusta. Rakotulkki oli hyvä idea! Paljonkohan olis toleranssi? 0.10 meni muutamasta paikasta sisään mut isommat ei... Ei varmaa tollaset heiton takia kannata lähtee vaihtamaan. Eli kai täytyy laittaa tiivistemassaa väliin ja ristiä sormet. Vai vieläkö tulee ideoita? Jos se 0.10 epäilyttää niin laita vesipaperia lasin tai muun suoran pinnan päälle ja hinkkaa toleranssit pois. Quote Link to comment
Anssi Posted March 19, 2021 Share Posted March 19, 2021 (edited) ... Edited March 19, 2021 by Anssi Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 19, 2021 Share Posted March 19, 2021 O-rengas laakerin ympärille ja kamat nippuun. 1 Quote Link to comment
ajomies Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Onko laakerin ja tuon pienen o-renkaan välissä sileä aluslevy, kuvasta ei näe? Quote Link to comment
metake Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 O-rengas laakerin ympärille ja kamat nippuun.Se o-rengas kuuluu sitten tiivisteen takapuolelle. Menee ns. fituiks jos laittaa tiivisteen ensin..Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
ilmari Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 2 hours ago, metake said: Se o-rengas kuuluu sitten tiivisteen takapuolelle. Menee ns. fituiks jos laittaa tiivisteen ensin.. Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Meni tuurilla oikein. No ei, katoin youtubesta jonkun ohjevideon jossa oli just noin. Mut hei, nyt siel on ollut öljyt yli vuorokauden eikä oo vuotanut! 🤗 Kiitos kaikille jotka jaksoi antaa vinkkejä. 4 Quote Link to comment
Kharon Posted April 2, 2021 Author Share Posted April 2, 2021 On 3/25/2021 at 8:17 PM, ilmari said: Meni tuurilla oikein. No ei, katoin youtubesta jonkun ohjevideon jossa oli just noin. Mut hei, nyt siel on ollut öljyt yli vuorokauden eikä oo vuotanut! 🤗 Joskus, jo ennen tätä ketjua, on tullut tapeltua juuri näiden kanssa useammin kuin kerran. Mutta CSP:n stefoilla on öljytkin pysyneet siellä missä pitää ainakin talviseisonnan yli, totuushan selviää kun ottaa sen ajoon, toivottavasti jo ennen vappua. Quote Link to comment
hpa Posted April 5, 2021 Share Posted April 5, 2021 Vetoakselin mutteria kiristettäessä ei saa olla käsijarru päällä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.