Jump to content
Dalton

Junikseen levyjarrut

Recommended Posts

Onko porukalla kokemuksia levyjarruista juniksessa takana. Onko rumpujen vaihto levyihin parantanut jarrutuntumaa? Mitä eri toteutusvaihroehtoja teiltä löytyy.

 

Haulla hain äsken juttuja, mutta ihan tuoretta keskustelua en aiheesta löytänyt.

 

Sana vapaa, heittäköön kokemuksia ja ajatuksia.

Share this post


Link to post

No jos suoraan sanon, ajeleppa kerran CSP:n levyillä, niin ihmettelet että "miten heleve oon voinut ajaa rummuilla"

Mulla Valaassa; -71 Bay; CSP:een levysetti juniksen.. OSTA parasta mitä saat, kerran se kirpasee.. 

Eli tuolta otat omasi:

https://www.csp-shop.com/en/wheels-brakes/disc-brake-kits-5x205-for-original-steel-wheels-or-aftermarket-wheels-499-263-5205-14-21452a.html

 

EDIT: en tienny mitkä kaviot on alla

 

 

EDIT2: Unohda tuo edellinen.. Se oli eteen sanottu.. Mutta sama eekti on takana.. ja jää rumpujen säätö kokonaan pois.. 
Eikö sulla oo straight ale kit.. siihen CSPeeltä oma sarja.. soittele

Edited by Urbantoy

Share this post


Link to post

Lisäkysymys asiaan liittyen: onko mitään järkeä laittaa levyjarrut pelkästään eteen? Kokemuksia?

Share this post


Link to post

No aika monessa autossa kautta aikain on käytetty komboa, jossa on levyt edessä ja rummut takana. Esim. Juniksen kanssa samankaltaisia lienee Pallis ja Tölkki, joissa ko. systeemi on menestyksekkäästi käytössä. Näissä ei painojakauma ole niin tolkuttoman takapainoinen kuin Kuplassa, jossa kevyt keula menee kyllä lukkoon rummuillakin.

Share this post


Link to post
1 hour ago, -tipi- said:

En tiijä saatana, 1700€ taidan vielä pari kertaa rumpujarruja säädellä.

 

https://www.csp-shop.com/en/wheels-brakes/disc-brake-kit-rear-5x205-swing-axle-599-200-5205-20843c.html

Tää on edukkaampi (944€) vaihtoehto, toki pulttijako muuttuu. Vuoden päästä voin kertoa käyttökokemuksia tästä setistä

https://www.csp-shop.com/en/wheels-brakes/rear-disc-brake-kit-5x130-swing-axle-598-200-5130-22627b.html

Share this post


Link to post

Mulla oli Junakeulassa CSP:n levyt joka nurkassa ja oli kyllä huippujarrut. Se on loppupeleissä hieno tunne, kun voi luottaa siihen, että vanhakin auto pysähtyy nopeasti ja vetelemättä mihinkään suuntaan. Lisäksi hienoa oli se, että niiden viiden kesän ja noin 30 tkm aikana en koskenut jarruissa mihinkään muihin osiin, kuin jalalla polkimeen ja kädellä kässärin kahvaan. Silti joka leimalla aina erot nollassa. 

Eli jos tilillä on sen verran rahaa tai edes luottoa, että ne saa hankittua, niin en näe muita vaihtoehtoja. 

Edited by Essi
  • Like 1

Share this post


Link to post

Jos muuttaa Porschen jaolle niin voin antaa aika paljon vinkkejä ja osiakin löytyy. On nimittäin tullut kokeiltua "muutamaa" eri Porsche levyjarrusettiä. Mulla siis aina ollut levyt ympäriinsä mutta koko on vaan kasvanut kun vauhdin nälkä on yltynyt,tai oikeastaan vauhdin tappamisen nälkä..

Share this post


Link to post
47 minutes ago, Kemin Karavaanari said:

Joku vois kyllä alkaa tekemään nuita settejä, onhan nuo hinnat aivan poskettomia.

 

Pojilla katteet kohdallaan.

Ei ne muidenkaan setit välttämättä niin halpoja ole.

890$+110$ (5x205 jako)+tulli+rahti+alv.

https://www.airkewld.com/Classic-VW-Bus-Rear-Disc-Brake-Conversion-Kit-4745-p/4745.htm

Ja tässä näyttäisi olevan pellistä kanttailtu satulanpidin kun csp:llä koneistettu.

 

Ja csp setissä taitaa aikapalon maksaa tuo TUV lappu että käy myös saksassa katsastettaviin autoihin.

 

Mutta taasen jos katsoo empin valikoimaa niin suomalaiselta toimittajalta saa vähän päälle 600€ takalevyjarrusarja kuplaan 5x205 jaolla niin silloin tuo 1700 alkaa olemaa aika hyvän hintainen vaikka varmasti onkin laadukkaampi.

 

Share this post


Link to post
28 minutes ago, Tanhis said:

Mutta taasen jos katsoo empin valikoimaa niin suomalaiselta toimittajalta saa vähän päälle 600€ takalevyjarrusarja kuplaan 5x205 jaolla niin silloin tuo 1700 alkaa olemaa aika hyvän hintainen vaikka varmasti onkin laadukkaampi.

 

 

Meinaatko että laittaisi junikseen takajarruiksi Kuplaan tarkoitetut 5x205 jarrut? Kyllä kai ne sinne menisi straight axlen kanssa, vai olenko väärässä? Katsastusukkokin varmaan hyväksyisi, jarrutustehon luulisi olevan parempi kuin rummuilla.

Share this post


Link to post
1 hour ago, nikke911 said:

Jos muuttaa Porschen jaolle niin voin antaa aika paljon vinkkejä ja osiakin löytyy. On nimittäin tullut kokeiltua "muutamaa" eri Porsche levyjarrusettiä. Mulla siis aina ollut levyt ympäriinsä mutta koko on vaan kasvanut kun vauhdin nälkä on yltynyt,tai oikeastaan vauhdin tappamisen nälkä..

Toivon mukaan päästään ens kesänä HO - Schallbach - EBI reissuun ja sen jälkeen näkee mihin CSP setti riittää ja kuinka paljon vauhdin tappamisen nälkää syntyy lisää.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kyllä tuo CSP:een setti on rahansa arvoinen, tietty hintaa on mutta hyvä ei ole koskaan halpaa..
Kysyin jo CSP:eeltä että eikö ne vois tehdä Early Bay takasettiä mutta olivat keskustelleet ja se oli että no no, tulee liian kallis sarja

Share this post


Link to post
1 hour ago, ozone said:

 

Meinaatko että laittaisi junikseen takajarruiksi Kuplaan tarkoitetut 5x205 jarrut? Kyllä kai ne sinne menisi straight axlen kanssa, vai olenko väärässä? Katsastusukkokin varmaan hyväksyisi, jarrutustehon luulisi olevan parempi kuin rummuilla.

Junis kuplan irs tai straight axlen kanssa setti olisi kohtuu helppo toteuttaa lähinnä siis ainut osa kun ei sopisi suoraan olisi käsijarruvaijerit ja jarruletkut. Ja melkovarma että jarrutusteho ei ainakaan huononnu juniksen rumpuihin verrattuna ja laillisuuteen en sen enempää ota kantaa.

Share this post


Link to post
1 hour ago, Tanhis said:

Ei ne muidenkaan setit välttämättä niin halpoja ole.

890$+110$ (5x205 jako)+tulli+rahti+alv.

https://www.airkewld.com/Classic-VW-Bus-Rear-Disc-Brake-Conversion-Kit-4745-p/4745.htm

Ja tässä näyttäisi olevan pellistä kanttailtu satulanpidin kun csp:llä koneistettu.

 

Ja csp setissä taitaa aikapalon maksaa tuo TUV lappu että käy myös saksassa katsastettaviin autoihin.

 

Mutta taasen jos katsoo empin valikoimaa niin suomalaiselta toimittajalta saa vähän päälle 600€ takalevyjarrusarja kuplaan 5x205 jaolla niin silloin tuo 1700 alkaa olemaa aika hyvän hintainen vaikka varmasti onkin laadukkaampi.

 

 

Sitten ku tuon Empin laittaa niin huomaa aika äkkiä että nyt meni käs syvälle paskaan.. olen pitänyt yhtä aikaa molempia sarjoja räpylöissäni ja voin sanoa että ei samalla planeetallakaan laadullisesti ole ne setit.. 

Share this post


Link to post
4 minutes ago, Urbantoy said:

 

Sitten ku tuon Empin laittaa niin huomaa aika äkkiä että nyt meni käs syvälle paskaan.. olen pitänyt yhtä aikaa molempia sarjoja räpylöissäni ja voin sanoa että ei samalla planeetallakaan laadullisesti ole ne setit.. 

Juu empin sarjasta kuullut kyllä paljon huonoa tyyliin että sarja ei edes paketista ole käyttökelpoinen ja osat eivät sovi edes keskenään yhteen. Lähinnä laiton vaihtoehdon esille vain hintansa puolesta.

CSP etulevysetti tuolla omassakin varastossa odotteleen muun auton valmistumista ja tässä miettinyt että pitää varmaan vain laittaa kättä syvemmälle taskuun ja ostaa CSP myös takapäähän.

Edited by Tanhis

Share this post


Link to post
1 minute ago, Tanhis said:

Juu empin sarjasta kuullut kyllä paljon huonoa tyyliin että sarja ei edes paketista ole käyttökelpoinen ja osat eivät sovi edes keskenään yhteen. Lähinnä laiton vaihtoehdon esille vain hintansa puolesta.

CSP etulevysetti tuolla omassakin varastossa odotteleen muun auton valmistumista ja tässä miettinyt että pitää varmaan vain laittaa kättä syvemmälle taskuun ja ostaa CSP myös takapäähän.

 

Ja CSP setin asennus on niinkuin laittas nahkahanskan käteen, käy heti eikä tarvi arpoo mihin väliin se sormi siellä hanskassa menee.. 
Sakemanni ku tekee se tekee kunnolla.. 

 

Share this post


Link to post
1 minute ago, Urbantoy said:

 

Ja CSP setin asennus on niinkuin laittas nahkahanskan käteen, käy heti eikä tarvi arpoo mihin väliin se sormi siellä hanskassa menee.. 
Sakemanni ku tekee se tekee kunnolla.. 

 

Ai niinkuin hevosmiehen panohanskat http://hevostellenn.blogspot.com/2015/06/panohanskat.html

  • Haha 1

Share this post


Link to post
15 minutes ago, Art_Zi said:

Jatketaas vähän offtopikkia ja kysytään Tanhikselta, että mitä oot ettiny netistä ku tuollasen topikin oot löytäny 🤣🤣🤣🤣

Tanhis paljastu, hanskamiehiä

Edited by Urbantoy

Share this post


Link to post
On 9/26/2020 at 2:51 PM, Art_Zi said:

Jatketaas vähän offtopikkia ja kysytään Tanhikselta, että mitä oot ettiny netistä ku tuollasen topikin oot löytäny 🤣🤣🤣🤣

Tää tuli kylläkin ihan feissarimokissa vastaan jokunen vuosi sitten ja jäänyt kummittelemaan mieleen. Jotenkin tuli myös mieleen että volkkariporukan fanaattinen sitoutuminen tiettyihin asioihin voisi tukea vastaavaa toimintaa.

  • Haha 1

Share this post


Link to post

Jatketaas keskustelua levyjarruaiheesta.


Mikä pääsylinteri teillä on levyjarrujen kanssa?

Mulla on tällä hetkellä tämä ja tuntuu jarrut tehottomalta. https://aircooled.fi/tuote/2724/paajarrusylinteri-t2-870779-2064mm-ei-tehostinta
 

Onko liian pieni sylinteri?

Jarrut tosiaan muutettu kaksipiiriseksi.

Edessä nyt CSP:n levyt ja takana T3 63-65 rummut.

Share this post


Link to post



Onko liian pieni sylinteri?


Mitä pienempi pääsylinteri niin sen tehokkaammat jarrut, ei toisinpäin.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1

Share this post


Link to post

Riippuu myös mitkä puristajat siellä levyillä. Pääsylkky sen mukaan.

Siis jos vaihtaa vaikka 1 mäntäsistä isompiin 4-mäntäisiin (kokonaispinta-ala muuttuu siellä päässä)

niin pitää pääsylkkykin sovittaa tilanteeseen. 

Share this post


Link to post
2 hours ago, metake said:


 

 


Mitä pienempi pääsylinteri niin sen tehokkaammat jarrut, ei toisinpäin.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

No näin sitä viisastuu, kiitos tästä.

 

Eli minulla on edessä CSP:n 499 263 5205L14, jonka kanssa CSP suosittelee kaveriksi tätä pääsylinteriä

https://www.csp-shop.com/en/wheels-brakes/master-cylinder-611-021-211-14-22005a.html

Share this post


Link to post
2 hours ago, Dalton said:

No näin sitä viisastuu, kiitos tästä.

 

Eli minulla on edessä CSP:n 499 263 5205L14, jonka kanssa CSP suosittelee kaveriksi tätä pääsylinteriä

https://www.csp-shop.com/en/wheels-brakes/master-cylinder-611-021-211-14-22005a.html

Outoa ettei jarrutehoa löydy, kun tuon satsin ohjeet CSP’n sivuilla suosittelee 24 tai 22mm sylinteriä.

Itsellä sama setti ollut 10v ja se tuli aikanaan 24mm sylkyllä. Sama fiilis minulla oli, että vähän pitää pohkeessa/reidessä olla voimaa

kuin rataluistelijalla, joten vaihdoin heti 22mm ja sen jälkeen ollut tyytyväinen. Vaimokaan ei ole jarruista valittanut ajaessaan.

 

Eihän nämä nyt teholtaan vastaa minkään tehostetun levyjarrun tuntumaa, mutta kyllä nämä orggisrummuille pärjäävät.

Molemmista kokemusta. 

Share this post


Link to post
6 hours ago, non-hippy said:

Outoa ettei jarrutehoa löydy, kun tuon satsin ohjeet CSP’n sivuilla suosittelee 24 tai 22mm sylinteriä.

Itsellä sama setti ollut 10v ja se tuli aikanaan 24mm sylkyllä. Sama fiilis minulla oli, että vähän pitää pohkeessa/reidessä olla voimaa

kuin rataluistelijalla, joten vaihdoin heti 22mm ja sen jälkeen ollut tyytyväinen. Vaimokaan ei ole jarruista valittanut ajaessaan.

 

Eihän nämä nyt teholtaan vastaa minkään tehostetun levyjarrun tuntumaa, mutta kyllä nämä orggisrummuille pärjäävät.

Molemmista kokemusta. 

Mikäs pääsylinteri sulla tällähetkellä on?

Share this post


Link to post
2 hours ago, Dalton said:

Mikäs pääsylinteri sulla tällähetkellä on?

Tuo 22mm CSP’ltä .

Kävin juuri tänään työpäivän päätteeksi hakemassa konttorilta leiman pariksi seuraavaksi vuodeksi. Oli sattumalta jonossa edellä 80-l ford taunus ja samoja lukemia dynamometriin sai niin voortti kuin junis. 

Share this post


Link to post

Nyt kun on mietinnässä tuo takajarrujen päivitys CSP:n levyihin, niin siinä yhteydessä pääsylinterin oikea koko taas muuttuu, eikö näin? Minkähän kokoinen pääsylinteri sopisi tuohon setuppiin?

Share this post


Link to post
On 10/1/2020 at 6:34 AM, Dalton said:

Nyt kun on mietinnässä tuo takajarrujen päivitys CSP:n levyihin, niin siinä yhteydessä pääsylinterin oikea koko taas muuttuu, eikö näin? Minkähän kokoinen pääsylinteri sopisi tuohon setuppiin?

Vastaus omaan kysymykseen, varmistin asian CSP:ltä. CSP levyt edessä, rummut takana 22mm pääsylinteri. CSP levyt edessä ja takana 24mm pääsylinteri.

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 10/7/2020 at 6:43 AM, Dalton said:

Vastaus omaan kysymykseen, varmistin asian CSP:ltä. CSP levyt edessä, rummut takana 22mm pääsylinteri. CSP levyt edessä ja takana 24mm pääsylinteri.


Mä ostin hätäpäissäni turhaan tohon viisysi kuplaan CSP:n 4x levyjarruille uuden pääsylkän ja se on tällainen (ja joutais myydä):

 

2468E4BD-679F-43AC-9C0C-6F5C3DEAC916.jpeg

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...