Jump to content

Baja


Recommended Posts

Posted

Lattiaan taidan sittenkin vielä vetää mustaa ennen bitumimattojen liimausta, ainakin keskitunneliin. Sellainen tuli myös eilen mieleen että paljonkohan valmiissa kuplan lattiaverhoiluissa on reunoilla ylimääräistä tavaraa. Koria kun on nostettu, niin mahtaako mikään valmis lattiaverhoilu riittää tarpeeksi ylös reunoilta ?

 

image.thumb.jpeg.1ee34222777d43cf366112fa88f0a5ad.jpeg

 

image.thumb.jpeg.bd6fbc5ef459d8f62231d3ea9428cda1.jpeg

 

image.thumb.jpeg.5e3e0e557da953fd28abc63f452c6f7a.jpeg

 

Sit pitäis alkaa mallailemaan raitojen paikkaa. Sininen, valkoinen, punainen "Herbie" raidoitus pitäisi vielä maalata auton yli ennen kuin alan kuituosia lätkimään kiinni. 

 

image.thumb.jpeg.42561f5e9c17ec7e09be9bbb0a3157fe.jpeg

 

Aamulla sai hakea pulveroinnista puskurin, sivuraudat ja takahäkin. Väriksi tuli RAL 9005 Jet Black satiini. Sopii mattapinnan kaveriksi ja prätkässäkin oon tykännyt tästä pinnasta. Helppo pitää puhtaana eikä ole niin herkkä naarmuille kuin kiiltävä musta. 

 

image.thumb.jpeg.edff73188d2c4c2a698c8ff4b9f585f2.jpeg

  • Like 5
Posted

Joskus Hotmatsilta 90-luvulla ostettu mattosatsi oli sellainen että kynnys ja ton etusisälokarin matot meni noin 5-7cm lattiamaton alle. Taitaa olla hiinä ja hiinä piisaako ne pohjalevylle asti, vai jääkö nurkka paistamaan välistä. Veikkaisin että jää. Harvemmin nykyään missään on yhtään mitään ylimääräistä turhan takia kun kaikki maksaa ja kaikessa säästetään.  Jos ompelukone pysyy käsissä niin tollasesta neliötavarana myytävästä saa aika nätit tehtyä paperi tai pahvimallien mukaan, kääntää reunan kaksinkerroin ja ompelee kii, ellei halua reunanauhaa erikseen ommella ulkonäkösyistä

  • Like 1
Posted

Eilen kotiutui loputkin kuituosat maalaamosta. Nyt odotellaan sitten sadepäiviä, niin pääsee pikkuhiljaa kasailemaan. 

 

image.thumb.jpeg.ab2c9778e190b2069d173afa77e14e37.jpeg

 

Sivupeilien raudatkin tulivat yllätävän nopeasti Kiinasta (tosin taitaa kiinalaisilla olla nykyään kaikilla välivarasto jossain EU:n alueella kun tämäkin paketti tuli Virosta eikä tarvinnut tullailla), alta kaks viikkoa! 70€ lähimpään pakettiautomaattiin kannettuna, ei kannattanut alkaa tähän hintaa itse vääntelemään putkia ja tekemään laserleikkeitä. Ei olis tuntipalkoille päässyt 😁

 

image.thumb.jpeg.8e616f442d6a0b7bdfd50b6644cc8f55.jpeg

 

image.thumb.jpeg.81804c5206e18a948fd69679b7b9036a.jpeg

 

 

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Sit vähän lomaa lomailusta ja kävin pyörähtämässä tallin puolella, kun satuin kotinurkilla olemaan. Sutaisin lattiaan vielä mattamustaa ennen kuin alan bitumimattoja liimailemaan kiinni. Fiksuhan olisi ruiskuttanut tän jo ennen pohjatöitä ja pintamaalausta mutta kun silloin ei vielä ollut ajatus kirkas, nyt mentiin tässä järjestyksessä. 

 

image.thumb.jpeg.c160293fc3217f5b076ddd698b68274d.jpeg

 

image.thumb.jpeg.8937622621d76b42fd647824363a75bc.jpeg

 

image.thumb.jpeg.a84f7ef06ff9262b6e04568651485a40.jpeg

  • Like 2
Posted

Tekniikka paikoillaan, samoin takahäkki ja muutkin peräpään tuet. Pääsee ihmettelemään että saako tähän rakennettua pakosarjoja ollenkaan 😅

 

image.thumb.jpeg.109dbf66ce7c67f3864b6c0621acc727.jpeg

 

Muuten kaikki meni hienosti mutta tässä matkan varrella 32-34 Solexien tilalle vaihtuneet 36-40 Solexit aiheuttivat sitten hieman päänvaivaa. Ei mahdu toisen puolen vivuston kiinnityspiste paikoilleen. Häkki tuli aikoinaan mitoitettua bussin pitkien imusarjojen ja 32-34 kaasareiden kanssa joten nyt ollaan sitten tässä tilanteessa.

 

Takaisin 32-34:siin ei tekisi mieli palata joten pitää yrittää keksiä joku ratkaisu. Täytyy varmaan eka mallata miten tuo kaasari asettuisi jos tekisi alumiinista korotuspalan imusarjan ja kaasarin väliin. Toinen vaihtoehto taitaa sitten olla tuon kaasuvivun kiinnityspisteen modaus. Vai mahtaakohan 36-40:siin löytyä samanlaisia pitkiä imusarjoja mitä bussissa on 32-34:sten kanssa ?

 

image.thumb.jpeg.500436a83ecc77deecc65871a24874a7.jpeg

 

Posted

Isot poijat puhunut että koroke imusarjan välissä lisäis vääntöä, mulla hätäratkaisu tehty EBI reissua varten ku vaihtovirtalaturi laitettin paikalleen vuonna yks ja kaks, edelleen paikallaan, olikohan korotus 10-15mm joka melko amatöörimäisesti säädettin paikalleen. Ainakin omasta mielestä se toimii Isojen poikien mukaan.. 

Posted

Pitkät tuo vääntöä, mutta ei perstuntumalla muutamaakymmentä milliä huomaa. Tuohon menis aika raju koroke jo, toki jos sellasen jyrsäsee 50mm limpusta niin onhan se komee. Tosin ei taida riittää vielä sekään. Eikö oo ärsyttäviä tollaset ku pikku muutos kesken rojektin tekee ison päänraapimisen

  • Like 2
Posted

Välitanko poikki, uusi laakeri ja pukki väliin tanko uusiksi kasaan kierretangolla ja lukituspulteilla ja sitten väsäät uuden kiinnityspisteen uudelle laakerille.

 

Kenties vähän epäselvästi selitetty, mutta toivottavasti sait asian ytimestä kiinni.

Posted

Tai muokkaat ne korkeat imusarjat sopiviksi niille isommille kaasuttimille. Ei haittaa juurikaan ilman virtausta vaikka ne imusarjat ovatkin pienemmät sisähalkaisijaltaan. Paremmin reagoi vaan kaasun avaamiseen pienillä kierroksilla.

Posted (edited)
1 hour ago, Tutkija said:

Tai muokkaat ne korkeat imusarjat sopiviksi niille isommille kaasuttimille. Ei haittaa juurikaan ilman virtausta vaikka ne imusarjat ovatkin pienemmät sisähalkaisijaltaan. Paremmin reagoi vaan kaasun avaamiseen pienillä kierroksilla.

 

No tämäkin kävi hetkellisesti mielessä ennenkuin pään tyynyyn painoin. Tuota pienempää halkaisijaa aloin vain sitten arpomaan. Pitääpäs mallata vielä niilläkin.

Edited by KimmoH
Posted
20 hours ago, KimmoH said:

Tekniikka paikoillaan, samoin takahäkki ja muutkin peräpään tuet. Pääsee ihmettelemään että saako tähän rakennettua pakosarjoja ollenkaan 😅

 

image.thumb.jpeg.109dbf66ce7c67f3864b6c0621acc727.jpeg

 

Muuten kaikki meni hienosti mutta tässä matkan varrella 32-34 Solexien tilalle vaihtuneet 36-40 Solexit aiheuttivat sitten hieman päänvaivaa. Ei mahdu toisen puolen vivuston kiinnityspiste paikoilleen. Häkki tuli aikoinaan mitoitettua bussin pitkien imusarjojen ja 32-34 kaasareiden kanssa joten nyt ollaan sitten tässä tilanteessa.

 

Takaisin 32-34:siin ei tekisi mieli palata joten pitää yrittää keksiä joku ratkaisu. Täytyy varmaan eka mallata miten tuo kaasari asettuisi jos tekisi alumiinista korotuspalan imusarjan ja kaasarin väliin. Toinen vaihtoehto taitaa sitten olla tuon kaasuvivun kiinnityspisteen modaus. Vai mahtaakohan 36-40:siin löytyä samanlaisia pitkiä imusarjoja mitä bussissa on 32-34:sten kanssa ?

 

image.thumb.jpeg.500436a83ecc77deecc65871a24874a7.jpeg

 

Mahtaisikohan joku Stauff tyyppinen ratkaisu toimia. Niitä on muistaakseni mustinakin ja voihan ne aina maalata. Stauff pitää kyllä hyvin tuollaisessa putkessa että siitä ei olisi hätää.

Posted

Sattuipa miljoonalaatikosta vastaan tällaiset tupla Solexien vivuston päädyt. Villi veikkaus on että tällaisia olisi ollut 411/412/vanhemmissa palliksissa nelkun kanssa. Nää mahtuis paikoilleen mutta nyt tartteis vivuston mikä natsaa näihin päätyihin. Mahtaisko kenenkään miljoonalaatikosta löytymään aihioksi vivustoa ?

 

image.thumb.jpeg.dcb7468903e6825f26317ff2fdc390c0.jpeg

 

image.thumb.jpeg.9311230c3c95910b7ab7f4b23b21e7b0.jpeg

 

image.thumb.jpeg.b6ce0422616005530e8fe9ad08b00e16.jpeg

 

 

Posted

412 ainaskin, juuri kurkkasin omasta. Minulla saattaisi jopa olla koko vivusto varaosanelkusta, vaan se on maalla, koitan muistaa etsiä kun menen sinne ensi viikolla. Varaosakasa on aika kaaos ja sen siivous on muutenkin ollut kesäloman työmaalistalla.

  • Like 1
Posted

Muuten hyvä mutta kun ei niin ei. 412:sen vivustossa tuleekin tuolta päästä vielä yli tavaraa eli ei mahdu tämäkään.

 

Pitää vaihtaa bussin pitkät imusarjat takaisin ja alkaa väsäämään niihin 36-40 Solexeille adaptereja.  

 

image.thumb.jpeg.5ced5d08989e27a6f1c40a90cc931a62.jpeg

Posted

Löytyhän ne huoranportaatkin takalasiin. Siistiä! Sopii kuin nenä päähän. James Bondillakin oli eilen illalla nelosella Lotuksessa rappuset takalasissa 😁

 

image.thumb.jpeg.ea5e02a9956c6433da441859b4b5eec5.jpeg

 

image.thumb.jpeg.ffa4c17b8763f2da8864c4481432cfb8.jpeg

  • Like 9
Posted
Muuten hyvä mutta kun ei niin ei. 412:sen vivustossa tuleekin tuolta päästä vielä yli tavaraa eli ei mahdu tämäkään.
 
Pitää vaihtaa bussin pitkät imusarjat takaisin ja alkaa väsäämään niihin 36-40 Solexeille adaptereja.  
 
image.thumb.jpeg.5ced5d08989e27a6f1c40a90cc931a62.jpeg
Mikset sä tee tuohon vaan korotusta imusarjan ja kaasarin väliin? Puuilosta sopivaa huonekaluputkea ja laserista laipat molempiin päihin, vähän hitsiä ja problem solved.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

  • 2 weeks later...
Posted

Eipä ollut laatikoissa tuota vivustoa, kaikkea muuta sälää kyllä oli.

Posted

Lomat alkaa olla lusittu joten nyt voi jo alkaa lepäilemään tallin puolella. Tänään ruuvailin lokarit tiivisteineen paikoilleen. Saa samalla vähän lisätilaa tallin puolelle, kun ei irto-osat makoile pitkin lattioita. 

 

image.thumb.jpeg.578fc1858663f5d308b00a546092bafb.jpeg

 

image.thumb.jpeg.3499a830ac8016126dd5ee2fe49c8d86.jpeg

 

image.thumb.jpeg.83f5dc37fed517e6709ac2250c0dde3f.jpeg

  • Like 4
Posted

Toi kone istuu kuplan konetta nätimmin tonne bahan konehuoneeseen ihan esteetiseltä kantilta katsottuna se juttelee kivasit ton suojaputki hässäkän kanssa.

Posted

Tänään pääsi ihmettelemään ulkona miltä se näyttää, kun siirsin auton "maalaamon" puolelle tallissa.

 

image.thumb.jpeg.c36bfd6b96652e10d3708e612512f75a.jpeg

 

image.thumb.jpeg.e88ca73e1b9b9466b93f1d39e40d65e1.jpeg

 

Rajausteippiä ja suojausta kehiin. Nyt olisi valmista ekan raidan ruiskutukseen. Punaista, valkoista ja sinistä pitäisi vieri viereen laskea ja mahdollisesti lakka vielä päälle. Sit pääsis jatkamaan sisäverhoilujen ihmettelyä. 

 

image.thumb.jpeg.bae4774c5574d74241bfd59cdb9d8ee5.jpeg

 

image.thumb.jpeg.55d209a2ad0cf610be174a22d2aaa25e.jpeg

 

image.thumb.jpeg.c6c6c7a02d6e16aeb1a727bda2e8795e.jpeg

 

image.thumb.jpeg.9a4de9a2af4ea2513215aa0781efc7b4.jpeg

  • Like 9
Posted

Maanantaina alkoi ruiskuttelu ja suojaus. Tänään valmista. Olis tuon varmaan päivässä saanut tällä nopealla kovetteella tehtyä mutta työt häiritsivät joten mentiin sitten väri päivässä. Matta punaista, valkoista ja sinistä. Pitkällisen pohdinnan jälkeen olympialaisia katsoessa osui silmiin Tsekkoslovakian lippu ja sen väreihin löytyi RAL koodit, olenhan syntynyt Kekkoslovakiaan joten sieltä löytyi sopiva aasinsiltakin 😀 

 

Etuluukkuun ja oviin pitäisi vielä maalata gumballit mutta sitä joutunee ehkä vähän harjoittelemaan ennenkuin aletaan sutimaan...

 

image.thumb.jpeg.ce501a4d40cd2581c8a4375bf943ba1d.jpeg

 

image.thumb.jpeg.2a4e2528a56ae74ecc569b45846f9076.jpeg

 

image.thumb.jpeg.961f54091c34b8a7eda5fa42d110352e.jpeg

 

image.thumb.jpeg.2d6956a03d8af7191474e0991dfcced7.jpeg

  • Like 18
Posted

Etuluukkuun paskartelin tiivisteen ja virittelin luukun + etupuskurin paikoilleen. Taas tuli vähän lisää tilaa talliin.

 

image.thumb.jpeg.f6ddc927fd892bb58b1e0c4a86f806c3.jpeg

 

image.thumb.jpeg.0f18fe1e0453c7eb9c51ad1eade4e9eb.jpeg

 

image.thumb.jpeg.9d555091efad2a830b45fb67ce5b4b80.jpeg

 

Sit vähän ulkoilua että sai tallin siivottua. Sehän on yhtä korkea kuin bussi 😄

 

image.thumb.jpeg.dd9fb80662286f5b3678e8b3da1f4f93.jpeg

 

image.thumb.jpeg.9eff465402026cb756bec24d94f3b121.jpeg

  • Like 15
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

4Connectille tuli niin monta kehua että annetaan nyt sille mahdollisuus ja lisäkannustimena oli hinta, yhden 3M:n purkin hinnalla saa kolme tällaista 4Connectin purkkia....

 

Oli helppoa ja siistiä levittää, nappasi piukasti kiinni enkä ainakaan toistaiseksi osaa mitään negatiivista keksiä. 

 

Katto olisi nyt valmis stanuverhoilulle. Verhoilukin odottelee jo asennusta tuvan puolella mutta touhutaan ensin sotkuisimmat hommat pois alta niin ei ole uusi valkoinen kattoverhoilu heti musta. 

 

image.thumb.jpeg.2bdc71a6673b2e56234020ec6c81fefe.jpeg

 

image.thumb.jpeg.be0eec611a3d3d4533c40e17d2cd8543.jpeg

 

image.thumb.jpeg.0ac36ffad13944b51a3e03426b4fa454.jpeg

  • Like 7
Posted

Vanha vaihteensiirtimen pusla alkoi olla aika finaalissa 😅 Halkaistava tilalle, asennuksessa meni muutama minuutti ja tulipa muuten aika mainio. 

 

image.thumb.jpeg.c3cabea2b0ed9ca7e580fbd56fb7ab29.jpeg

 

Poljinasetelman niputin kasaan uusien jousien ja kumien kera. 

 

image.thumb.jpeg.f90f30b46ef410fdad1be600bb2bb5d1.jpeg

 

ja poljin asetelma piti kasata siksi että osasi taivutella tuon jarrulinjan ohittamaan poljin hässäkän oikeasta kohtaa. Jarrulinja kiinnittyi nätisti omatekoisilla kiinnikkeillä keskitunneliin. 

 

image.thumb.jpeg.bdf18d3335047d8e038826eb8c707231.jpeg

 

Mites muuten kuplassa etupään jarruletkut tulevat. Onko samalla tapaa kuten pallis bussissa joku kiinnityslätkä mikä tulee olka-akseliin kiinni mihin saa letkun ja satulalta tulevan putken päätettyä ? En ole kuvaa nähnyt tai luonnossakaan kuplan toteutusta. 

 

image.thumb.jpeg.60c75803a14ba66bad25d25cd8cd9d23.jpeg

 

image.thumb.jpeg.0003ad2c672a7e9de2249f86f96377f1.jpeg

Posted

Tässä vaiheessa projektia on aina ilo löytää laiskojapaikkoja sisätiloista 😅 Verhoilua värkätessä osui sitten silmään pari paikkaa takaosastolla mistä paistoi pohjamaalit läpi. Vaikka tuolla on tullut pyörittyä niin päivänvalossa kuin keinovalossakin, niin aiemmin ei ole sitten silmään ottanut. 

 

Suojaus ja vähän maalia pintaan... sitten jatkuu verhoilun liimailu. 

 

image.thumb.jpeg.227d8ce3865c827a9ca628037448671a.jpeg

  • Like 1
Posted
25 minutes ago, KimmoH said:

Tässä vaiheessa projektia on aina ilo löytää laiskojapaikkoja sisätiloista 😅 Verhoilua värkätessä osui sitten silmään pari paikkaa takaosastolla mistä paistoi pohjamaalit läpi. Vaikka tuolla on tullut pyörittyä niin päivänvalossa kuin keinovalossakin, niin aiemmin ei ole sitten silmään ottanut. 

 

Suojaus ja vähän maalia pintaan... sitten jatkuu verhoilun liimailu. 

 

image.thumb.jpeg.227d8ce3865c827a9ca628037448671a.jpeg

Miten olis nyt samalla raitojen jatkoa myös sisäpuolella, niin kuin piste i:n päällä?

  • Like 2
Posted
3 hours ago, KimmoH said:

Tässä vaiheessa projektia on aina ilo löytää laiskojapaikkoja sisätiloista 😅 Verhoilua värkätessä osui sitten silmään pari paikkaa takaosastolla mistä paistoi pohjamaalit läpi. Vaikka tuolla on tullut pyörittyä niin päivänvalossa kuin keinovalossakin, niin aiemmin ei ole sitten silmään ottanut. 

 

Suojaus ja vähän maalia pintaan... sitten jatkuu verhoilun liimailu. 

 

Ihan sitten huominona että tuore maali voi reagoida liiman kanssa kun taasen kuivunut ei.

Posted

Näihin ei tule liimaa tai verhoilua päälle. Olivat lähinnä sellaisia kohteita mitkä saattaisi osua silmään jos takana istuisi kyydissä taskulampun kanssa mutta kun tähän ei tule takapenkkiäkään niin laiskat paikat olisi  näkyneet vain matkatavaroille 😄

  • Like 1
Posted
On 9/11/2024 at 7:34 AM, KimmoH said:

 

Mites muuten kuplassa etupään jarruletkut tulevat. Onko samalla tapaa kuten pallis bussissa joku kiinnityslätkä mikä tulee olka-akseliin kiinni mihin saa letkun ja satulalta tulevan putken päätettyä ? En ole kuvaa nähnyt tai luonnossakaan kuplan toteutusta. 

 

 

 

Tuosta yksipiirisen putkistoa. Uudet putket, mutta vanhan mallin mukaan noin suunnilleen taivulteltu, eli ei mitään ihmeellistä.

 

Tankin pohja tulee aika lähelle, joten sitä ja bensaletkun kohtaa pitää vähän varoa, muuten tilaa on.

 

http://kharon.suomiforum.com/www/kupla2/P2023108.JPG

Posted

Iltapäivällä asensin popparit paikoilleen, uustuotanto sellaiset. Vähän haiskasti kiinalle. Lukitushakasen ruuvit puuttuivat millä tulevat koriin kiinni. Onneksi oli nättejä uppokanta peltiruuveja omassa hyllyssä. 

 

image.thumb.jpeg.7650ede9f051727e5476c92430fb130b.jpeg

 

Saranan peitemuoville piti tehdä omat ruuvit myös. Mukana tulleet olivat puolet liian lyhkäiset, eivätkä olleet uppokannat. Miljoonalaatikosta kaivoin M4 uppokantoja ja lyhensin sopivaan mittaan. 

 

image.thumb.jpeg.5e2a641b86463e84da4f9820d314f36b.jpeg

 

Mutta muuten ihan jees. Nyt voi alkaa hankkimaan muitakin tiivisteitä kun selvisi että onko näissä koristelista vaiko ei. 

 

image.thumb.jpeg.24ffde657bddd8d31dae0097a4f98b7d.jpeg

 

image.thumb.jpeg.553f8f667573a759872d06430dcadff9.jpeg

 

image.thumb.jpeg.f1556c327c2ceb654d3caaade581c71a.jpeg

  • Like 7
Posted

Tänään takaosastolle askarreltiin verhoilu. Pehmusteet biltsun metritavarasta ja päälle TMI:n "no back seats" verhoilumatot. 

 

image.thumb.jpeg.ecf13f5e3baa3bb1aae0fdc7867f4f74.jpeg

 

image.thumb.jpeg.e05f91ad9ac9adff00126b2ee2eccba5.jpeg

 

image.thumb.jpeg.a1dfd2b74bee291afb4209406ec53080.jpeg

 

image.thumb.jpeg.36bfb1cd382dd4b53467702d190243db.jpeg

 

Pakosarjojakin ehdin vähän ihmettelemään. Vaikuttaisi vahvasti siltä että putket mahtuu kuin mahtuukin pujottelemaan moottorin ja vaihteiston välistä ylös, niin että stingeri tulee sojottamaan taivaalle. 

 

image.jpeg.05559d9cb96904efe036c79f44891509.jpeg

 

image.jpeg.8015e39fd9125e40426bd8f4fcee7a01.jpeg

 

 

  • Like 5

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...