arvuuttaja Posted July 4 Posted July 4 Taisi olla, että bugpackin valmistamassa 4-1 sarjassa oli ensiö putket oikein kollektoriin nähden.. Quote
Tutkija Posted July 5 Posted July 5 4 hours ago, hpa said: Englantilaisten sytytysjärjestys on 2-1-4-3, tuon huomaamiseen meni minultakin 48 vuotta. Eli ihan normaali 1-4-3-2 Quote
mikko k Posted July 5 Posted July 5 9 hours ago, hpa said: Englantilaisten sytytysjärjestys on 2-1-4-3, tuon huomaamiseen meni minultakin 48 vuotta. Volkkarin boxerin sytytysjärjestys on aina sama johtuen sen mekaanisesta rakenteesta. Järjestys toki voidaan ilmoittaa myös 3-2-1-4 tai 4-3-2-1 jos näin halutaan… Quote
mikko k Posted July 5 Posted July 5 8 hours ago, arvuuttaja said: Taisi olla, että bugpackin valmistamassa 4-1 sarjassa oli ensiö putket oikein kollektoriin nähden.. Näitä nyt on paljonkin, muitakin kuin pukpäkki.. Quote
KimmoH Posted July 5 Author Posted July 5 11 hours ago, arvuuttaja said: Onko ensiö putket oikeassa järjestyksessä kollektoriin.? Oli ihan tarpeeksi haastavaa saada putket ylipäätään kollektorille saakka joten tällaiseen hifistelyyn en luonut yhtään ajatusta 😅 Ehkä sitten joskus seuraavassa versiossa... 1 Quote
mikko k Posted July 5 Posted July 5 Pahoittelut että sotkin horinoillani viestiketjua. Hieno on baja kyllä! 👍 1 Quote
KimmoH Posted July 8 Author Posted July 8 Nyt olis putket hiekkapuhallettu, maalattu ja kuumakäsitelty. Kestää minkä kestää ja sitten aletaan harjoittelemaan rosterista putkien askartelua... 4 Quote
Miriam Posted July 8 Posted July 8 Kiitos mattovinkistä. Askartelin omaani samanlaiset ja tuli kyllä hyvät! 1 Quote
IsoT Posted July 11 Posted July 11 Mietin tuota kollektoria, että onko joku kokeillut vaikuttaako muuten kuin henkisesti jos putket tulee eri tavalla kollektoriin? Itse kyllä ajattelen että sillä ei ole mitään väliä, mutta olenko täysin väärässä? Vai tuleeko sitten ajankohtaiseksi jos pitää saada 400 hepan sijasta väkisin se 402 heppaa? Quote
KimmoH Posted July 11 Author Posted July 11 Bussin laturin johdotus ei oikein istunut "konehuoneeseen" joten tein uudet piuhat, väistelin pakoputket ja piilotin latausreleen lokarin taakse. 2 Quote
mikko k Posted July 12 Posted July 12 22 hours ago, IsoT said: Mietin tuota kollektoria, että onko joku kokeillut vaikuttaako muuten kuin henkisesti jos putket tulee eri tavalla kollektoriin? Itse kyllä ajattelen että sillä ei ole mitään väliä, mutta olenko täysin väärässä? Vai tuleeko sitten ajankohtaiseksi jos pitää saada 400 hepan sijasta väkisin se 402 heppaa? Tällä foorumilla aika harvan tarttee murehtia moista… 1 Quote
Tanhis Posted July 12 Posted July 12 4 hours ago, mikko k said: Tällä foorumilla aika harvan tarttee murehtia moista… Alkaa muutenkin olemaan aika kieroutunutta ajatella että 400hv ei nykyään ole edes paljon ja 10sec varttimaileja ajetaan samoilla autoilla millä viedään lapset pelaamaan sählyä. Quote
Mäki Posted July 12 Posted July 12 29 minutes ago, Tanhis said: Alkaa muutenkin olemaan aika kieroutunutta ajatella että 400hv ei nykyään ole edes paljon ja 10sec varttimaileja ajetaan samoilla autoilla millä viedään lapset pelaamaan sählyä. Kyllä harrasteautolle 400 heppaa on edelleen paljon. Quote
arvuuttaja Posted July 12 Posted July 12 On tuolla kollektoriin tulevalla putkien järjestyksellä merkitystä, kun kaasun saa pyörteilemään ulos, niin silloin täytöskin paranee. 4-2-1 malli ehkä vännöiltään paras ja pelaa mielestäni koko kierros alueella.. Quote
Tanhis Posted July 12 Posted July 12 1 hour ago, Mäki said: Kyllä harrasteautolle 400 heppaa on edelleen paljon. Kuplalle, kyllä. 90-Luvun bemarille ei. Quote
KimmoH Posted July 12 Author Posted July 12 Tää bajan kollektorihan menee nyt 4-2-1-3 (myötäpäivään takaa katsottaessa) ja aikoinaan European Motor Worksin valmistamaa putkistoa yritin matkia ja siinä menee 4-3-1-2. Tää mun 4-2-1-3 oli suoraviivaisin kun piti väistellä mootorin tukirautoja, kaasuvaijereita, yms. Alunperin yritin jenkeistä bling-bling-putkistoa European Motor Worksiltä hommata mutta ei ne suostu vastaamaan mihinkään viestivälineeseen tai sitten firmaa ei enää oikeasti ole olemassa. Mutta hyvä näin, ei toi heidän putkisto olis tähän mun kombinaatioon edes mahtunut paikoilleen. Jos tästä nyt vakio bussin 68 hevosta irtoaa, niin olen tyytyväinen 😁 Nyt taas junnaa projekti kun tankki paljastui sellaiseksi viritykseksi mihin ei löydy mitään reikään sopivaa PA-anturia ja bensalähdönkin kanssa oli omat haasteensa. Tankin mukana tullut lähtö oli aivan liian pitkä eikä olisi mahtunut hammastangon kanssa paikoilleen. Sen mukana ei tullut suodatinta ja kun kirrasi paikoilleen niin lähtö helisi nätisti ja olisi vuotanut bensat samantien maahan. Olin tilannut jemmaan yhden toisen lähdön missä oli suodatin mukana mutta suodatin oli niin luokatonta roskaa että lensi samantien roskiin ja tuo mutteri millä lähtö kiinnitetään tankkiin oli sorvattu persiilleen eikä olisi tullut ikinä tiivistymään tankkiin. Lopulta tankin lähtö syntyi jälkikäteen ostetusta putkesta ja tankin mukana tulleesta mutterista. Sitten tiiviste ja pari kupari prikkaa väliin ja syntyi lopulta tiivis liitos. Volkkari harrastus alkaa pikkuhiljaa vaikuttaa itäpyöräharrastukselta kun mikään uusi osa ei joko sovi paikoilleen tai hajoaa samantien käsiin 🤦♂️ 4 Quote
KimmoH Posted July 14 Author Posted July 14 Nyt olis viimeisetkin sähköt saatu paikoilleen (starttirele ja virranjakajan sähköt). Enää ei puuttuis kuin huohottimelle letku + suodatin letkun päähän ja johonkin auton alle piiloon. Niin ja tietty toi tankin anturi/peitelevy vielä puuttuu mutta enää ei sitten olisi muuta kuin bensaa vaille valmis. Optimistina käänsin autonkin jo ympäri, perä ovea kohden ekaa starttia odottamaan. Ensin kuitenkin pieni lomareissu ja käydään antamassa bussille happea, nyt on ruuvattu tätä ja muita talouden kikottimia ihan tarpeeksi. 19 Quote
KimmoH Posted July 30 Author Posted July 30 Pohojosessa käytiin antamassa bussille reilu 2500 kilsaa happea ja nyt on taas uutta virtaa kintaissa. Tänään askartelin loput puutteet kasaan tallin viileydessä, helteitä paossa. Koneen huohotus on nyt ainakin väliaikaisesti vedetty suoraan koneen etuosasta kohti maata. Tankin huohotus syntyi jarruputkesta ja sisäloksussa sattui olemaan sopiva reikä mistä käryt sai vedettyä etuluukun ulkopuolelle. Tankin anturin reikään ei ole edelleenkään löytynyt sopivaa anturia joten askartelin peitelevyn. Piti ottaa pariin otteeseen uusiksi kun totesin että ei nuo tankissa oleva reiät olekkaan aivan tasaisin jaoin ja reikien poraaminen kun ei ole se mun juttu, niin persiilleenhän se eka versio meni heti kättelyssä. 20 litraa bensaakin on haettuna kanistereihin joten ens viikolla varmaan lirutellaan tankkiin ainetta ja katsotaan miten käy. 3 Quote
KimmoH Posted Monday at 12:46 PM Author Posted Monday at 12:46 PM Eka täyttö meni heti persiilleen. Muutaman litran kaadoin tankkiin ja lähtö alkoi tippasemaan samantien. Eikun imemään tankki tyhjäksi. Sitten tankki irti ja vuodon syyksi paljastui nuo nipan kierteet. Loctiteä kierteisiin ja illemmalla uusi kokeilu. Taidan kokeilla ensin pöydällä, ennenkuin ruuvaan tankin takaisin paikoilleen. Quote
ovaaliheppu Posted Monday at 06:17 PM Posted Monday at 06:17 PM Jos sulla tiiviste vuotaa niin ei välttis kierteen liimaaminen pitkälle auta, hetken päästä kiertää tuon putken laipan ja pudottaa alas. Usein sen tankin pohjan nysän hentonen hiominen suoraksi ja paksumpi tai hieman pehmeämpi tiiviste jeesaa. Jos sihdin jättää pois, saattaa tarvita paksumman tiivisteen tai mutteri pohjaa joissain tankeissa. Ton huomasin ite ku laittelin uusia lähtöjä viimeks Quote
Racing Posted Monday at 07:14 PM Posted Monday at 07:14 PM Mikä ohjausakseli sulla olikaan käytössä tässä? Onko tuossa polon tuplanivelakselissa jotain varaosanumeroa? Quote
KimmoH Posted yesterday at 09:29 AM Author Posted yesterday at 09:29 AM (edited) 15 hours ago, ovaaliheppu said: Jos sulla tiiviste vuotaa niin ei välttis kierteen liimaaminen pitkälle auta, hetken päästä kiertää tuon putken laipan ja pudottaa alas. Usein sen tankin pohjan nysän hentonen hiominen suoraksi ja paksumpi tai hieman pehmeämpi tiiviste jeesaa. Jos sihdin jättää pois, saattaa tarvita paksumman tiivisteen tai mutteri pohjaa joissain tankeissa. Ton huomasin ite ku laittelin uusia lähtöjä viimeks Kierteistä vuosi. Kupariprikoilla hoidin tuon pohjaamisen, mulla kun oli parikin kappaletta näitä lähtöjä/muttereita niin vain toisesta sai toimivan. Nyt on eilisestä saakka pysynyt bensat sisällä kun Loctiten veti kierteisiin ja piukkas muutenkin kunnolla kun tankki oli nyt käsissä irrallaan. Edited yesterday at 09:33 AM by KimmoH 1 Quote
KimmoH Posted yesterday at 09:31 AM Author Posted yesterday at 09:31 AM 14 hours ago, Racing said: Mikä ohjausakseli sulla olikaan käytössä tässä? Onko tuossa polon tuplanivelakselissa jotain varaosanumeroa? Polo 6N ohjausnivel 6N1419951B ja arvaa saako näitä enää mistään :( Tääkin yksilö on jostain Liettualaiselta romikselta. Jos jostain löytyy uusia/priimakuntoisia, niin voisin hommata toisenkin. 1 Quote
Racing Posted yesterday at 11:50 AM Posted yesterday at 11:50 AM 2 hours ago, KimmoH said: Polo 6N ohjausnivel 6N1419951B ja arvaa saako näitä enää mistään :( Tääkin yksilö on jostain Liettualaiselta romikselta. Jos jostain löytyy uusia/priimakuntoisia, niin voisin hommata toisenkin. Jep ,mutta mikä rattiakseli sulla on missä on boori alapäässä mihin tuo nivel sopii? onkohan jossain muussa vw samoilla booreilla olevaa niveltä tarvetta olisi kanssa polo hammastanko myös tulee ittelle. Quote
metake Posted 15 hours ago Posted 15 hours ago Kierteistä vuosi. Kupariprikoilla hoidin tuon pohjaamisen, mulla kun oli parikin kappaletta näitä lähtöjä/muttereita niin vain toisesta sai toimivan. Nyt on eilisestä saakka pysynyt bensat sisällä kun Loctiten veti kierteisiin ja piukkas muutenkin kunnolla kun tankki oli nyt käsissä irrallaan. Jos tiivisteet on oikein asennettu ja pitää, niin kierteisiin saakka ei pääse bensiiniä, eli joku on pielessä jos vuotaa kierteestä.Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla 1 Quote
KimmoH Posted 7 hours ago Author Posted 7 hours ago 17 hours ago, Racing said: Jep ,mutta mikä rattiakseli sulla on missä on boori alapäässä mihin tuo nivel sopii? onkohan jossain muussa vw samoilla booreilla olevaa niveltä tarvetta olisi kanssa polo hammastanko myös tulee ittelle. Ei mitään hajua tuosta, mulla oli romuläjässä muutama rattiakseli ja yhteen niistä tuo nivel natsasi suoraan heittämällä. Rattiakseli ei ollut mielestäni mistään VW:stä, ennemmin veikkaisin jotain japanilaista kun samassa läjässä oli muita siihen viittaavia osia. Quote
KimmoH Posted 6 hours ago Author Posted 6 hours ago (edited) 8 hours ago, metake said: Jos tiivisteet on oikein asennettu ja pitää, niin kierteisiin saakka ei pääse bensiiniä, eli joku on pielessä jos vuotaa kierteestä. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Mistäs tällaisesta löytyisi räjäytys kuvaa mitä tuonne väliin kuuluu ja missä järjestyksessä ? Mulla tosiaan oli kaksi eri settiä. Tankin mukana tuli mutteri, tiiviste ja putki. Sitä ei saanut pitäväksi millään. Mutteri pohjasi samantien jolloin putkenpätkä jäi helisemään reikäänsä. Maailmalta erikseen tilatussa lähdössä tuli mutteri, suodatin, tiiviste ja putki. Suodatin oli valultaan niin surkea että oli lähes kokonaan tukossa ja kestävyys epäilytti muutenkin. Samoin tuo toinen tiivisteistä hieman epäilytti joten käytin tuota kuvassa vasemmalla näkyvää tiivistettä. Tiivisteen laitoin tuohon nuolen osoittamaan paikkaan kun siinä se tiivistää putken mutterin reikää vasten. Tankin lähdössä reikä on niin iso että siitä tuo putkessa oleva laippa holahtaa tankkiin sisään, samoin tiiviste joten väliin piti laittaa kupari prikkaa jotta lähdön sai puristumaan siihen väliin ja samalla mutterin pohjaamis ongelmasta pääsi eroon. Mahtaakohan mulla toi tankin alapään reikäkin olla aivan jotain muuta kuin mitä pitäisi olla ? Tässähän paljastui että tankin valmistaja on jo tehtaalla kämmännyt anturin reiänkin. Anturin reikään ei sovi mikään VW:n anturi. Noh, nyt jokatapauksessa aineet pysyy sisällä, ainakin reilun vuorokauden on toiminut. Edited 6 hours ago by KimmoH Quote
ovaaliheppu Posted 6 hours ago Posted 6 hours ago (edited) Väärässä välissä... tiiviste pitää olla tankin ja ton laipan välissä, sillä sulla ei oo sihtiä siellä, jossa on se puristuva tiivistävä kupariprikka itessään jo. Mikäli sihti on, se tankkiin, sit laippaputki perään, sit tiiviste ja mutteri, eli vakioasennuksessa jää toi laippa kahden tiivisteen väliin, mikä varmaan tasaa pienet heitot koneistuksissa myös. Messinkisihtejä saa uutena vielä, ne halpismuoviset on aivan perseestä joita kiinapaketeissa tulee Edited 6 hours ago by ovaaliheppu Quote
KimmoH Posted 6 hours ago Author Posted 6 hours ago (edited) Eli mulla taitaa olla tankissa liian iso reikä tossa lähdössäkin. SIitä meinaan hulahtaa läpi toi sihtikin jos sitä yrittää siihen väliin laittaa. Mulla on nyt kupariprikka tiivisteliiman kera tuossa sihdin tilalla millä sai pohjauksen estettyä ja laippaputken pysymään paikoillaan. Pitääpä purkaa ja tutkia vähän lisää jahka sais nyt ensin savut otettua ja pienen koeajon suoritettua. Olisko linkkivinkkiä messinkisihtiin ? Edited 6 hours ago by KimmoH Quote
ovaaliheppu Posted 6 hours ago Posted 6 hours ago Polttoainesuodatin (tankin sisälle). Paruzzi numero 4484. 111209147A 1 Quote
jrasi Posted 5 hours ago Posted 5 hours ago Sit jos haluaa varman päälle pelata, niin AN-lähtöä tilalle: https://osakauppa.com/product/4173/polttoainetankin-lahto-6an--8mm-t-123-cb Quote
ovaaliheppu Posted 5 hours ago Posted 5 hours ago (edited) Mulla nousee karvat pystyy noista sinisistä kumitiivisteistä. Ostin aikanaan kaks Splitti/ovaali tankin korkin tiivistettä tolla sävyllä. Ja kas että Saksanreissulla lämpimässä kelissä toi veny, veny ja veny niin helvetin isoks että se tyyliin meni tankin täyttökauluksen ympärille pudottamalla ja bensat loiskui sitten aina korkin välistä veks. Onneks parin päivän päästä swapista löyty pussillinen orggis korkkitiivareita, joilla on sen jälkeen päästy ilman ongelmia. Kiva sävy, muttei se bensaa kestäny ku muutaman hassun päivän. 8mm lähtöä tarttee harvat käyttövolkkarin moottorit, sinänsä ei hankinnan väärti, ellei koko linjaa vedä isommaksi ja toteuta kaasareille/ruiskulle asti. Liian usein näkee näitä hifisteltyjä AN liitinlaitteita, joissa sitten on hentosella letkuklemmarilla vihree puutarhaletku kuskaamassa öljyä suodatinjalalle :D Edited 5 hours ago by ovaaliheppu Quote
Stidi Posted 5 hours ago Posted 5 hours ago 28 minutes ago, jrasi said: Sit jos haluaa varman päälle pelata, niin AN-lähtöä tilalle: https://osakauppa.com/product/4173/polttoainetankin-lahto-6an--8mm-t-123-cb Mulla on tuo ja 6an linjat kaasareille asti. Ei se tuokaan varma ole jos liitokset ei ole hyvin tiukattuja. Ja sininen tiiviste on pitänyt. Quote
metake Posted 4 hours ago Posted 4 hours ago Tuossa asennusjärjestys: Ja tuolta pitäisi tankin lähdön näyttää, eli pitäisi olla tuollainen ihan kunnon tiivistepinta: 2 Quote
KimmoH Posted 2 hours ago Author Posted 2 hours ago Nonni, tää selittääkin paljon. Ei ole tollasta tiivistepintaa tankin kierteissä ollenkaan vaan pelkät reunat missä on kierre ja siksi siihen ei mikään oikein tiivistykkään. 1 2 Quote
KimmoH Posted 7 minutes ago Author Posted 7 minutes ago (edited) Vähän meinaa taas vastustaa. Hetki sitten oli hieman luppoaikaa ja ajattelin että kokeillaampa pyöräyttää konetta ja katsotaan nouseeko öljynpaineet ja tuleeko kaasareille saakka bensaa. Konehan on jo sisäänajettu joskus pari-kolme vuotta sitten mutta näillä kaasareilla ja virranjakajalla ei ole kertaakaan kokeiltu. Avaimesta kun käänsi niin ei kuulu mitään startin suunnalta. Hetken jo epäilin kytkentöjäni mutta sitten kun aloin solenoidin piuhaa irroittamaan niin käsi osui solenoidin kupeeseen ja se oli aivan kuuma. Startti irti ja totesin että solenoidi on mykkä, ei tee mitään muuta kuin kuumenee. Joskus vuosi sitten tällä orggis Boschilaisella olen viimeksi koneita pyöritellyt mutta eipä toiminut enää. Onneksi hyllyssä oli tuo uustuotanto startti minkä hätäpäissäni tilasin bussiin, kun pari viikkoa sitten pohojosen reissulla oli startti ongelmia. Samalla tuli todettua että tän uustuotannon kanssa ei tuolla alkuperäiseen kuuluvalla D-pultilla tee mitään, pyörii ympyrää vain startin puolella. Uustuotannon kanssa pitää käyttää normi 17mm kannalla olevaa pulttia. Syytä muistaa jos tienpäällä joutuu orggis Boschilaisen vaihtamaan uustuotantoon tai päinvastoin. Uustuotanto on nyt paikoillaan ja jätin akun latautumaan kun piti juosta jo muihin puuhiin. Illemmalla tai huomenna uusinta yritys. Edited 5 minutes ago by KimmoH Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.