Jump to content

-61 junis remonttiin


Kharon

Recommended Posts

Pitkä juttu ja autosta oli aikanaan Volkkariyhdistyksen sivuilla pitkät tarinat ,mutta täällä ei ennestään tainnut olla, joten koko juttu, mutta tiivistetään tiukasti:

- 1960 joulukuussa rekisteröity Kastenwagen jonka isoisäpuoli firman käyttöautoksi uutena osti, olen siis toinen omistaja

- ikkunoitu ja muutettu henkilöautoksi joskus 1963 (papereista näkyi päiväkin, mutta ei jaksa muistaa)

- ostin sen perikunnalta 2002 ja raahasin tallille, kävin läpi jarrut, bensansyötön ja sähköt ja kyllähän siitä ajokuntoinen tuli

- pohjassa oli vanhan ajan ruostesuojausta eli öljyttyä hiekkaa varmaan 40 kiloa, 6 täyttä muovisäkillistä rapsuttelin pois

- hiljaiseloa 2002-2008 kun oli muutakin hommaa ja rahat vähissä

- 2008 hitsailtiin A-pilarin alapään ja etupyöräkoteloiden reiät umpeen ja katsastettiin niin saatiin takaisin rekisteriin. Etujarruletkut ja etuiskarit menivät aiemmin tehtyjen korjausten lisäksi uusiksi, kovasti vähällä selvisi.

- sittemmin ajeltu toisen omistajan (Lappeenrannan jaosvetäjä Hannu) kanssa aina kun ehditään, kaikkea pienempää on toki tehty vähän väliä.

- kone on kertaalleen remontoitu ja laatikko myös, ei juurikaan muutosta vanhaan.

- itse tehtyjen ikkunoiden tiivisteet eivät uusittuinakaan ole olleet kovin hyvät ja niinpä sitten sisältä alkoi löytyä ruostetta vähän liikaa, joten päätettiin että nyt hiekkapuhalletaan (ainakin) sisusta ja pohja ja oiotaan pariovet muotoonsa, etummainen oli hiukan rutattu vinoon jo silloin kuin auton ostin ja se päästää vettä sisään

 

Tässä lähtötilanne. Tästä on tietenkin kuvia vaikka kuinka, mutta pannaan nyt parit, pikakelauksena 2002 - 2021:

 

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/113-1309_IMG.JPG (löytöpaikka)

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/kansanauto.jpg (tallilla)

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/IMG_0902.jpg (vanhempien mökillä)

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/DSCN1682.JPG (50-vuotispäivät Lappeenrannan VW-autossa, 2010)

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/2012-08-18-026.jpg (päästiin elokuvaankin, filmiryhmän kilvet kiinni)

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/P6180192.jpg (kesämökille vähän tavaraa)

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/P6291646.JPG (Suur-Saimaan ympäriajot, 2019)

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/rojekti/PA062997.JPG  .... ja nyt ollaankin jo lokakuussa 2021 ja purku ruosteenpoistoa varten menossa.

 

 

  • Like 4
Link to comment
9 hours ago, Kharon said:

Noniin, heti löytyi ihmettelyn aihetta: Pääsylinterin kumeja (~22,1mm) ei tunnu löytyvän mistään, kaikilla kyllä on kokonaisia pääsylintereitä, huimalla hinnalla tietenkin. Voi öh.

Katso varaosakirjasta varaosanumero ja hae sen kanssa googlesta ja tilaa jostain ulkomailta.

Link to comment
10 hours ago, Kharon said:

Noniin, heti löytyi ihmettelyn aihetta: Pääsylinterin kumeja (~22,1mm) ei tunnu löytyvän mistään, kaikilla kyllä on kokonaisia pääsylintereitä, huimalla hinnalla tietenkin. Voi öh.

 Evilbayssä on kympillä kumit ja parilla koko sylkkä.

Täytyy muistaa kaivella mutta mulla jossain TRW "orkkis" sylkkä kaupan paketissa.

Link to comment

Kiitämme vinkeistä, koitetaan etsiä.

 

Samalla tuli väritysongelma, pitäisi keksiä puskurin kannakkeille eteen ja taakse ja alapuolen suojapellille oikea väri.

Alkuperäisestä väristä on niin vähän jäljellä että meni arvailuksi ja thesamban dokumentaatio ei ylety auton alle, vaikka muuten onkin kiitettävän hyvä.

 

Mutta arvaamme että edessä on ollut mustat (L41 niinkuin muutkin) kannakkeet ja takana korin väriset (tässä autossa siis L345) ja suojapelti musta. Onko raadilla parempaa tietoa?

 

Maalauksen kannalta aivan sama kun molempia värejä joka tapauksessa maalataan, mutta onpa sitten kerralla oikein kun selvittää etukäteen. Tai ainakin parhaan tietämyksen mukaan.

Edited by Kharon
Link to comment
  • 2 weeks later...

Dokumenttien kaivelu kertoi että suojapelti on samaa väriä kuin takaosasto, värikoodi ei ole ihan vielä selvillä, mutta samaa sinertävää harmaata se on.

 

Ulkokuori ja etuosastohan on samaa väriä, takaosasto sisältä ei, eli siis kolmas väri tarvitaan.

 

Pääsylinterin kumikin löyty kuplan jarrusylinteristä, tämä ei siis ollut männän kumi vaan jarruvalokytkimen päätykumi ja sehän on sama. Tai ainakin mittasin ja zoomailin sitä hyvin tovin ennenkuin uskoin sen samaksi.

 

Vaan tämäkin eteni, kokolailla tyhjä korihylsy saatu peltisepän pihaan ja oma osuus hetkeksi on seis. 

 

Ei ollut yhtään kivaa lastata autoa kyytiin, eilen oli Lappeenrannassa kiva tihkusade, reipas tuuli ja kaikki 5 astetta. Hyhhyh. Siirrettiinkin purku kärrystä suosiolla sunnuntaille, parempi keli eikä ole *niin* kiire. Alustan saa pestyä kärryn päälläkin ja melkein helpompaakin kun se on puoli metriä ylempänä ja pukeilla. Tässähän siis oli vanhan ajan ruostesuojaus: Jäteöljyä ja hiekkaa. Eikä ihan vähän ollutkaan, 6 muovisäkillistä täyteen raavin sitä lastalla auton pohjasta pois. Mutta hyvin oli toiminut, tehtaan harmaa maali löytyi enimmäkseen alta ja vain kevyttä pintaruostetta. Vanha kuva, kun ei ole tähän uutta, mutta selvittää tilanteen:

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/151-5151_IMG.jpg

 

(Kuvassa yläreunassa iso pultti ja kabiinin puolella mutteri: Näissä ei ole koskaan ollut mitään kiinni, mikähän ihme?? Tietääkö joku? )

 

Hienoa. Nyt sitten painepesulla loput.

 

Peltiseppä tuumasi että ei ole vuosiin tullut yhtä hyväkuntoista junista korjattavaksi, se on aina mukavaa semmoinen. Kaikkea pientä on sitten sitäkin enemmän, olihan tuo sepän yrityksen työkaluna 15 vuotta (yksityinen ei valuutanvientlupaa olisi noin vain saanutkaan -60) ja rahtasi pääasiassa rautatankoja, muutamasta millistä muutamaan senttiin ja sellainen kuorma tekee aika helposti lommoja. Niitä on.

 

Ihan kaikkea ei saatu irti: Ratti oli niin tiukassa rattiputkessa että piti jättää ammattilaiselle ja alempien ovisaranoiden ruuvit samoin. Yläruuvit aukesivatkin ihan kiltisti ristipäällä ja isolla räikkävääntimellä, kätevää.

(Kts.  tarkemmin:

Konehuoneen luukun saranoiden ruuvit olivat paha pala myös, eivät auenneet. Veikkaan että sama ongelma kuin takaluukun lukon vastakappaleen ruuveissa: Ruostetta kierteissä . Vastakappaleen ruuveihin vain pääsi vähän helpommin käsiksi, sain ne auki. Mutta tiukassa olivat, iso teräpala ja räikällä sai kääntää.)

 

Vinkkinä että vaihteensiirtotanko kannattaa irroitaa, vaikka pätkinä, ennenkuin pudottaa etuakseliston lattialle. tuli vähän ylimääräisiä mutkia tankoon. Ops. Jossain toisessa keskustelussa mainittu väliholkki etu- ja takaosan välissä oli sekin niin ruosteessa että se ei lähde kuin laikkaamalla irti ja molemmat ruuvit tietenkin katki kun yritti auki. Tämä ei enää ollut yllätys aiemman perusteella.

 

Joku kuvakin oli:

PA223043.thumb.JPG.5eb5ba6233bc9053cbb36aecb36b0953.JPG

Edited by Kharon
kuva mukaan
  • Like 3
Link to comment

Koppa ja nippu pikkuosia saatu peltisepälle ja homma lähti vauhdilla käyntiin kun kelit sattumalta suosivat hiekkapuhallusta. Maalin alta löytyi pieniä ruostekuplia jo, joten pakko puhaltaa koko ulkokuori peltipuhtaaksi, nuo olisivat muuten kuplineet läpi muutamassa vuodessa. Takaosan värikoodista olikin kysymys toisaalla, mutta taisi olla liian vaikea, kukaan ei (vielä) tiedä.

Vaan muutamat kuvat kaveriksi.

 

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/rojekti/PA243045.JPG

 

Kaikenlaista pientä on jo pohjamaalissa.

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/rojekti/PA243046.JPG

 

Tankkia koputeltiin ja se vaikuttaisi ehjältä, saa nähdä että miltä näyttää puhalluksen jälkeen. Samalla meni ikkunat ja loputkin takajousituksesta osiksi.

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/rojekti/PA243047.JPG

 

 

Edited by Kharon
typokorjaukset
  • Like 3
Link to comment

Kävin katsomassa tilannetta tänään ja sehän näytti oikein hyvältä, melkein kaikki ongelmakohdat oli jo puhallettu ja maaleistakin päästiin yhteisymmärrykseen. iso nippu pikkuosia aiempien lisäksi oli jo valmiina pohjavärissä että tämä ei kauaa kestä

 

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/rojekti/PB013050.JPG

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/rojekti/PB013049.JPG

 

Tuulilasin tiivisteiden alta löytyi vain muutama pienenpieni reikä, se oli yksi kovasti epäillyttävä kohta kun tiivisteiden ulkopuolelle jo kukki vahvasti. Vaan hyvin kävi, ei ollut lainkaan niin paha kuin oletettiin.  Etupyöräkoteloista muutamia kohtia joihin pitää vaihtaa peltiä, mutta ei niin paljoa että kannattaisi vaihtaa koko doglegiä. Paikkoja tarvitaan, mutta enimmäkseen selvitään tikkuaskin kokoisilla paloilla, helpottaa tekemistä.

 

Paitsi takimmaisin poikkipalkki, joka on sekä ruostunut että ajettu kiville ja on siis sekä ruosteessa että tuhannen mutkalla, se vaihdetaan kokonaan uuteen.

 

Kotiotuomisina oli purkillinen peltisepän purkamia pultteja ja muttereita, tein niistä pienen tietovisan tekniikkaosastoon. Katsotaan mitä raati keksii. Minä kyllä huijaan, muistan noista suurimman osan, vaan en kaikkia.

 

Edited by Kharon
  • Like 1
Link to comment
  • 4 weeks later...

Päivitetääns tätäkin välillä. Koriin on nyt peltityöt tehty ja se on päältä pohjamaalattu, viimeistelytyöt ennen pintamaalia jo menossa. Pohjapuoli on vielä vaiheessa mutta etenee vauhdilla sekin. Lämmittimen putki oli muuttunut kauttaaltaan harsopelliksi, piti uusia kokonaan.

 

PB293067.thumb.JPG.83046fa16e08255ad7f077800d582300.JPG

 

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/rojekti/PB293069.JPG

http://kharon.suomiforum.com/www/wiima/rojekti/IMG-20211125-10.jpg

 

ja vielä nippu kaikkea pienempää osaa

 

PB293072.thumb.JPG.c7e0179adf3efac3f8532a5313d4b77f.JPG

 

Tupakki-ikkunan kanssa voi tulla vaikeuksia, se ei ihan vaivatta kehykseensa asetu ja tuossa on vielä tehtaan alkuperäinen tiiviste, joka on aika paksu.

 

Pienet kynnet (4kpl) nyt hämäävät, äkkiseltään ei ole mitään muistikuvaa että missä tuommoisia on. Jousi on  konehuoneen luukun jousi, helppo juttu. :)

 

1. omistajan ihan itse tekemä taustapeilin jatkopala (ikkunankarmin vieressä) meni nyt korin väriin, se alunperin oli musta. Mutta ei haittaa, saa olla noin.

 

Sen idea siis oli se, että taustapeili on niin edessä että se näkyy tuulilasin kautta eikä sivulasista. Syykin on ihan selvä: Kun lastaat talvella 7 henkeä sisään, niin sivulasit ovat varmasti huurteessa.

 

Edited by Kharon
  • Like 3
Link to comment

Saiputtia tiivisteeseen liberaalilla kädellä, lasin reuna lattiaa vasten ja kahdella kädellä kehystä tasaiseen tahtiin lattian suuntaan, hyvin meni paikalleen. Sitten huuhdotaan saippuat pois ja toivotaan että lasi pysyy paikallaan.

 

Ei se ainakaan käsin vetämällä liiku enää mihinkään, sen verran tiukassa se on. Ennen asennusta kun vielä muisti maalata salvan osat mustiksi niin ovat vähän siistimmän näköiset, ikä ja käyttö jo näkyivät.

Link to comment

Muistin ottaa kuvankin laseista. Lukkosalvat olivat kokolailla kärsineet, mutta sipaisu hiekkapaperilla että saa maalia vähän karkeaksi/monttuja tasaiseksi ja uusi maali paukkupullosta päälle, hyvä tuli. Nähtäväksi jää että miten hyvin tuo Mastonin kiiltävä musta kestää käyttöä.

 

Vielä sprayvaseliini salvan saranaan niin on voiteluakin pitkäksi aikaa. Vastakappaleet menivätkin suoraan roskakoriin kun kromi oli kulunut pois ja uusia saa vitosella, ei kannattanut säästää enää. Niittaushommiin olisi päässyt joka tapauksessa, hiekkapuhalluksen ja maalauksen ajaksi ne oli otettu irti. Ihan syystä, ruostetta löytyi alta.

 

PC013076.thumb.JPG.8e5a8e86c50bfcdbedf23756f1a7bf49.JPG

 

 

Link to comment

Mitä Mastonin maalia oli ? Itse olen saanut hyviä tuloksia Mastonin One sarjan kilinkolineilla, ei kiehu, voi hioa ja vedellä päälle märkää-märälle tyyliin. Yhden kännykänkin tässä pari vuotta sitten maalasin keltaiseksi ja vuoden päivät kulki päivittäin farkkujen taskussa päivittäisessä käytössä ja maalipinta edelleen hyvä. Kestää vetää päälle myös 2K kirkaslakan millä saa esim. polttoaineen kestoa. 

 

Halpis 2K maaleista nämä AT:n kamat tuntuvat olevan OK tavaraa, alta kympillä saa purkin Kärkkäiseltä https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/at-tuote-ral9005-kiiltava-musta-400ml-2k-spraymaali

Link to comment
  • 3 weeks later...

Tämäkin on edistynyt, toinen etuoven lasikko on enää tuuletusikkunan ulkoreunan tiivistettä vajaa ja onkin muuten viheliäinen tiiviste saada oven kehykseen takaisin. ;) Toisen aloitan tuuletusikkunan tiivisteestä, paljon helpompi pyöritellä käsissä kun ei ole laseja paikallaan.

 

Kittaus & maalausosasto on edistynyt paljon paremmin, kittaus ja hionta on valmis, pohjaan ja konehuoneeseen on saatu pintaväri jo vedettyä. Kunhan se kuivuu niin päästään maalaamaan kattoa ja ohjaamoa, sitten kyljet ja viimeisenä takaosan sisusta, näin alustavasti.  Pintaa on paljon eikä ole kiirettä niin maalataan paloina.

 

Pisteosista puuttuu enää valkoiset osat, puskurit, muutama vanne ja keulamerkki.

 

Päätettiin samalla panna laatikko osiksi  ja ainakin poskilaakerit uusiksi, mahdollisesti jotain muutakin. 3v vanhat vetoakselien kumit olivat molemmat revenneet, parempi avata ja katsoa että miten paljon kökköä on laatikkoon päässyt. Ainakaan äkkiseltään ei kovin paljoa, hammaspyörät ok-kunnossa ja poskilaakerit menevät jo iän takia vaihtoon.

 

Pannaan kuvia sekaan kunhan saan puhelimesta purettua.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Etuovien laseja kasailtu ja jotain syntyy. Ihan helppoa tämä ei kyllä ole ja tiivisteitäkin piti vähän viritellä itse kun ne olivat ihan samalla tavalla väärin kuin kaverin vastaavassa projektissa 3 vuotta sitten.

 

IMG-20211216-0017.thumb.jpg.cc78e7c07d611aec252e3c3f28b373b3.jpg

 

Paruzzin tiivisteessä on kyllä molemmankätiset reiät vaan onpa tuo toinen reikä väärässä kohdassa, kääntelee tuota miten päin vain. Piti tehdä itse uusi reikä.

IMG-20211215-0021.thumb.jpg.10bb12cbaf716d1667026eb1c0f6b635.jpg

 

Sama juttu pykäläpellin kohdalla: Kolon toinen reuna on oikeassa kohdassa mutta lähtee väärään suuntaan. Vaihtaminen toiselle puolelle ei auta sekään, sitten koko montturivi on kiinteän lasin puolella. Opsan.  Samassa kuvassa ikkunasalvan vastakappaleen niitit: 3mm niitti 4mm reikään. Hohhoi.

 

IMG-20211215-0017.thumb.jpg.6604c18639e38e4a83df6548e089745b.jpg

 

Materiaali sinänsä on oikein hyvän tuntuista ja tiivisteet riittävän pitkiä. Tuuletusikkunan tiiviste onkin sitten tiukka paikka, tuon saaminen tiivisteuran pohjaan saakka tuottaa rikkinäisiä sormia aika nopeasti ja näyttää siltä että alakulman mutka ei ole vieläkään pohjassa asti kun tiiviste näyttää liian pitkältä. Joutunee vielä ottamaan irti ja yrittämään uudelleen. Kannattaa muuten asennella tuo tiiviste ensin, koko kehystä saa pyöritellä aika lailla käsissä tuon pikkuikkunan tiivistettä asentaessa ja kehys on paljon kevyempi ilman laseja.

 

PC263084.thumb.JPG.50861b916bd45716cd631047284d89d3.JPG

 

Bilteman/Motonetin muoviset työkalut (~10/sarja) ovat pop tässä kohdassa, paljain käsin on ihan turha edes kuvitella saavansa sitä paikalleen. Oikealla liukuikkunan alalista ja ~5mm liian pitkä tiiviste. Tuo on ihan ok, jonkun verran asennusvaraa pitää olla.

 

  • Like 1
Link to comment

Alennusvaihteiden laakerit tuomittiin romutavaraksi ja etsittiin sitten uusia tilalle. Paruzzilla oli listoilla mutta saldo nollilla, joten KK.sta kyselemään ja siellähän oli kaikkia paitsi yhtä, joka sitten tilattiin Laakeritukusta.  Tänään kun katoin niin taas on Paruzzillakin koko settiä (laakerit+tiivisteet), mutta meni jo. 

 

Osien haalinta on vähän tämmöistä joulun molemmin puolin eikä korona ainakaan helpota asiaa. Kaikkea kuitenkin lopulta löytyi, mikä mistäkin. Paitsi pinioniakselin laakereita, ei hakukonekaan auta. Romulaatikosta saatiin parempikuntoiset tilalle, noilla menee pitkän aikaa taas.

 

Ykkösvaihteen synkronirengas meni myös metalliromuksi, KK:sta löytyi se ja tiivisteet.  Sinänsä ei yllätys kun autolla on kuitenkin ~180t ajettu ja ammattiajojen aikaan raskaallakin kuormalla.

 

Korikin on edistynyt taas, konehuone, sikaosasto ja pohja ovat jo valmiit, kabiinia ja keulaa vielä hiotaan. Keula oli ihan täynnä pieniä ja suuria kiveniskemiä kun ensimmäinen omistaja asui soratien varressa 150t km verran, vaati vähän enemmän nypräystä.

 

Link to comment
10 hours ago, Kharon said:

 

Korikin on edistynyt taas, konehuone, sikaosasto ja pohja ovat jo valmiit, kabiinia ja keulaa vielä hiotaan. Keula oli ihan täynnä pieniä ja suuria kiveniskemiä kun ensimmäinen omistaja asui soratien varressa 150t km verran, vaati vähän enemmän nypräystä.

 

 

Hienosti etenee projekti. Oisko kuvia, ne on aina kivoja😊

  • Like 1
Link to comment
8 hours ago, Tanhis said:

Et kai sä nyt sentään näppäinpuhelinta käytä.

 

Kai tuollakin olisi kuvia saanut, mutta se ei halua jutella kuin työkoneen kanssa, pitää aina säätää.Kamera taas juttelee tämänkin kanssa ihan kiltisti, helpompaa silleen. Kone on kyllä suunnilleen antiikkikamaa ja olkkarin lattialla on uusi odottelemassa että saisi näytönohjaimen jostain. Joulun alla ei saanut yhtään mitään mikä näyttäisi kuvaa ja jos pitäisi olla pelaamiseenkin sopiva niin ei ole nytkään. Parin viikon sisään pitäisi tulla täydennystä, tuumasi myyjä (JimmsPC). Katsotaan mitä keksitään.

 

Mutta nämä menee aina ikävän pitkänä ketjuna: Kun vaihtaa koneen (ja uudemman käyttöjärjestelmän) niin ei saakaan enää printteriajureita tai ei ole oikeanlaisia liittimiä tai tilaa lisäkorteille ja sitten pitää hommata vähän kaikkea uusiksi sensijaan että siirtäisi vanhasta vaan. Joskus taannoin kun ei ollu autoja niin nypräsin sitten kaiket talvet tietokoneita, se oli ihan kivaa, mutta autoja on kivempi nyprätä niin koti-atk on jäänyt vähän retuperälle. Vielä kun siitä saa palkkaa, niin ei ole enää kiva tehdä samoja hommia kotonakin.
 

  • Like 1
Link to comment
12 hours ago, portu said:

Puhelimella saa helposti suoraan tänne, en oo moneen vuoteen ollut ku puhelimella palstalla.

 

Joo mutta se ei ole se kuvien päätarkoitus, oma arkisto on se päätavoite. Tänne sitten linkitellään sieltä jos on tarvis.

Link to comment

Viimeisetkin puuttuvat laakerit tulivat eilen, pääsee kasaamaan alennusvaihteita. *Erikokoiset* laakerit ovat kuitenkin std-kokoa, 3505, vaikka varaosaluettelo ei sitä sanokaan. 3 muuta ovatkin samat kuin paksutolppa-Kuplan takapyörän laakerit (3606), noita saa joka paikasta.

 

Laatikon kasaaminen piti ulkoistaa spesialistille, sen saaminen takaisin säätöihin räjäytyksen jäljiltä ei ole ihan triviaalia ilman VW-erikoistyökaluja. Tai edes niiden kanssa: Tehdasmanuaalissa on pitkät selitykset aiheesta ja kun joka toinen työkalu oli VW erikoiskalu niin luovutin ihan sovinnolla.

 

Joskus hamassa menneisyydessä olin vaihdelaatikkotehtaalla töissä ja osaanhan minä kartioportaan säätää, ei se ole se vaikeus, vaan se, että Kuplan lootassa se säätäminen on kaikkea muuta kuin helppo juttu: Mitään ei voi säätää suoraan säätöruuvista ja edes säädön tulosta ei näe mistään purkamatta vetopyörästöä. Olisi edes tarkastusluukku lootan kuorissa niin helpottuisi kovasti, mutta kun ei.

Link to comment

Mutta muutama kuva saatu ja tulipas vähän taidekuvia. Koitetaan vähän isompia seuraavalla kerralla.

 

Konehuone

 

P1063085.thumb.JPG.93fcfff9cdb877686053c61bd7b5b38a.JPG

 

Matkustajaosasto

 

P1063086.thumb.JPG.fffcfac45aa451f945d71403f9d75812.JPG

 

Takaosaston maalissa on melkein 30% mustaa ja se onkin livenä oikein paljon tummempi kuin konehuone, vaan kun salamalla nappaa niin eihän se yhtään näytä siltä. Sinänsä sillä ei ole merkitystä, panelointi peittää suurimman osan.

Edited by Kharon
  • Like 4
Link to comment
  • 3 weeks later...

Noniin, koko rojekti on edistynyt siihen että se on dumpattu maalarin päänsäryksi ja hiton hienohan siitä tulee. Näyttää ihan siltä että pitää käydä ostamassa nippu valkoisia puuvillahanskoja että ei jää sormenjälkiä kiiltävään maaliin kun kasaa. Likaisilla käsillä/jaloilla/housuilla ei tähän laitteeseen ole enää mitään asiaa.

 

Tässä takaosaston kuvassa vähän näkyy että miten paljon tummempi se on kuin muut kori.

 

IMG-20211225-10.thumb.jpg.97e0e720713e29839f3013860ac1d23a.jpg

 

IMG-20220106-01.thumb.jpg.467447ab76d311c7175c7fc2320b6546.jpg

 

IMG-20220106-07.thumb.jpg.0002d4935b744408221abab63aaa4019.jpg

 

Ulkokuori maalataan paloina ja tällä kertaa on vuorossa kabiini, keula ja katto. Kunhan tuo kuivuu niin päästään maalaamaan sivusta ympäri.

 

IMG-20220123-04.thumb.jpg.0e8eb3ebd03e52829dcda081d9402b6b.jpg

 

IMG-20220123-06.thumb.jpg.7e5a7a4fd3bdd4a8701c96ea6e9aed61.jpg

 

Tuossa onkin sitten taivastelemista että miten koko rakkineen saa takaisin kasaan naarmuttamatta uutta maalia. Pakko tehdä kaikki varovasti ja vähänkin isommat osat kahden tai kolmen avustajan kanssa ettei tule mitään 'oho!' -efektejä.

 

Edited by Kharon
  • Like 6
Link to comment
6 hours ago, Kharon said:

Tuossa onkin sitten taivastelemista että miten koko rakkineen saa takaisin kasaan naarmuttamatta uutta maalia. Pakko tehdä kaikki varovasti ja vähänkin isommat osat kahden tai kolmen avustajan kanssa ettei tule mitään 'oho!' -efektejä.

 

Auto pariksi vuodeksi kehittymään niin ei tule niin helposti naarmuja.

Link to comment
16 minutes ago, mikan said:

Menikös suurin osa sisäpinnoista vain vanhan maalin karhennus ja uutta päälle? Vain pohja alta kaipasi puhalluksen?

 

Sekä että joo, huonot kohdat/saumat/ruosteet yms. puhallettu ja paremmat vain hiottu mataksi. Tehtaan käyttämä maali on niin tiukkaa tavaraa että sen hiominen pellille ei juuri lopputulosta paranna, kunhan on tasainen pinta. Tässähän oli enimmäkseen tehtaan jäljiltä oleva maali vielä päällä, vähensi ruosteenpoiston määrää ja reikien paikkausta

aikalailla.

 

5 hours ago, Tanhis said:

Auto pariksi vuodeksi kehittymään niin ei tule niin helposti naarmuja.

 

No se. Vaan pitäisi päästä ajelemaankin taas välillä.....  katsotaan mitä keksitään.

Link to comment

Maalarilta tuli eilen illalla kuvia, kori on nyt maalattu valmiiksi. Silkkaa peilipintaa tuli vaikka ei alunperin ollut ihan tarkoitus. Mutta nyt kun katsoo niin ei pahemmin harmita, tuosta tuli tosi hieno.

 

IMG-20220129-06.thumb.jpg.ecd1a7bc32be961d51c70812082b33cc.jpg

 

IMG-20220129-03.thumb.jpg.e8b05990c641964a40f9f03be763de59.jpg

 

IMG-20220129-04.thumb.jpg.83d1c8b68443af9876aaf6ad76518d31.jpg

 

Edited by Kharon
lisätty kuvat
  • Like 4
Link to comment

Tilasin samalla nipun pieniä kumiosia, kytkinvaijerin putken ja sellaisia. Jotenkin ~kaikki vaijeriputkien päihin kuuluvat tulpat olivat kadonneet matkalle ja sitä myöden putkissa vettä&kökköä sisällä. Nyt kasataan niin että ei jää aukinaisia putkenpäitä.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...