Essi Posted January 2, 2018 Author Share Posted January 2, 2018 Tänään oli viimein aika ladata maaliruisku pintavärillä. Maalasin korin alapuolelta, sisältä ja tavaratilasta punaisella. Sävy on mieleinen, uusi ruiskuni toimi hienosti ja homma tuntui onnistuvan. Pintapeltien maalausta varten pitää tosin siivota tallia vähän paremmin. Nyt tuntui leijuvan likaa ilmassa turhan paljon. Pölyä toki en voi täysin välttää, joten ajatuksena on maalata mahdollisimman paksu kerros ja kiillottaa pinta sitten myöhemmin. Kamera sai osansa maalipölystä, joten kuvat jäivät vielä entistäkin sumeammiksi. 8 Quote Link to comment
Essi Posted January 14, 2018 Author Share Posted January 14, 2018 Tänään oli sitten tuon torson pintavärin maalauspäivä. Punainen siitä tuli, kuten pitikin Ensin aamulla putsasin tallia hieman. Maalauksen aikana kastelin lattiaa vedellä pölyämisen rauhoittamiseksi, isukki oli valonnäyttäjänä ja tallin lämpötilankin nostin reiluun kahteen kymmeneen asteeseen. Kylläpä oli taas mukavaa puuhaa. Viimeiset toistakymmentä vuotta on tullut harrastettua enemmän patinakalustoa, eikä ole tullut kokonaisia autoja hetkeen maalattua. Tuota hommaa voisi tehdä kyllä useimminkin, kun vaan joku tekisi pohjat. Lopputulokseen olen ainakin tämänhetkisillä tiedoilla enemmän, kuin tyytyväinen. Lopullisen tuloksen näkee sitten parin päivän päästä, kun seuraavan kerran pääsen poikkeamaan tallilla. Sitten näkee tarkemmin, pitääkö vesihioa pinta ja maalata vielä uudestaan, mutta nyt en usko niin tapahtuvan. Valumia ei tullut, vaikka yritin vetää paksun kerroksen, eikä mattaakaan pitäisi juuri olla - ainakaan valmiissa tuotteessa näkyvissä pinnoissa. Jos tuo pinta osoittautuu valmiiksi, niin sitten nostetaan kori pohjalevyn päälle, tuupataan auto kylmälle puolelle huilaamaan, ja jatketaan lokarien, ovien ja luukkujen parissa. 5 Quote Link to comment
Essi Posted January 16, 2018 Author Share Posted January 16, 2018 Eilen oli niin pitkä työpäivä, etten ehtinyt tallille ihmettelemään maalipintaa tarkemmin. Tänään ehdin ja olen nyt vielä enemmän tyytyväinen ja innoissani, kuin heti maalauksen jälkeen märkää pintaa katsellessani. Pieniä roskia muutama siellä täällä, jotka lienee siliää vahalla. En usko, että näillä käsillä, olosuhteilla ja työkaluilla pystyisin juurikaan parempaan. Ensi kerralla jatketaan ovien ja luukkujen pohjatöitä. Ainoa vähän harmittava juttu on se, että tuonne ilmanottoaukon sisään en maalia saanut menemään. Pitää vielä keksiä joku keino saada tuo reikien alla oleva tila enemmän punaiseksi tai sitten vaikka mustaksi. 4 Quote Link to comment
JaniM Posted January 17, 2018 Share Posted January 17, 2018 Kynäruiskulla maalia koloseen. 1 Quote Link to comment
Essi Posted January 17, 2018 Author Share Posted January 17, 2018 Kynäruiskulla maalia koloseen. Jep. Niin se varmaan tulee tehtyä. Suojataan vain noi reikien ympärykset hyvin. Quote Link to comment
Essi Posted January 21, 2018 Author Share Posted January 21, 2018 Tänään nostimme korin pohjalevyn päälle odottelemaan muita punaisia osia. Ja sitten jatkoin hiomista ja kittaamista. Kaikki lokarit, ovet, nokkapelti, konepelti ja muutama pienempi osa. Onhan tuota työmaata vielä. 2 Quote Link to comment
Essi Posted January 24, 2018 Author Share Posted January 24, 2018 Aikoinaan toistakymmentä vuotta sitten yksi tämän projektin ensimmäisistä työvaiheista oli vaihtaa takaluukku muutaman vuoden vanhemmasta metsälöydöstä. Siinä kasvoi jäkälää ja oli kukkatarra. Nyt jäädytin sen luukun tallin seinälle ja kaivoin puuliiteristä auton alkuperäisen luukun esille. Eilen hieroin sen pellille ja aloin toteuttamaan suunnittelemiani ilmareikiä luukun yläosaan. Nykyään joka toisessa Kuplassa tuntuu olevan avokuplan luukku, jossa on ritilät. Sellaiseen ei siis kannata rahoja tuhlata. Jossain vaiheessa kuvittelin hitsaavani ritilät uudemman pystärin luukusta. Joskus jopa mietin Ovaalin takalasin alla olevia ritilöitä luukkuun. Hienoja lasikuituisia luukkuja ilma-aukoilla ja skuupeilla löysin netistä, mutta se olisi lopulta johtanut myös lasikuituisiin lokasuojiin ja koko auto olisi mennyt pilalle. Pelti on parempi ja hienompi. Kun autoon on jo tehty muutenkin noita 45mm reikiä, niin päätin lopulta tehdä niitä luukkuunkin. Eilen tein kuusi reikää yläosaan. Nyt vielä mietinnässä, pitäisikö tehdä reikiä myös alemmaksi. 3 Quote Link to comment
JM Posted January 25, 2018 Share Posted January 25, 2018 Keskelle alas 2 tai kolme, vois tasapainottaa. Mallaa rekkaria ensteks ettei tuu ahtaan näkönen. Quote Link to comment
Essi Posted January 26, 2018 Author Share Posted January 26, 2018 Keskelle alas 2 tai kolme, vois tasapainottaa. Mallaa rekkaria ensteks ettei tuu ahtaan näkönen. Jep. Taidan mallailla tuota vielä yhdessä takahelman kanssa. Siihen tulee kans reikiä ahtimen kohdalle ainakin. Tarkoitus ei ole ihan reikäjuustoa tuosta tehdä. Quote Link to comment
Essi Posted February 2, 2018 Author Share Posted February 2, 2018 Kuskin ovessa on pieni peltiseppätekninen ongelma. Alhaalla etuosassa pintapelti on sen verran "löysä", että siihen saa lommon aikaiseksi kevyesti painamalla. Kun vastavetoisesti painaa kevyesti sisäpuolelta, niin lommo palaa takaisin tasaiseksi. Lommon halkaisija on reilut 10 cm. En ole tuollaisia vielä opetellut korjaamaan. Miten se pitäisi tehdä? Joskus olen jenkkien auto-ohjelmissa nähnyt tuontapaisia lommoja oiottavan kaasupilleillä. Niitä mulla ei ole, mutta piruuttani kokeilin kosania eilen. Lämmitin lommon ulkoreunoja, jolloin lommo pamahti sileäksi. Kuumana sitä ei saanut enää painettua käsin sisään ja luulin onnistuneeni. Jäähdyttyään tilanne kuitenkin palasi takaisin. Neuvoja vinkkejä? En tohtisi alkaa leipomaan siihen tinaa tai pakkelia ainakaan ennen, kuin saan pellin ensin jäykistymään, edes johonkin asentoon. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 Konsteja lienee useita, mutta eikö lämmitys ja sen jälkeen nopea jäähdyttäminen pitäisi kutistaa peltiä. Quote Link to comment
Essi Posted February 2, 2018 Author Share Posted February 2, 2018 Myös kylmällä vedellä koitin jäähdyttää, mutta ei muuttanut lopputulosta. Ehkä pitäisi kokeilla hieman isommalla lämmöllä ja sitten vielä nopeammalla jäähdytyksellä. Kylmäspray ostoslistalle. Quote Link to comment
jarkki86 Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 Omastani oli myös löystynyt pelti alaosastaan ja itse sain hyvän kun otin oven pöydälle, painelin lommoa ja katsoin mistä kohti pelti antaa jälkeen oven reunasta. Tämän jälkeen kumivasaralla naputin sitä reunaa kunnes pelti kiristyi tarpeeksi. Hankalasti selitetty mutta jokatapauksessa, naputtelet ihan ulointa kohtaa pintapellissä jolloin toivottavasti kireys palautuu. Quote Link to comment
kari kittilä Posted February 2, 2018 Share Posted February 2, 2018 (edited) Hommaat tällaisen kutisteviilan ja sillä lätkyttelet alasinta vasten pellin takaisin jäykäksi Edited February 2, 2018 by kari kittilä Quote Link to comment
Essi Posted February 4, 2018 Author Share Posted February 4, 2018 (edited) Tänään jatkoin peltiseppäleikkejä. Lämmitin kosanilla yhtä kohtaa löysän alueen ulkolaidalla aika pitkään ja sitten jäähdytin sen nopeasti lumella. Ihmetykseksi huomasin sen jäykistävän peltiä, joten toistin käsittely muutamasta kohdasta ja siitähän tuli hyvä. Oven takaosassakin oli pienempää löysyyttä havaittavissa, joten annoin sinnekin saman käsittelyn. Taas on syytä olla tyytyväinen. Edited February 4, 2018 by Essi 3 Quote Link to comment
vw. Posted February 4, 2018 Share Posted February 4, 2018 Lumpsuvaan kohtaa annetaan yleensä kuuma keskelle aluetta. Lämmitetään esim kaasupillillä kirsikan punainen pieni piste ja saman tien Vastin taakse kevyesti painetaan ulospäin ja pari napautusta tasoiteviilalla päälle se on siinä. Jäähtymisen jälkeen katsotaan herkästitaipuvan puulistan kanssa esim kittilista miltä pellin linja näyttää jos se näyttää, että pelti on alhaalla niin Vastin taakse painetaan ulospäin ja naputetaan tasoiteviilalla päälle sietää se nousee. tämä on hyvä tehdä ennen kuumien antoa, että saa selville onko Pellissä venymä vai johtuuko lumpsutus jostain muusta syystä. Quote Link to comment
Essi Posted March 2, 2018 Author Share Posted March 2, 2018 Viime aikoina on ollut taas maalaushommaa. Pohjaväriä, hiontaväriä ja kiiltävää punaista. Välissä toki kittaamista ja hiomista. Tänään maalasin takaluukun ja nokkapellin. Takaluukku onnistui yli odotusteni. Nokkapellistäkin tuli muuten komia, mutta.. ..maksimaalinen maalinkiilto silmissäni suhautin turhan paksun kerroksen ja etuosaan tuli valuma. Tuo pitää siis tehdä uusiksi. Tai ehkä maalaan tuohon ruutulippua samaan tyyliin, kuin mitä siinä olikin. Aika näyttää.. Quote Link to comment
Simon Templar Posted March 2, 2018 Share Posted March 2, 2018 partaveitsen terällä sipaset suuremmat kököt pois ja santsikalla tasaseks. Myllyttämällä saa loput. 4 Quote Link to comment
Essi Posted April 22, 2018 Author Share Posted April 22, 2018 Viime viikkoina on harrasteaika mennyt taas vaihteeksi muiden harrasteautojen parissa, mutta tänään oli aikaa maalata tämän projektin ovet pintaväriin. Quote Link to comment
Essi Posted June 24, 2018 Author Share Posted June 24, 2018 (edited) Viime aikoina olen varovasti aloitellut kokoonpanojuttuja. Korin pulttasin kiinni pohjalevyyn noin kuukausi takaperin. Äänieristelevyjä tuli liimailtua vähän sinne tänne. Tiedostan kyllä, että tästä on tulossa melko äänekäs laite, mutta toivon kuitenkin, että äänieristyksestä olisi jotain hyötyä. Ovet laitoin jo kiinni ja niihin lukot, tiivisteet, cal-look ovistopparit ja NOS-in-box peilin kuskin oveen. Uudet tiivisteet vielä kinnaavat vähän, joten säädetään ovet kunnolla kohdalleen sitten, kun tiivisteet ovat vähän asettuneet. Näin muistan ennenkin toimineeni onnistuneesti. Uudet sivulistat meni myös paikoilleen ja etulokaritkin korinvärisillä tiivisteillä. Mittareiden suhteen mieli muuttuu edelleen kovaa kyytiä. Olinhan hommannut tuohon jo Tuning-Karmannista Porschen nopeus- ja kierroslukumittarit, jotka sopivat suoraan noihin reikiin. Nyt kun katselin niitä noiden uusien modernien VDO-lisämittareiden vierellä, niin tajusin niiden olevan liikaa erilaiset. Kuosi ei vaan natsaa. Niinpä myin Porschen mittarit pois ja taidan hommata tilalle uudet VDO:t - samaa sarjaa noiden lisämittarien kanssa. Ne lienevät halkaisijaltaan 85 mm, joten niitä varten hommasin alumiiniset adapterit. Nyt sitten pitäisi pystyä päättämään, että maalaanko nuo adapterit korin väriin, mustiksi vai jätänko tuollaisiksi. Katselen nyt hetken niitä tuollaisina. Edited June 24, 2018 by Essi 1 Quote Link to comment
ARTO Posted June 24, 2018 Share Posted June 24, 2018 Jos maalaat, älä korinväriin. Musta toimii hyvin punaisen kanssa jos vaihtoehtoja saa ehdottaa. Quote Link to comment
Essi Posted September 6, 2018 Author Share Posted September 6, 2018 Rattiakselin kanssa oli jonkinverran puuhaamista, mutta lopulta pääsin maalaamaan sen mustaksi suojaputken kera ja asentamaan paikoilleen. Vilkkuviiksi oli omaan makuun turhan kulunut ja vempulan tuntuinen. Kaupoista olivat halvat tarvikkeet luojankiitos loppuneet, joten löysin palstan kautta mitä ilmeisemmin vähänajetun orkkisviiksen, joka toimii mukavan täsmällisesti. Joskus vuosia sitten olin mennyt hommaamaan hyllyyn tuollaisen viiksen päälle tulevan kromiturhuuden, joten laitoin sen nyt sitten tähän. 1 Quote Link to comment
Essi Posted October 25, 2018 Author Share Posted October 25, 2018 Kattoverhoilun asentaminen on jännittänyt, mutta joskus sekin on tehtävä. Kattoverhoilut tulivat Wolfsbürg Westiltä AC:n Mikon kautta. Aloittelin B-pilareista. Kuskinpuoli oli enemmän harjoittelua, repsikan puoli meni jo helpommin. Tänään aloittelin liimaamaan kankasta takalasin ympärille. Liiman kuivumista odotellessa ruuvasin astinlaudat paikoilleen. 3 Quote Link to comment
Essi Posted December 28, 2018 Author Share Posted December 28, 2018 Hitaasti ja kahteen kertaan, kuten Valmetin huoltomiehet kuulemma ennen vanhaan. Verhoilut löytävät pikkuhiljaa paikkansa. Kangasta on liimattu sen verran, että ikkunoitakin on päästy asentamaan. Aiemmassa projektissa muistan alumiinilistojen asennuksen tiivisteeseen olleen pirunmoista. Nyt hoksasin ostaa tuollaisen työkalun, jolla homma sujuu käden käänteessä. Ikkunoiksi ostin jo vuosia sitten käytettyinä prossinsävyisen lasisarjan. Se oli syy, miksi päätin luopua tupakki-ikkunoistakin ja onkin ollut stressaavaa yrittää säilyttää lasisarjaa pitkä aika ahtaissa tiloissa kaikkien romujen keskellä. Siinä kuitenkin onnistuin rikkomatta niitä, mutta oikeaa takasivulasia asennettaessa se halkesi ihan viime hetkellä. Muut lasit onneksi menivät paikoilleen ilman vaurioita. Tänään kävin Jaakko-Tuotteessa tilaamassa uuden lasin ja sieltä löytyi samaa sävyä. Onneksi on Suomessakin vielä tuollaisia pajoja, jossa palvellaan harrastajaa. Kaverilta sain joululahjaksi etulokareihin vanhat iskemättömät kromikoristeet. 7 Quote Link to comment
pantse1 Posted December 28, 2018 Share Posted December 28, 2018 Tästä tulee hieno peli 👍. Quote Link to comment
Kharon Posted January 1, 2019 Share Posted January 1, 2019 On 12/28/2018 at 7:23 PM, Essi said: Aiemmassa projektissa muistan alumiinilistojen asennuksen tiivisteeseen olleen pirunmoista. Nyt hoksasin ostaa tuollaisen työkalun, jolla homma sujuu käden käänteessä. Tuo tarkoitettu varmaan T-listalle, ainakin muodosta päätellen? Nimim. C-listat Karmannissa, nuo ovat ikäviä asennella. Quote Link to comment
Essi Posted January 1, 2019 Author Share Posted January 1, 2019 (edited) Tommonen se on. http://aircooled.fi/tuote/4613/ikkunalistan-asennustyokalu-csp Tiedä sitten, mutta hieno työkalu joka tapauksessa. Edited January 1, 2019 by Essi Quote Link to comment
-tipi- Posted January 3, 2019 Share Posted January 3, 2019 Joo, tuo työkalu on semmosille tiivisteille, jotka kiristävät lasin ja tiivisteen paikoilleen, kun en on jo asennettuna autoon. Kuten esim. Minissä ja 1-koppa Golfissa, vissiin viimeisimmissä 1303 kans? Mutta miksipä sitä ei voisi C-listallekin käyttää. Itellä on kyllä C-listat menny käsinkin tuolleen pöydällä laitettuna. Quote Link to comment
Kharon Posted January 4, 2019 Share Posted January 4, 2019 22 hours ago, -tipi- said: Joo, tuo työkalu on semmosille tiivisteille, jotka kiristävät lasin ja tiivisteen paikoilleen, kun en on jo asennettuna autoon. Kuten esim. Minissä ja 1-koppa Golfissa, vissiin viimeisimmissä 1303 kans? Mutta miksipä sitä ei voisi C-listallekin käyttää. Itellä on kyllä C-listat menny käsinkin tuolleen pöydällä laitettuna. Kyselin tuota kun Karmannissa on nyt C-listallisen tiiviste ilman listaa. Lasiliike vaihtoi takalasin ja tiivisteen, mutta eivät innostuneet yhtään listan asentamisesta vuosi sitten, joten pitänee keväällä ottaa lasi irti ja nysvätä itse, vuosi sitten ei ollut aikaa tehdä. Quote Link to comment
Essi Posted January 6, 2019 Author Share Posted January 6, 2019 Jaakko-Tuotteesta soittelivat, että takasivulasi olisi noudettavissa. Nopeata toimintaa, kun kuukautta lupasivat alkuun toimitusajaksi. Täytyy yrittää ensi viikolla joku päivä ehtiä hakemaan. Haitariin vaihdoin rätit sisä- ja ulkopuolelle. Muovirullat vaihdoin myös. Tänään ruuvasin haitarin autoon paikoilleen. 3 Quote Link to comment
Essi Posted February 17, 2019 Author Share Posted February 17, 2019 Tuo uusikin lasi meni tyylikkäästi paskaksi asennettaessa. Kylläpä se nyt ahdistaa, kirjaimellisesti. Kai se on uskottava, että verhoilukangasta on nyt liimattu liikaa tiivisteen alle. Viimeksi on tullut asennettua juttuja kiinni kojetauluun. Isojen mittarien adapterit päätin lopulta maalata mustiksi. Vähäpätöisemmät lisämittarit, eli jännite- ja bensamittari menivät keskelle kojetaulun alle Mooneyesin telineeseen. Pari merkkivaloakin piti vielä porata paikoilleen, kun alkujaan kaukovalojen ja vilkkujen merkkivalojen piti olla Porschen mittareissa, jotka nyt joutuivatkin syrjään. Ratiksi laitoin nyt kullanvärisen 15" flakemoonin. Saisi olla inansa syvempi. Kun saa istuimen paikoilleen, niin näkee paremmin onko se hyvä tossa, vai pitääkö rakentaa joku jatke ratin ja navan väliin. 1 Quote Link to comment
metake Posted February 17, 2019 Share Posted February 17, 2019 17 minutes ago, Essi said: Ratiksi laitoin nyt kullanvärisen 15" flakemoonin. Saisi olla inansa syvempi. Kun saa istuimen paikoilleen, niin näkee paremmin onko se hyvä tossa, vai pitääkö rakentaa joku jatke ratin ja navan väliin. Flat4/Mooneyes ratin keskiö on huomattavasti (n. 50 mm) pidempi kuin tuo Grant. Tuollainen siis: https://www.mooneyesusa.com/product-p/ga-999.htm Quote Link to comment
Essi Posted February 17, 2019 Author Share Posted February 17, 2019 53 minutes ago, metake said: Flat4/Mooneyes ratin keskiö on huomattavasti (n. 50 mm) pidempi kuin tuo Grant. Tuollainen siis: https://www.mooneyesusa.com/product-p/ga-999.htm Kappas. Niinpäs näkyy olevan. Täytyy jossain vaiheessa hommata yksi tuollainen. Kiitos! Quote Link to comment
pantse1 Posted February 21, 2019 Share Posted February 21, 2019 Jääkö nopeus ja kiekkamittari hieman turhan syvälle poteroihin, vai näkyykö hyvin kuskille? Quote Link to comment
Essi Posted March 3, 2019 Author Share Posted March 3, 2019 On 2/21/2019 at 5:23 PM, pantse1 said: Jääkö nopeus ja kiekkamittari hieman turhan syvälle poteroihin, vai näkyykö hyvin kuskille? Sen tietää vasta sitten, kun saa penkin paikoilleen ja mittareihin valot päälle. Eiköhän ne sieltä näy. Quote Link to comment
Essi Posted March 3, 2019 Author Share Posted March 3, 2019 (edited) Pitkään olisin tykännyt Porschen peltivanteiden ja alumiinisten varapyörävanteiden ulkonäöstä. Sellaisia ei vain juuri ole vastaan tullut. Nyt kuitenkin onnisti ja pääsin ostamaan 5 kpl 5,5 x 16" 10-reikäisiä varapyörävanteita. Ovat käyneet lasikuulapuhalluksessa ja yhtä on aloitettu kiillottamaan. Alkujaan kuvittelin maalaavani noikin kiiltävällä mustalla, mutta nyt taidankin alkaa opettelemaan alumiinin kiillottamista. Neuvot ja vinkit työtavoista ja -kaluista tulisivat tarpeeseen. Edited March 3, 2019 by Essi 1 Quote Link to comment
Essi Posted April 10, 2019 Author Share Posted April 10, 2019 Taisi olla 2015, kun ostin käytettyinä noi kuppipenkit. Eilen tuli mieleeni ottaa niistä päälliset pois ja sieltä alta löytyikin aikakortti VW-Openista Kiikalasta vuodelta 2013. Kuka tunnustaa tai tunnistaa? Tuossa onkin nyt hyvä tavoite yrittää antaa penkeille edes hieman vauhdikkaampaa kyytiä sitten joskus, kun tämä valmistuu. Quote Link to comment
Lasse Posted April 10, 2019 Share Posted April 10, 2019 Jos lähdet kiillottamaan noita vanteita niin kun olet saanut homman valmiiksi niin kannattaa miettiä pinnoitteen laittoa suojaksi. Esmes. Rimfixiltä saa ok ainetta siihen hommaan. Quote Link to comment
Essi Posted April 10, 2019 Author Share Posted April 10, 2019 1 hour ago, Lasse said: Jos lähdet kiillottamaan noita vanteita niin kun olet saanut homman valmiiksi niin kannattaa miettiä pinnoitteen laittoa suojaksi. Esmes. Rimfixiltä saa ok ainetta siihen hommaan. Jep. Kyllä meinaan noi kiillottaa, mutta ei ole vielä ihan lähiaikoina ohjelmassa. Ei ihan tälle kesälle tarvitse noita vielä alla laittaa. Kiillottaminen on mulle ihan tuntematon toimenpide, joten pitää ensin opiskella, mitä aineita, työkaluja ja -menetelmiä siihen tarvitaan. Ja jälkikäsittelyäkin pitää opiskella myös. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.