ilmari Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Oiskos jollain hyvää kuvaa fullflown asennuksesta? Eli ts. mikä letku viedään mihinkin jne. Quote Link to comment
mikan Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 Tossa alkua: http://www.dune-buggy.com/techtips/fullflow/ t. Mika Quote Link to comment
JaakkoS Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 ei ole hirveen "houkuttelevan" näköinen tuo puutarhaletku-fullflow enkä lähtis porailemaan reikiä valmiseen lohkoon, metalli purskeita voi joutua öljyn kierron sekaan..mun mielestä öljynlauhdutus tulis tehdä ennen koneen kasaamista.. omassani ulos lähtö öljypumpun kannesta sitten suodattimelle ja tästa taas jäähdyttäjälle ja takaisin koneelle jakajan vieressä liitin, normi öljynlauhdutin poistettu, tulpattu kannella jossa ns. öljynkierto. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 40 PSI of pressure should be enough to blow out the chips and blow oil all over your shirt. Quote Link to comment
Guest Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 ei ole hirveen "houkuttelevan" näköinen tuo puutarhaletku-fullflow tuo punainen letku on paineilmaletku jolla kanavat paineistettiin porauksen ja kierteytyksen ajaksi. Silla ei ole mitaan tekemista full flown kanssa :) Quote Link to comment
ilmari Posted January 10, 2008 Author Share Posted January 10, 2008 toi on ihan hyvä, mutta olis kiva nähdä joku projekti joka ei lopu "to be continued". Ideana mulla tässä on se, että en halua ostaa "valmista sarjaa" joka aircooledin nettisivujen mukaan maksaa lähes 200!? Quote Link to comment
metake Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Ideana mulla tässä on se, että en halua ostaa "valmista sarjaa" joka aircooledin nettisivujen mukaan maksaa lähes 200!? Joudut joka tapauksessa ostaan noi samat osat ja harvoin ne erikseen ostettuna tulee halvemmaksi kuin paketissa. Quote Link to comment
DOODAH Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 toi on ihan hyvä, mutta olis kiva nähdä joku projekti joka ei lopu "to be continued". Ideana mulla tässä on se, että en halua ostaa "valmista sarjaa" joka aircooledin nettisivujen mukaan maksaa lähes 200!? No dunebuggy sivulta näät kun tehdään paluu reikä. Lähtö pumpun kannesta. Tarvikkeet: ff pumppu 49€, kulmanippa 5€, letkut 20€ ,suodatin 20€, suodatinjalka 25€, ff kansi 35€. Öljyä tiputtamaton pannu on iloinen asia, eli huonot letkut ja letkuklemmarit voi unohtaa... 1 Quote Link to comment
Marko Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Dee, mistäs saa hyvät FF letkut kunnon liittimillä 20e? :D Quote Link to comment
DOODAH Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Dee, mistäs saa hyvät FF letkut kunnon liittimillä 20e? :D No mä oon ostanu Laakeri&teollisuus tarvikkeesta Vaasasta. Tossa voi olla kyllä sponssi-alea mukana. Kauppias kun on tuttu. Se hyväpuoli, että saa millilleen sen mittaset letkut kun haluaa ja päihin prässättävät nipat on myös omavalinta suora, 45°, 90° jne riippuu mihin ja millainen jalka on asennettu. Quote Link to comment
Marko Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 etelän kaupois joutuu maksaa n. 50e/pätkä Quote Link to comment
DOODAH Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 etelän kaupois joutuu maksaa n. 50e/pätkä No eipä noita montaa/pannu tuu. Näähän on valintoja. Quote Link to comment
Marko Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 On juu, itel oli 7. Quote Link to comment
DOODAH Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 7 on aika monta. Mihinkäs ne kaikki meni? Quote Link to comment
DOODAH Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 7 on aika monta. Mihinkäs ne kaikki meni? Quote Link to comment
Guest Mikal Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 AC:n sivuilla olis tämmönen, jossa lähtö ja paluu pumpun kannessa. onko kokemuksia? http://www.aircooled.fi/shop/products_pictures/CB1798_Normal.jpg Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Meidän sponsorikauppias MTP-Hydrauliikka sano, että ei oo oikeestaan olemassa kumipohjasta letkua joka kestäisi jatkuvalla syötöllä pitkään öljyn lämpötiloja = 100 astetta. Siinä lämpötilassa kuulemma tavan letkut kaikki kovettuu ja haurastuu "parissa vuodessa" mutta ne asentaa kyllä letkuja enimmäkseen työkoneisiin joilla voi olla vähän reilumpi käyttöaste. Teräspunos-teflonletkuja suositteli ehdottomasti, "tavan" asennukseenhan niitä tarttee 2, ja jos ei tartte jostain syystä kummallisia pituuksia niin miustakin aircooledin satsi on ihan oikeen hintainen. Nuo tefloni-teräspunosletkut kun tuppaa olemaan liittimet prässättynä alennuksineenkin tosiaan tuota euro/cm -hintaluokkaa. Ja mitä tulee tuohon lähtö-paluu -kanteen, tommosia on sekä moitittu että kehuttu, moitteet ovat tainneet olla lähinnä siksi että paluukanava olisi jotenkin pieni ja kuristaisi öljyn kulkua. Plussaa tommosessa on myös se, että lohkoa ei tartte tulpata, "tavan" fullflow-kannen kanssa pitää vähintään lohko ja mielellään pumppukin tulpata. Meillä oli viime kesän 2 urtsissa tuommoinen lähtö-paluu -kansi käytössä eikä siinä ollut mitään ongelmia, se tosin on vähän eri muotoinen. Siinä välissä oli meillä 5 teräspunosletkua: kannesta suodattimelle, siitä termarille, termarilta looppi lisäjäähdyttimelle (2 letkua) ja termarilta takas pumpun kanteen. Hirveen hässäkän näköinen mutta toimi ihan ookoosti. Puavo @ www.dwl.fi Quote Link to comment
ilmari Posted January 10, 2008 Author Share Posted January 10, 2008 ff pumppu 49€, Kertokaa nyt, että miksi tavallinen, eli vakio pumppu ei toimi tossa? (liekö tyhmä kysymys?) Jos ja kun sen siis tulppaa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 toimii, jos sulla on kansi josta saa öljyt ulos. Yleisesti fullflow pumput on vain isommilla hampailla, koska kierto on pidempi, ja tarvitaan hitusen enemmän työntövoimaa... Harva tosin edes haluaa käyttää vakiopumppua, jos samaan rahaan saa isommilla hampailla olevan, joka edesauttaa kuumana paineiden pysymisen paljon paremmin kuin vakio. Quote Link to comment
metake Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Itse kyllä tällaisen pudjettikoneen tapauksessa harkitsisin ff:n tilalle suodatinjalallista pumppua. Hinta on alle 100 eur ja asennus sujuu siinä missä vakiopumpunkin asennus. Quote Link to comment
-MITO- Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Jonka jälkeen osa käärmeenpesistä ei mahdu paikalleen kun ottaa siihen jalkaan/suotimeen kiinni :) Quote Link to comment
metake Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Jonka jälkeen osa käärmeenpesistä ei mahdu paikalleen kun ottaa siihen jalkaan/suotimeen kiinni :) Tää on kyllä totta, joten tuokin varmaan kannattaa tarkastaa etukäteen. Isolaippainen kärmes + suodatinpumppu sopi mulla kyllä hyvin yksiin, mahtui vielä ryöstölaippa suodattimen alle. Quote Link to comment
DOODAH Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Ja kyllä se suodatinpumppu on oikeesti melkonen öljynlämmitin... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Doodaan kanssa samaa mieltä. Ja kanavat muutamissa vastaantulevissa todella pienet. Paras mitä on kans tullu vastaan on vakiopumppu tuolla jalallisella kannella. Omistaja kerto että on vaihdellu suodatintakin 2 kertaa kesässä. Kysäsin sitte kannen aukaistuani että miks sie sitä oot vaihtannu, eihän täällä ees kierrä öljyä... Quote Link to comment
metake Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Se mun pointti olikin siinä, että jos 200 eur ff:stä on liikaa, niin olisiko toiseksi paras vaihtoehto 88 euron suodatin pumppu? Vai onko se huonompi kuin vakio systeemi? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 vakiokoneessa uskaltaisin vielä käyttää, jos vähänkään vireisempi niin jättäisi laittamatta. Quote Link to comment
Marko Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 7 on aika monta. Mihinkäs ne kaikki meni? Auton alla putket keulalle eli kennolle 2, termarin molemmin puolin 2 eli yht.6+ 1kannesta filsulle, tekee 7 Quote Link to comment
mite^ Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Kertokaahan tyhmälle mitä hyötyä tästä fullflow:sta on. Jm koneessa on vakio pumpunkanteen porattu reikä ja siihen hitsattu putki, nää on näitä jm versioista mistä ette pidä ;) Quote Link to comment
-MITO- Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Luulis niitä JM koneitakin voivan tehdä kunnolle ilman tollasia patentointeja.. Quote Link to comment
multanen Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Ja kyllä se suodatinpumppu on oikeesti melkonen öljynlämmitin... Tähän on pakko heittää vahvaa spekulaatiota vaikka koko maailma Gene Bergiä myöten on varmaan eri mieltä: Öljy lienee pumpulla n. 80-90-asteista (?). Jotta ilmavirta voisi merkittävästi lämmittää öljyä sen pitäisi olla vähintään 150-200 asteista. Oikeasti lienee alle 100 jotain. En ole mitannut mutta mittaa itse tai näytä lähde ennen tämän kiistämistä :) Jos ilma on alle öljyn lämpötilan se päinvastoin hieman jäähdyttää öljyä... Pakoputken tms. säteilylämpö hukkuu tähän ilmavirran vaikutukseen, lienee tyyliin 1-5% tms. En sitten tiedä volkkareista enkä paljon muustakaan juuri mitään mutta lämmönsiirtymisen kanssa on tullut pelailtua parissa työhommassa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 mulla on suodatinkone ollu kuplassa ja juniksessa. Molemmissa on reissun jälkeen ollu suodatin niin poppa että kättä polttaa... Eikä miun kopertuneet sormet vielä raanalämpöisestä vedestä ole moksiskaan. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 no ameriikan setä jake rabyhän sano että alumiinikäikäle millä saa filsun kii pakopinnapultteihin kuumentaa jo öljyjä kovasti :D Quote Link to comment
mite^ Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 No kyllä on hyvin pelannut jm vehkeessä vaikkei ole käytetty tuhansia euroja letkuihin ja oikeianlaiseen kanteen, aina on letku väh 5cm putken päällä ja 3 klemmaria. Vahinko voi silti käydä, vaikka olisi sata klemmaria. Quote Link to comment
metake Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 mulla on suodatinkone ollu kuplassa ja juniksessa. Molemmissa on reissun jälkeen ollu suodatin niin poppa että kättä polttaa... Eikä miun kopertuneet sormet vielä raanalämpöisestä vedestä ole moksiskaan. Kraanalämpöinen vesi = max. 60 astetta. Normaali lämpöinen kupla = öljyt 85 astetta, sun ajotyylillä hiukan kiusattu = 110 astetta ;) 85 - 110 astetta alkaa jo tuottaa palovammoja. Quote Link to comment
mite^ Posted January 10, 2008 Share Posted January 10, 2008 Kraanalämpöinen vesi = max. 60 astetta. Normaali lämpöinen kupla = öljyt 85 astetta, sun ajotyylillä hiukan kiusattu = 110 astetta ;) 85 - 110 astetta alkaa jo tuottaa palovammoja. Meillä tulee +75astetta ja on mitattu :) Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 (edited) Nostetaan tätäkin.. Sattuneesta syystä minulla on nyt edessä koneprojekti johon ilmeisesti kannattaa vääntää Fullflow ja myöskin ulkoinen öljynjäähdytin… Vakiojäähdytintä en pysty enää käyttää kun sille ei ole paikkaa keskipuhallinkopan takia. Löytyiskö jostain selkee ”kaava” Fullflow systeemistä? Tulisko ulkoinen jäähdyttäjä fullflow järjestelmän yhteyteen ja vakiojäähdyttäjän reijät tulpattu? Vai kannattaako laittaa erillinen adapteri vakiojäähdyttäjän paikalle ja vetää ulkoiseen jäähdyttäjään sieltä? Minulla on jo lohkot joissa on porattuna ja kierteytetynä noi fullflow kanavat. Edit. Tämmöinen löytyi. [/ Edited August 15, 2014 by Hebster52 Quote Link to comment
Hebster52 Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Kumpi olis parempi vaihtoehto: Bypass external cooling. Tai Fullflow external cooling. + orggis jäähdyttäjän paikan kansi. Puhallinkopassa on valmiina kolo Bypass adapterille. Quote Link to comment
NO H2O Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 (edited) Sen kummemmin virikoneita tuntematta itse laittaisin jäähdyttäjän tuohon puhallinkopan lähtöihin ja suodattimen full-flow lähtöihin. Tämä siksi että näin jäähdyttäjä on siinä paikassa jossa sen kuuluisi olla, näin paineventtiilit ohjaavat öljyä jäähdyttimelle kun sinne sen kuuluukin kulkea ja suodatin siksi tuonne ff-kiertoon että kaikki öljy varmasti kulkee sen kautta. Edited August 15, 2014 by NO H2O 1 Quote Link to comment
x-pj Posted August 15, 2014 Share Posted August 15, 2014 Mulla on öljynjäähdytinliitännät toteutettu ryöstölaipalla, joka on suodatinjalan ja suodattimen välissä. Laipassa on sisäänrakennettu termostaatti http://www.autoracing.fi/oljynkierron-ryostolaippa-termostaatilla-m20-kierre Valitsin tämän toteutuksen erityisesti sillä perusteella, että oli yksinkertainen ja helppo toteuttaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.