Timppa Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 rupesi kiinnostamaan tällainen aihe, kun ei oikeen tuntunut löytyvän pikaisella etsinnällä tietoa, niin pistetään oma threadi. onko suomessa maahantuontia 'valmiille' paketeille, onko rakennettu itse letkuista&liittimistä järjestelmiä? kokemuksia?! Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 FFp:n myydään puolella nimimerkki A4 myy bolt on pakettia. Quote Link to comment
Guest Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 laittomia ainakin kadulla, ollut pitkaan kisapirsseissakin ainakin monissa luokissa tietaakseni, vai onko nykyaan jo sallittu? Jan Quote Link to comment
Timppa Posted January 24, 2008 Author Share Posted January 24, 2008 joo,, näitähän ei omiin autoihin asennella... ja JOSS vahingossa asennetaankin, niin vain 'off road' käyttöön..:) Quote Link to comment
Guest migu Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Muistaakseni letkut, suuttimet ym sai olla asennettuna, mutta pullo ei saa olla tieliikennekäytössä kiinni.. tai ei ainakaan saa jäädä siitä viranomaisille kiinni ;) Mut ffp:llä tosiaan asennuksesta ja lainsäädännöstä lisää. Tuli tutkailtua taannoin, kun harkitsin omaa gaggigseen tuollaisia kaasuloita.. Päädyin, etten asenna, kun kulkee riittävästi kuskin metaaneillakin ;-) Quote Link to comment
Guest Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 letku persiiseen ja menoks Quote Link to comment
Timppa Posted January 24, 2008 Author Share Posted January 24, 2008 joo, pullokin saa olla paikoillaan, mutta pitää olla letkut irti siitä.. konttorilta käyty kysymässä joskus, mutta mihinköhän pykälään tuo oikeen laillisesti perustuu, eikös se käytännössä riko lakia, vasta kun se on käytössä, niinkuin kirjaimellisesti? Quote Link to comment
Guest Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 joo, pullokin saa olla paikoillaan, mutta pitää olla letkut irti siitä.. konttorilta käyty kysymässä joskus, mutta mihinköhän pykälään tuo oikeen laillisesti perustuu, eikös se käytännössä riko lakia, vasta kun se on käytössä, niinkuin kirjaimellisesti? Sita on niin vaikea todistaa, joten viisaat lainsaatajat on paattaneet rankaista olemassaolosta. Samoin kun rankaistaan liian suuresta moottoritehosta muutenkin, vaikka autolla ei ajettaisi lainkaan. Perusteet tuon kieltamiselle oli kait siina aineen vaaralisuudessa onnettomuus- ja vuototilanteissa. Voipi rajahtaa silmille koko pottu jos on asennettu pain helvettia jne. Tosin se irtikytkeminen ei auta juurikaan jos ajaa pahan kolarin. Kohta kielletaan aseet, koska niilla VOI tappaa ihmisia. Sitten katkotaan kaikilta kadet, koska niillakin voi tappaa ihmisia. Ja sit kun on vihdoin oikeasti kadettomia kaikki autoilijat, niin kielletaan kaikkinainen autoilu tykkanaan, koska se voi tappaa ihmisia. Varsinkin kun kuskilla ei oo kasia. Ollaan sit kaikki turvassa ja tasa-arvoisia. Ja kaikki taputtavat suuria karvaisia jalkojaan. Jan Quote Link to comment
Tanhis Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Itse ymmärtänyt asian lähinnä niin että täyttö olisi kaikken hankalinta noissa pullo seteissä. Ensinnäkin nyt se että missä täytät nimittäin joskus ainakin vaadittu kilpailulisenssi mitä on pitänyt näyttää että saanut pullon täytettyä (tälläistä siin jokus kuullut jostain eli voi olla ihan huuhaatakin). Quote Link to comment
Timppa Posted January 24, 2008 Author Share Posted January 24, 2008 Jan, :D kuulemma 'kuusakoskella' täyttävät, pitäisi onnistua suomessakin ilman lisenssejä,, Quote Link to comment
mite^ Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 saakohan AKK:n kansallisella lisenssillä niitä täyttää :D Quote Link to comment
Ketsa Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 Joskus tota käyttöä kysyin ja silloin olisivat vaatineet selvityksen käytöstä ja eivät myyneet yksityiselle. Quote Link to comment
metake Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 saakohan AKK:n kansallisella lisenssillä niitä täyttää :D Milläs todistat tuon lisenssin ku meet täyttää ;) Quote Link to comment
mite^ Posted January 24, 2008 Share Posted January 24, 2008 No voihan, oot oikeessa. Otan läppärin ja KITInä auki :) Quote Link to comment
Timppa Posted January 24, 2008 Author Share Posted January 24, 2008 täytyypä selvitellä vielä tarkemmin.. Quote Link to comment
mikan Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Viime kaudella eräs ovaali liikkui ilokaasun voimalla aika iloisesti varttimaililla. Lakimielessä taitaa olla kyseessä kemiallinen ahtaminen, mutta en kyllä muista missä asetuksessa tuosta löytyy tekstiä. t. Mika Quote Link to comment
metake Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Ilokaasuun kieltämisen syyt juontaa 80-luvulta. Silloin tapahtui onnettomuus, jossa känniläinen ajoi ilokaasutetulla autolla puuhun ja ainakin joku pääsi siinä hengestään. Valtiovalta puuttui asiaan nopein kääntein ja ilokaasun käyttö kiellettiin jotenkin perusteella "ajoneuvokäyttöön tarkoittamattoman (kielletyn) polttoaineen käyttö," tai jotain sellaista, eli sama asia kun ajat polttoöljyllä tai kaasuautolla joka käyttää ei-metaani pohjaista kaasua. Eli pahimmillaan tästä saattaa seurata samat sanktiot kuin polttoöljyllä ajelemisesta, mutta kyllä siitäkin rahalla selviää. Mulla saattaa tuosta olla jotain lehtiartikkeleitakin 80-luvulta. Quote Link to comment
Guest migu Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Ilokaasuun kieltämisen syyt juontaa 80-luvulta. Silloin tapahtui onnettomuus, jossa känniläinen ajoi ilokaasutetulla autolla puuhun ja ainakin joku pääsi siinä hengestään. Samoin periaattein olisi voitu kieltää alkoholi, autoilu sekä puiden kasvu auton osumaetäisyydellä tiestä. :) Quote Link to comment
metake Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Ilokaasuun kieltämisen syyt juontaa 80-luvulta. Silloin tapahtui onnettomuus, jossa känniläinen ajoi ilokaasutetulla autolla puuhun ja ainakin joku pääsi siinä hengestään. Samoin periaattein olisi voitu kieltää alkoholi, autoilu sekä puiden kasvu auton osumaetäisyydellä tiestä. :) Niinpä, toisaalta tässä maassa on ihailtavan selkeä ja johdonmukainen systeemi, kun tällaista tapahtuu, niin viritetty ajoneuvo on AINA syypää. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 siihen aikaan tais livetä muutama muukin auto ku painettiin taikanappia Quote Link to comment
Essi Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 siihen aikaan tais livetä muutama muukin auto ku painettiin taikanappia Jep. Ja myös asennusten laatu ei aina välttämättä ollut parasta A-ryhmää. V8:ssa oli joskus kuva Barracudasta, jossa oli takapuskurin paikalla jumalaton ilokaasupullo. Ei kovin turvallinen peräänajossa, mutta takapyörille saatiin siten eniten painoa.. Quote Link to comment
Timppa Posted January 25, 2008 Author Share Posted January 25, 2008 onkos muissa pohjoismaissa/euroopassa kiellettyä tavaraa, ainakin britanniassa on sallittu, millä perusteilla on nykyäänkin kiellettyä? aika anaalista tällaiset lait. Quote Link to comment
Guest DaFox Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Ilokaasuun kieltämisen syyt juontaa 80-luvulta. Silloin tapahtui onnettomuus, jossa känniläinen ajoi ilokaasutetulla autolla puuhun ja ainakin joku pääsi siinä hengestään. Hmm.. mä muistaisin kulleeni että Turun liepeillä olisi vkloppuna ryyppyporukalla ollut Challengerissa pullot matkustamossa/konehuoneessa. Ryyppykuskina nainen ja auto päätynyt kallioleikkaukseen ja räjähdysmäisesti palanut.. ja tämä olisi johtanut kaasujen kieltämiseen. Aika tornarin kuulonen juttu :) näitä vissiin on liikkeellä enemmänkin Quote Link to comment
metake Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Aika tornarin kuulonen juttu :) näitä vissiin on liikkeellä enemmänkin Pitääpä illalla kaivaa vanhat V8:t esiin ja ettiä se artikkeli missä tätä juttua 80-luvulla puitiin. Edit: ja se liikenneonnettumuus joka oli piste iin päälle, tapahtu muistaakseni jollain etuvetoescortilla. Quote Link to comment
Sakke Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Aika tornarin kuulonen juttu :) näitä vissiin on liikkeellä enemmänkin Pitääpä illalla kaivaa vanhat V8:t esiin ja ettiä se artikkeli missä tätä juttua 80-luvulla puitiin. Edit: ja se liikenneonnettumuus joka oli piste iin päälle, tapahtu muistaakseni jollain etuvetoescortilla. Heh, ja minä taas muistelen että se oli joku chevy vani, joka pyörähti tolpan ympärille :D Quote Link to comment
Guest Raggare Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 ei kyllä se oli kuuraketti :DD Quote Link to comment
Timppa Posted January 25, 2008 Author Share Posted January 25, 2008 on tullut soiteltua konstaapelille,konttorille ja aken insseille.. kaikki sanoo "ei myö oikeen tiijetä" kyselyt jatkuu.. Quote Link to comment
NO H2O Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Aika tornarin kuulonen juttu :) näitä vissiin on liikkeellä enemmänkin Pitääpä illalla kaivaa vanhat V8:t esiin ja ettiä se artikkeli missä tätä juttua 80-luvulla puitiin. Edit: ja se liikenneonnettumuus joka oli piste iin päälle, tapahtu muistaakseni jollain etuvetoescortilla. Heh, ja minä taas muistelen että se oli joku chevy vani, joka pyörähti tolpan ympärille :D Jossakin vanhassa veekasissa oli tuosta juttua ja muistaakseni noita ilokaasuilla varustettujen autojen metsään karkaamisia oli useita, joten yhdestä yksittäisestä tapauksesta ei ollut kyse. Mikäli en väärin muista taisi jossain tapauksista olla viinallakin osuutta asiaan? Taitaa tuo kyseinen kasikin vielä olla tallessa jossain... Quote Link to comment
Essi Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Kun ehtis vaan tutkimaan veekasihyllyä, niin ei tarvitsisi turvautua huonoon muistiin, mut ainakin sellainen liikenneministeriön?? raportti oli joskus esillä, missä musta ilokaasu-Duster oli kietoutunut puun tai ehkä petoniporsaan ympärille ja yksi tai useampi kuoli. Alkohoolillakin oli osuutta onnettomuuteen, mutta ilokaasun piikkiin meni.. Quote Link to comment
Guest DaFox Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Alkohoolillakin oli osuutta onnettomuuteen, mutta ilokaasun piikkiin meni.. Olikohan ministeriössä erehdytty ilokaasun käyttökohteesta?!? :D Quote Link to comment
metake Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Kun ehtis vaan tutkimaan veekasihyllyä, niin ei tarvitsisi turvautua huonoon muistiin, mut ainakin sellainen liikenneministeriön?? raportti oli joskus esillä, missä musta ilokaasu-Duster oli kietoutunut puun tai ehkä petoniporsaan ympärille ja yksi tai useampi kuoli. Alkohoolillakin oli osuutta onnettomuuteen, mutta ilokaasun piikkiin meni.. Muistan tuon mustan Dusterin jutun, sekin oli V8:ssa. Ainakaan tuossa jutussa ei ilokaasuista ollut mainintaa, mutta puolisuoraa kiihdyttäen kuski ja matkustaja täysillä puuhun kylki edellä. Dusteri lähes katkesi ja molemmat sinkoutuivat ulos, kumpikaan ei kuollut, eikä tässä ollut edes alkoholilla osuutta asiaan. Voin kaivaa illalla tuonkin jutun esille. Quote Link to comment
Essi Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Kun ehtis vaan tutkimaan veekasihyllyä, niin ei tarvitsisi turvautua huonoon muistiin, mut ainakin sellainen liikenneministeriön?? raportti oli joskus esillä, missä musta ilokaasu-Duster oli kietoutunut puun tai ehkä petoniporsaan ympärille ja yksi tai useampi kuoli. Alkohoolillakin oli osuutta onnettomuuteen, mutta ilokaasun piikkiin meni.. Muistan tuon mustan Dusterin jutun, sekin oli V8:ssa. Ainakaan tuossa jutussa ei ilokaasuista ollut mainintaa, mutta puolisuoraa kiihdyttäen kuski ja matkustaja täysillä puuhun kylki edellä. Dusteri lähes katkesi ja molemmat sinkoutuivat ulos, kumpikaan ei kuollut, eikä tässä ollut edes alkoholilla osuutta asiaan. Voin kaivaa illalla tuonkin jutun esille. No niin, eli muisti teki tepposet. Quote Link to comment
Guest DaFox Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Epäilisin ettei toi Dusteri liity mitenkään näihin ilokaasuihin, ellei sitten ole päätetty yleisesti kehittää jotain rajoituksia autojen tehoille. Dusterin jutussa oli muistaakseni kyse metallinvihreästä (flake?) erikoismaalatusta 70´ Dusterista, jollain mag? kromitassuilla ja persepystyssä 80-l tyyliin Tuo Dusterihan oli tulossa Porin suunnilta näyttelystä ja jotkun matkaa 8-tietä Rauman suunnille tultuaan lipsautti puuhun. Ei tainnut olla edes omistaja ratissa ja tollasen persepystyssä olevan jäykällä akselilla varustetun voimavehkeen ajettavuutta voi vaan arvailla. Auto meni kahtia, ihmiset selvis hengissä lennettyään pihalle? Quote Link to comment
Mika Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Se oli Taunus mitä joku ajoi kännissä ja kolarissa kuoli joku. Siitä ei ollut tosiaankaan mitään takeita että ko. hetkellä kaasuja olisi käytetty. Juu, ei ollut itsellä osuutta asiaan, mutta itsellä oli siihen aikaan Cortina ja parilla kaverilla Taunus, joten siitä muistuu tämä varmana tietona.... Quote Link to comment
metake Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Tää kys. "ilokaasu"-kolarihan oli aikanaan Tuulilasin Kuukauden shokki-artikkelinakin. Quote Link to comment
Roope Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Tosin se irtikytkeminen ei auta juurikaan jos ajaa pahan kolarin. Kohta kielletaan aseet, koska niilla VOI tappaa ihmisia. Sitten katkotaan kaikilta kadet, koska niillakin voi tappaa ihmisia. Ja sit kun on vihdoin oikeasti kadettomia kaikki autoilijat, niin kielletaan kaikkinainen autoilu tykkanaan, koska se voi tappaa ihmisia. Varsinkin kun kuskilla ei oo kasia. Ollaan sit kaikki turvassa ja tasa-arvoisia. Ja kaikki taputtavat suuria karvaisia jalkojaan. Jan Ot: Kohta varmaan sitten kielletään ihmiset :D Quote Link to comment
Essi Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 Oli heti pakko kotona kaivaa toi V8 esille.. Se on 3 / 86, sivut 6 ja 7. Siinä kerrotaan, että ilokaasu on kielletty. Taustalla on liikenneonnettomuus Kemissä, jossa eurooppalainen auto oli osallisena. Autosta löytyi ilokaasulaitteisto, mutta ei mitään teknisiä parannuksia alustan, renkaiden, jarrujen jne. osalta. Kuljettajan verestä löytyi melkoinen määrä alkoholia. Valitettavasti en pääse scannailemaan tuota juttua. Quote Link to comment
Guest lowrider Posted January 29, 2008 Share Posted January 29, 2008 Paketteja löytyy nx ja nos.Asennan ja täytän pullot tarvittaessa.Paikat kestää kun käytetään oikein ja ohjeiden mukaan.Kytkin yleensä suurin murhe,eli se kannattaa vahvistaa.Laita mailia jos olet kiinnostunut.Kerron hintoja ym tarkemmin. -Mini Cooper s 310hp -Honda s2000 310hp -Yamaha vmax 185hp -Yamaha Raptor 700i 85hp Quote Link to comment
Art_Zi Posted January 30, 2008 Share Posted January 30, 2008 Oli heti pakko kotona kaivaa toi V8 esille.. Se on 3 / 86, sivut 6 ja 7. Siinä kerrotaan, että ilokaasu on kielletty. Taustalla on liikenneonnettomuus Kemissä, jossa eurooppalainen auto oli osallisena. Autosta löytyi ilokaasulaitteisto, mutta ei mitään teknisiä parannuksia alustan, renkaiden, jarrujen jne. osalta. Kuljettajan verestä löytyi melkoinen määrä alkoholia. Valitettavasti en pääse scannailemaan tuota juttua. Näin kemiläisenä olis kiva jos jaksaisit ottaa vaikka tikikuvan. Kuulin eilen kun kerroin kaverille juttua että yksi vanhempi tuttu oli ollu toisena osapuolena tuossa kolarissa. Oli kuulemma ollu legenda silloin, kun oli kertonut että heijän takia nossi kiellettii :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.