Jump to content

Junakeulapaku -61


Recommended Posts

Entisöinnillä ei saa palstalta hyväksyntää eli sitä homeisempi yksilö, better and cool.

 

Pitää Artolle hankkia jonkunlainen palkinto, kun tämä rottakuplista itkeminen on jatkunut täällä palstalla jo kymmenen vuotta :) Minkäslaisilla laitteilla Artolta saa hyväksynnän? Äkkiseltään mietittynä ei ainakaan rottakuplilla. Alexinkin projekti on aiheuttanut mielipahaa joten ei myöskään huolella suunnitellut ja rakennellut saa. Kittilän Ghiassakin oli putki vinossa.

  • Like 3
Link to comment

Arton vesivessa varsin tökeröilla paukkupullo "tarrrakopioilla" pitäs saada suitsutusta.. Kunnon tunarikopiot oli..

 

Edit: olikohan hienosti ite tuherettu Oetinger jollekin paoerille ja sitten mattopuukolla aukastu sabluuna ja sitten mattamustaa nokkapellille sabluunan kanssa.. pkuvakin on jossain pitänee ettiä aarre jostain

Edited by Urbantoy
Link to comment

Hö, onpas nyt huumori joiltain hukassa ja oettingerit on poistettu ja paukkupullojen ja mattoveitsien kanssa saa helposti alkuvisioinnit lentoon tai laskuun.

 

Tipin kanssa samaa mieltä.

 

Anteeksi jos jollain mieli pahoittui tai meni herne nenuun.

Edited by ARTO
Link to comment

Hyvä peli tämä on ollut. Hauska ja monikäyttöinen. Kilsoja on tähän mennessä tullut kolmisen tuhatta ja lisää tulee harvase päivä. Ajattelin pitää ajossa lumien tuloon asti ja jatkaa keväällä heti lumien sulettua.

 

Ainoa varsinainen ongelma on ollut tuo vaihdekepin katkeaminen. Muuten on selvitty pelkällä huonolla huollolla. Tuninkikeppitehtaalta tuli hienosti uusi juuresta vahvempi keppikin jo tilalle, mutten ole vielä ruuvannut paikoilleen. Vakiokeppikin on alkanut istumaan käteen riittävän hyvin.

 

Vihdoin sain mustapohjaiset kilvetkin aikaiseksi. Alkuperäinen tunnus on kuulemma jossain Harrikassa, joten se piti unohtaa hetkoseksi. Onneksi paikalliselta konttorilta löytyi vielä viisimerkkinen kilpi, jonka väri vaihdettiin mustapohjaiseksi. Tämän vuoden leima lyheni parilla kuukaudella, mutta ulkonäkö koheni.

 

Ensi talvena en ajatellut juurikaan Junikselle aikaa uhrata. Pientä listaa olen tehnyt, mutta siinä riittänee hommaa vain yhdelle hyvälle päivälle. Vaihteiston tukikumit pitää laittaa uretaanien tilalle, öljypumpun tiiviste ja pari työntötangon suojaputken tiivistettä vaihtaa, virranjakajaksi semmoinen, jossa on myös alipainesäätö tekisi hyvää ja pakariksi taidan laittaa vakio äänenvaimentimen. Lisäksi vaihtelun vuoksi voisi laittaa alumiini "sprint starit" takaisin ja ehkä inansa isommat renkaat kuin nyt. Sprinteillä on nyt Kuplassa ollut 175/65 ja 185/70 renkaat ja ne tekisivät hyvää myös Junalle, jos sattuisivat mahtumaan.

 

Muita projekteja on taas tallissa siihen malliin, että sisustusta tai mitään muutakaan em. lisäksi ei Junaan ehtine ensi talvena rakentamaan.

post-128-0-88572800-1412000586_thumb.jpg

Edited by Essi
  • Like 1
Link to comment
  • 2 months later...

Marraskuun aikana aktivoiduin vielä askartelemaan sen verran sisustusta, että sahasin ja kiinnitin kovalevyä kattoon. Nyt olis sisusta ympäriinsä vuorattu ja ensi vuonna jatketaan pintamateriaalien valinnalla.

post-128-0-02276500-1417631694_thumb.jpg

 

Lunta ei tullut, mutta kun kesärengaskausi päättyi, niin annetaan kaverin huilata muutama kuukausi. Eipä sillä marraskuussakaan juuri enää ajettua tullut.   

post-128-0-04711600-1417631852_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Jussinbussi

Joko olet putken vaihtanut? Jos et niin älä laita alkuperäistä vaimenninta. Itse joskus juurikin tuollaiseen koneeseen kokeilin ja voin sanoa että tehohäviä tämän jälkeen on noin 50%. Hiljainen siitä kyllä tulee..

Link to comment

Joko olet putken vaihtanut? Jos et niin älä laita alkuperäistä vaimenninta. Itse joskus juurikin tuollaiseen koneeseen kokeilin ja voin sanoa että tehohäviä tämän jälkeen on noin 50%. Hiljainen siitä kyllä tulee..

Kiitos vinkistä. En ole vielä tehnyt Junikselle mitään tänä talvena.

Harmi, jos se vaikuttaa tehoihin noinkin paljon. Mulloli joskus Type kolmosessa 1915cc pannu vakioputkella ja se tuntui kulkevan hyvin. Vaihdoin siihen sitten katu-uskottavuuden vuoksi käärmeenpesän, jolloin ääni nousi, mutta kulkuun en huomannut vaikuttavan. Sen perusteella ajattelin Junikseenkin vakioputken uskaltavani laittaa.

No, on tässä vielä talvea aikaa suunnitella ja säästää rahaa paremmin vaimentaviin käärmeenpesävirityksiinkin.

Edited by Essi
Link to comment
Guest Jussinbussi

Joo näin mäkin kuvittelin mutta ei. Onhan se pakun oma ulostulokin jo melkoisen naurettavan kokoinen. Siitä jotenkin hukkuu veto ihan täysin ja tuntuu ettei se enää oikein kierräkkään kunnolla.

Link to comment
  • 1 month later...

Kevät ja kesä tulee, pitää herätä ja alkaa toimimaan. On aika siirtää talven projektit sivuun ja huoltaa ajokalusto kondikseen. 

Junis lähti talven jäljiltä tulille ihan avainta kääntämällä. En viitsinyt ottaa syksyllä akkuakaan pois, niin ei tarvinnut nyt alkaa sitä paikoilleen säheltämään. Pientä huoltoa pitää kuitenkin tehdä; öljyn- ja suodattimen vaihto, venttiilien säätö, etupään rasvaus, vaihteistoöljyn tarkastus, pakarin vaihto oletettavasti hiljaisempaan käärmeenpesään, öljypumpun takaa tihkuu niin ikävästi öljyä, että se kai pitää ottaa pois ja tiivistää uudelleen, samoin pari tönärin suojaputkea falskaa liikaa. Ekana kuitenkin pyörät vaihtoon, eli vaihteeksi kuplan pyörät tähän ja tämän pyörät kuplaan. Junaan siis alumiinisprintit ja renkaissakin on hieman enemmän kumia, kuin viime suvena. Takana 185/70 ja edessä 175/65.

Jos suunnitelma pitää ja kelit eivät mene pahasti taaksepäin, niin ajokausi alkanee parin viikon sisällä.

post-128-0-79304500-1426409587_thumb.jpg

  • Like 5
Link to comment

Noi CSP:n levyjarrut taitaa takanakin kaventaa raideväliä aika tavalla. Välispaaceria pitää laittaa väliin, että saa pyörät mahtumaan. Laitoin tilaukseen 10mm spacerit, mutta niitä odotellessa kokeilin seinällä killuneita 3mm ja 6mm spacereita. Ne kun laitto molemmat, niin nippanappa mahtuu. Sitten kävi tietty pinnapultit lyhyiksi. Vaarnat pois ja Nippeli-Tepolta 40mm pitkät M12x1,5 pultit.

 

Vanha käärmeenpesä alkoi olemana sen verran kärsinyt ja ruosteinen, että laitoin tilalle uuden pikkulaippasen perus käärmeksen tuplaturbo -vaimentimella. En vielä ehtinyt ottamaan savuja, mutta oletan ton olevan merkittävästi hiljaisempi, kuin entisen - mikä on perheautossa tärkeintä.

post-128-0-11960000-1426965343_thumb.jpg

Edited by Essi
  • Like 1
Link to comment

Mulloli joskus parikin vakio 1300cc konetta tuplaturbolla ja ne oli muistaakseni aika hiljaisia. Toi Juniksen pannu tosin tuntuu olevan jotenkin syntyjään kova ääninen, joten kyllähän siitä ääntä nytkin läpi tulee. Ei onneksi sentäs ihan niin paljoa, kuin edellisestä putkesta. Joutokäynnillä ääni on mun makuun parempi ja maantiekierroksillakin tuntuisi olevan hiljaisempi, kun sitä äsken tallissa huudatin ja fiilistelin. Mun pikkujätkiltä ei saa täyttä hyväksyntää yhdellä pakarilla, joten tupla on ainoa vaihtoehto. Noi isommat takapyörätkin tekee ihan hyvää välitykselle, joten tänä kesänä ollaan ainakin hieman hiljaisempia, kuin viime kesänä.

Suurempi ongelma näyttäisi olevan tuo öljypumpun alueelta vuotava öljy. Sitä nimittäin tulee edelleen ja ehkä jopa enemmän, kuin ennen. Markan asentaja taisi tehdä taas kahden vahingon. Vuotokohtaa en vieläkään täysin pystynyt paikallistamaan, mutta se vuotaa vain käynnissä, joten luulisi painepuolella olevan. Pitää joku ilta ottaa vähän rauhallisemmin ja tehdä koko homma uudestaan - paremmin, niin eiköhän se siitä. Onneksi on taas kylmää ja kalsaa - ei tee niin paljoa vielä mieli päästä baanalle.

 

post-128-0-56638300-1427138699_thumb.jpg

post-128-0-75398300-1427139016_thumb.jpg

Link to comment

Minkälainen hihnapyörä sulla on. Ettei tulis öljy hihnapyörän takaa ja vuotais siitä öljypumpun nurkille ?

Siellä on sellainen perus-halpa-markettimallin-alumiininen-asteikollinen-tuninkipyörä. Vuoto sen takaa on mahdollinen myös, kiitos huomioista. Pitää katsoa, onko kampikammion pinta hihnapyörän takaa öljyinen, kun puran koneen etupään uudelleen.

Link to comment

Mullon aika monta konetta ollut ja on nytkin samanlaisella pyörällä ja ne ei vuoda. Nyt Juniksessakin oleva hihnapyörä-kampiakseli-kampikammiokompleksi on mulla ollut ajossa ilman vuotoja, mutta toki kaikki on mahdollista. Toivottavasti vika olisi tossa, eikä tarvitsisi enempää jumpata öljypumpun kanssa.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Tänään sitten viimein saatiin polkastua ajokausi käyntiin. Öljypumpun tienoo alkoi pitämään öljyn sisällään, kun otin pumpun pois, putsasin kaikki asiaan liittyvät paikat hyvin ja kasasin uusien tiivisteiden ja liiman kanssa. Laitoin samalla vuosikaudet hyllyssä lojuneen CSP:n paineventtiilillä varustetun kannen. Olen säästellyt sitä kiukkuisempaa konetta varten, mutta olkoon nyt tässä sitten. Kuskin puolen työntötangon suojaputkille vaihdoin uudet tiivisteet. Sitten vielä öljynpainemittarin anturikin alkoi vuotamaan. Purin senkin ja kasasin liiman kanssa. Varalle hommasin ihan uuden anturin, takaluukussa olevaan varaosalaatikkoon odottelemaan.

Nyt viimein näyttäisi siltä, että pannu ei vuoda mistään. Oli kyllä mahtava fiilis ajella tolla taas pitkästä aikaa. Nyt on kaksi kesälaitetta radalla - kolmeen vielä pitäisi jaksaa tehdä keväthuolto ja sitten voidaan alkaa nauttimaan. Tai sitten ei.

post-128-0-24129600-1429378646_thumb.jpg

  • Like 7
Link to comment
  • 1 month later...

Alkukesä on mennyt Juniksella oikein mukavasti ja ruuvausinnon on voinut kohdistaa pääosin muihin laitteisiin. Katsastusta silmällä pitäen korjasin pissapojan ja äänimerkinantolaitteen. Uskoisin olevan sellaisessa iskussa, että voi poiketa leimalle, kun vain ehtisi. 

Tänään alustaa rasvatessa hokasin, että kampiakselin stefa taitaa hieman vuotaa. Pitää viimestään kesälomalla viettää toimintapäivä, nykästä pannu pois ja samalla kokeilla toista vaihdelaatikkoa, kun on alkanut tuntumaan siltä, että nykyinen pitää meteliä, joka ei välttämättä johdu pelkästään uretaanisista "hi-perf" kiinnitysosista. Perä tai joku siellä lienee ulvoo myös.

 

Tänään ruuvasin Kuhl-tec:n skuupit ilmaottoaukkoihin.

post-128-0-02584100-1433687800_thumb.jpg

post-128-0-54779600-1433687809_thumb.jpg

Edited by Essi
Link to comment

Onko skuupeista ollut mainittavaa vaikutusta moottorin/ konehuoneen lämpöihin ?

Sanoisin tämän päivän ajeluiden perusteella, että kyllä on. Tarkkoja faktoja en pysty lyömään pöytään, kun moottorin lämpötilaa seuraan vain mittaamalla öljyn lämpötilaa Amerikkalaisella (Kiinalaisella) MoonEyes:n mittarilla painepuolelta suodattimen jalasta ennen jäähdytintä. Kalustostaan paremmin huolehtiva harrastaja olisi kai laittanut VDO:n mittaamaan öljypohjassa olevan öljyn lämpöä. 

 

Viime kesän helteillä pitemmillä maantieosuuksilla tuo lämpö taisi korkeimmillaan käydä 120C:n hujakoilla. Silloin halvalla kinkkumittarilla tikun reiästä tarkastettaessa näytti toistakymmentä astetta vähemmän. 

 

Tänään ajoin aika paljon ja aika lujaakin - pitkiä pätkiä nopeusmittari pohjassa. Mittari näytti korkeimmillaan 100C:n lukemia. Kinkkumittaria en alkanut kaivamaan esille. Ulkoilman lämmöistä puuttui viime kesään vielä se reilu 5 astetta, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että nuo skuupit ovat hintansa ja ulkonäkönsä arvoiset.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

 

Tänään alustaa rasvatessa hokasin, että kampiakselin stefa taitaa hieman vuotaa. Pitää viimestään kesälomalla viettää toimintapäivä, nykästä pannu pois ja samalla kokeilla toista vaihdelaatikkoa, kun on alkanut tuntumaan siltä, että nykyinen pitää meteliä, joka ei välttämättä johdu pelkästään uretaanisista "hi-perf" kiinnitysosista. Perä tai joku siellä lienee ulvoo myös.

 

 

Kampiakselin stefan öljyvuoto äityi niin pahaksi, ettei voinut odotella viikon päästä alkavaa kesälomaa. Eilen oli pakko toimia, eli töiden jälkeen pannut alas ja stefa vaihtoon. Vanha ei ollut pohjassa, vaan kampiammion ulkopinnan tasalla. Kuka lienee asentanut. Uuden nappasin pohjaan asti.

Vaihteistoa en aikataulusyistä alkanut vaihtamaan, mutta vaihteiston keltaiset uretaanikannattimet edessä ja takana vaihdoin orkkis-kumisiin. Ajattelin, että sittenpähän näkee huutaako vaihteisto vai ei.

Tälle illalle jäi kaasuvaijerin, bensaletkun, sähköjohtojen, takahelman ja puskurin asennus. Kone tulille ja nyt on kyllä täysin toinen ääni kellossa. Tai siis ei ole ääntä ollenkaan, paitsi mitä nyt vähän pakarista kuuluu. Vakiovaimentimella ei varmaan kuuluisi mitään, eli äänieristys lienee toimii sittenkin. On alkuun oikein outo ajaa - meinaa väkisinkin karata ylinopeuteen ja vaihdot menee selvästi korkeammille kierroksille - pitää alkaa olemaan tarkkana. :)

 

Saa nähdä mistä tämä seuraavaksi alkaa vuotamaan. Sitä odotellessa - taas mennään - Ooh Jeah

post-128-0-23090400-1435862966_thumb.jpg

post-128-0-10866700-1435863014_thumb.jpg

post-128-0-17576300-1435863027_thumb.jpg

  • Like 6
Link to comment

Itse menin ghian kanssa tekemään sen virheen että vaihdoin luultavasti orkkis laatikon kannakkeet pois johonkin tarvike saippuanpaloihin vanhoissa ei ollut mitään vikaa olivat vaan aika löysät että kone heilui enemmän. No uusilla kiinnikkeillä ei kone heilunut mutta desibelit nousi hytissä aikapaljon.

Link to comment
  • 3 months later...

Tämä meni tänään talviteloille. Kesä meni tuota stefavuotoa lukuun ottamatta hienosti ja ilman ongelmia. Ilmanohjainskuupit nappasin irti elokuun lopulla, kun ei meinannut enää aamuisin lämmetä ollenkaan. Kilsoja tuli noin 6000 - ajot pääasiassa työmatkaa. Pisimmät reissut ulottuivat Loimaalle rompetorille, Vorssaan Pick-Nickiin, Kangasalalle Restaurantaan ja Kokemäelle Riverside Kustom Dayhin. 

Talvella en meinaa ehtiä tehdä tälle mitään, keväällä ennen ajeluiden jatkumista pitää tehdä perus huoltojutskat ja ehkä vaihdan taas änkkärin astetta hiljaisempaan. 

Edited by Essi
  • Like 1
Link to comment
  • 5 months later...

Tiistaina kävin herättelemässä pakun talviunilta. Helppo homma, kun syksyllä en viitsinyt irrottaa akkua, niin nyt ei tarvinnut muuta, kuin vääntää avaimesta. 

Tänään öljynvaihto ja ekat ajelut. Huoltoa pitää vielä lähipäivinä jatkaa venttiilien säädöllä ja etupään rasvauksella. Myös 123Tune -jakaja pitää laittaa paikalleen. 

Etujousitusta tekisi mieleni jäykistää jollain tavalla. Ainakin näin tauon jälkeen se on liian pehmonen mun mieleen. Liekkö mun säädettävät Spaxit huonot/sököt vai mitä tulisi tehdä? Ei mulla muut Volkkarit koskaan näin pehmeitä ja joustavia ole olleet. Lisäksi jos se olis inansa jäykempi, niin voisi huolettomammin laittaa numeroa korkeammat renkaatkin eteen. 

Edited by Essi
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...