Jump to content

Ensimmäinen talvi Kuplan kanssa. Vinkkejä?


Recommended Posts

Tervehdys palstalaiset!

 

Tosiaan ensimmäinen talvi tulossa kuplan kanssa. Tutut ja työkaverit naureskelleet ja keljuilleet, että olisi tulossa kylmää ja huurteista menoa.

 

Eli siis vinkkejä kaipaisin miten selvitä "kuivin" lasein ja suht lämpimästi.

(en odota enkä oleta että ilmasto ja meno olisi samanlaista kuin nykyautoissa)

Olen lukenut keskusteluja joissa muut ovat laittaneet putkia taka jalkatilan rööreistä etulasille ym...

 

Öljyistä olen lukenut monen monta keskustelua, mutta sanokaas te mitä laitan talveksi koneeseen ja laatikkoon? Mitä muuta kannattaa tehdä koneelle että lähtee käymään ja pelittää...?

 

Itse olen ajatellut vaihtaa uusiin/ tarkistaa toimivuuden näille osille:

Laturi + hiilet?

Virranjakaja, kansi,pyörijä, kärjet?

Tulpat, suodattimet, tulpanjohdot ja puola?

Lämmönvaihtimet

Öljyt

Kytkimen säätö?

 

Olen siis aloittelija kuplan kanssa joten kaikki info tarpeellista. Kiitos vastaajille ja auttajille.

Link to comment

-lämmitettävä tuulilasi

-webasto tai eberin bensalämmitin

-ehjät ja toimivat vakio lämmönvaihtimet

-hyytelöakku

-öljypohjan lämmitin sisätilahaaralla+tähän vielä defalainen akkulaturi(lataa aina akkua kun lohkolämmitin päällä)

-lattiamattojen alle solukumilevyjä lämmön eristeeksi (etolasta saapi)

 

-ovissa normaali ikkunat, kokonainen ovilasi ei ole talvi käyttöä ajatellen paras ilmanvaihdon kannalta...

-mulla oli koneessa mobil 1-rally formulaa, sitä täys synteettistä, mitä ei kuulemma kannata kuplan koneeseen laittaa...(makuasia)

 

näillä eväillä pärjää hyvin -25 pakkasessa talvella, nim: on kokemusta!!!

Link to comment
Guest Toheltaja

jos sorsat o kondiksessa (alkuperäiset, ruostereiättömät), ja pellitykset ehjät niin pärjää niilläkin aika pitkälle. Öljypohjan lämppäriä en o koskaan kaivannu, eberi ois ollu kyllä kiva lisä lasille, mut jos tupakkiräppänää karvan pitää raollaan niin lämmin kiertää kivasti kabiinissa. Suhinaa toki kuuluu...

Link to comment

Talviautoilu kuplalla on puhtaasti asennekysymys. Yleensä auton sisällä ei ole sen kylmempää kuin ulkonakaan. Kupla on oikein hauska ajaa lumisella kelillä.

 

Jos laite on teknisesti kunnossa, ja lämmitettyä ilmaa tulee tuulilasille asti lämmönvaihtimilta, niin sillä pärjää talven läpi yhtä hyvin kuin ihan tavalliset ihmiset pärjäsivät 50-80-luvuilla. Meidänkin perheessä oli ilmajäähdytteinen VW ainoana autona vuodesta 65 vuoteen 81, jolloin viimeisin kupla jäi mulle ja ajoin sillä vielä monta vuotta vuoden ympäri.

 

Bensalämppärit yms on varmaan ihan kivoja olla, mutta ei niitä tarvitse. Pidät vaan sen pipon päässä ja hanskat kädessä jos tuntuu viileältä

 

Ilmankiertoon auttaa kolmioikkunan pitäminen raollaan, ja olen havainnut että pieni kuivauslasta tai kovemmalla pakkasella jääraappa toisessa kädessä ei ole yhtään huono apuväline. Tuppaa hengityshöyryt tiivistymään lasiin. Sisustan pitäminen mahdollisimman vapaana lumesta ja kosteudesta auttaa myös.

 

edit: Öljysuositus kuplaan alunperin taisi olla Esson 10W30 mineraaliöljy, ainakin 70-luvulla. Muistaakseni en sen ohuempia ikinä laittanut.

 

P

Link to comment

Imusarjan lämmitys kuntoon, ettei bensa pisaroidu ja painu öljyn sekaan. Yks kone leikkas kiinni tän vuoksi, voi kyl olla et se oli myös hieman väljä. Putket etupenkkien ali sisäkautta keulaan ja lasille. Tässä ei sit muoviputket kestä, jos lämmönvaihtimet on alkuperäiset ja kunnossa. Itse toteutin vanhan imurin kangasletkuilla, ja sain tuulilasin halki jo ennen nollakelejä. Lämpöä siis löytyy ilman bensalämppäriäkin jos sen vain saa lasille saakka.

 

Toinen vaihtoehto ois puhaltaa edestä bensalämppärillä lasille ja kuivattaa orkkis lämmöllä lattiaa ja lämmittää takapuolta/jalkoja.

 

Sivu- ja takalasit pysyvät hyvin huurteettomina kun tekee niihin millisestä plexistä 2-kerroslasit. Mulla taitaa vieläkin olla paksutolpan sivulaseihin tämmöset tallessa.

Link to comment

Hyviä vinkkejä tullut, väliin mahtuu vielä lisää.

 

-varmista tuleeko moottorilta ilma kaikkeudessaan ohjaamoon. Väliin mahtuu monta saumaa/vuotokohtaa minne ilma/lämpö karkaa.

 

-ovitiivisteet kuntoon siinä missä muutkin.

 

-hyvällä tavallisella akulla pärjää hyvin, maadoitukset/virtareitit virtalukkojen/akkujen väliltä puhtaiksi maksimaalisen virtajännitteen saapumiseksi kohteisiinsa.

 

-unohda lämmitettävät tuulilasit, mahdollisen huurteen raapiminen pitää kuljettajan verenkierron päällä;)

 

-ohkasta öljyä koneeseen. Jaksaa startti pyörittää konetta kylmänä. Paksuilla kesäöljyillä poksautat öljyjäähdyttimen.

 

-paremmat renkaat eteen, kääntyy mutkissa/kaarteissa ja pysähtyy jarrupolkimeen koskiessa.

 

Lopuksi, osta Sepolta aiheeseen sopiva pipo!

 

Seuraavan kesän korjaat talven tekemiä ruostevaurioita;)

Link to comment
Guest fgronlun

Ainut miinus mitä orkkis lämpäri systeemistä on että pakkaa ikkunat meneen umpeen punavaloissa.

Mutta maantie ajossa lämpöä piisasi hyvin.

 

Omasta mielestä paras systeemi mitä ollu autossa oli ku Webasto oli kytketty puhaltamaan ainoastaan tuulilasille meneviin kanavaiin ja orkkis sorsat puhalsi takapenkin alta sekä kynnyskoteloista.

 

Paukku pakkasilla tahto ainostaan jalkoja pikkasen palella mutta tuulilasi pysy aina auki...

 

Mutta ei tuota kannata kauheasti hermoilla. Viime talvi meni aivan mainiosti vaikka ainoa lämpö lähde oli reistaileva webasto..

 

Nämä sytkäri puhaltimet on sitten ihan perseestä.

Link to comment
-paremmat renkaat eteen, kääntyy mutkissa/kaarteissa ja pysähtyy jarrupolkimeen koskiessa.

 

Muuten hyviä vinkkejä mutta varsinkaan vetävien pyörien sijaitessa takana ei kannata laittaa "parempia" renkaita eteen.

 

Jarruissakin taitaa kuplassa olla enemmän tehoa siellä takana vaikka paino eteen siirtyykin jarrutettaessa, eli jos todella joutuu valitsemaan hyvien ja huonojen (eli käytännössä sekarengastuksen) välillä, kannattaa mieluummin sijoittaa hieman uusiin renkaisiin tai mennä bussilla.

 

Ja paremmat laitetaan aina taakse, etu- ja takavetoisissa. Vaikka ne kääntyvät (ja useimmin myös vetävät) pyörät edessä olisikin.

Link to comment

Riittävästi vaatetta (karvahattu ja rukkaset plussaa), takapuolen alle esim. villahuopa "penkinlämmittimeksi" ja asennetta kehiin.

 

Se, että kuplakuski ajaa jääraappa hampaissa ei ole mikään vitsi. Se raappa kannattaa valita kuitenkin sellainen, ettei se ole liian suuri, ei missään nimessä metallia, hyvä raappauspinta ja jos yksi sivu on sellainen kuminen "kaavin", se auttaa asiaa, kun ikkunat menee huuruun, mutta ei ole ihan jäässä vielä. Takaikkunakin kannattaa raapata, vaikka se vaatisikin hieman akrobatiaa.

 

Itse luovuin kuplan talviajosta vuosi sitten (10 vuotta kesät talvet) ja ostin kolopallovariantin. Nyt ei palele nenukki ja pysyy pyrstökin lämpimänä.

Link to comment
-paremmat renkaat eteen, kääntyy mutkissa/kaarteissa ja pysähtyy jarrupolkimeen koskiessa.

 

Muuten hyviä vinkkejä mutta varsinkaan vetävien pyörien sijaitessa takana ei kannata laittaa "parempia" renkaita eteen.

 

Jarruissakin taitaa kuplassa olla enemmän tehoa siellä takana vaikka paino eteen siirtyykin jarrutettaessa, eli jos todella joutuu valitsemaan hyvien ja huonojen (eli käytännössä sekarengastuksen) välillä, kannattaa mieluummin sijoittaa hieman uusiin renkaisiin tai mennä bussilla.

 

Ja paremmat laitetaan aina taakse, etu- ja takavetoisissa. Vaikka ne kääntyvät (ja useimmin myös vetävät) pyörät edessä olisikin.

 

Itse en kanssa ikinä ole tätä filosofiaa ymmärtänyt. Eli mielummin käännyt ja perä menee missä lienee kuin se että puskee puskee puskee.

Link to comment

Kokemuksesta ja muutenkin silminnäkijöiden havainnoin vaihvistettuna ainakin 10-30 mineraali on talvella, kovemmilla pakkasilla ainakin melkoista siirappia kylmässä koneeessa, ei pyöri kovin notkeasti. Esim. ainakin kaikki helmikuussa -98 Nordcapp'in reissulla olleet muistaa mimmoista oli, kun jollain oli paksumpaa tavaraa koneessa =oD Siinä oli kiva vaihdella öljyjä sitten kovalla pakkasella ;o)

 

Kaikkia neuvoja kuunnellen laittaisin itse kaikesta huolimatta talvipakkasille öljyiksi jonkun täyssynteettisen, mitä se sitten onkaan, voi itse päätellä. Kusee normaaliolosuhteissa helposti koneesta ulos, mutta pyörii sentäs kuitenkin koneessa. Mielummin lisäilee sitä öljyä koneeseen välillä kun manaa ettei taaskaan lähde pyörimään, saati mitä laakerit sanoo.

 

No pahimat kokemukset on ed. mainitun mineraaliöljyn ongelmista jossain 36-40 pakkasen väliltä, mutta aikaisemminkin on jo jähmeää.

 

Viimeksi kun itse ajoin koko talven läpi ilmajäähyllä, taisi olla jotain nesteen 0 öljyjä... tms. tästä tosin on jo melkoisesti aikaa.

Link to comment
Niinpä, mielestäni perä (ainakin pitäisi :)) seuraa sinne mihin eturenkaat ohjaa.

 

Aina olen laittanut paremmat renkaat eteen auton raapimistavasta riippumatta.

 

Niin no kumpi mahtaa olla hätätilanteessa (sanotaan vaikka että menetetään hallinta vaikka ohitustilanteessa paluussa omalle kaistalle 80 km/h vauhdissa) parempi, ali- vai yliohjaaminen? Eli puskeminen vai perän irti lähteminen? Ja kumpi mahtaa olla helpompi saada takaisin hallintaan?

 

Yleinen harhaluulo on kyllä, että eteen tulisi laittaa paremmat. Ja yhtä yleistä on, että tätä perustellaan paremmalla ohjattavuudella / vetopidolla tms. syyllä.

 

Se viimeinen totuus vain on, että paremmalla ohjattavuudella et tee mitään siinä vaiheessa kun taka-akseli menettää pidon ja auto yliohjaa. Eli menee ojaan kylki/perä edellä.

 

Mutta en jaksa kinata, sillä meillä kaikilla on oikeus mielipiteeseen :)

Link to comment
Helposti erottaa liukkailla nää, joilla on eessä paremmat kumit, kun jarrutetaan esim. valoihin vähän rutakammin suoralla tiellä: auto poikittain ja kämppä täynnä käsiä.

 

tipi ja GT78 oikeassa....

 

käytännön testi...

 

koitappa vaikka jollain muksujen leikkiautolla pistä teippiä takarenkaisiin ja työnnä autolle vauhtia-->meneekö suoraan sitten teippaa eturenkaat ja kato ---> meneekö suoraan samalla lailla toimii tosielämässä (teipatut renkaat kuvaa huonoja renkaita joilla ei pitoa)

 

eli takarenkaat lukossa heittelehtii.. eturenkaat lukossa puskee vaan suoraan...

 

näin autokoulussa ainakin aikanaan väitettiin....

 

 

Vesa

 

Edit: höpönpöpöt korjattu

Link to comment

Leikkiautossa ei ole jarruja kaikissa pyörissä. Mitähän tapahtuu kun takarenkaat on lukossa, eli ei pitoa mihinkään suuntaan, mutta eturenkailla on vielä sivuttaispitoa, mutta ne kuitenkin jarruttavat -> takapää pyrkii edelle sivulta tai toiselta. Varsinkin kevytperäsissä etuvetopirsseissä. Kokeilkaa vaan, mutta elkää liikenteessä.

Link to comment

rupesin tota tossa enemmän miettiin niin taisin muistaa väärin sen mihin ne paremmat piti laittaa... eli eikö se näin mene? että kun eturenkailta loppuu jarrutettaessa pito se puskee vaan suoraan ja takarenkaila kun takarenkailta loppuu pito se rupee heittelehtiin? ei varmaan huomaa niin helposti abs jarrullisissa autoissa mutta vanhemmissa kyllä...

 

eli tosta kun nyt aattelee niin taakse ne paremmat...

Link to comment

Dramatisointi jyllää.

 

Tuskin kukaan laitaa konnoltaan reippaasti poikkeavia renkaita varsinkaan talvella autoon. Sellainen yhdistelmä ei ole turvallinen. Olkoonkin virallinen ohje laittaa paremmat renkaat taakse on oman järjen käyttö sallittua.

 

Otetaan esimerkiksi perinteinen suomalainen peruskäyttistötterö. Yleensä etuvetoinen ja ajokäytökseltään aliohjaava. Toki jokaisen auton saa yliohjautumaan. Lähdetään kuitenkin tästä, etuvetoinen, aliohjaava, akseleiden välisissä renkaissa pieni kuluma-/kuntoero ja laitamme eteen paremmat.

 

Miksi

 

Näin toimien jarrutus-/kiihdytyspito parempi. Samoin eturenkaiden kulutus etuvetoisessa suurempaa. Akseleiden välinen kulutusero syö renkaiden pitoeroa kilometrien karttuessa lähemmäs tasapeliä.

 

Jos ajattelun lähtökohtana on huonompien takarenkaiden aiheuttama peräluisu maantiellä. Tätä ennen sopii miettiä, kuinka monta kertaa huonommilla eturenkailla varustettuna vedetty jarrutukset pitkiksi, jääty liikennevaloihin tien tukoksi, vedetty mutkien kohdalla keula edellä lumihankeen.

 

Teini-ikäisen BaijerinMutteriWirityksen kohdalla toimisin tosin. Huonot talvirenkaat oli ne edessä taikka takana ovat kyseisessa automallissa talvella vaaralliset.

Link to comment

Minä laittaisin kunnon lisävalot nokalle eli kahdentaisin pitkät ja lyhyet.

 

Rasvapotan lämmitin on tosi jees ja sisätilanlämppäri yleensä antaa muutaman minuutin ennekuin lasit on taas huurussa.

 

Bensalämppäristä ei ihan lyhyile matkoille ole iloa, ellei ole kelloa tms. kaukokäyttösysteemiä. Sitten taas voi olla akuu kovilla.

 

Noilla eväillä yhden talven vedin kuplalla. Oli eka ja vika sitä sorttia.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest Panssarisammakko

Tässä vielä yksi näkökulma asiaan. On totta, että kuplassa voisi ajatella, että eteen laittaisi paremmat renkaat ja saisi auton kääntymään. En epäile. Kuitenkin totuus on se, että paremmat rankaat takana ovatkin parempi ja turvallisempi vaihtoehto tilanteessa, jossa kuljettaja joutuu tekemään ns. hätäjarrutuksen esim. maantienopeuksissa. Silloin auto on suuntavakaampi aivan varmasti. Tilannetta voisi kuvata siten, että yritä heittää vasaraa varsi edellä. Kokeile niin ymmärrät miksi paremmat rankaat taakse, riippumatta siitä vetääkö edestä vai työntääkö takaa. ;)

Link to comment

Hyvä pointti ja varmaan on myös totta.Mutta jos nyt omaa ajoani ajattelen niin aika harvoin tuollaisia hätäjarrutuksia tarvitsee tehdä.

 

Mutta itse olen asian ratkaissut jättämällä ilmajäähyt kesäpeleiksi ja luottamalla syncro passattiin. Ei tartte miettiä paljon renkaiden kulumista.

Juu joo hyi vittu tiedän vesivessa ennen kuin sen joku menee laukaisemaan.

Link to comment
Hyvä pointti ja varmaan on myös totta.Mutta jos nyt omaa ajoani ajattelen niin aika harvoin tuollaisia hätäjarrutuksia tarvitsee tehdä.
Joo, mutta se kertakin riittää, kylki edellä rekan kylkeen luisteltuna. Paremmat renkaat taakse, autosta riippumatta.
Link to comment
Hyvä pointti ja varmaan on myös totta.Mutta jos nyt omaa ajoani ajattelen niin aika harvoin tuollaisia hätäjarrutuksia tarvitsee tehdä.
Joo, mutta se kertakin riittää, kylki edellä rekan kylkeen luisteltuna. Paremmat renkaat taakse, autosta riippumatta.

 

Tekevälle sattuu ja eihän ne takarenkaat kuplassa kestä talvella... tosin ei sitä tarvii aina perässä roikkuu että tulis niitä hätäjarrutuksia ja jos kun hirvi hyppää tielle ni koittaa mennä ohi eikä hitaasti läpi...

Link to comment
Hyvä pointti ja varmaan on myös totta.Mutta jos nyt omaa ajoani ajattelen niin aika harvoin tuollaisia hätäjarrutuksia tarvitsee tehdä.
Joo, mutta se kertakin riittää, kylki edellä rekan kylkeen luisteltuna. Paremmat renkaat taakse, autosta riippumatta.

 

:) itse edelleenkin sitä mieltä että ennemmin sinne rekan alle pääsee poikittain jos rupeaa puskemaan/ei käännyt kuin jarruttamalla.

Link to comment

Vähän eri juttu, mutta joskus olen joutunut puskevalla autolla kilpaa ajamaan, ja väitän ettei auto ole yhtä hyvin puskevana hanskassa kuin yliohjaavana. Puskeva auto toki varoittaa liukkaudesta ehkä hieman aiemmin, ja pitää tilannenopeuden alempana. Aina riippuu tietty että mimmonen luupää ratin takana on.

Link to comment

Kuten olen ennenkin todennut, niin aliohjaavat autot on tehty kädettömille ;)

 

Nykyautoistahan tehdään mukaturvallisia pakottamalla niiden ajokäytös aliohjaavaksi ja siten turvallisen tuntuiseksi, kun pientä luistoa ei edes huomaa. Sitten on pakko laittaa ajonhallintajärjestelmää niihin kun tosipaikan tullen ne ei pysy kenenkään käsissä.

Link to comment

Tätä keskustelua seuranneena edelleen ihmettelen, miksi pitää leikkiä hengellään ja laittaa alle hiihtoliiton renkaat oli ne sitten takana tai edessä.

 

Mielestäni renkaat ei ole ne, mistä pitää lähteä ensimmäisenä säästämään. Koko kierros kerralla uusiksi. Ja ne kaksi arparengasta, jotka olisi olleet vielä ns. parempia, peräkärrin alle.

 

Jos se arpapeli paremmista renkaista meneekin pieleen auto (& kuski) ei ole vaaraksi pelkästään itselle, mutta myös muille. Renkaat ei toki tilanteita välttämättä pelasta, koska se vika on ratin ja penkin välissä, mutta hyvät renkaat auttaa edes vähäsen.

Link to comment
Guest Panssarisammakko
Tätä keskustelua seuranneena edelleen ihmettelen, miksi pitää leikkiä hengellään ja laittaa alle hiihtoliiton renkaat oli ne sitten takana tai edessä.

Juurio tässä on koko homman ydin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...