UltraVW Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Eli mitä gurut olette mieltä mihin lamda anturin paikka? Kollektoriin vain heti siihen mistä äänenvaimentimen putki alkaa?? Eli kollektorin jälkeen putkeen? Quote Link to comment
hanski. Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 missä kaikki 4 putkea yhdistyy, siihen kiinni... Quote Link to comment
UltraVW Posted April 17, 2009 Author Share Posted April 17, 2009 Juu eli kollektoriin ??? Normi kärmes siis kyseessä? Jotkut vaan neuvoo et kollektorin jälkeen heti eli vaimentimen alku putkeen heti kollektorin jälkeen ? Sitä tässä ämpyilen??? Et kumpi parempi???? Quote Link to comment
NordBling Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Kollektoriin, sillä vaimentimen ja putkiston liitos saattaa vuotaa. Ja silloin on arvot sekasin. Quote Link to comment
Guest veewee Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Kollektorin jälkeen. Tieto tulee silloin kaikista pytyistä, eikä vaan yhdestä. Quote Link to comment
Roope Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Ite veikkaisin sitä että ei ihan siihen missä putket yhdistyvät vaan hieman siitä taakse päin että kaasut ovat jo sekoittuneet paremmin ja saadaan siten enemmän keskiarvo niistä kaasuista mitä sieltä tulee. Quote Link to comment
UltraVW Posted April 17, 2009 Author Share Posted April 17, 2009 Kollektoriin, sillä vaimentimen ja putkiston liitos saattaa vuotaa. Ja silloin on arvot sekasin. Juu mutta kait tuon saa sellaiseksi että ei vuoda??? Quote Link to comment
NordBling Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Kollektorin jälkeen. Tieto tulee silloin kaikista pytyistä, eikä vaan yhdestä. Kollektoriin tulee kaikki 4 putkea. Tietty se anturi tulee kohtaan just ennen laippaa. Quote Link to comment
jonih Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Mulla tuli näin kun oikeen kollektorilta ei tahtonyt löytyä hyvää kohtaa: klikkaamalla isommaksi... Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 Mulla tuli näin kun oikeen kollektorilta ei tahtonyt löytyä hyvää kohtaa: Siisti sarja! Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Siisti sarja! Ja renkaat siististi peruutusta silmällä pitäen... Melko matalalla pesä ja roippeet roikkuu kyllä kans. Quote Link to comment
Marko Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Siisti sarja! Ja renkaat siististi peruutusta silmällä pitäen... Melko matalalla pesä ja roippeet roikkuu kyllä kans. Tossahan voi tarvittaessa nostaa perän haluamalleen korkeudelle nappia painamalla. Quote Link to comment
Guest Jarmo Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Ei kai kukaan mene pilaamaan kollektoria millään lamdan tapilla ? Quote Link to comment
-Alex- Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Ainaskin itellä on kollektorissa, lambda tulee sisälle ehkä 6-8mm verran. Quote Link to comment
Per Jernström Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Ja ainakin mun Innovatessa oli suositus että anturi on putken päällä jottei mahdollinen kondenssivesi mene siihen. Olisiko ollut kello 4-8 asennot joita tuli välttää jos vain mahdollista. Tosin tämä lienee suurempi ongelma jos on kauempana koneesta. heti pakosarjan jälkeen nousee varmaan lämmöt riittävän nopeasti yli höyrystymislämpötilan. Quote Link to comment
Guest Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 lambda kollektorin laipan ja vaimentimen valiseen putkeen missa kaasut on jos kaikista putkista sekoittuneet yhteen. En laittais kolelktoriin mitaan hairitsemaan virtausta.... Quote Link to comment
-Alex- Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Jaa, saa nähdä miten sitten käy, että onko lambada väärässä paikassa, kun saa koneen käymään. Quote Link to comment
mikan Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Mä olen laittanut kollektorin (ja ahtimen) jälkeen pakoputkeen. Hyvin on toiminut ja suht nopeasti lämmennyt vaikka olen käyttänyt 1-johtimista lambaadaa. t. Mika Quote Link to comment
UltraVW Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 Mä olen laittanut kollektorin (ja ahtimen) jälkeen pakoputkeen. Hyvin on toiminut ja suht nopeasti lämmennyt vaikka olen käyttänyt 1-johtimista lambaadaa. t. Mika Joo tota mäkin ajattelin et heti siihen kun vaimennin alkaa tai siis sen putki, eikös sillonkin oo kaasut tasaantuneet kun menevät yhdessä vaimentimen putkeen. Siis heti laipan jälkeen... Quote Link to comment
Ketsa Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Jaa, saa nähdä miten sitten käy, että onko lambada väärässä paikassa, kun saa koneen käymään. Ei sun sitä tarvitse odottaa. Väärässä paikassa mikä väärässä paikassa. Useasti on nopeampi tapa hiukan ensin suunnitella ja tehdä vasta sitten... Quote Link to comment
JaniM Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Alexin lambda näyttää nyt lähinnä kakkospytyn tilanteen. Kollektorin jälkeen siinä 10-20cm matkalle, että kaasut on tasaantuneet. Noin lukee ohjeissakin, mitä ite asennellut laajakaistoja. Quote Link to comment
UltraVW Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 Alexin lambda näyttää nyt lähinnä kakkospytyn tilanteen. Kollektorin jälkeen siinä 10-20cm matkalle, että kaasut on tasaantuneet. Noin lukee ohjeissakin, mitä ite asennellut laajakaistoja. No hyvä, tätä tietoa juuri hain... Quote Link to comment
UltraVW Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 Alexin lambda näyttää nyt lähinnä kakkospytyn tilanteen. Kollektorin jälkeen siinä 10-20cm matkalle, että kaasut on tasaantuneet. Noin lukee ohjeissakin, mitä ite asennellut laajakaistoja. No hyvä, tätä tietoa juuri hain... Quote Link to comment
ARTO Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Eikös Alexin kone ole ruiskulla? Jos näin, kaiken toimiessaan kuten pitää ei sylinterikohtaisia eroja pitäs hirveesti löytyä seoksien saralta. Tälläisen asennuksen kohdalla olis ollut parasta sijoittaa anturi 3-pytyn putkeen, sehän vähiten laihaa seosta kestää. Muutenkaan ei kuplan koneissa "etäistä" Lambdan sijaintia tartte niin paljoa jännittää kuin esim vesijäähdytteisten vaparien kohdalla. Ilmajäähyssä kun tunnetusti pakokassut kuumempia kuin vesikoneissa eli Anturikin herää helpommin/nopeammin oikeaan toimintaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 Lambada 0n 50mm kollektorin laipasta taaksepäin, ei ehkä optimein paikka, mutta kuten jaakko sanoi, ruisku antaa tasaisemman tuloksen. Tietenkään ei ole iso vaiva ainakaan minulle poistaa kierrepala kollektorista, ja hitsata reikä tukkoon, sattuuhan niitä suunnitteluvirheitä useammille, vaikka kaikki ei kykene myöntämään. Mulle yks kokenut moottorinvirittäjä sanoi että kollektori ei ole paras paikka, mutta omassa tapauksessani ei ole niin huono paikka että haittaisi/häiritsisi käytännössä. Caterhameissa on kans kollektorissa lambda, mutta niissä on yleens 4-2-1 pakosarjat. Quote Link to comment
Ketsa Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Eikös Alexin kone ole ruiskulla? Jos näin, kaiken toimiessaan kuten pitää ei sylinterikohtaisia eroja pitäs hirveesti löytyä seoksien saralta. Tälläisen asennuksen kohdalla olis ollut parasta sijoittaa anturi 3-pytyn putkeen, sehän vähiten laihaa seosta kestää. Eikös kiinteällä lamdalla ole tarkoitus valvoa moottorin toimintaa ajon aikana? Jos lamda on kolmosen putkessa, niin kaikkien muiden sylinterien ongelmat jäävät huomaamatta. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Selitystä piisaa, mutta vittuilua tulee takaisin. Quote Link to comment
mikko k Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Vittuilu ja suunsoitto lienee harrastuksen suola... ;-) En kuitenkaan ole tarkoitus laittaa herneitä tuulenhalkaisijaan.. Quote Link to comment
ARTO Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Eikös Alexin kone ole ruiskulla? Jos näin, kaiken toimiessaan kuten pitää ei sylinterikohtaisia eroja pitäs hirveesti löytyä seoksien saralta. Tälläisen asennuksen kohdalla olis ollut parasta sijoittaa anturi 3-pytyn putkeen, sehän vähiten laihaa seosta kestää. Eikös kiinteällä lamdalla ole tarkoitus valvoa moottorin toimintaa ajon aikana? Jos lamda on kolmosen putkessa, niin kaikkien muiden sylinterien ongelmat jäävät huomaamatta. Toki toki, mutta jos yksi pytty käy hiukan laihalla tai rikkaalla, ei sen yhden pytyn todellinen seos selviä muuten kuin oikeaan putkeen tökkäämällä tai asentamalla joka pytylle omansa. Quote Link to comment
-Alex- Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Näin on näreet, olisi mahtavaa jos saisi kaikista pytyistä erikseen tiedon, mutta näillä laitteilla ei sellaiseen kykene. Silloin saisi helposti tietää että mikä vuotaa tai käy rikkaammalla. Yhden lambdan kanssa on vaikeampi havaita jos yksi pytty käy 10% laihalla, siihen kun sekoittuu kolme muuta pyttyä jotka käyvät terveenä. Lambda on mulla lähinnä megasquirtin säätöä varten. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.