Jump to content

lamdan paikka kärmeksessä?

Recommended Posts

Posted

Eli mitä gurut olette mieltä mihin lamda anturin paikka? Kollektoriin vain heti siihen mistä äänenvaimentimen putki alkaa?? Eli kollektorin jälkeen putkeen?

Posted

Juu eli kollektoriin ??? Normi kärmes siis kyseessä? Jotkut vaan neuvoo et kollektorin jälkeen heti eli vaimentimen alku putkeen heti kollektorin jälkeen ? Sitä tässä ämpyilen??? Et kumpi parempi????

Guest veewee
Posted

Kollektorin jälkeen. Tieto tulee silloin kaikista pytyistä, eikä vaan yhdestä.

Posted

Ite veikkaisin sitä että ei ihan siihen missä putket yhdistyvät vaan hieman siitä taakse päin että kaasut ovat jo sekoittuneet paremmin ja saadaan siten enemmän keskiarvo niistä kaasuista mitä sieltä tulee.

Posted
Kollektoriin, sillä vaimentimen ja putkiston liitos saattaa vuotaa. Ja silloin on arvot sekasin.

Juu mutta kait tuon saa sellaiseksi että ei vuoda???

Posted
Kollektorin jälkeen. Tieto tulee silloin kaikista pytyistä, eikä vaan yhdestä.

Kollektoriin tulee kaikki 4 putkea. Tietty se anturi tulee kohtaan just ennen laippaa.

Posted

Mulla tuli näin kun oikeen kollektorilta ei tahtonyt löytyä hyvää kohtaa:

IMG_2687.jpg

klikkaamalla isommaksi...

Guest Toheltaja
Posted
Siisti sarja!

Ja renkaat siististi peruutusta silmällä pitäen... Melko matalalla pesä ja roippeet roikkuu kyllä kans.

Posted
Siisti sarja!

Ja renkaat siististi peruutusta silmällä pitäen... Melko matalalla pesä ja roippeet roikkuu kyllä kans.

Tossahan voi tarvittaessa nostaa perän haluamalleen korkeudelle nappia painamalla.

Guest Jarmo
Posted

Ei kai kukaan mene pilaamaan kollektoria millään lamdan tapilla ?

Posted

Ja ainakin mun Innovatessa oli suositus että anturi on putken päällä jottei mahdollinen kondenssivesi mene siihen. Olisiko ollut kello 4-8 asennot joita tuli välttää jos vain mahdollista. Tosin tämä lienee suurempi ongelma jos on kauempana koneesta. heti pakosarjan jälkeen nousee varmaan lämmöt riittävän nopeasti yli höyrystymislämpötilan.

Posted

lambda kollektorin laipan ja vaimentimen valiseen putkeen missa kaasut on jos kaikista putkista sekoittuneet yhteen. En laittais kolelktoriin mitaan hairitsemaan virtausta....

Posted

Mä olen laittanut kollektorin (ja ahtimen) jälkeen pakoputkeen. Hyvin on toiminut ja suht nopeasti lämmennyt vaikka olen käyttänyt 1-johtimista lambaadaa.

t. Mika

Posted
Mä olen laittanut kollektorin (ja ahtimen) jälkeen pakoputkeen. Hyvin on toiminut ja suht nopeasti lämmennyt vaikka olen käyttänyt 1-johtimista lambaadaa.

t. Mika

Joo tota mäkin ajattelin et heti siihen kun vaimennin alkaa tai siis sen putki, eikös sillonkin oo kaasut tasaantuneet kun menevät yhdessä vaimentimen putkeen. Siis heti laipan jälkeen...

post-530-13888360951207_thumb.jpg

Posted
Jaa, saa nähdä miten sitten käy, että onko lambada väärässä paikassa, kun saa koneen käymään.

Ei sun sitä tarvitse odottaa. Väärässä paikassa mikä väärässä paikassa. Useasti on nopeampi tapa hiukan ensin suunnitella ja tehdä vasta sitten...

Posted

Alexin lambda näyttää nyt lähinnä kakkospytyn tilanteen. Kollektorin jälkeen siinä 10-20cm matkalle, että kaasut on tasaantuneet. Noin lukee ohjeissakin, mitä ite asennellut laajakaistoja.

Posted
Alexin lambda näyttää nyt lähinnä kakkospytyn tilanteen. Kollektorin jälkeen siinä 10-20cm matkalle, että kaasut on tasaantuneet. Noin lukee ohjeissakin, mitä ite asennellut laajakaistoja.

No hyvä, tätä tietoa juuri hain...

Posted

No hyvä, tätä tietoa juuri hain...

Posted

Eikös Alexin kone ole ruiskulla? Jos näin, kaiken toimiessaan kuten pitää ei sylinterikohtaisia eroja pitäs hirveesti löytyä seoksien saralta. Tälläisen asennuksen kohdalla olis ollut parasta sijoittaa anturi 3-pytyn putkeen, sehän vähiten laihaa seosta kestää.

Muutenkaan ei kuplan koneissa "etäistä" Lambdan sijaintia tartte niin paljoa jännittää kuin esim vesijäähdytteisten vaparien kohdalla. Ilmajäähyssä kun tunnetusti pakokassut kuumempia kuin vesikoneissa eli Anturikin herää helpommin/nopeammin oikeaan toimintaan.

Posted

Lambada 0n 50mm kollektorin laipasta taaksepäin, ei ehkä optimein paikka, mutta kuten jaakko sanoi, ruisku antaa tasaisemman tuloksen.

Tietenkään ei ole iso vaiva ainakaan minulle poistaa kierrepala kollektorista, ja hitsata reikä tukkoon, sattuuhan niitä suunnitteluvirheitä useammille, vaikka kaikki ei kykene myöntämään.

Mulle yks kokenut moottorinvirittäjä sanoi että kollektori ei ole paras paikka, mutta omassa tapauksessani ei ole niin huono paikka että haittaisi/häiritsisi käytännössä.

Caterhameissa on kans kollektorissa lambda, mutta niissä on yleens 4-2-1 pakosarjat.

mick_smith_exhaust_3.jpg

Posted
Eikös Alexin kone ole ruiskulla? Jos näin, kaiken toimiessaan kuten pitää ei sylinterikohtaisia eroja pitäs hirveesti löytyä seoksien saralta. Tälläisen asennuksen kohdalla olis ollut parasta sijoittaa anturi 3-pytyn putkeen, sehän vähiten laihaa seosta kestää.

Eikös kiinteällä lamdalla ole tarkoitus valvoa moottorin toimintaa ajon aikana? Jos lamda on kolmosen putkessa, niin kaikkien muiden sylinterien ongelmat jäävät huomaamatta.

Posted

Eikös kiinteällä lamdalla ole tarkoitus valvoa moottorin toimintaa ajon aikana? Jos lamda on kolmosen putkessa, niin kaikkien muiden sylinterien ongelmat jäävät huomaamatta.

Toki toki, mutta jos yksi pytty käy hiukan laihalla tai rikkaalla, ei sen yhden pytyn todellinen seos selviä muuten kuin oikeaan putkeen tökkäämällä tai asentamalla joka pytylle omansa.

Posted

Näin on näreet, olisi mahtavaa jos saisi kaikista pytyistä erikseen tiedon, mutta näillä laitteilla ei sellaiseen kykene. Silloin saisi helposti tietää että mikä vuotaa tai käy rikkaammalla. Yhden lambdan kanssa on vaikeampi havaita jos yksi pytty käy 10% laihalla, siihen kun sekoittuu kolme muuta pyttyä jotka käyvät terveenä.

Lambda on mulla lähinnä megasquirtin säätöä varten.