Jump to content

lamdan paikka kärmeksessä?


Recommended Posts

Ja ainakin mun Innovatessa oli suositus että anturi on putken päällä jottei mahdollinen kondenssivesi mene siihen. Olisiko ollut kello 4-8 asennot joita tuli välttää jos vain mahdollista. Tosin tämä lienee suurempi ongelma jos on kauempana koneesta. heti pakosarjan jälkeen nousee varmaan lämmöt riittävän nopeasti yli höyrystymislämpötilan.

Link to comment

lambda kollektorin laipan ja vaimentimen valiseen putkeen missa kaasut on jos kaikista putkista sekoittuneet yhteen. En laittais kolelktoriin mitaan hairitsemaan virtausta....

Link to comment
Mä olen laittanut kollektorin (ja ahtimen) jälkeen pakoputkeen. Hyvin on toiminut ja suht nopeasti lämmennyt vaikka olen käyttänyt 1-johtimista lambaadaa.

 

t. Mika

 

Joo tota mäkin ajattelin et heti siihen kun vaimennin alkaa tai siis sen putki, eikös sillonkin oo kaasut tasaantuneet kun menevät yhdessä vaimentimen putkeen. Siis heti laipan jälkeen...

post-530-13888360951207_thumb.jpg

Link to comment
Jaa, saa nähdä miten sitten käy, että onko lambada väärässä paikassa, kun saa koneen käymään.

 

Ei sun sitä tarvitse odottaa. Väärässä paikassa mikä väärässä paikassa. Useasti on nopeampi tapa hiukan ensin suunnitella ja tehdä vasta sitten...

Link to comment

Eikös Alexin kone ole ruiskulla? Jos näin, kaiken toimiessaan kuten pitää ei sylinterikohtaisia eroja pitäs hirveesti löytyä seoksien saralta. Tälläisen asennuksen kohdalla olis ollut parasta sijoittaa anturi 3-pytyn putkeen, sehän vähiten laihaa seosta kestää.

 

Muutenkaan ei kuplan koneissa "etäistä" Lambdan sijaintia tartte niin paljoa jännittää kuin esim vesijäähdytteisten vaparien kohdalla. Ilmajäähyssä kun tunnetusti pakokassut kuumempia kuin vesikoneissa eli Anturikin herää helpommin/nopeammin oikeaan toimintaan.

Link to comment

Lambada 0n 50mm kollektorin laipasta taaksepäin, ei ehkä optimein paikka, mutta kuten jaakko sanoi, ruisku antaa tasaisemman tuloksen.

 

Tietenkään ei ole iso vaiva ainakaan minulle poistaa kierrepala kollektorista, ja hitsata reikä tukkoon, sattuuhan niitä suunnitteluvirheitä useammille, vaikka kaikki ei kykene myöntämään.

 

Mulle yks kokenut moottorinvirittäjä sanoi että kollektori ei ole paras paikka, mutta omassa tapauksessani ei ole niin huono paikka että haittaisi/häiritsisi käytännössä.

 

Caterhameissa on kans kollektorissa lambda, mutta niissä on yleens 4-2-1 pakosarjat.

 

mick_smith_exhaust_3.jpg

Link to comment
Eikös Alexin kone ole ruiskulla? Jos näin, kaiken toimiessaan kuten pitää ei sylinterikohtaisia eroja pitäs hirveesti löytyä seoksien saralta. Tälläisen asennuksen kohdalla olis ollut parasta sijoittaa anturi 3-pytyn putkeen, sehän vähiten laihaa seosta kestää.

 

Eikös kiinteällä lamdalla ole tarkoitus valvoa moottorin toimintaa ajon aikana? Jos lamda on kolmosen putkessa, niin kaikkien muiden sylinterien ongelmat jäävät huomaamatta.

Link to comment
Eikös Alexin kone ole ruiskulla? Jos näin, kaiken toimiessaan kuten pitää ei sylinterikohtaisia eroja pitäs hirveesti löytyä seoksien saralta. Tälläisen asennuksen kohdalla olis ollut parasta sijoittaa anturi 3-pytyn putkeen, sehän vähiten laihaa seosta kestää.

 

Eikös kiinteällä lamdalla ole tarkoitus valvoa moottorin toimintaa ajon aikana? Jos lamda on kolmosen putkessa, niin kaikkien muiden sylinterien ongelmat jäävät huomaamatta.

 

Toki toki, mutta jos yksi pytty käy hiukan laihalla tai rikkaalla, ei sen yhden pytyn todellinen seos selviä muuten kuin oikeaan putkeen tökkäämällä tai asentamalla joka pytylle omansa.

Link to comment

Näin on näreet, olisi mahtavaa jos saisi kaikista pytyistä erikseen tiedon, mutta näillä laitteilla ei sellaiseen kykene. Silloin saisi helposti tietää että mikä vuotaa tai käy rikkaammalla. Yhden lambdan kanssa on vaikeampi havaita jos yksi pytty käy 10% laihalla, siihen kun sekoittuu kolme muuta pyttyä jotka käyvät terveenä.

 

 

Lambda on mulla lähinnä megasquirtin säätöä varten.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...