Jump to content

t-34 Der große Karmann 1500S


Recommended Posts

Posted

Torppiin lähdössä.

 

Tällä viikolla pitäisi ruveta vauhdilla väsäilemään että saisi leimalle. On vaan kaikenmaailman ydinvoimalakomponentit ja lopputyö vienyt kaiken ajan.

Posted

Noniin laitetaan nyt sit jotain tännekkin eli jarrut on varmaankin huomenna ilmaus kunnossa ja kun ne on paketissa ja ilmattu niin sitten tankki paikalle ja konetta säätelemään käyntiinlähtöä varten.

 

Sitten ajattelin että ratkaisin takarenkaiden sopivuusongelman jollain erikoisella 145/80 renkailla mutta sitten päädyin siihen että hommaan vain toisen setin 145/65 kumeja kun ne sopii varmasti ja tiputtaa takapäätä sopivasti. tämä on siis vain "väliaikainen ratkaisu" kunnes keksin jotain parempaa takapään kaventamiseksi.

 

Tässä nyt pikku tiiseri kuva miltä auto näyttää auringonvalossa pestynä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8557.jpg

 

Sitten sain vihdoin vaneten etuiskarit kolmannella yrityksellä (varaosamyyjä oli hieman kokematon).

Ja niinkuin arvelinkin niin eihän ne suoraan paikalle mennyt niinkuin iskariluettelokin vähän antoi ymmärtää. Eli toinen pää oli sopiva mutta toisessa pääsä pusla oli leveämpi kuin pitäisi ja puslan sisällä ei ollut metalli holkkia. No Näppäränä kaverina ensin ajattelin että jospa sorvauttaisin sellaisen sopivan holkin jossain kun ei sorvia itsellä ole käytössä. No se sitten kariutui siihen kun tajusin että tarpeeksi pitkästä m16 pultista saa sopivan puslan kun vain pätkäisee yläpäästä sopivan pätkän ja poraa 12mm reijän läpi. Valmiin holkin sitten liimasin puslan sisään ja lamellilaikalla hion ylimääräiset pois.

Puslat ennen ja jälkeen

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8558.jpg

 

Holkki liimattuna ja pusla trimmattuna

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8559.jpg

 

Ja sitten laitoin etuvilkkujen rungon paikalleen ja kun tosiaan multa puuttuu ne osat jolla johto yhdistetään lamppuun niin jouduin sitten kolvaamaan johdon suoraan lamppuun.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8560.jpg

Posted

Jarrut ilmattu ja huomenna tankki paikalle ja sitten koettamaan konetta käyntiin.

Posted

Äsken hörähti kun kaadoin kurkkuihin bensaa ja starttailin mutta luulempa että täytyy otta bensapumppu irti ja kattoa että onko se kunnossa. Kun ei suostu tulemaan bensaa edestä taakse. Tai onko jollain jotain hyviä kikkoja miten saa linjan ilmattua. Tai vaikuttaako kolkissä tuo ns letkujen jako mokkula jotenkin siihen ettei tule bensaa.

Posted
Kun ei suostu tulemaan bensaa edestä taakse. Tai onko jollain jotain hyviä kikkoja miten saa linjan ilmattua.

 

Pikkasen ilmanpainetta tankkiin. Vaikka 30cm pätkä puutarhaletkua jonka avulla puhallat tankkiin ja tiivistät samalla muovikassilla tankin suuaukon. Ylivuoto-/huohotusletkun lähtö tieten hyvä tulpata myös ettei paine karkaa sitä kautta. Bensapumpun päässä tuloletku esim. johonkin pieneen pulloon. Jos ilmalukko kyseessä, niin pitäis poistua ja bensan virrata.

Posted
Mä olen parikin kertaa laittanu letkut pumppuun väärin päin, vaikka pitäis kyllä jo tietää...

 

Niin minäkin ensiksi luulin ja koetin sitten vielä väärinkin päin mutta ei mitään. No otin pumpun irti ja purin osiin ja niin kova kalvo oli pumpun sisällä että vika on varmaan siinä. No huomenna koetan toisella pumpulla ja katsotaan sen jälkeen että pitääkö tilata korjaussarja pika pikaa jostain.

 

Ja sitten koetin tuota ilmalukon poistoa niin että imasin koneenpäästä akvaarioletkun kanssa linjastosta bensaa ja sitten letku kaksinkerroin ja takaisin pumppuun kiinni ja silti ei mitään eli taitaa vain olla kalvossa reikä. Mikä ei kyllä ole ihme kun kerran auto ei ole käynyt pariin kymmeneen vuoteen.

Posted

Noniin tänään tuli selvitettyä kaikenlaista.

 

Kone saa bensaa kuva kertokoon enemmän

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8561.jpg

Eli yksikään noista pumpuista ei toimi pitäis varmaan ostaa korjaussarja että saisi ainakin yhden rempatun varalle. Eli löysin siis yhden toimivan.

 

Mutta luulen ettei sytkä anna oikein kunnon kipinää niin rupesin asiaa tutkimaan niin koko vitun jakaja on ihan vituillaan. Eli merkit ei täsmänneet lainkaan. Eli ei muutakuin jakaja irti ja kääntämään käyttöratasta sopivaan asentoon. Kun kolkin koneessa se jakaja ei toisiaan mahdu kuin yhdessä asennossa. Ja huomenna sitten säädän sytkän alkuarvoihin että saan koneen käyntiin asti.

 

Ja sitten tälläinen varmistus eli eikös 7.5 asteen merkki ole tuo keskimmäinen.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8563.jpg

 

Ja sitten tässä jonkun näköistä kuvatusta etuluukun alta tankki paikallaan.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8562.jpg

 

Ja sitten ihmettelin että miksi en saa pyyhkijöiden moottoria palauttamaan mitenkään no sehän johtuu siittä että sen kuuluukin pyöriä vain yhteen suuntaan.

Posted

Kele ei sitten millään konetta käymään pitää varmaan seuraavaksi virittää 12v akku suoraan starttiin että saa vähän vipinää tuohon starttaustapahtumaan. Tai sitten hinata vessa käyntiin

 

Mutta pyyhkijöiden vivuston sain tänään viritettyä paikalleen. Ja käännettyä jakajan käyttöakselia vielä kerran kun ei riittänyt säätövara kun yleismittarilla laitoin sytkän kohdalleen.

Posted
Ja pumpun tanko vai mikä lie akseli oli varmasti oikean mittainen?

 

Juu on ja ongelman näytää olevan ratkennut eli virranjakajan kansi taitaa olla niin sökö että ei sen takia toimi.

 

Mutta soittelen huomenna osaliikkeitä läpi jos vaikka saisi pika pikaa jostain uuden pyöriän, kärjet, kannen, konkan ja uudet tulpan johdot kun nuo uudet jotka mulla nyt on on ihan ryssät.

Posted

Turasin tänään takapuskuria paikalleen kun kerran sen kiinnikkeet oli tehty päin vi***a ja ei ne nytkään paljon paremmaksi tulleet mutta nyt on puskuri sentään suorassa ja sopii paikalleen.

Eli kuvasta näkee että kuin päin p:tä kiinnikkeet autossa on.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8566.jpg

 

Ja sitten väsäsin töötille ja sähköiselle pissapojalle katkaisija paneelin mikä on siis "väliaikainen".

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8565.jpg

 

Ja pissapojan pumpullekkin sain pidikkeen tehtyä valmiiksi ja letkun vedettyä suuttimelle joka muuten oli tietenkin tukossa no ei muutakuin letku kiinni ja vd purkkiin kiinni ja painetta pesään niin johan aukesi.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8567.jpg

Posted

Tänään sain sitten miltei kaikki puuttuneet sähköt väsättyä valmiiksi eli nyt on tööti toiminnassa ja sähköinen pissapojan pumppukin toimii ja vilkutkin vilkuttaa. Radionkin heitin paikalleen ja se vain huutaa vanhemman mallisia nuppeja. Ja ei tarvinnut t34 only radion asennuslevyä kun vähän viilailin tuota yleismallin peitelevyä.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8569.jpg

 

Ja sitten takapuskurin sain paikalleen mitä pitäisi vielä vähän hienosäätää sivusuunnassa.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8568.jpg

Posted

noniin eli käyntiinlähtö ongelma on ilmeisesti ratkaistu. Eli hihnapyörän ajoitusmerkki on ainakin 10 astetta vinossa. Eli hihnapyörän lukitustappiin on tehty joku viritys joka aiheutti sen että ajotusmerkit on vähän sinnepäin ja tästäsyystä ei se ole lähtenyt käymään kun ajotus on ollut ihan vituillaan.

Posted

Nyt olis sit pari kuvaakin mitä joku on joskus toheltanut (ei nimimerkki toheltaja). Eli ilmeisesti hihnapyörä on ollut löysässä tai muuten hakannut tapin reijän soikeaksi ja homma on korjattu niin että lyöty jotain täytettä väliin ja ei lainkaan katottu että mihin ajotusmerkit päätyvät.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8571.jpg

 

Löin siis puukolla oikeaan kohtaan ykk merkin ja niinkuin näkyy se on aika viturallaan tuossa hihnapyörässä.

 

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8572.jpg

Posted

Itse asiassa nyt kun mainitsit niin laitoin sen 12v puolalla käyntiin ja annoin puolalle hönkää 12 virtalähteestä joka oli töpselillä seinässä kiinni. Ja ei se auto tietenkään sammunut kun avaimesta käänsi eli piti käydä ottamassa virtalähde irti seinästä että kone sammu. Eli kerta se ensimmäinenkin kun olen sammuttanut auton ottamallä töpselin irti seinästä

Posted

Noniin nyt on sitten koeajo suoritettu lyhyellä pihatiellä ja keskiviikkona olisi tarkoitus mennä katsastamaan.

 

Ja kävin myöskin hakemassa paremmat kaasarien vivustot ettei pallokupit irtoa kun koneen laittaa käymään.

 

Sitten en ole ihan varma mutta omastamielestäni laturi lämpeää yllättävän paljon eli onko ideoita mikä sellaisen voisi aiheuttaa.

Posted

Tuo pitääkin tarkistaa huomenna en nimittäin ainakaan ole ajatellut asiaa lainkaan kun laitoin laturia paikalleen

Posted
Onko se laturi oikeassa asennossa?

Sen pitäisi saada jäähdytysilmaa puhaltimelta puhallinkopassa / laturissa

olevien reikien kautta.

Voisitko valaista lisää tästä asiasta, mulla on luultavasti sama härö.

 

Eli tuuletus tulisi tulla laturin "sisältä" puhallinkopan kautta ilmeisesti?

 

Näinollen laturi ilmeisesti tulee olla jossain tietyssä asennossa tuohon "kiinnityslevyyn" nähden, jolla se tulee puhallin koppaan kiini?

Muistaakseni se ei kyllä sovi kun yhteen asentoon sihen, mutta varmaan muistan väärin.

Posted

Tässä on keskusteltu T3 moottorin laturin kiinnityksestä,poikkeaa T1(kuplan) moottorista täysin.

T:Mikko

Posted

Noniin nyt sit kait selvisi laturi ongelmakin. Eli laturi ja latauksen säädin suli, ei muutakuin palikat vaihtoon ja homma ok.

 

Sitten ei oikein käynyt kunnolla kun ajoin testilenkkiä puuhakilvillä. Se sitten taas johtui siittä että toisen kaasarin vivusto oli irti eli ei ihme ettei oikein kulje ja käy kun toinen kaasari on kokoajan tyhjäkäynnillä.

Posted

Tänään kävin katsastamassa ja kaikki muu ok paitsi maavarasta pomppasi uusintakerta alle 5cm ei kuulemma ole tarpeeksi ;D

Posted

Koko pohja eli taidan tehdä niin että nostan keulaa yhden napsun ja takaa sama juttu.

Posted

Nonni nyt kun on kaikki ongelman latauksen, käynnin ja bensansaanniin kanssa saatu selvitettyä niin auto olisi valmis torpin matkaan ja kilvetkin on haettu leiman kanssa konttorilta.

 

Ainiin ja katsastussetä ei tykännyt 5cm maavarasta niin sekin piti nostaa ylöspäin ja jos totta puhutaan niin oli paljon paremman näköinen matalempana mutta minkäs sille voi

 

 

Eli mitä kaikkea on tultu laiteltua niin.

 

Penkit ja vyöt

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8582.jpg

 

Ovipahvit

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8581.jpg

 

Pyyhkijänvarsi spoilerilla

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8578.jpg

 

Yleiskuvat

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8576.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8577.jpg

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8580.jpg

Posted

Ruotsin reissu on takanapäin ja viat mitä ilmeni matkalla ovat

 

-Kaasarit huonoissa säädöissä tyhjäkäynnillä

-Matkamittari ei toimi

-600km matka ilman radiota on aika tylsä

-oven etutiivisteet kun puuttuu tuulee kivasti jalkoihin

-Bensamittari ei toimi (työn alla)

 

Matkamittarin korjasin jo muut odottelee vielä vuoroaan

 

Ja paluumatkan kolmårdenin tien varrella otin komian kuvankin autosta.

 

8583.jpg

Posted

Heh tais lentää valkosivut heittämättäkin..ruottiin..sori oli pakko..hieno on auto oikeesti,,

 

 

 

Eihän sinun konetta ja sisustaa tarvii vaihtaa.Heitä ne valkosivut naapurin kuuseen ja mattamustat fukit alle ja tontiin ;)Ähtäreitä löydät kun katot nettiautoon myytävät weeveet.
Posted

Kyllä mielessä on käynyt että variantti t34 olis ainakin sellainen mitä ketään ei ole ennen toteuttanut. Mutta ei toi fästback protokaan hassumman näköinen ole.

 

Mutta tästä en kyllä rupea varianttia väsäämään

Posted

Tänään vähän laitoin jotain halpaa kuramattoa lattiamatoiksi ettei nyt ihan peltiä tarttisi koputella ajaessa. Ja ensiviikolla pitäisi varmaan vähän keskustella erään mestan kanssa että mitä tulisi maksamaan neliöpunos matosta tehtynä alkuperäistyylinen mattosarja.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8585.jpg

 

ainiin ja tuli tuo listakin kiilloitettua tuohon kynnykseen.

  • 2 weeks later...
Posted

Nyt on sitten 12v tupakansytkä kännykkälaturille ja navigaattorille. Eli asensin mascotin 6v to 12v dc/dc muuntimen muuttamaan tupakansytkän jännitteen.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8587.jpg

 

 

Aloitin myös ratin maalamisen eli hinkkasin suurimmat epätasaisuudet pois 600 vesipaperilla ja kävin koko ratin karhunkielellä läpi sen jälkeen. Sitten vedin jotain paukkupullo maalia pintaan että näkee kunnolla kaikki tasoitusta vaativat epätasaisuudet. Huomenna olisi sitten tarkoitus vähän paklailla koloja umpeen ja hioda tuo väri tasaiseksi ja sitten ruiskulla auton väriä pintaan varmaan ainakin nelisen kerrosta pitäisi vetäistä että olisi vähän kulutuskestävyyttäkin.

http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/8586.jpg

Posted

vau, näitä ei kyllä näe liikenteessä koskaan, ainakaan täällä kuopion suunnalla en ole ikinä nähnyt. Tulee varmasti komia pirssi. :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...