Guest Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Vanhassa Audi 80 (ja 100?) on levyt myos akselin sisapaassa kuvan tapaan. Quote Link to comment
Sakke Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Vanhassa Audi 80 (ja 100?) on levyt myos akselin sisapaassa kuvan tapaan. Ettei vaan ollu Audi 60? Quote Link to comment
hanski. Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Jousittamaton massa ei ole hyväksi.... tuota voi hiukan parantaa satsaamalla todella kevyisiin (lue ihanan kalliisiin) vanteisiin. ja huomaa kun noita jarruja suurentelet, 15" vanteet ei enää välttämättä mahdu jarrujen takia pyörimään. omassa 17" on minimi noilla mersun laikoilla. Quote Link to comment
JaniM Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Mites K70? Eikös siinä ole kans tai sit katoin joskus huonosti ohimennen. Quote Link to comment
Janne Välilä Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Jos tuo olisi hyvä, niin vormuloissa varmaan olisi tuollainen? Kun se on tullut vastaan vain alfaromussa niin hiukan epäilyttää :-) taitaapi olla vormuloissaki likipiti noin... ainakin hiljan vielä oli:) Quote Link to comment
Guest Kokkis Posted August 25, 2009 Share Posted August 25, 2009 Formuloissa oli 70-luvulla lähes järjestään takalevyt vetoakseleiden sisäpäässä. Olipa Lotuksella samanlainen systeemi edessäkin. Tämä ratkaisu katosi siksi, että 70-luvun lopussa ensisijaiseksi vaatimukseksi tuli mahdollisimman kapea vaihdelaatikko, jotta saatiin taas leveä diffuusori tai siipikotelot. Ja lopulta hiilikuitulevyt ratkaisivat F1:ssä jarrujen paino-ongelmat. Formuloissahan on aina "pienet" jarrut kun sääntö määrää 13" vanteen. Mietin omassa urtsiautossa myös tuota ratkaisua, mutta en keksinyt miten startti mahtuisi enää omalle paikalleen. Formulassa startti on moottorin puolella ja kytkinkoppa tai välilaippa toisenlainen, vaikka itse laatikon kuori on sama. Laitoin sitten omaan autoon perinteisen Mersun levyt ja kolkin navat. Katuautoissa noita on ollut Audeissa, NSU Ro 80:ssä, Citikoissa ym. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 26, 2009 Share Posted August 26, 2009 Mites K70? Eikös siinä ole kans tai sit katoin joskus huonosti ohimennen. Bingo! Quote Link to comment
mikan Posted August 26, 2009 Share Posted August 26, 2009 Onkos kenelläkään kokemusta tälläisistä mustista jarrulevyistä. Saa melkein merkkiin kuin merkkiin ja rei´itetynä, uritettuna tai sekä että. t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted August 27, 2009 Author Share Posted August 27, 2009 Hienot satulan kiinnikkeet. Tee asiallisempi paketti: Osta 944 takatukivarret joista raksit talteen navat ja käsijarrurojut. (Säästä tukivarret tulevaa IRSsittämistä ajatellen.) Osta samanlaiset nelimäntäiset jarrusatulat kuin etusatulasi. Osta uudet (jäähdytetyt, poratut) porschen takajarrulevyt. Nämä rojut menee lähes heittämällä pitkävetariseen swingiperäiseen kuplaan, vain rumpukäsijarrun kanssa pitää hieman askarrella. Poraa etulevyihisi 5*130 pulttijako ja osta 17" CUP 1,2 tai 3 vanteet. Just laitoin kyselyäkin että saisko 944 turbon tukivarret jarruineen, niin vois pikkuhiljaa alkaa rakenteleen takapäätä uusiksi :) Vanteitakin miettinyt, joko 16" tai 17" vanteet, esim boxsterista, 993:sta tai 968:sta. Quote Link to comment
Ketsa Posted August 29, 2009 Share Posted August 29, 2009 Kolkkinavasta lujempaa versiota http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=836170 Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Onkos kenelläkään kokemusta tälläisistä mustista jarrulevyistä. Saa melkein merkkiin kuin merkkiin ja rei´itetynä, uritettuna tai sekä että. t. Mika pinnoite se vaan on, kuten kelta ja viher sekä sinipassivointi. Muutamien jarrutusten jälkeen häviää kitkapinnasta, ja ruostuu samalla tavalla ku maalaamattomatkin parin vuoden sisällä :D näin Passatissa ainakin kävi... Quote Link to comment
Guest Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Jotakin perustietoa aiheesta. http://www.timohapponen.net/mustaus/ Quote Link to comment
mikan Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Onkos kenelläkään kokemusta tälläisistä mustista jarrulevyistä. Saa melkein merkkiin kuin merkkiin ja rei´itetynä, uritettuna tai sekä että. t. Mika pinnoite se vaan on, kuten kelta ja viher sekä sinipassivointi. Muutamien jarrutusten jälkeen häviää kitkapinnasta, ja ruostuu samalla tavalla ku maalaamattomatkin parin vuoden sisällä :D näin Passatissa ainakin kävi... En mä ajatellutkaan että olis läpeensä mustia. :-) Lukeehan tuolla kerran ihan selvästi että passivoidut. Lähinnä vaan sitä että miten laadukkaita nuo on, kun valikoima ainakin näyttää todella laajalta ja saa tosiaan rei´illä, urilla tai molemmilla. t. Mika Quote Link to comment
Lasse Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Toi kerscherin sarja on ihan jees-oloinen. Ainakin käteen tuntui tosi hyvältä. Sen kerran kun pääsin hypistelemään. Mullakin olisi tollanen jos oli rahhoo. Mutta kun ei ole, niin on jotakin muuta. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 31, 2009 Author Share Posted August 31, 2009 Toi kerscherin sarja on ihan jees-oloinen. Ainakin käteen tuntui tosi hyvältä. Sen kerran kun pääsin hypistelemään. Mullakin olisi tollanen jos oli rahhoo. Mutta kun ei ole, niin on jotakin muuta. Etu vai takajarrusarja? No joo, etujarrusarja on ainakin laatuosista tehty, boxsterin originaalisatula ja CNC koneella tehdyt adapterit. Mutta eivätpä nämäkään mene heittämällä paikoilleen, pitää siirtää kiinnityspulttien reikiä 22mm sisäänpäin. Ei mullakaan ihmeemmin rahaa ole, poikamiehenä oon vain pitkään säästänyt näihin rahaa :D Quote Link to comment
aki Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Laadukkaita ovat taatusti molemmat, mutta ei toi yksimäntäinen takajarrusetti voi kovin hyvin balanssissa olla noiden nelimäntäisten boxterin satuloiden kanssa. Aki Toi kerscherin sarja on ihan jees-oloinen. Ainakin käteen tuntui tosi hyvältä. Sen kerran kun pääsin hypistelemään. Mullakin olisi tollanen jos oli rahhoo. Mutta kun ei ole, niin on jotakin muuta. Etu vai takajarrusarja? No joo, etujarrusarja on ainakin laatuosista tehty, boxsterin originaalisatula ja CNC koneella tehdyt adapterit. Mutta eivätpä nämäkään mene heittämällä paikoilleen, pitää siirtää kiinnityspulttien reikiä 22mm sisäänpäin. Ei mullakaan ihmeemmin rahaa ole, poikamiehenä oon vain pitkään säästänyt näihin rahaa :D Quote Link to comment
hanski. Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 kannataa ihan suosiolla laittaa säädettävä venttiili väliin, muuten et saa noista jarruista kaikkea hyötyä irti Quote Link to comment
-Alex- Posted August 31, 2009 Author Share Posted August 31, 2009 Jep, niin kannattaa. Quote Link to comment
hanski. Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 tuolta ostin oman: http://www.lautamakimotorsport.fi/jarrut.htm tais olla outlaw-merkkinen, säädettävä venttiili. hyvin toimiva kapistus, voisin uskaaltaa suositella jopa.. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 31, 2009 Author Share Posted August 31, 2009 HotMatsilla on nupista säädettävä, ties kenen tekemä No, takapään osien tilailu on aloitettu pikkuhiljaa....Hitsattavat IRS kiinnikkeet puslineen on tilattu. Possun vanteita ja 944:n alutukivarsia on etitty, pari vaihtoehtoa on jo löytynyt. Uusia vanhoja, eli viimekesänä hankittuja ajamattomia 16" renkaita kaupataan, ja jää myös ylimääräiseksi "porschelook" vanteet. Quote Link to comment
aki Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Tuosta sofort kaufen ja jarruongelmat on hoidossa + paljon muuta, eikä olis muilla... No, takapään osien tilailu on aloitettu pikkuhiljaa....Hitsattavat IRS kiinnikkeet puslineen on tilattu. Possun vanteita ja 944:n alutukivarsia on etitty, pari vaihtoehtoa on jo löytynyt. Uusia vanhoja, eli viimekesänä hankittuja ajamattomia 16" renkaita kaupataan, ja jää myös ylimääräiseksi "porschelook" vanteet. Quote Link to comment
-Alex- Posted August 31, 2009 Author Share Posted August 31, 2009 Tuosta sofort kaufen ja jarruongelmat on hoidossa + paljon muuta, eikä olis muilla... No, takapään osien tilailu on aloitettu pikkuhiljaa....Hitsattavat IRS kiinnikkeet puslineen on tilattu. Possun vanteita ja 944:n alutukivarsia on etitty, pari vaihtoehtoa on jo löytynyt. Uusia vanhoja, eli viimekesänä hankittuja ajamattomia 16" renkaita kaupataan, ja jää myös ylimääräiseksi "porschelook" vanteet. Siinäpä se onkin, tuosta ei pysty paljoa hyödyntään, kuin jarrulevyt ja satulat...edullisemmin löytyy 944 turbon alutukivarsia 4-mäntäisine satuloineen ja on lähes bolt-on IRS kuplaan. Quote Link to comment
ARTO Posted August 31, 2009 Share Posted August 31, 2009 Melkoisen bolt-on kun levittävät takajousitusta melkoisen reippaasti, siis nämä alumiiniset 944 takatukivarret. Oletkos ottanut tämän vanne/lokasuojalaskuissa jo huomioon? Quote Link to comment
mikko k Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Melkoisen bolt-on kun levittävät takajousitusta melkoisen reippaasti, siis nämä alumiiniset 944 takatukivarret. Oletkos ottanut tämän vanne/lokasuojalaskuissa jo huomioon? Niitäkin on kahdella offsetilla. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 1, 2009 Author Share Posted September 1, 2009 On jo leveät lokasuojat, ja takana tällähetkellä 225/50 16 renkaat 7,5" et38 vanteilla, tilaa tulla ulospäin 6-7cm vielä. Hakusassa 8-9" porschen 17" vanne, jonka päälle 235-245/40 17 rengas. Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Kuten jo aiemmin myös kerroin -Alex-:lle yv:ssä turbo 944 tukivarret ovat muuten ihan bolt-on mutta sisä puslaa joutuu hieman kikkailla. Kyseiset tukivarret myös kuten jo yllä mainittiin levittävät n. 70mm per sivu. Tästä linkistä sen puslan sovitus selviää parhaiten: 944 turbo Irssittäminen. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 1, 2009 Author Share Posted September 1, 2009 Jeps, onhan noita linkkejä jo tullut kaivettua, että tiedon ja tuskan määrä on vähän kasvanut :) Kasvaakohan jo 85 mallisten 944 turbon tukivarsillakin raideväli 70mm per puoli? Kuvan kuplassa on porschen 18x10 vanteet takana, 60mm leveämmät lokasuojat, tosin en tiedä että onko 944 alu vai terästukivarret tässä autossa. http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... sc&start=0 Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Varhais turbon (alutukivarret) tais levittää vain n. 25mm. Täältäkin löytyy noista paljon tietoa: http://www.germanlook.net/forums/ ja täältä: http://www.germanlook.net/html/content/ ... egory=tech Quote Link to comment
-Alex- Posted September 1, 2009 Author Share Posted September 1, 2009 Sellaiset olis tiedossakin, siis 85 malliset tukivarret jarruosineen. Aarnio racingilta löytyisi 97' Boxsterin 17" vanteet renkaineen 800 eurolla...varmaankin takavanteet tuossa sarjassa leveämmät? Quote Link to comment
Ketsa Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Varhais turbon (alutukivarret) tais levittää vain n. 25mm. Jep, mulla on peltiset ja varhais turbot tallissa ja silmällä eroa voi olla tuo 25mm, mutta ei todellakaan likikään 70mm. Quote Link to comment
-Alex- Posted October 6, 2009 Author Share Posted October 6, 2009 Jep, kohta alkaa tätäkin rojektia varten oleen kaikki tavarat..Menin sitten ostamaan kohtuuedullisesti myös vapari 944:sen latat ja jouset. Toki olisi voinut vanhoihin swingin lattoihin tehdä uudet reijät jne, mutta näissä possun latoissa on säätö myös mukana. Jos sitten puhaltais ja sähkösinkityksessä käyttäis latat. Kuvan latat ei oo mun, mutta kans on uudelleenpinnoitetut 944:sen latat. Hiukan tietoa löytyy täältä jos meinaa suunnitella laittavansa jarruja ja 944:sen tukivarsia: http://www.vdubengineering.com/ Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 tallista löytyy alumiiniset 944 turbon varret napoineen. Levittää mitaten 30mm kuplan peltiseen verrattuna. kuvassa siis vasemmalla 951 alkuiset 86-> Turbon/S2 varret, oikealla 911 Carreran tukivarsi. Quote Link to comment
Guest Variant Posted April 9, 2011 Share Posted April 9, 2011 Myykö joku suomalaisista vauhtikaupoista amerikkalaisia Jamar osia, kuten levyjarruja? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.