Jump to content

Taakse levyjarrut?


Recommended Posts

Jousittamaton massa ei ole hyväksi....

tuota voi hiukan parantaa satsaamalla todella kevyisiin (lue ihanan kalliisiin) vanteisiin.

ja huomaa kun noita jarruja suurentelet, 15" vanteet ei enää välttämättä mahdu jarrujen takia pyörimään.

omassa 17" on minimi noilla mersun laikoilla.

Link to comment
Guest Kokkis

Formuloissa oli 70-luvulla lähes järjestään takalevyt vetoakseleiden sisäpäässä. Olipa Lotuksella samanlainen systeemi edessäkin. Tämä ratkaisu katosi siksi, että 70-luvun lopussa ensisijaiseksi vaatimukseksi tuli mahdollisimman kapea vaihdelaatikko, jotta saatiin taas leveä diffuusori tai siipikotelot. Ja lopulta hiilikuitulevyt ratkaisivat F1:ssä jarrujen paino-ongelmat. Formuloissahan on aina "pienet" jarrut kun sääntö määrää 13" vanteen.

Mietin omassa urtsiautossa myös tuota ratkaisua, mutta en keksinyt miten startti mahtuisi enää omalle paikalleen. Formulassa startti on moottorin puolella ja kytkinkoppa tai välilaippa toisenlainen, vaikka itse laatikon kuori on sama. Laitoin sitten omaan autoon perinteisen Mersun levyt ja kolkin navat.

Katuautoissa noita on ollut Audeissa, NSU Ro 80:ssä, Citikoissa ym.

Link to comment
Hienot satulan kiinnikkeet.

 

 

 

 

 

Tee asiallisempi paketti:

 

Osta 944 takatukivarret joista raksit talteen navat ja käsijarrurojut. (Säästä tukivarret tulevaa IRSsittämistä ajatellen.)

Osta samanlaiset nelimäntäiset jarrusatulat kuin etusatulasi.

Osta uudet (jäähdytetyt, poratut) porschen takajarrulevyt.

 

Nämä rojut menee lähes heittämällä pitkävetariseen swingiperäiseen kuplaan, vain rumpukäsijarrun kanssa pitää hieman askarrella.

 

Poraa etulevyihisi 5*130 pulttijako ja osta 17" CUP 1,2 tai 3 vanteet.

 

 

Just laitoin kyselyäkin että saisko 944 turbon tukivarret jarruineen, niin vois pikkuhiljaa alkaa rakenteleen takapäätä uusiksi :) Vanteitakin miettinyt, joko 16" tai 17" vanteet, esim boxsterista, 993:sta tai 968:sta.

Link to comment
Guest Toheltaja
Onkos kenelläkään kokemusta tälläisistä mustista jarrulevyistä. Saa melkein merkkiin kuin merkkiin ja rei´itetynä, uritettuna tai sekä että.

 

t. Mika

 

 

pinnoite se vaan on, kuten kelta ja viher sekä sinipassivointi. Muutamien jarrutusten jälkeen häviää kitkapinnasta, ja ruostuu samalla tavalla ku maalaamattomatkin parin vuoden sisällä :D näin Passatissa ainakin kävi...

Link to comment
Onkos kenelläkään kokemusta tälläisistä mustista jarrulevyistä. Saa melkein merkkiin kuin merkkiin ja rei´itetynä, uritettuna tai sekä että.

 

t. Mika

 

 

pinnoite se vaan on, kuten kelta ja viher sekä sinipassivointi. Muutamien jarrutusten jälkeen häviää kitkapinnasta, ja ruostuu samalla tavalla ku maalaamattomatkin parin vuoden sisällä :D näin Passatissa ainakin kävi...

 

En mä ajatellutkaan että olis läpeensä mustia. :-)

Lukeehan tuolla kerran ihan selvästi että passivoidut. Lähinnä vaan sitä että miten laadukkaita nuo on, kun valikoima ainakin näyttää todella laajalta ja saa tosiaan rei´illä, urilla tai molemmilla.

 

t. Mika

Link to comment
Toi kerscherin sarja on ihan jees-oloinen. Ainakin käteen tuntui tosi hyvältä. Sen kerran kun pääsin hypistelemään.

 

Mullakin olisi tollanen jos oli rahhoo. Mutta kun ei ole, niin on jotakin muuta.

 

Etu vai takajarrusarja?

 

No joo, etujarrusarja on ainakin laatuosista tehty, boxsterin originaalisatula ja CNC koneella tehdyt adapterit. Mutta eivätpä nämäkään mene heittämällä paikoilleen, pitää siirtää kiinnityspulttien reikiä 22mm sisäänpäin.

 

Ei mullakaan ihmeemmin rahaa ole, poikamiehenä oon vain pitkään säästänyt näihin rahaa :D

Link to comment

Laadukkaita ovat taatusti molemmat, mutta ei toi yksimäntäinen takajarrusetti voi kovin hyvin balanssissa olla noiden nelimäntäisten boxterin satuloiden kanssa.

 

Aki

 

Toi kerscherin sarja on ihan jees-oloinen. Ainakin käteen tuntui tosi hyvältä. Sen kerran kun pääsin hypistelemään.

 

Mullakin olisi tollanen jos oli rahhoo. Mutta kun ei ole, niin on jotakin muuta.

 

Etu vai takajarrusarja?

 

No joo, etujarrusarja on ainakin laatuosista tehty, boxsterin originaalisatula ja CNC koneella tehdyt adapterit. Mutta eivätpä nämäkään mene heittämällä paikoilleen, pitää siirtää kiinnityspulttien reikiä 22mm sisäänpäin.

 

Ei mullakaan ihmeemmin rahaa ole, poikamiehenä oon vain pitkään säästänyt näihin rahaa :D

Link to comment

HotMatsilla on nupista säädettävä, ties kenen tekemä

 

4499-20.jpg

 

No, takapään osien tilailu on aloitettu pikkuhiljaa....Hitsattavat IRS kiinnikkeet puslineen on tilattu. Possun vanteita ja 944:n alutukivarsia on etitty, pari vaihtoehtoa on jo löytynyt. Uusia vanhoja, eli viimekesänä hankittuja ajamattomia 16" renkaita kaupataan, ja jää myös ylimääräiseksi "porschelook" vanteet.

Link to comment

Tuosta sofort kaufen ja jarruongelmat on hoidossa + paljon muuta, eikä olis muilla...

 

No, takapään osien tilailu on aloitettu pikkuhiljaa....Hitsattavat IRS kiinnikkeet puslineen on tilattu. Possun vanteita ja 944:n alutukivarsia on etitty, pari vaihtoehtoa on jo löytynyt. Uusia vanhoja, eli viimekesänä hankittuja ajamattomia 16" renkaita kaupataan, ja jää myös ylimääräiseksi "porschelook" vanteet.

Link to comment
Tuosta sofort kaufen ja jarruongelmat on hoidossa + paljon muuta, eikä olis muilla...

 

No, takapään osien tilailu on aloitettu pikkuhiljaa....Hitsattavat IRS kiinnikkeet puslineen on tilattu. Possun vanteita ja 944:n alutukivarsia on etitty, pari vaihtoehtoa on jo löytynyt. Uusia vanhoja, eli viimekesänä hankittuja ajamattomia 16" renkaita kaupataan, ja jää myös ylimääräiseksi "porschelook" vanteet.

 

Siinäpä se onkin, tuosta ei pysty paljoa hyödyntään, kuin jarrulevyt ja satulat...edullisemmin löytyy 944 turbon alutukivarsia 4-mäntäisine satuloineen ja on lähes bolt-on IRS kuplaan.

Link to comment

Jeps, onhan noita linkkejä jo tullut kaivettua, että tiedon ja tuskan määrä on vähän kasvanut :) Kasvaakohan jo 85 mallisten 944 turbon tukivarsillakin raideväli 70mm per puoli?

 

Kuvan kuplassa on porschen 18x10 vanteet takana, 60mm leveämmät lokasuojat, tosin en tiedä että onko 944 alu vai terästukivarret tässä autossa.

 

DSC01888.jpg

 

DSC01882.jpg

 

 

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... sc&start=0

Link to comment
  • 1 month later...

Jep, kohta alkaa tätäkin rojektia varten oleen kaikki tavarat..Menin sitten ostamaan kohtuuedullisesti myös vapari 944:sen latat ja jouset. Toki olisi voinut vanhoihin swingin lattoihin tehdä uudet reijät jne, mutta näissä possun latoissa on säätö myös mukana. Jos sitten puhaltais ja sähkösinkityksessä käyttäis latat.

 

Kuvan latat ei oo mun, mutta kans on uudelleenpinnoitetut 944:sen latat.

 

springplateassembly.jpg

 

 

Hiukan tietoa löytyy täältä jos meinaa suunnitella laittavansa jarruja ja 944:sen tukivarsia:

 

http://www.vdubengineering.com/

Link to comment
Guest Toheltaja

tallista löytyy alumiiniset 944 turbon varret napoineen. Levittää mitaten 30mm kuplan peltiseen verrattuna.

 

kuvassa siis vasemmalla 951 alkuiset 86-> Turbon/S2 varret, oikealla 911 Carreran tukivarsi.

post-146-1388836149915_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...