Jump to content

Lämmönvaihtimet


Pasi

Recommended Posts

Eli jos mä laitan laipalliset j-putket ja kärmeksen nii saako laitettua entisiä lämmönvaihtimia paikolleen?? Aloittelijan viisaita kysymyksiä :)

 

j-putket korvaa nimenomaan lämmönvaihtimet... eli ei saa... alkuperäiset lämmönvaihtimet saa kyllä sopimaan kärmeksen kanssa jos se ei ole laipallista mallia... oletan nyt että asennat niitä tuohon 1600 koneeseen joka lukee sun tuiedoissa... kiinteellä laturinjalalla olevista 1200 ei ole tietoa... viisammat jatkakoon...

Link to comment

käytät niitä alkuperäsiä lämmönvaihtimia sen kärmeksen kanssa... jos ne on siis ehjät tai teet niinkuin allekirjoittanut ja asennat webaston ei tartte palella eikä koskaan ole ikkunat sumeena...

 

 

eli jos haluat pitää ne alkuperäiset lämmövaihtimet niin käytä tuontyyppistä kärmestä äläkä osta niitä J-putkia (lämmönvaihtimet ajaa saman asian ja saat sitä kaupaamaasi lämpöä)

 

kuva

5880.jpg

 

 

Vesa

Link to comment

Onhan nuo nätin näköisiä ja varmaan hintaakin on ihan mukavasti.. En ole tosiaan laittamassa isoa putkistoa. Ajattelin nyt kuitenki laittaa tälläisen: käärmeenpesäputkisto, 1 3/8" (35mm) ja sitten ne laipalliset j-putket. Talvella en tule kuitenkaan ajamaan tällä autolla niin ei se lämpö niin oleellista ole, mutta jos kesällä sattuu olemaan vähän kosteampi / viileämpi ilma niin miten sen huurteen poiston järjestäis tuulilasille?

Link to comment

mikä perusteena sille että haluat nuo laipalliset J-putket?? tuon kokosen kärmeksen kanssa sais vakio vaihtimetkin toimimaan...

 

ei tarttis kikkailla millään sähköpuhallin kikkailuilla...

 

vaikka tosiaan jos on ylimäärästä investoida ni laita se webasto itse en ainakaan takaisin entiseen palaisi on se sen verran mukava aamusella pamauttaa tulille ei tuu vilu ja ikkunoista näkee kelillä ku kelillä...

Link to comment

Koska vaihtimet oli niin heikossa hapessa, kuvaa ei nyt oo laittaa niistä.. Vaikka kirjotin alussa että "entisiä vaihtimia paikalleen" niin tarkoitus oli alkuperäisiä.. Ja kärmeksen + j-putket ja vaimentimen saa 200€. Taitaa tuo moottori viedä suurimman osan mun budjetista nii ei olis vara laittaa webastoa. Minkälaista sähköpuhallinta tuohon vois laittaa?

Link to comment
No niitä "webastojahan" irtoo kuplaa huntilla että halvempi melkee ku se pari J-putkia ;)

 

meikäläinen puhui ihan oikeasta webastosta ;) saahan niitäkin väliin edukkaasti muttei kyllä ihan huntilla irtoa... voihan toki halutessaan laittaa 30vuotta vanhan eberin ja arpoa sen kanssa... kannattaa ainakin pitää vakuutukset kunnossa... tosin huollettuna sellainenkin taitaa olla ihan pätevä vehje... varaosien saanti voi olla vaan nihkeetä...

 

miten vaan...

 

Vesa

Link to comment

Jos kuplalla on tarkoitus ajella viilempinä kuukausina/aamuina kuten jo nyt tuppaa olemaan, niin mikään ei voita edes sitä pientä lämmön hönkäystä kabiiniin. Viimeistelee kyllä kuplalla ajelun tälläisinä "välivuodenaikoina"

 

Toisaalta aivan sama tuleeko se lämpö vaihtimsita, webastosta, muusta lämmittimestä.

 

Ja noista "satasen" ebereistä/webastoista ei yleensä saa kuin harmaita hiuksia jos ei osaa/jaksa noita rempata/huoltaa.

 

Laita vaan perinteiset lämmönvaihtimet jos ja kun kannet jää vakioventtiilikoolle. Uusilla vaihtimilla/käärmeenpesällä ei ole tiivistysongelmia. Sitten kun on valmis laittamaan rahaa enemmän, hienoimmin muutoksin.

Link to comment

Hyvä kommentti artolta =) Yleensä puoli-ilmaisista (lue vanhoista resuista) ebereistä ei saa kuin harmia, ellei ole innostusta ja taitoa rapata niitä kuntoon.

 

Lämmönvaihtimet ovat sinällään ihan kivat näin syksyllä, itelläkin oli sellaiset nuorempana, ennnenkuin siirryin +41mm merged pakosarjoihin.

Link to comment
  • 8 years later...

Onko kellään noita csp:n vaihtimia käytössä, onko hintansa väärtit?,

tarkoitus on laittaa lämmönvaihtimet kiinni ja alkuperäinen toinen on hyvä ja toista joutuisi hitsailemaan kasaan. Kone vaihtuu myöhemmin isompaan ja tulee isolla 42mm putkistolla ja varustetaan myös vaihtimilla,kannattaako satsata 500€ vaihtimiin????

Link to comment

CSP;n sorsat välttää jotenkuten kesäkäytössä mutta tuottavat varmaan puolet viileämpää kuin orkkis sorsat.

 

Orkkis sorsista voi tehdä virtaavammat itse. Putki alumiinimöykyn sisällä on isompi kuin näkyvät putket. Eli pientä alumiinin lyhennystä molemmista päistä ja virtaavammista j-putkista vastaavat tilalle. Mulla ollut juniksessa kahdet, virtasivat ja lämmittivät hyvin. Vaatii vaan hyvän hitsarin ettei jää huokoista saumaa josta pakokaasu pääsee vuotamaan sorsan sisälle ja kabiiniin. Vaatii käsitöitä mutta jos on taitoa ja aikaa niin kyllä siinä useamman satasen säästää.

  • Like 2
Link to comment
  • 4 years later...

Alkuperäistyyppisissä vaihtimissahan läppä suljettuna sisään puhallettu ilma tulee ulos sieltä läpän vieressä olevasta aukosta. Mikä on tämän läpipuhalluksen tarkoitus? Ettei putki sisällä sula? Olen tekemässä vaihtimia j-putken ympärille niin mietin onko tämä ominaisuus pakollinen. Alkuperäistyyppiset vaihtimet ei nyt käy. 

Link to comment

Ok, eli tämä ominaisuus olisi hyvä olla. Yhtenä ajatuksena oli käyttää nelkun koneissa käytettyjä läppiä, nehän on irrallaan lämmönvaihtimista. Tai ehkä sen voisi toteuttaa sähköisillä pakoputkiston ns.cutout venttiileillä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...