Pasi Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Eli jos mä laitan laipalliset j-putket ja kärmeksen nii saako laitettua entisiä lämmönvaihtimia paikolleen?? Aloittelijan viisaita kysymyksiä :) Quote Link to comment
vesav Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Eli jos mä laitan laipalliset j-putket ja kärmeksen nii saako laitettua entisiä lämmönvaihtimia paikolleen?? Aloittelijan viisaita kysymyksiä :) j-putket korvaa nimenomaan lämmönvaihtimet... eli ei saa... alkuperäiset lämmönvaihtimet saa kyllä sopimaan kärmeksen kanssa jos se ei ole laipallista mallia... oletan nyt että asennat niitä tuohon 1600 koneeseen joka lukee sun tuiedoissa... kiinteellä laturinjalalla olevista 1200 ei ole tietoa... viisammat jatkakoon... Quote Link to comment
Pasi Posted September 18, 2009 Author Share Posted September 18, 2009 Joo tarkoitus olis asentaa tuohon 1600cc koneeseen ne.. eli sen jälkeen ei puhaltais lämmintä ilmaa. Oisko siihen mitään konstia saaha tulemaan sitä lämmintä ilmaa sinne hyttiin? Quote Link to comment
vesav Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 käytät niitä alkuperäsiä lämmönvaihtimia sen kärmeksen kanssa... jos ne on siis ehjät tai teet niinkuin allekirjoittanut ja asennat webaston ei tartte palella eikä koskaan ole ikkunat sumeena... eli jos haluat pitää ne alkuperäiset lämmövaihtimet niin käytä tuontyyppistä kärmestä äläkä osta niitä J-putkia (lämmönvaihtimet ajaa saman asian ja saat sitä kaupaamaasi lämpöä) kuva Vesa Quote Link to comment
Tanhis Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Ja on olemassa myös isompihalkaisijaisella putkella varustettuja lämmönvaihtimia. Jos meinaa että orkkisvaihtimissa on liian pieni pilli. Että sen takia pitäisi korvata j-putkilla. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Löytyy näitä merged pakosarjoillekin lämmönvaihtimia, vai pitäisikö sanoa että merged pakosarjoja lämmönvaihtimille. ovat vaan aika tyyriitä, mikäli haluaa ison putkiston ja lämmönvaihtimet Quote Link to comment
mikan Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Jos maksaa, niin on kyllä nätin näköisiäkin. t. Mika Quote Link to comment
Pasi Posted September 18, 2009 Author Share Posted September 18, 2009 Onhan nuo nätin näköisiä ja varmaan hintaakin on ihan mukavasti.. En ole tosiaan laittamassa isoa putkistoa. Ajattelin nyt kuitenki laittaa tälläisen: käärmeenpesäputkisto, 1 3/8" (35mm) ja sitten ne laipalliset j-putket. Talvella en tule kuitenkaan ajamaan tällä autolla niin ei se lämpö niin oleellista ole, mutta jos kesällä sattuu olemaan vähän kosteampi / viileämpi ilma niin miten sen huurteen poiston järjestäis tuulilasille? Quote Link to comment
vesav Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 mikä perusteena sille että haluat nuo laipalliset J-putket?? tuon kokosen kärmeksen kanssa sais vakio vaihtimetkin toimimaan... ei tarttis kikkailla millään sähköpuhallin kikkailuilla... vaikka tosiaan jos on ylimäärästä investoida ni laita se webasto itse en ainakaan takaisin entiseen palaisi on se sen verran mukava aamusella pamauttaa tulille ei tuu vilu ja ikkunoista näkee kelillä ku kelillä... Quote Link to comment
Pasi Posted September 18, 2009 Author Share Posted September 18, 2009 Koska vaihtimet oli niin heikossa hapessa, kuvaa ei nyt oo laittaa niistä.. Vaikka kirjotin alussa että "entisiä vaihtimia paikalleen" niin tarkoitus oli alkuperäisiä.. Ja kärmeksen + j-putket ja vaimentimen saa 200€. Taitaa tuo moottori viedä suurimman osan mun budjetista nii ei olis vara laittaa webastoa. Minkälaista sähköpuhallinta tuohon vois laittaa? Quote Link to comment
vesav Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 sellanen pieni 12v imukuppi lämpöpuhallin kelpaa katsastus sedälle mutta mutta onko siitä muuhun itsellä kun ei kokemusta... Quote Link to comment
Gerbiili Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 No niitä "webastojahan" irtoo kuplaa huntilla että halvempi melkee ku se pari J-putkia ;) Quote Link to comment
vesav Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 No niitä "webastojahan" irtoo kuplaa huntilla että halvempi melkee ku se pari J-putkia ;) meikäläinen puhui ihan oikeasta webastosta ;) saahan niitäkin väliin edukkaasti muttei kyllä ihan huntilla irtoa... voihan toki halutessaan laittaa 30vuotta vanhan eberin ja arpoa sen kanssa... kannattaa ainakin pitää vakuutukset kunnossa... tosin huollettuna sellainenkin taitaa olla ihan pätevä vehje... varaosien saanti voi olla vaan nihkeetä... miten vaan... Vesa Quote Link to comment
ARTO Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Jos kuplalla on tarkoitus ajella viilempinä kuukausina/aamuina kuten jo nyt tuppaa olemaan, niin mikään ei voita edes sitä pientä lämmön hönkäystä kabiiniin. Viimeistelee kyllä kuplalla ajelun tälläisinä "välivuodenaikoina" Toisaalta aivan sama tuleeko se lämpö vaihtimsita, webastosta, muusta lämmittimestä. Ja noista "satasen" ebereistä/webastoista ei yleensä saa kuin harmaita hiuksia jos ei osaa/jaksa noita rempata/huoltaa. Laita vaan perinteiset lämmönvaihtimet jos ja kun kannet jää vakioventtiilikoolle. Uusilla vaihtimilla/käärmeenpesällä ei ole tiivistysongelmia. Sitten kun on valmis laittamaan rahaa enemmän, hienoimmin muutoksin. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Hyvä kommentti artolta =) Yleensä puoli-ilmaisista (lue vanhoista resuista) ebereistä ei saa kuin harmia, ellei ole innostusta ja taitoa rapata niitä kuntoon. Lämmönvaihtimet ovat sinällään ihan kivat näin syksyllä, itelläkin oli sellaiset nuorempana, ennnenkuin siirryin +41mm merged pakosarjoihin. Quote Link to comment
mite^ Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Mitäs tuo lämmönvaihdin pitää sisällään? eikös tuota koteloa vois tuusata isomma j-putken päälle? Quote Link to comment
vesav Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 alkuperäsissä on putkenympärillä alumiinista valetut rivat, joten vaikeaksi voipi mennä ellei sitten tee jotain uusia ripoja isompiin putkiin... vaikka voishan se pelkkä j-tuubikin hieman lämpöä luovuttaa :) Quote Link to comment
JM Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Noi isommat lämmönvaihtimet on ihan normi(jos 42-50mm on normi) j-putken päälle vedetty toi stanu pelti kuori. Lämmittää mitä lämmittää. Quote Link to comment
sleepercooler Posted February 17, 2018 Share Posted February 17, 2018 Onko kellään noita csp:n vaihtimia käytössä, onko hintansa väärtit?, tarkoitus on laittaa lämmönvaihtimet kiinni ja alkuperäinen toinen on hyvä ja toista joutuisi hitsailemaan kasaan. Kone vaihtuu myöhemmin isompaan ja tulee isolla 42mm putkistolla ja varustetaan myös vaihtimilla,kannattaako satsata 500€ vaihtimiin???? Quote Link to comment
Art_Zi Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 (edited) .... Edited February 19, 2018 by Art_Zi Quote Link to comment
non-hippy Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Kyllä näitä lämmönvaihtimia näköjään joku askartelee. Kuva jostain netistä löytynyt. Varmaan parempi lämmitysteho kuin ei mitään. Quote Link to comment
ARTO Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Oho, tuossa muutama tunti mennyt... Käsityötä parhaimmillaan. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 CSP;n sorsat välttää jotenkuten kesäkäytössä mutta tuottavat varmaan puolet viileämpää kuin orkkis sorsat. Orkkis sorsista voi tehdä virtaavammat itse. Putki alumiinimöykyn sisällä on isompi kuin näkyvät putket. Eli pientä alumiinin lyhennystä molemmista päistä ja virtaavammista j-putkista vastaavat tilalle. Mulla ollut juniksessa kahdet, virtasivat ja lämmittivät hyvin. Vaatii vaan hyvän hitsarin ettei jää huokoista saumaa josta pakokaasu pääsee vuotamaan sorsan sisälle ja kabiiniin. Vaatii käsitöitä mutta jos on taitoa ja aikaa niin kyllä siinä useamman satasen säästää. 2 Quote Link to comment
MU Posted February 6, 2023 Share Posted February 6, 2023 Alkuperäistyyppisissä vaihtimissahan läppä suljettuna sisään puhallettu ilma tulee ulos sieltä läpän vieressä olevasta aukosta. Mikä on tämän läpipuhalluksen tarkoitus? Ettei putki sisällä sula? Olen tekemässä vaihtimia j-putken ympärille niin mietin onko tämä ominaisuus pakollinen. Alkuperäistyyppiset vaihtimet ei nyt käy. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted February 6, 2023 Share Posted February 6, 2023 Alkuperäisjärjestelmässä läpipuhalluksen tarkoitus on kuljettaa lämpöä pois kansista, lämmönvaihtimien kautta. 1 Quote Link to comment
MU Posted February 6, 2023 Share Posted February 6, 2023 Ok, eli tämä ominaisuus olisi hyvä olla. Yhtenä ajatuksena oli käyttää nelkun koneissa käytettyjä läppiä, nehän on irrallaan lämmönvaihtimista. Tai ehkä sen voisi toteuttaa sähköisillä pakoputkiston ns.cutout venttiileillä. Quote Link to comment
Lasse Posted February 6, 2023 Share Posted February 6, 2023 https://www.ahnendorp.com/Beetle-typ-1-engineparts-and-machining/Exhaust/Heaterboxes-VW-Beetle-High-Performance--Set.html Pin-koodi ja ok Quote Link to comment
MU Posted February 6, 2023 Share Posted February 6, 2023 Joo, pin koodia käytetty jo aiemmin mutta ongelmana on tilanahtaus näiden orkkis tyylisten vaihtimien kanssa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.