-Alex- Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Tohtisiko jättää uuden koneen ensikäynnistyksen ensi kevääksi? Vai kuivuukohan tuo? :D Talli on kylmä, mutta viiman ja lumen pitävä :) Tarkoituksena olisi ollut että viikon sisällä yrittäisin saada nokka-akselin sisäänajettua, mutta taitaa siirtyä yli viikolla ja pian nostetaan kori rungolta jne. Quote Link to comment
DOODAH Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Tohtisiko jättää uuden koneen ensikäynnistyksen ensi kevääksi? Vai kuivuukohan tuo? :D Talli on kylmä, mutta viiman ja lumen pitävä :) Tarkoituksena olisi ollut että viikon sisällä yrittäisin saada nokka-akselin sisäänajettua, mutta taitaa siirtyä yli viikolla ja pian nostetaan kori rungolta jne. ..kuivuu se. nokkarasva menee kokkareille jne, ei muuta kun käyntiin vaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 28, 2009 Author Share Posted September 28, 2009 Joo, pitääpä laittaa sille mallille että ensvkloppun saa pöräytttää käyntiin. Eihän siitä montaa osaa puutu enään. vent koneiston geometriatkin katottu ja tönärit katkaistu mittaan jne. Jospa sais jo torstaina koneen paikoilleen, sais vain ti tai ke pari tiivistettä. Quote Link to comment
vesav Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 laitaan vähän aihetta... tosta nokan sisäänajosta niin voikos sen suorittaa mekaanisesti moottoria pyörittämällä vai onko pakko koneen käydä? lookisesti ajateltuna voisi sisäänajon toteuttaa niin että sähkömoottorilla pyörittää konetta tarvittavalla nopeudella hihnapyörästä... ilman tulppia, mutta muuten kone kasassa... eikös tämä olis toimiva tyyli? kyselen siksi koska tulee uuteen koneeseen ruisku ja se on kuitenkin niin sekasin alkuunsa ettei sisäänajo onnistu... vesa Quote Link to comment
-Alex- Posted September 28, 2009 Author Share Posted September 28, 2009 Kone täytyy käydä kyllä että voi nokka-akselin sisäänajaa, vastinpinnat eivät muuten hiou / kovetu kohdilleen, tai mikä se termi nyt ikinä onkaan. Moottorissa pitää olla tällöin 2000-2500 rpm verrran kierroksia. Quote Link to comment
Ketsa Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 vesav:n idea kuulostaisi mielenkiintoiselta. Miksei tuo oikeasti toimisi? Sähkömoottorilla pyörittää siten, että "hengetön" motti pyörii 2500-3000rpm => On öljynpaineet, venttiilijousilta tuleva kuorma on sama kuin oikeasti käydessä, puuttuuko joitain? Quote Link to comment
mikan Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 vesav:n idea kuulostaisi mielenkiintoiselta. Miksei tuo oikeasti toimisi? Sähkömoottorilla pyörittää siten, että "hengetön" motti pyörii 2500-3000rpm => On öljynpaineet, venttiilijousilta tuleva kuorma on sama kuin oikeasti käydessä, puuttuuko joitain? Jos ei öljyn tarvi lämmetä? t. Mika Quote Link to comment
-tipi- Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Miten estää ettei tulppien reijistä mene shaissea koneeseen? Aika puhina kuitenki kävis puristus- ja työtahdella? Quote Link to comment
-Alex- Posted September 28, 2009 Author Share Posted September 28, 2009 Tuostapa tuli mieleenkin..eikö gene berg aikoinaan ole tehnyt sellaisen moottorin/moottorinpuolikkaan, missä pyöritetään isohkolla sähkömoottorilla nokka-akselia joko suoraan tai kampuran välityksellä. Mulla on jossain bergin hinnastossa sellainen tarina. Vaati tosiaan vain isohkon sähkömoottorin pyörittään, eli ei riitä mikään 750w makita välttämättä :D Quote Link to comment
henryf Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Itse olen viimeaikoina ajanut nokat sisään siten että nokka ja nostajat vanhaan lohkoon, josta on kaikki reijät tulpattu. Öljyä niin paljon että paketti on öljyssä ja porakoneella pyöritetään n. 30min. Kannet ovat vakiot samoin keinut. Keinuja / venttiilejä välillä tippakannulla rasvannu. Tuolleen on hyvin toiminnu. Oikea kone kasaan (K800 jouset) ja kieppumaan 9000RPM. Toimii. Quote Link to comment
vesav Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 vesav:n idea kuulostaisi mielenkiintoiselta. Miksei tuo oikeasti toimisi? Sähkömoottorilla pyörittää siten, että "hengetön" motti pyörii 2500-3000rpm => On öljynpaineet, venttiilijousilta tuleva kuorma on sama kuin oikeasti käydessä, puuttuuko joitain? Jos ei öljyn tarvi lämmetä? t. Mika Miksi öljyn pitäisi lämmetä? voiteluominaisuudet kuitenkin ovat aikalailla samat kuumana kuin huoneen lämmössä... käyttää vaikka sisäänajo oljynä jotain ohkasempaa shuittua ku valvoline 20w50... lähinnä sitä mietin että mitä vaikuttaa polttoaineen voitelevan ominaisuuden puuttuminen? eikös sekin jotain voitele vai onko saman tekevää lyjjyttömällä toimivissa moottoreissa? Quote Link to comment
mikko k Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Mitähän polttoaineen pitäisi tässä voidella?? Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 eiköhän öljy lämpeä kun se puristetaan kasaan elikkä tehdään paine. Quote Link to comment
vesav Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 Mitähän polttoaineen pitäisi tässä voidella?? sitähän viestissäni mietin voiteleeko se mitään... Quote Link to comment
mite^ Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 riisseli voitelee, bensa kovin heikosti :) Quote Link to comment
Tomppa Posted September 28, 2009 Share Posted September 28, 2009 En rikkoisi uutta nokka/nostajasettiä (ainakaan pelkällä) valvoline 20w50 öljyllä... hitosti sinkkiä sekaan tai sitten eri öljyä. Quote Link to comment
Barney Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 En rikkoisi uutta nokka/nostajasettiä (ainakaan pelkällä) valvoline 20w50 öljyllä... hitosti sinkkiä sekaan tai sitten eri öljyä. Oliko öljyllä paljonkin merkitystä tuossa sisäänajossa? Ajoin omani tuossa tallin lattialla motox 20/50 öljyllä. Nyt olisi tarkoitus laittaa uudet öljyt sisään ja ruiskua kiinni... -b- Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Barney said: Tomppa said: En rikkoisi uutta nokka/nostajasettiä (ainakaan pelkällä) valvoline 20w50 öljyllä... hitosti sinkkiä sekaan tai sitten eri öljyä. Oliko öljyllä paljonkin merkitystä tuossa sisäänajossa? Ajoin omani tuossa tallin lattialla motox 20/50 öljyllä. Nyt olisi tarkoitus laittaa uudet öljyt sisään ja ruiskua kiinni... -b- Tästä keskustelua mm. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/6539-nokan-ja-nostajien-sisäänajosta-ja-öljyistä/ Tiivistettynä aika moni suosii sekä täällä että ulkomailla sisäänajoon hyvää mineraaliöljyä ja sekaan sinkkiä lisäävää lisäainetta (STP, GM EOS supplement tms). Quote Link to comment
-Alex- Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Mistäpä näitä sinkkiä sisältäviä lisäaineita löytyis suomesta? Usparts? Öljyksi laitan Kendallin 20w 50 GT-1:set, mun mielestä tuossa pitäisi olla "riittävästi" sinkkiä, 0.11% kokonaistilavuudesta jos ihan oikein oon käsittänyt.. http://www.speedtalk.com/forum/viewtopi ... 9aea67475f Quote Link to comment
Guest Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Redline tekee omaa tököttiä lisättäväksi öljyn joukkoon sisäänajoa varten. "Redline Engine Oil Break-In additive" Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 STP sinisessä oil additivessa on sinkkiä jonkun verran, mie laitoin sitä puol pulloo GT1:sen sekaan kun padan öljytilavuus suodattimineen noin 5 litraa. STP jotain muuta mössöö kehuttiin jollain nettisivulla jota en muista, mutta sitä ei saanu tavan tarvikeliikkeestä. Quote Link to comment
Guest Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 ei oo kuulemma sinisessa enaa. Punainen kuulemani mukaan toimis yha. Quote Link to comment
Marko Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Useimmat ellei kaikki dieselmoottoriöljyt sisältävät edelleen sinkkilisäaineen. Myös Gulfin valikoimissa on öljyä jossa sinkki mukana. Normi öljyistä puuttuu sinkki sen takia että se tuhoaa nykyautojen katalysaattorit. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Laitoin tilauksen vetämään tosta redlinen Engine Oil Break-In Additive:sta. Ehkäpä siirryn myös redlinen öljyihinkin enskesänä, täytyy ekaks kuluttaa noi 3 kendallin gt-1 purkkia. Quote Link to comment
mikan Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Mä en ole aina oikein ymmärtänyt miksi kuplan kone pitää ensikäyttää ja kaikki hilut sisäänajaa niin pilkun tarkasti? Siis kun kilsoja kuitenkin koko käyttöaikana ei kuitenkaan kerry kovin paljoa. Tavalliset käyttöautot lyödään uutena tulille niillä öljyillä mitkä tehdas on päättänyt laittaa sisälle (tuskin kallein mahdollinen sinkkilitku) ja sitten vaihdetaan normaalin huolto-ohjelman mukaan. Kilsoja tulee kuitenkin helposti +300 tkm ilman ongelmia. Ei sillä itse olen kyllä ajanut nokan sisään, vaihtanut öljyt, ajanut muun koneen, vaihtanut öljyt jne. Mutta onko sillä loppujen lopuksi kuinka paljon merkitystä? t. Mika Quote Link to comment
Marko Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Mikan: Missäs uudessa autossa on vastaava nokka/venttiilikoneisto kun kuplassa. Ennen tämä ei ollut ongelma kun öljyt sisälsi sinkkiä. Myös vanhoissa jenkeissä on tämä sama ongelma, sen näkee kun lueskelee jenkkifoorumeita. Quote Link to comment
metake Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Useimmat ellei kaikki dieselmoottoriöljyt sisältävät edelleen sinkkilisäaineen. Myös Gulfin valikoimissa on öljyä jossa sinkki mukana. Normi öljyistä puuttuu sinkki sen takia että se tuhoaa nykyautojen katalysaattorit. Eikös se sinkki sitten tuhoa dieseleiden katteja? Vai onko niissä jotenkin erilainen katti, että ei ota siitä niin helposti itteensä? Quote Link to comment
-Alex- Posted September 29, 2009 Author Share Posted September 29, 2009 Hapetuskatalysaattoriko dieseleissä on? Niin muistelisin. Quote Link to comment
ARTO Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 En kyllä laittaisi uuden koneen sisäänajoon 20w-50 öljyä oli sinkkiä vähän tai paljon taikka mineraali tai ei. Turhan paksua mömmöä uudenkarheaan koneeseen jossa taatusti laakeri ym välykset minimissään ellei jo rakennusvaiheessa ole tarkoituksella tehty "löysemmäksi" Ohkasemmilla öljyillä saataisiin lisää öljyn virtausta voitelukohteiden läpi mikä voitelevuuden/lämpökuormien kannalta edullista/suotavaa. Sinkin määrää vähennetty öljyista jotta nykybensojen kolmitoimikatalysaattorit toimisivat pidempään tai pikemminkin saadaan päästötasoja alemmas. Nykyisin työntötankokoneet esim jenkkimoottoreissa rullanostajilla ja niitä ei tarvitse sisäänajaa sekunttiakaan. Quote Link to comment
mikan Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Eli ei pelkästään sisäänajoöljyt ole tärkeät vaan pitäisi käyttää aina sinkkipitoista öljyä? Mikä siinä sinkissä sitten on sellaista mitä juuri tuollainen työntötankomoottori tarvitsee? t. Mika Quote Link to comment
ARTO Posted September 29, 2009 Share Posted September 29, 2009 Ei työntötankoisuus vaan laahurinokkainen työntötankokone jossa jyrkkäramppinen nokka + kovemmat jousipaineet. Mietonokka+työntötangot+löysät venajouset, ongelma paljon pienempi Iso nokka+ työntötangot+ jäykät jouset + rullanokka, ei sinkin suhteen väliä kuten ei myöskään sisäänajon. Toki laahurinokkaisellakin pääsee sisäänajon suhteen helpommalla jos nokka/nostajat jotain muuta tavaraa kuin nämä standardivaluiset ovat. Quote Link to comment
Marko Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Useimmat ellei kaikki dieselmoottoriöljyt sisältävät edelleen sinkkilisäaineen. Myös Gulfin valikoimissa on öljyä jossa sinkki mukana. Normi öljyistä puuttuu sinkki sen takia että se tuhoaa nykyautojen katalysaattorit. Eikös se sinkki sitten tuhoa dieseleiden katteja? Vai onko niissä jotenkin erilainen katti, että ei ota siitä niin helposti itteensä? En osaa sanoa tarkemmin kun en tunne öljyjen tuoteselosteita. Mun tieto on peräisin erään öljyyhtiön edustajalta. Muistaakseni sanoi että kaikista API testatuista puuttuu tuo sinkki lisä aine. Quote Link to comment
Guest Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 sinkki on voiteluaine, kestaa hierovaa kulutusta mita esiintyy nokan ja nostajan valissa. Sellaista kulutusta ei nykyautojen moottoreissa enaa ole, kun on keksitty mukamas viksumpia tapoja toteuttaa venakoneiston ja nokan kytkyt. Itse olen sisanajo-oljyna kayttanyt 10W30 oljya, jotakin suht halpaa ja yksinkertaista, EI synteettista. Idea juurikin etta tiukassa koneessa se liruu helpommin joka paikkaan ja sallii sisanajon aikana osien "hioutumisen" toisiinsa. 10W30 viskositeetti kestaa kylla muuttumattomana sen 20 minuuttia mita se oljy koneessa kerkiaa elamaan. Sitten se vaihdetaan uuteen, parempaan oljyyn. Mika sitten olisi optimaalista tavaraa kuplan koneeseen, sita en osaa sanoa nykypaivana tuon sinkkiongelman takia. Brad Pennin jatkien myyntipuheet oli kylla vakuuttavat naamatusten kun sain heidan kanssan aiheesta keskustella, mutta myyjathan osaa aina puhua... :) Niilla taisi olal erikseen jopa sisaanajo-oljya tarjolla, nimenomaan siihen tarkoitukseen lisa-aineistettua tavaraa. Quote Link to comment
mikan Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Oon ulkona. :-) Siis osien pitäis sisäänajossa hioutua toisiinsa, mutta sitten toisaalta suositellaan sinkkipitoista öljyä joka kestää hierovaa kulutusta ettei osat kuluisi? t. Mika Quote Link to comment
-Alex- Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 En tiedä mikä on oikea sana, joten käytin sanaa "hiotua" :D Quote Link to comment
ARTO Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Epätasaiset pinnat "hieroutuvat" yhteen eli kuten sylintereissä tapahtuu männänrenkaille jne... Liiana karkeaa ei sa olla ettei tapahdu leikkautumista ja siitä johtuvan kovan kitkan ja lämmön seurauksena kiinnileikkautumista. Nokan ja nostajan kohdalla kyse hieroutumisen sijaan enemmänkin karkaisutapahtumasta. Öljyn tehtävä pitää ehyt öljykalvo metallipintojen välissä ettei pääse tapahtumaan laikkautumista joka voi tapahtua myös sileillä pinnoilla. Nokan ja nostajan kohdalla kovat pintapaineet ja siihen nämä sinkit ym kumppanit just oikeat aineet, mutta ovat just pakokaasujen puhdistuksen ja päästöjen kannalta haitalliset. Rullanostimilla/keinuvivuilla ei enää tapahdu laahautumista kovan pintapaineen alueella joka muuttuu rullien ansiosta huomattavasti öljy-ystävällisemmäksi rullautumiseksi. Quote Link to comment
metake Posted September 30, 2009 Share Posted September 30, 2009 Btw. saako kuplan koneeseen mistään rullanokkia / -nostajia? Quote Link to comment
-Alex- Posted September 30, 2009 Author Share Posted September 30, 2009 Pauterilta kai saa, mutteivat oikein sovi ilman koneistuksia kai. Tietää racemiehet täällä tarkemmin? oxyboxeriin kai useampikin on sovittanut rullanokan ja nostajat, mm. stripped66 http://www.shoptalkforums.net/viewtopic ... 8ecfb4a5be Hieno moottori.. Quote Link to comment
mikko k Posted October 1, 2009 Share Posted October 1, 2009 http://www.shoptalkforums.net/viewtopic.php?t=116289&highlight=roller&sid=b5970f02d500114a590e8f8ecfb4a5be Hieno moottori.. Helkkarin hieno hitsattu verkonpaino... tai siis kampiakseli... Quote Link to comment
-Alex- Posted October 1, 2009 Author Share Posted October 1, 2009 Btw. saako kuplan koneeseen mistään rullanokkia / -nostajia? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.