Jump to content

Uuden koneen ensikäynnistys ensi keväänä


Recommended Posts

Posted

Tohtisiko jättää uuden koneen ensikäynnistyksen ensi kevääksi? Vai kuivuukohan tuo? :D Talli on kylmä, mutta viiman ja lumen pitävä :)

 

Tarkoituksena olisi ollut että viikon sisällä yrittäisin saada nokka-akselin sisäänajettua, mutta taitaa siirtyä yli viikolla ja pian nostetaan kori rungolta jne.

Posted
Tohtisiko jättää uuden koneen ensikäynnistyksen ensi kevääksi? Vai kuivuukohan tuo? :D Talli on kylmä, mutta viiman ja lumen pitävä :)

 

Tarkoituksena olisi ollut että viikon sisällä yrittäisin saada nokka-akselin sisäänajettua, mutta taitaa siirtyä yli viikolla ja pian nostetaan kori rungolta jne.

 

..kuivuu se. nokkarasva menee kokkareille jne, ei muuta kun käyntiin vaan.

Posted

Joo, pitääpä laittaa sille mallille että ensvkloppun saa pöräytttää käyntiin. Eihän siitä montaa osaa puutu enään. vent koneiston geometriatkin katottu ja tönärit katkaistu mittaan jne. Jospa sais jo torstaina koneen paikoilleen, sais vain ti tai ke pari tiivistettä.

Posted

laitaan vähän aihetta...

 

tosta nokan sisäänajosta niin voikos sen suorittaa mekaanisesti moottoria pyörittämällä vai onko pakko koneen käydä?

lookisesti ajateltuna voisi sisäänajon toteuttaa niin että sähkömoottorilla pyörittää konetta tarvittavalla nopeudella hihnapyörästä... ilman tulppia, mutta muuten kone kasassa...

 

eikös tämä olis toimiva tyyli? kyselen siksi koska tulee uuteen koneeseen ruisku ja se on kuitenkin niin sekasin alkuunsa ettei sisäänajo onnistu...

 

vesa

Posted

Kone täytyy käydä kyllä että voi nokka-akselin sisäänajaa, vastinpinnat eivät muuten hiou / kovetu kohdilleen, tai mikä se termi nyt ikinä onkaan. Moottorissa pitää olla tällöin 2000-2500 rpm verrran kierroksia.

Posted

vesav:n idea kuulostaisi mielenkiintoiselta. Miksei tuo oikeasti toimisi? Sähkömoottorilla pyörittää siten, että "hengetön" motti pyörii 2500-3000rpm => On öljynpaineet, venttiilijousilta tuleva kuorma on sama kuin oikeasti käydessä, puuttuuko joitain?

Posted
vesav:n idea kuulostaisi mielenkiintoiselta. Miksei tuo oikeasti toimisi? Sähkömoottorilla pyörittää siten, että "hengetön" motti pyörii 2500-3000rpm => On öljynpaineet, venttiilijousilta tuleva kuorma on sama kuin oikeasti käydessä, puuttuuko joitain?

 

Jos ei öljyn tarvi lämmetä?

 

t. Mika

Posted

Miten estää ettei tulppien reijistä mene shaissea koneeseen? Aika puhina kuitenki kävis puristus- ja työtahdella?

Posted

Tuostapa tuli mieleenkin..eikö gene berg aikoinaan ole tehnyt sellaisen moottorin/moottorinpuolikkaan, missä pyöritetään isohkolla sähkömoottorilla nokka-akselia joko suoraan tai kampuran välityksellä. Mulla on jossain bergin hinnastossa sellainen tarina.

 

Vaati tosiaan vain isohkon sähkömoottorin pyörittään, eli ei riitä mikään 750w makita välttämättä :D

Posted

Itse olen viimeaikoina ajanut nokat sisään siten että nokka ja nostajat vanhaan lohkoon, josta on kaikki reijät tulpattu. Öljyä niin paljon että paketti on öljyssä ja porakoneella pyöritetään n. 30min. Kannet ovat vakiot samoin keinut. Keinuja / venttiilejä välillä tippakannulla rasvannu.

 

Tuolleen on hyvin toiminnu. Oikea kone kasaan (K800 jouset) ja kieppumaan 9000RPM.

 

Toimii.

Posted
vesav:n idea kuulostaisi mielenkiintoiselta. Miksei tuo oikeasti toimisi? Sähkömoottorilla pyörittää siten, että "hengetön" motti pyörii 2500-3000rpm => On öljynpaineet, venttiilijousilta tuleva kuorma on sama kuin oikeasti käydessä, puuttuuko joitain?

 

Jos ei öljyn tarvi lämmetä?

 

t. Mika

 

Miksi öljyn pitäisi lämmetä? voiteluominaisuudet kuitenkin ovat aikalailla samat kuumana kuin huoneen lämmössä... käyttää vaikka sisäänajo oljynä jotain ohkasempaa shuittua ku valvoline 20w50...

 

lähinnä sitä mietin että mitä vaikuttaa polttoaineen voitelevan ominaisuuden puuttuminen? eikös sekin jotain voitele vai onko saman tekevää lyjjyttömällä toimivissa moottoreissa?

Guest laiska`s custom
Posted

eiköhän öljy lämpeä kun se puristetaan kasaan elikkä tehdään paine.

Posted
En rikkoisi uutta nokka/nostajasettiä (ainakaan pelkällä) valvoline 20w50 öljyllä... hitosti sinkkiä sekaan tai sitten eri öljyä.

 

Oliko öljyllä paljonkin merkitystä tuossa sisäänajossa?

Ajoin omani tuossa tallin lattialla motox 20/50 öljyllä. Nyt olisi tarkoitus laittaa uudet öljyt sisään ja ruiskua kiinni...

 

-b-

Posted
Barney said:
Tomppa said:
En rikkoisi uutta nokka/nostajasettiä (ainakaan pelkällä) valvoline 20w50 öljyllä... hitosti sinkkiä sekaan tai sitten eri öljyä.

 

Oliko öljyllä paljonkin merkitystä tuossa sisäänajossa?

Ajoin omani tuossa tallin lattialla motox 20/50 öljyllä. Nyt olisi tarkoitus laittaa uudet öljyt sisään ja ruiskua kiinni...

 

-b-

 

Tästä keskustelua mm. http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/6539-nokan-ja-nostajien-sisäänajosta-ja-öljyistä/

 

Tiivistettynä aika moni suosii sekä täällä että ulkomailla sisäänajoon hyvää mineraaliöljyä ja sekaan sinkkiä lisäävää lisäainetta (STP, GM EOS supplement tms).

Posted

Redline tekee omaa tököttiä lisättäväksi öljyn joukkoon sisäänajoa varten. "Redline Engine Oil Break-In additive"

Posted

STP sinisessä oil additivessa on sinkkiä jonkun verran, mie laitoin sitä puol pulloo GT1:sen sekaan kun padan öljytilavuus suodattimineen noin 5 litraa. STP jotain muuta mössöö kehuttiin jollain nettisivulla jota en muista, mutta sitä ei saanu tavan tarvikeliikkeestä.

Posted

Useimmat ellei kaikki dieselmoottoriöljyt sisältävät edelleen sinkkilisäaineen. Myös Gulfin valikoimissa on öljyä jossa sinkki mukana. Normi öljyistä puuttuu sinkki sen takia että se tuhoaa nykyautojen katalysaattorit.

Posted

Laitoin tilauksen vetämään tosta redlinen Engine Oil Break-In Additive:sta. Ehkäpä siirryn myös redlinen öljyihinkin enskesänä, täytyy ekaks kuluttaa noi 3 kendallin gt-1 purkkia.

Posted

Mä en ole aina oikein ymmärtänyt miksi kuplan kone pitää ensikäyttää ja kaikki hilut sisäänajaa niin pilkun tarkasti? Siis kun kilsoja kuitenkin koko käyttöaikana ei kuitenkaan kerry kovin paljoa. Tavalliset käyttöautot lyödään uutena tulille niillä öljyillä mitkä tehdas on päättänyt laittaa sisälle (tuskin kallein mahdollinen sinkkilitku) ja sitten vaihdetaan normaalin huolto-ohjelman mukaan. Kilsoja tulee kuitenkin helposti +300 tkm ilman ongelmia.

 

Ei sillä itse olen kyllä ajanut nokan sisään, vaihtanut öljyt, ajanut muun koneen, vaihtanut öljyt jne. Mutta onko sillä loppujen lopuksi kuinka paljon merkitystä?

 

t. Mika

Posted

Mikan:

 

Missäs uudessa autossa on vastaava nokka/venttiilikoneisto kun kuplassa. Ennen tämä ei ollut ongelma kun öljyt sisälsi sinkkiä. Myös vanhoissa jenkeissä on tämä sama ongelma, sen näkee kun lueskelee jenkkifoorumeita.

Posted
Useimmat ellei kaikki dieselmoottoriöljyt sisältävät edelleen sinkkilisäaineen. Myös Gulfin valikoimissa on öljyä jossa sinkki mukana. Normi öljyistä puuttuu sinkki sen takia että se tuhoaa nykyautojen katalysaattorit.

 

Eikös se sinkki sitten tuhoa dieseleiden katteja? Vai onko niissä jotenkin erilainen katti, että ei ota siitä niin helposti itteensä?

Posted

En kyllä laittaisi uuden koneen sisäänajoon 20w-50 öljyä oli sinkkiä vähän tai paljon taikka mineraali tai ei. Turhan paksua mömmöä uudenkarheaan koneeseen jossa taatusti laakeri ym välykset minimissään ellei jo rakennusvaiheessa ole tarkoituksella tehty "löysemmäksi"

 

Ohkasemmilla öljyillä saataisiin lisää öljyn virtausta voitelukohteiden läpi mikä voitelevuuden/lämpökuormien kannalta edullista/suotavaa.

 

Sinkin määrää vähennetty öljyista jotta nykybensojen kolmitoimikatalysaattorit toimisivat pidempään tai pikemminkin saadaan päästötasoja alemmas. Nykyisin työntötankokoneet esim jenkkimoottoreissa rullanostajilla ja niitä ei tarvitse sisäänajaa sekunttiakaan.

Posted

Eli ei pelkästään sisäänajoöljyt ole tärkeät vaan pitäisi käyttää aina sinkkipitoista öljyä? Mikä siinä sinkissä sitten on sellaista mitä juuri tuollainen työntötankomoottori tarvitsee?

 

t. Mika

Posted

Ei työntötankoisuus vaan laahurinokkainen työntötankokone jossa jyrkkäramppinen nokka + kovemmat jousipaineet.

 

Mietonokka+työntötangot+löysät venajouset, ongelma paljon pienempi

 

 

Iso nokka+ työntötangot+ jäykät jouset + rullanokka, ei sinkin suhteen väliä kuten ei myöskään sisäänajon.

 

Toki laahurinokkaisellakin pääsee sisäänajon suhteen helpommalla jos nokka/nostajat jotain muuta tavaraa kuin nämä standardivaluiset ovat.

Posted
Useimmat ellei kaikki dieselmoottoriöljyt sisältävät edelleen sinkkilisäaineen. Myös Gulfin valikoimissa on öljyä jossa sinkki mukana. Normi öljyistä puuttuu sinkki sen takia että se tuhoaa nykyautojen katalysaattorit.

 

Eikös se sinkki sitten tuhoa dieseleiden katteja? Vai onko niissä jotenkin erilainen katti, että ei ota siitä niin helposti itteensä?

 

En osaa sanoa tarkemmin kun en tunne öljyjen tuoteselosteita. Mun tieto on peräisin erään öljyyhtiön edustajalta. Muistaakseni sanoi että kaikista API testatuista puuttuu tuo sinkki lisä aine.

Posted

sinkki on voiteluaine, kestaa hierovaa kulutusta mita esiintyy nokan ja nostajan valissa. Sellaista kulutusta ei nykyautojen moottoreissa enaa ole, kun on keksitty mukamas viksumpia tapoja toteuttaa venakoneiston ja nokan kytkyt.

 

Itse olen sisanajo-oljyna kayttanyt 10W30 oljya, jotakin suht halpaa ja yksinkertaista, EI synteettista. Idea juurikin etta tiukassa koneessa se liruu helpommin joka paikkaan ja sallii sisanajon aikana osien "hioutumisen" toisiinsa. 10W30 viskositeetti kestaa kylla muuttumattomana sen 20 minuuttia mita se oljy koneessa kerkiaa elamaan. Sitten se vaihdetaan uuteen, parempaan oljyyn. Mika sitten olisi optimaalista tavaraa kuplan koneeseen, sita en osaa sanoa nykypaivana tuon sinkkiongelman takia. Brad Pennin jatkien myyntipuheet oli kylla vakuuttavat naamatusten kun sain heidan kanssan aiheesta keskustella, mutta myyjathan osaa aina puhua... :)

 

Niilla taisi olal erikseen jopa sisaanajo-oljya tarjolla, nimenomaan siihen tarkoitukseen lisa-aineistettua tavaraa.

Posted

Oon ulkona. :-)

Siis osien pitäis sisäänajossa hioutua toisiinsa, mutta sitten toisaalta suositellaan sinkkipitoista öljyä joka kestää hierovaa kulutusta ettei osat kuluisi?

 

t. Mika

Posted

Epätasaiset pinnat "hieroutuvat" yhteen eli kuten sylintereissä tapahtuu männänrenkaille jne... Liiana karkeaa ei sa olla ettei tapahdu leikkautumista ja siitä johtuvan kovan kitkan ja lämmön seurauksena kiinnileikkautumista.

 

Nokan ja nostajan kohdalla kyse hieroutumisen sijaan enemmänkin karkaisutapahtumasta.

 

Öljyn tehtävä pitää ehyt öljykalvo metallipintojen välissä ettei pääse tapahtumaan laikkautumista joka voi tapahtua myös sileillä pinnoilla. Nokan ja nostajan kohdalla kovat pintapaineet ja siihen nämä sinkit ym kumppanit just oikeat aineet, mutta ovat just pakokaasujen puhdistuksen ja päästöjen kannalta haitalliset.

 

Rullanostimilla/keinuvivuilla ei enää tapahdu laahautumista kovan pintapaineen alueella joka muuttuu rullien ansiosta huomattavasti öljy-ystävällisemmäksi rullautumiseksi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...