Jump to content

Möhköt,pöhköt,pallot,possut, pullot ja tölkit


Guest harrip

Recommended Posts

Mistähän johtuu,että täällä ei voi esimerkiksi ostoilmoituksissa kertoa auton

oikeaa mallia?Vai onko niin,että voisi joutua ostamaan osan joltain alaan

vihkiytymättömältä,jolle osa on vain jotain kautta kulkeutunut jonkun

osaerän oston yhteydessä,eikä ole tajunnut sitä käydä päivittäin hiplaamassa

ja silittämässä,kun se kuuluu johonkin möhköön tai muhkuun

Link to comment
Ja tämän viestin/kysymyksen pointti oli???
No jos sen sulle joutuu rautalangasta vääntämään,niin on esimerkiksi ostoilmoitus jossa malliksi

ilmoitetaan möhkö,johon osia tarvitaan.Jos ei ole VW asiaan vihkiytynyt,vaikka

sellaiseen osia olisikin ei välttämättä tiedä mikä malli on kyseessä.Eli olisi järkevää

laittaa auton tyyppi/malli ja vaikka vielä vuosimalli ostoilmoitukseen

Link to comment
Guest pihlainen

Harrip, ennenkuin alat hirveesti neuvoa näitä palstalaisia, niin olisi suotavaa saattaa tiedoksesi, että jos olet esim. jarruosia myymässä risulasiin, niin yhteystiedoista olisi apua.

 

Pelkkä "liinat ovat Riihimäellä" ei ole riittävä yhteystieto.

 

Joten tarkkuutta omiin viesteihisi myös.

Link to comment
Guest harrip
Kannattaa vihkiytyä volsuihin, jos aikoo niihin liinoja myydä. Voikohan liinoilla pyyhkiä esim. tuulilasin sisäpuolelta?? Tai maalipintaa kiillottaa?

 

Kyllä osoitteeksi riittää ihan hyvin harrip, riihimäjeltä.. Kaikkihan sen tuntee????

Kyllä sinä varmaan voit,niitä on eri automalleihin

erikokoisiakin,jos vaikka sopis käteen paremmin.Laitetaanko tulemaan?

 

yn.nä minut tavoittaa

Ja alaan vihkiytymätönkö tunnistaa romukopastaan osan kuin osan, jos lukee toisen ostoilmosta auton tyypin ja vuosimallin?

mulla on tuhansia käyttämättömiä nos osia moneen eri automerkkiin ja niissä on numerot,sen

lisäksi mulla on paljon luetteloita.Ne kun ei vaan tunne,kuin auton oikean mallin ja vuosimallin

Link to comment

Nämä säännöt pitäis kuulemma koskea kaikkia myyjiä?

 

Myynti-ilmoituksessa tulee AINA olla seuraavat asiat:

 

- Mitä myydään

- Paikkakunta missä tuote sijaitsee (tärkeä!)

- Myyjän yhteystiedot ja miten ottaa yhteyttä!

- Kuvaava otsikkokaan ei ole pahasta

 

Muuta huomioitavaa:

 

- Hinta on erittäin suositeltava, mutta ei pakollinen

- ÄLÄ uppaa ilmoitusta jatkuvasti - viikon välein on hyvä periodi.

- Jos myyt useampia tuotteita, kerää ne samaan ilmoitukseen

- Turha höpöhöpö -postailu ja vääntäminen vähemmälle

- Tämä on myyntipalsta, ei linkkipalsta! Ilmoitus jonka sisältö on pääpiirteittäin linkki toiselle foorumilla tai esim Nettiautoon, poistetaan.

 

Kun tuote/tuotteet on myyty:

 

- Poista ilmoitus itse jos kukaan ei ole vastannut siihen.

- Jos et pysty poistamaan ilmoitusta, muuta ilmoituksen otsikko muotoon "MYYTY" tai lisää ko. teksti otsikon perään.

 

Osakauppiaat:

 

Palstalla osakauppiaat saavat myydä, ostaa ja tarjota veloituksetta. Siispä erittäin hyvä kanava mainostaa omia tuotteita. Osakauppiaat _EIVÄT_ kommentoi toistensa kaupankäyntiä millään lailla. Tähän rajoitukseen lasketaan mukaan myös osakauppojen työntekijät.

Link to comment
Guest pihlainen

Yhdistyksen puolella oli joskus PV:n kokoama volkkari-sanasto, vaimikäsenyoli.

 

Sen jos joku näppärä-näppi löytäis ja laittais tännekin,se voisi hieman valaista "vihkiytymätöntä".

Link to comment
Guest Toheltaja
Milläs nimellä kuplaa sitte aletaan kutsumaan jatkossa? VW 2d sedan tms??

 

Pitää myös tietenkin erotella export ja import mallit, sekä tyyppimallit. Eli esim Volkswagen 2D sedan 1302S-11/242 tai Volkswagen 2D Sedan 1500-11/2400

Link to comment

Koska en haullakaan muuta löytänyt oletan että nyt viitataan ostoilmoitukseeni "Möhkön listasarja"

 

Mulla myös "junakeula" aiheisia ilmoituksia. Ilmoitelkaa jos ongelmia niin käyn korjaamassa otsikot.

Link to comment
Yhdistyksen puolella oli joskus PV:n kokoama volkkari-sanasto, vaimikäsenyoli.

Sen jos joku näppärä-näppi löytäis ja laittais tännekin,se voisi hieman valaista "vihkiytymätöntä".

 

Ollos hyvä; http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/9.xls

 

T:Näppärä-Näppi

 

 

..tota pitäis päivittää vähä.

 

Vertti kohtaan vaihtasin sanan morsiammen tilalle sanan vaimon.

Link to comment

Olisko Harrip:llä mahdollista laittaa myynti-ilmoitus ilmajäähyosistaan myyntipuolelle? Sehän olis semmosta täsmä markkinointia se. Vai onko niitä niin paljon, että tulee liikaa vaivaa? Erissä vaikka jos laittaa 20-30 osaa per ilmoitus, niin jaksaa ostajatkin tavata niitä.

Link to comment

Joo minuakin alkoi kiinnostamaan nämä tuhannet Nos osat. Jos vaikka pelkästään ilmajäähd. vw-aiheiset saisi tuonne myyntipuolelle listattua.

Ei tarttis erikseen selailla diletanttien pöhköjä ostoilmoituksia.

 

Ja edelleen siis ostetaan möhkön hyvät kromit.

Ja juniksen penkkejä.

Ja tölkin 5v-laatikko lukolla.

Ja varhaisen pallokeulan IRSsikamat.

 

Ihan sama mikä vuosimalli

Link to comment
Guest harrip

Ilmoitukseni on kyllä ollut kokoajan myyntiosiossa.Ostin niitä osia 90-luvun alussa

paljon.Olen rakennusalan yrittäjä ja silloin sattu olemaan sitä aikaa,ei paljon

rakennettu.Ostoon johtaneet syyt olivat osin vanhojen autojen harrastus ja jostain piti saada ruokaakin,eli kiersin rompetoreja silloin ehkä 30 eri paikassa/vuosi.

Nykyään taas töitä enemmän kuin kerkiää tekemään ja varasto niin täynnä osia,

että sieltä vaikea löytää hakemaansa,vaikka tietää,että niitä on.Osat ovat tarvikeosia

ja kaikenlaisiin merkkeihin lähinnä kulutusosaa.Seuraan eri merkkikerhojen osto

palstoja ja laitan aina välillä myynti ilmoituksia,mutta vain sellaisista osista,jotka

olen varastoa penkoessani löytänyt ja laittanut paikkaan josta ne voin vain hakea,jos kauppa syntyy.Olen joskus laittanut ilmoituksia muistin perusteella,ei ole kiva hakea tuntitolkulla muutamankympin osaa,vaikka tietääkin,että niitä on.Eli

listaa en saa aikaiseksi,ainakaan niin kauan kun normi töitä on liiankin kanssa.

Kaikki kai on joskus törmännyt tilanteeseen,että joku toisen alan ammattilainen

puhuu termeillä joista ette tiedä mitään.Kyllä se aika ajoin käy harmittamaan.

Itselläni muutama vanha harrasteauto,mutta ei volkkaria,työ autona kyllä LT.

En vain viitsi edes lähteä selvittämään mikä auto on kyseessä jos,siitä on vain

joku sen alan harrastajien sisäpiirinimi.Tällä foorumilla aika usein(Mazda foorum

kanssa aika paha).Kysyntä ja tarjonta saattaisi kohdata paljon paremmin jos

ilmoituksissa olisi auton oikea malli.Tiedän monia minuakin vanhempia kavereita

joilla niitä osia on paljon ja kuitenkin seuraavat netissä mitä halutaan ostaa,vaikka

eivät halua rekisteröityä millekkään sivustolle,heille nämä notsit,möhköt ja tölkit

ovat myös aika tuntemattomia merkkejä.

Link to comment

Löytyykös aarreaitastasi volkkariosia joiden varaosanumerot alkaa tyyliin 133..... ja/tai 151.....

 

Nämä osat käyvät möhkkuplaan eli 1303 malliseen ja osa noista 151 alkuisista myöhaisempiinkin avoin kuin 1303 avoihin.

 

Jos sopivaa osaa löytyy asialliseen hintaan, aina ostopäällä kun noita möhkökuplia itsellä useampia...

Link to comment
Guest harrip
Löytyykös aarreaitastasi volkkariosia joiden varaosanumerot alkaa tyyliin 133..... ja/tai 151.....

 

Nämä osat käyvät möhkkuplaan eli 1303 malliseen ja osa noista 151 alkuisista myöhaisempiinkin avoin kuin 1303 avoihin.

 

Jos sopivaa osaa löytyy asialliseen hintaan, aina ostopäällä kun noita möhkökuplia itsellä useampia...

Niin kuin tuossa kirjoitin osani ovat tarvikeosia,eli olen niitä ostellut tarvike- ja

tarviketukkuliikkeistä ns loppu/poistoeriä.Tiedän,että siellä varastoilla(2 kpl ei mahtuneet enään yhteen)on ainakin etuiskareita uudempaan ja vanhempaa,ohjaus

iskareita,niveliä,jarrunosia,kytkinosia,vaijereita,sähköosia,ym.Voinhan niitä koittaa

kaivella esiin,aikataulusta en sano mitään,hinnoista varmaan päästään sopuun

Link to comment

mulla on tuhansia käyttämättömiä nos osia moneen eri automerkkiin ja niissä on numerot,sen

lisäksi mulla on paljon luetteloita.Ne kun ei vaan tunne,kuin auton oikean mallin ja vuosimallin

 

 

Niin kuin tuossa kirjoitin osani ovat tarvikeosia,eli olen niitä ostellut tarvike- ja

tarviketukkuliikkeistä ns loppu/poistoeriä.Tiedän,että siellä varastoilla(2 kpl ei mahtuneet enään yhteen)on ainakin etuiskareita uudempaan ja vanhempaa,ohjaus

iskareita,niveliä,jarrunosia,kytkinosia,vaijereita,sähköosia,ym.Voinhan niitä koittaa

kaivella esiin,aikataulusta en sano mitään,hinnoista varmaan päästään sopuun

 

Kumpia sulla nyt sitten on? NOS osia vai tarvikeliikkeiden tarvikeosia. Noilla kahdella on aika iso ero laadussa, hinnoissa, haluttavuudessa...

Link to comment
Guest harrip
NOS osia vai tarvikeliikkeiden tarvikeosia.

 

Missäs on sanottu, että NOS osat on alkuperäisiä autotehtaan osia? Samalla laillahan se vanha käyttämätön tarvikeosa voi olla NOS.

 

Juurikin näin NOS=New Old Stock on kutakuinkin suoraan suomennettuna

uutta vanhaa varastoa kaikkialla tunnettuna lyhenteenä,ei suinkaan new original

stock ja olen maininnut,ainakin kahteen kertaan,että tarvikeosia.No mainitaan

nyt vielä neljännen kerran TARVIKEOSIA,ei alkuperäisosia

Link to comment

NOSsilla kylläkin tarkoitetaan vain ja ainoastaan ALKUPERÄISTÄ ( vanhaa ja saksalaista, mutta ei edes väliamerikan vw-tuotannon osia jne... ) VW-osaa joista löytyy vw tai vw/audi-logot ( 70-luvulla tuli moniin kuplankin osiin audin logo mukaan ) joko osista ja/tai pakkauksesta.

Link to comment
Guest harrip

Niin kuin jo aikaisemmin kirjoitin,että minulla niitä osia moniin merkkeihin ja tarvike

liikkeistä ostettua,se yhtälö on tähän mennessä mennyt kaikille muille perille.

Mutta jos taas rautalangasta:tarvikeliike on varaosakauppa joka myy autoihin

sopivia osia ,joita on valmistanut jokin muu tehdas,kuin auton valmistaja.Siksi

niistä nimitys tarvikeosa,jos puhuttaisiin alkuperäisosista,silloin termi kulutusosa

olisi ehkä lähinnä totuutta suurimmalla osalla esimerkiksi minun osistani.

Kyllähän minulle niitä alkuperäisosiakin on tarjottu,mutta en ole niitä ostanut,koska

pitäisi olla mikrofilmin lukulaitteet,tai luettelot joista tietäisi mitä on ostanut ja mitä myy.Niitä luetteloita nytkin jo muutama sata

Link to comment
NOSsilla kylläkin tarkoitetaan vain ja ainoastaan ALKUPERÄISTÄ ( vanhaa ja saksalaista, mutta ei edes väliamerikan vw-tuotannon osia jne... ) VW-osaa joista löytyy vw tai vw/audi-logot ( 70-luvulla tuli moniin kuplankin osiin audin logo mukaan ) joko osista ja/tai pakkauksesta.

 

Niin että kun joku löytää jostain hyllyltä varaston perukoilta vanhan Geneberg-vaihdekepin, tai vanhat Sprintit käyttämättöminä alkuperäisissä pakkauksissa, niin niitä ei sovi kutsua NOSsiksi kun ne ei ole tehtaan kamaa?

Link to comment

Niin no omamielipiteeni nossi osista on se että tarvikekkin voi olla nossi mutta sen täytyy olla tyyliin yli 30v vanhaa ja ei enää tuotannossa. Eli esim joku voisi mainostaa että nos telefunken antenni splittiin.

Link to comment
Kannattaa vihkiytyä volsuihin, jos aikoo niihin liinoja myydä. Voikohan liinoilla pyyhkiä esim. tuulilasin sisäpuolelta?? Tai maalipintaa kiillottaa?Kyllä sinä varmaan voit,niitä on eri automalleihin

erikokoisiakin,jos vaikka sopis käteen paremmin.Laitetaanko tulemaan?

 

Kyllä osoitteeksi riittää ihan hyvin harrip, riihimäjeltä.. Kaikkihan sen tuntee????

 

yn.nä minut tavoittaa

Ja alaan vihkiytymätönkö tunnistaa romukopastaan osan kuin osan, jos lukee toisen ostoilmosta auton tyypin ja vuosimallin?

mulla on tuhansia käyttämättömiä nos osia moneen eri automerkkiin ja niissä on numerot,sen

lisäksi mulla on paljon luetteloita.Ne kun ei vaan tunne,kuin auton oikean mallin ja vuosimallin

 

 

Olen kyllä ymmärtänyt viestiesi sisällön, mutta kuten tuossa ylhäällä olevassa viestissäni jota nyt lainaan mainitset sanan nos joka ei kyllä tarkoita tarvikeosaa mistä olet nyt myöhemmin vain puhunut. Liekkö menneet termit sulla sekaisin. Joten älä mua syytä väärin ymmärtämisestä!

 

Minua ei siis tarvikeosat kiinnosta, mutta jos niitä nosseja olis löytynyt, olisin ollut kiinnostunut kuten nimimerkki vilhokin...

 

Eli tarkkuuta jatkossa kirjoituksiin.

 

jonkinlainen hymiö tähän ettei tule hengitysaukkoihin tukkeutumia.

Link to comment
Niin no omamielipiteeni nossi osista on se että tarvikekkin voi olla nossi mutta sen täytyy olla tyyliin yli 30v vanhaa ja ei enää tuotannossa. Eli esim joku voisi mainostaa että nos telefunken antenni splittiin.

 

 

Ööh, miten osa voi olla nossi jos ei ole oikeasti.

 

Koittakaa nyt ymmärtää noiden kolmen kirjaimen täsmällisen oikea tarkoitusss.

Link to comment
Niin no omamielipiteeni nossi osista on se että tarvikekkin voi olla nossi mutta sen täytyy olla tyyliin yli 30v vanhaa ja ei enää tuotannossa. Eli esim joku voisi mainostaa että nos telefunken antenni splittiin.

 

 

Ööh, miten osa voi olla nossi jos ei ole oikeasti.

 

Koittakaa nyt ymmärtää noiden kolmen kirjaimen täsmällisen oikea tarkoitusss.

 

EDIT lisäystä. Jollain logiikalla joidenkin mielestä riittää kun on vaan tarpeeksi vanha osa, olis se tehty missä ja miten tahansa on nos jos vaan käy kyseiseen autoon. Melkoisen inflaation new old stock merkitys silloin kokee. AInakin vaativampien/tarkempien harrastajien piireissä NOSsilla tarkoitetaan vain vanhaa alkuperäistä osaa. Ehkäpä sitten monet haluaa ns väärinkäyttää NOS termiä vanhaa varastoa olevien OEM/sekatarvikeosian kanssa.

 

Oli miten oli Aidosta ja alkuperäisestä NOSsistä olen kirjoittanut ja älkää nyt sekoittako tuota tahallaan tehonlisäämisaineeseen:)

 

Lopetan väittelyn aiheestä tässä topicissa tähän.

Link to comment
Guest harrip

En tiedä mistä käsityksesi,että nos tarkoittaa ainoastaan alkuperäisosaa?On peräisin.No ei

kai sillä väliä,mutta älä sano,että en olisi kirjoittanut jo ennen tiedusteluasi osien

olevan tarvikeosia

Link to comment
Niin no omamielipiteeni nossi osista on se että tarvikekkin voi olla nossi mutta sen täytyy olla tyyliin yli 30v vanhaa ja ei enää tuotannossa. Eli esim joku voisi mainostaa että nos telefunken antenni splittiin.

 

 

Ööh, miten osa voi olla nossi jos ei ole oikeasti.

 

Koittakaa nyt ymmärtää noiden kolmen kirjaimen täsmällisen oikea tarkoitusss.

 

 

Lisään siis vielä, jos nyt jollekkin jäi epäselväksi niin puhutaan siis uudesta osasta ei käytetystä. Ja ei tosiaan ole mitään väliä että mikä pulju osan on valmistanut. Kunhan on vain ollut pois tuotannosta jonkun aikaa.

Link to comment
New Old Stock. A part made by VW or by an original supplier to VW and never installed on a vehicle. Preferably in it's original packaging, though not absolutely necessary to be considered NOS. Any deviation would render the item NOT NOS. NOS parts can be in various conditions, depending on how they were stored over the years, although most people consider an NOS item to be in mint condition.
Link to comment

Hienoa että täällä Volkswagenpalsta.com:ssa tiedetään nossit, nössöt, tarvikkeet ja korvikkeet.

 

Löytyiskö nyt kuitenkaan ylipäätään mitään listoja vai oliko tämä nyt vaan tällainen tunteidenjakamisjuttu?

Ei haittaa vaikka lipeäisi varaosanumeroiden puutteessa Type2:n helmalistat mukaan toimitukseen.

Link to comment
New Old Stock. A part made by VW or by an original supplier to VW and never installed on a vehicle. Preferably in it's original packaging, though not absolutely necessary to be considered NOS. Any deviation would render the item NOT NOS. NOS parts can be in various conditions, depending on how they were stored over the years, although most people consider an NOS item to be in mint condition.

 

 

http://www.henryspartsdepot.com/

 

Our inventory contains Ford parts for the 1930's, 40's, 50's, 60's, 70's, 80's, 90's and newer years! The parts in inventory are of Concours quality as they are original new stock, most numbers in their original packaging. We currently have inventoried and put a location on hundreds of N.O.S. part numbers. Our website inventory is being updated weekly.

 

;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...