jonih Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 ... tollanen löyty tallin nurkasta pölyttymästä, joten aloin ihmetteleen josko siitä jotain saisi. Osia puuttuu reppukaupalla ja kysyttävää piisaa tässä matkanvarrella, joten häiritään täälä teitä muita. Jos ei jaksa tätä minun lätinää lueskella, niin kuvat löytyy tuolta. Lähtökohta on seuraavanlainen ja siitä ois tarkoitus saada jonkinlainen kulkuneuvo... Peruspaikathan autosta "puuttuu" tai vaatii vähän huomiota: Osaltaan nuo yleisimmät paikat on myös varsin hyvässä kunnossa. Tuola lisää kuvia lähtökohdasta. Joku on autoon aikanaan vaihtanut 60-luvun kuplasta keulan ja sen ajattelin vaihtaa takaisin sellaiseksi kun kuuluu ollakkin. Aloitin homman purkamalla keulan pisteistä ja irrottelemalla pala kerrallaan irti, jotta samalla näkee miten ovat olleet kiini, niin saan ne takaisinkin vielä. ... ja tässä vaiheessa löyty kokonainen ovaalin keula, jep jep, eli tuo homma jatkuu kun keula saapuu. Lisää aiheesta tuola Osia odotellessa en keksinyt muutakaan kun alkaa hinkaileen peltejä puhtaaksi ja sitä hommaahan riittää: Kohtuu pölystä hommaa, mutta miellyttää silmää tuo puhdas pelti. Tietääpä tehneensä jotain kun illalla pöly lentää suusta :D Lisää pöllytys kuveja Tästä jatketaan kun keula saapuu, jos on saapuakseen. Quote Link to comment
NO H2O Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Hyvältä näyttää... Kevo edition? Edit: Tjaah... tuli kirjoitettua turhan hätäisesti... :-/ Tuli vain heti mieleen se Kevon -54 ovaalin rakennus kun huomasin kuvista tuon reiällisen katon... Quote Link to comment
jonih Posted October 16, 2009 Author Share Posted October 16, 2009 Kevo edition?Tää meni kyllä ihan ohi, vastaan: jaa =) Quote Link to comment
iiroh Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Hieno ovaaliprojekti vaikka hommaa taitaa vielä riittää pitkään..... Itsellä hyvin kohtuullinen pussihousuprojekti 66 kuplan kanssa mutta nyt jo himottaa hieman vapaamielisempi ovaali/ splittiprojekti jossa saisi hieman enemmän toteuttaa itseään. No, parempi kai olisi saattaa yksi projekti ensin päätökseen.....vaikkei se aina niin mene.... Sitten se varsinainen off topic kysymys: katsoin joskus hienoa -57 oval projektikuvaustasi webistä (http://oval.rustyvw.org/). Itsellä rakenteilla koriteline joskin hieman erityylinen kuin sinulla. Voinko tiedustella mistä hankit nuo teollisuuspyörät telineen alle? Itse löysin 350kg kantavuuden pyöriä 160mm halkaisijalla mutta hintaa noin 150eur yht. ja hieman edullisempi ratkaisu olisi tervetullut.... Haluaisin sen verran tukevat renkaat että kantaisivat tarvittaessa koko auton (pohjalevy+kori+ moottori) joten kantavuutta pitäisi löytyä riittävästi. T: Iiro H Quote Link to comment
jonih Posted October 16, 2009 Author Share Posted October 16, 2009 Renkaat löyty bauhaus:sta, sielä on pitkät rivit mistä valita sopivaa kokoa. Motonetissäkin taisi olla jotain. Kantavuukisista en osaa sanoa, kun itellä on aika pienet tossa. Quote Link to comment
iiroh Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Ok, kiitos, Bauhaus tossa vieressä joten sinne siis ainakin katselemaan.... Quote Link to comment
Guest Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 Omaan telineeseen löytyi renkaat puuilosta. Hintaa alle kymppi kappaleelta ja hyvin kestivät. Epäilen että kantavuutta ainakin 100kg per kappale. Kannattaa laittaa joka nurkkaan sitten 360 kääntyvä rengas jotta tallissa liikuttelu helpottuu. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Hyvältä näyttää... Kevo edition? Olisko tällä jotain tekemistä discoveryn uuden beetle crisis kauden ovaalin rakentajan kanssa Ja asialliselta projektilta näyttää. Mutta mitä ihme reikiä tuohon kattoon on porailtu. Quote Link to comment
jonih Posted October 17, 2009 Author Share Posted October 17, 2009 Hyvältä näyttää... Kevo edition? Olisko tällä jotain tekemistä discoveryn uuden beetle crisis kauden ovaalin rakentajan kanssa Ja asialliselta projektilta näyttää. Mutta mitä ihme reikiä tuohon kattoon on porailtu. No niin selvisihän tuokin, eipä ole tullut tollasta seurattua Discoveryltä. Katossa on ilmeisesti ollut joku lippa jossain vaiheessa nyt oli enää jäljellä kasa kittiä, lasikuitua ja tosiaan noi reiät. Quote Link to comment
jonih Posted October 17, 2009 Author Share Posted October 17, 2009 Aloitetaanpa tämä typerien kysymysten esittäminen näin heti alkuunsa. Eli tarkoitus vaihtaa tähän tuoreempi laatikko mitä tällasessa kuuluu olla. Kenties 70-lukua ja pidemmällä perävälityksellä... aika näyttää mikä sinne pöllähtää. Eli autossahan on vaihdelaatikon etukannake pohjalevyn puolessa sellainen pyöreä kuten vanhemmissakin on. Onko siis tuoreamman laatikon sovittamisessa tällaiseen ainoa keino laikata tuo alkuperäinen kannake mäkeen ja hitsata tällainen tuoreemman kuplan kannake sinne? Vai onko tässä jokin parempi oikotie olemassa? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Jos ei jää surettamaan se alkuperäisen etukannakkeen poistaminen, niin pois vaan ja tuommoinen uudempi tilalle. Muistaakseni väliin ei oikein mahdu mikään adapterikaan hyvin. Toinen vaihtoehto olis laittaa esim keskikannattimella. Quote Link to comment
Ketsa Posted October 17, 2009 Share Posted October 17, 2009 Sorkkalan seurahuoneella juuri yksi Oberin asiamies asensi ovaaliin pystylampun laatikon jollakin adapterilla rikkomatta alkuperäistä kiinnikettä alustasta. Quote Link to comment
Guest valtteri Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Splittiin asensin Type-4 -nokkakappaleella uudemman askin. Tässä ratkaisussa jouduin unohtamaan etukannakkeen, ja tein keskikannakkeen (kuten oli muutenkin tosin tarkoitus tehdä). Pohjalevystä ei tarvinnut silpoa mitään pois, nokkakappaleen yläpäästä tosin joutuu snurraamaan jonkin verran pois tilanpuutteen takia, mutta se ei menoa haittaa. Quote Link to comment
aki Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Kuullostaa mielenkiintoiselta, mihin kohtaan tässä ratkaisussa tulee vaihteensiirtotanko laatikon korkeussuunnassa? Aki Splittiin asensin Type-4 -nokkakappaleella uudemman askin. Tässä ratkaisussa jouduin unohtamaan etukannakkeen, ja tein keskikannakkeen (kuten oli muutenkin tosin tarkoitus tehdä). Pohjalevystä ei tarvinnut silpoa mitään pois, nokkakappaleen yläpäästä tosin joutuu snurraamaan jonkin verran pois tilanpuutteen takia, mutta se ei menoa haittaa. Quote Link to comment
Guest bananza Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 ai että kun aiheuttaa kateutta nää sun ovaaliprokkikset. edellinenkin lukeutui sinne omiin suosikkiprojekteihin, tätäkin tulee varmasti ahkerasti seurattua. nice ! Quote Link to comment
Guest valtteri Posted October 18, 2009 Share Posted October 18, 2009 Sori jos menee offtopiciksi, mutta vastaan senkin uhalla: Nokkakappaleen hockey stick tulee ihan oikeaan kohtaan tuolla nelkun nokkakappaleella, eli vaihteensiirtotangon ja hockey stickin naittamisessa ei ole mitään ongelmia. Muistaakseni homma on niin, että nelkun nokkakappale "palauttaa" uudemman askin hockey stickin alkuperäiseen linjaansa, eli linjaan splitin/ovaalin vaihteensiirtotangon kanssa. Nyt voin valehdella, mutta juuri tästä syystä pitäisi nelostyypin nokkakappaletta käyttää aina kun yhteyttää splittiovaaliin uuden askin, käytti orkkisetukannaketta tai ei...tosin tää voi olla kyl ihan väärä muistikuva! =) Kuullostaa mielenkiintoiselta, mihin kohtaan tässä ratkaisussa tulee vaihteensiirtotanko laatikon korkeussuunnassa? Aki Splittiin asensin Type-4 -nokkakappaleella uudemman askin. Tässä ratkaisussa jouduin unohtamaan etukannakkeen, ja tein keskikannakkeen (kuten oli muutenkin tosin tarkoitus tehdä). Pohjalevystä ei tarvinnut silpoa mitään pois, nokkakappaleen yläpäästä tosin joutuu snurraamaan jonkin verran pois tilanpuutteen takia, mutta se ei menoa haittaa. Quote Link to comment
Guest OberSchlachter Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Sorkkalan seurahuoneella juuri yksi Oberin asiamies asensi ovaaliin pystylampun laatikon jollakin adapterilla rikkomatta alkuperäistä kiinnikettä alustasta. Tälllä adapterilla; http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektrefwoord=4825, 15,45€, löytyy meiltä hyllystä heti toimitukseen Tilaa: http://www.oberschlachter.fi Quote Link to comment
jonih Posted October 19, 2009 Author Share Posted October 19, 2009 Kiitoksia vinkeistä! Mistään en mitään ymmärrä, mutta tuo ei minusta näytä oikealta. Onko tuo adapteri siis käypä tuoreemman ovaalin kannakkeeseen, joka tuossa ylempänä laittamassani kuvassa? Minusta tuo ei tämän "pyöreän" pohjalevyn puoleisen kannakkeen kanssa sopisi. Näyttää minusta, että laatikon etupää nousisi tuolla liian ylös? Jos tämä on tarkoitus pultata alkuperäisiin pohjalevyn paikkoihin, niin mielestäni nokkapala/hoki stiki menisi aupattia rallaa noiden ylempien pulttien välistä keskeltä. Tässähän se ei ole mahdollista? Uudemman ovaalin pohjalevyyn tuo taas näyttäisi sopivalta mielestäni... Lienee siis toistaiseksi ainoa vaihtoehto antaa laikkaa alkuperäiselle kannakkeelle ja hitsuutella tuoreemman ovaalin etukannake pohjalevyyn. Vähän tuo orkkis kannakekin hylkii laikkaa, joten pitää koittaa ensin nokkapalaa muovaamalla sovitella. Keskikannaketta tähän en haluaisi, joten tuo vaihtoehto on pois laskuista. Sorkkalan seurahuoneella juuri yksi Oberin asiamies asensi ovaaliin pystylampun laatikon jollakin adapterilla rikkomatta alkuperäistä kiinnikettä alustasta. Tälllä adapterilla; http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektrefwoord=4825, 15,45€, löytyy meiltä hyllystä heti toimitukseen Tilaa: http://www.oberschlachter.fi Quote Link to comment
Guest Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Asensin tällä käikäleellä tuoreemman laatikon -53 ovaaliin. Kaikissa ovaaleissa on samanlainen kiinnike rungossa, splitissä on erilainen. Quote Link to comment
jonih Posted October 19, 2009 Author Share Posted October 19, 2009 Mulla on sitten varmaan vanhempi auto, koska mulla on nimenomaan tuo "splitin" etukannake pohjalevyssä. Erilainen siis kun esim tossa toisessa ovaalissani. Sulla oli siis ilmeisesti tuo mun aikaisemmin lisäämässä kuvassa näkyvän näköinen kannake? En tosiaan ole tällasta ennen ovaalissa nähnyt, itekkin hämmästelin sitä. Pitänee seuraavaksi tarkastaa tuo runkonumero, että onko tää alusta kuitenkin splitistä! (hyi!) Asensin tällä käikäleellä tuoreemman laatikon -53 ovaaliin. Kaikissa ovaaleissa on samanlainen kiinnike rungossa, splitissä on erilainen. Quote Link to comment
aki Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Splitin kannakkeeseen voisi leipoa tämän tyyppisen kikkareen. Tähän en kovin vääntävää pannua kyllä perään pulttaisi, ellei se ole tuettu muuten hyvin. Aki Quote Link to comment
Tanhis Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Tää saattaa nyt taas mennä vähän mutu tuntumalle mutta eikös maailmalla porukka käytä juniksen nokkakappaletta naittaessa uudempaa lootaa ovaali ikäisiin. Tämä siis muutenkin kuin vain vaihteiston nosto projekteissa. Quote Link to comment
jonih Posted October 22, 2009 Author Share Posted October 22, 2009 Tää saattaa nyt taas mennä vähän mutu tuntumalle mutta eikös maailmalla porukka käytä juniksen nokkakappaletta naittaessa uudempaa lootaa ovaali ikäisiin. Tämä siis muutenkin kuin vain vaihteiston nosto projekteissa. Jep tuo juniksen nokkapala + hoki stiki vaihtamalla sopii uudempi loota ovaaliin. Tässä alustassa on kuitenkin se splitin "pyöreä" kannake ja tuo keino ei ole mahdollinen. Tuli tarkastettua toi runkonumerokin ovaaliksi ja 53:ksi. myös kori on 53, koska muutamat 53/zwitter only featuret löytyy. Ite ajattelin, että zwitterissä on varmaan myös se pyöreä kannake pohjalevyssä(?), joten oisko tämä ekoja ovaaleita ja käytetty samaa alustaa vielä, kun keran niitä "varastossa" on ollut? Onko muuten mahdollista tarkastaa jostain tähän pohjalevyyn kuuluvan korin numero? se osa kun on nyt leikattu aikanaan pois kun varapyörökotelo on vaihdettu. Quote Link to comment
Guest Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Zwitterissä on jo ovaalimallin kannake. Ei kai sinne ole jälkikäteen vaihdettu vanhempaa? Vai onko tämä rungonnumeronvaihtoauto? Quote Link to comment
Ketsa Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Kirjatietona muutos on tullut 1.10.1952 runkonumerosta 1-0397023 "Rubber/steel gearbox mountings added front and rear" (James Richardson: VW Beetle Specification Guide 1949-1967). Quote Link to comment
-tipi- Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Samaa väittää Etzold ja tuohan juurikin Switterin aloituspäivämäärä, jolloin 2-3-4 vaihteet tulivat synkatuiksi. Quote Link to comment
jonih Posted November 26, 2009 Author Share Posted November 26, 2009 Pientä laiskiintumista havaittavissa ukkelissa. No jotain pientä saatu kuitenkin aikaan viimepäivinä: klik klak Ja eikun jatketaan harjoituksia taas... Laatikon kannake tosiaan näytti olevan vaihdettu vanhempaan jostain syystä. No kaipa se laikalla irtoaa =) Quote Link to comment
-tipi- Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Montako tummaihoisentukkaa maalinpoistoon meni? Quote Link to comment
Lasse Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Ei siihen mene yhtäkään jos on oikeat välineet. Ite hinkkasin kolkin toisen kyljen tummaihoisen laikalla ja samalla laikalla menee loppukin auto sitten joskus kun (jos) siihen asti päästään. Työkaluna mulla on rälläkkä kierronopeussäätimellä. Siitä kun etsiin sellaisen nopeuden millä maali lähtee lastuna niin homma etenee suht nopeasti ja laikka ei todellakaan kulu kuin nimeksi. Sitten tein teräsuojaan ohjaimen ja kiinnitin teollisuusimurin ja sinne menee maalit sun muut paskat eikä tarvi pitää kuonokoppaa. Quote Link to comment
kustumize Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Hyvä et joku käy sentään tallillakin touhuus! Quote Link to comment
jonih Posted December 15, 2009 Author Share Posted December 15, 2009 Niin, keula vaihtu tossa viimeviikolla oikeanlaiseen: suurempia kuvatuksia Tummaihoisen tai minkään muunkaan värisen tukkaa ei kulutettu yhtään. Maalit lähti porakoneella ja nylonkiekolla. Quote Link to comment
JaniM Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Minkäslainen tollanen nyloni on ja kuinka kuluu käytössä? Minkä hintanen ja mistä löytyy, jos ei ole sellanen musta "käkkärälanka"kiekko? Quote Link to comment
Guest Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Minkäslainen tollanen nyloni on ja kuinka kuluu käytössä?Minkä hintanen ja mistä löytyy, jos ei ole sellanen musta "käkkärälanka"kiekko? biltemasta saa eikä maksa montaa euroa. Quote Link to comment
JaniM Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Jaa tuohan näyttää hyvältä. Mites kestävyys ja kuinka hyvin rapsii ruostetta? Quote Link to comment
jonih Posted December 16, 2009 Author Share Posted December 16, 2009 Jaa tuohan näyttää hyvältä.Mites kestävyys ja kuinka hyvin rapsii ruostetta? Ruosteeseen tai ihan peltiin tuo ei tehoa, eli ihan vaan poistaa maalin. Aika joustava kapistus tää on, joten pääsee vähän pienempiinkin koloihin. 5,6,7? näitä on tähän asti autoon hinkattu, eli kyllähän noita vähän kuluu. Quote Link to comment
mite^ Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Ei laisinkaan paha määrä jos vertaa esim hiomapaperiin tai virsikirjoihin. Rälläkässä mulla ollut niitä "teräsharja" laikkoja ja niistä kyllä lentää ne piikit huitsin kuuseen ja niitä saa sitten nyppiä käsistä irti. Hyvän näkönen tuloo ovaalista. :) Quote Link to comment
mikan Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 Rälläkässä mulla ollut niitä "teräsharja" laikkoja ja niistä kyllä lentää ne piikit huitsin kuuseen ja niitä saa sitten nyppiä käsistä irti. Piikkisiassa pysyy piikit paremmin kiinni. Syö sitten kaikkea eteensattuvaa myös hieman tehokkaammin. t. Mika Quote Link to comment
jonih Posted January 14, 2010 Author Share Posted January 14, 2010 Pitkästä aikaa jotain, no ei paljoa, mutta vähän tapahtunut. Häkkyrä nostettu telineelle ja ihmetelty pellin pehmeyttä. Takavalot myös puhaltelin puhtaaksi ja ruiskuttelin sihen maalin suojaksi. Jotain osiakin ilmesty alkuviikosta tallinlattialle, jotain käsittelyä nämäkin vielä kaipaa. Nyt pääsee korin kimppuun jos vaan ukossa riittää virtaa. Quote Link to comment
jonih Posted November 14, 2010 Author Share Posted November 14, 2010 Tätäkin kävin rapsuttelemassa viikonloppuna ja vaikuttaisi vähän siltä, että ainakin auto löytyy edelleen tallilta. Ei siis huonosti lähtenyt käyntiin sen puolesta. Tallilla loju muutama noita myöhäisen ovaalin luukkuja, mutta sellanen ei muka kelvannut tähän ja varhaisen ovaalin luukku löyty viimetalvena tähän. Luukku oli kuitenkin aikanaan revittu voimalla elinten luovuttaja biilistä irti, joten saranat piti uusia: ... kuvat Kiitokset Kaitsulle saranan luovuttaja luukusta. Auton värikin tuli päätettyä ja maalarin kanssa sovittu maalauksesta. Fiilistelin jo itekkin puhallettujen osien kanssa, että miltä väri tulee näyttään: ... kuvat Tallin nurkassa näky olevan samanvärinen grillikin! Hämmästyksekseni löysin kasan peltiä tallilta, jotka pitäisi tähän alkaa sulattelemaan jollain konstia kiini seuraavaksi. Pitänee poiketa tiimarin kautta ja hakea erikeeperiä enskertaa varten. Quote Link to comment
jonih Posted November 16, 2010 Author Share Posted November 16, 2010 Mjaa, nyt on kaiketi venytetty hommien aloittelua niin pitkälle kun se tekosyiden rajoissa on mahdollista. Peltiä tuli pari viikkoa sitten kasa, jotka pitäisi istuttaa paikalleen. Tuumasta toimeen siis... hometta, multaa ja ruostetta poistettu aparaatista muutaman kilon verran näin ensalkuun :) Sahasin samalla ohinennen koko auton poikki ja sitä sitten korjailemaan... kuvat Näissä kynnyskoteloissa ei ollut sisällä sitä putkea, jossa lämpö kulkee. Minkälaista putkea tonne kanavansisään kannattaisi laittaa? Materiaalihan siis pitäisi olla sellaista, joka taittuisi näppärästi 90 astetta tonne a-pilarin sisään ja vieläpä sen pitäisi kestää lämpöäkin... vinkkejä? Liimaus ja teippaustarvikkeet on myös kaivettu esiin, eli niillä jatketaan seuraavaksi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.