Jump to content

-53 ovaali


jonih

Recommended Posts

Posted

img_6879.jpg

... tollanen löyty tallin nurkasta pölyttymästä, joten aloin ihmetteleen josko siitä jotain saisi.

Osia puuttuu reppukaupalla ja kysyttävää piisaa tässä matkanvarrella, joten häiritään täälä teitä muita.

Jos ei jaksa tätä minun lätinää lueskella, niin kuvat löytyy tuolta.

 

Lähtökohta on seuraavanlainen ja siitä ois tarkoitus saada jonkinlainen kulkuneuvo...

 

Peruspaikathan autosta "puuttuu" tai vaatii vähän huomiota:

img_6887.jpg img_6896.jpg img_6909.jpg img_6922.jpg

Osaltaan nuo yleisimmät paikat on myös varsin hyvässä kunnossa.

Tuola lisää kuvia lähtökohdasta.

 

Joku on autoon aikanaan vaihtanut 60-luvun kuplasta keulan ja sen ajattelin vaihtaa takaisin sellaiseksi kun kuuluu ollakkin. Aloitin homman purkamalla keulan pisteistä ja irrottelemalla pala kerrallaan irti, jotta samalla näkee miten ovat olleet kiini, niin saan ne takaisinkin vielä.

 

img_6976.jpg img_6980.jpg img_6984.jpg img_6988.jpg

 

... ja tässä vaiheessa löyty kokonainen ovaalin keula, jep jep, eli tuo homma jatkuu kun keula saapuu.

Lisää aiheesta tuola

 

Osia odotellessa en keksinyt muutakaan kun alkaa hinkaileen peltejä puhtaaksi ja sitä hommaahan riittää:

img_7027.jpg img_7033.jpg img_7048.jpg img_7057.jpg

Kohtuu pölystä hommaa, mutta miellyttää silmää tuo puhdas pelti.

Tietääpä tehneensä jotain kun illalla pöly lentää suusta :D

Lisää pöllytys kuveja

 

Tästä jatketaan kun keula saapuu, jos on saapuakseen.

Posted

Hyvältä näyttää... Kevo edition?

 

Edit: Tjaah... tuli kirjoitettua turhan hätäisesti... :-/ Tuli vain heti mieleen se Kevon -54 ovaalin rakennus kun huomasin kuvista tuon reiällisen katon...

Posted

Hieno ovaaliprojekti vaikka hommaa taitaa vielä riittää pitkään.....

 

Itsellä hyvin kohtuullinen

pussihousuprojekti 66 kuplan kanssa mutta nyt jo himottaa hieman vapaamielisempi

ovaali/ splittiprojekti jossa saisi hieman enemmän toteuttaa itseään. No, parempi

kai olisi saattaa yksi projekti ensin päätökseen.....vaikkei se aina niin mene....

 

Sitten se varsinainen off topic kysymys: katsoin joskus hienoa -57 oval projektikuvaustasi

webistä (http://oval.rustyvw.org/). Itsellä rakenteilla koriteline joskin hieman erityylinen

kuin sinulla. Voinko tiedustella mistä hankit nuo teollisuuspyörät telineen alle?

Itse löysin 350kg kantavuuden pyöriä 160mm halkaisijalla mutta hintaa noin 150eur yht.

ja hieman edullisempi ratkaisu olisi tervetullut....

Haluaisin sen verran tukevat renkaat että kantaisivat tarvittaessa koko auton (pohjalevy+kori+

moottori) joten kantavuutta pitäisi löytyä riittävästi.

 

 

 

T: Iiro H

Posted

Renkaat löyty bauhaus:sta, sielä on pitkät rivit mistä valita sopivaa kokoa.

Motonetissäkin taisi olla jotain.

 

Kantavuukisista en osaa sanoa, kun itellä on aika pienet tossa.

Posted

Omaan telineeseen löytyi renkaat puuilosta. Hintaa alle kymppi kappaleelta ja hyvin kestivät. Epäilen että kantavuutta ainakin 100kg per kappale. Kannattaa laittaa joka nurkkaan sitten 360 kääntyvä rengas jotta tallissa liikuttelu helpottuu.

 

file.php?id=3199

Posted
Hyvältä näyttää... Kevo edition?

 

Olisko tällä jotain tekemistä discoveryn uuden beetle crisis kauden ovaalin rakentajan kanssa

 

Ja asialliselta projektilta näyttää. Mutta mitä ihme reikiä tuohon kattoon on porailtu.

Posted
Hyvältä näyttää... Kevo edition?

 

Olisko tällä jotain tekemistä discoveryn uuden beetle crisis kauden ovaalin rakentajan kanssa

 

Ja asialliselta projektilta näyttää. Mutta mitä ihme reikiä tuohon kattoon on porailtu.

No niin selvisihän tuokin, eipä ole tullut tollasta seurattua Discoveryltä.

 

Katossa on ilmeisesti ollut joku lippa jossain vaiheessa nyt oli enää jäljellä kasa kittiä, lasikuitua ja tosiaan noi reiät.

Posted

Aloitetaanpa tämä typerien kysymysten esittäminen näin heti alkuunsa.

 

Eli tarkoitus vaihtaa tähän tuoreempi laatikko mitä tällasessa kuuluu olla.

Kenties 70-lukua ja pidemmällä perävälityksellä... aika näyttää mikä sinne pöllähtää.

 

Eli autossahan on vaihdelaatikon etukannake pohjalevyn puolessa sellainen pyöreä kuten vanhemmissakin on.

 

Onko siis tuoreamman laatikon sovittamisessa tällaiseen ainoa keino laikata tuo alkuperäinen kannake mäkeen ja hitsata tällainen tuoreemman kuplan kannake sinne?

113701173.jpg

 

Vai onko tässä jokin parempi oikotie olemassa?

Posted

Sorkkalan seurahuoneella juuri yksi Oberin asiamies asensi ovaaliin pystylampun laatikon jollakin adapterilla rikkomatta alkuperäistä kiinnikettä alustasta.

Guest valtteri
Posted

Splittiin asensin Type-4 -nokkakappaleella uudemman askin. Tässä ratkaisussa jouduin unohtamaan etukannakkeen, ja tein keskikannakkeen (kuten oli muutenkin tosin tarkoitus tehdä).

 

Pohjalevystä ei tarvinnut silpoa mitään pois, nokkakappaleen yläpäästä tosin joutuu snurraamaan jonkin verran pois tilanpuutteen takia, mutta se ei menoa haittaa.

Posted

Kuullostaa mielenkiintoiselta, mihin kohtaan tässä ratkaisussa tulee vaihteensiirtotanko laatikon korkeussuunnassa?

 

Aki

 

Splittiin asensin Type-4 -nokkakappaleella uudemman askin. Tässä ratkaisussa jouduin unohtamaan etukannakkeen, ja tein keskikannakkeen (kuten oli muutenkin tosin tarkoitus tehdä).

 

Pohjalevystä ei tarvinnut silpoa mitään pois, nokkakappaleen yläpäästä tosin joutuu snurraamaan jonkin verran pois tilanpuutteen takia, mutta se ei menoa haittaa.

Guest bananza
Posted

ai että kun aiheuttaa kateutta nää sun ovaaliprokkikset. edellinenkin lukeutui sinne omiin suosikkiprojekteihin, tätäkin tulee varmasti ahkerasti seurattua. nice !

Guest valtteri
Posted

Sori jos menee offtopiciksi, mutta vastaan senkin uhalla:

 

Nokkakappaleen hockey stick tulee ihan oikeaan kohtaan tuolla nelkun nokkakappaleella, eli vaihteensiirtotangon ja hockey stickin naittamisessa ei ole mitään ongelmia. Muistaakseni homma on niin, että nelkun nokkakappale "palauttaa" uudemman askin hockey stickin alkuperäiseen linjaansa, eli linjaan splitin/ovaalin vaihteensiirtotangon kanssa. Nyt voin valehdella, mutta juuri tästä syystä pitäisi nelostyypin nokkakappaletta käyttää aina kun yhteyttää splittiovaaliin uuden askin, käytti orkkisetukannaketta tai ei...tosin tää voi olla kyl ihan väärä muistikuva! =)

 

 

Kuullostaa mielenkiintoiselta, mihin kohtaan tässä ratkaisussa tulee vaihteensiirtotanko laatikon korkeussuunnassa?

 

Aki

 

Splittiin asensin Type-4 -nokkakappaleella uudemman askin. Tässä ratkaisussa jouduin unohtamaan etukannakkeen, ja tein keskikannakkeen (kuten oli muutenkin tosin tarkoitus tehdä).

 

Pohjalevystä ei tarvinnut silpoa mitään pois, nokkakappaleen yläpäästä tosin joutuu snurraamaan jonkin verran pois tilanpuutteen takia, mutta se ei menoa haittaa.

Posted

Kiitoksia vinkeistä!

 

Mistään en mitään ymmärrä, mutta tuo ei minusta näytä oikealta.

Onko tuo adapteri siis käypä tuoreemman ovaalin kannakkeeseen, joka tuossa ylempänä laittamassani kuvassa?

 

Minusta tuo ei tämän "pyöreän" pohjalevyn puoleisen kannakkeen kanssa sopisi.

Näyttää minusta, että laatikon etupää nousisi tuolla liian ylös?

 

Jos tämä on tarkoitus pultata alkuperäisiin pohjalevyn paikkoihin, niin mielestäni nokkapala/hoki stiki menisi aupattia rallaa noiden ylempien pulttien välistä keskeltä.

Tässähän se ei ole mahdollista?

 

Uudemman ovaalin pohjalevyyn tuo taas näyttäisi sopivalta mielestäni...

 

Lienee siis toistaiseksi ainoa vaihtoehto antaa laikkaa alkuperäiselle kannakkeelle ja hitsuutella tuoreemman ovaalin etukannake pohjalevyyn.

Vähän tuo orkkis kannakekin hylkii laikkaa, joten pitää koittaa ensin nokkapalaa muovaamalla sovitella.

Keskikannaketta tähän en haluaisi, joten tuo vaihtoehto on pois laskuista.

 

 

 

Sorkkalan seurahuoneella juuri yksi Oberin asiamies asensi ovaaliin pystylampun laatikon jollakin adapterilla rikkomatta alkuperäistä kiinnikettä alustasta.

 

Tälllä adapterilla; http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektrefwoord=4825, 15,45€, löytyy meiltä hyllystä heti toimitukseen

 

Tilaa: http://www.oberschlachter.fi

 

4825.jpg

Posted

Asensin tällä käikäleellä tuoreemman laatikon -53 ovaaliin.

 

Kaikissa ovaaleissa on samanlainen kiinnike rungossa, splitissä on erilainen.

Posted

Mulla on sitten varmaan vanhempi auto, koska mulla on nimenomaan tuo "splitin" etukannake pohjalevyssä.

Erilainen siis kun esim tossa toisessa ovaalissani.

 

Sulla oli siis ilmeisesti tuo mun aikaisemmin lisäämässä kuvassa näkyvän näköinen kannake?

 

En tosiaan ole tällasta ennen ovaalissa nähnyt, itekkin hämmästelin sitä.

Pitänee seuraavaksi tarkastaa tuo runkonumero, että onko tää alusta kuitenkin splitistä! (hyi!)

 

Asensin tällä käikäleellä tuoreemman laatikon -53 ovaaliin.

 

Kaikissa ovaaleissa on samanlainen kiinnike rungossa, splitissä on erilainen.

Posted

Splitin kannakkeeseen voisi leipoa tämän tyyppisen kikkareen. Tähän en kovin vääntävää pannua kyllä perään pulttaisi, ellei se ole tuettu muuten hyvin.

 

Aki

post-96-1388836155661_thumb.jpg

post-96-13888361556837_thumb.jpg

Posted

Tää saattaa nyt taas mennä vähän mutu tuntumalle mutta eikös maailmalla porukka käytä juniksen nokkakappaletta naittaessa uudempaa lootaa ovaali ikäisiin. Tämä siis muutenkin kuin vain vaihteiston nosto projekteissa.

Posted
Tää saattaa nyt taas mennä vähän mutu tuntumalle mutta eikös maailmalla porukka käytä juniksen nokkakappaletta naittaessa uudempaa lootaa ovaali ikäisiin. Tämä siis muutenkin kuin vain vaihteiston nosto projekteissa.

Jep tuo juniksen nokkapala + hoki stiki vaihtamalla sopii uudempi loota ovaaliin.

Tässä alustassa on kuitenkin se splitin "pyöreä" kannake ja tuo keino ei ole mahdollinen.

 

Tuli tarkastettua toi runkonumerokin ovaaliksi ja 53:ksi.

myös kori on 53, koska muutamat 53/zwitter only featuret löytyy.

Ite ajattelin, että zwitterissä on varmaan myös se pyöreä kannake pohjalevyssä(?), joten oisko tämä ekoja ovaaleita ja käytetty samaa alustaa vielä, kun keran niitä "varastossa" on ollut?

 

Onko muuten mahdollista tarkastaa jostain tähän pohjalevyyn kuuluvan korin numero?

se osa kun on nyt leikattu aikanaan pois kun varapyörökotelo on vaihdettu.

Posted

Zwitterissä on jo ovaalimallin kannake.

 

Ei kai sinne ole jälkikäteen vaihdettu vanhempaa?

Vai onko tämä rungonnumeronvaihtoauto?

Posted

Kirjatietona muutos on tullut 1.10.1952 runkonumerosta 1-0397023 "Rubber/steel gearbox mountings added front and rear" (James Richardson: VW Beetle Specification Guide 1949-1967).

Posted

Samaa väittää Etzold ja tuohan juurikin Switterin aloituspäivämäärä, jolloin 2-3-4 vaihteet tulivat synkatuiksi.

  • 1 month later...
Posted

Pientä laiskiintumista havaittavissa ukkelissa.

No jotain pientä saatu kuitenkin aikaan viimepäivinä:

 

img_7155.jpgimg_7166.jpgimg_7177.jpgimg_7180.jpg

klik klak

 

Ja eikun jatketaan harjoituksia taas...

 

Laatikon kannake tosiaan näytti olevan vaihdettu vanhempaan jostain syystä. No kaipa se laikalla irtoaa =)

Posted

Ei siihen mene yhtäkään jos on oikeat välineet.

 

Ite hinkkasin kolkin toisen kyljen tummaihoisen laikalla ja samalla laikalla menee loppukin auto sitten joskus kun (jos) siihen asti päästään.

 

Työkaluna mulla on rälläkkä kierronopeussäätimellä. Siitä kun etsiin sellaisen nopeuden millä maali lähtee lastuna niin homma etenee suht nopeasti ja laikka ei todellakaan kulu kuin nimeksi. Sitten tein teräsuojaan ohjaimen ja kiinnitin teollisuusimurin ja sinne menee maalit sun muut paskat eikä tarvi pitää kuonokoppaa.

  • 3 weeks later...
Posted

Minkäslainen tollanen nyloni on ja kuinka kuluu käytössä?

Minkä hintanen ja mistä löytyy, jos ei ole sellanen musta "käkkärälanka"kiekko?

Posted
Minkäslainen tollanen nyloni on ja kuinka kuluu käytössä?

Minkä hintanen ja mistä löytyy, jos ei ole sellanen musta "käkkärälanka"kiekko?

 

biltemasta saa eikä maksa montaa euroa.

nbb350.jpg

Posted
Jaa tuohan näyttää hyvältä.

Mites kestävyys ja kuinka hyvin rapsii ruostetta?

Ruosteeseen tai ihan peltiin tuo ei tehoa, eli ihan vaan poistaa maalin. Aika joustava kapistus tää on, joten pääsee vähän pienempiinkin koloihin.

 

5,6,7? näitä on tähän asti autoon hinkattu, eli kyllähän noita vähän kuluu.

Posted

Ei laisinkaan paha määrä jos vertaa esim hiomapaperiin tai virsikirjoihin. Rälläkässä mulla ollut niitä "teräsharja" laikkoja ja niistä kyllä lentää ne piikit huitsin kuuseen ja niitä saa sitten nyppiä käsistä irti.

 

Hyvän näkönen tuloo ovaalista. :)

Posted
Rälläkässä mulla ollut niitä "teräsharja" laikkoja ja niistä kyllä lentää ne piikit huitsin kuuseen ja niitä saa sitten nyppiä käsistä irti.

 

Piikkisiassa pysyy piikit paremmin kiinni. Syö sitten kaikkea eteensattuvaa myös hieman tehokkaammin.

 

Piikkisika.jpg

 

t. Mika

  • 5 weeks later...
Posted

Pitkästä aikaa jotain, no ei paljoa, mutta vähän tapahtunut. Häkkyrä nostettu telineelle ja ihmetelty pellin pehmeyttä.

img_7282.jpg img_7285.jpg img_7367.jpg img_7294.jpg

 

Takavalot myös puhaltelin puhtaaksi ja ruiskuttelin sihen maalin suojaksi.

img_7143.jpg img_7150.jpg

 

Jotain osiakin ilmesty alkuviikosta tallinlattialle, jotain käsittelyä nämäkin vielä kaipaa.

img_7379.jpg

 

Nyt pääsee korin kimppuun jos vaan ukossa riittää virtaa.

  • 10 months later...
Posted

Tätäkin kävin rapsuttelemassa viikonloppuna ja vaikuttaisi vähän siltä, että ainakin auto löytyy edelleen tallilta. Ei siis huonosti lähtenyt käyntiin sen puolesta.

 

Tallilla loju muutama noita myöhäisen ovaalin luukkuja, mutta sellanen ei muka kelvannut tähän ja varhaisen ovaalin luukku löyty viimetalvena tähän. Luukku oli kuitenkin aikanaan revittu voimalla elinten luovuttaja biilistä irti, joten saranat piti uusia:

IMG_0182.jpgIMG_0190.jpgIMG_0216.jpgIMG_0238.jpg

... kuvat

Kiitokset Kaitsulle saranan luovuttaja luukusta.

 

Auton värikin tuli päätettyä ja maalarin kanssa sovittu maalauksesta.

Fiilistelin jo itekkin puhallettujen osien kanssa, että miltä väri tulee näyttään:

IMG_0266.jpgIMG_0272.jpg

... kuvat

Tallin nurkassa näky olevan samanvärinen grillikin!

 

Hämmästyksekseni löysin kasan peltiä tallilta, jotka pitäisi tähän alkaa sulattelemaan jollain konstia kiini seuraavaksi. Pitänee poiketa tiimarin kautta ja hakea erikeeperiä enskertaa varten.

Posted

Mjaa, nyt on kaiketi venytetty hommien aloittelua niin pitkälle kun se tekosyiden rajoissa on mahdollista.

Peltiä tuli pari viikkoa sitten kasa, jotka pitäisi istuttaa paikalleen.

 

Tuumasta toimeen siis... hometta, multaa ja ruostetta poistettu aparaatista muutaman kilon verran näin ensalkuun :)

Sahasin samalla ohinennen koko auton poikki ja sitä sitten korjailemaan...

img_7387.jpgimg_0148.jpgIMG_0402.jpgIMG_0461.jpg

kuvat

 

Näissä kynnyskoteloissa ei ollut sisällä sitä putkea, jossa lämpö kulkee.

Minkälaista putkea tonne kanavansisään kannattaisi laittaa?

Materiaalihan siis pitäisi olla sellaista, joka taittuisi näppärästi 90 astetta tonne a-pilarin sisään ja vieläpä sen pitäisi kestää lämpöäkin... vinkkejä?

 

Liimaus ja teippaustarvikkeet on myös kaivettu esiin, eli niillä jatketaan seuraavaksi.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...