Paavuli Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Tämä vuosimallin 65 neito on viettänyt viimeisen noin 12 vuoden ajan lämpimässä tallissa ikkunasta ulos katsellen. Lämpimästä tallistaan Heili ajettiin ulos oman moottorin voimin viikolla 11. Vaikeaa oli liikkuminen, sillä aika oli syönyt kaasuttimen kalvot, mutta trailerille päästiin ja noin 300 kilometrin matka kohti etelää ja uusia haasteita alkoi. Tarkoitus on saada punainen neito ajoon ja kilpiin niin nopeasti kuin mahdollista. Alkuperäinen rekisteritunnus oli edelleen vapaa. Kokonaisuudessaan auto on erittäin hyvässä kunnossa. Korjaushitsauksia ei ole suoritettu, eikä tarvetta ole nytkään. Alustalevy on ruosteeton ja suurelta osin ruoseenestomaalipinnalla. Koska kuvat ovat kivoja, laitetaan alkuun hieman takaprofiilia. Sisusta Heilissä on kohtuu rujo. Penkkien päällä oli mukavat liian suuret ruskeat päälliset, jotka olivat homehduttaneet alkuperäiset kankaat. Vasemmassa lokasuojassa on antennin reiät (vaikka radiota ei olekaan) sekä oikean puoleinen lokasuojan lista puuttuu. Tähän mennessä on tehty: Autossa näytti olevan uudet liinat sekä sylinterit, jarrut eivät kuitenkaan palauttaneet joten vaihdoin jarruletkut sekä pääsylinterin. Ilmaus vielä suorittamatta. Sisusta on purettu ulos. Äänieristematot olivat irronneet alustasta (paitsi apukuljettajan jalkatilassa, ja paikalle oli muodostunut pientä pintaruostetta. Ruosteen poisto ja maalaus on työn alla. Kaasutin on purettu ja koottu korjaussarjan avulla. Polttoaineletkut konehuoneessa vaihdettu ja lisätty suodatin. Bensatankki tyhjennetty ja puhdistettu, ja täytetty uudelleen hieman tuoreemmalla hiilivedyllä. Pakoputki oli ostettaessa ruostunut puhki. Mukana seurasi uusi, jota yritin tuloksetta sovittaa paikoilleen. Pakolaipat ovat uudessa liian leveällä. Tällä hetkellä Motonetistä (tikulla jäätä) on tulossa vanhin putkimalli, saa nähdä sopiiko vai ei. Hankittu lattiamattosarja, Saksalainenkromilistasarja, poljinkumit, uudet luukkutiivisteet sekä tilattu penkkiverhoilut, antenni, vasen peili. Sisustan osat ovat siis pian koossa. Ongelmia selvittämättä: Moottori ei käy tyhjäkäyntiä, paitsi ryyppy puoliksi kiinni. Kaasutinta säädelty, imusarjaa tiirailtu jne. Syy avoin. Ideoita? Kynnyskoteloiden päällä olevat metallitaitteet, jotka tulevat maton päälle ovat hieman heikossa kunnossa. Kuljettajan puolella taite on suostunut puhki. Saatavilla on ainakin rosterista listasarjaa, jonka pitäisi kohta peittää? Muuta korjaustapaa en keksi, sillä tällähaavaa ei ole tarkoitus autoa suuremmin purkaa. Täysihoito siis antaa odottaa itseään. Tähän korjausehdotuksia? Töötti ei toimi. Pientä ääntelyä kuuluu, joten tämä korjautuu vaihtamalla uusi mölyntuotin. Muutoin sähköt toimivat täysin. Yritän päivitellä tätä ketjua jatkuvasti, niin mielenkiinto ehkä pysyy lukijallakin.... Quote Link to comment
-AP- Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Pakolaipat ovat uudessa liian leveällä. Eli yritit sovittaa 1300-koneen äänenvaimenninta 1200-moottoriin? Quote Link to comment
Paavuli Posted April 7, 2010 Author Share Posted April 7, 2010 Pakolaipat ovat uudessa liian leveällä. Eli yritit sovittaa 1300-koneen äänenvaimenninta 1200-moottoriin? No tätä oletin itsekin. Saa nähdä sopiiko Moponetin 1200 mallin vaimennin paikalleen. Mukavasti mukana seuranneessa putkessa lukee "1200" mutta sehän ei mitään lupaa. Laitetaan vielä kuvat alkuperäisestä putkesta hienoine ulostuloineen, sekä mukana seuranneesta rööristä. Hyvä tietää uuden putken malli, täten sen voi laittaa kiertoon sellaista tarvitsevalle. Quote Link to comment
Lasse Posted April 7, 2010 Share Posted April 7, 2010 Tööttiä voi koittaa elvyttää antamalla sille virtaa akkulaturista ja kääntää säätömutteria samalla. Siitä voi säätää millaisen rääkäisyn haluaa. Tavoitteena on sellainen ääni, että katsastusmies vähintäinkin pyörittelee päätään. Quote Link to comment
Paavuli Posted April 9, 2010 Author Share Posted April 9, 2010 Koetan elvyttää töötistä jonkun rääkäisyn pihalle viikonloppuna. 8 eurolla saa uutta, mutta erikoinen ääni on aina erikoinen ääni.... Eilen haettu Motonetin 1200 mallin vaimenninkin näytti olevan oikean mittainen, mahtavaa. Nyt on hiottu sisälattiat, levitetty rost stopit ja irroitettu polkimet. Pakkohan polkimiin on väri sipaista, vielä kun keksin miten ne purkautuvat osiin. Viikonloppuna on tarkoitus myös poistaa penkkirunkojen maalit ja aloittaa uudelleenmaalaus, kerran uudet pääliset ovat matkalla. Mittanauhakin jo heilui ja droppiolat siinsivät silmissä. Käyntihäiriön metsästykseen tekisi mieli pyytää jostain lainaksi kaasutinta, toisaalta uutta saa kaupasta... Muutoin homma etenee vauhdilla, kupla vaan ei käy tyhjää. Hankalahko ajaa. Quote Link to comment
Paavuli Posted April 27, 2010 Author Share Posted April 27, 2010 Olen aika laiska päivittämään näitä kertomuksia, ei tekemiseltä ehdi... Joitain uusia aikaansaatuja juttuja: Uusi kaasutin ratkaisi käyntiongelmat, uusi jakaja varastossa, ei vielä kiinni. Lattiat maalattu, myös polkimet. Katto, ovipanelit etc. puhdistettu. Kuljettajan penkin kisko korjattu. Penkkirungot maalattu, penkit verhoiltu uudelleen. Uudet lattiamatot ja uudet poljinkumit. Maalipinta myllytetty, uudet kromilistat valmiina kiinni laitettavaksi. Renkaat tilattu. Tarkoitus on yrittää keskiviikkona leimalle, ja hakemaan uudet renkaat. Tekemättä vielä: Uusi töötti paikalleen Rekisterikilven valoon henki Pissapoika ei pidä ilmaa, korkkia viritin äskettäin, tarvitsee vielä uuden venttiilin sisuksen... Satunnaista nippeliä täytyy ruuvata paikalleen Jarrupolkimen liikerata pitkä kuin nälkävuosi, kenties liinojen säätöä? Laitan kuvia myöhemmin, ei ollut sopivaa kuvankoonmuuttotyökalua tässä koneessa. Quote Link to comment
Paavuli Posted April 28, 2010 Author Share Posted April 28, 2010 Leimayrityspäivän kunniaksi laitetaan hieman kuvia uudesta sisustuksesta: Ulkokuori sai myös myllytyksen: Quote Link to comment
Paavuli Posted April 28, 2010 Author Share Posted April 28, 2010 Ja vielä yksi ulkokuva: Quote Link to comment
Paavuli Posted April 28, 2010 Author Share Posted April 28, 2010 Noniin, "Heili" sai tänään alkuperäisen rekisteritunnuksensa ja on siten tieliikenteessä.... taisiis oli. Kaikki meni hyvin, jopa 50km siirtymä konttorille, hieman täristi kiitos vanhojen renkaiden. Kupla jäi seisomaan konttorin pihaan odottamaan katsastusaikaa. Kun palasin konttorille, oli perän alla öljyä. Katsastus meni kuitenkin hyvin, huomautuksia nolla. Öljyvuoto vain lisääntyi, rengasliikkeessä (jossa vaihdettiin uudet kumit) jäi alle melkoinen läiskä. Väristä/hajusta päätellen öljy on juuri askiin laitettua uutta mökäöljyä... vuoto jossain moottoin ja vaihteiston välissä... stefa? Myös kytkin luisti "rytkäyttämällä" kaasun pois ja takaisin, eli levy taitaa kastua. Lisäksi huomiona kerrottakoon, että mielestäni nelonen ääntää veto päällä melko paljon. Mitä tässä nyt tehdä? Autoja on tullut harrastettua niin kauan kuin on lupa ajaa ollut, ja kauemman. Silti nyt k*tuttaa aivan älyttömissä määrin, vappuajot oli jo suunniteltuna ja kiilsivät silmissä katsastuksen jälkeen. Rakentelutila on hyvin rajallinen (pressutalli hiekkapihalla), joten koneen irroitus vaatii melkoista insinöörityötä. Nyt vinkit ovat tarpeen, apua saamari. Quote Link to comment
-tipi- Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 Ei auta kuin kone pois ja stefa vaihtoon. Kantsii varmaan samalla vaivalla uusia laatikon stefa. ja säätää kampuran päittäis välys, ellei sitä ole juuri tehty. Wappuunhan on vaikka kuinka paljon aikaa. Quote Link to comment
mikan Posted April 28, 2010 Share Posted April 28, 2010 Jos sulla on kupla Tampereella, niin täältä varmaan löytyy apuja ja tallia sen verran, että yhdet stefat tulee vaihdettua. Mun tallissa on ainakin pari sellaista hommaa tehty kaverien kupliin, mutta nyt se ei valitettavasti onnistu kun on oma kirppu siellä pukkien päällä. Oliskohan Pirkkalan pojilla tilaa tallissa? Tuossa ei iltaa pidempään mene, kunhan hommaa kummatkin stefat valmiiksi. t. Mika Quote Link to comment
Paavuli Posted April 29, 2010 Author Share Posted April 29, 2010 Tampereella on, oikeastaan rajalla. Mutta liikkuuhan tuo ajaen tai sitten jollain muulla konstilla. Muutenkin vinkit kimppatalleista otetaan vastaan, itsellä kun ei rakentelutilaa varsinaisesti ole ja tehtävää riittää... Vetoakselien kumitkin pitäisi sitten varmaan myös vaihtaa, pitävätkö nämä "kaksipuoleiset" yhteen ruuvattavat lainkaan? Ne olisivat huomattavasti helpommat asentaa... Eilinen ketutus on hieman laantunut, mutta tätähän se harrastaminen on :) kohti uusia pettymyksiä! Quote Link to comment
Guest MillaI Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Sit kun päätät myydä tuon niin ilmoita yv:llä! :D Quote Link to comment
-MITO- Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Tsemppiä, hoituuhan noin pienet hommat "pohjolan" tallissa ;-) Quote Link to comment
Paavuli Posted April 29, 2010 Author Share Posted April 29, 2010 Tarpeeksi ja sopivan paksua vanerilevyä auton alle, niin ehkä hallitunkki kulkee niin että saan koneen irti. Miten korkealle perä pitää saada? Entä saako koneen irti vaikka auto ei ole vaakatasossa (ts. eturenkaat on maassa)? Vapuksi ei enää pysty, mutta josko pian niin pääsee tapahtumiin mukaan. Quote Link to comment
NO H2O Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Stefan vaihto menee vajaassa kolmessa tunnissa kun tietää mitä tekee, toki tietysti pitää olla kaikki tarvittavat vermeet valmiina, työkalut, stefat, tms. Koneesta pitänee purkaa pakari pois, sekä lämmönvaihtimet, tämä siksi että pääset paremmin käsiksi bensaletkuun, kaasuvaijeriin ja koneen pultteihin. Myös sähköt pitää purkaa, kannattaa ottaa akusta miinusnapa irti ennen johtoihin koskemista. Koneen alle asetettua tunkkia voi liikutella hieman edestakaisin, kun rynkyttää konetta taaksepäin, kun kone on niin takana kuin se vain suostuu tulemaan pitää konetta kallistaa hieman itseensäpäin että paineasetelma mahtuu tulemaan laatikonakselin ohitse. Kun kone on onnistuneesti ohittanut akselinpään pitää kuplaa tunkata niin ylös että kone mahtuu tulemaan alta pois... Koneen asennus tapahtuu käänteisessä järjestyksessä. Aivan alkuun ei kannattane yrittää tehdä ennätystä koneen vaihdosta, suurin osa vaihtoon menevästä ajasta menee opetellessa erilaisia kikkoja. Tietysti silloin kun koneen on ottanut irti tekee monta muutakin juttua siinä samalla, kuten esmes nuo vetarien suojakumien uusimiset, laatikon öljynvaihdot, tms. Quote Link to comment
Paavuli Posted April 29, 2010 Author Share Posted April 29, 2010 No jos Tampereen seudulta löytyy apuja/tallia tai molempia... Osat saattaisi saada vielä huomiseksi. Itse en kolmeen tuntiin tuota hommaa pysty tekemään, näin noviisina :( Toki avun ei tarvitse olla ilmaista, ilmaista ei ole olemassakaan... Quote Link to comment
metake Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Koneesta pitänee purkaa pakari pois, sekä lämmönvaihtimet, tämä siksi että pääset paremmin käsiksi bensaletkuun, kaasuvaijeriin ja koneen pultteihin. Ikinä en ole pakoputkistoa irrottanut ennen koneen irrotusta, mahtuu hyvin touhuamaan ja irtoamaan pakoputket paikallaan. Ei auta kuin kone pois ja stefa vaihtoon. Kantsii varmaan samalla vaivalla uusia laatikon stefa. ja säätää kampuran päittäis välys, ellei sitä ole juuri tehty. Väristä/hajusta päätellen öljy on juuri askiin laitettua uutta mökäöljyä... vuoto jossain moottoin ja vaihteiston välissä... stefa? Jos vuoto on laatikkoöljyä, niin jätä se moottorin rauhaan, turha siihen on stefoja alkaa vaihtelemaan jos ei vuoda. Vetoakselien kumitkin pitäisi sitten varmaan myös vaihtaa, pitävätkö nämä "kaksipuoleiset" yhteen ruuvattavat lainkaan? Ne olisivat huomattavasti helpommat asentaa... Nämä on hyvät ja toimii. Muista asentaessa että sauma pitää olla eteen- tai taaksepäin, ei ylöspäin. Miten korkealle perä pitää saada? Entä saako koneen irti vaikka auto ei ole vaakatasossa Perän pitää olla niin korkealla että kone mahtuu perän alta pois. Koneen saa parin hengen voimin kallistamalla pyöräkotelon kautta pois, niin ei tarvii olla perän niin ylhäällä. Kone lähtee hyvin pois vaikka auto on vinossa, itse olen aina pitänyt etupyörät maassa, kunhan hallitunkki vaan nostaa riittävän korkealle. Quote Link to comment
-MITO- Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Lauantaina taisin mittailla koneen korkeudeksi 65cm lämmönvaihtimien kanssa. Quote Link to comment
Kurre Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Nämä on hyvät ja toimii. Muista asentaessa että sauma pitää olla eteen- tai taaksepäin, ei ylöspäin. Muista asioista samaa mieltä. Ikinä en oo pakoputkea tai lämmönvaihtima irrottanu konetta pudottaessa. Ja eturenkaat maassa. Toi akselikumi juttu on sit vissiin muuttunu, ku aiemmin sanottiin, että sauma tulis yläviistoon. Ei pystyyn tai vaakaan. Quote Link to comment
metake Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Nämä on hyvät ja toimii. Muista asentaessa että sauma pitää olla eteen- tai taaksepäin, ei ylöspäin. Toi akselikumi juttu on sit vissiin muuttunu, ku aiemmin sanottiin, että sauma tulis yläviistoon. Ei pystyyn tai vaakaan. Jaa, korjauskirjasta lunttasin.. Quote Link to comment
Paavuli Posted April 29, 2010 Author Share Posted April 29, 2010 Vaakasuoraan olen itsekin kuvitellut "bootsit" asennettavan, ainakin näin on tehty mm. restocaluk:n projekteissa... Täytyy ensiviikon viikonlopuksi koota vermeet ja yrittää hoitaa stefat, kytkin sekä bootsit. Onko mitään muuta mitä kannattaisi samalla tarkistaa/hoitaa kuntoon? Quote Link to comment
-MITO- Posted April 29, 2010 Share Posted April 29, 2010 Vaihteistoöljyt tarkastaa/vaihtaa kun on tilaa puuhastella koneen ollessa irti. Lootan kannatinkumit tarkastaa. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 3, 2010 Author Share Posted May 3, 2010 Askiöljyt tuli vaihdettua jo, ennen katsastusreissua ja öljyn tuloa pihalle... Eikai vain öljyä voinut mennä liikaa? Toinen kysymys koskee vilkkuja. Kuplan pitäisi olla amerikan vientimalli (näin sanottiin), puskurit ovat kateissa (pitäisi löytää jostain, sillä us malliit ovat hienommat ja reiät ovat valmiina yläraudoille), mutta miten vilkut eroavat us ja eu spec välillä? Entä onko muita eroja? (rattilukko tuosta löytyykin) Vilkkuasia tuli mieleen siksi, että alkuperäiset kromit ovat vähän himmenneet... Edit: Tuli vielä myös mieleen, kannattaisiko samalla tarkistaa esim. laturin hiilet tms? Ensi lauantaiksi on suunniteltu remontti, näyttää sopivasti satavankin aivan älyttömästi (pressutalli edelleen). Quote Link to comment
Paavuli Posted May 5, 2010 Author Share Posted May 5, 2010 Penkkiverhoiluista ym. on kyselty yksityisviestillä jonkinverran, joten kerrottakoon tänne ketjun puolelle, että penkkiverhoilut sekä mattosarjan toimitti Neo Retro. Myös muita koriste, sekä teknisiä osia on hankittu Neo Retrosta sekä Keiteleen Koneesta. Ovet ovat auton alkuperäiset. Lisäksi minulta löytyy uuden mallinen värikoodi sisustan metalliosiin (en muista nyt ulkoa), sävy erittäin lähellä alkuperäistä. Ratti on vielä maalaamatta, en äkkiseltään keksinyt sopivaa täytemateriaalia kulumakohtiin. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 10, 2010 Author Share Posted May 10, 2010 Noniin, syy "mystiseen" vaihteston vuotoon selvisi. Kone napattiin viikonloppuna pois, vaihteiston stefassa ei ollut enää lainkaan sisäpuolen huulta, vain ulkopuolen enemmän kuin väljä osa. Ei siis ihme, että kuplan kytkimestä oli tullut moottoripyöristä tuttu märkäkytkin :) Samalla vaihdettiin tulppaa, kampiakselin stefat ja painelaakeri. Moottori sai pesun ja vaihteistokin uudet kumit, varmuuden vuoksi. Nyt enään vaihteistoon lisää öljyä, kytkin säätöihin ja vilkkuun henki (uusivanha rele on jo valmiina). Sitten kohti uusia pettymyksiä :D Josko pääsisi 22.5 Mobiliaan asti, välissä täytynee uskaltaa ajella hieman muutenkin. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 13, 2010 Author Share Posted May 13, 2010 Tänään kupla sai mittariin muutaman kymmenen kilometriä, ikäänkuin varovaisena kokeiluna. Hyvin kulki, kytkintä tarvitsi vielä hieman säätää... Kuitenkin yksi ongelma on, johon en äkkiseltään keksi ratkaisua: Vilkku lähinnä palaa, tänään kokeilin erästä toista relettä, jossa on 3 napaa, eli yksi liikaa. Ei toiminut lainkaan. Laitoin alkuperäisen takaisin, ja tadaa, vilkku toimii. Toimii, jossei valot ole päällä ja paina jarrua, silloin vilkku vain palaa. Valot päällä vilkku hidastuu. Mistä tämä johtuu? Loppuuko maa? Jos loppuu, mistä valot maadoittuu? Quote Link to comment
tolvana Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 latausjännite ei riitä,herkemmällä releellä saattaa riittääkkin. Jos sulla on yleismittari niin katoppa kiusallas jännite tyhjäkäynnillä valot päällä ja ilman sit sama homma esim 2500 kierroksella,saatat yllättyä. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 14, 2010 Author Share Posted May 14, 2010 Eihän tuommoinen tasavirtalaturi mitään tyhjäkäynnillä työnnäkään... Onko tämä nyt siis ominaisuus vai vika? Mopokaupassa oli jotain 6v 2-napareleitä, täytyy vissiin semmoisella sitten kokeilla..? Quote Link to comment
Guest Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Taitaa olla enempi ominaisuus. Mulla oli joskus junis 6V sähköillä ja siinä ei voinut pitää vilkkuja ja pyyhkijöitä yhtä aikaa päällä kun ei virta riittänyt vilkuttamaan vilkkuja. Quote Link to comment
Guest speedy Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 Olen kolme 6V autoa omistanut joista ainoana -49 Chrysler toimi edes jotenkin ennen jännitteen päivittämistä 12 volttiin.Renault 4 ja VW-67 olivat raivostuttavan epävarmoja.Vilkku hyytyi heti kun jarruvalo syttyi.Ei kai niiden sähkölaitteet ihan uudenveroisia enää olleet mutta kyllä mieleen tuli että miten helevetissä näillä keksinnöillä ollaan aikanaan hengissä selvitty. Quote Link to comment
Virtanen Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 "Vanha" konsti parantaa 6V sähköjä, on käydä sulakerasia läpi, mitata onko jännitehäviöitä + juottaa häviöpaikat. Vanhempiin rasioihin juottosillat saa alle piiloon. Samoin voi häviöitä olla lamppujen kannoissa, joissa niitattuja liittimiä. Uutena toimii, mutta pikkuhiljaa alkaa vastusta tulemaan niittauksiin. Quote Link to comment
tolvana Posted May 17, 2010 Share Posted May 17, 2010 6V aikana ei valoja käytetty kun pimeässä,ei polliisit mullekaan muuta kun morjesta vastaantullessaan vaik ei oo kun parkit päällä. Parkeilla (vielä) jaksaa vilkkukin silloin tällöin vilahdella,ei tosin tikitä niinkun 12V mut pelaa kuitenkin. Hyvin näillä pärjää kun jaksaa vaan hymyillä. Quote Link to comment
Paavuli Posted June 16, 2010 Author Share Posted June 16, 2010 Pientä tilannepäivitystä... Pikkuhommia on tehty ja autolla on ajettukin :) Kaiken maailman lisäosia on hankittu, viimeisimpänä amerikkapuskureiden palautusta varten rättitangot. Nyt minulla on kahdenlaiset etutangot, suorat, sekä mallit joissa on etuluukun kohdalla mutka. Mistäs tämä ero johtuu, ovatko nämä eri vuosimalleihin? Seuraavaksi pitäisi löytää jenkki tai europuskureiden alaosat... Quote Link to comment
Paavuli Posted September 22, 2011 Author Share Posted September 22, 2011 Jaahans, hyvin on jäänyt tämäkin päivittämättä. Paljon on tapahtunut, kupla on mm. saanut alkuperäisenä siinä olleet jenkkipuskurit takaisin, ynnä muuta tilpehööriä. Turinointi tahtoo unohtua tekemisen lomassa. Palaan kuitenkin astialle teille tietäjille kohdistetulla kysymyksellä. Alunperinkin Heilin ovet olivat kehnot. Keskellä ovea, sisäpuolella, oleva äänenvaimennusmatto (originaali) on ruostuttanut oven läpi. Alkuperäinen kuplan omistanut setä oli ovet kitannut ja ylimaalannut. Jälki on nyt todella rumaa. Samoin ovissa on havaittavissa loivaa siirtymää eteenpäin. Eli b-pilarin läheltä paistaa päivä. Ovet sulkeutuvat siten huonosti ja mikä pahinta, en saa kattotelinettä paikalleen, koska a-pilarin rako on niin olematon. Kysymys onkin, millä tavoin saranat saa helpoiten väännettyä takasin paikoilleen. Maalin lähtö ei ongelma, koska korjaan samalla ovien ruosteet. Ovia on ilmeisesti joskus paiskottu auki oikein urakalla, sillä myös pintapellissä näkyy vekkiä saranoiden lähellä. Olen joskus lukenut tekniikasta "kakkosnelonen saranapuolelle oven väliin ja voimaa" onko tämä validi keino, vai meneekö oven puolen pelti ryttyyn? Samaan pamaukseen on tarkoitus vaihtaa ainakin kuljettajan puolen saranatapit. Onko tähän joku tekniikka? Lisätään oheen kuvaa oven raosta, tuskin on tarkoitus noin kiinni mennä. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 "Vanha" konsti parantaa 6V sähköjä, on käydä sulakerasia läpi, mitata onko jännitehäviöitä + juottaa häviöpaikat. Vanhempiin rasioihin juottosillat saa alle piiloon. Samoin voi häviöitä olla lamppujen kannoissa, joissa niitattuja liittimiä. Uutena toimii, mutta pikkuhiljaa alkaa vastusta tulemaan niittauksiin. Minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa 6V sähköistä. Omaan ghiaan rakensin kokonaan uuden johtosarjan ja putsasin kaikki liittimet yms. Niin nyt voi pitää ajovaloja sumareita ja radiota yhtäaikaa päällä ja laturin valo ei pala edes himeästi. Eli kyllä ne vain kannattaa putsata ne liittimet ja juottaa sieltä täältä ja nähdä vähän vaivaa niin kyllä 6v sähköilläkin pärjää. Joku viisas joskus taisi sanoa että 6v tarvitseen miltei tuplasti paksummat johdot toimiakseen. Eli johdot ovat edelleen paskat mutta se riittää kahdellatoista voltilla. Mutta sitten mitä tulee tähän juottamiseen niin vanhoihin johto-apico liitoksiin on vaikea saada tinaa ilman lisäsaineita koska tosiaan ovat hapettuneita. Eli vähän happoa ennen juottamista niin awot. Quote Link to comment
Virtanen Posted September 23, 2011 Share Posted September 23, 2011 Mitä saranoihin ja oven sopivuuteen tulee, pitäisi ensi selvittää onko saranoissa vääntymiä. Itse sarana voi taittua tai sitten ovi tai kori saranan kohdalta. Itse irrottaisin ensin oven, jotta olisi parempi tutkia. Saranat purkautuu tapeista sopivalla työkalulla, tällä palstalla asiaa käsitelty monta kertaa. Ja itse saranan niitit voi porata auki. Saranat voi uusia tai holkittaa, ylikokotappi ei yleensä toimi kuin korkeintaan yläsaranassa. Allekirjoittaneella on vielä muutamia nosseja saranoita. Kiinnitys kokonaiseen oveen ruuveilla (6 mm kuusiokolo/uppokanta) niittaamaan kun ei "ehjään" oveen pääse. Quote Link to comment
Paavuli Posted December 28, 2011 Author Share Posted December 28, 2011 Oviprojekti on lähtenyt täyteen vauhtiin. Apukuskin ovi on purettu ja maalit poistettu, kuskin ovi lojuu nurkassa. Apparin ovi onkin hieman huonompi kuin käsitin, alareuna on hyvin pahan näköinen. Pohdinta käynnissä mitä tehdä. Myös ikkunalistojen alta on ruoste puskenut, ja edellisen omistajan (vanha pappa) korjaukset 80 luvun puolivälistä ovat olleet luokkaa "kittiä ruosteen päälle". Seuraakin kysymyksiä: - Saako ovien ikkunapielien kromilistoja, jos saa, ovatko järkeviä vai alanko oikomaan ja kiillottamaan vanhoja. - Entä ovien laahustiivisteet ikkunoille, ja ikkunakiskojen karvaiset osat, saako näitä? Kaikkiin näihin on ajan hammas purrut, ja kiva olisi uutta laittaa. Ikkunatiivistet on pakko uusia kaikki ympäri autoa. Voiko vanhoja kromikoristeita käyttää uusien kumien kanssa? Vanhat istuisivat paremmin auton ulkonäköön. Kuvia täytyy ottaa seuraavan kerran, jäipi kameran mötkäle kotiin. Pitäisi hankkia pokkari. Quote Link to comment
Paavuli Posted March 28, 2012 Author Share Posted March 28, 2012 Päivitystahti ei näköjään tässä ketjussa huimaa päätä. Ovet ovat kokolailla pitkälti korjattu, maalattu ja kohta koottukin. Törmäsin vain pieneen ongelmaan. Ostin oveen uudet ikkunan kromireunat, laahukset ja ohjurihuovat (myös näiden pidike oven sisällä oli liki kadonnut) Kuitenkaan ikkunan ohjurihuopasarjassa ei tule tupakkaikkunan osaa. Käytetäänkö tähän osa lasia kiertävästä laahussarjasta väkisin survomalla, vai onko pikkuikkunan kohtaan olemasa erillinen huopa? Kaikki huopaosat oli omassani enemmän vähemmän tuhoutuneet. Yhtä tiivistettä vaille koko homma, sitten saamme kuviakin eetteriin. Jännityksen rummut pärisevät jo, miten käy ovien värin kanssa. Osoittautui, ettei ilmeisesti vuoden 85 ylimaalausta ollut tehtykään täysin alkuperäisellä värillä (yllätys). Museeon on vieläkin matkaa hurjasti, yritän olla pilaamatta kuplaa varovaisella madalluksella. Olen toistaiseksi vielä pystynyt olemaan tilaamatta osia. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.