Guest Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Viimeiset toistakymmentä vuotta on tullut rakennettua prätkiä ja sen alan kalustoa alkoi olla nurkat täynnä - jossain vaiheessa tuntui että voisi välillä tehdä ihan jotain muuta. Nuorempana oli ilmajäähdytteisiä Volkkareita pyörinyt käsissä muutamia - mm. Wiiman leikkelemä -63 junis ja jokunen kupla - joten nämä vehkeet ovat tulleet tutuksi. Alun alkaen tavoitteena oli hankkia projektikuntoinen ovaali kupla, mutta sitten törmäsin tällä palstalla viisseiska junikseen ja ostin sen pois parin suttuisen valokuvan ja puhelinkeskustelun perusteella. Maksoin auton, mutta vasta muutaman viikon kuluttua sain aikataulun ja kuljetuskaluston kohtaamaan toisensa että pääsin noutamaan sen kotiin. Noudettaessa meinasi jäädä aikuinen mies sanattomaksi, aihio oli todella roisin näköinen. Tästä ei todellakaan selvitä öljynvaihdolla ja uusilla tulpilla... Auto on seissyt 60-luvulta asti taivasalla pihavajana ja pellit ovat varsin rapsakoita. Lähempi tutkiskelu ja putsaus kuitenkin osoittivat että korista löytyy myös ehjää peltiä johon voi uusia paloja liimailla. Tämä projekti tulee kesäksi ajoon, minä vuonna jää nähtäväksi. Joka tapauksessa tästä tulee varsin pitkä projektialbumi johon yritän ottaa mahdollisimman paljon kuvia pellityksen eri vaiheista. Jonkin verran tullaan käyttämään valmiita korjauspaloja, osa taas tehdään omasta päästä ehkä samalla hillitysti kustomoiden. Se on varma että museoleimalle tätä ei viedä, prätkähommissa olen jo todennut että entisöinti on kaikkein vaikein rakentelun laji - on paljon helpompi tehdä oman maun mukaan. Ensin täytyy kuitenkin rakentaa talli tuohon ympärille, sitä odotellessa saatte nauttia "löytöhetken" kuvista. Isoisä ja pojanpoika: Pesun ja putsauksen jälkeen sen kehtaa jättää pihalle naapurien riemuksi... On kai näitä huonommistakin tehty - aikaa on ja omasta työstä en laskuta penniäkään... Quote Link to comment
NordBling Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Taitaa mennä käyttiksellä pari öljynvaihtoväliä ja jokuset (hehku)tulpat ennenku on valmista, mut onnea projektiin! Quote Link to comment
Guest MillaI Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Joutuuko tollasesta maksaa jotain, vai maksoiko entinen omstaja et hait sen pois? Quote Link to comment
PZQ Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Hienoa että säästät museolta:) Ja toivottavasti pysyy umpparina (yläosa) Vuoden vapaat itse käyttänyt samanmoiseen harrasteeseen... Quote Link to comment
ARTO Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Joutuuko tollasesta maksaa jotain, vai maksoiko entinen omstaja et hait sen pois? Noistahan kuulemma maksetaan riemuiten jopa enemmän mitä hyvästä möhkökeulaisesta:) Quote Link to comment
PZQ Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Joutuuko tollasesta maksaa jotain, vai maksoiko entinen omstaja et hait sen pois? Noistahan kuulemma maksetaan riemuiten jopa enemmän mitä hyvästä möhkökeulaisesta:) Aivan oikein Arto, itse maksoin rapsakasta unppari juniksesta yli 2K ja palliksen olisin saanu ilmaseks... Quote Link to comment
non-hippy Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 aika pitkälti sama taustatarina mulla. brittiprätkää,,ameriikan ihmettä jne. Satsasin vaan parempaan 50's junis-aihioon, muut silti meni puolen vuoden vapaa-ajat oikoessa edellisten omistajasankareiden viritelmät siihen kuosiin mitä olen tottunut omilta laitteilta odottamaan. Onneksi juniksiin saa korjauspeltien puolesta ihan mitä vaan. Jotain voi tehdä itse mutta kun haluaa saada projektin järkevissä ajoissa valmiiksi niin "aikaa" saa ostettua esim täältä http://www.vwsplitparts.com/ Hyvin vastaa kyselyihin ja pellit tuli hyvin pakattuna kotiovelle asti. Quote Link to comment
Guest Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Jeps, kyllähän näissä valitettavasti rahaa joutuu vaihdon välineenä käyttämään - ja jos maailmalla puhaltavat tuulet joskus yltävät tänne asti niin summat tuskin ainakaan pienenevät. Yksi pääkriteereistä juniksen haussa oli että sen pitää olla umppari. Missään tapauksessa ei kylkiin leikellä edes ampuma-aukkoja ;), on se pitkä pelti vaan niin hieno ja jättää maalaukselle hyvin tilaa. Henkilöautoksi takapenkkeineen tuo olisi tosin tarkoitus aikanaan katsastaa ja siinä vaiheessa maavara mitataan mikrometrillä tasan sallittuun 80 milliin... Quote Link to comment
Virtanen Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Joitakin korjauspeltejä saa kotimaastakin ja edullisemmin kuin Kolumbiasta rahdattuja ;-) Quote Link to comment
Guest Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Mä olen monasti ollut naiivi ja uskonut että kovalla hinnalla on perusteensa, eli köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Nyt kun vertaa esimerkiksi Vwsplitpartsin peltiosia Hotcarsin vastaaviin niin kuinka hurja laatuero noissa on? Hinnasta eroa ainakin löytyy, ja ulkomailta tilattaessa pitää aina laskea rahdit päälle joka on varsin suuri summa kun puhutaan isommista peltiosista. Ainakin lattiapellit on tarkoitus ostaa valmiina sekä eteen että taakse koska vahvistepokkauksia en jaksa alkaa itse naputtelemaan. Runkopalkit oli muuten hämmästyttävän hyvät vaikka lattiapellit olivat käytännössä hävinneet - niissä oli lähinnä pintaruostetta mutta ei syvempiä syöpymiä. Kertonee osaltaan siitä että autolla ei ole kovin paljon ajettu vaan kaikki ruoste on peräisin maaperästä nousseesta kosteudesta. Quote Link to comment
non-hippy Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 kotimaisista peltiosita vihjailleelta virtaselta taisin ostaa lattian aaltopelti palan jostain swapista. Osui ainakin "aallonpituus" yksiin orggislattian kanssa. Tämän brittiläisen pellinvääntäjän poikkipalkit vaihdoin pohjaan. http://www.autocrafteng.co.uk/ Tyypilliseen brittiläiseen tapaan ei vastaillut s-posteihin, mutta eipä se hinta paljon pompsahtanut kun tilasin ne sitten täältä> http://www.customandcommercial.com/correctfit.aspx noista pitää ainakin kehuten sanoa että sopivuus oli täys kymppi. 2-pyöräsiä nyt rakentaa talvessa, mutta näiden kanssa touhutessa täytyy näköjään oikeasti tallissa asua,, Quote Link to comment
PZQ Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 Joitakin korjauspeltejä saa kotimaastakin ja edullisemmin kuin Kolumbiasta rahdattuja ;-) Jos vinkki koskee teidän omaa tuotantoa niin suosittelen! Ainoot rungon korjauspalat omassani mitkä kävi muutakin kun malliksi:) Sopivuus kymppi + Suuri osa tuontipelleistä tuntuu olevan aivan tinapaperia ja paskoo Quote Link to comment
Guest Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 Onko raadilla kokemuksia Klokkerholmin korjauspelleistä, saisin noita duunin kautta sopuhintaan. Onko oluttölkin vahvuisia, sata vuotta vanhoilla lesteillä mäiskittyjä velttoja paskoja, vai edes sinne päin? Quote Link to comment
aki Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 Onko raadilla kokemuksia Klokkerholmin korjauspelleistä, saisin noita duunin kautta sopuhintaan. Onko oluttölkin vahvuisia, sata vuotta vanhoilla lesteillä mäiskittyjä velttoja paskoja, vai edes sinne päin? Eiköhän tuossa ollut aika tarkka kuvaus tuotteista. Yksi ääni lisää Virtasen tuotteille, kilauta sinne ja tuskasi on oleellisesti pienempi. Quote Link to comment
Marko Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 No klokkerholmin peltejä kaupanneena vois sanoa että ainakin vw pellit on ollu I.G.P Brazil tarralla varustettuja joissa klokkerholmin tarra päällä :) Jos niillä on vanhaa varastoa jäljellä niin ne oli hyviä, uudet samaa brassikuraa kun kaikki muukin. Virtasen peltejä en ole hypistellyt mutta kuvista päätellen laatu on parasta mitä ainakin äkkisiltään on tarjolla juniksiin. Suosittelen kysymään häneltä jos suostuu tekemään tarvitsemasi pellit. Hintaahan toki varmasti käsityöllä on mutta uskon sen silti olevan paras vaihtoehto. Quote Link to comment
Kujis Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 Terve vaan itsekin tuolla HDCF:än puolella pyörinyt(ja pyörin vieläkin) vuosia ja harrastanut amerikan pyöriä 20 vuotta. mutta asiaan. >Onko raadilla kokemuksia Klokkerholmin korjauspelleistä Juuri -64 juniksen hitsanneena (mulla meni 8 kuukautta, ei joka ilta ):) en haukkuisi klokkerholmin peltejä (ulkohelmat). Doglegeissä oli nämä PALJON parjatut IGP tarrat (muissa ei) sain ne kumminkin ilta/per doglegi vaihdettua, ilman mitään pilkkomisia sun muuta hakkamista, eli en hauku näitäkään. Tosin muista ei ole kokemusta. Joku laittaa doglegehin 200€ ja joku 500€, eihan toi 500 euroakaan näissä kymppitonnin autoissa paljon tunnu... Itse tehdyistä korjauspaloista tuli tietenkin parhaat, kaikki "runko"rakenteen osat, sisähelmat, lattiaa ym. ym. Eli itse kun tekee niin tulee mitä... Itse ostin kaupan peltiosat Öberin pojilta (mulle hyvä sijainti, ja hyvä palvelu), muualtakin varmaa saa tai itse tilaa. Quote Link to comment
Guest Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 Pyörähommissa on toi pellin naputtelu tullut tutuksi kun suurin osa osista on tehty suorasta plootusta. Siksipä oikeastaan ainoat palat mitä vakavissaan harkitaan ostokamoiksi on noi lattiapellit koska haluan pitää niiden osalta alkuperäisen lookin. Runkopalkit teen todennäköisesti tuhdimmasta profiiliputkesta, muutamalla lisätuennalla - se tuskin ainakaan huonontaa ajettavuutta. Klokkerholm kiinnostaa lähinnä sen takia että saan ne helposti ja vaivattomasti duunista. Kunhan saan tallin valmiiksi niin ensimmäinen operaatio on kuitenkin tukea koppa kunnolla sisältä ennen peltien silpomista. Tänään jo suunnittelin kääntökelkkaa jolla saan auton käännettyä vaivattomasti kyljelleen yksinkin, olen niin laiska ja mukavuudenhaluinen että näen vaikka vähän vaivaa sen eteen että ei tarvitse ryömiä auton alle rappaamaan... Quote Link to comment
Marko Posted June 21, 2010 Share Posted June 21, 2010 Täällä tais "toheltajalla" olla kuvatkin miten Junikseen tehdään grilli millä saat pyöriteltyä ympäri jos tallissa korkeus riittää. Quote Link to comment
non-hippy Posted June 22, 2010 Share Posted June 22, 2010 Tossa puuttuvat osat,,, Quote Link to comment
Guest OberSchlachter Posted June 22, 2010 Share Posted June 22, 2010 Kannattaa myös miettiä hinta-laatusuhteeltaan erittäin hyviä Dutch Orangen peltejä & muita laadukkaita Paruzzi-osia - näitä saa OberSchlachterilta erittäin nopealla toimitusajalla... http://www.oberschlachter.fi http://www.paruzzi.com/webstore/?zoektr ... tegory=201 Quote Link to comment
PZQ Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Sambasta löytyy idiksiä kääntö härvelin tekoon http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... highlight= Itte tein 6 kulmaiset rinkulat mitkä toimii tosi jees, paikallisesta metalli pajasta materiaalit valmiiksi jiirattuna / leikattuna 50€ total. Hyvä sikäli että mahtuu pulaamaan ahtaassakin tilassa, normi grillissä auton joutuu nostaa aika ylös. Tässä häkkyrässä jää auton pohja hyvälle korkeudelle vaikka kippais katolleen. Quote Link to comment
Sakke Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Dutch Orangen peltejä tänään tiirailtu ja hyvää jälkeä, tommoset viittii laittaa paikalleen. Suosittelen! Quote Link to comment
cyrus Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Me tehtiin grilli 4x4 kanttiputkesta niin, että rällyytettiin kolme seinää auki ja taitettiin aina hieman sisäänpäin ja saumalla kiinni. Hetken aikaa meni tehdessä, mutta tuli kohtuullinen viritys. Lepäilee irrallaan noiden U-palkkien päällä, että on helppo käännellä. Noita lattiapeltejä pitänee tilailla kans kohta... :) Quote Link to comment
Guest Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Kiitos vinkeistä, tuollainen pyörityslaitos olisi hieno mutta paikallinen rakennusvalvonta ei myönnä lupaa yli 250 huonekorkeudelle talousrakennuksessa. Voi käydä ahtaaksi eikä pihallakaan näin kaupunkialueella viitsi rälläköidä. Ajattelin ihan sellaisen yksinkertaisen kipin millä kopan saa käännettyä kyljelleen, tuki rungosta ja katon tippalistasta. Olen tuossa alustavasti tiiraillut sisustan peltejä ja niihin tehtäviä muutoksia ja tullut siihen tulokseen että lattiapellit kannattaa ostaa, mutta koska laite on tarkoitus tontittaa niin muut joutuu joka tapauksessa muokkaamaan. Eli mistä kannattaisi hommata sikkikone jossa olisi tarpeeksi kitasyvyyttä (about 30 cm) että sillä saisi tehtyä pokkauksia tarvittaviin paikkoihin? Tää vois olla aika pätevä: Sikkikone Edit: Eihän toi korkeus näköjään olekaan ongelma, lähinnä loppuu tallista lattiapinta jos ei saa tuollaista rullien päällä pyörivää härveliä. Hmmm.... Täytyypä kasata pikavauhtia ring roller, rullat mulla oliskin jo valmiina - tarvii vaan rungon ympärille niin sillähän tekee tuollaisen kokopyöreän kehikon. 38 mm hydrauliputki varmaan kestää yhden juniksen kopan. Quote Link to comment
PZQ Posted June 23, 2010 Share Posted June 23, 2010 Täältä löytyy "peltityskoneita" edullisesti http://www.torafors.com/peltitystkoneita.htm Ja hyvin pyörii... Quote Link to comment
Tanhis Posted June 26, 2010 Share Posted June 26, 2010 Pitää kyllä sanoa että varsinkin nuo koneenpäälliset pellit kannattaa käydä realisoimassa jostan toisesta metsälöydöstä kun harvemmin näkeen noin pahassa kunnossa olevia. Ja varsinkin kun sitä varten ei taida olla olemassa korjaupaloja. Ja tosiaan noin pahassa jamassa olevassa projektissa kannattaa panostaa korjauspalojen mittatarkkuuteen koska niiden avulla saa mittailtua muiden osien yhteensopivuutta ja paikkoja minne mikäkin palanen kuuluu. Ja itse olen saanut pirusti tietoa miten hitsaus hommat kuuluu tehdä tältä sivustolta http://www.metwiz.com/archiveleftmenu.htm sivuilla on huonolla englannilla kirjoitettu kuvaus että mitä on tehty ja pirusti kuvia about jokaikisestä ruostekorjauspaikasta mitä junakeuloissa voi olla. Sivuston huonopuoli on se että kuvat on huonosti arkistoitu ja selailemiseen menee ikuisuus. Quote Link to comment
Guest Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 Pitää kyllä sanoa että varsinkin nuo koneenpäälliset pellit kannattaa käydä realisoimassa jostan toisesta metsälöydöstä kun harvemmin näkeen noin pahassa kunnossa olevia. Ja varsinkin kun sitä varten ei taida olla olemassa korjaupaloja.... Onhan noita: http://www.vwsplitparts.com/images/shop/KF-1205.jpg Rouheaan 450€ hintaan tosin ostan kyllä mieluummin sikkikoneen ja väännän itse. Ajatuksena oli tehdä samalla peltiin reilun kokoinen saranoitu luukku niin on koneen säätö helpompaa - ei tartte vanhaa selkää rasittaa kyykkimisellä. Toi takaluukun ympäristö on noin huono ihan vaan sen takia että auto on seissyt vuosikymmeniä taivasalla ilman takalasia, kaikki vesi on päässyt sisään. Tiukalle vetää, nyt jännittää ehdinkö saamaan rakennusluvan ennen kuin paikallinen rakennusvalvontavirasto jää kesälomalle, olisi mukava päästä naputtelemaan tallia kasaan näin kesäaikaan niin sitten syksyn tultua voisi työntää juniksen suoraan sisään ja aloittaa projektin kunnolla. Quote Link to comment
metake Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 [Ajatuksena oli tehdä samalla peltiin reilun kokoinen saranoitu luukku niin on koneen säätö helpompaa - ei tartte vanhaa selkää rasittaa kyykkimisellä. Tölkeissähän tuo on vakiona, sellaisesta vaan saksit sen. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Omani junikseen otin huoltoluukun Kolkista, oli sopiva. Ei tosin saranoilla, vaan saa nostaa ihan pois. Tölkin luukku varmaan vielä isompi? Quote Link to comment
NordBling Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 ...tai nelostyypistä. Quote Link to comment
metake Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Kolkkeja tai nelkkuja löytyykin varmaan osien luovuttajaksi helpommin kuin harvinaisia tölkkejä ;) Quote Link to comment
Guest Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Tölkin osat saattaisi kiinnostaa muutenkin, nimittäin se mitä sieltä pellin alta löytyy... Ei kyllä pysty yhtään varaosaraatoa tohon pihalle ottamaan, pitäis päästä paikan päällä purkamaan. Quote Link to comment
ARTO Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Meinaatko tehdä tölkkimoottorisen junakeulan?! Jos näin, menee monella vw-kaljat väärään kurkkuun tälläisestä sovelluksesta vaikka mielestäni siinä ei ole mitään hävettävää missään muodossa. Quote Link to comment
Guest Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Kaikki vaihtoehdot on vielä tässä vaiheessa auki, katsotaan mitä sinne pellin alle lopulta löytyy. Ilmajäähyssä pysytään mutta muuten ollaan avoimin mielin - toisaalta, olihan yksi hurjapää laittanut junikseen Subarun bokserin... Moottoria ei tarvita vielä pitkään aikaan, siitä pitää peltihommat huolen. Mutta kun takapään jousitusta ruvetaan rakentamaan niin siinä vaiheessa pitäisi koneenkin olla jo tontilla. Lähinnä siinä tölkissä kiinnostaa modernimpi lataus/tuuletusjärjestelmä. Quote Link to comment
JaniM Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Meinaatko tehdä tölkkimoottorisen junakeulan?! Jos näin, menee monella vw-kaljat väärään kurkkuun tälläisestä sovelluksesta vaikka mielestäni siinä ei ole mitään hävettävää missään muodossa. Onpa sitä junis saanut palkinnonkin tölkin koneella joskus Biffissä. Oliko paras H2O. Quote Link to comment
Jorrma Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Toi sikki minkä olit esimerkiksi laittanut, tarviit vahvikerungon väsätä siihen että sillä saa hommat tehtyä, sit toimii. Quote Link to comment
Guest Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Öööö... suokaa anteeksi maalaisuuteni, nää on vähän uusia mulle mutta olen käsittänyt tölkeissä käytetyn type 4 moottoreita? Ei nyt sentään vesikonetta junikseen... Ei muuten mutta syylarin kanssa tulee ahdasta. Quote Link to comment
NordBling Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Vissiin 50hv 1,6 typ1 ja 70hv 2,0 typ4 ilmajäähyjä Quote Link to comment
Jooo Posted June 28, 2010 Share Posted June 28, 2010 Öööö... suokaa anteeksi maalaisuuteni, nää on vähän uusia mulle mutta olen käsittänyt tölkeissä käytetyn type 4 moottoreita? Ei nyt sentään vesikonetta junikseen... Ei muuten mutta syylarin kanssa tulee ahdasta. Kyllä sinne syylareita mahtuu, kunhan ovat tarpeeksi matalia...ja paksuja Quote Link to comment
JaniM Posted June 29, 2010 Share Posted June 29, 2010 Öööö... suokaa anteeksi maalaisuuteni, nää on vähän uusia mulle mutta olen käsittänyt tölkeissä käytetyn type 4 moottoreita? Ei nyt sentään vesikonetta junikseen... Ei muuten mutta syylarin kanssa tulee ahdasta. Ollut vwesikone juniksessa 10 vuotta. Ja syylärit mahtuu hyvin ja jäähtyy, sekä paljon muutakin mahtuu mukaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.