peruskallio Posted Monday at 06:34 PM Posted Monday at 06:34 PM Onhan tuosta yli kymmenen vuotta kun oman ruiskukoneeni sain ajoon. Hinta yllätti, eikä positiivisesti. Mitään hajua nyky hintatasosta, mutta tuskin tällä inflaatiovauhdilla on ainakaan halventunut. tuo on 4 pisteruisku suorasytkällä ja yhdellä kaasuläpällä, ahdettu kone. taisi kaikkine bensalinjoineen (teflonputkea), pumppuineen bensanpaineensäätimineen, laajakaistalambdoineen ja mitä antureita ja muita pikkuhimmeleitä sinne nyt suuttimien , ohjausboxin ja puolien lisäksi menikään aikalailla tuplata runkokoneen hinnan. Kone oli kokonaan uusista osista kasattu. lisäksi se pitäisi vielä osata säätää. Ahdetussa tuo nyt oli aika suoraviivainen operaatio, mutta käsittänyt että vaparissa homma ei enää olekaan ihan niin yksinkertaista. Pieni muutos ilmanpaineeseen ja homma muistuttaa pelaamista kaasareiden kanssa, paitsi että sylissä on läppäri eikä kädessä ruuvimeisseli. Tästä ei ole mitään kokemusta, paitsi essonbaarissa kuunnellut puolituttujen tuskailua kun eilen pelasi ja tänään ei. Itsellä toimii hienosti, kunhan vaan kone vähän lämpenee. Kylmänä on vähän kengurunvikaa hetkittäin. Quote
IsoT Posted Tuesday at 10:58 AM Posted Tuesday at 10:58 AM (edited) Minä taas olen Peruskallion väitettä vastaan. Ruiskuhan ymmärtää itse tehdä muutoksia olosuhteiden mukaan, vaatii toki pari anturia ja niiden ohjelmat. Kaasari taas on just niin tyhmä kuin edellinen säätäjä. Itse en siis ole yhtään autoa rakentanut alusta loppuun, mutta ollut mukana monessa. Ja ainakin nuo tuhannen hepan drifterit pelaa suomen nollakelissä ja espanjan helteissä, veikkaan että kaasarikupla ei pelaa samoilla säädöillä. No aika näyttää miten oma kirppu joskus pelaa ruiskulla mikäli sinne asti koskaan pääsen. Ensin pitää saada perusasiat jiiriin Edited Tuesday at 11:00 AM by IsoT Quote
villemil Posted Tuesday at 01:24 PM Posted Tuesday at 01:24 PM 2 hours ago, IsoT said: Minä taas olen Peruskallion väitettä vastaan. Ruiskuhan ymmärtää itse tehdä muutoksia olosuhteiden mukaan, vaatii toki pari anturia ja niiden ohjelmat. Kaasari taas on just niin tyhmä kuin edellinen säätäjä. Itse en siis ole yhtään autoa rakentanut alusta loppuun, mutta ollut mukana monessa. Ja ainakin nuo tuhannen hepan drifterit pelaa suomen nollakelissä ja espanjan helteissä, veikkaan että kaasarikupla ei pelaa samoilla säädöillä. No aika näyttää miten oma kirppu joskus pelaa ruiskulla mikäli sinne asti koskaan pääsen. Ensin pitää saada perusasiat jiiriin Juurikin näin. Ja ne pari anturia eli seos ja paine ovat jokatapauksessa ruiskumoottorissa jo olemassa. Se automaattisäätö vain pitää osata ottaa käyttöön. Moottorinohjain haistelee kokoajan seosta ja vertaa sitä asetettuun tavoitteeseen mikä sillä paine(tai alipaine) ja kierrosalueella on asetettu. Lisää tai vähentää sitten sen mukaan polttoainetta. Tähän lisäksi vielä imuilman lämpöanturi niin ruiskuvehkeen saa pelaamaan justiinsa niin hyvin kuin kaupasta haetun uuden auton. 2 Quote
SamiO Posted Tuesday at 07:57 PM Posted Tuesday at 07:57 PM (edited) Sitte noissa moottorinohjaimissa on ihan autotune, laajakaista lambda kytkettynä kun ajelet vaan niin kartat säätyy tavoteltuun arvoon. Noilla pääsee jo perus harrastelija hyvälle ajolle ilman penkkiä ja säätäjä gurua. Siis niille kartan alueille mitä pääsee toistoilla ajamaan omissa puiteissa.. Tämä siis eri kuin tuo ns fuel trimmi, joka hoitaa olosuhteiden vaatiman pienen korjauksen jatkuvasti. Edited Tuesday at 07:58 PM by SamiO Quote
JaniM Posted yesterday at 03:33 AM Posted yesterday at 03:33 AM On 6/9/2025 at 9:34 PM, peruskallio said: Onhan tuosta yli kymmenen vuotta kun oman ruiskukoneeni sain ajoon. Hinta yllätti, eikä positiivisesti. Mitään hajua nyky hintatasosta, mutta tuskin tällä inflaatiovauhdilla on ainakaan halventunut. tuo on 4 pisteruisku suorasytkällä ja yhdellä kaasuläpällä, ahdettu kone. taisi kaikkine bensalinjoineen (teflonputkea), pumppuineen bensanpaineensäätimineen, laajakaistalambdoineen ja mitä antureita ja muita pikkuhimmeleitä sinne nyt suuttimien , ohjausboxin ja puolien lisäksi menikään aikalailla tuplata runkokoneen hinnan. Kone oli kokonaan uusista osista kasattu. lisäksi se pitäisi vielä osata säätää. Ahdetussa tuo nyt oli aika suoraviivainen operaatio, mutta käsittänyt että vaparissa homma ei enää olekaan ihan niin yksinkertaista. Pieni muutos ilmanpaineeseen ja homma muistuttaa pelaamista kaasareiden kanssa, paitsi että sylissä on läppäri eikä kädessä ruuvimeisseli. Tästä ei ole mitään kokemusta, paitsi essonbaarissa kuunnellut puolituttujen tuskailua kun eilen pelasi ja tänään ei. Itsellä toimii hienosti, kunhan vaan kone vähän lämpenee. Kylmänä on vähän kengurunvikaa hetkittäin. No sanotaan että hinnat ei ole laskeneet, mutta samalla rahalla saa ihan jo eri luokan ohjaimet. 10v sitten oli Megat läninnä harrastelijoilla Suomessa. Sit niiden hinnat alkoi kivuta ja MaxxEcut yleistyi ja ovat ihan eri tason ohjaimia. Nykyään normi Suomessa pitkälti. Toki on ollut aiemmin myös muita merkkejä ja tänä päivänä myös. Maxxeja osaa säätää joka kylässä joku nykyään, kuten Megoja aiemmin. Käyttöliittymä oikeasti pitkälti ohjaa kuinka aloittelijaystävällinen tai ihan työkseen tekevälle ohjain valmistaja on. Itse nyt jonkun kymmenisen eri valmistajan liittymää ihmetellyt enemmän tai vähemmän. Sit tietenkin on ne ominaisuudet tai omituisuudet ohjaimissa. Yhtä en ymmärrä miksi ohjaimen kanssa pitää säästää kun rahat pumpattu koneeseen. Puhutaan että 10Ke vaikka koneessa kaikkinensa, niin sit et raaski enään ohjaimeen laittaa rahaa että pysyy se kone elossa ja ehjänä. Aletaan etsiä sitä vanhinta satasen Megaa/Arduinoa, jolla pitäisi ohjata ahdettua moottoria. Nykyään ihan sähköisellä kaasuläpällä tekisin. Ei ole tyhjäkäyntiongelimia ja toimii ihan tuplana ilman synkkaongelimia myös. Ei tarvitse vaijeri/tankovirityksien kanssa tapella. Yksittäiset läpät edullisia ihan uutena jopa ja romikset täynnä nykyään noita. Tosin tarvikkeena saa ihan toimivia kans edullisesti. Esim. yksi läppä ja poljin maksavat 50e ylöspäin kipale. Tuplaläpillä sit joutuu jo maksamaan tosin, jos uudet haluaa. Mutta käytettynä saa järkevästi tehtyä noita. Pikku nippelit ja nappelit tuovat tuota hintaa ylös esim. letkuja ja liittimiä yms. Mutta ei kyllä itsellä kaasareita ole yhtään ikävä. En silloin 20v sitten alkanut opetteleen säätää kaasareita enkä tosin ole opetellut vieläkään. Sanoisin että ei se säätäminen ohjaimella mitään aivan rakettitiedettä ole ja saa ajettavan kyllä, kun sitä aikaa varaa ajatuksen kanssa. Ei pidä olla hoppu tuon kanssa. Onnistuu kyllä, jos jotain näprännyt muutenkin, niin miksei tätä kans opettele. Tietenkin, jos ei kiinnosta tai viitsi, niin rahalla saa. Mutta siinä vaiheessa varmaankaan hinnoilla niin merkitystä. Quote
villemil Posted 21 hours ago Posted 21 hours ago 5 hours ago, JaniM said: Yhtä en ymmärrä miksi ohjaimen kanssa pitää säästää kun rahat pumpattu koneeseen. Puhutaan että 10Ke vaikka koneessa kaikkinensa, niin sit et raaski enään ohjaimeen laittaa rahaa että pysyy se kone elossa ja ehjänä. Aletaan etsiä sitä vanhinta satasen Megaa/Arduinoa, jolla pitäisi ohjata ahdettua moottoria. Itsellä hyviä kokemuksia Speeduino ohjainpurkeista. Pelaa perus harrastevehkeessä oikein loistavasti. Mieluummin ostan sellasen uutena parilla sadalla kuin tonnilla maxxecun 😁 1 Quote
JaniM Posted 17 hours ago Posted 17 hours ago (edited) Kyllä tuollaseen vakiopataan ja mietovireiseen vapariin menee, jos toimii. Muutaman Speeduinon säädellyt, niin ei oikein luottamusta herättänyt. Paljon kiinni millainen rauta noihin kötöstelty. Kierrostieto se ongelma yleensä. Mutta kuten totesit perus tonnin kattilaan soiva. En laittaisi siihen kympin koneeseen kuitenkaan. Tosin on noita ketkä kokeilee silti ja toteaa ettei ehkä sittenkään 😉 On niitä edullisempia Maxxeja kans ettei sitä parasta tarvi ostaa ja silti saa käytettävyyden samassa. Edited 17 hours ago by JaniM Quote
Lasse Posted 9 hours ago Posted 9 hours ago Toki tuosta voi laskea kaasareiden myyntihinnan pois. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.