Jump to content

-55 Ovaalin kohennus


HSuomi

Recommended Posts

Posted

Tuli ostettua ovaali Åkelta.

 

PC070210.jpg

 

Alunperin oli vaan tarkotus siirtää kiihdytysosat tähän toisesta autosta ja antaa korin olla sinällään. Alkoi kuitenkin tekemään mieli jotain tyylikkäämpää kuosia. En kyllä oo ihan varma mitä.

Ehkä alkuperäisväri, matala ja kunnon vanteet + motti. Tai jotain muuta jos mieleen tulee joku loistoidea.

Purkamaan aloin kumminkin jo.

 

PC070220.jpg

 

Saa nähdä mitä tästä sitte loppujen lopuksi tulee.

Jotain vakiotyylistä ulkokuorta tekis kumminkin mieli vähä...

Pistelen kuvia jos tää edistyy.

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Juu niin on, ja ties minkä penkit. Itteäni ei haittaa tollaset seikat, kuhan näyttää omaan silmään hyvältä. Mulla on -65:ssäkin pystyloksut eessä ja hyvin istuu omaan silmään.

Noi vilkut lentää kyllä helvettiin ja ne vinkkarit tilalle.

Posted

Toi on kyllä ihan hyvä aihio, joten on erittäin hyvä juttu, että lopultakin joku ottaa yksilön oikeasti työlle.

Jos maalaata auton, niin kannattaa vähän nähdä vaivaa oikeiden osien etsimiseen, että ei ala sitten myöhemmin harmittamaan väärät ovet yms. Ja onpahan jälleenmyyntiarvokin korkeampi, jos tuo yksilö onkin luotu kiertämään ;-)

Posted

Joo ei tossa hitsattavaa ainakaan vaikuta juuri olevan. Pattisalvaa jotuu levilletemään sinnetänne mut muuten ei kovin pahan oloinen, ku ei tästä museopeli kuitenkaan tule. Astinlautojen takana oli kyllä ruostetta mutta ei puhki. Sähköt tossa on aivan morjens mutta niitä en välttämättä lähde sen kummemmin parantelemaan, kuhan toimii. On tää jossakin vaiheessa ollu auki jollain, kun kaikki pultit tuntuu irtoavan helposti.

Voishan noi ovet vaihtaa jos sellaset sattuu tulemaan vastaan.

Posted

Onko kellään kokemusta noista valmiista johtosarjoista? Nää sähköt on niin hirveet että vois vetästä koko satsin kerrasta uusiks.

 

Saatanpa nypätä korin irti tosta jos veis puhallettavaks ja maalattavaks.

Millä konstilla noi katon vesikourut kannattaa käsitellä, vai riittääkö hiekkapuhallus? Että ei alkais heti muhimaan.

Posted
Onko kellään kokemusta noista valmiista johtosarjoista? Nää sähköt on niin hirveet että vois vetästä koko satsin kerrasta uusiks.

 

Useamman auton sähköt kasaan parsineena voisin arvostaa uutta sähköjohtosarjaa, vähenis työt aika paljon. Kääntöpuolena on hinta joka taas antaa lisä motivaatiota elvyttää vanhoja johtoja. Jos vanhat johdot on notkeita ja kuoret ehjiä, niin en vaihtaisi uutta sarjaa vaan korjaisin vanhat. Jos vanhoista on kuoret halki/murtuneita ja muutenkin johdot koppuraisia niin vaihtoehdoiksi jää tehdä uudet itse tai ostaa valmis sarja. Jos tekee uuden itse, niin pahin rasti on saada oikean värisiä johtoja, helpoiten onnistuu vanhoista johtosarjoista. Ja silti homma on melko suuri.

 

http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=756

Posted

Arvokkaan oloisia noi sähkösarjat. Ehkäpä käytän tota alkuperäistä settiä mutta ainakin kaikki lokareille menevät johdot vois uusia. Tuntuu että huonot liitokset on varmistettu paksulla kerroksella mm. maalarinteippiä.

 

Ikkunat on vielä paikallaan, muuten koppi on tyhjä johtoja lukuunottamatta. Ne johdot kai voi jättää paikalleen puhalluksen ajaksi kuhan suojaa ne hyvin?

Koriin en ajatellut hitsata mitään vahvikkeita irrotuksen ajaksi, vai olisko syytä? Ei tuo mitenkään erityisen mädältä näytä.

Posted
Tuntuu että huonot liitokset on varmistettu paksulla kerroksella mm. maalarinteippiä.

 

Volkkarin alkuperäisissä johtosarjoissa juurikin heikoin lenkki on huonolaatuiset "abikot". Alkuperäiset naaras-puoliset liittimet löystyy ja murtuu helposti. Liittimet on kuitenkin helppo korvata uusilla, eikä johdot lyhene em. toimenpiteen ansiosta kuin muutaman millin, joka ei (yleensä) vielä haittaa mitään. Multa ainakin löytyy pihidit noiden liittimien puristamista varten ja liittimiä saa monestakin paikasta, joten tuolla toimenpiteellä parantaisi vanhoja johtosarjoja jo paljon.

Posted

Juu töistä löytyy kyllä ihan ammattimaiset liitostyökalut/liittimet. Täytyy raksia helvettiin kaikki noi liitokset missä on alkuperäisestä sarjasta jatkettu ja korvata kunnollisilla.

Posted

Volkkaribussiin päätin aikanaan vaihtaa uuden johtosarjan vaikka näyttikin vanha elvytettävältä.

 

Ratkaisu oli oikea kun veti vanhan johtosarjan rungosta ulos ,oli siellä jo tapahtunut pientä kipinöintiä.

 

Alkuperäisjohtojen suojakuori oli kovettunut ja sitämyöten pikku palasina varissut kuparin päältä pois.

Sitämyöten sähkö oli saanut vaihtoehtoisia reittejä. Samalla selvisi pitkin alustaa risteilevien hyppyjohtojen tarkoitus.

 

Mikään ei ketuta enemmän kuin ratkoa tienposkessa mystisiä sähkövikoja.

Posted

Löytyhän siitä korista reikä. Tuulilasin tiivisteen alta apparinpuolelta.

 

PC270041.jpg

 

Huomena vois nostaa kopan pos.

 

Mitäs toimenpiteitä kannattaa tehdä ennen hiekkapuhallusta? Siis kannattaako tukkia jotain onkaloita johon ei välttämättä olis hiekan syytä päästä?

Posted

No vähempi on tullunna noitten ovaalien kanssa häslättyä, mutta pensalinja, kytkimenvaijerinputki, lämpokoteloiden päät, "tulipellin"kotelot. Runkotunneli vois olla hyvä puhaltaa läpi jos siltä tuntuu.

 

Sitten vaan imuria kehiin puhalluksen jälkeen.

Posted

Nyt meni meikältäkin vihdoin korin irrotus neitsyys. Oli se niin helppoa ku mitä isot pojat on kertonu.

Taitaa olla niin että en kuitenkan puhalluta tota koria. Käsihiomiseksi menee. Pakkeloituja kohtia on senverran että olis vittumainen urakka tehdä kaikki uusiks puhalluksen jälkeen.

PC300045.jpg

PC300047.jpg

PC300046.jpg

Posted

Puhallusta vaan, nuo kittipatit tippuu kohtapuoleen veks. Sit kittaat uudelleen ja jokusen vuoden päästä taas jne.

Hitsisaumat on syytä puhaltaa, ennen maalausta ja kittausta. Tina olisi paras juttu saumojen päälle.

Posted

Ite kun tein joskus kauan kauan sitten mukasplittiä, niin juur tuossa kohden oli entistä kittiä, jonka jätin avaamatta. Hioin vain muotoonsa koska tavaraa siinä oli. Maalauksen jälkeen parin vuoden sisään ilmestyi selvästi näkyviin 4-5kpl pop niitin päitä, sillon harmitti ettei tullut katsottua sitäkin paikkaa pohjia myöden.

Posted

Tuo kylkipala on vedetty tuohon päälle räkimällä jos jätät tulee ruoste muutaman vuoden päästä pintaan.

Puhista ihmeessä kunnolla kun teet nuin ison työn.

Posted
Tuo kylkipala on vedetty tuohon päälle räkimällä jos jätät tulee ruoste muutaman vuoden päästä pintaan.

Puhista ihmeessä kunnolla kun teet nuin ison työn.

 

Hmm.. koska auto on kotoisin Kajaanista ja syvällä ja vahvalla tietämyksellä tuli kommentti, niin mahdollisesti itse tekijän kommentti?

Posted
Ei maha olla itse tekijä kuitenkaan kyseessä.

 

Noo, en tosissaan uskonutkaan. Tuo maalaus ei ole ihan uusi ja en muista että kittaukset kuplis tai olis irti, joten ei huonosti ole aikanaan pohjia tehty tuohon.

Posted
Noo, en tosissaan uskonutkaan. Tuo maalaus ei ole ihan uusi ja en muista että kittaukset kuplis tai olis irti, joten ei huonosti ole aikanaan pohjia tehty tuohon.

Niin että kannataakohan sitä pohjia myöden kalvaa auki? Ei siellä lohjenneita saumoja tainnu ollakkaan...

Piikkisutia hitsisaumoihin ja maalia päälle?

Nyt saa sanoa jos on suurmestarin tietoa mitä tälle kannattaa tehdä. Tää on tosiaan eka koppa joka olis valmiina puhalluksen. Kaikki vinkit on tervetulleita.

Posted

Itse hioisin pellillle koko kopan ja siistisin nuo hitsisaumat pois näkyvistä.

Eipähän jää mitään arvailun varaan. Sit puhaltaisin kaikki luukkujen ja aukkojen ympäriltä ja kynnykset, sekä kattokourut. Sit tietty kaikki konetila ja etutilat, lämpökotelot. Periaatteessa jää katto, kyljet ja ovet keskeltä puhaltamatta, ettei vahingossakaan pääse veteleen. Mut ammattipuhaltaja vetäsee nekin kyllä.

 

Yhtä mitä ehkä harkitsisin olisi vesipuhallus ympäriinsä vaikkakin hinta kirpaisee. Olikohan 800e koko auto ympäriinsä, ku joskus selvittelin. Et jos joutuu maksaa hiekkapuhalluksesta ihan rahaa, niin sit jää eroa vähemmän.

Plussana ei ole hiekkaa joka kolossa. Saa ovet ja luukut sisältä puhtaaksi

Sit nää soodavehkeet, niin en tiedä mitä niillä maksais?

 

Iso hommahan tuo on mut, jos hyvin haluaa tehdä, niin kestää varmasti seuraavat 20 kesää ainakin.

Näin tein omalle pakulle 11 vuotta sitten ja ei ole pakkelit irronnut mistään tai kukkinut.

 

Siinä on pohjalla saumoissa epoksipohjaväriä joka paikassa ja pensselillä oikein suhittu hitsisaumat. Sit pakkeli päälle ja uudelleen epoksia ennen pintaa.

 

Nyt tarkoitus notsiin varmaankin kokeilla saumojen tinausta.

 

Yleensä kun alkanut hiomaan maaleja pois pakkelin läheltä, niin on se pakkelin reunakin alkanut irvistää, jos vähänkin paksulti sudittu.

 

Mutta tähänkin on sit monta koulukuntaa. Mut kaikkein tärkeintä saadaa aina ne pölyt pois välistä ja rasvat. Sekä puhdas paineilma, jos itse suihkii värit. Tahmarätit tähän hommaan buenot ja silkkaripoistoaine.

 

Nämä on kotimaalarin neuvot, jotka ammennettu eri "ammatti"maalareilta.

Posted

Kun on kuitenkin noin vanhasta ja jo harvinaisemmasta kuplasta kyse, kannattaa tehdä niin hyvin kuin osaa. Kyllä se ittetehdyn jälki sieltä kuitenkin siitä huolimatta tahtoo näkyviin tulla...

 

Vuosien varrella kantapään kautta itselle tullutta oppia:

- 1k maalit ja mömmöt pitää unohtaa ittelle tehtäessä.

- Pakkelit kannattaa ostaa automaaliliikkeestä. "Markettien" pakkelit on parempi unohtaa.

- Hitsaamiseen pitää varata aikaa, hitsaaminen ei ole oikeasti helppoa ja "urakalla" tehdessä tulee sitten kyllä mitä tulee.

- Hiomakoneilla en saa muotoja kohdalleen. Hiomanauhaa metritavarana ja suora puu hiomatukena toimiii.

- Parjattu ruiskukitti auttaa amatööriä pohjien viimeistelyssä. Ja ainakaan ohjeiden mukaan (ja vähän väärinkin) käytettynä en ole kesäkäytössä olevissa menopeleissä ongelmiin törmännyt.

- Hiekkapuhallus kannattaa aina, erityisesti kannattaa malttaa puhaltaa uudelleen hitsatut kohdat.

- Tahmaliinat ja silikoonipesuaineet ovat rahansa väärtejä.

- Kohtuulinen maaliruisku säästää hermoja verrattuna "Biltema" malleihin.

- Vasta valmista autoa, johon on sovitettu kaikki osat uudelleen korjausten jälkeen, pintamaalataan ja ruostesuojataan.

Posted

Juu nuo peltivalmiiden osien sovitus tyyliin american hotrod eli koppa nippuun tosiaankin. Luukut ja ovet istuu kunnolla paikoilleen. Sit aletaan värittään.

 

Yks hyvä hionnassa on karheet lamellilaikat hitsejä tasatessa. Hiokalaikalla melkein tasan ja loput lamellilla.

 

Ai Ketsa meinaskin pakkelia. Pyöreet muodot menee kyllä käsin parhaiten loppuun. Epäkeskolla varovaisesti.

Suoriin pintoihin pitkä klossi tosiaan ja metrinauhaa.

Tsekkaa teräsviivaimella suoruus ja valoa vasten peilaten.

 

Yks hyvä kikka suoria loppuhiotessa, vedä mustalla sprayllä harso päälle ja hienolla paperilla käy läpi.

Monttujen kohtaan jää spräy ja muualta lähtee. Sit monttu pois ja uusinta.

Ite käynyt pohjavärin vielä vedellä ja käsin läpi hiontavärillä.

 

Aikaa ja malttia paljon ja vielä lisää, niin saa kotiseppäkin siedettävää aikaan.

 

Ketsa listasi aika hyvin kaikki oleellisen. Eli tee niin hyvä kuin putjetti antaa pikkasenkin myöten.

Harmittaa tehdä uudestaan myöhemmin sama homma, kun kerralla olisi voinut tehdä kunnolla.

 

Maalauksessakin muutama kikka käyty tällä palstalla.

Posted

Ensisijaisesti tarkoitin hermojen säästämisellä ruiskun puhdistamista. Laaturuisku on helppo ja nopea puhdistaa, halpisruiskuissa on ilmeisesti sen verran karheammat sisäpinnat, että puhtaanapito on huomattavasti hankalampaa.

Posted

Bilteman alle 30e yläsäiliöruisku hinta/laatusuhteeltaan aivan huippu. Kestää meillä maalaamolla helposti pari vuotta. Sillä vedetään pohjamaalit, epoksit jne. noin 5-10l tavaraa viikossa. Puhdistetaan laskemalla tinnerit läpi ja jonku kuukauden välein putsaillaan tarkemmin. Eli pohja maaleihin, sisäosien jne, maalaukseen menee harraste hommissa varmasti. 1.7suutisarja meillä käytössä. biltema tuotenumero 15454

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... kauppa.htm

 

Chemicar Hiomatukisetti on myös hyvä hankinta pyöreiden pintojen veistelyyn. Sihen käy tarraepispaperit.

Tuota saa ostettua ainakin Cora väristä. Linkistä kuvia. http://www.chemicar.be/en/finixa/p=fini ... nt-shapes/

Posted

Maalaus tapahtuu tutun ammattilaisten toimesta, mut noi pohjahommat pitäis väsää ite. Paitti tietty mahdollinen hiekkapuhallus on ulkoistettu.

Täytyy myös pyytää se maalari tallille konsultoimaan tota pohjien tekoa.

Posted

En tosiaan kaan ole kuin nähnyt auton Kajaanissa en kyllä olisi tuollaista jälkeä päästänyt käsistä näkeehän tuosta paskasesta kuvastakin että se on kuplinut. Jos meinaat hyvän tehdä niin puhista hyvämien kunnolla.

 

Noo, en tosissaan uskonutkaan. Tuo maalaus ei ole ihan uusi ja en muista että kittaukset kuplis tai olis irti, joten ei huonosti ole aikanaan pohjia tehty tuohon.

  • 3 weeks later...
Posted

Köh köh köh. Ens kerralla hengitys suojaimen kanssa.

 

P1170142.jpg

P1170141.jpg

 

Perkele että on muhkurainen katto. Varmaan ollu jossain soramontussa katollaan joskus toi auto.

Tarkoitus on nyt hiekkapuhaltaa kaikki pahat paikat ja loput käsipelillä.

Posted

Auto hiekkapuhallettiin tänään. Melkoista reikäjuustoa siellä-täällä. Muutaman illan suihkuttaa mig-ilankaa ni eiköhän se kohennu siitä.

  • 3 weeks later...
Posted

Pohdin että jos täyttelis vaan migillä noita pikkureikiä mitä ilmesty puhalluksen jälkeen sinnetänne.

Painais jotain alumiini tai messinki palaa hitsattavan kohdan takapuolela (missä pystyy ja mahtuu) ja sit vaan langalla täyttelis ja hiois tasaseks. Joka pikku reikään ei viittis palaa vaihtaa. Aika rajuja osa noista aikasemmista paikkauksista.

Puhalluksen jälkeen näyttää tältä:

 

P2060095.jpg

P2060097.jpg

P2060096.jpg

Posted

Miten ois tinaus noihin pikku koloihin? Eipä siinä oikein oikotietä onneen ole. Uutta vaan tilalle ja kunnolla paikat.

Kova homma, muttasitä tää harrastus on.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...