Jump to content

Paras moottori - massa -yhdistelmä kilpa-autossa?


Paras moottori - massa -yhdistelmä kilpa-autossa?  

23 members have voted

  1. 1. Paras moottori - massa -yhdistelmä kilpa-autossa?

    • 1600 cc - 850 kg
      6
    • 1700 cc - 870 kg
      0
    • 1800 cc - 890 kg
      3
    • 1900 cc - 910 kg
      2
    • 2000 cc - 930 kg
      2
    • 2100 cc - 950 kg
      3
    • 2200 cc - 970 kg
      1
    • 2300 cc - 990 kg
      1
    • 2400 cc - 1010 kg
      1
    • 2500 cc - 1030 kg
      5


Recommended Posts

Pientä autourheilu-spekulaatiota jälleen hellepäivän päätteeksi ...

 

Rallisprintin säännöissä määrätään kullekin sylinteritilavuudelle vastaava auton minimimassa.

 

Millä sylinteritilavuudella / millä isku-poraus -yhdistelmällä saadaan tehokkain, vääntävin, kestävin ja jäähtyvin VW-ilmaboxer-moottori suhteessa massaan, autona 1302/1303S ?

 

Huomioon on otettava myös se, että luokkajako on yli ja alle 1600 cc. Pikkuluokassa vastassa GT Corollat, Starletit uudemmat pikkuautot, jne., isommassa taas RS Escortit ja takavetoiseksi muutetut Cossut, erilaiset Bimmerit, edestä ja takaa raapivat Opelit, Volvot, sun muut häkystimet. Historic-Volsuista otetaan jo luokkaa 130 hv, rallisprintin 2 - 5 km ajomatkoilla viritysastetta on vielä kohtuullisesti nostettavissa raliin verrattuna? Onko syytä pysyä Kuplalla pikkuluokassa vai onko isommasta moottorista (painavammalla autolla) saavutettavissa selvästi (riittävästi) etua?

 

Railakasta spekulaatiota peliin!

Link to comment

Mun mielipide on, että ehdottomasti pikkuluokkaan, sielläkään tuskin pärjää mutta isossa luokassa ei mitenkään. Parhaat takaveto Escortit OHC:llä sprinttiautoissa potkii jo yli 300 hp:n voimalla, puhumattakaan sitten esim. M3 bemareista. Pikkuluokassa mahdollisimman kevyellä autolla voisi saada jotain etua lähdössä kuplan hyvällä painojakaumalla, Starletit ja GT:t kun ei tunnetusti ole mitenkään nopeita viivalta lähtijöitä, isossa luokassa tehokkaalla koneella menettää kuplalla senkin edun.

Link to comment

Jos oikeasti haluat kilpaa ajaa,unohdat sen bokserin ja 8V 1600cm-1800cm3 Golfin kone kuplanpellin alle, järkibudjetilla n. 160-170hv tehoa+kestävyyttä, jota ei tartte edes haaveilla järkevästi ja kohtuukustannuksin vastaavasta bokserista. Kyllä ne bokserit alkaa vaan syrjäytymään jokkiksessakin vesikoneiden tieltä,eikä syytä tartte kauaa miettiä.

 

Jos bokserista pitää saada isot teholukemat tilavuutta pitää nostaa sen verran paljon että auto jää auttamatta jalkoihin jo painonsa puolesta ja 1.6 bokserilla ei ole enää juurikaan jakoa missään sprintissä. Lisäksi isotilavuuksisella koneella joudut laittamaan autoon lisäpuntteja ja niitä kymmeniä kiloja ei ole helppo tehdä tyhjästä ja niin ettei ne huononna auton ajettavuutta jolla on jo merkistystä niissä nopeuksissa joita sprintissäkin tulee.

Link to comment

160hp / 800kg ei tunnu mitenkään hirveän käsistälähtevältä volkkarilta vaikka urtsikäytössä onkin isompi kone ja enemmän vääntöä. Aavistuttaa että ei sillä sprintissä pärjäisi alkuunkaan.

 

Muutaman minuutin kerrallaan varmasti saisi jostain 1915 - 2074 -koneesta lähemmäs 200hp siten että sillä jo monta kisaa ajaisi, ja painolisä ei vielä mitenkään mahdottomalta kuullostaisi. Sen painon voi vaikka laittaa kiertojäykkyyteen tai tehdä komiat tuningit aerodynamiikkamielessä. Aika arvokas vaan tulee tuostakin melkein väkisen.

 

Tuommoiseen varmasti pitää teettää myös välitetty laatikko joten sekin omansa syö lompakosta.

 

-> olishan tuo varmasti kiva ajaa sprinttiäkin, ei mitn järkeä mutta mielessä se on joskus pyöriny täälläkin!

Link to comment
Jos ajatellaan järkevästi, niin unohdetaan koko kilpa-autoilu.

 

Jos lähdetään vesikoneeseen, niin turha sitä enää Kuplaan on silloin laittaa.

 

Vai ...?

 

Järkisyillä ei autourheiluharrastusta tosiaan kannata punnita ;-)

 

Kyllähän kuplasta vesikoneella saa suht. kilpailukykyisen,(riippuu tietenkin myös penkin ja ratin välistä ;-) ja monesta muusta asiasta,voitosta sillä ei välttämättä ajeta,mutta muuten kyllä. Esim. golffin 1.6/1.8 koneen aihion saat hankittua n.100e sisältäen helposti koko auton josta saa jäähdyttimen yms. Ainoa "ylimääräinen" lisäkustannus tulee välilaipasta ja vauhtipyörästä. Kukaanhan ei toki estä tekemästä bokserista,mutta jos aloitetaan tyhjältä pöydältä miettien kun kumpaankin koneeseen pitää laittaa xxxx summa rahaa ja minkälaiset ominaisuudet ja kestoiän moottorin saa sillä rahalla,onhan se kuitenkin kilpailuun mentäessä mukava että sillä autolla olisi kilpailukykyäkin,vaikkakin harrastepohjalla ajeltaiskin.

 

Ja mitä enemmän siihen autoon laitetaan lisää painoa niin sitä pidemmäksi kasvaa myös jarrutusmatkat ja sitä pidemmäksi auto pyörii ja enemmän tuhoutuu kun se jossakin vaiheessa karkaa kuitenkin lapasesta ;-)

Link to comment

Entäpäs jos tekisikin 1300:n koneen ja ajaisi luokassa 1, silloinhan minipaino olisi 760 kg? Voisi olla vastustajien kilpailukalusto hieman tasaväkisempää. Jos olen oikein ymmärtänyt niin luokka 1 on nykyään SS 1400 (tai V1600)?

 

Tai sitten ajaa vain niitä sprinttejä missä on mukana Historic ;)

Link to comment

Lopeta naamakireällä autourheilu ja siirry Urhoilemaan. Saa ajaa 800kg ilmavolkkarilla ja vaikka 2,5L motilla jos sellainen hyvältä tuntuu :-)

 

Eikä tarvitse haistella kanssa harrastajien glykolin käryjä ja kölffintwinkamista juttelevia katsotaan porukalla säälien: "Reppana, on hiukan yksinkertainen...".

 

Ja mikä parasta, koko talvi on aina aikaa rassata kalusto täyteen iskuun!

Link to comment

Voi tuolla pikkuluokassa olla starlettien seassa hanskaamista kuplalla. Et tietysti asiaa vois lähestyä niin, että missä kombinaatiossa olis kuplalla menestyksen mahdollisuuksia. Mutta itse kuitenkin kaadun tuonne keveyteen, helpottaa sitten jarruja sun muita.

Link to comment

Menee hiukan OT, mutta laitetaas malliksi yhden "välikoppa" escortin dynolappu. Sprinttiin tehty moottori, vapaasti hengittävä 8 venttiilinen OHC, kokoa 2.5 litraa. Ihan vaan että millä siellä isossa luokassa ajetaan...

post-948-13888363552849_thumb.jpg

Link to comment

Kyllä parasvaihtoehto on ehdottomasti URHONAJOT.

Saa oikeasti ajaa yhdessä kisassa enemmän kuin vuosien sprinteissä.

Hinnaltaan se niin kallista kuin itse haluaa ja mahdollisuus jakaa kulut(muiden tiimin kuskien kanssa).

Ei muuta ralli kolmonen elokuun lopussa alastaroon ajamaan.

 

T.PETE.

Link to comment

Sprintien luokkajako Historicin osalta on suurimmassa osassa kilpailuja ihan pielessä. Luokat 'yli ja alle 1600, kaikki ikäkaudet' suosii todella vähän matalaviritteisiä '60-luvun autoja. Järjestäjät ei ollenkaan ymmärrä tai halua ymmärtää Historicin eri luokkien välillä olevia huomattavia eroja.

 

Mutta totta, käytännössä ilmavolsun ainut mahdollinen edes jotenkin 'järkevä' kisapaikka on hisse-kisoissa ja sielläkin mallina pitäisi olla 1302S, muilla ei sanottavaa sanomista.

 

Urhot jos ajettaisiin yksilökisana rallisprintin tyyliin, ei siis ryhmälähtöinä eikä välttämättä joukkueina, ja mahdollisesti vielä ainakin osittain soralla, niin voisi kiinnostaakin! Rallikolmonen ei sopine Urhosääntöihin ilman suurehkoja muutoksia?

Link to comment
Urhot jos ajettaisiin yksilökisana rallisprintin tyyliin, ei siis ryhmälähtöinä eikä välttämättä joukkueina, ja mahdollisesti vielä ainakin osittain soralla, niin voisi kiinnostaakin!

Urhot ovat tosiaan sosiaalinen joukkuekisa, jossa on mielenkiintoa tuomassa myös tarve taktikoinnille.

Osittain soralla ajamisesta saa Urhoissa Kurrelta mustan lipun...

 

Rallikolmonen ei sopine Urhosääntöihin ilman suurehkoja muutoksia?

30L turvatankki vaaditaan urhoissa, muuten luulisin historic ralliauton täyttävän säännöt.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...