Jump to content

Viisysiä viilaamaan


SePi

Recommended Posts

Laskin tuossa alkuperäisosasta pisteet,7/puoli näyttäisi olevan.

Ja kannattaa ensin harjoitella niinkuin jo mainitsinkin,täydellisesti onnistunut tulppahitsaus ei tarvitse hiontaa ollenkaan tai juuri ollenkaan,ei kyllä aina täydellisesti onnistu harjoittelun jälkeenkään,joskus jää vajaaksi ja joutuu paikkaamaan jolloin tulee varmasti pintaa korkeammalla oleva hiottava möykky,tai jos hitsataan liian pienellä teholla(tai koneessa ei ole tarpeeksi tehoa)niin kaikista "tulpista"tulee korkeita jotka joutuu hiomaan.

Link to comment

Tuota tulppaamis hitsausta varmaan kannattais senkin takia vielä tehdä muutama reikä, koska tossa kohdassahan on nyt ton korvakkeen alla kaksi millin peltiä päällekkäin ja ei haittais vaikka nekin sitois samalla toisiinsa. Varmaan tavallisella terälläkin vois tehdä puoliväliin asti olevia reikiä ja tömäyttää kiinni. On varmaan silti kori lujemmasti pohjassa kiinni kuin alkuperäisillä - vähän hapantuneilla. Pistehitsivehje olis erinomainen, mutta nyt täytyy migillä selvitä.

 

Onneksi en tarvii korin näkyviä peltejä montaakaan hitsata. Noita helmoja saa parsia paksummalla pellillä ja silloin onnistuu puskusaumakin kohtalaisesti. Lamellilaikalla oon sitten tasottanu palkoa siistiks. Ton projektin edelliset kesken jääneet hitsaukset ovat tehty lapetta päälle -menetelmällä ja heppailemalla sieltä täältä. Ilmeisesti oli tarkoitus kitillä peittää enimmät. Mun tekis mieli niille saumoille tehdä jotain. Onko esimerkiksi pistosahalla saumakohdan avaaminen pätkittäin ja sitten kun pellit on oikeesti samassa linjassa, niin ensin heftaamalla ja sitten lyhkäsin pätkin umpeen hitsaamalla mitään mahdollisuutta onnistua? Vetelyä on tarkoitus märällä rätillä suitsia.

 

Saa neuvoa tai jopa tulla näyttämään miten se tehdään :-)

Link to comment
Guest jukka nevalainen

Mulla on tapana hepata paikat kiinni sieltä täältä ja ajaa sitten 1mm laikalla noin 45 asteen kulmassa paikat käypäisiksi, siten että uudesta paikasta ja vanhasta pellistä menee läpi. Kun paikan painaa sitten paikoilleen on helppo hitsata eikä tarvii paljon hioa, mut moni muotoisissa taivutuksissa saa olla tarkkana.

T:JUKI

Link to comment
Guest Toheltaja

vaihdoin ovaaliin keulan toisesta kans vastaavasti etä jätti noi 20mm päällekkäin, poraruuveilla hollille, mittojen tarkistus ja sitte siitä puolesta välistä millisellä paineilmasahalla siivua auki, ja samalla painaen pellit samaan tasoon ja heppaillen. Tuli aikasta bueno, en ees kitannu mistään...

Link to comment

Tässä on tää isoin haaste. Nuo pellit on hepattu ja sitten tulppahitsattu sieltä täältä. Mutta vaikka tota korin peltiä on pokattu niillä pihdeillä, ni tuo uusi pelti on korkeemmalla.

 

P1100790.JPG

 

Auto on pidettu ulkotallissa peltitöiden jälkeen ja uutta ruostetta on jo vaikka kuinka paljon. Se nyt lähtee pinnoilta pois, mutta noista saumoista ei. Ehkä mä turhaan niuhotan ja pitäis vaan ottaa pakkelipurkki tai koritina käyttöön. Tuo paikka vaan on kuskin puolella ja varmasti käy silmään joka kerta jos siihen jää jotain sätöstä

Link to comment

Jep, tuo on kohta joka on aina ihmetyttänyt minua miten pieleen se voi olla hitsattu ihan jopa näyttelytason autoissa, ja se näkyy jo kaukaa kun se korostuu astinlautaa vasten, ei tarvitse menä pidemmälle kun Nettiauton myynti tarjontaa ihmettelemään :-/

 

Kun en ole mikään peltiguru itse niin pyysin apua oman auton kyseisen kohdan korjaamiseen ja se saatiin aika hyvin istumaan kohta 25 vuotta sitten = kittiä nolla

 

DSC00240p.jpg

Link to comment

Onneksi tuo iso lappu on alhaalta hienosti linjassa ja ehkä tuo ei lopulta ole yläsaumastaan niin paha kuin miltä äkkiä näyttää. Nyt on 12 tulppausta takakorvakkeessa ja hienosti tuo minarcmig 180 saa langan sulamaan.

Kumma kyllä, ovet ovat täysin ruosteettomat! Vesireiät ovat pysyneet auki. Ylemmät saranatapit pitäis vaihtaa, mutta edelleen puuttuu se avaamistyökalu.

 

-- editoitu typoja

Link to comment

Nyt on sitten arvuuteltu miten sen bump-steeringin kans käy ja piti ihan kuvaan viivoja linjoiksi piirrellä. Lähtökohta vaakatasossa on melkolailla optimi samalla linjalla, kun koppa aikanaan on päällä. Toisaalta neuvoja ja kokemuksia ei paljon enää voi toteuttaa jos ton systeemin päättää pitää. Sain pari Polon raidetankoa ja entisten kanssa swapaten ja 15 senttiä alkuperäistä oikean puoleista lyhentäen sain aika siistit raidetangot. Päätin jättää tuon keskikappaleen tehtaan jäljille ja tein raidetangoista hiukan eri mittaiset. Tuskin on paljon vaikutusta. Tota kumitötsää saa pikkasen lyhentää kun ei mene hammastanko ihan päähän - tulee olkatappien kääntövarat vastaan.

P1110128.JPG

Mutta näyttää siltä, että on etittävä koko Polon ohjaus/rattiakseli ja sovitettava sitä sitten ohjaamoa kohti. Ei käy tuo 1302:n nivelakseli vaan on millin sisämitastaan iso ja rihlatkin pikkasen harvemmat - turhaa kamaa kertyy...

Ehkä jotain tollaista:

mLYPQSeE9DEnDmaUtMCINLw.jpg

Saa kertoa jos jollain on nurkissa tai kaverilla ylimääräinen!

Link to comment

Takavalojen sisukset ovat aika haperot ja meinasin tehdä helpommalla uudet - eli tilasin LED systeemit heijastimien ja polttimoiden tilalle. Jotain olis pitäny arvata kun ostosvahvistuksen mukana tuli 6 sivua kokoamisohjetta. Mä arvelin sen vaan olevan tavallaan raportti kuinka valot on tehty ja ohje, jos joutuu joskus korjailemaan. Mutta yllätyshän se oli saada pieni pussi, josta löytyy pari piirilevyä, reilun tusinan verran vastuksia ja 114 lediä tinattavaksi paikoilleen. No talven pimeinä iltoina siistiä sisähommaa, mikäs siinä. Kait se oli mainittu jossain erityisehdoissa missä muodossa tää sarja tulee, mutta arvatkaa ennättääkö siinä innoissaan kaikkea lukea :-)

 

P1110198.JPG

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hitsailut etenee ja edistyis edelleen jos tää omaan pulloon kaasun osto ei viivästyttäis. Eli näin se konkretisoituu tuo vuokrapullon etu tässä kohtaa.

Mutta sitä piti kysyä, että millaisia ratkaisuja olette tehneet turvavöiden suhteen? Tuossa kun ei oo mitään kiinnityskohtaa missään ja tässä vaiheessa ne olis helpompi ja siistimpi laittaa. Haaveena olis peräti rullavyöt, vaikka se kelan paikka jää varmaan ahistamaan ennestäänkin surkeeta takajalkatilaa. No ei tää oo takapenkin matkustajille tarkotettukaan...

Link to comment
Mutta sitä piti kysyä, että millaisia ratkaisuja olette tehneet turvavöiden suhteen? Tuossa kun ei oo mitään kiinnityskohtaa missään ja tässä vaiheessa ne olis helpompi ja siistimpi laittaa.

http://www.tommyrace.fi/kiinnityslevy-m ... -1967.html

Reikäsahalla mutterin mentävä reikä helmaan/pilariin/koteloon (mihin ikinä laittaakaan) ja tuo levy siihen päälle ja on siisti ja hyvä, eikä tule katsastuksessa ainakaan sanomista kun on Autourheilun kansallisen keskusjärjestön hyväksymä kiinnitystapa.

Link to comment

Kaasupulloa odotellessa tulikin päivä käytettyä juotoskolvin kanssa. 248 kärpäsen paskan kokoista juotosta onnistui, vaikka joku kiinalaistyttö olisi varmaan selvinny puolessa ajassa vastaavasta näpräämisestä. Kiva harrastus tämä vanhan auton laitto kun joku päivä käytetään viiskiloista lekaa ja sitten tulee tällaista millimetrihaastetta! Mutta nyt on led valot taakse ja kyllä näkyy. Ihan nätisti tulee lumihiutaleen kuvio esiin ja jenkki-johtosarjallahan tuo sitten vilkkuu ja palaa jarruvalona varsin kirkkaasti

 

P1110200.JPG

 

P1110204.JPG

Link to comment
Mutta sitä piti kysyä, että millaisia ratkaisuja olette tehneet turvavöiden suhteen? Tuossa kun ei oo mitään kiinnityskohtaa missään ja tässä vaiheessa ne olis helpompi ja siistimpi laittaa. Haaveena olis peräti rullavyöt, vaikka se kelan paikka jää varmaan ahistamaan ennestäänkin surkeeta takajalkatilaa. No ei tää oo takapenkin matkustajille tarkotettukaan...

 

Sen verran, kun "pussihousu" olen, niin näpertelin Ovaaliini rullaturvavöiden kiinnikepaikat uudemman Kuplan originaalikiinnikkeitä hyväksikäyttäen eli pätkä ´70-luvun Kuplan runkotunnelista ja b-pilareista turvavyökiinnikkeiden kohdilta. Reikäsahalla reiät runkotunneliin ja siihen hitsaten kiinni "teurastetut" mutterilevyt. Huom! Kannattaa varoa, ettei poraa samalla runkotunnelin sisällä kulkevaa kytkin-/kaasuvaijerin putkea poikki.

 

´70-luvun Kuplan b-pilareiden pätkistä otin sisäpuolella olevat "mutterilatat" irti, porasin mutterille reiän Ovaalin b-pilariin, muotoilin hieman vasaralla ruuvipenkissä "mutterilatan" muotoa paremmin b-pilariin sopivaksi, jonka jälkeen hitsasin levyn kiinni. Huom! Reikää poratessa kannattaa muistaa, että vinkkarin kotelot tulevat melko alas, ettei poraa reikää kotelosta läpi.

 

Rullan pulttasin pohjalevystä läpi ja laitoin alapuolelle vahvikelatan.

post-917-1388836567606_thumb.jpg

post-917-13888365676393_thumb.jpg

Link to comment

Verhoilun taakse jäävillä pelleillä on edelleen hyvä harjoitella. Oikea puoli alkaa olla kynnyskotelon pohjapeltiä vaille valmis ja vasemmalla puolella täytyy ensin rälläköidä pois aika hirveellä tyylillä tehtyjä "korjauksia". B-pilarin alapää on vaativin pala ja kynnyskotelo oli tuettava U-palkin pätkällä altapäin, ettei tapahdu nyrjähdyksiä.

 

Valmiita korjauspalasia on kertyny jo aika kasa - osa aika mielenkiintoisia nakerrettavia. Varsinkin pelkällä ruuvipenkillä ja vasaralla...

 

P1110214.JPG

 

Ja löytyyhän sille paikkakin taaimmasta palkista

 

P1110212.JPG

 

Tässä olis ehdotus todennäköisesti usein tarvittavan korjauspalan mallista odottelemassa paikoilleen hitsaamista ja tuon lämpökotelon mallaantumista sitten seuraavaksi

 

P1110208.JPG

Link to comment
  • 2 weeks later...

Vähän kerrallaan alkaa takakulmat olla tukossa

 

lähtökohta B pilarin alapäässä

P1100802.JPG

 

Mädät rälläköity ja korjauspelti tekeytyy paikaksi

P1110217.JPG

 

Sitten hitsattu ja enimmät hiottu

P1110227.JPG

 

Toistaiseksi paikat ovat olleet verhoilun ja takapenkin alle jääviä, joten harjoittelun leima ei haittaa ulkoasussa. Noihin tulppahitsattuihin saumoihin meinasin laittaa wurthin massaa vähän niinkuin alunperinkin niissä on ollu. Jätän lämpöputket turhina pois tästä kesämallisesta kuplasta.

Link to comment
Hyvää jälkeä syntyy. Minkä paksuista peltiä olet käyttänyt?

 

Pääasiassa millistä ja joku lappu tais olla milli-ja-varttia. Muutaman korjauskappaleen ostin jotain ohutta kurmua enkä niitä ole juuri käyttäny. Mut lämpökotelon pohjapalat Wolfilta ja korvakkeet ja aluspellit Virtasen pajalta oli kunnon tavaraa.

Link to comment
  • 1 month later...

Pienen pientä taaperrusta tuolla tallissa tapahtuu kuitenkin ja nyt tänään laitettua punaista wolfpart peltiä lämpökotelon pohjaan. Toinen olikin tursittu sillä halvemmalla peltisuikaleella enkä viiti sitä enää irrottaa, kunhan hitsaan kunnolla kiinni ja siistin. Joitain reikiä tarvinnee tehdä, että saa ruostesuojaa, mutta tuskin kesäauto noistakaan koteloista hajoo uudelleen mun elin aikana ja se riittää.

 

P1110269.JPG

 

P1110263.JPG

 

Jäi se grilli löytymättä ja tekemättä, mutta tollaisella kulmaraudallakin pärjää kun tekee puolen kerrallaan. Vararengas oli syönyt pohjan puhki, mutta nyt menee taas toivottavasti parikymmentä vuotta. Halusin hitsata tuon pellin palasen sivut vastakkain ja onpa aika kurmua tuo korjauspelti. Ei siinä alkuperäisessäkään paksua rautaa ollu, mutta onneksi minarcmigki tuntui ymmärtävän hitsaajan kokemattomuuden ja teki tyydyttävää jälkeä.

 

P1110262.JPG

 

Huomenna olis pakkaspäivä puhallella noita paskoja pois pahemmista paikoista ja sitten vaan harjalaikoilla loput. Ni miks en teettäny ensin puhallusta jossain kunnolla ja hitsaillu sitten kaikki löytyneet reijät - en tiedä. Nyt on vähän nyhertämistä, mutta se tyyli sopii mulle.

 

Päätinkin jättää sen takaneljänneksen uudelleen hitsailut tms yritykset ja linjata se kunnolla, puhdistaa sauma ja viimeistellä tinaamalla. Tolleen kyljellään olevalla korilla on toivottavasti kohtuu helppo harjoitella. Ei valahda ihan heti lattialle.

Link to comment

Lattialle valahtaminen ei ole ainakaan minulle ollut se haaste tinalla muotoja tehdessä. Liika lämpö sen sijaan on ollut...

 

Saumojen tinaaminen on helppoa, mutta laajojen muotokorjailujen tekemiset tinalla olen todennut omille käsille liian vaikeaksi touhuksi. Eli jos näyttää siltä, että peltitöitä uudelleen tekemällä tulisi parempi lähtötilanne, niin suosittelen ehdottomasti korjaamaan.

Link to comment
Lattialle valahtaminen ei ole ainakaan minulle ollut se haaste tinalla muotoja tehdessä. Liika lämpö sen sijaan on ollut...

 

Saumojen tinaaminen on helppoa, mutta laajojen muotokorjailujen tekemiset tinalla olen todennut omille käsille liian vaikeaksi touhuksi. Eli jos näyttää siltä, että peltitöitä uudelleen tekemällä tulisi parempi lähtötilanne, niin suosittelen ehdottomasti korjaamaan.

 

Tämähän se näkyvin sauma on. Alkuperäinen pelti on pokattu alle, mutta tuo tulppa-mikälie-heftaus on jättäny raon noin isoksi. Se ei oo pahasti pois linjoistaan ja siks pelkäänkin, että jos rupeen täyttä saumaa hitsaamaan niin saattaa loimotella pahemmin. Mä oon jo harjannu sen sauman paremmin auki, tuo on vanha kuva.

 

P1100787.JPG

Link to comment
Lattialle valahtaminen ei ole ainakaan minulle ollut se haaste tinalla muotoja tehdessä. Liika lämpö sen sijaan on ollut...

 

Saumojen tinaaminen on helppoa, mutta laajojen muotokorjailujen tekemiset tinalla olen todennut omille käsille liian vaikeaksi touhuksi. Eli jos näyttää siltä, että peltitöitä uudelleen tekemällä tulisi parempi lähtötilanne, niin suosittelen ehdottomasti korjaamaan.

 

Tämähän se näkyvin sauma on. Alkuperäinen pelti on pokattu alle, mutta tuo tulppa-mikälie-heftaus on jättäny raon noin isoksi. Se ei oo pahasti pois linjoistaan ja siks pelkäänkin, että jos rupeen täyttä saumaa hitsaamaan niin saattaa loimotella pahemmin. Mä oon jo harjannu sen sauman paremmin auki, tuo on vanha kuva.

 

P1100787.JPG

 

Itse kyllä ottaisin auki tuon ja tekisin uudelleen tai sitten tosiaan jos hyvin saat tinalla täytettyä niin ei se sen huonompi ole kuin hitsikään.

Link to comment

Kiitos neuvoista ja rohkaisuista. Nyt on nuo kotelot ja alapuolen askartelut tehty ja aikomus kääntää tursittu kylki näkyville. Ampukaa heti alas jos oon tekemässä päätöntä, mutta meinasin ton sauman vaan ohuella laikalla sen verran siistiä/avata (siis läpi leikkaamatta), että saan syntyneen n. millin vaon hitsattua (eli täytettyä) pätkä kerrallaan ja jäähdyttelen. Tota saumaa vois takapuoleltakin jäähdyttää jollain tosi märällä rätillä vaikka koko hitsauksen ajan, mutta toimiiko - tai auttaako?

Ja Mikalle terveisiä, että jos menee ihan reisille niin sitten laikkaan koko tuon vanhan korjauspellin pois ja aloitan alusta sun palallasi. (onkohan se takaa riittävän korkea?) Mut eihän tässä voi enää mennä mikään pieleen, eihän...!

Link to comment
Guest Kalsuto
Tota saumaa vois takapuoleltakin jäähdyttää jollain tosi märällä rätillä vaikka koko hitsauksen ajan, mutta toimiiko - tai auttaako?

 

Joskus kokeilin ja en suosittele. Parempi antaa jäähtyä tasaisesti.

Paineilmalla saat jäähdytettyä hitsauksen nopeasti ja samalla lämpö ei ehdi levitä suurelle alueelle. Maltti on silti valttia. Venyneen pellin oikominen on vaikeaa.

Link to comment

Kyllä se alkup pelti pitäisi saada ruostuttamasta sieltä takaa, nythän se on ratsupaikka. Äänestäisin tuon laikkomista pois ja oikeanmuotoisen tilaamista Virtaselta. Tuossa tarvikepalassa on perinteisesti kaarevuusvirhettä kuten Mika vinkkasikin jo.

 

Kiitos neuvoista ja rohkaisuista. Nyt on nuo kotelot ja alapuolen askartelut tehty ja aikomus kääntää tursittu kylki näkyville. Ampukaa heti alas jos oon tekemässä päätöntä, mutta meinasin ton sauman vaan ohuella laikalla sen verran siistiä/avata (siis läpi leikkaamatta), että saan syntyneen n. millin vaon hitsattua (eli täytettyä) pätkä kerrallaan ja jäähdyttelen. Tota saumaa vois takapuoleltakin jäähdyttää jollain tosi märällä rätillä vaikka koko hitsauksen ajan, mutta toimiiko - tai auttaako?

Ja Mikalle terveisiä, että jos menee ihan reisille niin sitten laikkaan koko tuon vanhan korjauspellin pois ja aloitan alusta sun palallasi. (onkohan se takaa riittävän korkea?) Mut eihän tässä voi enää mennä mikään pieleen, eihän...!

Link to comment

Nyt on rälläkkä laulanu, saumat kyljestä perään saakka auottu ja klipsuilla laitettu pellit linjaan. Saas nähdä montako viikkoa tuo pullo on tällä kertaa täytettävänä - sitten pääsee hitsaamaan pellit yhteen. Tekis mieli vaihtaa kaasun toimittajaa, mutta toisaalta tään auton isot hitsaukset on kohta tehty.

 

P1110277.JPG

 

ja vähän sivusta

P1110278.JPG

 

pikkuhiljaa...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Öljynjäähdyttimen mallailua. Pientä kurasuojaa täytyy laittaa tonne renkaan puolelle sivuun, mutta nyt näyttäis mitat ja paikka löytyneen tosta väliköstä. Kallistusta on aika helppo säädellä, kun ovat VW:llä tehneet tohon iskarisarveen muutamia reikiä valmiiksi. Puhallin on oikeasti imuri. Onneksi on swingi perä ;-)

 

P1110286.JPG

 

P1110287.JPG

Link to comment
Nyt on rälläkkä laulanu, saumat kyljestä perään saakka auottu ja klipsuilla laitettu pellit linjaan. Saas nähdä montako viikkoa tuo pullo on tällä kertaa täytettävänä - sitten pääsee hitsaamaan pellit yhteen. Tekis mieli vaihtaa kaasun toimittajaa, mutta toisaalta tään auton isot hitsaukset on kohta tehty.

 

P1110277.JPG

 

ja vähän sivusta

P1110278.JPG

 

pikkuhiljaa...

 

 

 

Miltä nuo "klipsut" näyttää toiseltapuolen , saako nuita mistä hommattua.?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...