ovaaliheppu Posted May 13 Share Posted May 13 (edited) Toistaseks ei oo minkäänlaista ongelmaa ollu, kupla ainut jossa 95E/98E, muut polttoöljy/diesel käytöllä. Gatesin letkut mureni kurvien osuuksilta mullakin kesässä. Joka vuos noi käyn läpi, 2 viikkoa sitten viimeks kun vaihtelin suodattimet. Kolmas kesä menossa ny E bensalla, 38tkm letkuilla menty tähän asti. Ei tosiaan eritellä alkoholiseosten osalta mitään noissa punosletkuissa, jos ei kestäis, olettaisin jo menneen pilalle. Sekä punosletkussa että tuossa sun käyttämässä sisäosa NBR:ää, ulkopuoli sitten jotain muuta Edited May 13 by ovaaliheppu 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted May 16 Author Share Posted May 16 Kelitkin lämpes joten nyt pääsi fiksaamaan keulan maalivaurion loppuun. "Takapiha maalaus" telttatallissa, kun sisätiloihin auto ei nyt mahdu. Hilujen purku, hionta kauttaaltaan. Vähän hiontaväriä muutamiin kohtiin, varsinkin tumman epoksin peittäminen keltaisella on muuten tuskaa ja lopuksi puolikiiltävä keltainen pintaan. Tänään rojut takaisin kiinni ja sitten kovaa ajoa. 5 Quote Link to comment
KimmoH Posted August 29 Author Share Posted August 29 Nonni, taas olis pari kesää kelattu ja etupallot vaihtoon. Lemfördit ei tässä kestä kuin kaksi kesää, sitten ei kehtaa enää mennä konttorille näytille. Seuraavaksi vaihtuu alle Meyleä. Niillä 80-90 luvun nivelillä mitkä tässä oli mulle projektin tullessa ajelin huoletta useamman vuoden, vielä kun löytäs yhtä hyviä... Totuuden nimissähän tuo keulan madallus on osasyynä, varsinkin tuohon että nyt repes suojakumitkin mutta silti... Pari vuotta sitten tässä samaisessa ketjussa mainostettiin että tällä Motonetin ulosvetäjällä saisi bussin pallot irti. No ei saanut, ei mahdu tuohon väliin. Tai no, jos olis laikalla vetänyt nivelen päästä pois reilu 15 milliä niin sitten olis saattanut saada väliin. Nivelet irroitettiin siis tälläkin kertaa huutamalla pari kertaa vittua ja heilauttamalla lekaa 😅 Molemmat alapallot olivat aivan kaput ja toisessa yläpallossa oli aavistus väljää joten vaihdetaan sekin nyt samoilla vauhdeilla. Toinen yläpallo oli OK, en nyt kirjanpidosta alkanut kaivamaan josko se olis ollut vielä niitä alkuperäisiä "vanhoja" osia. Vieläkään en ole saanut aikaiseksi prässin ostoa joten nakataan luottokoneistamolle tukivarret ja uudet nivelet. Quote Link to comment
Tutkija Posted August 29 Share Posted August 29 Meylet melkoisella todennäköisyydellä vaihdat sit jo puolen kesän ajon jälkeen,yleisesti ottaen tuo merkki on eurooppalaista shittiä... Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted August 29 Share Posted August 29 Joo, ei oo ensimmäistäkään positiivista sanaa Meylen tuotteista. FeBin tekeleet nivelissä yms. on toistaseks omalle kohdalle osunu toimivina Quote Link to comment
portu Posted August 29 Share Posted August 29 Ei meylet kauaa vanhene auton alla varmastikaan, on motonetin laatukamaa. Paremmat osat jostain muualta saanee.. Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 29 Share Posted August 29 (edited) Osta CSPeeltä kunnolliset kerralla, selviät paljon helpommalla.. Sieltä saa Febiä.. Varmaan muualtakin.. Ei mitään järkeä paskaa laittaa sinne Edited August 29 by Urbantoy Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted August 30 Share Posted August 30 febit saa yleensä paikallisesta varaosaliikkeestä (ne pienemmät kivijalkakaupat, fixus yms) parissa päivässä, ei tartte saksasta asti tilailla 1 Quote Link to comment
portu Posted August 30 Share Posted August 30 Kahalla ei oo valikoimassa, ehkä koivusella vois olla. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 30 Author Share Posted August 30 (edited) Eli kaikki on paskaa 😅 Motonet näyttää myyvän FAG merkkistä mutta sieltä en ostanut kun maailmalta saa neljä niveltä kotia tuotuna halvemmalla kuin Motonetistä kaksi. 2020 ekan kerran vaihdoin yhden nivelen ja se oli muistaakseni Febi, kahden kesän ajojen jäljiltä oli kaput. 2022 syksyllä oli tuo 2020 vaihdettu ja yksi alkuperäinen nivel lopussa. Silloin oli hyllyssä uusia Lemfördejä ja vaihdoin ne alle. Nyt oli Lemfördit lopussa joten päädyin kokeilemaan Meyleä kun sitä ei ole vielä tullut kokeiltua ja ei ollut sielä halvimmasta päästä mutta silti maailmalla halvempi kuin lähikaupasta mikä tahansa. Jahka saan perän ylös, niin pääsee toteamaan miten ne pari vuotta sitten alle laitetut vetarin suojakumit ovat kestäneet. Niin ja ei tuo ulosvetäjä ihan paska ollut, se passasi kuin nenä päähän raidetankojen päihin. Niin bussissa kuin kuplassakin. Edited August 30 by KimmoH Quote Link to comment
KimmoH Posted August 30 Author Share Posted August 30 10 hours ago, Urbantoy said: Osta CSPeeltä kunnolliset kerralla, selviät paljon helpommalla.. Sieltä saa Febiä.. Varmaan muualtakin.. Ei mitään järkeä paskaa laittaa sinne Tää sama Febin nivel muuten maksaa iPartssilla (Tallinna) 12,78€ kipale ja postikulut on lähimpään automaattiin 7,90€ eli ei kannata CSP:ltä tilata ;) Quote Link to comment
portu Posted August 30 Share Posted August 30 Juu virosta saa halvalla kaiken, oluenkin.. Quote Link to comment
hanski. Posted August 30 Share Posted August 30 Mä olen raidetangon päihin, palloniveliin porannut 5mm reiän tuohon keskelle ja tehnyt varovasti 6mm jengan ja ruuvilukitteella rasvanippa kiinni. noiden käyttö ikä pitenee huomattavasti, suosittelen. Quote Link to comment
Luki Posted August 30 Share Posted August 30 16 hours ago, ovaaliheppu said: Joo, ei oo ensimmäistäkään positiivista sanaa Meylen tuotteista. FeBin tekeleet nivelissä yms. on toistaseks omalle kohdalle osunu toimivina Olen täysin samaa mieltä. Palliksessa Meylen kumit murtui itsekseen yhden talvenseisonnan aikana ja katsurin korjauskehotuksen jälkeen auto on nyt ollut pukeilla 10 vuotta (ko vi...tti). No se ei ole varsinaisesti Meylien vika😬 Mutta hienoa harrastamista Kimmolla👍 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted August 30 Share Posted August 30 1 hour ago, hanski. said: Mä olen raidetangon päihin, palloniveliin porannut 5mm reiän tuohon keskelle ja tehnyt varovasti 6mm jengan ja ruuvilukitteella rasvanippa kiinni. noiden käyttö ikä pitenee huomattavasti, suosittelen. Tähän viitaten kuulin että tietyt valmistajat toimittaa nivelensä ilman rasvaa liittyen johonkin ympäristö tms. lainsäädäntöön. Minkä tahansa valmistajan nivel menossa paikalle voi olla fiksua tuutata uutta rasvaa suojakumin alle tehdasrasvan lisäksi. Quote Link to comment
Urbantoy Posted August 30 Share Posted August 30 Eiköhän se suurin ongelma ole tänä päivä se saatanan surkea kumin laatu nivelissä, tai no joka paikassa kuten vetareissa.. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted August 30 Author Share Posted August 30 38 minutes ago, Tanhis said: Tähän viitaten kuulin että tietyt valmistajat toimittaa nivelensä ilman rasvaa liittyen johonkin ympäristö tms. lainsäädäntöön. Minkä tahansa valmistajan nivel menossa paikalle voi olla fiksua tuutata uutta rasvaa suojakumin alle tehdasrasvan lisäksi. jep, tämä on tosi. Kannattaa aina tsekata että siellä on oikeasti rasvat sisällä. 2 Quote Link to comment
ovaaliheppu Posted August 30 Share Posted August 30 34 minutes ago, Tanhis said: Tähän viitaten kuulin että tietyt valmistajat toimittaa nivelensä ilman rasvaa liittyen johonkin ympäristö tms. lainsäädäntöön. Minkä tahansa valmistajan nivel menossa paikalle voi olla fiksua tuutata uutta rasvaa suojakumin alle tehdasrasvan lisäksi. Tästä johtuen myös lähes kaikki laakerit kannattaa napauttaa auki ennen asennusta, jakopääsarjoissa kiristinlaakerit / taittopyörät on lähes kuivia voitelultaan, joku hentonen ruostetta hidastava CRC niissä tuntuu olevan. Ei oo yks eikä kaks vesivessaa joissa muutaman vuoden sisään mennyt jakopäitä sen takia että laakerit narskahtannu kiinni muutaman kymmenen tuhannen jälkeen, ja pitäis kestää sen 90-120tkm. Injektioruutalla ja neulalla puskenu noihin uudempiin vaageneihin syksyisin liisteriä sisään siitä paksuimmasta kohdasta, mukavasti ovat kestäneet 4 Quote Link to comment
KimmoH Posted September 12 Author Share Posted September 12 Nyt on Meyleä alla. Katsotaan kestääkö edes katsastukseen saakka 😀 Edelliset nivelet olivat olleet todella piukassa, joutuivat koneistamolla tekemään jigin millä tukivarren oli saanut lukittua prässiin ettei osat lennelleet ympäriinsä. Olis jäänyt köykäisellä kotiprässillä irroittamatta. Siellä on nyt mua varten työkalut valmiina, sovittiin että viimeistään kahden vuoden päästä nähdään taas 🤣 Keula olisi taas kasassa, huomenna vielä muutama napsu takajarruille säätöä ja sitten päästölappua hakemaan ennenkuin suunnataan katsastukseen. 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 1 Author Share Posted October 1 Jaha, taitaa olla se aika vuodesta että bussin voisi siirtää talviteloille. Noin 4300 huoletonta kilsaa pyörähti mittariin kesän aikana. Tulevanakin talvena bussi saa vain seistä eli ei tehdä mitään säätöä tämän suhteen. Pyhitetään kaikki vapaa-aika bajaprojektille. 3 Quote Link to comment
KimmoH Posted October 19 Author Share Posted October 19 Nonni, taitaa sittenkin joutua tekemään jotain. Eilen tuli viesti talvisäilytyspaikasta että bussi on valuttanut vähän bensaa lattialle. Läjä valikoituja työkaluja matkaan, arvelin että siellä on vain neulaventtiili juminut kaasarissa ja kurvailin pelipaikoille. Sehän olikin valuttanut ihan kunnolla ja sen verran pääsin käsikopelolla kokeilemaan että jostain sieltä tankin lähdön paikkeilta vuoto tulee. Äkkiä hakemaan paikallisesta bensakanisteria ja letkua mutta ei tuolta tankista ollut enää pelastettavissa kuin pari litraa :( Paremmalla ajalla nostettava perä ilmaan ja tutkittava mitä sieltä on porsinut parin viikon seisonnan aikana. Pidetään sormet ristissä että vain kumiletku, tankilta bensapumpulle, on murtunut. Sitä en ole muutamaan vuoteen vaihtanut. Jos on tankissa vika, niin sitten on keväällä odottamassa isompi remontti. On se jännä, taas kesti kesän ajot ilman ongelmia. Mitään merkkiä vuodosta ei ollut edes syyskuun lopullakaan kun kävin auton katsastamassa ja alustaakin ihmeteltiin nosturilla kahteen pekkaan inssin kanssa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.