Jump to content

'78 pallokeula


KimmoH

Recommended Posts

Posted (edited)

Toistaseks ei oo minkäänlaista ongelmaa ollu, kupla ainut jossa 95E/98E, muut polttoöljy/diesel käytöllä. Gatesin letkut mureni kurvien osuuksilta mullakin kesässä. Joka vuos noi käyn läpi, 2 viikkoa sitten viimeks kun vaihtelin suodattimet. Kolmas kesä menossa ny E bensalla, 38tkm letkuilla menty tähän asti.  Ei tosiaan eritellä alkoholiseosten osalta mitään noissa punosletkuissa, jos ei kestäis, olettaisin jo menneen pilalle.   Sekä punosletkussa että tuossa sun käyttämässä sisäosa NBR:ää, ulkopuoli sitten jotain muuta

Edited by ovaaliheppu
  • Like 1
Link to comment

Kelitkin lämpes joten nyt pääsi fiksaamaan keulan maalivaurion loppuun. "Takapiha maalaus" telttatallissa, kun sisätiloihin auto ei nyt mahdu. Hilujen purku, hionta kauttaaltaan. Vähän hiontaväriä muutamiin kohtiin, varsinkin tumman epoksin peittäminen keltaisella on muuten tuskaa ja lopuksi puolikiiltävä keltainen pintaan. 

 

Tänään rojut takaisin kiinni ja sitten kovaa ajoa. 

 

image.thumb.jpeg.0793de4d20c8a6e769a2fc1a2f124939.jpeg

 

image.thumb.jpeg.7a592dd83a0b60cfa8d08688f72c6658.jpeg

 

image.thumb.jpeg.781535fae9cc1ab0a09885a7110f9123.jpeg

  • Like 5
Link to comment
  • 3 months later...

Nonni, taas olis pari kesää kelattu ja etupallot vaihtoon. Lemfördit ei tässä kestä kuin kaksi kesää, sitten ei kehtaa enää mennä konttorille näytille. Seuraavaksi vaihtuu alle Meyleä. Niillä 80-90 luvun nivelillä mitkä tässä oli mulle projektin tullessa ajelin huoletta useamman vuoden, vielä kun löytäs yhtä hyviä...

 

Totuuden nimissähän tuo keulan madallus on osasyynä, varsinkin tuohon että nyt repes suojakumitkin mutta silti...

 

image.thumb.jpeg.ed8046c6190091a4ce6be55e2da9869b.jpeg

 

image.thumb.jpeg.17e542d14bc043816b78936bbb518be2.jpeg

 

Pari vuotta sitten tässä samaisessa ketjussa mainostettiin että tällä Motonetin ulosvetäjällä saisi bussin pallot irti. No ei saanut, ei mahdu tuohon väliin. Tai no, jos olis laikalla vetänyt nivelen päästä pois reilu 15 milliä niin sitten olis saattanut saada väliin. Nivelet irroitettiin siis tälläkin kertaa huutamalla pari kertaa vittua ja heilauttamalla lekaa 😅

 

image.thumb.jpeg.71cdea545eb5dc54686bdf4d3cc9c500.jpeg

 

Molemmat alapallot olivat aivan kaput ja toisessa yläpallossa oli aavistus väljää joten vaihdetaan sekin nyt samoilla vauhdeilla. Toinen yläpallo oli OK, en nyt kirjanpidosta alkanut kaivamaan josko se olis ollut vielä niitä alkuperäisiä "vanhoja" osia. 

 

image.thumb.jpeg.b6547ab39b7ae4cb461c0f1ea12d6ec5.jpeg

 

Vieläkään en ole saanut aikaiseksi prässin ostoa joten nakataan luottokoneistamolle tukivarret ja uudet nivelet.

 

image.thumb.jpeg.dc230267c1b961e6487bb956fef486ea.jpeg

Link to comment
Posted (edited)

Eli kaikki on paskaa 😅 

 

Motonet näyttää myyvän FAG merkkistä mutta sieltä en ostanut kun maailmalta saa neljä niveltä kotia tuotuna halvemmalla kuin Motonetistä kaksi. 

 

2020 ekan kerran vaihdoin yhden nivelen ja se oli muistaakseni Febi, kahden kesän ajojen jäljiltä oli kaput. 

 

2022 syksyllä oli tuo 2020 vaihdettu ja yksi alkuperäinen nivel lopussa. Silloin oli hyllyssä uusia Lemfördejä ja vaihdoin ne alle. 

 

Nyt oli Lemfördit lopussa joten päädyin kokeilemaan Meyleä kun sitä ei ole vielä tullut kokeiltua ja ei ollut sielä halvimmasta päästä mutta silti maailmalla halvempi kuin lähikaupasta mikä tahansa. 

 

Jahka saan perän ylös, niin pääsee toteamaan miten ne pari vuotta sitten alle laitetut vetarin suojakumit ovat kestäneet.

 

Niin ja ei tuo ulosvetäjä ihan paska ollut, se passasi kuin nenä päähän raidetankojen päihin. Niin bussissa kuin kuplassakin.
 

Edited by KimmoH
Link to comment
10 hours ago, Urbantoy said:

Osta CSPeeltä kunnolliset kerralla, selviät paljon helpommalla.. Sieltä saa Febiä..
Varmaan muualtakin.. Ei mitään järkeä paskaa laittaa sinne
image.thumb.png.14e823c5cba696143c09f7c7196b4293.png

 

 

Tää sama Febin nivel muuten maksaa iPartssilla (Tallinna) 12,78€ kipale ja postikulut on lähimpään automaattiin 7,90€ eli ei kannata CSP:ltä tilata ;)

Link to comment
16 hours ago, ovaaliheppu said:

Joo, ei oo ensimmäistäkään positiivista sanaa Meylen tuotteista. FeBin tekeleet nivelissä yms. on toistaseks omalle kohdalle osunu toimivina

 

Olen täysin samaa mieltä. Palliksessa Meylen kumit murtui itsekseen yhden talvenseisonnan aikana ja katsurin korjauskehotuksen jälkeen auto on nyt ollut pukeilla 10 vuotta (ko vi...tti). No se ei ole varsinaisesti Meylien vika😬 

 

Mutta hienoa harrastamista Kimmolla👍

  • Haha 1
Link to comment
1 hour ago, hanski. said:

Mä olen raidetangon päihin, palloniveliin porannut 5mm reiän tuohon keskelle ja tehnyt varovasti 6mm jengan ja ruuvilukitteella rasvanippa kiinni. noiden käyttö ikä pitenee huomattavasti, suosittelen. 

Tähän viitaten kuulin että tietyt valmistajat toimittaa nivelensä ilman rasvaa liittyen johonkin ympäristö tms. lainsäädäntöön. Minkä tahansa valmistajan nivel menossa paikalle voi olla fiksua tuutata uutta rasvaa suojakumin alle tehdasrasvan lisäksi.

Link to comment
38 minutes ago, Tanhis said:

Tähän viitaten kuulin että tietyt valmistajat toimittaa nivelensä ilman rasvaa liittyen johonkin ympäristö tms. lainsäädäntöön. Minkä tahansa valmistajan nivel menossa paikalle voi olla fiksua tuutata uutta rasvaa suojakumin alle tehdasrasvan lisäksi.

 

jep, tämä on tosi. Kannattaa aina tsekata että siellä on oikeasti rasvat sisällä.

  • Like 2
Link to comment
34 minutes ago, Tanhis said:

Tähän viitaten kuulin että tietyt valmistajat toimittaa nivelensä ilman rasvaa liittyen johonkin ympäristö tms. lainsäädäntöön. Minkä tahansa valmistajan nivel menossa paikalle voi olla fiksua tuutata uutta rasvaa suojakumin alle tehdasrasvan lisäksi.

 

Tästä johtuen myös lähes kaikki laakerit kannattaa napauttaa auki ennen asennusta, jakopääsarjoissa kiristinlaakerit / taittopyörät on lähes kuivia voitelultaan, joku hentonen ruostetta hidastava CRC niissä tuntuu olevan. Ei oo yks eikä kaks vesivessaa joissa muutaman vuoden sisään mennyt jakopäitä sen takia että laakerit narskahtannu kiinni muutaman kymmenen tuhannen jälkeen, ja pitäis kestää sen 90-120tkm.    Injektioruutalla ja neulalla puskenu noihin uudempiin vaageneihin syksyisin liisteriä sisään siitä paksuimmasta kohdasta, mukavasti ovat kestäneet

  • Like 4
Link to comment
  • 2 weeks later...

 

Nyt on Meyleä alla. Katsotaan kestääkö edes katsastukseen saakka 😀 Edelliset nivelet olivat olleet todella piukassa, joutuivat koneistamolla tekemään jigin millä tukivarren oli saanut lukittua prässiin ettei osat lennelleet ympäriinsä. Olis jäänyt köykäisellä kotiprässillä irroittamatta. Siellä on nyt mua varten työkalut valmiina, sovittiin että viimeistään kahden vuoden päästä nähdään taas 🤣

 

Keula olisi taas kasassa, huomenna vielä muutama napsu takajarruille säätöä ja sitten päästölappua hakemaan ennenkuin suunnataan katsastukseen. 

 

image.thumb.jpeg.34804524b493e213287888c43c8d5503.jpeg

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...