ovaaliheppu Posted May 13, 2024 Posted May 13, 2024 (edited) Toistaseks ei oo minkäänlaista ongelmaa ollu, kupla ainut jossa 95E/98E, muut polttoöljy/diesel käytöllä. Gatesin letkut mureni kurvien osuuksilta mullakin kesässä. Joka vuos noi käyn läpi, 2 viikkoa sitten viimeks kun vaihtelin suodattimet. Kolmas kesä menossa ny E bensalla, 38tkm letkuilla menty tähän asti. Ei tosiaan eritellä alkoholiseosten osalta mitään noissa punosletkuissa, jos ei kestäis, olettaisin jo menneen pilalle. Sekä punosletkussa että tuossa sun käyttämässä sisäosa NBR:ää, ulkopuoli sitten jotain muuta Edited May 13, 2024 by ovaaliheppu 1 Quote
KimmoH Posted May 16, 2024 Author Posted May 16, 2024 Kelitkin lämpes joten nyt pääsi fiksaamaan keulan maalivaurion loppuun. "Takapiha maalaus" telttatallissa, kun sisätiloihin auto ei nyt mahdu. Hilujen purku, hionta kauttaaltaan. Vähän hiontaväriä muutamiin kohtiin, varsinkin tumman epoksin peittäminen keltaisella on muuten tuskaa ja lopuksi puolikiiltävä keltainen pintaan. Tänään rojut takaisin kiinni ja sitten kovaa ajoa. 5 Quote
KimmoH Posted August 29, 2024 Author Posted August 29, 2024 Nonni, taas olis pari kesää kelattu ja etupallot vaihtoon. Lemfördit ei tässä kestä kuin kaksi kesää, sitten ei kehtaa enää mennä konttorille näytille. Seuraavaksi vaihtuu alle Meyleä. Niillä 80-90 luvun nivelillä mitkä tässä oli mulle projektin tullessa ajelin huoletta useamman vuoden, vielä kun löytäs yhtä hyviä... Totuuden nimissähän tuo keulan madallus on osasyynä, varsinkin tuohon että nyt repes suojakumitkin mutta silti... Pari vuotta sitten tässä samaisessa ketjussa mainostettiin että tällä Motonetin ulosvetäjällä saisi bussin pallot irti. No ei saanut, ei mahdu tuohon väliin. Tai no, jos olis laikalla vetänyt nivelen päästä pois reilu 15 milliä niin sitten olis saattanut saada väliin. Nivelet irroitettiin siis tälläkin kertaa huutamalla pari kertaa vittua ja heilauttamalla lekaa 😅 Molemmat alapallot olivat aivan kaput ja toisessa yläpallossa oli aavistus väljää joten vaihdetaan sekin nyt samoilla vauhdeilla. Toinen yläpallo oli OK, en nyt kirjanpidosta alkanut kaivamaan josko se olis ollut vielä niitä alkuperäisiä "vanhoja" osia. Vieläkään en ole saanut aikaiseksi prässin ostoa joten nakataan luottokoneistamolle tukivarret ja uudet nivelet. Quote
Tutkija Posted August 29, 2024 Posted August 29, 2024 Meylet melkoisella todennäköisyydellä vaihdat sit jo puolen kesän ajon jälkeen,yleisesti ottaen tuo merkki on eurooppalaista shittiä... Quote
ovaaliheppu Posted August 29, 2024 Posted August 29, 2024 Joo, ei oo ensimmäistäkään positiivista sanaa Meylen tuotteista. FeBin tekeleet nivelissä yms. on toistaseks omalle kohdalle osunu toimivina Quote
portu Posted August 29, 2024 Posted August 29, 2024 Ei meylet kauaa vanhene auton alla varmastikaan, on motonetin laatukamaa. Paremmat osat jostain muualta saanee.. Quote
Urbantoy Posted August 29, 2024 Posted August 29, 2024 (edited) Osta CSPeeltä kunnolliset kerralla, selviät paljon helpommalla.. Sieltä saa Febiä.. Varmaan muualtakin.. Ei mitään järkeä paskaa laittaa sinne Edited August 29, 2024 by Urbantoy Quote
ovaaliheppu Posted August 30, 2024 Posted August 30, 2024 febit saa yleensä paikallisesta varaosaliikkeestä (ne pienemmät kivijalkakaupat, fixus yms) parissa päivässä, ei tartte saksasta asti tilailla 1 Quote
portu Posted August 30, 2024 Posted August 30, 2024 Kahalla ei oo valikoimassa, ehkä koivusella vois olla. Quote
KimmoH Posted August 30, 2024 Author Posted August 30, 2024 (edited) Eli kaikki on paskaa 😅 Motonet näyttää myyvän FAG merkkistä mutta sieltä en ostanut kun maailmalta saa neljä niveltä kotia tuotuna halvemmalla kuin Motonetistä kaksi. 2020 ekan kerran vaihdoin yhden nivelen ja se oli muistaakseni Febi, kahden kesän ajojen jäljiltä oli kaput. 2022 syksyllä oli tuo 2020 vaihdettu ja yksi alkuperäinen nivel lopussa. Silloin oli hyllyssä uusia Lemfördejä ja vaihdoin ne alle. Nyt oli Lemfördit lopussa joten päädyin kokeilemaan Meyleä kun sitä ei ole vielä tullut kokeiltua ja ei ollut sielä halvimmasta päästä mutta silti maailmalla halvempi kuin lähikaupasta mikä tahansa. Jahka saan perän ylös, niin pääsee toteamaan miten ne pari vuotta sitten alle laitetut vetarin suojakumit ovat kestäneet. Niin ja ei tuo ulosvetäjä ihan paska ollut, se passasi kuin nenä päähän raidetankojen päihin. Niin bussissa kuin kuplassakin. Edited August 30, 2024 by KimmoH Quote
KimmoH Posted August 30, 2024 Author Posted August 30, 2024 10 hours ago, Urbantoy said: Osta CSPeeltä kunnolliset kerralla, selviät paljon helpommalla.. Sieltä saa Febiä.. Varmaan muualtakin.. Ei mitään järkeä paskaa laittaa sinne Tää sama Febin nivel muuten maksaa iPartssilla (Tallinna) 12,78€ kipale ja postikulut on lähimpään automaattiin 7,90€ eli ei kannata CSP:ltä tilata ;) Quote
portu Posted August 30, 2024 Posted August 30, 2024 Juu virosta saa halvalla kaiken, oluenkin.. Quote
hanski. Posted August 30, 2024 Posted August 30, 2024 Mä olen raidetangon päihin, palloniveliin porannut 5mm reiän tuohon keskelle ja tehnyt varovasti 6mm jengan ja ruuvilukitteella rasvanippa kiinni. noiden käyttö ikä pitenee huomattavasti, suosittelen. Quote
Luki Posted August 30, 2024 Posted August 30, 2024 16 hours ago, ovaaliheppu said: Joo, ei oo ensimmäistäkään positiivista sanaa Meylen tuotteista. FeBin tekeleet nivelissä yms. on toistaseks omalle kohdalle osunu toimivina Olen täysin samaa mieltä. Palliksessa Meylen kumit murtui itsekseen yhden talvenseisonnan aikana ja katsurin korjauskehotuksen jälkeen auto on nyt ollut pukeilla 10 vuotta (ko vi...tti). No se ei ole varsinaisesti Meylien vika😬 Mutta hienoa harrastamista Kimmolla👍 1 Quote
Tanhis Posted August 30, 2024 Posted August 30, 2024 1 hour ago, hanski. said: Mä olen raidetangon päihin, palloniveliin porannut 5mm reiän tuohon keskelle ja tehnyt varovasti 6mm jengan ja ruuvilukitteella rasvanippa kiinni. noiden käyttö ikä pitenee huomattavasti, suosittelen. Tähän viitaten kuulin että tietyt valmistajat toimittaa nivelensä ilman rasvaa liittyen johonkin ympäristö tms. lainsäädäntöön. Minkä tahansa valmistajan nivel menossa paikalle voi olla fiksua tuutata uutta rasvaa suojakumin alle tehdasrasvan lisäksi. Quote
Urbantoy Posted August 30, 2024 Posted August 30, 2024 Eiköhän se suurin ongelma ole tänä päivä se saatanan surkea kumin laatu nivelissä, tai no joka paikassa kuten vetareissa.. 1 Quote
KimmoH Posted August 30, 2024 Author Posted August 30, 2024 38 minutes ago, Tanhis said: Tähän viitaten kuulin että tietyt valmistajat toimittaa nivelensä ilman rasvaa liittyen johonkin ympäristö tms. lainsäädäntöön. Minkä tahansa valmistajan nivel menossa paikalle voi olla fiksua tuutata uutta rasvaa suojakumin alle tehdasrasvan lisäksi. jep, tämä on tosi. Kannattaa aina tsekata että siellä on oikeasti rasvat sisällä. 2 Quote
ovaaliheppu Posted August 30, 2024 Posted August 30, 2024 34 minutes ago, Tanhis said: Tähän viitaten kuulin että tietyt valmistajat toimittaa nivelensä ilman rasvaa liittyen johonkin ympäristö tms. lainsäädäntöön. Minkä tahansa valmistajan nivel menossa paikalle voi olla fiksua tuutata uutta rasvaa suojakumin alle tehdasrasvan lisäksi. Tästä johtuen myös lähes kaikki laakerit kannattaa napauttaa auki ennen asennusta, jakopääsarjoissa kiristinlaakerit / taittopyörät on lähes kuivia voitelultaan, joku hentonen ruostetta hidastava CRC niissä tuntuu olevan. Ei oo yks eikä kaks vesivessaa joissa muutaman vuoden sisään mennyt jakopäitä sen takia että laakerit narskahtannu kiinni muutaman kymmenen tuhannen jälkeen, ja pitäis kestää sen 90-120tkm. Injektioruutalla ja neulalla puskenu noihin uudempiin vaageneihin syksyisin liisteriä sisään siitä paksuimmasta kohdasta, mukavasti ovat kestäneet 4 Quote
KimmoH Posted September 12, 2024 Author Posted September 12, 2024 Nyt on Meyleä alla. Katsotaan kestääkö edes katsastukseen saakka 😀 Edelliset nivelet olivat olleet todella piukassa, joutuivat koneistamolla tekemään jigin millä tukivarren oli saanut lukittua prässiin ettei osat lennelleet ympäriinsä. Olis jäänyt köykäisellä kotiprässillä irroittamatta. Siellä on nyt mua varten työkalut valmiina, sovittiin että viimeistään kahden vuoden päästä nähdään taas 🤣 Keula olisi taas kasassa, huomenna vielä muutama napsu takajarruille säätöä ja sitten päästölappua hakemaan ennenkuin suunnataan katsastukseen. 1 Quote
KimmoH Posted October 1, 2024 Author Posted October 1, 2024 Jaha, taitaa olla se aika vuodesta että bussin voisi siirtää talviteloille. Noin 4300 huoletonta kilsaa pyörähti mittariin kesän aikana. Tulevanakin talvena bussi saa vain seistä eli ei tehdä mitään säätöä tämän suhteen. Pyhitetään kaikki vapaa-aika bajaprojektille. 3 Quote
KimmoH Posted October 19, 2024 Author Posted October 19, 2024 Nonni, taitaa sittenkin joutua tekemään jotain. Eilen tuli viesti talvisäilytyspaikasta että bussi on valuttanut vähän bensaa lattialle. Läjä valikoituja työkaluja matkaan, arvelin että siellä on vain neulaventtiili juminut kaasarissa ja kurvailin pelipaikoille. Sehän olikin valuttanut ihan kunnolla ja sen verran pääsin käsikopelolla kokeilemaan että jostain sieltä tankin lähdön paikkeilta vuoto tulee. Äkkiä hakemaan paikallisesta bensakanisteria ja letkua mutta ei tuolta tankista ollut enää pelastettavissa kuin pari litraa :( Paremmalla ajalla nostettava perä ilmaan ja tutkittava mitä sieltä on porsinut parin viikon seisonnan aikana. Pidetään sormet ristissä että vain kumiletku, tankilta bensapumpulle, on murtunut. Sitä en ole muutamaan vuoteen vaihtanut. Jos on tankissa vika, niin sitten on keväällä odottamassa isompi remontti. On se jännä, taas kesti kesän ajot ilman ongelmia. Mitään merkkiä vuodosta ei ollut edes syyskuun lopullakaan kun kävin auton katsastamassa ja alustaakin ihmeteltiin nosturilla kahteen pekkaan inssin kanssa. Quote
KimmoH Posted April 15 Author Posted April 15 (edited) Viikko sitten kävin makoilemassa auton alla ja totesin että ei siellä PA letkuissa ole mitään vikaa vaan reikä on jossain pidemmällä, tankin pohjassa. 47 vuotta se alkuperäinen tankki kesti. Ei auta kuin purkaa tankki esiin. Tänään aamulla tyrkättiin bussi hinurin kyytiin ja kuski kiikutti lastin kotipihaan. Vuosia maksettu harrastekasko maksoi itsensä takaisin 🥳 Kotia tullessa kuistilla odotteli jo uusi tankkikin. TNT:n kuski oli vihdoinkin löytänyt perille... Paketti on saanut vähän sikaa, sormet ristiin että kolhut eivät yllä tankkiin saakka. Edited April 15 by KimmoH Quote
KimmoH Posted April 15 Author Posted April 15 nonni, pääshän sitä reklamoimaan. Oli se sen verran kuljetuksessa saanut sikaa että tankin lähtö oli aivan mutkalla tankkia kohden eikä uskalla mennä ainakaan vielä vääntämään ennenkuin saa tavarantoimittajalta kuittauksen. Murtuu kuitenkin käsiin koko paska. Tää oli vähän ylläri että tässä oli kiinteä lähtö, kun nettikaupan kuvauksessa sanottiin että tää tankki vaatii kaverikseen irtolähdön. Jos olis ollut sellainen, niin ei olis ottanut itseensä tuosta kuljetuksestakaan. 1 Quote
mikko k Posted April 16 Posted April 16 Tämähän on ihan normi nykyään. Pakataan huonosti, suojaamatta arkoja paikkoja vaurioilta. Ja paketin kuljettajat vähät välittää. Heitellään ja pinotaan paketteja päällekkäin, raskaita päälle ja lopuksi kuljetetaan jakopaketteja ilman mitään kiinnitystä. Paketit sitten lentelee miten sattuu.. Quote
ovaaliheppu Posted April 16 Posted April 16 Valitettavan usein joo noita hakattuja paketteja tulee. Paras tapaus oli erikoinen, ostin koko keittiön laitteet kerralla, tulivat rekalla ja aloin asentamaan. Tarkistin pakkaukset kuskin kanssa, kaikki priimaa ja nätisti saatiin sisään. Kiertoilmauunin kun purin laatikostaan ulos, oli siitä vedetty toisesta kyljestä selkeästi trukin haarukalla läpi, mitat täsmäs oikeenkin hyvin. Ulkokuori uunista ku revenny säilykepurkki ja sisäpinnalla niin iso mutka ettei uunipellit mahtunu ku kulmittain sisään. Koko uuni oli ikäänku salmiakin muotoinen, kun pannat napsas pohjalavasta irti se pänksähti vähän hypäten. :D Eli jo tehtaalta pakattu tällaisena lähtemään. Hetken sai selittää asiakaspalveluun kuvien kera ennenku uskoivat ja sain uuden tilalle. Itte taitaisin vetästä tohon tigillä kierrenipan paikalleen, mukavampi putsaillakin ku hitusen isompi reikä. Toki jos uuden saa tilalle tai hyvitystä vauriosta, koska aikaa/vaivaa korjaamiseen menee niin tottakai ne otetaan vastaan Quote
KimmoH Posted April 16 Author Posted April 16 (edited) Mecatechnicillä onneksi asiakastuki vastaa nopeasti. Eilen illalla jo vastasivat viestiini ja laitoin parit kuvat lisää. Pitäisi TNT:n kuskin tulla noukkimaan viallinen pihasta ja tuo tilalle uuden. Sormet ristiin että tällä kertaa saapuu ehjänä. Samalla selvisi että vaikka nettikaupassa edelleen luki että tankki vaatii irtonipan, niin nykyiseltä toimittajalta tulevissa tankeissa onkin valmiina tää kiinteä nippa. Edited April 16 by KimmoH Quote
KimmoH Posted April 17 Author Posted April 17 no, jos ei olis tankki hajonnut, niin viimeistään kesällä olisi lojahtanut suodattimelta PA pumpulle tuleva letku. 2020 keväällä vaihdoin E10 bensapumpun ja tämän letkunpätkän suodattimelta pumpulle. Letkunpätkä oli viittä vaille valmis ja irtosi suodattimestakin melkein ravistamalla. Heräsi jo toive että tästä se vuoto johtui mutta ei, kokeeksi vaihdoin uuden letkun ja lorautin tankkiin bensaa. Saman tien alkoi valuttamaan jostain korin sisäpuolelta eli jossain siellä tankin pohjassa on reikä. Vinkkiä mistä metallisuodatin missä olisi tulo 6mm letkulle ja lähtö 8mm letkulle ? Tuossa uustuotanto bensapumpussa on 8mm tulo ja tankissa on 6mm lähtö. Quote
Kharon Posted April 17 Posted April 17 5 minutes ago, KimmoH said: Letkunpätkä oli viittä vaille valmis ja irtosi suodattimestakin melkein ravistamalla. Oho, noin huonoon kuntoon mennyttä letkua ei olekaan nähty aikoihin. Aika luokatonta laatua kun menee viidessä vuodessa tuommoiseksi .... vaan mistäpä sen etukäteen tietää. Kuplan alla oli, mutta se oli tehtaan jäljiltä, siis jo silloin ~60v vanha. Quote
KimmoH Posted April 18 Author Posted April 18 Jes, ei tarvinnut tiputtaa konetta. Riitti kun siivosi koneen päältä kaasarit, ilmanputsarin, lämppärin puhaltimen, puolan ja virranjakajasta kannen. Sitten muljahti yhdessä asennossa tankki pihalle. Sitten muistui mieleen vajaan 12 vuoden takaiset kuviot. Tankin silloin puhalsin enkä pienestä rokonarvesta pohjassa murehtinut vaan vedin maalit pintaan. Nyt se sitten lopulta antautui just sieltä. Muutama nuppineulan mentävä reikä pohjassa riitti näihin ongelmiin. 1 Quote
ovaaliheppu Posted April 18 Posted April 18 Putsailee, juottaa huonot kohdat ja sisälle inerta ja taas mennään pidemmälle ku kuskilläa ikä riittää. Toki uudet tankit ei kauheen kalliitanykyään oo Quote
KimmoH Posted April 18 Author Posted April 18 emmää tätä hukata meinannut, jossain vaiheessa tinaan varatankiksi, jos vaikka maailmasta joskus tankit loppuu. Uuden tankin laitan nyt tilalle, jahka se joskus saapuu tuon ekan rikkinäisenä saapuneen tilalle 😃 Mites muuten inerta kestää nykybensat ? Tuossa jo vuosia sitten maalikaupassa sanoivat yhdellekkin epoksille että eivät lupaa E10 tai muutenkaan viinan kestoa pitkässä juoksussa. Quote
ovaaliheppu Posted April 18 Posted April 18 (edited) En kyllä muuten oo koittanu, kun ei nykyisen käyttiksen tankkia tarvinnu pinnoittaa, hyvä huomio! Täytyypä kaivaa jotain maalattuja osia ja laittaa ne bensaan ulos auringon lämpöön suljettuun pyttyyn Edited April 18 by ovaaliheppu Quote
KimmoH Posted April 18 Author Posted April 18 Tuo kyseinen epoksi, minkä valmistaja ei nyt tule mieleen, oli sellainen että sillä vuosikausia entisaikaan pinnoitettiin moottoripyörien tankkeja sisäpuolelta ja valmistaja lupasi bensan keston ja sitä se oikeasti myös kesti. Mutta sitten kun tuli E10 ja tiukemmat viinat, niin valmistaja ei enää luvannut kestoa mutta ei ole tullut kokeiltua mikä on totuus. Mutta sen tiedän että jos tankki on jollain pinnoitettu sisäpuolelta, niin järki lähtee jos sitä pitää joskus tulevaisuudessa korjailla tai muuten hitsata/tinata 😅 Tosta mun tankista oli temadur 20:sen irroittanut pinnasta tuo tankin vuoto, eli se ei ainakaan kestä satunnaisia roiskeita pidempään bensaa. Mutta jos on polttoaineletkut nykyään huonoja, niin on nää nelkun tulpanhattujen tiivisteetkin. En nyt arkistoja kaivanut mutta ei tästä taida olla kuin max kaksi vuotta kun viimeksi vaihdoin kumit. Nyt kun tein perushuoltoa tankkia odotellessa, niin totesin että nää on taas vaihtokunnossa. Nelossylinterin tiiviste löytyi tulpan juuresta. Ennen ja jälkeen kuva... Quote
KimmoH Posted April 29 Author Posted April 29 Kuljetuksessa kärsinyt tankki lähti viikko sitten tiistaina Ranskaan ja eilen oli saapunut perille. Sitten myöhemmin illalla ilmoittivat että sorry, korvaava tankki saadaan aikaisintaan 26. toukokuuta, jos silloinkaan 🤬 Ei muutakuin rahat pois ja onneksi Paruzzilla on Hyvinkäällä tankki varastossa joten muutaman päivän päästä jännitetään saako posti tankin ehjänä perille. Tässä odotellessa on tsekkaukset ja huolto jatkunut. Totesin että jarrutehostimen alipaine lähdöt imusarjoissa oli syytä vaihtaa varmuuden vuoksi. Nämä olivat vähän käytetyt kun viime kesänä kokonaan hajonneiden tilalle vaihdoin mutta ei näilläkään oltu kuin muutama kesä ajettu. Meylen kumit oli jo pinnasta murtumilla. Nyt tilalle meni sitten Classic Linea. Näitä ei ole tullut vielä kokeiltuakkaan. Olivat piukemmat ja jämäkämpää kumia kuin nuo Meylet. Katsotaan kauanko kestävät. Quote
KimmoH Posted May 2 Author Posted May 2 Nonni, tänään tuli uusi tankki. Tuuletin kun paketti oli ehjä, samoin tankki. 5 minuuttia ja sinne se sujahti nätisti ilman kiroilua. Jos viikonlopun aikana saisi virkattua kaikki muut rojut takaisin paikoilleen ja sitten toivotaan huolettomia kilometrejä kesäksi. 4 Quote
KimmoH Posted May 5 Author Posted May 5 Nyt se on käännetty ajamalla ympäri ja pihalla tsekkasin sytkän ja synkkasin kaasarit. Jos vaikka loppuviikosta ottaisi liikenteeseen, niin pääsisi pidemmälle koeajolle. Kasatessa konehuoneeseen rojuja totesin 12 vuotta sitten tekemäni alumiinisen kaasuvaijerin suojaputken entiseksi. Murtui poikki jäähypellin läpiviennin kohdalta, kun vähän putkeen koskin. Tilasin jo uuden suojaputken, kun nyt satuin löytämään oikeanlaisen vaihteiston yli kulkevan nelkun kaasuvaijerin suojan mutta tuossa alla makoillesani totesin että eipä se riitäkkään sellaisenaan Auton allahan kaasuvaijeri kulkee pohjapellin ja lattian välissä muoviputkessa takimmaiseen poikkipalkkiin saakka. Siellä on palkin läpi kulkeva lyhyt metalliputki 8mm ulkohalkaisijaltaan. Tuo kyseinen putki on sellainen tökö ja siitä pitäisi jollain tulla vielä taka-akselin päälle. Tuo 570mm pitkä orggis vaijerin suojakuori yltää vasta siitä taka-akselin päältä konehuoneeseen jäähypellin läpi. Nyt tein pielavetisen ja vedin muoviputkesta 12 vuotta sitten tekemäni suojaputken konehuoneeseen saakka (ilmeisesti olin samaa asiaa pohtinut silloinkin kun sattui hyllystä käteen valmiiksi modattu putken pätkä). Osaako kukaan sanoa millainen putki siitä takimmaisen poikkipalkin kohdalta pitäisi kulkea taka-akselin päälle ? Akselin päällä on valmis kiinnike reiällä noin 10mm putkelle, samoin ennen akselia olevassa lattian poikkipalkissa on valmiina reiät. Oiskohan matkaa jotain 30-40cm maksimissaan. En ole räjäytyskuviakaan onnistunut tuosta koskaan löytämään. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.