Jump to content

Porsche 356 -61


Guest Hartza

Recommended Posts

Guest Hartza
Posted

Joo, on vÀÀrÀnmerkkinen, mutta jos ei ketÀÀn haittaa niin dokumentoidaan projektikertomusta tÀnne Volkkaripalstalle.

 

Tuli uhottua BIF:ssÀ, ettÀ ensi vuonna tullaan tullaan sitten BIF:iin 356 Porschella. Jospa palstan tuella saataisiin tallissa vajaa pari vuotta pölyÀ kerÀnnyt -61 vuosimallin 356 takaisin liikenteeseen. Auto on viettÀnyt nuoruutensa Californissa ja laivattu 2000-luvun alkupuolella Hollantiin 356-kerÀilijÀn varastoon. LiikenteessÀ auto on ollut viimeksi joskus 90-luvulla.

 

Visio projektin lopputuloksesta ei ole vielÀ tÀysin selvillÀ. Varmaa on kuitenkin, ettÀ taidot/rahat/aihio ei riitÀ tÀysentisöintiin. HyviÀ ideoita otataan vastaan.

 

9465810601_7c390ecfd1.jpg

 

9472844772_9da603f04a_z.jpg

 

9472844850_1b58144a62.jpg

 

-Hartza_DWL

Posted

Makee "aihio"

 

pakolliset huollot leimausta varten ja ajoon... possut tykkÀÀ kun niillÀ ajellaan...

 

jos muutta haluaa jotain niin ehkÀ lievÀÀ outlaw henkeÀ, vÀhÀn tonttiin, semi retro kuppipenkit ja sebring tyyppinen putki, mutta makuasioita kaikki tyyni :)

Posted

EihÀn tÀmÀ mitÀÀn tÀysentisöintiÀ tarvi edes. Tekniikan lÀpikÀynti ja menoksi!

Wide five kunniaan.

Maltillinen madallus passais. SehÀn on helppo homma, kun on sÀÀtöakseli jo tehtaalla asennettu.

Tulen ensi kesÀnÀ Biffiin, jos tulet tÀllÀ paikalle :)

Guest Hartza
Posted

Kiitos Californian aurinkoisen sÀÀn, auton kori on ikÀÀnsÀ nÀhden loistokunnossa. Kuskin ja apukuskin lattiasta löytyi alkuperÀisten ÀÀnieristeiden alta noin 10 pientÀ reikÀÀ, jotka on nyt hitsailtu umpeen (fiksumpi olisi vaihtanut samassa ajassa uuden lattiapellin). TÀmÀn lisÀksi riittÀÀ, ettÀ vaihtaa varapyörÀkotelon pohjan uuteen. TÀhÀn löytyi onneksi korjauspelti saksanmaalta.

 

9472845158_b0fd89e58a.jpg

 

9472845238_d9a6b2643e.jpg

 

NÀyttÀÀ siltÀ, ettÀ auton koko keula on joskus vaihdettu kertaalleen. Suurin miinus on liittyykin juuri tÀhÀn, sillÀ keula ja konepelti on pÀivitetty vuotta nuoremman T6 mallin mukaiseksi. Maalipinta on huono ja korista löytyy kauttaaltaan pieniÀ lommoja ja maalipinnan halkeamia, mutta ei anneta tÀmÀn hÀiritÀ.

 

48 viikkoa Biffiin...

 

Hartza_DWL

Posted

Jos helpottaa niin sun projekti on kyllÀ kadehdittavan kuiva ja vÀhÀtöinen. Loput jutut kuosiin ja voit keskittyÀ sen fiiliksen hakemiseen. Openiin 356 rivistö?

 

KyllÀhÀn tuo voisi lÀhempÀnÀ maata, jos oikein lÀhelle haluaa niin modaa sitÀ varapyörÀn koteloa kun sen joudut paikkomaan kuitenkin. Se kerÀÀ ensimmÀisenÀ hidastetöyssyt. Nimim. eihÀn siinÀ ole edes kaikkia osia saati tankkia.

 

mitta.jpg

Posted

Projektin lÀheltÀ nÀhneenÀ, tÀmÀ ei vaadi muuta kuin virtaa rukkasiin ja hipistely vÀhemmÀlle! MuseopirssiÀ siitÀ ei tosiaankaan kannata tehdÀ, ja jutellut visiot kyllÀ kohdallaan. Roudaat sen meidÀn tallin pihalle kun pakkaset alkaa, ostat lavan kvartsia ja useamman lavan kaljaa -> alkaa etenemÀÀn! Kun suhnaa sopivasti pellille niin sen jÀlkeen ei arpominen enÀÀ auta vaan on pakko tehdÀ. Sit toki ulkoistat pohjat + maalauksen niin sÀÀstyy kokonainen vuosi. Moottoreitakaan ei ole meidÀn tallilla jonossa kuin 2-3 joten se ei ole ongelma, ainakin jos sopivasti porschen ÀpÀrÀlapsia hyvÀksytÀÀn takakonttiin.

Guest Hartza
Posted

Auton mukana tuli 60 hp 1600 arpamoottori, jonka auton myyjÀ oli ostanut rompetorilta reilu 10 vuotta sitten. Moottori on melko tÀydellinen, joitain moottoripeltejÀ ja pakoputkiston osia ja ilmanputsarit puuttui. KyllÀ me tÀstÀ vielÀ Porchen kone tehdÀÀn, eli laitappa DWL_Puavo pukkipaikka jonotukseen, itsellÀ ei taidot riitÀ koneen kasaukseen.

 

9472845036_a3932a35c6.jpg

 

Kone oli ajettu joskus kunnolla kiville ja siinÀ oli reipas halkeama pohjassa. TÀlle löysin hitsarin, joka sai hitsattua halkeaman umpeen. Reunimmaisen kiinnityspultin paikka jÀi hitsamatta, mutta eiköhÀn tuon saane silti jotenkin pultattua kiinni.

 

9547212013_897494dfb2.jpg

 

9549819782_245c3a378c.jpg

 

9547171417_6750160abc.jpg

 

Moottori nĂ€yttÀÀ kauempaa aivan kuplan koneelta, mutta ei tĂ€stĂ€ montaakaan yhteistĂ€ osa kuplan kanssa löydy. 356:n moottorin lohko on kolmeosainen ja kampuran laakerit on 50 milliset. Kampuran kaulat oli jo 0,5mm alikoossa, katsotaan mitĂ€ DWL:n moottorigurut sanoo tarvittavista osista/koneistuksista. MillĂ€s saisin kotikonstein mitattua lohkon laakeripukin halkaisijan, tehtaan STD pitĂ€isi olla 60,235? KevennyksenĂ€ pitÀÀ mainita ettĂ€ laakerisatsi tĂ€hĂ€n maksaa noin 400€, tuntuuko teistĂ€kin vĂ€hĂ€n hinnakkaalta?

 

Kaasareina tÀssÀ on 32mm kaksikurkkuiset Zenithit, joista molemmista kaasulÀpÀt oli ruostuneet umpeen. Ebaysta löysin jo tiivistesarjat (Unimog:ssa samat kaasarit) ja yhden varaosakaasarin, vielÀ toiselle kaasulÀpÀlle olisi tarvetta.

 

Onko tietoo kÀykö tÀhÀn jonkun VW:n moottoripellit?

 

Hartza_DWL

Posted

Monet moottorin pelleistÀ ovat kyllÀ VW tehtaalta perÀisin mutta enemmÀn tai vÀhemmÀn muunneltuja Porsche kÀyttöön,etupelti on melko helposti tehtÀvissÀ kuplan pellistÀ(tÀytyy olla kyllÀ malli minkÀ mukaan tekee),takapellistÀ ei ole kuin keskiosa Kuplan peltiÀ,pÀÀdyt tehty kokonaan uudestaan,samalla peltiÀ levennetty ja tiivistelista lisÀtty,Porschessahan moottoritilan tiiviste kiinnitetÀÀn moottoriin,sivupellit tÀysin Porschen omat.

Posted

Itse laittaisin tuollaiseen ensin kuplan sikaviritetyn moottorin (ehkÀ laatikonkin?). PÀÀsee ajamaan (motivaatio laittaa koria nousee heti) eikÀ tarvitse jÀnnittÀÀ. Jos/kun joku laukee niin ei ole mikÀÀn tÀys konkurssi edessÀ. Minulla 912 Porschessani samasta syystÀ tyyppi-4 moottori. Vakiomoootorin teen sitten kun kaikki muu on tehty. Mutta tuo nyt ihan mun oma filosofia.

  • 2 months later...
Posted

Nyt on Hartzan tallissa kÀynyt pölinÀ kunnolla, pÀÀtin sittenkin pyyhkÀistÀ auton puhtaalle pellille. MietinnÀssÀ sopiva vÀri ja hakusessa hyvÀ+halpa maalari.

 

10631589706_0b4df9446a_z.jpg

 

Maalin alta löytyi melkoista perunapeltoa, tÀhÀn saakka pakkelia löytynyt parhaillaan reilut 5mm.

 

10562030493_2b7ee00920_z.jpg

 

Ja pitÀÀhÀn tÀmÀ yleisön pyynnöstÀ tonttiin saada, keulaan on menossa Aircooledilta hankitut dropit ja perÀn vÀÀntösauvat huutavat pientÀ napsuttelua.

 

Hartza_DWL

Posted

Puuttuvat moottoripellit löytyi Ranskanmaalta firmasta http://www.rosepassion.com/. Samalla tilasin myös pissapojan sÀiliön, tietÀÀkö joku missÀ tuon Uribagin paikka on?

 

Hartza_DWL

Posted
missÀ tuon Uribagin paikka on?

 

Hartza_DWL

 

Kuvassa nÀkyy tankin vieressÀ kuskin puolella pari koukkua, siinÀ pitÀs uribÀgin roikkua.

 

Ps. Etsi hyvÀ maalari.

post-830-1388836977101_thumb.jpg

Posted
Kuvassa nÀkyy tankin vieressÀ kuskin puolella pari koukkua, siinÀ pitÀs uribÀgin roikkua

 

Kiitti tiedosta, siis nÀin:

10677669216_46752cf782_z.jpg

 

Pumpataanko jalkapumpulla pussiin ilmaa vai kiertÀÀkö vesi pumpun kautta?

 

Hartza_DWL

Posted

TÀmÀ vÀri voisi sopia 356, jos ei pidÀ olla 356 vÀrikartoista..

olive

Posted
Kuvassa nÀkyy tankin vieressÀ kuskin puolella pari koukkua, siinÀ pitÀs uribÀgin roikkua

 

Kiitti tiedosta, siis nÀin:

10677669216_46752cf782_z.jpg

 

Pumpataanko jalkapumpulla pussiin ilmaa vai kiertÀÀkö vesi pumpun kautta?

 

Hartza_DWL

904-00.gif

 

En tiedÀ selkeyttÀÀkö tuo asiaa.

  • 2 weeks later...
Posted

Onko kenellÀ nurkissa palliksen ohjausvaimenninta, tartteisin min ja max mittoja. PÀÀllisin puolin nÀyttÀÀ melko samalta, porssen oman vaimentimen min mitta on noin 30cm ja max 45cm, pÀissÀ 10mm reiÀt.

 

Hartza_DWL

post-2707-13888369918247_thumb.jpg

Posted

Kirjallisuuden mukaan 356 vaimentaja on VW osan kanssa vaihtokelpoiset. Muistini mukaan (en kaivanut kirjaa esille) kÀÀntösÀde kasvaa hieman mutta kÀytÀnnön ongelmaa siitÀ ei tule.

 

Aki

 

Onko kenellÀ nurkissa palliksen ohjausvaimenninta, tartteisin min ja max mittoja. PÀÀllisin puolin nÀyttÀÀ melko samalta, porssen oman vaimentimen min mitta on noin 30cm ja max 45cm, pÀissÀ 10mm reiÀt.

Posted

Moi,

 

Mika maalasi mun 356:n ja jÀlki on kyllÀ hyvÀ omasta ja muidenkin auton nÀhneiden mielestÀ. Kannattaa kysÀistÀ http://www.carace.fi/ - Suosittelen.

 

VĂ€ri oman maun mukaan - kuten aina :D

 

Aki

 

Nyt on Hartzan tallissa kÀynyt pölinÀ kunnolla, pÀÀtin sittenkin pyyhkÀistÀ auton puhtaalle pellille. MietinnÀssÀ sopiva vÀri ja hakusessa hyvÀ+halpa maalari.

 

10631589706_0b4df9446a_z.jpg

 

Maalin alta löytyi melkoista perunapeltoa, tÀhÀn saakka pakkelia löytynyt parhaillaan reilut 5mm.

 

10562030493_2b7ee00920_z.jpg

 

Ja pitÀÀhÀn tÀmÀ yleisön pyynnöstÀ tonttiin saada, keulaan on menossa Aircooledilta hankitut dropit ja perÀn vÀÀntösauvat huutavat pientÀ napsuttelua.

 

Hartza_DWL

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Posted (edited)

Porschen peltipuhdas koppa on nyt kuskattu maalarille, toivottavasti saadaan hyvÀÀ jÀlkeÀ. TÀssÀpÀ parin ensimmÀisen pakkelointipÀivÀn tuotoksia.
 
12506675304_d90d234e6b_z.jpg

 

12506678484_f68293f4ca_z.jpg

 

 

Hartza_DWL

Edited by Hartza
  • 4 weeks later...
Guest Hartza
Posted

NytpÀ olis pinnassa nopee (=hopee) vÀri. Seuraavaksi sitten napsautetaan rÀikkÀ toiseen asentoon ja kiinnitetÀÀn kaikki irroitetut osat takaisin paikoilleen.

 

13064453245_52bfc512f9_z.jpg

 

12872014855_90fbc39dfd_z.jpg

 

12872459274_f01fdc46e0_z.jpg

 

12872089513_16039f3b09_z.jpg

 

Hartza_DWL

Posted

No kiitos kiitos! Ai ettekö puhuneetkaan tuosta hurmaavasta kiinnitysliinoja kiristelevÀstÀ herrasmiehestÀ???

Posted

356 on hieno ja kaunis koriltaan ja tuore maalikin kiiltÀÀ nÀtisti, mutta mielestÀni nÀmÀ lÀhellÀ vannehopeaa olevat maalisÀvyt pitÀs maailmasta kieltÀÀ, ovat niin tylsiÀ.

Posted

Pöh, itse automalli on hieno, en vaan tykkÀÀ nÀistÀ harmaista/hopeista vÀreistÀ. MitÀÀn tekemistÀ kateuden taikka muun arvostelun kanssa. PelkkÀ mielipide vÀristÀ joka yleensÀ makuasia.

Posted

Jos hiukan Arto tutkit Porschen historiaa (sitÀ kilvanajohistoriaa siis) saattaa tuo hopea vÀrinÀ saada hiukan enempi ymmÀrrystÀ.

 

Onhan noita vedetty mattavihreÀksikin maailmalla mutta niiden tekijöillÀ taitaa olla tallit jo tÀynnÀ nÀitÀ nopean vÀrisiÀ...

  • 2 weeks later...
Guest Hartza
Posted

Talli-ilta poiki muutaman kyssÀrin:

 

MikÀ on tÀmÀ etuboksissa sijatseva vempele, koko noin 10cm x 10cm?

13411179135_8624cd06a2_z.jpg

 

Voiko jarrujen pÀÀsylinterin korvata suoraan kaksipiirisellÀ (palliksen?) sylinterillÀ? Onko polkimen liikematka sama? Haittako jos sylinterin halkaisija kasvaa jonkun millin?

 

13412709123_45162a84a7_z.jpg

 

Hartza_DWL

Posted

Boksista ei tietoa, nÀyttÀÀ tee-se-itse jÀljeltÀ. EhkÀ itse tehty jÀnnitteenalennin jos auto muutettu 12V?

 

Laitoin itse flÀkÀn 2-piirisylinterin. Myös 911-sylinteriÀ kÀytetÀÀn jonkin verran. Halkaisija vaikuttaa lÀhinnÀ poljintuntumaan.

 

Aki

 

 

Talli-ilta poiki muutaman kyssÀrin:

 

MikÀ on tÀmÀ etuboksissa sijatseva vempele, koko noin 10cm x 10cm?

13411179135_8624cd06a2_z.jpg

 

Voiko jarrujen pÀÀsylinterin korvata suoraan kaksipiirisellÀ (palliksen?) sylinterillÀ? Onko polkimen liikematka sama? Haittako jos sylinterin halkaisija kasvaa jonkun millin?

 

13412709123_45162a84a7_z.jpg

 

Hartza_DWL

Posted

Ai nii tuo mysteeriolaatikko on varmaan 6 -> 12 volttia jÀnnitteennostin. Olisko ollu tereot joskus 12v ja muuten 6v?

Tehotransistorit oikealla olisi kytketty vÀrÀhtelemÀÀn, rengasmuuntaja nostaisi jÀnnitteen, punainen osa sitten sisÀltÀisi tasasuuntaajaan.

 

Voisihan tuo olla jÀnnitteenalentajakin yhtÀ hyvin niinkun aki ehdotti, on vaan aika "hienoa" tekniikkaa semmoseen (nykyÀÀn toki arkipÀivÀÀ).

Posted

Kuullostaa fiksummalta arvaukselta. Joka tapauksessa nakkaisin tuon sytyttimen aika etÀÀlle tuosta bensatankista :)

 

Ai nii tuo mysteeriolaatikko on varmaan 6 -> 12 volttia jÀnnitteennostin. Olisko ollu tereot joskus 12v ja muuten 6v?

Tehotransistorit oikealla olisi kytketty vÀrÀhtelemÀÀn, rengasmuuntaja nostaisi jÀnnitteen, punainen osa sitten sisÀltÀisi tasasuuntaajaan.

 

Voisihan tuo olla jÀnnitteenalentajakin yhtÀ hyvin niinkun aki ehdotti, on vaan aika "hienoa" tekniikkaa semmoseen (nykyÀÀn toki arkipÀivÀÀ).

Guest Hartza
Posted

Kiitti kommenteista.

 

PÀÀsylinterissÀ on neljÀ lÀhtöÀ, onko parempi vetÀÀ taakse kaksi linjaa vai riittÀÀkö ettÀ haaroittaa putken takana?

 

TakajarrusylinterejÀ piti sorvauttaa syöpymien vuoksi "ylikokoon", toivottavasti ei vaikuta pahasti jarrubalanssiin.

 

Hartza_DWL

Posted (edited)

Hetkinen,

 

Eikös kaks piirijarruissa pÀÀsylkÀltÀ lÀhde kaks linjaa, toinen eteen ja toinen taakse ja sitten ne haarautuu edessÀ ja takana molemmille puolille..

siis en tiedÀ minkÀ syltyn laitat. kÀsitys mulla on tÀmÀ ettÀ kaks sisÀÀn ja kaks ulos.. YhteensÀ neljÀ.. Vai enkö tajunnut tota sun propua..

 

Sori omaani tein yks piirijarrut -> kaks piiri, tais olla ettÀ kaks eteen ja yks taaks..

Edited by Urbantoy

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...