Jump to content

Porsche 356 -61


Recommended Posts

Joo, on vääränmerkkinen, mutta jos ei ketään haittaa niin dokumentoidaan projektikertomusta tänne Volkkaripalstalle.

 

Tuli uhottua BIF:ssä, että ensi vuonna tullaan tullaan sitten BIF:iin 356 Porschella. Jospa palstan tuella saataisiin tallissa vajaa pari vuotta pölyä kerännyt -61 vuosimallin 356 takaisin liikenteeseen. Auto on viettänyt nuoruutensa Californissa ja laivattu 2000-luvun alkupuolella Hollantiin 356-keräilijän varastoon. Liikenteessä auto on ollut viimeksi joskus 90-luvulla.

 

Visio projektin lopputuloksesta ei ole vielä täysin selvillä. Varmaa on kuitenkin, että taidot/rahat/aihio ei riitä täysentisöintiin. Hyviä ideoita otataan vastaan.

 

9465810601_7c390ecfd1.jpg

 

9472844772_9da603f04a_z.jpg

 

9472844850_1b58144a62.jpg

 

-Hartza_DWL

  • Like 1
Link to comment

Makee "aihio"

 

pakolliset huollot leimausta varten ja ajoon... possut tykkää kun niillä ajellaan...

 

jos muutta haluaa jotain niin ehkä lievää outlaw henkeä, vähän tonttiin, semi retro kuppipenkit ja sebring tyyppinen putki, mutta makuasioita kaikki tyyni :)

Link to comment

Eihän tämä mitään täysentisöintiä tarvi edes. Tekniikan läpikäynti ja menoksi!

Wide five kunniaan.

Maltillinen madallus passais. Sehän on helppo homma, kun on säätöakseli jo tehtaalla asennettu.

Tulen ensi kesänä Biffiin, jos tulet tällä paikalle :)

Link to comment

Kiitos Californian aurinkoisen sään, auton kori on ikäänsä nähden loistokunnossa. Kuskin ja apukuskin lattiasta löytyi alkuperäisten äänieristeiden alta noin 10 pientä reikää, jotka on nyt hitsailtu umpeen (fiksumpi olisi vaihtanut samassa ajassa uuden lattiapellin). Tämän lisäksi riittää, että vaihtaa varapyöräkotelon pohjan uuteen. Tähän löytyi onneksi korjauspelti saksanmaalta.

 

9472845158_b0fd89e58a.jpg

 

9472845238_d9a6b2643e.jpg

 

Näyttää siltä, että auton koko keula on joskus vaihdettu kertaalleen. Suurin miinus on liittyykin juuri tähän, sillä keula ja konepelti on päivitetty vuotta nuoremman T6 mallin mukaiseksi. Maalipinta on huono ja korista löytyy kauttaaltaan pieniä lommoja ja maalipinnan halkeamia, mutta ei anneta tämän häiritä.

 

48 viikkoa Biffiin...

 

Hartza_DWL

Link to comment

Jos helpottaa niin sun projekti on kyllä kadehdittavan kuiva ja vähätöinen. Loput jutut kuosiin ja voit keskittyä sen fiiliksen hakemiseen. Openiin 356 rivistö?

 

Kyllähän tuo voisi lähempänä maata, jos oikein lähelle haluaa niin modaa sitä varapyörän koteloa kun sen joudut paikkomaan kuitenkin. Se kerää ensimmäisenä hidastetöyssyt. Nimim. eihän siinä ole edes kaikkia osia saati tankkia.

 

mitta.jpg

Link to comment

Projektin läheltä nähneenä, tämä ei vaadi muuta kuin virtaa rukkasiin ja hipistely vähemmälle! Museopirssiä siitä ei tosiaankaan kannata tehdä, ja jutellut visiot kyllä kohdallaan. Roudaat sen meidän tallin pihalle kun pakkaset alkaa, ostat lavan kvartsia ja useamman lavan kaljaa -> alkaa etenemään! Kun suhnaa sopivasti pellille niin sen jälkeen ei arpominen enää auta vaan on pakko tehdä. Sit toki ulkoistat pohjat + maalauksen niin säästyy kokonainen vuosi. Moottoreitakaan ei ole meidän tallilla jonossa kuin 2-3 joten se ei ole ongelma, ainakin jos sopivasti porschen äpärälapsia hyväksytään takakonttiin.

Link to comment

Auton mukana tuli 60 hp 1600 arpamoottori, jonka auton myyjä oli ostanut rompetorilta reilu 10 vuotta sitten. Moottori on melko täydellinen, joitain moottoripeltejä ja pakoputkiston osia ja ilmanputsarit puuttui. Kyllä me tästä vielä Porchen kone tehdään, eli laitappa DWL_Puavo pukkipaikka jonotukseen, itsellä ei taidot riitä koneen kasaukseen.

 

9472845036_a3932a35c6.jpg

 

Kone oli ajettu joskus kunnolla kiville ja siinä oli reipas halkeama pohjassa. Tälle löysin hitsarin, joka sai hitsattua halkeaman umpeen. Reunimmaisen kiinnityspultin paikka jäi hitsamatta, mutta eiköhän tuon saane silti jotenkin pultattua kiinni.

 

9547212013_897494dfb2.jpg

 

9549819782_245c3a378c.jpg

 

9547171417_6750160abc.jpg

 

Moottori näyttää kauempaa aivan kuplan koneelta, mutta ei tästä montaakaan yhteistä osa kuplan kanssa löydy. 356:n moottorin lohko on kolmeosainen ja kampuran laakerit on 50 milliset. Kampuran kaulat oli jo 0,5mm alikoossa, katsotaan mitä DWL:n moottorigurut sanoo tarvittavista osista/koneistuksista. Milläs saisin kotikonstein mitattua lohkon laakeripukin halkaisijan, tehtaan STD pitäisi olla 60,235? Kevennyksenä pitää mainita että laakerisatsi tähän maksaa noin 400€, tuntuuko teistäkin vähän hinnakkaalta?

 

Kaasareina tässä on 32mm kaksikurkkuiset Zenithit, joista molemmista kaasuläpät oli ruostuneet umpeen. Ebaysta löysin jo tiivistesarjat (Unimog:ssa samat kaasarit) ja yhden varaosakaasarin, vielä toiselle kaasuläpälle olisi tarvetta.

 

Onko tietoo käykö tähän jonkun VW:n moottoripellit?

 

Hartza_DWL

Link to comment

Monet moottorin pelleistä ovat kyllä VW tehtaalta peräisin mutta enemmän tai vähemmän muunneltuja Porsche käyttöön,etupelti on melko helposti tehtävissä kuplan pellistä(täytyy olla kyllä malli minkä mukaan tekee),takapellistä ei ole kuin keskiosa Kuplan peltiä,päädyt tehty kokonaan uudestaan,samalla peltiä levennetty ja tiivistelista lisätty,Porschessahan moottoritilan tiiviste kiinnitetään moottoriin,sivupellit täysin Porschen omat.

Link to comment

Itse laittaisin tuollaiseen ensin kuplan sikaviritetyn moottorin (ehkä laatikonkin?). Pääsee ajamaan (motivaatio laittaa koria nousee heti) eikä tarvitse jännittää. Jos/kun joku laukee niin ei ole mikään täys konkurssi edessä. Minulla 912 Porschessani samasta syystä tyyppi-4 moottori. Vakiomoootorin teen sitten kun kaikki muu on tehty. Mutta tuo nyt ihan mun oma filosofia.

Link to comment
  • 2 months later...

Nyt on Hartzan tallissa käynyt pölinä kunnolla, päätin sittenkin pyyhkäistä auton puhtaalle pellille. Mietinnässä sopiva väri ja hakusessa hyvä+halpa maalari.

 

10631589706_0b4df9446a_z.jpg

 

Maalin alta löytyi melkoista perunapeltoa, tähän saakka pakkelia löytynyt parhaillaan reilut 5mm.

 

10562030493_2b7ee00920_z.jpg

 

Ja pitäähän tämä yleisön pyynnöstä tonttiin saada, keulaan on menossa Aircooledilta hankitut dropit ja perän vääntösauvat huutavat pientä napsuttelua.

 

Hartza_DWL

Link to comment
Kuvassa näkyy tankin vieressä kuskin puolella pari koukkua, siinä pitäs uribägin roikkua

 

Kiitti tiedosta, siis näin:

10677669216_46752cf782_z.jpg

 

Pumpataanko jalkapumpulla pussiin ilmaa vai kiertääkö vesi pumpun kautta?

 

Hartza_DWL

904-00.gif

 

En tiedä selkeyttääkö tuo asiaa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kirjallisuuden mukaan 356 vaimentaja on VW osan kanssa vaihtokelpoiset. Muistini mukaan (en kaivanut kirjaa esille) kääntösäde kasvaa hieman mutta käytännön ongelmaa siitä ei tule.

 

Aki

 

Onko kenellä nurkissa palliksen ohjausvaimenninta, tartteisin min ja max mittoja. Päällisin puolin näyttää melko samalta, porssen oman vaimentimen min mitta on noin 30cm ja max 45cm, päissä 10mm reiät.

Link to comment

Moi,

 

Mika maalasi mun 356:n ja jälki on kyllä hyvä omasta ja muidenkin auton nähneiden mielestä. Kannattaa kysäistä http://www.carace.fi/ - Suosittelen.

 

Väri oman maun mukaan - kuten aina :D

 

Aki

 

Nyt on Hartzan tallissa käynyt pölinä kunnolla, päätin sittenkin pyyhkäistä auton puhtaalle pellille. Mietinnässä sopiva väri ja hakusessa hyvä+halpa maalari.

 

10631589706_0b4df9446a_z.jpg

 

Maalin alta löytyi melkoista perunapeltoa, tähän saakka pakkelia löytynyt parhaillaan reilut 5mm.

 

10562030493_2b7ee00920_z.jpg

 

Ja pitäähän tämä yleisön pyynnöstä tonttiin saada, keulaan on menossa Aircooledilta hankitut dropit ja perän vääntösauvat huutavat pientä napsuttelua.

 

Hartza_DWL

Link to comment
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Jos hiukan Arto tutkit Porschen historiaa (sitä kilvanajohistoriaa siis) saattaa tuo hopea värinä saada hiukan enempi ymmärrystä.

 

Onhan noita vedetty mattavihreäksikin maailmalla mutta niiden tekijöillä taitaa olla tallit jo täynnä näitä nopean värisiä...

Link to comment
  • 2 weeks later...

Talli-ilta poiki muutaman kyssärin:

 

Mikä on tämä etuboksissa sijatseva vempele, koko noin 10cm x 10cm?

13411179135_8624cd06a2_z.jpg

 

Voiko jarrujen pääsylinterin korvata suoraan kaksipiirisellä (palliksen?) sylinterillä? Onko polkimen liikematka sama? Haittako jos sylinterin halkaisija kasvaa jonkun millin?

 

13412709123_45162a84a7_z.jpg

 

Hartza_DWL

Link to comment

Boksista ei tietoa, näyttää tee-se-itse jäljeltä. Ehkä itse tehty jännitteenalennin jos auto muutettu 12V?

 

Laitoin itse fläkän 2-piirisylinterin. Myös 911-sylinteriä käytetään jonkin verran. Halkaisija vaikuttaa lähinnä poljintuntumaan.

 

Aki

 

 

Talli-ilta poiki muutaman kyssärin:

 

Mikä on tämä etuboksissa sijatseva vempele, koko noin 10cm x 10cm?

13411179135_8624cd06a2_z.jpg

 

Voiko jarrujen pääsylinterin korvata suoraan kaksipiirisellä (palliksen?) sylinterillä? Onko polkimen liikematka sama? Haittako jos sylinterin halkaisija kasvaa jonkun millin?

 

13412709123_45162a84a7_z.jpg

 

Hartza_DWL

Link to comment

Ai nii tuo mysteeriolaatikko on varmaan 6 -> 12 volttia jännitteennostin. Olisko ollu tereot joskus 12v ja muuten 6v?

Tehotransistorit oikealla olisi kytketty värähtelemään, rengasmuuntaja nostaisi jännitteen, punainen osa sitten sisältäisi tasasuuntaajaan.

 

Voisihan tuo olla jännitteenalentajakin yhtä hyvin niinkun aki ehdotti, on vaan aika "hienoa" tekniikkaa semmoseen (nykyään toki arkipäivää).

Link to comment

Kuullostaa fiksummalta arvaukselta. Joka tapauksessa nakkaisin tuon sytyttimen aika etäälle tuosta bensatankista :)

 

Ai nii tuo mysteeriolaatikko on varmaan 6 -> 12 volttia jännitteennostin. Olisko ollu tereot joskus 12v ja muuten 6v?

Tehotransistorit oikealla olisi kytketty värähtelemään, rengasmuuntaja nostaisi jännitteen, punainen osa sitten sisältäisi tasasuuntaajaan.

 

Voisihan tuo olla jännitteenalentajakin yhtä hyvin niinkun aki ehdotti, on vaan aika "hienoa" tekniikkaa semmoseen (nykyään toki arkipäivää).

Link to comment

Kiitti kommenteista.

 

Pääsylinterissä on neljä lähtöä, onko parempi vetää taakse kaksi linjaa vai riittääkö että haaroittaa putken takana?

 

Takajarrusylinterejä piti sorvauttaa syöpymien vuoksi "ylikokoon", toivottavasti ei vaikuta pahasti jarrubalanssiin.

 

Hartza_DWL

Link to comment

Hetkinen,

 

Eikös kaks piirijarruissa pääsylkältä lähde kaks linjaa, toinen eteen ja toinen taakse ja sitten ne haarautuu edessä ja takana molemmille puolille..

siis en tiedä minkä syltyn laitat. käsitys mulla on tämä että kaks sisään ja kaks ulos.. Yhteensä neljä.. Vai enkö tajunnut tota sun propua..

 

Sori omaani tein yks piirijarrut -> kaks piiri, tais olla että kaks eteen ja yks taaks..

Edited by Urbantoy
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...