Hartza Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 Joo, on vääränmerkkinen, mutta jos ei ketään haittaa niin dokumentoidaan projektikertomusta tänne Volkkaripalstalle. Tuli uhottua BIF:ssä, että ensi vuonna tullaan tullaan sitten BIF:iin 356 Porschella. Jospa palstan tuella saataisiin tallissa vajaa pari vuotta pölyä kerännyt -61 vuosimallin 356 takaisin liikenteeseen. Auto on viettänyt nuoruutensa Californissa ja laivattu 2000-luvun alkupuolella Hollantiin 356-keräilijän varastoon. Liikenteessä auto on ollut viimeksi joskus 90-luvulla. Visio projektin lopputuloksesta ei ole vielä täysin selvillä. Varmaa on kuitenkin, että taidot/rahat/aihio ei riitä täysentisöintiin. Hyviä ideoita otataan vastaan. -Hartza_DWL 1 Quote
Guest pep Posted August 9, 2013 Posted August 9, 2013 Makee "aihio" pakolliset huollot leimausta varten ja ajoon... possut tykkää kun niillä ajellaan... jos muutta haluaa jotain niin ehkä lievää outlaw henkeä, vähän tonttiin, semi retro kuppipenkit ja sebring tyyppinen putki, mutta makuasioita kaikki tyyni :) Quote
Ketsa Posted August 10, 2013 Posted August 10, 2013 Hieno on, ei muuta kuin tekniikka tikkiin ja kovaa ajoa. Quote
höpö heka Posted August 10, 2013 Posted August 10, 2013 Eihän tämä mitään täysentisöintiä tarvi edes. Tekniikan läpikäynti ja menoksi! Wide five kunniaan. Maltillinen madallus passais. Sehän on helppo homma, kun on säätöakseli jo tehtaalla asennettu. Tulen ensi kesänä Biffiin, jos tulet tällä paikalle :) Quote
harrastaja0070 Posted August 11, 2013 Posted August 11, 2013 hienoo Hartza mukava nähdä tuollainenkin härpäke.Itsellä on muuten ihan samanlainen ajossa '61 ja T5 joten nähdään kun tavataan jossakin riennoissa. ollaan yhteyksissä t. hj Quote
Hartza Posted August 16, 2013 Author Posted August 16, 2013 Kiitos Californian aurinkoisen sään, auton kori on ikäänsä nähden loistokunnossa. Kuskin ja apukuskin lattiasta löytyi alkuperäisten äänieristeiden alta noin 10 pientä reikää, jotka on nyt hitsailtu umpeen (fiksumpi olisi vaihtanut samassa ajassa uuden lattiapellin). Tämän lisäksi riittää, että vaihtaa varapyöräkotelon pohjan uuteen. Tähän löytyi onneksi korjauspelti saksanmaalta. Näyttää siltä, että auton koko keula on joskus vaihdettu kertaalleen. Suurin miinus on liittyykin juuri tähän, sillä keula ja konepelti on päivitetty vuotta nuoremman T6 mallin mukaiseksi. Maalipinta on huono ja korista löytyy kauttaaltaan pieniä lommoja ja maalipinnan halkeamia, mutta ei anneta tämän häiritä. 48 viikkoa Biffiin... Hartza_DWL Quote
aki Posted August 17, 2013 Posted August 17, 2013 Jos helpottaa niin sun projekti on kyllä kadehdittavan kuiva ja vähätöinen. Loput jutut kuosiin ja voit keskittyä sen fiiliksen hakemiseen. Openiin 356 rivistö? Kyllähän tuo voisi lähempänä maata, jos oikein lähelle haluaa niin modaa sitä varapyörän koteloa kun sen joudut paikkomaan kuitenkin. Se kerää ensimmäisenä hidastetöyssyt. Nimim. eihän siinä ole edes kaikkia osia saati tankkia. Quote
DWL_Puavo Posted August 17, 2013 Posted August 17, 2013 Projektin läheltä nähneenä, tämä ei vaadi muuta kuin virtaa rukkasiin ja hipistely vähemmälle! Museopirssiä siitä ei tosiaankaan kannata tehdä, ja jutellut visiot kyllä kohdallaan. Roudaat sen meidän tallin pihalle kun pakkaset alkaa, ostat lavan kvartsia ja useamman lavan kaljaa -> alkaa etenemään! Kun suhnaa sopivasti pellille niin sen jälkeen ei arpominen enää auta vaan on pakko tehdä. Sit toki ulkoistat pohjat + maalauksen niin säästyy kokonainen vuosi. Moottoreitakaan ei ole meidän tallilla jonossa kuin 2-3 joten se ei ole ongelma, ainakin jos sopivasti porschen äpärälapsia hyväksytään takakonttiin. Quote
Hartza Posted August 23, 2013 Author Posted August 23, 2013 Auton mukana tuli 60 hp 1600 arpamoottori, jonka auton myyjä oli ostanut rompetorilta reilu 10 vuotta sitten. Moottori on melko täydellinen, joitain moottoripeltejä ja pakoputkiston osia ja ilmanputsarit puuttui. Kyllä me tästä vielä Porchen kone tehdään, eli laitappa DWL_Puavo pukkipaikka jonotukseen, itsellä ei taidot riitä koneen kasaukseen. Kone oli ajettu joskus kunnolla kiville ja siinä oli reipas halkeama pohjassa. Tälle löysin hitsarin, joka sai hitsattua halkeaman umpeen. Reunimmaisen kiinnityspultin paikka jäi hitsamatta, mutta eiköhän tuon saane silti jotenkin pultattua kiinni. Moottori näyttää kauempaa aivan kuplan koneelta, mutta ei tästä montaakaan yhteistä osa kuplan kanssa löydy. 356:n moottorin lohko on kolmeosainen ja kampuran laakerit on 50 milliset. Kampuran kaulat oli jo 0,5mm alikoossa, katsotaan mitä DWL:n moottorigurut sanoo tarvittavista osista/koneistuksista. Milläs saisin kotikonstein mitattua lohkon laakeripukin halkaisijan, tehtaan STD pitäisi olla 60,235? Kevennyksenä pitää mainita että laakerisatsi tähän maksaa noin 400€, tuntuuko teistäkin vähän hinnakkaalta? Kaasareina tässä on 32mm kaksikurkkuiset Zenithit, joista molemmista kaasuläpät oli ruostuneet umpeen. Ebaysta löysin jo tiivistesarjat (Unimog:ssa samat kaasarit) ja yhden varaosakaasarin, vielä toiselle kaasuläpälle olisi tarvetta. Onko tietoo käykö tähän jonkun VW:n moottoripellit? Hartza_DWL Quote
vwagen Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Monet moottorin pelleistä ovat kyllä VW tehtaalta peräisin mutta enemmän tai vähemmän muunneltuja Porsche käyttöön,etupelti on melko helposti tehtävissä kuplan pellistä(täytyy olla kyllä malli minkä mukaan tekee),takapellistä ei ole kuin keskiosa Kuplan peltiä,päädyt tehty kokonaan uudestaan,samalla peltiä levennetty ja tiivistelista lisätty,Porschessahan moottoritilan tiiviste kiinnitetään moottoriin,sivupellit täysin Porschen omat. Quote
Per Jernström Posted August 28, 2013 Posted August 28, 2013 Itse laittaisin tuollaiseen ensin kuplan sikaviritetyn moottorin (ehkä laatikonkin?). Pääsee ajamaan (motivaatio laittaa koria nousee heti) eikä tarvitse jännittää. Jos/kun joku laukee niin ei ole mikään täys konkurssi edessä. Minulla 912 Porschessani samasta syystä tyyppi-4 moottori. Vakiomoootorin teen sitten kun kaikki muu on tehty. Mutta tuo nyt ihan mun oma filosofia. Quote
Hartza Posted November 2, 2013 Author Posted November 2, 2013 Nyt on Hartzan tallissa käynyt pölinä kunnolla, päätin sittenkin pyyhkäistä auton puhtaalle pellille. Mietinnässä sopiva väri ja hakusessa hyvä+halpa maalari. Maalin alta löytyi melkoista perunapeltoa, tähän saakka pakkelia löytynyt parhaillaan reilut 5mm. Ja pitäähän tämä yleisön pyynnöstä tonttiin saada, keulaan on menossa Aircooledilta hankitut dropit ja perän vääntösauvat huutavat pientä napsuttelua. Hartza_DWL Quote
Hartza Posted November 2, 2013 Author Posted November 2, 2013 Puuttuvat moottoripellit löytyi Ranskanmaalta firmasta http://www.rosepassion.com/. Samalla tilasin myös pissapojan säiliön, tietääkö joku missä tuon Uribagin paikka on? Hartza_DWL Quote
höpö heka Posted November 2, 2013 Posted November 2, 2013 missä tuon Uribagin paikka on? Hartza_DWL Kuvassa näkyy tankin vieressä kuskin puolella pari koukkua, siinä pitäs uribägin roikkua. Ps. Etsi hyvä maalari. Quote
Hartza Posted November 5, 2013 Author Posted November 5, 2013 Kuvassa näkyy tankin vieressä kuskin puolella pari koukkua, siinä pitäs uribägin roikkua Kiitti tiedosta, siis näin: Pumpataanko jalkapumpulla pussiin ilmaa vai kiertääkö vesi pumpun kautta? Hartza_DWL Quote
Barney Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Tämä väri voisi sopia 356, jos ei pidä olla 356 värikartoista.. olive Quote
Tanhis Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Kuvassa näkyy tankin vieressä kuskin puolella pari koukkua, siinä pitäs uribägin roikkua Kiitti tiedosta, siis näin: Pumpataanko jalkapumpulla pussiin ilmaa vai kiertääkö vesi pumpun kautta? Hartza_DWL En tiedä selkeyttääkö tuo asiaa. Quote
Hartza Posted November 14, 2013 Author Posted November 14, 2013 Onko kenellä nurkissa palliksen ohjausvaimenninta, tartteisin min ja max mittoja. Päällisin puolin näyttää melko samalta, porssen oman vaimentimen min mitta on noin 30cm ja max 45cm, päissä 10mm reiät. Hartza_DWL Quote
aki Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Kirjallisuuden mukaan 356 vaimentaja on VW osan kanssa vaihtokelpoiset. Muistini mukaan (en kaivanut kirjaa esille) kääntösäde kasvaa hieman mutta käytännön ongelmaa siitä ei tule. Aki Onko kenellä nurkissa palliksen ohjausvaimenninta, tartteisin min ja max mittoja. Päällisin puolin näyttää melko samalta, porssen oman vaimentimen min mitta on noin 30cm ja max 45cm, päissä 10mm reiät. Quote
aki Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Moi, Mika maalasi mun 356:n ja jälki on kyllä hyvä omasta ja muidenkin auton nähneiden mielestä. Kannattaa kysäistä http://www.carace.fi/ - Suosittelen. Väri oman maun mukaan - kuten aina :D Aki Nyt on Hartzan tallissa käynyt pölinä kunnolla, päätin sittenkin pyyhkäistä auton puhtaalle pellille. Mietinnässä sopiva väri ja hakusessa hyvä+halpa maalari. Maalin alta löytyi melkoista perunapeltoa, tähän saakka pakkelia löytynyt parhaillaan reilut 5mm. Ja pitäähän tämä yleisön pyynnöstä tonttiin saada, keulaan on menossa Aircooledilta hankitut dropit ja perän vääntösauvat huutavat pientä napsuttelua. Hartza_DWL Quote
Hartza Posted February 15, 2014 Author Posted February 15, 2014 (edited) Porschen peltipuhdas koppa on nyt kuskattu maalarille, toivottavasti saadaan hyvää jälkeä. Tässäpä parin ensimmäisen pakkelointipäivän tuotoksia. Hartza_DWL Edited February 15, 2014 by Hartza Quote
Hartza Posted March 10, 2014 Author Posted March 10, 2014 Nytpä olis pinnassa nopee (=hopee) väri. Seuraavaksi sitten napsautetaan räikkä toiseen asentoon ja kiinnitetään kaikki irroitetut osat takaisin paikoilleen. Hartza_DWL 2 Quote
Hartza Posted March 10, 2014 Author Posted March 10, 2014 Hollannista löytyi loistava P-osien kauppa: http://www.parts-wise.com/ - lasien tiivisteet tuli tuolta nopeasti ja rahtivapaasti, suosittelen. Hartza_DWL Quote
-tipi- Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 No kiitos kiitos! Ai ettekö puhuneetkaan tuosta hurmaavasta kiinnitysliinoja kiristelevästä herrasmiehestä??? Quote
ARTO Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 356 on hieno ja kaunis koriltaan ja tuore maalikin kiiltää nätisti, mutta mielestäni nämä lähellä vannehopeaa olevat maalisävyt pitäs maailmasta kieltää, ovat niin tylsiä. Quote
jaraku Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 arto! on vaan kateellinen. hyhä hartza samaa rataa. Quote
ARTO Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Pöh, itse automalli on hieno, en vaan tykkää näistä harmaista/hopeista väreistä. Mitään tekemistä kateuden taikka muun arvostelun kanssa. Pelkkä mielipide väristä joka yleensä makuasia. Quote
GT78 Posted March 11, 2014 Posted March 11, 2014 Jos hiukan Arto tutkit Porschen historiaa (sitä kilvanajohistoriaa siis) saattaa tuo hopea värinä saada hiukan enempi ymmärrystä. Onhan noita vedetty mattavihreäksikin maailmalla mutta niiden tekijöillä taitaa olla tallit jo täynnä näitä nopean värisiä... Quote
Hartza Posted March 25, 2014 Author Posted March 25, 2014 Talli-ilta poiki muutaman kyssärin: Mikä on tämä etuboksissa sijatseva vempele, koko noin 10cm x 10cm? Voiko jarrujen pääsylinterin korvata suoraan kaksipiirisellä (palliksen?) sylinterillä? Onko polkimen liikematka sama? Haittako jos sylinterin halkaisija kasvaa jonkun millin? Hartza_DWL Quote
aki Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Boksista ei tietoa, näyttää tee-se-itse jäljeltä. Ehkä itse tehty jännitteenalennin jos auto muutettu 12V? Laitoin itse fläkän 2-piirisylinterin. Myös 911-sylinteriä käytetään jonkin verran. Halkaisija vaikuttaa lähinnä poljintuntumaan. Aki Talli-ilta poiki muutaman kyssärin: Mikä on tämä etuboksissa sijatseva vempele, koko noin 10cm x 10cm? Voiko jarrujen pääsylinterin korvata suoraan kaksipiirisellä (palliksen?) sylinterillä? Onko polkimen liikematka sama? Haittako jos sylinterin halkaisija kasvaa jonkun millin? Hartza_DWL Quote
multanen Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Ai nii tuo mysteeriolaatikko on varmaan 6 -> 12 volttia jännitteennostin. Olisko ollu tereot joskus 12v ja muuten 6v? Tehotransistorit oikealla olisi kytketty värähtelemään, rengasmuuntaja nostaisi jännitteen, punainen osa sitten sisältäisi tasasuuntaajaan. Voisihan tuo olla jännitteenalentajakin yhtä hyvin niinkun aki ehdotti, on vaan aika "hienoa" tekniikkaa semmoseen (nykyään toki arkipäivää). Quote
aki Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 Kuullostaa fiksummalta arvaukselta. Joka tapauksessa nakkaisin tuon sytyttimen aika etäälle tuosta bensatankista :) Ai nii tuo mysteeriolaatikko on varmaan 6 -> 12 volttia jännitteennostin. Olisko ollu tereot joskus 12v ja muuten 6v? Tehotransistorit oikealla olisi kytketty värähtelemään, rengasmuuntaja nostaisi jännitteen, punainen osa sitten sisältäisi tasasuuntaajaan. Voisihan tuo olla jännitteenalentajakin yhtä hyvin niinkun aki ehdotti, on vaan aika "hienoa" tekniikkaa semmoseen (nykyään toki arkipäivää). Quote
Hartza Posted March 26, 2014 Author Posted March 26, 2014 Kiitti kommenteista. Pääsylinterissä on neljä lähtöä, onko parempi vetää taakse kaksi linjaa vai riittääkö että haaroittaa putken takana? Takajarrusylinterejä piti sorvauttaa syöpymien vuoksi "ylikokoon", toivottavasti ei vaikuta pahasti jarrubalanssiin. Hartza_DWL Quote
Urbantoy Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 (edited) Hetkinen, Eikös kaks piirijarruissa pääsylkältä lähde kaks linjaa, toinen eteen ja toinen taakse ja sitten ne haarautuu edessä ja takana molemmille puolille.. siis en tiedä minkä syltyn laitat. käsitys mulla on tämä että kaks sisään ja kaks ulos.. Yhteensä neljä.. Vai enkö tajunnut tota sun propua.. Sori omaani tein yks piirijarrut -> kaks piiri, tais olla että kaks eteen ja yks taaks.. Edited March 26, 2014 by Urbantoy Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.