Jump to content

Lohkon korjaus hitsaamalla


Recommended Posts

Posted

Vanhoja keskusteluja löysin palstalta, mutta mikä tämän päivän tilanne.

Lohkon avarruksessa pidemmälle iskulle rouhaistu vähän turhan syvältä.

Korjattu kemiallisella metallilla. Ostin lohkon niinettä siinä oli "alakerta" nipussa.

Reikä on puhallinkopan ja jakajan välimaastossa.

Paikka alkoi päästää öljyä pienestä reiästä läpi, yritin vielä putsauksen jälkeen korjata wurthin kem.metallilla mutta taas vuotaa.

Kuplan lohko siis ja koneella ajettu nyt ehkä 30km kasauksen jälkeen...

 

Onko hitsaukset onnistuneet ja kenelle pitäisi viedä?

Itse asustelen Salossa mutta kulkeehan se tarvittaessa minne vaan.

Posted

Kuplan magnesium lohkon hitsaus on aika paskamaista hommaa. Ja todennäköisesti ohueksi vingutettu alue on paljon suurempi kuin vain vuotava paikka. Eli parasta ehkä olisi hitsata siihen laajempi paikka vastaavasta palasta toisesta lohkosta. Hitsaus kuitenkin tyhjättyyn ja pestyyn lohkoon. Ja lohkon puoliskat kasattuna, mutterit momenttiin vedettynä. Näin siis EHKÄ vois toimia.

Posted

On joskus tullut vastaan korjaus ko paikassa mikä oli tehty kumista,sikamassasta ja pultattyu pienillä pulteilla ympäriinsä kiinni. Sitä en tiedä että pitikö täydellisesti, toimivalta näytti ei nätiltä tosin.

Posted

Mulla on lohko, jolle on käynyt samalla tavalla. Eli veiveille tehty lisää tilaa ja katossa reikä. Lohko on hitsautettu Pirkkalassa, mutta valitettavasti en muista tekijää. Lasse vois muistaa?

 

t. Mika

Posted

Mä olen kuullut kanssa, että joku olisi korjauttanut tuolla Pirkkalassa juuri tuollaisen lohkon. Ymmärtääkseni paja oli siinä Teollisuusalueella ihan ohitustien varressa. Nimi ei muistu mieleen juuri nyt.

Posted

Hyviä vastauksia, kiitos.

 

Jos siihen kokeilisi vielä "väliaikaisena" paikkalappua pultattuna päälle, niin mitä liimaa massaa sinne voisi väliin laittaa?

Kuinkahan syvät reijät pulteille voi tehdä että ei mene läpi?

 

Jos tulee mieleen Pirkkalan hitsaajaa niin kiinnostaisi kovasti. Voisi talvella purkaa pannun ja hitsauttaa jos paikka ei toimi.

Posted

Jos se Pirkkalan hitsari on se, jonka sen luulen olevan, niin pisti pillit pussiin jo vuosia sitten.

 

Kyl ne läpi menee, ei siinä lohkon päällä paljoa matskua ole. Ehkä vahvikkeiden kohdalle jotakin vois pystyä tekemään, mutta melkein purkua ja kasausta olis tiedossa.

Posted

Väliaikaisen paikan voisi pop-niiteillä laittaa, ei tarviis vielä konetta purkaa. Lohkon seinämän paksuuden mukaan oikeanpituinen niitti.

Asennuksen jälkeen ehkä kannattas konetta vähän heilutella ja vaihtaa sitten öljyt... tulis valtaosa porausmuhjusta ulos ;)

Posted

Tehnoweldiä varten joutuu lämmittämään tosi paljon, mutta sitten varmaan toimisi. Epäilen vaan että palaa tai vähintään vääntyy koko lohko ennenkuin tuo lähtee nätisti sulamaan. Kenties jos uunissa vetäs koko lohkon johonkin 200-300c ja siitä lähtis sitten isolla toholla lämmittämään. Varsinainen juotos sitten jollain tarkemmalla tohottimella.

 

Samoin pinta pitäisi saada tosi puhtaaksi että tarttuu, ja se tuskin kovin helposti vanhaan lohkoon onnistuu. Tietty jos jonkun 300c laittaa lämpöä niin palaahan siitä ajallaan öljyt pois.

 

Puavo

Guest Toheltaja
Posted

lohko hapotettava ja poltettava ennen technoweldiä, eikä se siltikään tunnu tarttuvan tuohon seokseen...

Posted

Louhi pala samanlaisesta varalohkosta ja vie paikattavaksi. Itse joutuu etsimään paikan. Salossakin voi perämoottorihuollot hommia hoitaa. Kautta aikojen moottoripyörien lohkojakin on hitsailtu, eikä nekään ole mitään puhdasta alumiinia.

Posted

Vielä kemiallinen vaihtoehto, Belzona 1111 2-komponenttinen keinometalli.

Olen paikannut Volvon 530- valuisen kannen joka puhjennut imukanavasta

vesitilaan, moottorilla on ajettu nyt jo vuosia kisaa ilman vuotoja.

Vaatii erittäin huolellisen pohjatyön, korjauskohdan vahvistaisin metalliverkolla.

Aineen tarttuvuus on puhtaisiin, karkeisiiin pintoihin on hurja, 2 mm kerrokseen

kovettunutta massaa voi lyödä pistepuikolla ja vasaralla eikä lohkea.

Hinta ainoa negatiivinen puoli, maksaa noin 160 e/kg Etralla.

Posted

Putsalin paikkakohtaa ja koukin reunoista pois huonosti tarttunutta tavaraa.

Onnistuin irrottamaan koko paikan.

Reikä on pisaran muotoinen ja leveimmästä kohtaa noin 6mm...

 

Jos siihen pulttaisi alumiinilapun päälle niin eikö ole vaarana että pultin kannat ottaa sisäkalujen pyöriessä kiinni. Kampi on 82?

 

Alkaa tuntua siltä että parempi tehdä vaan kokonaan uusi lohko niin pääsee ensi kesänä vähän ajamaankin.

Mitäs olisi arviolta kustannus jos hommaisi as41 lohkon ja sen koneistukset.

Posted
Putsalin paikkakohtaa ja koukin reunoista pois huonosti tarttunutta tavaraa.

Onnistuin irrottamaan koko paikan.

Reikä on pisaran muotoinen ja leveimmästä kohtaa noin 6mm...

 

Jos siihen pulttaisi alumiinilapun päälle niin eikö ole vaarana että pultin kannat ottaa sisäkalujen pyöriessä kiinni. Kampi on 82?

 

Alkaa tuntua siltä että parempi tehdä vaan kokonaan uusi lohko niin pääsee ensi kesänä vähän ajamaankin.

Mitäs olisi arviolta kustannus jos hommaisi as41 lohkon ja sen koneistukset.

Aircooledilla näyttäis tonnin maksavan.

Guest Mika Raussi
Posted

Teollisuudessa paperikoineiden kuivaussylintereitä on paikkailtu sisäpuolelta hiekkapuhaltamalla ja belzonalla hyvällä menestyksellä.

 

Omassa volkkarissa on imukanava paikattu hiekkapuhaltamalla ja kemiallisella metallilla (megastick) ja kestäny jo vuosia. Tosin ajoa on ollu tosi vähän.

Posted

Mitäs olisi arviolta kustannus jos hommaisi as41 lohkon ja sen koneistukset.

Tässä joku arvaus kustannuksista:

- käytetty AS41 lohko noin 100€

- koneistukset noin 200€ (aarporaus, öljykanavien aukasu ja kierteytys, reikien suurennus isommille pytyille)

- itse pitää kaivaa tila pitkäiskuakselille

- runkolaakerit menee vaihtoon

Posted

Mitäs olisi arviolta kustannus jos hommaisi as41 lohkon ja sen koneistukset.

Tässä joku arvaus kustannuksista:

- käytetty AS41 lohko noin 100€

- koneistukset noin 200€ (aarporaus, öljykanavien aukasu ja kierteytys, reikien suurennus isommille pytyille)

- itse pitää kaivaa tila pitkäiskuakselille

- runkolaakerit menee vaihtoon

 

Jos haluu olla erilainen ja saada varmemman koneen, lähes samaan hintaan saa wasserlohkon ilmalla toimivaksi ja kestää ja kestää. Lisäksi on helpommin hitsattavissa, jos koskaan edes tarttee.

Posted

Jos haluu olla erilainen ja saada varmemman koneen, lähes samaan hintaan saa wasserlohkon ilmalla toimivaksi ja kestää ja kestää. Lisäksi on helpommin hitsattavissa, jos koskaan edes tarttee.

Mitä kaikkea wasserin lohkoon pitäs tehdä, jotta sais kuplan sisäkalut ja pyty sekä kannet sopimaan?

Posted

Wasserin lohkon modifiominen:

 

 

-Vesivaippojen poisto

 

-Tasopintojen jyrsintä?

 

-Sylinteriputkien n 15mm lyhennys?

 

-Kansipulttijaon muuttaminen epäkeskoholkeilla 88x83 -> 81x77

 

-Nostajapesien holkitus?

 

 

?

Posted
Helpointa on siirtyä suoraan valmiiksi koneistettuun jälkituotanto alumiinilohkoon.

 

Moni kuplaharrastaja nielasee pari kertaa tyhjää kun pitäs yli tonni lohkoon sijoittaa:)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...