Zamppa Posted August 18, 2013 Posted August 18, 2013 Vanhoja keskusteluja löysin palstalta, mutta mikä tämän päivän tilanne. Lohkon avarruksessa pidemmälle iskulle rouhaistu vähän turhan syvältä. Korjattu kemiallisella metallilla. Ostin lohkon niinettä siinä oli "alakerta" nipussa. Reikä on puhallinkopan ja jakajan välimaastossa. Paikka alkoi päästää öljyä pienestä reiästä läpi, yritin vielä putsauksen jälkeen korjata wurthin kem.metallilla mutta taas vuotaa. Kuplan lohko siis ja koneella ajettu nyt ehkä 30km kasauksen jälkeen... Onko hitsaukset onnistuneet ja kenelle pitäisi viedä? Itse asustelen Salossa mutta kulkeehan se tarvittaessa minne vaan. Quote
mikko k Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 Kuplan magnesium lohkon hitsaus on aika paskamaista hommaa. Ja todennäköisesti ohueksi vingutettu alue on paljon suurempi kuin vain vuotava paikka. Eli parasta ehkä olisi hitsata siihen laajempi paikka vastaavasta palasta toisesta lohkosta. Hitsaus kuitenkin tyhjättyyn ja pestyyn lohkoon. Ja lohkon puoliskat kasattuna, mutterit momenttiin vedettynä. Näin siis EHKÄ vois toimia. Quote
JM Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 On joskus tullut vastaan korjaus ko paikassa mikä oli tehty kumista,sikamassasta ja pultattyu pienillä pulteilla ympäriinsä kiinni. Sitä en tiedä että pitikö täydellisesti, toimivalta näytti ei nätiltä tosin. Quote
Lasse Posted August 21, 2013 Posted August 21, 2013 Tosiaan jos ei hitsata halua niin alumiinilevy, tiiviste+liimaa väliin ja kiinni parilla pultilla. Toimii ja on testattu. Quote
mikan Posted August 21, 2013 Posted August 21, 2013 Mulla on lohko, jolle on käynyt samalla tavalla. Eli veiveille tehty lisää tilaa ja katossa reikä. Lohko on hitsautettu Pirkkalassa, mutta valitettavasti en muista tekijää. Lasse vois muistaa? t. Mika Quote
aki Posted August 21, 2013 Posted August 21, 2013 Mä olen kuullut kanssa, että joku olisi korjauttanut tuolla Pirkkalassa juuri tuollaisen lohkon. Ymmärtääkseni paja oli siinä Teollisuusalueella ihan ohitustien varressa. Nimi ei muistu mieleen juuri nyt. Quote
Zamppa Posted August 22, 2013 Author Posted August 22, 2013 Hyviä vastauksia, kiitos. Jos siihen kokeilisi vielä "väliaikaisena" paikkalappua pultattuna päälle, niin mitä liimaa massaa sinne voisi väliin laittaa? Kuinkahan syvät reijät pulteille voi tehdä että ei mene läpi? Jos tulee mieleen Pirkkalan hitsaajaa niin kiinnostaisi kovasti. Voisi talvella purkaa pannun ja hitsauttaa jos paikka ei toimi. Quote
Lasse Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 Jos se Pirkkalan hitsari on se, jonka sen luulen olevan, niin pisti pillit pussiin jo vuosia sitten. Kyl ne läpi menee, ei siinä lohkon päällä paljoa matskua ole. Ehkä vahvikkeiden kohdalle jotakin vois pystyä tekemään, mutta melkein purkua ja kasausta olis tiedossa. Quote
metake Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 Mites tää: http://www.roadmachine.fi/technoweld/technoweld.html Quote
multanen Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 Väliaikaisen paikan voisi pop-niiteillä laittaa, ei tarviis vielä konetta purkaa. Lohkon seinämän paksuuden mukaan oikeanpituinen niitti. Asennuksen jälkeen ehkä kannattas konetta vähän heilutella ja vaihtaa sitten öljyt... tulis valtaosa porausmuhjusta ulos ;) Quote
DWL_Puavo Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 Tehnoweldiä varten joutuu lämmittämään tosi paljon, mutta sitten varmaan toimisi. Epäilen vaan että palaa tai vähintään vääntyy koko lohko ennenkuin tuo lähtee nätisti sulamaan. Kenties jos uunissa vetäs koko lohkon johonkin 200-300c ja siitä lähtis sitten isolla toholla lämmittämään. Varsinainen juotos sitten jollain tarkemmalla tohottimella. Samoin pinta pitäisi saada tosi puhtaaksi että tarttuu, ja se tuskin kovin helposti vanhaan lohkoon onnistuu. Tietty jos jonkun 300c laittaa lämpöä niin palaahan siitä ajallaan öljyt pois. Puavo Quote
Guest Toheltaja Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 lohko hapotettava ja poltettava ennen technoweldiä, eikä se siltikään tunnu tarttuvan tuohon seokseen... Quote
hpa Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Louhi pala samanlaisesta varalohkosta ja vie paikattavaksi. Itse joutuu etsimään paikan. Salossakin voi perämoottorihuollot hommia hoitaa. Kautta aikojen moottoripyörien lohkojakin on hitsailtu, eikä nekään ole mitään puhdasta alumiinia. Quote
wp Posted August 23, 2013 Posted August 23, 2013 Vielä kemiallinen vaihtoehto, Belzona 1111 2-komponenttinen keinometalli. Olen paikannut Volvon 530- valuisen kannen joka puhjennut imukanavasta vesitilaan, moottorilla on ajettu nyt jo vuosia kisaa ilman vuotoja. Vaatii erittäin huolellisen pohjatyön, korjauskohdan vahvistaisin metalliverkolla. Aineen tarttuvuus on puhtaisiin, karkeisiiin pintoihin on hurja, 2 mm kerrokseen kovettunutta massaa voi lyödä pistepuikolla ja vasaralla eikä lohkea. Hinta ainoa negatiivinen puoli, maksaa noin 160 e/kg Etralla. Quote
Zamppa Posted August 24, 2013 Author Posted August 24, 2013 Putsalin paikkakohtaa ja koukin reunoista pois huonosti tarttunutta tavaraa. Onnistuin irrottamaan koko paikan. Reikä on pisaran muotoinen ja leveimmästä kohtaa noin 6mm... Jos siihen pulttaisi alumiinilapun päälle niin eikö ole vaarana että pultin kannat ottaa sisäkalujen pyöriessä kiinni. Kampi on 82? Alkaa tuntua siltä että parempi tehdä vaan kokonaan uusi lohko niin pääsee ensi kesänä vähän ajamaankin. Mitäs olisi arviolta kustannus jos hommaisi as41 lohkon ja sen koneistukset. Quote
JM Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Putsalin paikkakohtaa ja koukin reunoista pois huonosti tarttunutta tavaraa.Onnistuin irrottamaan koko paikan. Reikä on pisaran muotoinen ja leveimmästä kohtaa noin 6mm... Jos siihen pulttaisi alumiinilapun päälle niin eikö ole vaarana että pultin kannat ottaa sisäkalujen pyöriessä kiinni. Kampi on 82? Alkaa tuntua siltä että parempi tehdä vaan kokonaan uusi lohko niin pääsee ensi kesänä vähän ajamaankin. Mitäs olisi arviolta kustannus jos hommaisi as41 lohkon ja sen koneistukset. Aircooledilla näyttäis tonnin maksavan. Quote
Guest Mika Raussi Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Teollisuudessa paperikoineiden kuivaussylintereitä on paikkailtu sisäpuolelta hiekkapuhaltamalla ja belzonalla hyvällä menestyksellä. Omassa volkkarissa on imukanava paikattu hiekkapuhaltamalla ja kemiallisella metallilla (megastick) ja kestäny jo vuosia. Tosin ajoa on ollu tosi vähän. Quote
x-pj Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Mitäs olisi arviolta kustannus jos hommaisi as41 lohkon ja sen koneistukset. Tässä joku arvaus kustannuksista: - käytetty AS41 lohko noin 100€ - koneistukset noin 200€ (aarporaus, öljykanavien aukasu ja kierteytys, reikien suurennus isommille pytyille) - itse pitää kaivaa tila pitkäiskuakselille - runkolaakerit menee vaihtoon Quote
ARTO Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Mitäs olisi arviolta kustannus jos hommaisi as41 lohkon ja sen koneistukset. Tässä joku arvaus kustannuksista: - käytetty AS41 lohko noin 100€ - koneistukset noin 200€ (aarporaus, öljykanavien aukasu ja kierteytys, reikien suurennus isommille pytyille) - itse pitää kaivaa tila pitkäiskuakselille - runkolaakerit menee vaihtoon Jos haluu olla erilainen ja saada varmemman koneen, lähes samaan hintaan saa wasserlohkon ilmalla toimivaksi ja kestää ja kestää. Lisäksi on helpommin hitsattavissa, jos koskaan edes tarttee. Quote
emmo löpö Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Saat multa ehjän lohkon takuuseen, kun ei tuo mun paikkaus kerran pitänyt. as41 ja std mitoissa. Pistä vaikka yv. T: Teemu Quote
x-pj Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Jos haluu olla erilainen ja saada varmemman koneen, lähes samaan hintaan saa wasserlohkon ilmalla toimivaksi ja kestää ja kestää. Lisäksi on helpommin hitsattavissa, jos koskaan edes tarttee. Mitä kaikkea wasserin lohkoon pitäs tehdä, jotta sais kuplan sisäkalut ja pyty sekä kannet sopimaan? Quote
-Alex- Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Wasserin lohkon modifiominen: -Vesivaippojen poisto -Tasopintojen jyrsintä? -Sylinteriputkien n 15mm lyhennys? -Kansipulttijaon muuttaminen epäkeskoholkeilla 88x83 -> 81x77 -Nostajapesien holkitus? ? Quote
mikko k Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Helpointa on siirtyä suoraan valmiiksi koneistettuun jälkituotanto alumiinilohkoon. Quote
ARTO Posted August 24, 2013 Posted August 24, 2013 Helpointa on siirtyä suoraan valmiiksi koneistettuun jälkituotanto alumiinilohkoon. Moni kuplaharrastaja nielasee pari kertaa tyhjää kun pitäs yli tonni lohkoon sijoittaa:) Quote
-Alex- Posted August 25, 2013 Posted August 25, 2013 650€ alulohko johon mahtuu pitempi "aivohalvaus" kampiakseli :D http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zo ... bgroup=01& Quote
DWL_Puavo Posted August 25, 2013 Posted August 25, 2013 800e maksaa se kampikammio johon mahtuu isompi akseli ja pytyt: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?fu ... woord=1707 Quote
-Alex- Posted August 25, 2013 Posted August 25, 2013 Ja 300€ wasserin lohko valmiiks modifioituna......... :D :D Wasseriin ei saa doghouse cooleria ellei erikseen tee adapteria jolla saadaan vakiopaikalle cooleri letkuin. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=356065 Quote
ARTO Posted August 25, 2013 Posted August 25, 2013 Katsoin hinnat suomen parhaimman vw-osakaupan sivuilta http://www.aircooled.fi/kategoria/170/kampikammio Markkinoillahan on jo kansia joita saa wbx jaollakin eli ei ole pakko reikiä siirrellä. Jos wasserin lohkoon päätyy koneprojektissaa, varmasti moni muukin osa mitoitettu ( esim kannet ) isoille tehoille. Tää on vaihtoehto muiden joukossa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.