Jump to content

Volkswagen aircooled vs. watercooled - tehtaan sport mallit, kilpa-autot jne.


Recommended Posts

Posted (edited)

Volkswagen ilmajäähdytteisenä aikakautena ilmeisesti hyvinkin tunnettu konservatiivisuudesta, tehtaan sponsoroimia ja/tai tekemiä kilpa-autoja ilmeisesti aika vähän - puhumattakaan sport malleista, sellainen fiilis että ajatus sellaisista on ollut kauhistus sen aikaselle johtoportaalle.

 

Toisin taas vesijäähdytteisenä aikakautena, jo heti 74 alkaen golffia ja sciroccoa nuorekkaampana ja vauhdikkaampana autona  kuin mitä kupla ja T3 ikinä olleet, meininki ollut jo pitkään vesiaikakautena vaahtoamista urheilumalleista volkkarilla.

 

Tämän takia en olekaan oikeastaan ollut ikinä vesiwessa fani :D

 

Mahtaako olla olemassa tehdastekoisia prototyyppejä ja/tai haudattuja suunnitelmia olemassa urheilullisemmista ilmavolkkareista?  Rallikuplat tiedetään ja jeans ym kuplia ei lasketa :D

Edited by -Alex-
Posted

Eikös ilmavolkkarilla ollut Porsche -niminen ilmaserkku, joka hoiti tuon kilvanajon aikanaan kohtuu kunniakkaastikkin?

  • Like 1
Posted

Eikös ilmavolkkarilla ollut Porsche -niminen ilmaserkku, joka hoiti tuon kilvanajon aikanaan kohtuu kunniakkaastikkin?

 

 

Varmaan sen takia juu :)

Posted

Mä en kyllä golffia ja sciroccoa laske urheiluautoiksi, eikä niilläkään taida juuri autourheilua isossa mittakaavassa ja suurella menestyksellä ole vedetty.

Posted

Ei kai Golf mikään urheiluauto ookaan ollu, mut rallia tehtaan toimesta sillä kyllä on ajettu, ja luokassaan menestyksekkäästi.

Posted (edited)

No ei mutta säälittävät 40-50hv ilma vw:t vs. 60-110hv vesi vw:t, molemmat mahtuu samalla vuosikymmenelle.  1975 mallisessa 1.5 sciroccossakin oli jo 84hv.

Edited by -Alex-
Posted

Voisko sillä olla mitään merkitystä, että vasta etuvetoautoista alkoi löytyä ajo-ominaisuuksia ilman koko alustan uudelleen rakentamista = kopioimista Porschelta.

Olihan VW:llä osansa tässä jo urheilulliseksi autoksi luokiteltavassa 914:ssä

Posted

Porschen säälittävässä ilmanelarissa oli 90 konia 60-luvun alussa. Carrerassa merkittävästi enemmän. Mutta todistaako mitkään näistä numeroista muuta kuin sen, moottorit ja autot ovat vuosien varrella kehittyneet.

Posted

Voisko sillä olla mitään merkitystä, että vasta etuvetoautoista alkoi löytyä ajo-ominaisuuksia ilman koko alustan uudelleen rakentamista = kopioimista Porschelta.

Eipäs nyt sentään unohdeta 1302 ja 1303 malleja välistä :)
Posted

Eikös KG ollut se dynaamisempi korimalli ilmajäähyjen aikaan.

Juu olihan se tämä mainoskin antaa vähän kuvaa kuinta tehokkaana pelinä ghia pidettiin aikanaan.

 

Posted (edited)

Mutta alkuperäiseen kysymykseen - Oliko volkkarilla suunnitteilla / protoja ilmajäähdytteisistä malleista joissa enemmän sporttisuutta kuin 44hv tai 50hv?:D

 

 

Mut siinähän se onkin, kaksreikä kannet, suoraan paikat(?) tuplakaasareille, eksoottinen vwaunun vauhtikone :D

 

eng14.jpg

Edited by -Alex-
Posted (edited)

Toi nordstadt on aika äärimmäinen vehje tuolloin, ja tänäänkin.. Ei liene mitään yhtäläistä ns. normi prototyyppien kanssa.

 

Harmi noi 411/412 mallit eivät oikeen menestyneet.

Edited by -Alex-
Posted (edited)

Olipa mielenkiintoisia linkkejä. Hauska ajatus myös 914:n asemasta KG:n seuraajana. Enpä ollut ajatellut aiemmin asiaa näin.

Edited by kerkko
Posted

Näilläkin ajettiin kilpaa:

114890.jpg

 

Tuollaiset 90 heppaa irtosi 1,7 litraisesta moottorista ralliversioissa. Etelä-Afrikassa viritettiin 411:iä aina reilut 150 heppaisiksi:

battle411a-1.jpg

battle411b-1.jpg

Posted

Olipa mielenkiintoisia linkkejä. Hauska ajatus myös 914:n asemasta KG:n seuraajana. Enpä ollut ajatellut aiemmin asiaa näin.

Niin no sehän korvasi T34 ghian.

Posted

eikös 914 korvannut 912:n

 

912: 65-69

914: 70-75

912E: 76

 

ja sen jälkeen on menty vesivessa osastolle...

Posted

eikös 914 korvannut 912:n

 

912: 65-69

914: 70-75

912E: 76

 

ja sen jälkeen on menty vesivessa osastolle...

Kyllä se oli niin että 914 korvasi t-34 ghiaa. 914 olis ollu kilpaileva malli joka lisäksi tuli samalta linjalta Wilhelm Karmannin tehtaalta jolloin valittiin urheilillisempi ja "modernimpi" malli...

Posted

Kyllä se oli niin että 914 korvasi t-34 ghiaa. 914 olis ollu kilpaileva malli joka lisäksi tuli samalta linjalta Wilhelm Karmannin tehtaalta jolloin valittiin urheilillisempi ja "modernimpi" malli...

Tuohon tarvitsee hiukan tarkempaa faktaa... samalla tehtaalla valmitettiin myös 912:sta (mulla oli juurikin sellainen) ja porchen 4-cyl mallit ei ihan sattumalta mene noin limittäin? ;)

Posted

Eihän tässä riitaa haettu?  mutta tuo fakta riittää mulle :)

Posted

Tehokkain ilmajäähy vw tehtaalta lähtiessään oli t34. Eli sinne se rookeri konttiin niin on urheiluautoilua parhaimmillaan...?

Minä noista mitään ymmärrä, mutta kuvittelin että T4 pohjaiset koneet on olleet niitä tehokkaimpia ilmajäähyjä, eli tölkki tai pallis, vai nelostyyppi?
Posted

Eihän tässä riitaa haettu?  mutta tuo fakta riittää mulle :)

Juu. Ei tässä riitaa haastettu. Vähä kädenvääntöä vaan. Ja molemmat oltiin oikeessa... ;)

Posted

Kyllä tietääkseni T4 koneissa ollut lähes jokaisessa enemmän tehoa.  Alkaen 67hv T2:sessa ja päättyen 85 hevosvoimaan 412S mallissa, joka peräti 158kmh kulkee?

Tehokkain ilmajäähy vw tehtaalta lähtiessään oli t34. Eli sinne se rookeri konttiin niin on urheiluautoilua parhaimmillaan...?

Posted (edited)

T34 ghiassa ei mitään kauhean urheilullista ollut mutta niinkin isoksi autoksi se on kohtuu kevyt 910kg ja 1500S sae 66 bhp niin olihan tuo vuonna '65 ihan kova menopeli. Ja omallani käsittääkseni kohtuu vakio koneella varustetulla olen painanut yli 150 oikeaa nopeutta niin kyllä se ihan kivasti vakioksikin kulkee.

Edited by Tanhis

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...