-Alex- Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 (edited) Volkswagen ilmajäähdytteisenä aikakautena ilmeisesti hyvinkin tunnettu konservatiivisuudesta, tehtaan sponsoroimia ja/tai tekemiä kilpa-autoja ilmeisesti aika vähän - puhumattakaan sport malleista, sellainen fiilis että ajatus sellaisista on ollut kauhistus sen aikaselle johtoportaalle. Toisin taas vesijäähdytteisenä aikakautena, jo heti 74 alkaen golffia ja sciroccoa nuorekkaampana ja vauhdikkaampana autona kuin mitä kupla ja T3 ikinä olleet, meininki ollut jo pitkään vesiaikakautena vaahtoamista urheilumalleista volkkarilla. Tämän takia en olekaan oikeastaan ollut ikinä vesiwessa fani :D Mahtaako olla olemassa tehdastekoisia prototyyppejä ja/tai haudattuja suunnitelmia olemassa urheilullisemmista ilmavolkkareista? Rallikuplat tiedetään ja jeans ym kuplia ei lasketa :D Edited March 18, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
Ketsa Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Eikös ilmavolkkarilla ollut Porsche -niminen ilmaserkku, joka hoiti tuon kilvanajon aikanaan kohtuu kunniakkaastikkin? 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 Eikös ilmavolkkarilla ollut Porsche -niminen ilmaserkku, joka hoiti tuon kilvanajon aikanaan kohtuu kunniakkaastikkin? Varmaan sen takia juu :) Quote Link to comment
aki Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Mä en kyllä golffia ja sciroccoa laske urheiluautoiksi, eikä niilläkään taida juuri autourheilua isossa mittakaavassa ja suurella menestyksellä ole vedetty. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 ei varsinainen urheiluauto, mutta jo selvästi kulkevampi kuin kupla.. Quote Link to comment
NordBling Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Ei kai Golf mikään urheiluauto ookaan ollu, mut rallia tehtaan toimesta sillä kyllä on ajettu, ja luokassaan menestyksekkäästi. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 (edited) No ei mutta säälittävät 40-50hv ilma vw:t vs. 60-110hv vesi vw:t, molemmat mahtuu samalla vuosikymmenelle. 1975 mallisessa 1.5 sciroccossakin oli jo 84hv. Edited March 18, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
SePi Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Voisko sillä olla mitään merkitystä, että vasta etuvetoautoista alkoi löytyä ajo-ominaisuuksia ilman koko alustan uudelleen rakentamista = kopioimista Porschelta. Olihan VW:llä osansa tässä jo urheilulliseksi autoksi luokiteltavassa 914:ssä Quote Link to comment
aki Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Porschen säälittävässä ilmanelarissa oli 90 konia 60-luvun alussa. Carrerassa merkittävästi enemmän. Mutta todistaako mitkään näistä numeroista muuta kuin sen, moottorit ja autot ovat vuosien varrella kehittyneet. Quote Link to comment
metake Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Voisko sillä olla mitään merkitystä, että vasta etuvetoautoista alkoi löytyä ajo-ominaisuuksia ilman koko alustan uudelleen rakentamista = kopioimista Porschelta.Eipäs nyt sentään unohdeta 1302 ja 1303 malleja välistä :) Quote Link to comment
aki Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Eikös KG ollut se dynaamisempi korimalli ilmajäähyjen aikaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Eikös KG ollut se dynaamisempi korimalli ilmajäähyjen aikaan. Juu olihan se tämä mainoskin antaa vähän kuvaa kuinta tehokkaana pelinä ghia pidettiin aikanaan. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 (edited) Mutta alkuperäiseen kysymykseen - Oliko volkkarilla suunnitteilla / protoja ilmajäähdytteisistä malleista joissa enemmän sporttisuutta kuin 44hv tai 50hv?:D Mut siinähän se onkin, kaksreikä kannet, suoraan paikat(?) tuplakaasareille, eksoottinen vwaunun vauhtikone :D Edited March 18, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
tolvana Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Minullakin on muutama 68-80 heppanen orkkisilmajäähywolkkari vuosimallit on 72-74. Eli mallit 411 ja 412 Quote Link to comment
PZQ Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 (edited) Nordstadt-Käfer 154.5 KW -Pete- Edited March 18, 2014 by PZQ Quote Link to comment
-Alex- Posted March 18, 2014 Author Share Posted March 18, 2014 (edited) Toi nordstadt on aika äärimmäinen vehje tuolloin, ja tänäänkin.. Ei liene mitään yhtäläistä ns. normi prototyyppien kanssa. Harmi noi 411/412 mallit eivät oikeen menestyneet. Edited March 18, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 http://www.volkswagen-motorsport.com/index.php?id=321Salzburg Käferit vissiin ovat vissiin ainakin olleet tehtaan sponssoroimia aikanaan? Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Vuonna -64 Ruotsin volkkarien maahantuoja Scania-Vabis aloitti yhteystyön Wolfburgin kanssa jolloin tuli pieni sarja Oettinger 1200 kuplia ralliautoja.... :D http://www.taksokare.se/oettinger.pdf Quote Link to comment
WescuM Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 (edited) Belgialainen maahantuoja aikoi rakentaa 200 mach1 kuplaa (vm. 1965), mutta ehti tehdä vain 29 kun joutui tehtaan painostuksesta luopumaan suunnitelmistaan. http://www.shinkindesign.com/sebeetles/mach1.htm Edited March 19, 2014 by WescuM Quote Link to comment
SePi Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Tonne sivustolle on koottu joitain - esim Etelä-Afrikassa kehitelty sporttikupla Quote Link to comment
kerkko Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 (edited) Olipa mielenkiintoisia linkkejä. Hauska ajatus myös 914:n asemasta KG:n seuraajana. Enpä ollut ajatellut aiemmin asiaa näin. Edited March 20, 2014 by kerkko Quote Link to comment
Lahti411 Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Näilläkin ajettiin kilpaa: Tuollaiset 90 heppaa irtosi 1,7 litraisesta moottorista ralliversioissa. Etelä-Afrikassa viritettiin 411:iä aina reilut 150 heppaisiksi: Quote Link to comment
Tanhis Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Olipa mielenkiintoisia linkkejä. Hauska ajatus myös 914:n asemasta KG:n seuraajana. Enpä ollut ajatellut aiemmin asiaa näin. Niin no sehän korvasi T34 ghian. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 21, 2014 Author Share Posted March 21, 2014 Niin no sehän korvasi T34 ghian. Se olikin iso harppaus. Quote Link to comment
Guest pep Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 eikös 914 korvannut 912:n 912: 65-69 914: 70-75 912E: 76 ja sen jälkeen on menty vesivessa osastolle... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 (edited) Toi Mach1 oli mielenkiintoinen, kiitos :) Edited March 21, 2014 by P_Valtonen Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 eikös 914 korvannut 912:n 912: 65-69 914: 70-75 912E: 76 ja sen jälkeen on menty vesivessa osastolle... Kyllä se oli niin että 914 korvasi t-34 ghiaa. 914 olis ollu kilpaileva malli joka lisäksi tuli samalta linjalta Wilhelm Karmannin tehtaalta jolloin valittiin urheilillisempi ja "modernimpi" malli... Quote Link to comment
Guest pep Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Kyllä se oli niin että 914 korvasi t-34 ghiaa. 914 olis ollu kilpaileva malli joka lisäksi tuli samalta linjalta Wilhelm Karmannin tehtaalta jolloin valittiin urheilillisempi ja "modernimpi" malli... Tuohon tarvitsee hiukan tarkempaa faktaa... samalla tehtaalla valmitettiin myös 912:sta (mulla oli juurikin sellainen) ja porchen 4-cyl mallit ei ihan sattumalta mene noin limittäin? ;) Quote Link to comment
multanen Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Wikipedian mukaan riita menee halki, Porsche haki korvaajaa 912-mallille, VW Karmann Ghialle. Tämä 914 oli alunperin yhteishanke. Quote Link to comment
Guest pep Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Eihän tässä riitaa haettu? mutta tuo fakta riittää mulle :) Quote Link to comment
Volkkaristi Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Tehokkain ilmajäähy vw tehtaalta lähtiessään oli t34. Eli sinne se rookeri konttiin niin on urheiluautoilua parhaimmillaan...? Quote Link to comment
metake Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Tehokkain ilmajäähy vw tehtaalta lähtiessään oli t34. Eli sinne se rookeri konttiin niin on urheiluautoilua parhaimmillaan...?Minä noista mitään ymmärrä, mutta kuvittelin että T4 pohjaiset koneet on olleet niitä tehokkaimpia ilmajäähyjä, eli tölkki tai pallis, vai nelostyyppi? Quote Link to comment
mikko k Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Mielestäni ruottin poliisilla on ollu palliksia 2 litraisella ruiskunelkulla, 100 hv. Joten pallis tehokkain urheiluVW? :D Quote Link to comment
Volkkaristi Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Nojoo, mun ymmärryksen mukaan t34 oli nopein ilmajäähy = tehokkain. Juu onhan noita isommalla koneella mutta mikä on noiden "urheiluautojen" huiput? Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Eihän tässä riitaa haettu? mutta tuo fakta riittää mulle :) Juu. Ei tässä riitaa haastettu. Vähä kädenvääntöä vaan. Ja molemmat oltiin oikeessa... ;) Quote Link to comment
-Alex- Posted March 23, 2014 Author Share Posted March 23, 2014 Kyllä tietääkseni T4 koneissa ollut lähes jokaisessa enemmän tehoa. Alkaen 67hv T2:sessa ja päättyen 85 hevosvoimaan 412S mallissa, joka peräti 158kmh kulkee? Tehokkain ilmajäähy vw tehtaalta lähtiessään oli t34. Eli sinne se rookeri konttiin niin on urheiluautoilua parhaimmillaan...? Quote Link to comment
Tanhis Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 (edited) T34 ghiassa ei mitään kauhean urheilullista ollut mutta niinkin isoksi autoksi se on kohtuu kevyt 910kg ja 1500S sae 66 bhp niin olihan tuo vuonna '65 ihan kova menopeli. Ja omallani käsittääkseni kohtuu vakio koneella varustetulla olen painanut yli 150 oikeaa nopeutta niin kyllä se ihan kivasti vakioksikin kulkee. Edited March 24, 2014 by Tanhis Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.