Jump to content

Volkswagen aircooled vs. watercooled - tehtaan sport mallit, kilpa-autot jne.


Recommended Posts

Volkswagen ilmajäähdytteisenä aikakautena ilmeisesti hyvinkin tunnettu konservatiivisuudesta, tehtaan sponsoroimia ja/tai tekemiä kilpa-autoja ilmeisesti aika vähän - puhumattakaan sport malleista, sellainen fiilis että ajatus sellaisista on ollut kauhistus sen aikaselle johtoportaalle.

 

Toisin taas vesijäähdytteisenä aikakautena, jo heti 74 alkaen golffia ja sciroccoa nuorekkaampana ja vauhdikkaampana autona  kuin mitä kupla ja T3 ikinä olleet, meininki ollut jo pitkään vesiaikakautena vaahtoamista urheilumalleista volkkarilla.

 

Tämän takia en olekaan oikeastaan ollut ikinä vesiwessa fani :D

 

Mahtaako olla olemassa tehdastekoisia prototyyppejä ja/tai haudattuja suunnitelmia olemassa urheilullisemmista ilmavolkkareista?  Rallikuplat tiedetään ja jeans ym kuplia ei lasketa :D

Edited by -Alex-
Link to comment

Voisko sillä olla mitään merkitystä, että vasta etuvetoautoista alkoi löytyä ajo-ominaisuuksia ilman koko alustan uudelleen rakentamista = kopioimista Porschelta.

Olihan VW:llä osansa tässä jo urheilulliseksi autoksi luokiteltavassa 914:ssä

Link to comment

Voisko sillä olla mitään merkitystä, että vasta etuvetoautoista alkoi löytyä ajo-ominaisuuksia ilman koko alustan uudelleen rakentamista = kopioimista Porschelta.

Eipäs nyt sentään unohdeta 1302 ja 1303 malleja välistä :)
Link to comment

Mutta alkuperäiseen kysymykseen - Oliko volkkarilla suunnitteilla / protoja ilmajäähdytteisistä malleista joissa enemmän sporttisuutta kuin 44hv tai 50hv?:D

 

 

Mut siinähän se onkin, kaksreikä kannet, suoraan paikat(?) tuplakaasareille, eksoottinen vwaunun vauhtikone :D

 

eng14.jpg

Edited by -Alex-
Link to comment

eikös 914 korvannut 912:n

 

912: 65-69

914: 70-75

912E: 76

 

ja sen jälkeen on menty vesivessa osastolle...

Kyllä se oli niin että 914 korvasi t-34 ghiaa. 914 olis ollu kilpaileva malli joka lisäksi tuli samalta linjalta Wilhelm Karmannin tehtaalta jolloin valittiin urheilillisempi ja "modernimpi" malli...

Link to comment

Kyllä se oli niin että 914 korvasi t-34 ghiaa. 914 olis ollu kilpaileva malli joka lisäksi tuli samalta linjalta Wilhelm Karmannin tehtaalta jolloin valittiin urheilillisempi ja "modernimpi" malli...

Tuohon tarvitsee hiukan tarkempaa faktaa... samalla tehtaalla valmitettiin myös 912:sta (mulla oli juurikin sellainen) ja porchen 4-cyl mallit ei ihan sattumalta mene noin limittäin? ;)

Link to comment

Tehokkain ilmajäähy vw tehtaalta lähtiessään oli t34. Eli sinne se rookeri konttiin niin on urheiluautoilua parhaimmillaan...?

Minä noista mitään ymmärrä, mutta kuvittelin että T4 pohjaiset koneet on olleet niitä tehokkaimpia ilmajäähyjä, eli tölkki tai pallis, vai nelostyyppi?
Link to comment

Kyllä tietääkseni T4 koneissa ollut lähes jokaisessa enemmän tehoa.  Alkaen 67hv T2:sessa ja päättyen 85 hevosvoimaan 412S mallissa, joka peräti 158kmh kulkee?

Tehokkain ilmajäähy vw tehtaalta lähtiessään oli t34. Eli sinne se rookeri konttiin niin on urheiluautoilua parhaimmillaan...?

Link to comment

T34 ghiassa ei mitään kauhean urheilullista ollut mutta niinkin isoksi autoksi se on kohtuu kevyt 910kg ja 1500S sae 66 bhp niin olihan tuo vuonna '65 ihan kova menopeli. Ja omallani käsittääkseni kohtuu vakio koneella varustetulla olen painanut yli 150 oikeaa nopeutta niin kyllä se ihan kivasti vakioksikin kulkee.

Edited by Tanhis
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...