Jump to content

Dynolappu ja alivirittäminen. Apua kaivataan


Guest MikkoL

Recommended Posts

Posted

Entä +2200cc moottorin saaminen lailliseksi josta penkitetty ja punnittu max 7kw/kg? Jarrut 235kw / 1345kg autosta. Kannet, ja lohko poikkeaa vakiosta ulkonäön puolesta, ei niinkään sylinterit.  Ei taida onnistua saamaan lailliseksi kuin saksassa?

 

Muutoskatsastuksella ehkä ei, poikkeusluvalla ehkä..."?"

 

-Pete-

Posted

Mä kun muutoskatsastin sille 1.6 koneelle niin piti vielä soittaa konttorille moottorin myyjä eli Kuplapajan Jussi todistamaan että moottori on se mitä sanoinkin. Ihme touhua kyllä.

Entä jos olisin rakentanut sen moottorin omista osistani. Kuka sitten olisi todistanut? Luulen ettei se katsastus inssi ihan tienny mitä tekee....

Posted (edited)

Muutoskatsastuksella tai poikkeusluvalla voisi yrittää suurinpiirtein  seuraavin perustein (lähinnä vasta ajatusta):

 

Moottori 2800cc, dynopaperit 110kw

 

Jarrut 235kw/1345kg 996 Porschesta. Jäähdytetyt jarrulevyt ja  edessä ja takana kiinteästi asennetut nelimäntäiset jarrusatulat.

 

Hammastanko-ohjaus.

 

Etujousitus A-arm (siitä tekninen seloste)

 

Takajousitus 1303 mallista 18mm kallistuksenvakaajalla ja xxx nm/kg kierrejousilla sekä jäykkyyssäädettävillä iskunvaimentimilla varustettuna.

 

Rengastus 225/40R18 ja 265/35R18 (nykyinen rekisteriotteessa 225/50R16)

Edited by -Alex-
Posted

Alexin kannattais hommata vaan oikea aihio... Suomessa on useita yli kahden litran papruilla olevia ja myöskin tehorajattomia kuplia.

Nää on inssien painajaisia mut ei ne niille minkään mahda. Noita ei kovin usein vaan tuu myyntiin mut rahalla saa ja wolkkarilla pääsee.

Posted (edited)

Paperillisia kuplia esim 2800cc koneelle ei hirmuisesti taida olla, ja nyt paperillisen alustanvaihto ei oikeen ole käypänen vaihtoehto.

 

EDIT: lupahakemuksella mennään dynopaprujen kera sit:

 

1. Autoon saa vaihtaa kevyemmän ja pienempitehoisen moottorin. Autoon saa vaihtaa myös sellaisen painavamman ja suurempitehoisen moottorin, jäljempänä vertailumoottori, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa. Autoon saa vaihtaa myös vertailumoottoria tehokkaamman ja painavamman moottorin.

2. Auton jarrut ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet on muutettava vastaamaan asennetun moottorin suurempaa tehoa seuraavalla tavalla:

a) ilman lupaa suoritettavissa moottorinvaihdoissa on jarrujen ja muiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavien rakenteiden oltava vastaavat kuin vertailumoottorilla varustetussa autossa; ja

b) jäljempänä 4 §:ssä tarkoitetussa luvanvaraisessa moottorinvaihdossa on jarrut muutettava tehokkaammiksi kuin auton mallisarjan tehokkaimmat jarrut.

3. Jos moottorin kierroslukualue ja vääntömomentti poikkeavat huomattavasti vertailumoottorin vastaavista arvoista, myös voimansiirto on muutettava vastaavasti.

4. Moottorin vaihtoa ei saa suorittaa, jos auton omamassan suhde moottorin nettotehoon muutoksen jälkeen on pienempi kuin 7 kg/kW.

4 § Luvanvaraiset moottorinvaihdot

1. Moottorinvaihtoon tulee hakea lupa, jos:

a) moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin vertailumoottorin massa;

b) moottorin teho on yli 20 % suurempi kuin vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; tai

c) moottorin iskutilavuus on yli 25 % suurempi kuin vertailumoottorin iskutilavuus.

2. Moottorin massan ollessa yli 10 % suurempi kuin vertailumoottorin massa tulee moottorin alla olevaan akseliin kohdistuvan massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia.

3. Asennettavan moottorin imusarja ja kaasuttimen tai polttoaineen suihkutuslaitteiston tyyppi voidaan, mikäli moottorin teho verrattuna sen tilavuuteen on pieni, tarvittaessa yksilöidä ja merkitä lupaehtoihin sekä rekisteritietoihin.

Edited by -Alex-
Posted

Mielenkiintoisia nuo virkamiesten vaatimukset jotta ajoneuvot säilyvät riittävän turvallisina. Mä saan laittaa mun ryssäpyörään alkuperäisen 36 heppasen koneen tilalle maksimissaan 72 heppasen kuplan koneen eikä moottorin tilavuuttakaan rajoiteta millään lailla. Edessä ja takana venäläiset rumpujarrut, eikä niillekään tarvitse tehdä mitään. Täytyykin selvitellä miten isot pytyt löytyis tuohon mun pakun koneeseen :)

Posted

Tosta vaan kaavakkeen täyttöön ja odottelemaan saako 380,-:lla eurolla myönteisen vai kielteisen päätöksen. FHRA:n kans tehdystä pilottihankkeesta ei ole tainnu kukaan kuulla maaliskuun alun jälkeen? Huvittavinta minusta on tämä lause tossa tiedotteessa: valmis auto koeajetaan suljetulla alueella ennen katsastusta, voidaan varmistua siitä, että auto on turvallinen ja sen hyväksyminen tieliikenteeseen tapahtuu jouhevasti. Eli auto pitää ensin rakentaa valmiiksi sillä riskillä, että se ei sitten menekkään testistä läpi. Ymmärrettävää toki, mutta vähän myöhäistä noin niinkuin rahan ja ajan käytön suhteen

  • Like 1
Posted

Odotellaan vuotta 2028 kun trafin ja fhran harmaatukat testaa Alexin 3400cc EVO 7 versiota tästä tämän hetkisestä projektista ja selvittävät driftaamalla ajo-omituisuuksia ja lätkäsevät hyväksytty leiman papereihin ja hyvää matkaa:D

Posted

Jep, alustan säädöt jouhevaksi ja megasquirt boksiin 4500rpm kohdalle rajoitus + sytyn myöhästys sekä pienet kuristimet jonnekin, niin ei tunnu niin rajulta :)

 

Pitänee alkaakin kaavakketta tutkimaan ja täyttämään koemielessä.  Hallelujaa Kekkoslovakia ja Päivi Räsänen (vaikkei nyt liity mitenkään tähän:D )

 

P%C3%A4ivi-R%C3%A4s%C3%A4nen-kielt%C3%A4

 

Tosta vaan kaavakkeen täyttöön ja odottelemaan saako 380,-:lla eurolla myönteisen vai kielteisen päätöksen. FHRA:n kans tehdystä pilottihankkeesta ei ole tainnu kukaan kuulla maaliskuun alun jälkeen? Huvittavinta minusta on tämä lause tossa tiedotteessa: valmis auto koeajetaan suljetulla alueella ennen katsastusta, voidaan varmistua siitä, että auto on turvallinen ja sen hyväksyminen tieliikenteeseen tapahtuu jouhevasti. Eli auto pitää ensin rakentaa valmiiksi sillä riskillä, että se ei sitten menekkään testistä läpi. Ymmärrettävää toki, mutta vähän myöhäistä noin niinkuin rahan ja ajan käytön suhteen

  • Like 1
Posted

Turggulainen laittaa nyt vaan korkin kiinni :D

 

 

Odotellaan vuotta 2028 kun trafin ja fhran harmaatukat testaa Alexin 3400cc EVO 7 versiota tästä tämän hetkisestä projektista ja selvittävät driftaamalla ajo-omituisuuksia ja lätkäsevät hyväksytty leiman papereihin ja hyvää matkaa:D

Posted

Suosittelen katsastusmoottoria. Elämä helpottuu huomattavasti. Ja lisäksi kannattaa ajaa konttorille vähän pitemmälle, sillä maalla on kaikki helpompaa ja mukavampaa. 

 

Ja kierrä kaukaa A-Katsastus ja K1 - katsastajat... 

Posted

Jep, tiedänkin täälläpäin 50km säteellä pari paljon harrasteautoystävällisempää katsastusasemaa Kalajoen sijasta, esim. Ylivieska ja Haapavesi. Ja voihan auton kauemmaksikin viedä, niin jos saa kaikki jutut paperille samalla kertaa.

Guest MikkoL
Posted

Noniin nyt on leima! Papereissa 1799cc. Dyno tulos oli odotetusti 55hp

Guest MikkoL
Posted (edited)

Kylläpäs 55 villihepalla saa otettua hyvin uusia pintoja takarenkaisiin, tähän malliin ---->   ========&==---  =

 

Oli muuten inssillä ainakin 15 cm pitkät hampaat kun joutui lopulta antamaan leiman!!! valehtelematta.

 

Soitti aken ja myös konttorin joka on joskus antanut laikkaluvan lävitse että mitä tehdään ja sitten rupesi laskeskelemaan muutos % ja kaikki uusineen ovipahveineen ja lamppuineen tuli lappuun muttei saanut kun 18% aikaiseksi.

 

Mun piti sitten siellä täyttää se lappu mitä on muutetu jopa edellisten omistajien toimesta kun ei akella ole kuin 15 vuoden säilytysaika otemääräyksistä.
 

Edited by MikkoL
Posted

Noniin nyt on leima! Papereissa 1799cc. Dyno tulos oli odotetusti 55hp

Millä kampiakseli/mäntä yhdistelmällä tuollaisen saa aikaiseksi? Siis kirjoititko koneesta speksit jossa näkyy tilavuus ja iskunpituus sekä männänhalkaisija?

Guest MikkoL
Posted

88x74 yhdistelmällä. Speksit kirjoitin. Tein taulukon josta selviää muutokset alkuperäiseen ja laitoin liitteeksi vielä 1600 moottorin speksit ohjekirjasta kopioituna by. Thesamba

 

Allekirjoitin taulukon ja siinä oli myös samassa selvitys osien alkuperästä, eli sisuskalut "vanhat" omasta varastosta ja ulkopuoliset uusia liikkeestä.

Posted

Varmaan pilasit inssin viikonlopun ja naama on muistissa... Kandee varmaan jatkossa käyttää eri konttoria ettei tuu hylsyjä esim. Ajovalon korkeuksista jne.

Guest oskuk
Posted

Mä sain kultaisella 70-luvulla pakkohylsyn kuplasta koska olin tullut katsastukseen väsyneenä. Inssillä keitti kun haukottelin ;-)

Guest MikkoL
Posted

MikkoL, onnittelut!

 

Tuo katsastustapahtuma olisi ollut hieno videoida. :-)

 

t. Mika

Jos olis vielä kameraa siellä kehdannu näyttää niin minkäköhänlainen lopputulos olisi ollut?!?

  • 3 years later...
Posted

Onko porukka trafin uusilla säännöillä katsastanut isomoottorisia volkkareitansa? Tarinoita? Muutoskatsastuksia? Lupahakemuksia? Bumerangina takaisin?

 

 

Trafi sanoo että loppuu se autojen virittäminen?

 

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=201924

 

https://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868

Posted (edited)

Nuohan ovat 2 vuotta vanhat uutiset....

2017 loppuun on vanhat säännökset voimassa siirtymäajalla keskeneräisiin projekteihin. Omakin aloitettu 2012.

Edited by Racing
Posted

Uusilla säännöksillä dynolappu ja selvitys moottorin muutoksista jos vaihdettavaan moottoriin on tehty muutoksia (myös vapaastihengittävät).

Posted (edited)

Kannattaa vaan Alexin tehdä Kupla ensin valmiiksi ja sitten ihmetellä mitkä säännökset/porsaanreijät voimassa ja joko suoraan 3455cc EVO8 koneella leimalle tai yksreikäsellä 1,2L pannulla.

 

Nyt jos alkaa miettimään, saa vaan päänsärkyä.

 

Edit, yksi vokaali vaihdettu toiseen.

Edited by ARTO
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Oma aikoinaan leimasin 1600 orginaali ja muutoskatsastin 1915cc joka siis tulee 94 putkilla. Koneena todellisuudessa 2332cc ja kun menin dynoon ukko sanoi että katotaas ensin mitä sieltä tulee ja sitten keksitään keinot. Tuli 164hp/233nm Sytkällä operoimalla ja kierrosrajottimella lopputulos 60hp/108nm, viiminen 12hp oli kyllä tiukassa ottaa pois kun kone ei oikein tahtonut enää käydä mitenkään :) ja Autoa ei tarvi näyttää uudelleen pelkät paperit riitti niille. Tuon jälkeen sitten 7kg/kW. Tuota Alexin kysymää ei kyllä saa läpi varmaan mitenkään kun tilavuus raja tulee vastaan 1980cc kohdalla

Edited by Marko
Posted

Alexin auto ei mee missään leimasta läpi tai katsastaja on jonkun ison trafiherran kaveri.

 

tartte katsastajan kuin vilkasta konetta niin trafin punaiset billettivalot vilkkuu näytöllä.

 

näin Se vaan menee.

 

katsastuskonetta vaan ja helpommalla pääsee.

  • 1 year later...
Posted

Onko tältä vuodelta kenelläkään kokemuksia millaisilla selostuksilla saa leiman lappuun?

Vai onko säännöksiin edes tullut tältä osin muutoksia? 

 

Nyt papereissa 1300 moottori ja kontissa hieman suurempi, joten muutoskatsastukseen täytyisi mennä ja osata hankkia hankkia insinöörille kelpaavia tositteita mukaan.

 

Posted

Keltsun konttori lienee sun tapauksessa suositeltvin. Kyllä insinööri kertoo sitt mitä se haluaa. Kausalan mies tekee sit kelvollisen dyno lapun.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...