Jump to content

Saako kleinbussista tai kuplasta talviautoa?


Guest Valona

Recommended Posts

Haluaisin hyvän ja kauniin auton.
Unelmani on ollut aina kleinbus ja kuplavolkkarikin olisi ihana. Mutta olen ymmärtänyt että kumpikin on vähän huonoja talviautoja. Minulla ei ole varaa pitää kahta autoa mutta haluaisin että se ainoakin olisi kaunis, enkä tiedä mitään kauniimpaa autoa kuin kleinbus. <3 Saako kleinbussista tehtyä hyvän talviauton, sellaisen jolla voin reissata norjan vuoristossa talvellakin, ilman että auto lähtee helposti käsistä, hyytyy ylämäissä, tai että ikkunat ja varpaat on jäässä? Tai onko helpompi tehdä kuplasta talvikupla?
Beetlekin olisi kiva, mutta ilmeisesti niitä ei saa vetokoukullisena? Soittelin yhteen autohuoltoliikkeeseen ja sieltä sanottiin että ei oikein löydy beetleen vetokoukkua. Mutta beetlekin kävisi, jos jollain olisi konsti tai neuvo siihen, että miten ja mistä saisin vetokoukun beetleen?

Ja jos nämä kaikki tuntuvat teistä huonoilta ideoilta, niin olisiko vinkkiä, mikä olisi kaunis ja hyvä talviauto reissaavalle ihmiselle?

Link to comment

Kuplasta saa kohtuullisen hyvän talviauton mutta se maksaa jos haluaa sellaisen, minä päätyisin tähän

 

-Esim 1302/1303 paremmalla jousituksella  = turvallisempi meno

 

-Kunnon nastarenkaat, kapeimmat 15" mitä löytyy, esim 175/65R15 - nää on about 90-120€ / kpl...

 

-Bensalämmitin tai hyvin toimivat lämmönvaihtimet

  • Like 1
Link to comment

Kiitos kaikille neuvoista. <3 Täältä saa näköjään nopeasti apua. En ollut googlettanut beetlen vetokoukkua, uskoin vaan siihen huoltoliikkeen mieheen. Itse en osaa korjata autoja enkä ymmärrä niistä paljoakaan joten teidän apu on kultaista. <3

 

Jos vaan kleinbussista voi tehdä talviauton, niin voisin kyllä siitä maksaakin hyvin. Unelmien eteen kannattaa satsata. Tai no, jos menee liian kalliiksi niin ei sitä sitten tietty voi hankkia. Onko takavetoisella hankalaa ajaa talvella? En ole ajanut kuin etuvetoisella ennen. Kuulin eilen että auton alle voi laittaa jonkun systeemin, en nyt muista minkä, mutta että se toisi vähän sitä tasapainoa takavetoiseen. Jos on bensalämppäri, niin tuleeko siitä bensakatkuja sisätilaan? Saakohan kleinbussiinkin lämmitettävän tuulilasin?

 

Onko kellään arviota paljonko tollainen turvalliseksi ja suht lämpimäksi talviautoksi tekeminen maksaisi? En tarvitse ihan mitään superlämmintä autoa, olen tottunut siihen edellisen autonikin, Opel astran kanssa, että kovilla pakkasilla ajaessa raavin välillä jäätä ikkunan sisäpuolelta. Eihän se kauhean turvallista ajoa ole kesken ajon raapia jäätä, mutta niin, kunhan nyt suht lämpimän auton saisi.

 

Tai sitten se vetokoukku ja beetle ja mukava kärry taakse.

Link to comment

On kyllä aika laaja skaala harkinnassa jos vaihtoehdot on Beetle vetokoukulla tai sitten esim ns. junakeula bussi (olettamus tuosta kleinbussista).

 

Mitä vanhempi, niin paremmin säilyttää arvonsa. Eli jos käytät rahaa sellaisen laittamiseen, niin siitä saa ehkä joskus myöhemmin vielä omansa pois tai enemmän. Nypykän kanssa tuskin niin kävisi.

 

Kohtuudella saa vanhemmastakin talviauton jos kuskissa ja kyytiläisissä on asennetta. Takavetoisella ei ole hankala ajaa, ainoastaan hauskaa ajaa.

Link to comment

Ajoin nuorempana jonkinverran kuplalla talvella, sellaisia max tunnin ajoja pikkupakkasilla, sitä ennen sisätilat lämmitin toisinaan, joka auttoi kummasti, mukavuus että näkyvyys parantui.

 

Talvirenkaat olivat vanhat nastarenkaat, risteyksiin sai tulla hiljempaa kuin etumoottorisilla ja jarruttaessa silloisilla rumpujarruilla lähes aina liukkaalla veteli johonkin suuntaan.

 

Uskoisin että uusilla talvirenkailla ja levyjarruilla edessä tilanne paranee paljon, mutta jarrupoljinta saa tunnustella herkemmin kuin etumoottorisella.

 

Kuplaan saa tai sai ainakin vielä jossain vaiheessa lämmitettävän tuulilasin. Silloin pärjäisi hyvin lämpimällä vaatetuksella ja originaaleilla lämmönvaihtimilla.

 

Se kalliimpi ja lisää luxusta tuova vaihtoehto olisi uusi Eperspächer bensalämmitin, nykypäivän versio siis, ei taatusti haise bensa, se on halvimmillaan n. 1000-1300€ ohjauslaitteineen + asennus - lämmitysteho min 1200w ja max 3800w - saksasta saa halvemmalla kuin vertaa suomen kiskurihintoihin... http://www.autola.fi/tuoteryhmat/ajoneuvolammittimet/ilmalammittimet/fi_FI/airtronicb4/

 

Kaikki tämä riippuu vähän siitä että millainen budjetti sulla on auton hankintahinta mukaanlukien? 3000-4000€? 5000-7000€?

 

Nämä  kaksi rengasmallia ainakin 155R13 kokoisena 900kg pikkuautossa ovat erittäin pitäviä, koon puolesta aikalailla kuplaankin sopivia:

 

http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=33454817.136.24492&sowigan=Dubbade&Breite=175&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&details=Ordern&typ=R-199133

 

http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=33454817.136.24492&sowigan=Dubbade&Breite=175&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&details=Ordern&typ=R-198172

Link to comment

Mua on ainakin kuskattu kakara kesät talvet kuplalla ilman suurempia ongelmia. Ja silloin oli vielä talvisin lunta ja kylmä

 

Ja oli äiten kuplassa koukku ja pieni peräkärrykin 10 tuumasilla renkailla ja sitäkin pystyi vetämään niin kesällä kuin talvellakin...

Link to comment

Syy siihen ettei moni harrastaja ajele enää talviajoja ilmavolkkarilla taitaa olla enempi siinä ettei haluta pilata hyvää autoa suolalla ennemmin kuin talvi ominaisuuksien riittämättömyys. Ja jos hyvän klainarin haluat talveen varustettuna verrattuna vaikka siihen new beetleen niin taidat joutua aika paljon enempinlaittamaan rahaa kiinni klainariin.

  • Like 1
Link to comment

Kyllä ilmajäähyllä talvella pärjää. Tässä muutama ketju, joissa sivutaan talvi-ilmajäähyilyä:

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/17829-talviharrasteauto/

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8445-moniko-ajaa-talven-kuplalla/

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/11145-arpamoottori-ufossa/

 

Mutta ellei ole sitä autonrakennus- tai huoltokokemusta, kannattanee pitäytyä New Beetlessä. Sitä ainakin saa koukullisena.

Link to comment
Guest Jussinbussi

Kyllä jos löydät oikeasti hyvän kleinbussin mikä mahdollisimman alkuperäinen ja vähän ajettu niin ei varmasti mitään vaikeuksia. Varsinkin jos laittaa lisä lämmittimen.

Mulla on tällä hetkellä 2 volkkaria (kupla ja paku) jotka kummatkin Mr kilvissä, tehtaan värissä ja hitsaamattomia. Näistä kummallakin voisi AIVAN HYVIN ajaa läpivuoden. Vanha auto on vanha auto ja vanha korjattu auto lähes aina melkoisen paska, sellainen millä juuri ja juuri kesä kauden voi ajella.

 

Eri asia on sitten se että raaskiiko sitä hyvää orkkista liottaa suolavesissä.  Vaikkakin kerran täällä vain eletään, sääli on sairautta. Kumpi laitetaan, Kupla -66 vai -74 pallokeula? ;)

Link to comment

Kyllä jos löydät oikeasti hyvän kleinbussin mikä mahdollisimman alkuperäinen ja vähän ajettu niin ei varmasti mitään vaikeuksia. Varsinkin jos laittaa lisä lämmittimen.

Mulla on tällä hetkellä 2 volkkaria (kupla ja paku) jotka kummatkin Mr kilvissä, tehtaan värissä ja hitsaamattomia. Näistä kummallakin voisi AIVAN HYVIN ajaa läpivuoden. Vanha auto on vanha auto ja vanha korjattu auto lähes aina melkoisen paska, sellainen millä juuri ja juuri kesä kauden voi ajella.

 

Eri asia on sitten se että raaskiiko sitä hyvää orkkista liottaa suolavesissä.  Vaikkakin kerran täällä vain eletään, sääli on sairautta. Kumpi laitetaan, Kupla -66 vai -74 pallokeula? ;)

Pallis ;))

Link to comment

Oioi, ois se pallokeula vaan niin hieno ja ihana jos sellaisen saisi. Olen muuttamassa pohjois-lappiin, en tiedä suolataanko siellä teitä niin ahkerasti kuin täällä etelässä. Luulisin että ei suolata, ainakaan noilla maalaisteillä joilla lähinnä tulee ajeltua. Toki silloin tällöin tulee ajeltua norjan puolella ja etelä-suomessakin, mutta mitäs jos sen auton alustan käsittelisi jollain aineella mikä suojaa suolalta?

Link to comment
Guest Jussinbussi

Juu tää pallokeula onkin alustastaan 100% ruosteeton kun on ajojen jälkeen pohjastaan aina pesty. Pyöräkotelot tällä hetkellä tehtaan maalipinnalla mutta hyvällä suojakäsittelyllä kestäis varmasti.

Link to comment

Kemi - Tornion pohjoispuolella ei juuri suolaa käytetä ja pääasiassa tiet lumiset.

 

Pohjoisessa uskaltaisin ajella kesät talvet ilman suurempaa ruostekäsittelyäkään, mutta jos hyvän yksilön löytää niin eihän siitä toki haittaakaan ole.

 

Pohjoisessa on monilla käyttöautona 80-90 luvun autoja joita ei ole ruoste lainkaan nakertanut. Etelässä samanmoiset autot on pääasiassa haihtunut ruosteena tuuleen.

Link to comment

Tulee hiukan mieleen tätä lukiessa sellainen trolli, siis semmoinen joka voisi asustaa vaikkapa siellä keskustelun aloittajan mainitsemassa talvireissukohteessa eli Norjassa ja tarkemmin Trollstigenillä.

 

Ihmeellistä kyllä tämä trolli ei saanut aikaan tavoittelemaansa "ei kuplalla saa ajaa talvella" -kiihkoilua.

 

Ja nyt sitten kieltämään vahvasti trollisyytökset :)

  • Like 1
Link to comment

Itse ajelen 63 Standardi kuplalla läpi vuoden. Hyväksi talviautoksi sitä en voi kehua, mutta kyllä tuo hevosen voittaa.

Pyyhkijät saisi olla paremmat, kun tuossa on ne ikkunalastan näköiset, jotka vaan sotkee. Valoilla ei niin väliä, kun 98% ajosta on valaistuilla teillä.

Orkkis lämmönvaihtimet riittää noin -15 asteeseen, kunhan lähtee lämpimästä tallista liikkeelle, muuten -10 alkaa olla rajoilla.

Lisäksi täysin synkronoimaton vaihteisto ei ole paras vaihtoehto luisutteluun...

Välillä kyllä säälittää ajaa tuolla loskapaskassa, mutta pesuhan ne poistaa.

  • Like 1
Link to comment

Samoilla linjoilla GT78:n kanssa. Ei ketjun aloittaja ole talviautoilutietojen, vaan nettikeskusteluviihteen perässä. Ketjun aloittaja: "itse en osaa korjata autoja enkä ymmärrä niistä paljoakaan". Kuka volkkaristi voi tosissaan suositella talviautoilua ilmajäähdytteisillä VW:eillä tällaiselle autoilijalle?

Ei ole aloittaja nettikeskusteluviihteen perässä, tuommoiset jutut voitte heittää pois. Kaikki eivät ole seppiä syntyessään, varsinkaan naisihmiset (ja olen tasa-arvon kannattaja, aloittajan ei pidä tästä pahastua)

Minä bongasin hänen osto-ilmoituksensa Tori.fi palstalta ja kehotin kirjautumaan tänne meidän palstalle koska tiesin täältä aloittelijan saavan hyviä neuvoja, itsekin olen saanut.

Link to comment

Ei ole syytä tuoda sukupuoli näkökulmaa tähän. Ei se ole tässä keskustelussa aiemminkaan tullut ilmi. Volkkaripiirit eivät ole sukupuolen perusteella luokitteleva tai syrjivä yhteisö. Sen sijaan tämä harrastus vaatii tiettyä teknistä kiinnostusta ja taitoa.

Pohjoisesta luulisi vielä löytyvän pikkupajoja jotka osaavat/haluavat huoltaa autoa mikä ei kerro tietokoneen ruudulta mikä sitä vaivaa. Ihan tavalliset perheenäidit näillä autoili vielä muutama kymmenen vuotta takaperin, ympäri vuoden ja vailla sen kummempaa teknistä osaamista. Harrastuneisuutta toki vaatii, mutta eiköhän jokainen ymmärrä että autot ovat mukavuudeltaan kehittyneet vuosien varrella.

Kuplalla liikkuakseen ei tarvitse todellakaan olla mikään mekaanikko ja joutuu nykyautonkin sillointällöin huollossa käyttämään.

  • Like 1
Link to comment

Itsekin olen tänä vuonna käyttänyt paikallista korjaamoa näissä harraste auto asioissa kun ei vaan itse osaa kaikkea (suom. Juurikaan mitään :-)) ja loppupelissä kustannukset ovat jääneet ihan kohtuullisiksi.

Monesti juurikin nämä pienemmät korjaamot osaavat asta ööhön monenlaista teknistä laitetta moposta vanhempiin autoihin ja palvelu on hyvää.

Jos tosiaan olet muuttamassa paikkakuntaa niinkuin taisit mainita niin täältä varmaan löytyy jo valmista hyvää tietoa ja käyttäjä kokemusta sen seudun korjaamoista ja vara-osa liikkeistä.

Niissä tuntuu joskus olevan kohtuullisen isojakin eroja noissa varaosissa tuon hinta politiikan suhteen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...