Guest Valona Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Haluaisin hyvän ja kauniin auton.Unelmani on ollut aina kleinbus ja kuplavolkkarikin olisi ihana. Mutta olen ymmärtänyt että kumpikin on vähän huonoja talviautoja. Minulla ei ole varaa pitää kahta autoa mutta haluaisin että se ainoakin olisi kaunis, enkä tiedä mitään kauniimpaa autoa kuin kleinbus. <3 Saako kleinbussista tehtyä hyvän talviauton, sellaisen jolla voin reissata norjan vuoristossa talvellakin, ilman että auto lähtee helposti käsistä, hyytyy ylämäissä, tai että ikkunat ja varpaat on jäässä? Tai onko helpompi tehdä kuplasta talvikupla?Beetlekin olisi kiva, mutta ilmeisesti niitä ei saa vetokoukullisena? Soittelin yhteen autohuoltoliikkeeseen ja sieltä sanottiin että ei oikein löydy beetleen vetokoukkua. Mutta beetlekin kävisi, jos jollain olisi konsti tai neuvo siihen, että miten ja mistä saisin vetokoukun beetleen?Ja jos nämä kaikki tuntuvat teistä huonoilta ideoilta, niin olisiko vinkkiä, mikä olisi kaunis ja hyvä talviauto reissaavalle ihmiselle? Quote Link to comment
Jorrma Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Ei kai se insinööri aikanaan kesäautoksi pelkästään noita suunnitellut? Eiköhän ne edelleen toimi talvellakin jos kunnossa pitää ja kelin mukaan varustautuu. Quote Link to comment
JM Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 (edited) Se Beetlen vetokoukku, kokeilitko googlea? Heti löyty. Kleinbussista saa talviauton joka ei hyydy mäkiin mutta ei halvalla/helpolla. Edited November 29, 2014 by JM Quote Link to comment
-Alex- Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Kuplasta saa kohtuullisen hyvän talviauton mutta se maksaa jos haluaa sellaisen, minä päätyisin tähän -Esim 1302/1303 paremmalla jousituksella = turvallisempi meno -Kunnon nastarenkaat, kapeimmat 15" mitä löytyy, esim 175/65R15 - nää on about 90-120€ / kpl... -Bensalämmitin tai hyvin toimivat lämmönvaihtimet 1 Quote Link to comment
PZQ Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Myös Quaiffe & nk. Stroker-moottori ehdoton talvi varuste :) -Pete- Quote Link to comment
-Alex- Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 (edited) strokermotoria ei tarvita, meno silloin jo hengenvaarallista tojotien ja bemareiden seassa.. :D Mutta lukkoperän kanssa meno vaivatonta, jää ns. katumaasturit taakse kiihdytyksissä ;) Edited November 29, 2014 by -Alex- Quote Link to comment
Tanhis Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Saa talviauton ja helpostikkin mutta bensalämppäri ihan pakollinen nyky autoihin tottuneelle. Myös lämmitettävä tuulilasi helpottaa elämää talvella. Quote Link to comment
Guest Valona Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Kiitos kaikille neuvoista. <3 Täältä saa näköjään nopeasti apua. En ollut googlettanut beetlen vetokoukkua, uskoin vaan siihen huoltoliikkeen mieheen. Itse en osaa korjata autoja enkä ymmärrä niistä paljoakaan joten teidän apu on kultaista. <3 Jos vaan kleinbussista voi tehdä talviauton, niin voisin kyllä siitä maksaakin hyvin. Unelmien eteen kannattaa satsata. Tai no, jos menee liian kalliiksi niin ei sitä sitten tietty voi hankkia. Onko takavetoisella hankalaa ajaa talvella? En ole ajanut kuin etuvetoisella ennen. Kuulin eilen että auton alle voi laittaa jonkun systeemin, en nyt muista minkä, mutta että se toisi vähän sitä tasapainoa takavetoiseen. Jos on bensalämppäri, niin tuleeko siitä bensakatkuja sisätilaan? Saakohan kleinbussiinkin lämmitettävän tuulilasin? Onko kellään arviota paljonko tollainen turvalliseksi ja suht lämpimäksi talviautoksi tekeminen maksaisi? En tarvitse ihan mitään superlämmintä autoa, olen tottunut siihen edellisen autonikin, Opel astran kanssa, että kovilla pakkasilla ajaessa raavin välillä jäätä ikkunan sisäpuolelta. Eihän se kauhean turvallista ajoa ole kesken ajon raapia jäätä, mutta niin, kunhan nyt suht lämpimän auton saisi. Tai sitten se vetokoukku ja beetle ja mukava kärry taakse. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 On kyllä aika laaja skaala harkinnassa jos vaihtoehdot on Beetle vetokoukulla tai sitten esim ns. junakeula bussi (olettamus tuosta kleinbussista). Mitä vanhempi, niin paremmin säilyttää arvonsa. Eli jos käytät rahaa sellaisen laittamiseen, niin siitä saa ehkä joskus myöhemmin vielä omansa pois tai enemmän. Nypykän kanssa tuskin niin kävisi. Kohtuudella saa vanhemmastakin talviauton jos kuskissa ja kyytiläisissä on asennetta. Takavetoisella ei ole hankala ajaa, ainoastaan hauskaa ajaa. Quote Link to comment
tolvana Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Wolkkari on turvallinen talviauto parkissa ollessaan... Näissä kun ei oo mitään turvatyynyjä eikä oikein törmäysvyöhykkeitäkään niin talvella riskit kasvaa mut ei välttämättä omasta syystä. Quote Link to comment
-Alex- Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Ajoin nuorempana jonkinverran kuplalla talvella, sellaisia max tunnin ajoja pikkupakkasilla, sitä ennen sisätilat lämmitin toisinaan, joka auttoi kummasti, mukavuus että näkyvyys parantui. Talvirenkaat olivat vanhat nastarenkaat, risteyksiin sai tulla hiljempaa kuin etumoottorisilla ja jarruttaessa silloisilla rumpujarruilla lähes aina liukkaalla veteli johonkin suuntaan. Uskoisin että uusilla talvirenkailla ja levyjarruilla edessä tilanne paranee paljon, mutta jarrupoljinta saa tunnustella herkemmin kuin etumoottorisella. Kuplaan saa tai sai ainakin vielä jossain vaiheessa lämmitettävän tuulilasin. Silloin pärjäisi hyvin lämpimällä vaatetuksella ja originaaleilla lämmönvaihtimilla. Se kalliimpi ja lisää luxusta tuova vaihtoehto olisi uusi Eperspächer bensalämmitin, nykypäivän versio siis, ei taatusti haise bensa, se on halvimmillaan n. 1000-1300€ ohjauslaitteineen + asennus - lämmitysteho min 1200w ja max 3800w - saksasta saa halvemmalla kuin vertaa suomen kiskurihintoihin... http://www.autola.fi/tuoteryhmat/ajoneuvolammittimet/ilmalammittimet/fi_FI/airtronicb4/ Kaikki tämä riippuu vähän siitä että millainen budjetti sulla on auton hankintahinta mukaanlukien? 3000-4000€? 5000-7000€? Nämä kaksi rengasmallia ainakin 155R13 kokoisena 900kg pikkuautossa ovat erittäin pitäviä, koon puolesta aikalailla kuplaankin sopivia: http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=33454817.136.24492&sowigan=Dubbade&Breite=175&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&details=Ordern&typ=R-199133 http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=33454817.136.24492&sowigan=Dubbade&Breite=175&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&details=Ordern&typ=R-198172 Quote Link to comment
Ketsa Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Mua on ainakin kuskattu kakara kesät talvet kuplalla ilman suurempia ongelmia. Ja silloin oli vielä talvisin lunta ja kylmä Ja oli äiten kuplassa koukku ja pieni peräkärrykin 10 tuumasilla renkailla ja sitäkin pystyi vetämään niin kesällä kuin talvellakin... Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Autoja ymmärtämättömälle en suosittele talviautoilua vanhoilla ilmajäähdytteisillä VW:eillä. Kun se ei oikein suju monelta volkkaristiltakaan. 2 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 29, 2014 Share Posted November 29, 2014 Syy siihen ettei moni harrastaja ajele enää talviajoja ilmavolkkarilla taitaa olla enempi siinä ettei haluta pilata hyvää autoa suolalla ennemmin kuin talvi ominaisuuksien riittämättömyys. Ja jos hyvän klainarin haluat talveen varustettuna verrattuna vaikka siihen new beetleen niin taidat joutua aika paljon enempinlaittamaan rahaa kiinni klainariin. 1 Quote Link to comment
Jorrma Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Siittä kärryä: http://www.dub-box.com/ Quote Link to comment
-tipi- Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Kyllä ilmajäähyllä talvella pärjää. Tässä muutama ketju, joissa sivutaan talvi-ilmajäähyilyä: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/17829-talviharrasteauto/ http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8445-moniko-ajaa-talven-kuplalla/ http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/11145-arpamoottori-ufossa/ Mutta ellei ole sitä autonrakennus- tai huoltokokemusta, kannattanee pitäytyä New Beetlessä. Sitä ainakin saa koukullisena. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Kyllä jos löydät oikeasti hyvän kleinbussin mikä mahdollisimman alkuperäinen ja vähän ajettu niin ei varmasti mitään vaikeuksia. Varsinkin jos laittaa lisä lämmittimen. Mulla on tällä hetkellä 2 volkkaria (kupla ja paku) jotka kummatkin Mr kilvissä, tehtaan värissä ja hitsaamattomia. Näistä kummallakin voisi AIVAN HYVIN ajaa läpivuoden. Vanha auto on vanha auto ja vanha korjattu auto lähes aina melkoisen paska, sellainen millä juuri ja juuri kesä kauden voi ajella. Eri asia on sitten se että raaskiiko sitä hyvää orkkista liottaa suolavesissä. Vaikkakin kerran täällä vain eletään, sääli on sairautta. Kumpi laitetaan, Kupla -66 vai -74 pallokeula? ;) Quote Link to comment
JaniM Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Kyllä jos löydät oikeasti hyvän kleinbussin mikä mahdollisimman alkuperäinen ja vähän ajettu niin ei varmasti mitään vaikeuksia. Varsinkin jos laittaa lisä lämmittimen. Mulla on tällä hetkellä 2 volkkaria (kupla ja paku) jotka kummatkin Mr kilvissä, tehtaan värissä ja hitsaamattomia. Näistä kummallakin voisi AIVAN HYVIN ajaa läpivuoden. Vanha auto on vanha auto ja vanha korjattu auto lähes aina melkoisen paska, sellainen millä juuri ja juuri kesä kauden voi ajella. Eri asia on sitten se että raaskiiko sitä hyvää orkkista liottaa suolavesissä. Vaikkakin kerran täällä vain eletään, sääli on sairautta. Kumpi laitetaan, Kupla -66 vai -74 pallokeula? ;) Pallis ;)) Quote Link to comment
Guest Valona Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Oioi, ois se pallokeula vaan niin hieno ja ihana jos sellaisen saisi. Olen muuttamassa pohjois-lappiin, en tiedä suolataanko siellä teitä niin ahkerasti kuin täällä etelässä. Luulisin että ei suolata, ainakaan noilla maalaisteillä joilla lähinnä tulee ajeltua. Toki silloin tällöin tulee ajeltua norjan puolella ja etelä-suomessakin, mutta mitäs jos sen auton alustan käsittelisi jollain aineella mikä suojaa suolalta? Quote Link to comment
Tanhis Posted December 1, 2014 Share Posted December 1, 2014 Suomessa on ihan kätsyjä firmoja jotka ruostesuojauksia tekee. Eli jos uuden suojauksen tekee niin tuskin tarvitsee muutamaan vuoteen ruosteesta nurehtia varsinkin jos auton pitää hyvässä vahassa. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted December 2, 2014 Share Posted December 2, 2014 Juu tää pallokeula onkin alustastaan 100% ruosteeton kun on ajojen jälkeen pohjastaan aina pesty. Pyöräkotelot tällä hetkellä tehtaan maalipinnalla mutta hyvällä suojakäsittelyllä kestäis varmasti. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Kemi - Tornion pohjoispuolella ei juuri suolaa käytetä ja pääasiassa tiet lumiset. Pohjoisessa uskaltaisin ajella kesät talvet ilman suurempaa ruostekäsittelyäkään, mutta jos hyvän yksilön löytää niin eihän siitä toki haittaakaan ole. Pohjoisessa on monilla käyttöautona 80-90 luvun autoja joita ei ole ruoste lainkaan nakertanut. Etelässä samanmoiset autot on pääasiassa haihtunut ruosteena tuuleen. Quote Link to comment
GT78 Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Tulee hiukan mieleen tätä lukiessa sellainen trolli, siis semmoinen joka voisi asustaa vaikkapa siellä keskustelun aloittajan mainitsemassa talvireissukohteessa eli Norjassa ja tarkemmin Trollstigenillä. Ihmeellistä kyllä tämä trolli ei saanut aikaan tavoittelemaansa "ei kuplalla saa ajaa talvella" -kiihkoilua. Ja nyt sitten kieltämään vahvasti trollisyytökset :) 1 Quote Link to comment
Västi Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Itse ajelen 63 Standardi kuplalla läpi vuoden. Hyväksi talviautoksi sitä en voi kehua, mutta kyllä tuo hevosen voittaa. Pyyhkijät saisi olla paremmat, kun tuossa on ne ikkunalastan näköiset, jotka vaan sotkee. Valoilla ei niin väliä, kun 98% ajosta on valaistuilla teillä. Orkkis lämmönvaihtimet riittää noin -15 asteeseen, kunhan lähtee lämpimästä tallista liikkeelle, muuten -10 alkaa olla rajoilla. Lisäksi täysin synkronoimaton vaihteisto ei ole paras vaihtoehto luisutteluun... Välillä kyllä säälittää ajaa tuolla loskapaskassa, mutta pesuhan ne poistaa. 1 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Samoilla linjoilla GT78:n kanssa. Ei ketjun aloittaja ole talviautoilutietojen, vaan nettikeskusteluviihteen perässä. Ketjun aloittaja: "itse en osaa korjata autoja enkä ymmärrä niistä paljoakaan". Kuka volkkaristi voi tosissaan suositella talviautoilua ilmajäähdytteisillä VW:eillä tällaiselle autoilijalle? 2 Quote Link to comment
Neanterdaali Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Samoilla linjoilla GT78:n kanssa. Ei ketjun aloittaja ole talviautoilutietojen, vaan nettikeskusteluviihteen perässä. Ketjun aloittaja: "itse en osaa korjata autoja enkä ymmärrä niistä paljoakaan". Kuka volkkaristi voi tosissaan suositella talviautoilua ilmajäähdytteisillä VW:eillä tällaiselle autoilijalle? Ei ole aloittaja nettikeskusteluviihteen perässä, tuommoiset jutut voitte heittää pois. Kaikki eivät ole seppiä syntyessään, varsinkaan naisihmiset (ja olen tasa-arvon kannattaja, aloittajan ei pidä tästä pahastua) Minä bongasin hänen osto-ilmoituksensa Tori.fi palstalta ja kehotin kirjautumaan tänne meidän palstalle koska tiesin täältä aloittelijan saavan hyviä neuvoja, itsekin olen saanut. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Ei ole syytä tuoda sukupuoli näkökulmaa tähän. Ei se ole tässä keskustelussa aiemminkaan tullut ilmi. Volkkaripiirit eivät ole sukupuolen perusteella luokitteleva tai syrjivä yhteisö. Sen sijaan tämä harrastus vaatii tiettyä teknistä kiinnostusta ja taitoa. Quote Link to comment
peruskallio Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Ei ole syytä tuoda sukupuoli näkökulmaa tähän. Ei se ole tässä keskustelussa aiemminkaan tullut ilmi. Volkkaripiirit eivät ole sukupuolen perusteella luokitteleva tai syrjivä yhteisö. Sen sijaan tämä harrastus vaatii tiettyä teknistä kiinnostusta ja taitoa. Pohjoisesta luulisi vielä löytyvän pikkupajoja jotka osaavat/haluavat huoltaa autoa mikä ei kerro tietokoneen ruudulta mikä sitä vaivaa. Ihan tavalliset perheenäidit näillä autoili vielä muutama kymmenen vuotta takaperin, ympäri vuoden ja vailla sen kummempaa teknistä osaamista. Harrastuneisuutta toki vaatii, mutta eiköhän jokainen ymmärrä että autot ovat mukavuudeltaan kehittyneet vuosien varrella. Kuplalla liikkuakseen ei tarvitse todellakaan olla mikään mekaanikko ja joutuu nykyautonkin sillointällöin huollossa käyttämään. 1 Quote Link to comment
Neanterdaali Posted December 3, 2014 Share Posted December 3, 2014 Itsekin olen tänä vuonna käyttänyt paikallista korjaamoa näissä harraste auto asioissa kun ei vaan itse osaa kaikkea (suom. Juurikaan mitään :-)) ja loppupelissä kustannukset ovat jääneet ihan kohtuullisiksi. Monesti juurikin nämä pienemmät korjaamot osaavat asta ööhön monenlaista teknistä laitetta moposta vanhempiin autoihin ja palvelu on hyvää. Jos tosiaan olet muuttamassa paikkakuntaa niinkuin taisit mainita niin täältä varmaan löytyy jo valmista hyvää tietoa ja käyttäjä kokemusta sen seudun korjaamoista ja vara-osa liikkeistä. Niissä tuntuu joskus olevan kohtuullisen isojakin eroja noissa varaosissa tuon hinta politiikan suhteen. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.