P_Valtonen Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 Moro 85,5 valu VW mäntä ei kestä En ala riskeeraamaan Mahlen "takon" (puristevalu) kanssa. Mistä autosta löytys markkinoista vakioiskulle sovellettavissa mäntää, jonka voi porata orggis putkeen? Figetillä oli 86,4mm mäntää saatavana, mutta puristekorkeus (33,3mm) peffasta http://www.wossnerpistons.com/products/product-details/id/WOS-9049DA/name/wossner-piston-fiat-ritmo-86-4-mm-bore?cookietest=1 Mitään lähempää löydettävissä? Quote
P_Valtonen Posted March 6, 2015 Author Posted March 6, 2015 Pyörähdyskuva Figetti mäntylästä: http://www.wossnerpistons.com/images/store/wossner-usa-inc/WOS-9049DA.swf Quote
-AP- Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 Täältä?http://www.ralli.net/component/adsmanager/?page=show_ad&adid=56342&catid=4 Quote
Soukka Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 Wisecolta saa myös raakamäntiä mistä voisi varmaan tehdä itselleen sopivan. Quote
P_Valtonen Posted March 6, 2015 Author Posted March 6, 2015 Siis semmosta jossa on sorvattava puristekorkerus kohdalleen vai myäs halkasia? Quote
P_Valtonen Posted March 6, 2015 Author Posted March 6, 2015 Wisecon osaset Lautamäeltä.... http://www.lautamakimotorsport.fi/wiseco.htm Quote
P_Valtonen Posted March 6, 2015 Author Posted March 6, 2015 Js tiukempaa mitsun mänttä, mutta 33.3. puristeella http://www.excessiveracing.com/WIS-K675M855AP.aspx :/ Quote
P_Valtonen Posted March 6, 2015 Author Posted March 6, 2015 (edited) Täältä? http://www.ralli.net/component/adsmanager/?page=show_ad&adid=56342&catid=4 Kiitos Ari Lopussa http://www.pistonispeciali.com/EN/cars.htm#.VPoAyCypUdU Edited March 6, 2015 by P_Valtonen Quote
P_Valtonen Posted March 6, 2015 Author Posted March 6, 2015 Porsche 912/356 86mm männät? -Pete- Compression Height: 27mm Kun pitäs olla n 40..... Quote
Soukka Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 Siis semmosta jossa on sorvattava puristekorkerus kohdalleen vai myäs halkasia?Wisecon saa sopivalla halkaisijalla. Puristuskorkeuden ja venataskut joutuu itse suunnittelee ja toteuttaa ellei tilaa cadi kuvilla wisecolta suoraa sopivia mut sit maksaa sarja varmaan jo +500€. Tais löytyy niin että tappi keskellä tai sivussa olevia aihioita myös. Wisecoa myy ja taitaa maahantuoda myös usparts. Quote
mite^ Posted March 6, 2015 Posted March 6, 2015 (edited) Mahtoks jossai opelis olla 86? edit on joo.. edit 2 calibraa on myös turbona mutta monttumännällä.. lisäks: Nissan primera 2l 86x32x63 86x35x63 Audi 100 2l 86,5mm bmw 525 2.5l 86mm citikka xm 2l 86mm fiattia foortia mazdaa jne jne Ei millään jaksa kahlata koko kataloogia läpi ja kun kaikista ei ees löydy puristuskorkeutta... Sorgenjorgen. TSIH Edited March 6, 2015 by mite^ Quote
PZQ Posted March 7, 2015 Posted March 7, 2015 (edited) Compression Height: 27mm Kun pitäs olla n 40..... Miksi? Vakioisku ko/kä?? -Pete- Edited March 7, 2015 by PZQ Quote
mikko k Posted March 7, 2015 Posted March 7, 2015 Wiseco mäntää: http://www.virtalaracing.com/ Aiemmin ainakin varastossa korkeita wisecoja, joista voi sorvata itselleen sopivia. Quote
wp Posted March 7, 2015 Posted March 7, 2015 Wiseco mäntää: http://www.virtalaracing.com/ Aiemmin ainakin varastossa korkeita wisecoja, joista voi sorvata itselleen sopivia. Ainakin isommat koot luettelomännistä taisi olla pk 27-28 mm, lisäksi +10mm extra materiaalia laessa. Omissa 98,00mm:ssä männäntappiporaus menee öljyrengasuraan eli matalat ovat...ellei sitten halua 16mm paksua männän lakea. Quote
P_Valtonen Posted March 7, 2015 Author Posted March 7, 2015 Miksi? Vakioisku ko/kä?? -Pete- Tbo + 69x85,5 = laillinen paketti hahmotelma menossa Quote
P_Valtonen Posted March 8, 2015 Author Posted March 8, 2015 Tuohikotin suunnalta tuli vinkki että 85,5 löytyy Wiseco ja vieläpä 39/40mm puristekorkeutena. Tosin italian ihmeeseen ja tuo em koko rajumpi ykikoko. Mutta tuotannossa valmiina, nii ei tarvia alkaa tekee erikoisosana... Quote
metake Posted March 9, 2015 Posted March 9, 2015 Tbo + 69x85,5 = laillinen paketti hahmotelma menossa Mitä mä en nyt ymmärrä? Miten se orkkiskoko tuosta tekee yhtään laillisemman kuin esim, 69 x 90,5? Quote
Tanhis Posted March 9, 2015 Posted March 9, 2015 Haetaankohan tällä sellaista että jos vakiokokoiseen koneeseen haetaan dynolappu ns sarjatuotanto turbolle tietyllä paineella niin saisiko kyseisellä dynolapulla muutoskatsastettua muitakin autoja samalla kokoonpanolla. Quote
metake Posted March 9, 2015 Posted March 9, 2015 Ennen ainakin piti olla muutetun moottorin dynolapussa yksilöintitiedot autosta. Joskus kysyin niin ei onnistunut edes niin että tuon moottorin siirsi samanlaisena toiseen autoon. En tiedä onko säännöt tai käytäntö muuttunut. Ja jos hakee dynolapun tuollaiselle sarjatuotantoon niin eikö se kuitenkin kannata hakea mahdollisimman suurelle moottorille? Ainakin tämän hetken käytännöllä teho laskee iskutilavuuden suhteessa (tosin tämähän on poistumassa jos uusi laki tulee voimaan), joten pienempikin kone menisi silloin samoilla papereilla? Quote
VW-63 Posted March 9, 2015 Posted March 9, 2015 (edited) Voisiko olla helpommin perusteltavissa katsastaa 60hp 1600 ahdettu kuin 60hp n. 1800 ahdettu? Jossain vaiheessa muutoskatsastuksessa pienin "hyväksytty" ahtopaine on ollut n. 0.2 bar, joten jos karkeasti yleistäisi niin ahtimella 0,2 bar paineella saisi vakiosta 1600 50hp koneesta juurikin ulos sopivat 60hp. Edited March 9, 2015 by VW-63 Quote
tolvana Posted March 9, 2015 Posted March 9, 2015 (edited) Edelleen lienee kyseessä BOLT-ON väkästely joten lohkossa ompi 90mm reikä ja kansissa 94 eli 88max.mäntä ja 85,5 kestävyyden vuoksi valittuna . Tässäkin taidetaan hakea edullisia heppoja ja koneistamokeikka maksaa nykypäivänä melkoisesti. Edited March 9, 2015 by tolvana Quote
metake Posted March 9, 2015 Posted March 9, 2015 No tuotapa en ajatellutkaan että tässä haettiin sitä halpaa, jotenkin tuo pari postausta ylempänä ollut keskustelu Wisecon männistä johdatti mut harhaan... Quote
tolvana Posted March 10, 2015 Posted March 10, 2015 No tuotapa en ajatellutkaan että tässä haettiin sitä halpaa, jotenkin tuo pari postausta ylempänä ollut keskustelu Wisecon männistä johdatti mut harhaan... Tuohikotin suunnalta tuli vinkki että 85,5 löytyy Wiseco ja vieläpä 39/40mm puristekorkeutena. Tosin italian ihmeeseen ja tuo em koko rajumpi ykikoko. Mutta tuotannossa valmiina, nii ei tarvia alkaa tekee erikoisosana... Halpa ja edullinen on eri asiat. Alkuperäseen kysymykseen saattoi tulla Tuohikotin suunnalta vastaus, riippuu tietty esim. hinnasta ja saatavuudesta. Quote
Guest fgronlun Posted March 12, 2015 Posted March 12, 2015 (edited) Mahlen "tako" männät kestää hyvin ainakin sen 300hv jos vaan säädöt oikein Suurin riski kestävyydelle on säädöt "bensa" puolella. Sain takomännät pilattua kerran mutta silloin nakutti niin reippaasti että vakio kangetkin taipu vinoksi. Vakio valu männät kesti loppujen lopuksi sen 200hv ku vaan ei päässy laihalle ja nakuttaan. Aikoinaan uneksin jostain turbo mitsun männistä jotka kai on tuola 86mm paikkeilla mutta ku siirty ruiskuun niin noiden tarve hävis Edited March 12, 2015 by fgronlun Quote
Per Jernström Posted March 17, 2015 Posted March 17, 2015 Onko poissuljettu vaihtoehto kaventaa moottoria pienentyneen puristuskorkeuden verran? Jep, pientä tuskaa sovittaa puhallinkoppa, mutta jos sorvaa mukit alapäästä niin saa myös lyhyemmät nostimen tikut kaupan päälle. Lyhyemmät = kevyemmät ja suhteessa jäykemmät. Tosin aika pieni voitto mitä mahdollista saavuttaa männän mittojen puitteissa. Quote
Marko Posted March 18, 2015 Posted March 18, 2015 Eiköhän tässä oo takana se että jos muutoskatsastaa isommalle koneelle niin konetta saa virittää enää silloin perinteisin keinoin eli turbo jää silloin pois laskusta j asiitä syystä 1600 turbo on saatavilla leimaan vieläpä aika helposti ellei määräykset nyt viimevuosina ole kauheasti muuttuneet. Quote
metake Posted March 18, 2015 Posted March 18, 2015 1600 turbo vaatii muutoskatsastuksessa dynolapun, aivan samalla tavalla kuten vaatii 1900 turbokin, siksi mä en ole vieläkään ihan sisäistänyt tätä asiaa että miksi nyt haetaan nimenomaan 85,5 mäntää? Tai sitten mä en vaan tajuu... :) Quote
tolvana Posted March 18, 2015 Posted March 18, 2015 (edited) Vahinkopostaus... Edited March 18, 2015 by tolvana Quote
Marko Posted March 20, 2015 Posted March 20, 2015 1600 turbo vaatii muutoskatsastuksessa dynolapun, aivan samalla tavalla kuten vaatii 1900 turbokin, siksi mä en ole vieläkään ihan sisäistänyt tätä asiaa että miksi nyt haetaan nimenomaan 85,5 mäntää? Tai sitten mä en vaan tajuu... :) Niin tarvii mutta jos muutos katsastat isomman koneen et saa enää laittaa siihen turboa vaikka olisikin 60hp dynolappu. Sen sijaan jos katsastat isomman koneen saat perinteisin keinoin virittää sitä (esmes kansityöt) rajaan 7kg/kW. Mutta tosiaan oon ollut pois Suomesta jo jonkun vuoden että onhan tämä saattanut muuttua. Quote
Ketsa Posted April 3, 2015 Posted April 3, 2015 (edited) http://www.ebay.com/itm/JDM-DSM-2G-PISTONS-14B-16G-ECLIPSE-TALON-1G-TURBO-4G63T-85-5mm-020-OverSize-HOT-/151103013907?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item232e710413&vxp=mtr Tappi ja tarkoitus osuu, hintakaan ei paha, mutta puristekorkeudesta ei mitään hajua... Edit: Halvempi vaihtoehto http://www.ebay.com/itm/1993-1999-Mitsubishi-Eclipse-Eagle-Talon-2-0L-4G63T-Pistons-Rings-020-50mm-/251574410864?fits=Make%3AMitsubishi&hash=item3a9300de70 Edited April 3, 2015 by Ketsa Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.