peruskallio Posted July 21, 2015 Share Posted July 21, 2015 (edited) Omissa jousikuormitteisissa sama ongelma ja liittyy siihen suurenpaan putkeen. Onko suojaputkissa aluslevyt putken ja tiivisteen välissä? Putki on tosiaan isompi ja tiivisteen joutuu vähän venyttämään päälle, itsellä ne aluslevyt estävät tiivisteen muljahtamisen putken pykälästä yli, toimivat kyllä ihan tavallisilla tiivisteillä, mutta eivät ilman niitä aluslevyjä. Tosin omissa on ne jouset jotka vaativat aluslevyt väkisin. Istuvat paljon paremmin kampikammion kuin lohkon päähän. Varmaan "oikeiden" tiivisteiden kanssa korjaantuu, olisiko kartiokkuus loivempi jotta uppoavat paremmin kanteen, eivätkä pääse sitten väärälle puolelle pykälää. Edited July 21, 2015 by peruskallio Quote Link to comment
J.Ussi Posted July 21, 2015 Author Share Posted July 21, 2015 (edited) Eipä noissa putkissa ole mitään irrallisia aluslevyjä. Tuommoisia tiivisteitä noihin myydään. Näyttää ihan O-renkailta nuo kannen puolelle tulevat. Edited July 21, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
Tanhis Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 CSP putkissa on ainakin irralliset aluslevyt ohuemmassa päässä putkea ja tosiaan se aluslevy estää putkea uppoamasta tiivisteeseen. Itselläni oli sellainen ongelma viime kesänä että csp putken kanssa korvasin vuotavan orkkisputken mutta uusi putki vuosikin enenmmän kuin vanha no syksyllä alkoi talvi painamaan päälle ja ajattelin että korjaan tämänkin sitten talven aikana. No samalla kun olin autoa keväällä hakemassa pois säilötä tuli mieleen että enhän mä sille mitään tehnyt mutta myös vuoto oli itsestään korjaantunut talven aikana. Quote Link to comment
J.Ussi Posted July 22, 2015 Author Share Posted July 22, 2015 CSP putkikin on jousikuormitteinen. Noissa jousellisissa puhutaankin aluslevyistä. Noihin mun putkiin niitä ei taida kuulua. Toisekseen, mulla ongelma on juurikin leveämmässä päässä, eli kannen puolella. Quote Link to comment
JM Posted July 22, 2015 Share Posted July 22, 2015 Mulla samat putket normi tiivistelmä. Ei ongelmia. Quote Link to comment
J.Ussi Posted August 11, 2015 Author Share Posted August 11, 2015 No niin pykälä tätäkin hommaa saatu eteenpäin. Aircooled toimitti muiden kamojen ohessa nuo CB:n suojaputkien tiivisteet. Ne istui oikein hyvin ja pysyivät missä pitikin kun kannet vedin momenttiin. Toivotaan että öljykin pysyy oikealla puolen tiivistettä. Imusarjat ja pakosarjat tuli nyt oikein pieteetillä portattua kansiin. Imusarjat asensin jo myös paikalleen. Samoin jäädytys pellit ja puhkukopan latureineen. Keinuvivustoja ja Dellortojen update kittiä vielä jälkitoimitusesta odottelen. Mitäpäs noille kaasuttimille kannattaisi tehdä tässä odotellessa ? Voiko ne heittää teollisuus pesukoneeseen ? Vai tekeekö vesi niille hallaa ja jumiuttaa ne? Ultraääni tiskaria ei ole käytettävissä. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 11, 2015 Share Posted August 11, 2015 (edited) Voi heittää teollisuuspesukoneeseen mutta pitää olla sopivat pesuaineet sisällä että kaasareista on jotain jäljelläkin pesun jälkeen. Itse en laittaisi koska saavutettu hyöty on aika olematon kun kanavissa se putsauksen tarve yleensä on ja sinne ei teollisuusperuri yleensä yllä. Omastamielestä ihan mekaaninen puhdistus toimii parhaiten ja sen kanssa kunnon kaasarinputsaus spray kaverina niin eiköhän ala paska irtoamaan. Esim ohkasta messinkivaijeria löysin joskus jolla olen kanavia rassaillut ja ohkasilla ruuvareilla suoria kanavia. Miksipä ei piippurassikin toimisi. Edited August 11, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 5, 2015 Author Share Posted September 5, 2015 (edited) Kiitos Tanhikselle vastauksesta, puhdistin nämä mekaanisesti. Vihdoin saapui uudet keinuvivustot sekä Dellortojen Update Kit. Aloitetaas Dellortojen kanssa. Heti olen Update kitin kanssa ongelmissa. Ihmettelin että miksei nuo uudet, hajoittajan korvaavat suihkuputket oikein käy paikalleen. Huomasin että minun kaasareiden rungot ovat tuosta hajottajan paikalta erilaiset kuin monissa netistä löytämissäni DRLA kuvissa. Koska rungoissa on nuo lovet, niin nuo uudet hajoittajaputket ovat liian lyhyet eikä ne tiivisty lainkaan runkoa vasten. Kuvat selvennykseksi lmeisesti tällaiset pitäisi olla: Ja alla olevat on minun. Poltin ilmeisesti 200 euroa taas taivaan tuuliin. Edited September 5, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
Anpu Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 (edited) Sulla siis alempi kuva? Ei mun mielestä haittaa kun kansi tiivistää raon. edit: (jos putki vaan kestää paikoillaan) Editin edit: ilmeisesti putki liian lyhyt vai. Edited September 5, 2015 by Anpu Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 5, 2015 Author Share Posted September 5, 2015 (edited) Alempi on minun. Juu, kyllähän rako peittyy kun kannen laittaa, mutta tuo uusi hajoitaja putki, joka tuossa netin kuvassa on jo paikallaan, ei mulla kiristy/tiivisty nyt mihinkään koska nuo rungon lovet leventää runkoa, jolloin putki jää tosiaan liian lyhyeksi. Mitkähän DRLA mallit nämä mun kaasarit sitten on? 10-vuotta sitten edellisissä DRLA kaasareissa mulla oli ihan prikulleen samanlaisella systeemillä tuo hajoittaja kuin näissä nykyisissä niin en usko että nää mitkää erikoisuudet on. Edited September 5, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Tuonne väliin pitäisi varmaan hioa joku pieni holkki että update-kit sopii ja silloin hajottajaputken saa kiristymään. Meidän tallilla kiertäneissä n. 10 drla-parissa yksikään ei ole ollut rungoltaan tuollainen jossa olisi hajoittajalle lovet, ja tuossa hajoittajatkin joutuvat olemaan leveämmät eivätkä sitten mahdu normaaleihin lovettomiin kaasareihin. Kylläpäs nyt laittaa vastaan. Quote Link to comment
Anpu Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 (edited) Lähekkäin kirjoittelu hieman sekoittaa, Puavo kerkesikin jo vastata. Mullakin 3 40 drla:ta ja kaikissa hajottaja ei ole lovellinen. Helpoin keino teurastaa vanhat hajottajat ja täyttää kolot . Edited September 5, 2015 by Anpu Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 5, 2015 Author Share Posted September 5, 2015 Joo kyllä meinaa vastaan laittaa. Itkettäis jos ei naurattais tää askartelun hauskuus. Holkitus kuulostaa tähän hyvältä ratkaisulta. Eipä tälle muutakaan taida mahtaa. Vanhoista hajottajista ei kyllä saa puukotettua kunnollisia, joten taidanpa tästä 2-metrisen pakan äärestä siirtyä tuonne vähän pienemmälle sorville askartelemaan. Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 6, 2015 Author Share Posted September 6, 2015 (edited) No nyt on holkitus homma tehty. Tein kuparisesta TIG elektrodin pidike holkeista sovitteelliset jatkot noihin suihkuputkiin. Tuli oikein hyvät. Funtsin ensin tuota kuparia materiaalina, että kannattaako sitä tuonne kaasarin sisälle laittaa mutta vailla parempaa tietoa se sinne meni ja saa nyt siellä kestää. Sain kuulla että tuollaisella hajottajalla olevat 40 DRLAt ovat nuorimpia ko.malleja. Olikohan peräti niin että ihan viimeisenä valmistusvuotena olisi vaihtunut. Samanlaisia on DRLA 45 kaasuttimissa. Mun kaasareiden pohjissa vuosilukuleimat 88. Nyt täytyy vielä seosputket, suuttimia ja neulaventtiilit laittaa tilaukseen kun setissä ei tullut mukana kuin pääsuutin 150, ilmasuutin 170 sekä tyhjäkäyntisuuttimen CB mallinen putki. Edited September 6, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 8, 2015 Author Share Posted September 8, 2015 (edited) Pieniä kysymyksiä putkahtelee mieleen kun lukee näitä foorumeita ja eri moottori topiceja... Onko nää mun CB Comp Eliminator kannet nyt ihan mielenvikasen kokoset 48x40 venttiilikokoineen ? Ei noin isoja venoja löytynyt oikein mistään katukoneesta mitä nyt vaikka tuolta sambasta selasin. Miten nuo nyt käytännössä vaikuttaa moottorin luonteesen jne? Onhan tuo koneessa oleva drd r310 nokkakin ilmeisesti varsin kireä joten kai ne kimpassa pelaa ? Tänään noita keinuvivustoja pääsin sovittamaan ja mittasin että venat aukeaa 14,5mm eli vipusuhde on hieman reilumpi kuin 1,4:1 jolla nokkakortti antaa 13,95 noston. Männän ja venan väliin jää silmämääräisesti 2,5-3mm tilaa. Työntötangot on mielestäni ihan sopivan mittaiset, vai ? Kuvassa vena puoliksi auki. Sitten pitäisi shimmata päittäin nuo vivustot. Aikaisemmin oli juttua että 0.1mm välystä joka väliin, mutta mikä on painimen oikea sijainti sivusuunnassa venan päähän, tai tässä tapauksessa lash capiin nähden ? Edited September 8, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 8, 2015 Author Share Posted September 8, 2015 Mobiilina kiva postailla. Kuva on nyt kupeellaan. Prkl. Quote Link to comment
JM Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 (edited) Mulla on vastaavat kannet ja venttiilillä nostoa15,5 milliä. Nokkana fk46, mukavan vääntävä katukone. Mulla on rullakiikut ja keskelle oon yrittänyt osuttaa. Edited September 8, 2015 by JM 1 Quote Link to comment
mikko k Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Pieniä kysymyksiä putkahtelee mieleen kun lukee näitä foorumeita ja eri moottori topiceja... Onko nää mun CB Comp Eliminator kannet nyt ihan mielenvikasen kokoset 48x40 venttiilikokoineen ? Ei noin isoja venoja löytynyt oikein mistään katukoneesta mitä nyt vaikka tuolta sambasta selasin. Miten nuo nyt käytännössä vaikuttaa moottorin luonteesen jne? Onhan tuo koneessa oleva drd r310 nokkakin ilmeisesti varsin kireä joten kai ne kimpassa pelaa ? Tänään noita keinuvivustoja pääsin sovittamaan ja mittasin että venat aukeaa 14,5mm eli vipusuhde on hieman reilumpi kuin 1,4:1 jolla nokkakortti antaa 13,95 noston. Männän ja venan väliin jää silmämääräisesti 2,5-3mm tilaa. Työntötangot on mielestäni ihan sopivan mittaiset, vai ? Kuvassa vena puoliksi auki. Sitten pitäisi shimmata päittäin nuo vivustot. Aikaisemmin oli juttua että 0.1mm välystä joka väliin, mutta mikä on painimen oikea sijainti sivusuunnassa venan päähän, tai tässä tapauksessa lash capiin nähden ? Hyvät kannet, mikäli on fiksattu. Kyllä tuollaisilla on täällä ajettu ihan kadulla. Hyvä venttiilikombo. (Samba ny on jotenkin Suoli24-palsta... Mun mielestä.) Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 8, 2015 Author Share Posted September 8, 2015 Ok. Hyvä juttu. Mitä mieltä tuosta venttiiligeometriasta? Quote Link to comment
mikko k Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Ihan hyvältä näyttää, kun tässä pää kallellaan tihrustan... :-)) 1 Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 8, 2015 Author Share Posted September 8, 2015 :) Loistavaa. Quote Link to comment
MU Posted September 8, 2015 Share Posted September 8, 2015 Itse en ole ottanut stressiä vaikka painin ei osu täysin venttiilin keskelle. Saattaa olla millin pari sivussakin (rullakeinut tosin). Keskelle saamiseksi pitäisi pukkia hioa. Eräät väittävät että painimen pitäisikin olla hieman sivussa jotta se samalla pyörittäisi venttiiliä, itse en tuohon oikein usko. Etenkin jos käytetään lash capseja. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Venageometria näyttää oikein hyvältä. Tosin tässä on huomattavissa että säätöruuvi on aikalailla tapissaan auki jolloin myös venttiilin puolen geometria on tavallaan säädön äärilaidassaan. Optimihan se olisi silloin kun venttiilin painimen päästä akselin keskipisteen läpi vedetty viiva osuisi just säätöruuvin päähän. Samassa yhteydessä työntötangon pitäisi olla just sen mittainen että säätöruuvi on suorassa linjassa työntötankoon puolinostolla ja just oikealla välyksellä. Tämä on kyllä jo ihan hirveää nysväystä ja siinäkin ideana on ihan vaan se että keinuvipu tekee mahdollisimman vähän kaarevan liikkeen. ...nämäkin tietysti olettaen että samalla myös em. läpi vedetyn viivasta myös venttiilin varsi on 90 asteen kulmassa puolinostolla, mutta eiköhän ne ole lähtökohtaisesti silleen suunniteltu. Ja sekin taas muuttuu jos laitetaan akselin pukkeihin shimmejä... Tämmösissä missä säätö on työntötangon puolella, on tuo geometria helpommin katsottavissa kun tsekkaa vaan että puolinostolla se säätöruuvi on linjassaan työntötangon kanssa ja niihin pätee edellä mainitut nysväykset. Vakiomallisissa missä säätö on venan puolella, tuo on vähän hankalampi katsoa ja niissä on jopa olennaisempaa että työntötanko on just oikean mittainen, mutta yhtäkaikki aikalailla pilkunnussintaa siihen verrattuna että puolinostolla nuo 90 asteen geometriat ylipäätään toteutuvat :) 1 Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 Kiitos Puavollekin Piti oikein monta kertaa lukea että edes jotenkin sisäisti asian. Tosiaan säätöruuvi on aika pitkällään. Työntangot siis pitäisi olla ehkä pari milliä pidemmät ? Noo... ehkä nämä nyt kelpaa kun geometria muuten osuu kohdalleen. Mihin momenttiin vivuston päätyruuvit vedetään, entä itse vivusto kansiin? Tuleeko päittäis shimmauksessa laittaa joka väliin vähintään 1 ohut shimmi tavallaan kulumissuojaksi? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Piirsin kuvan ihan itseänikin varten kun ei meinannut tämä omassakaan päässä muuten järkeytyä, ts. mistä noston ym. muutokset lopulta johtuvat. Ei ollu sit hirmu monimutkainen selitys kun vaan itsekin sen tajusi, eli "oon tienny että näin mutten että miksi :) Jos meni edelleen persielleen niin korjatkaa. Puavo 1 Quote Link to comment
mikko k Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 (edited) Kuvan tilanteessa geometria ei muutu miksikään pitemmillä työntötangoilla, vaan keinuvivustoa pitäisi nostaa ylemmäs prikoilla/levyillä ja sitten tarvitaan ne pitemmät työntötangot. Jos taas säätöruuvit olisi keinuvivun yläpäässä, niin silloin voisi ehkä hieman vaikuttaa geometriaan, mutta silloin tarvitaan juuri oikean mittaiset työntötangot, koska liian lyhyillä tönäreillä välykset poistetaan kuitenkin venan päästä ja keinu kallistuu taas taaksepäin. Itse pysyisin kuvan tilanteessa, ellei ole ylimääräisiä tönäreitä kokeiltavaksi tai katkottavaksi. Mielestäni ihan ok. Käyttöön vaan. Edit: ruuvit 2kg momenttiin. Edited September 9, 2015 by mikko k 1 Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 9, 2015 Author Share Posted September 9, 2015 Ahaa ok nyt saatoin ymmärtää :D Mennään nyt näillä. Mitenkäs venttiilinvälykset? Nolla, kuitenkin niin että tönäri on vielä sormin pyöritettävissä? Quote Link to comment
mikko k Posted September 9, 2015 Share Posted September 9, 2015 Jos kannet on uudet eli ajamattomat, niin laittaisin aluksi imu 0,05mm ja pako 0,10mm. Eli jättäisin hieman seeteille / venoille "sovitusvaraa". Myöhemmin laittaisin 0,05mm. Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 10, 2015 Author Share Posted September 10, 2015 Ok. Kiitoksia. Eiköhän näillä tiedoilla taas päästä pykälä eteenpäin. Quote Link to comment
SePi Posted September 10, 2015 Share Posted September 10, 2015 Jos tuo säätöruuvi jää noin tappiin, ni tarkista ensin, että öljy voi vielä kulkea keinuvivun akselille - että sattuuko ne reijät riittävästi vielä kohilleen. Oliko se ideaali tilanne niin, että kiinni kierrettyä säätöruuvia pitäis avata noin kaks kierrosta, jolloin öljykanavat kohtaavat? Quote Link to comment
Pedalpusher Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Oliko se ideaali tilanne niin, että kiinni kierrettyä säätöruuvia pitäis avata noin kaks kierrosta, jolloin öljykanavat kohtaavat? Sen verran itse sain mittailemalla scatin keinuista. Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 23, 2015 Author Share Posted September 23, 2015 (edited) Pudotin vanhan pannun tallin lattialle ja seuraavaksi olisi uusien vaihteiston kumien sekä "Alex keskituen"asennuksen ja kytkinkopan avarruksen aika. Tuosta kytkinhaarukasta kysyisin että tulisiko sille tehdä jotakin ? Vai kestääkö se noin? Uusi vahvempi laakeri ja jouset on jo hankittuna. Edited September 23, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
tolvana Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Toivottavasti ei jää enskesän ajot vähiin porsineen lodjun takia... Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 23, 2015 Author Share Posted September 23, 2015 Heh... ihan sillätavalla kauniistii kun ajelee niin eiköhän se kestä.... :P No joo, tiedostan kyllä sen että ennemmin tai myöhemmin tuo loota varmaankin luovuttaa. Kokeillaan nyt kuinka pitkälle kesää tuolla päästään. Quote Link to comment
HSuomi Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Eikös 1.3l riitä kauniiseenn ajeluun? :) Vielä jos laitat sliksit niin tasauspyörästön rattaille voi sanoa hyvästit jo valmiiksi. Eli superdiffi nyt ainakin eikä nekään tunnu loputtomia kestävän. Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 24, 2015 Author Share Posted September 24, 2015 Sitten kun tuo porsii niin laitetaan vaikka se Rancho tilaukseen. Palataan siihen kun se on ajankohtasta. Quote Link to comment
AVe Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Kyllä se kestää ihan hyvin kun rauhallisesti ajelee, eikä kuitenkaan edes tarttee varoa. On minullakin vielä aski kasassa vaikka muistat millaista ajelu on minulla. Eikä se ole hirveästi muuttunut. 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Eikös noiden kanssa kuuluisi olla kahta erikokoa tiivisteet. http://aircooled.fi/tuote/1236/tyontotangon-suojaputkien-silikonitiivisteet-raceputkiin-16kpl Quote Link to comment
J.Ussi Posted September 24, 2015 Author Share Posted September 24, 2015 (edited) Eikös noiden kanssa kuuluisi olla kahta erikokoa tiivisteet. http://aircooled.fi/tuote/1236/tyontotangon-suojaputkien-silikonitiivisteet-raceputkiin-16kpl Siis noiden mun suojaputkien kanssa ? Kyllä, ja tuossa sun linkittämässä setissä ne ovatkin. Nyt on sellaisilla kasattu ja on OK Lohkon puolella normaali tiiviste, ja kannen puolella O-Rengas tiiviste. Aikaisemmat tiivisteet, jotka eivät paikkallaan pysyneet olivat normikokoiset silikoniset. Edited September 24, 2015 by J.Ussi Quote Link to comment
Tanhis Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Siis noiden mun suojaputkien kanssa ? Kyllä, ja tuossa sun linkittämässä setissä ne ovatkin. Nyt on sellaisilla kasattu ja on OK Lohkon puolella normaali tiiviste, ja kannen puolella O-Rengas tiiviste. Aikaisemmat tiivisteet, jotka eivät paikkallaan pysyneet olivat normikokoiset silikoniset. Vittu luin kännykällä eilen ykkös sivua ja vastasin sinne :) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.