Jump to content

1966, 6V tasavirtalaturin latausvalo vilkahtelee tyhjäkäynnillä


Recommended Posts

Tiedän että tästä on foorumilla asiaa, kävinkin läpi useampaa keskustelua mutta ei selvinnyt.

 

Ongelmana latausvalon vilkahtelu tyhjäkäynnillä, ongelma alkoi viime syksynä jolloin vaihdoin latausreleen ja ongelma hävisikin, mutta nyt kun auto otettiin ajoon ja ensimmäinen ajopäivä takana ilman ongelmaa, se yllättäen palasi.

 

Vaihdoin äsken vielä hiilet, ei vaikutusta. Mittasin latausjännitteen, jää alle 7v reilusti.

 

Mitäs seuraavaksi?

 

Latausrele on alkuperäistuotantoa, eikä kiinalainen.

 

 

Link to comment

Näytti ihan hyvältä omaan silmään, hiilet olivat melko lopussa, kuvittelin että siitä johtuukin, mutta tosiaan ei ollut apua.

 

Tyhmä kysymys tähän väliin. Voiko johtua siitä että säätimelle latausvalolta tulevan johdon hävikki on liian suuri, eli tarvitseeko herätettä sitä johtoa pitkin, tuli mieleen jos herätejännite onkin luokaa 4v tyhjäkäynnillä, kun pitkässä johdossa hävikkiä? Mittaan tuon jännitteen tänään vielä.

 

 

Link to comment

mittasin vielä illalla latausjännitettä ja sain kierroksilla max 6,82v, pärjääkö sillä tämän kesän :-)

Todennäköisesti pärjää, varsinkin jos et ala "korjaamaan" "vikaa" puuttellisin tiedoin  ;)

 

Voithan aina joskus mitata ja varmistaa että levänneen akun jännite on n. 6.35 V ja latausjännite sitten vaikka 6.7 ja 7.2 V:n väliltä.

Link to comment

Näin tarkoitus tehdäkin, akku oli viimeyön latauksessa ja nyt ollut päivän lepäämässä, illalla mittauksia tekemään.

 

Tutkin kyllä noita samban sivuja, alkaa hahmottua toiminta jo pikkuhiljaa.

 

Ei ole tarkoitus vielä luopua 6v järjestelmästä.

Link to comment

No niin, täyden akun lepojännite oli 6,4v ja aloitin mittaamaan, tyhjäkäynnillä jännite tippuu hieman tuosta, 6,2v paikkeille ja vasta kierroksia lisätessä nousee 6,9v parhaimmillaan isoilla kierroksilla.

 

Samban sivuja selaamaan lisää

Link to comment

tyhjäkäynnillä jännite tippuu hieman tuosta, 6,2v paikkeille ja vasta kierroksia lisätessä nousee 6,9v parhaimmillaan isoilla kierroksilla.

Ihan ok, juuri noin kuuluukin olla. 6,9 v riittää mainiosti eikä aiheuta toimenpiteitä. Tyhjäkäynnillä se voi ladata mitä sattuu ja yleensä ei mitään, kuuluu tasavirtalaturin ominaisuuksiin, siksi lataus mitataankin aina kierroksilla.

Link to comment
  • 4 months later...

Hain eilen -64 mallisen 6V kuplan, ensimmäisten 4-5 startin ja 20km ajan auto toimi niin kuin pitääkin. Sitten pysähdyttyäni tarkistamaan öljyjä ja lämpöjä yms kaupan pihaan jäikin latausvalo palamaan, mittasin akulta 5.98V koneen ollessa käynnissä. Ei muuta kun nokka kohti kotia toivoen että riittää sähkö loppumatkan, noin 10km kuluttua latausvalo kuitenkin sammui ja pysyi pois koko loppumatkan. Nyt kun pihassa starttailee, niin jää valo palamaan myös kierroksilla, mutta en ole pidempään testaillut, koska ei ole siirtolaput enää voimassa. Ainakin ylempi hiili näyttää vielä aika hyvältä, mutta aion ne vaihtaa jokatapauksessa seuraavaksi. Vai viittaavatko oireet enemmän säätimen toimintaan? Mistä saisi hyvälaatuisia säätimiä, hiilet näkyy olevan Motonetin hyllyssä?

Link to comment

Hain eilen -64 mallisen 6V kuplan, ensimmäisten 4-5 startin ja 20km ajan auto toimi niin kuin pitääkin. Sitten pysähdyttyäni tarkistamaan öljyjä ja lämpöjä yms kaupan pihaan jäikin latausvalo palamaan, mittasin akulta 5.98V koneen ollessa käynnissä. Ei muuta kun nokka kohti kotia toivoen että riittää sähkö loppumatkan, noin 10km kuluttua latausvalo kuitenkin sammui ja pysyi pois koko loppumatkan. Nyt kun pihassa starttailee, niin jää valo palamaan myös kierroksilla, mutta en ole pidempään testaillut, koska ei ole siirtolaput enää voimassa. Ainakin ylempi hiili näyttää vielä aika hyvältä, mutta aion ne vaihtaa jokatapauksessa seuraavaksi. Vai viittaavatko oireet enemmän säätimen toimintaan? Mistä saisi hyvälaatuisia säätimiä, hiilet näkyy olevan Motonetin hyllyssä?

 

Tasavirta 6V järjestelmä ei sitten lataa tyhjäkäynnillä ollenkaan. Tämä kannattaa huomioida kun mittailee. Kierrokset laturissa eivät riitä tuottamaan jännitettä, laturi toimisi sähkömoottorina. Jännitteensäädin irroittaa laturin tällöin akusta. Eli testaillaan latausjännitteet kierroksilla.

 

On hyvin normaalia ja tavallista, että latausvalo jää startissa palamaan kunnes antaa kierroksia. 

 

Motonetistä hiilien osto on kysymysmerkki, kannattaa tarkastaa, että saa oikeanlaiset. Jos hiiliä on jäljellä, on usein syy säätimessä. Säädintäkin voi säätää, mutta se on aika monimutkaista. Netissä on ohjeita hyvin.

 

Ja omana mielipiteenäni: Puristisesti ajelin 5 vuotta 6 Voltilla, nyt isomman koneen myötä siirryin 12 vaihtovirtalaturiin, ja en tajunnut aikaisemmin miten hanurista on kikkailla loppuvan sähkön kanssa. Nyt valot ovat kirkkaat ja turvalliset, kännykkälaturit ja kylmälaukut pyörii. Aikaisemmin 6V järjestelmä oli aina tallissa laturissa, ja silti akku loppui ajoittain. Nykyliikenteessä on paljon hidasta ajoa ja seisontaa, akku tyhjenee. Täyteen lataamiseen 150W tasavirtalaturilla 70Ah akku... kestää ikuisuuden. 

Link to comment

Okei, mittasin tuon 5.98v tyhjäkäynnillä, eli se ei siis kerro vielä mitään... Mutta aika pitkään sai painaa maantienopeutta, kunnes kirkkaasti palava latausvalo yhtäkkiä sammui. Nyt kun katselin laturia tarkemmin, niin siellä on joku tarvikesäädin paikallaan...

 

Kävihän tuo 12v jo mielessä, kun katselin että 6v säädin ~150e ja 12v muunnossarja 299e, mutta jos jostain löytyisi vaikka käytetty säädin, niin pääsisi nopeammin ajelemaan.

Link to comment

Laittaa mittarin kiinni akulle menevään napaan, ja siitä katselee jännitettä eri kierroksilla. Selviää toimiiko kaikki A-ok. Tyhjäkäynnillä periaatteessa näkyy akun napajännite kuormitettuna (sytytys, jos valot päällä jne).

Link to comment

Kyllä siellä nyt jotain häikkää on, ja ei ehjä 6v systeemi jätä latausvaloa palamaan auton startin jälkeen.

 

Ja 12V muunnos ei korjaa huonoja ja hapettuneita liitoksia mutta koska läpi menevän virran määrä on pienempi muunnoksen jälkeen niin jännitehäviöt jää pienemmiksi.

Link to comment

6V:n systeemillä ajettu kohta 30 vuotta lähinnä kesäisin, ja ainoa suurempi ongelma ollut akkujen kestävyys.

 

Optiman akut (kahdessa splitissä) on nyt kestäneet kymmenkunta vuotta ilman mitään ongelmia. Tein Optimalle telineen, jolla sen saa auton omalla akkukannella kiinni. Ylimenovastuspaikat parannettu juottamalla kuten sulakerasioiden niittaukset.

  • Like 1
Link to comment

6V:n systeemillä ajettu kohta 30 vuotta lähinnä kesäisin, ja ainoa suurempi ongelma ollut akkujen kestävyys.

 

Optiman akut (kahdessa splitissä) on nyt kestäneet kymmenkunta vuotta ilman mitään ongelmia. Tein Optimalle telineen, jolla sen saa auton omalla akkukannella kiinni. Ylimenovastuspaikat parannettu juottamalla kuten sulakerasioiden niittaukset.

Olisiko sulla kuvaa tästä akun kiinnityksestä kun mulla on nyt oma reikänauhalla kiinni.

Link to comment

Mun latausongelma ratkesi kuitenkin uusilla hiilillä, siellä oli viimeksi vaihdettu kai vaan ylimmäinen, koska se oli ihan hyvässä kunnossa, mutta alempi olikin sitten aika lopussa. Ehdin tilata jo jenkeistä käytetyn säätimen, mutta onneksi oli aika halpa ja onpahan sitten varalla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...