Guest kaipas Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Vw kupla 1300 vm.72 sulaketaulun sulake numero yksi palaa heti kun laittaa valot päälle. Sulakkeessa on rekisterikilven valo, oikea takavalo ja parkit. Missä voisi olla syy? Ohjekirjan mukaan 8a sulake on oikea ja sitä olen siihen kokeillutkin. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Jossain on oikari. Todennäköisesti jonkin noista valoista virtajohto ottaa maihin esim lampun kannan kautta tai jostain muusta kohdasta. Quote Link to comment
hpa Posted April 14, 2016 Share Posted April 14, 2016 Todennäköisimmin rekisterikilven valon johdot ristissä Quote Link to comment
Anpu Posted April 15, 2016 Share Posted April 15, 2016 (edited) Todennäköisimmin rekisterikilven valon johdot ristissä Aika usein syyllistynyt itsekin. ;) Edited April 15, 2016 by Anpu Quote Link to comment
Guest kaipas Posted April 17, 2016 Share Posted April 17, 2016 Ei olout rekisterikilven valon johdot ristissä. Vika löytyi takavalosta. Lampun irroitus ja kääntäminen toiseen asentoon. Quote Link to comment
Guest kaipas Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Näyttä sulake kuitenkin palavan jatkuvasti. Nyt kesti tunnin verran kunnes on taas aika vaihtaa. Välillä kesti 2 minuuttia. Välillä ei sitäkään. Missä vika? Kyseessä siis sulake numero yksi. Siinä on rekisterikilven valo, parkit ja oikea takavalo. Ohjekirja antaa sulakkeekkeen kooksi 8a mutta ei näytä 10a kestävän. Eikä 8a. Quote Link to comment
MESIKÄMMEN Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Jossain on se oikari. Esim johdon kuori kulunut puhki ja ottaa välillä koriin kiinni. Quote Link to comment
Guest kaipas Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Menee oikosulkuun nyt kun etupellin laittaa kiinni. Missä vois olla vika? Edes autokorjaamolla ei löydetty. Quote Link to comment
Paadre Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Saranan jousi hinkannu johtosarjan puhki? Eli johtosarja ollu väärässä asennossa? Quote Link to comment
sleepercooler Posted April 30, 2016 Share Posted April 30, 2016 Eikös ne johdot kulje sieltä kuskin puolelta etupellin "saranan" sivussa lokasuojassa sinne kapiiniin... todennäköisesti joku johdoista hinkaa ny maihin!! Onko alkuperäinen ilmoittamasi vika poistunut, "kun laittaa valot päälle, sulake 1 palaa" vai onko tämä "etupelti vika" sitten tullut siihen lisäksi?? Tarkista sulakerasialta kaikki johdot, voi olla hapettumia liittimissä, putsaa ne ja ota valoista lamput irti ja laita vaikka yksitellen paikoilleen ja katso missä kohtaa räpsähtää sulake. voisko vika olla valokatkaisijassa? Noi sähköhommat on muutenkin vittumaisia selvitellä,saati sitten korjailla, mutta kun rauhassa tekee, vika kyllä löytyy..... Quote Link to comment
Guest kaipas Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Etupään tärähtäminen saa aikaan sulakkeen palamisen. Ehkä vikaa etuvaloissa. Erikoinen vika. Sulake saattaa palaa siitä kun etupellin laittaa vähän kovempaa kiinni. Lamppuja olen yrittänyt katsoa vian vuoksi mutta ei ole tärpännyt. Quote Link to comment
VW-63 Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 (edited) Menee oikosulkuun nyt kun etupellin laittaa kiinni. Missä vois olla vika? Edes autokorjaamolla ei löydetty. Jos korjaamo ei löydä kuplan "massiivisesta sähköjärjestelmästä" yhdessä piirissä esiintyvää vikaa niin vikaa on myös korjaamossa tai sitten korjaamolle ei haluta maksaa vian paikallistamisesta:) Edited May 2, 2016 by VW-63 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Jos korjaamo ei löydä kuplan "massiivisesta sähköjärjestelmästä" yhdessä piirissä esiintyvää vikaa niin vikaa on myös korjaamossa tai sitten korjaamolle ei haluta maksaa vian paikallistamisesta:) Samoilla linjoilla että ei ole kauhean vaikeita löytää viat näin yksinkertaisesta systeemistä. Ja varsinkin kun vian pystyy vielä rajaamaan noinkin tarkasti palavan sulakkeen takia. Jos nyt haluat vielä rajata yhteen kolmesta lähtevästä johdosta niin sulakkeelta 1 lähtevä kolmen johdon apiko irti ja sivareilla juuresta poikki että saat johdot erilleen. Sitten yksi kerralla laitat johdot sulakkeeseen kiinni ja siinä johdossa on vika mikä polttaa sulakkeen. Jos ei kyseisestä johdosta tai parkin kannasta löydä vikaa missä johto ottaa maihin kiinni niin vedä uusi johto sen tilalle ja sitten puristat kaikki kolme johtoa takaisin apikoon ja jatkat ajelua ilman sulakkeen palamista. Toivottavasti nyt tuli tarpeeksi yksinkertaisesti selitettyä. Quote Link to comment
Guest kaipas Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Helpommin sanottu kuin tehty! Quote Link to comment
sleepercooler Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Tosiaankin,kuplan sähköt ei ole mitään rakettitiedettä.....jos jänskättää, ota vaikka sähkökaavio avuksi, mistä näät johtojen värit.. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Helpommin sanottu kuin tehty! Ja hitot on. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Tässä volkkariharrastuksessa tulee joskus ongelmia, jotka kyllä ratkeavat kun ei anna periksi. Ajattele, jos olisi mennyt vetoakseli tai kampiakseli poikki kaukana kotoa... Tätä sähköongelmaa saat sentään ratkoa ajan kanssa kotona. Quote Link to comment
Guest kaipas Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Vai hitot. En ole sähkömies joten ei se niin käytännössä mitään yksinkertaista ole. Korostan vielä, että ei autokorjaamoillakaan ole mitään itsestään selvää tuollainen. Sielläkin ovat sähköasiat osaavat ihmiset erikseen. Yksi tuttavani on kouĺutukseltaan autonasentaja mutta kysyessäni häneltä hän sanoi että sähköasioissa hän on hyvin noviisi. Vienkö autokorjaamolle jossa laskutus tuntiliksalla vaikka vika ei korjaantuisikaan. Autosähkökorjaamollakin eivät luvanneet satavarmasti kuntoon. Quote Link to comment
Soukka Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Tuolla kerroit että sulake palaa kun etupää tärähtää. Kannattaa tehdä noin kun Tanhis neuvoi eli liittimen juuresta johdot poikki ja sitten koittaa ensin vaikka niin että vain takavalojen ja kilvenvalon johdot on kytkettyinä ja parkkien johto irti. Se johdon kuorihan voi olla vaikka hankautunut puhki lokasuojan luota mistä menee johdot valoon sisään ja sieltä aina välillä pääsee maadoittamaan ja luo oikosulun jolloin sulake palaa. Quote Link to comment
Guest kaipas Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Kokeiltu on. Ei toimi. Lisäksi laturin merkkivalo syttyi juuri. Jossain on vuoto. Quote Link to comment
Guest kaipas Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Kohta on kupla kaupan.Harrastus loppuu kohta. Quote Link to comment
tolvana Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Varmaankin oikea ratkaisu tuo kuplan myynti. Kannattaa suosia julkisia kulkuneuvoja jos on viis peukaloa per räpylä. 3 Quote Link to comment
metake Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Missäs päin tämä kupla sijaitsee? Quote Link to comment
metake Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Hämeessä sijaitsee. Jos on jossain Riihimäki - Hämeenlinna tienoilla, niin tätä voisi vaikka ajella ihmettelemään jonakin päivänä, että mikä se noin mystinen sähkövika on... 1 Quote Link to comment
Guest kaipas Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Olisitko noin avulias asian suhteen. Se vain on tässä vaikeaa kun omat taidot ja tilat loppuvat kesken ja kun ei aina tiedä sopivaa korjaamoa missä ymmärrettäisiin vanhempia autoja. Niitä kun ei läppärillä korjailla. Lisäksi laturin merkkivalo mittaristossa syttyi lisäksi joten ei ole helppo ratkaista. Quote Link to comment
metake Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Kyllä ne viat sieltä löytyy kun yksi kerrallaan etsii rauhassa. Jatketaan vaikka yv:llä niin saadaan asia hoitoon.. 2 Quote Link to comment
GT78 Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Juu jossei Åke saa kuntoon ei saa kukaa muukaa 1 Quote Link to comment
NO H2O Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 (edited) Peukalot ylös tämmöiselle toiminnalle! Melkein joka puolelta Suomea löytyy näitä harrastelija-auttajia jotka ajan, resurssien, yms. seikkojen puitteissa auttavat varmasti mielellään erilaisissa ongelmissa. Ohessa linkki keskusteluun jossa on lista noista harrastajista, itse tosiaan vaikutan Mikkelissä... http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/5900-luettelo-harrastajista-yhteystietoineen/page-2 Edited May 3, 2016 by NO H2O 1 Quote Link to comment
Tanhis Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Mielellään sitä itsekkin auttaa jonkun vaikean vian selvittämisessä ja menen vaikka lähiseudulla paikanpäälle katsomaan. Mutta olen myös huomannut että mitä enemmän auttaa niin sitä suuremmaksi uusavuttomuus kasvaa apua vastaan ottavan puolesta. 1 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Samanlaisia ajatuksia Tanhiksen kanssa. Tässä ketjussa annetuilla neuvoilla vian olisi kyllä rauhallisesti etsimällä löytänyt aloittelijakin, vaikka siihen yhden viikon illat olisikin mennyt. Jos oppii siihen, että kiperän paikan tullen muut aina pelastaa, niin se ei hyvä. Se ei oikein toimi silloin, jos yksin liikkeellä ja waunu jättää tien poskeen, ja tottunut siihen, että muut korjaa. Yksi oleellinen osa tätä harrastusta on näiden waunujen tekninen ymmärtäminen. 1 Quote Link to comment
NO H2O Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Ajattelen aika pitkälle samalla tavalla mutta mikäli on satsannut harrastukseen rahallisesti, ajallisesti ja mikään ei tunnu onnistuvan on kiva kun joku pukkaa pikkaisen liikkeelle. Harmittavan monta kertaa joltakin jää kesän ajot väliin kun homma ei vain luonnistu ja välillä se onnistuminen on todella pienestä kiinni. Itse kävin antamassa ensiapua konerempatulle koneelle kun jakaja kiukutteli, purettiin jakaja ja todettiin porukalla että sököhän se on, keskipakolimpuista toinen irti... Sitten kun jakaja toimi niin ei jaksa käydä no hö... mitäs kummaa, omistajataho oli työntämässä kuplaa tallin pimeimpään sopukkaan... Huomattiin että kiihdytyspumppu ei pelaa... rassattiin kiihdytyspumppu toimimaan ja niin vain alkoi harrastajan talliin taas aurinko paistamaan sekä tie kuplalle ja omistajalle maistumaan. Tietysti harrastamisen kuluessa on oppinut huomaamaan myös sen milloin asiaan kannattaa puuttua ja milloin ei... Quote Link to comment
Guest kaipas Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Samoilla linjoilla että ei ole kauhean vaikeita löytää viat näin yksinkertaisesta systeemistä. Ja varsinkin kun vian pystyy vielä rajaamaan noinkin tarkasti palavan sulakkeen takia. Jos nyt haluat vielä rajata yhteen kolmesta lähtevästä johdosta niin sulakkeelta 1 lähtevä kolmen johdon apiko irti ja sivareilla juuresta poikki että saat johdot erilleen. Sitten yksi kerralla laitat johdot sulakkeeseen kiinni ja siinä johdossa on vika mikä polttaa sulakkeen. Jos ei kyseisestä johdosta tai parkin kannasta löydä vikaa missä johto ottaa maihin kiinni niin vedä uusi johto sen tilalle ja sitten puristat kaikki kolme johtoa takaisin apikoon ja jatkat ajelua ilman sulakkeen palamista. Toivottavasti nyt tuli tarpeeksi yksinkertaisesti selitettyä Jos ei näitä sähköhommia ole ennen tehnyt niin ei ole yksinkertaista. Quote Link to comment
metake Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Paljon helpompi on opetella jotain uutta kun ei tarvitse ihan kaikkea harjoitella oman kantapään kautta vaan on joku vieressä neuvomassa joka on jo aiemmin nuo asiat opetellut. Sitten on mukavampi samalla vaikka hieman yhdessä selvittää sähkön perusteita ja toimintatapoja. Quote Link to comment
x-pj Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Paljon helpompi on opetella jotain uutta kun ei tarvitse ihan kaikkea harjoitella oman kantapään kautta vaan on joku vieressä neuvomassa joka on jo aiemmin nuo asiat opetellut. Sitten on mukavampi samalla vaikka hieman yhdessä selvittää sähkön perusteita ja toimintatapoja. Kyllä olisi minunkin autoharrastus jäänyt lyhyeksi, jos olis itse joutunut kaiken alusta pitäen opiskelemaan. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Kummastelen monesti miten monet ihmiset kavahtaa tuota autosähkömörköä. Autoissa kuitenkin puhutaan tasavirrasta, joka on varsin simppelia vs. vaihtovirta. Ja varsinkin Kuplissa, joissa ei tarvii miettiä tietokoneita, sähköt on yläasteella opittujen kaltasia, vaikeimmillaan tasoa (kuten tässäkin tapauksessa): Quote Link to comment
Tanhis Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Ja vielä kun päälle lisätään hyvin kuvaavat aikakauden sähkökaaviot niin itse laitan osaamattomuuden uusavuttomuuden piikkiin ja vaikea on uskoa että autokorjaajakaan ei tämän vertaa autosähköistä ymmärtäisi. Puhumattakaan siittä että autosähkökorjaamo ei uskaltaisi antaa varmuutta että tälläinen vika saadaan ratkaistua. Quote Link to comment
Anpu Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Laittaa rautanaulan sulakkeen tilalle niin varmasti löytyy syyllinen johto (en tosin suosittele). 1 Quote Link to comment
Guest kaipas Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Kummastelen monesti miten monet ihmiset kavahtaa tuota autosähkömörköä. Autoissa kuitenkin puhutaan tasavirrasta, joka on varsin simppelia vs. vaihtovirta. Ja varsinkin Kuplissa, joissa ei tarvii miettiä tietokoneita, sähköt on yläasteella opittujen kaltasia, vaikeimmillaan tasoa (kuten tässäkin tapauksessa): Ei tommoisia mitään yläasteella opeteltu. Ja jos opeteltiin ei niistä mitään muista. Quote Link to comment
Guest kaipas Posted May 4, 2016 Share Posted May 4, 2016 Ja vielä kun päälle lisätään hyvin kuvaavat aikakauden sähkökaaviot niin itse laitan osaamattomuuden uusavuttomuuden piikkiin ja vaikea on uskoa että autokorjaajakaan ei tämän vertaa autosähköistä ymmärtäisi. Puhumattakaan siittä että autosähkökorjaamo ei uskaltaisi antaa varmuutta että tälläinen vika saadaan ratkaistua. Sun on pakko uskoa. Autokorjaakin sanoi että vasta ensi viikolla on paikalla henkilö joka ymmärtää sähköistä. Ja se että sanot uusavuttomaksi sellaista joka ei osaa korjata niin vähän asiallisuutta kiitos keskusteluun. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.