Guest Jmr83 Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 (edited) Elikkäs ongelmana on öljyn lämpöjen karkaaminen... Ajeltaessa normaalia tie nopeutta 80-100km/h öljyn lämmöt pysyy noin 90c siirryttäessä ajamaan taajamaan tai hiekkatielle köröttelemään alkaa öljyn lämmöt nousta n.120c jolloin jo kiire takaisin isolle tielle jossa lämmöt hiljalleen laskee 100 asteen tienoille. öljyn painemittari ja lämpömittarit haaralla vakio painemittarin paikalla,kuvattu myös lämpökameralla todettu mittarin näyttävän oikein, öljynpainetta 120c öljyllä tyhjäkäynnillä 0.2bar ja kierroksilla n.3bar. Öljynä valvoline VR1 racing 10W60 (kokeiltu myös 20w50) moottorin öljytilavuus n.5litraa. Kaasarit säädetty laajakaista lamdan kanssa ajellessa pysyy seoksella tyhjäkäynniltä - 7000rpm asti aavistuksen menee rikkaalle täyskaasu kiihdytyksessä. Moottorin tietoja isku 73 hot cars 94 takosarja engle 120 nokka jonkun virtuoosin tekemät kannet muistaakseni 42/35 venttiileillä puristukset 9 ennakkoa 30 nurkka tuplat drla 36 45mm käärmeenpesä Doghouse puhallin koppa jossa orkkis lauhdutin paikallaan 32mm suodattimellinen öljypumppu josta suodattimen ja pumpun välistä otettu sandwitsilla öljyn kierto erilliselle lauhduttimelle, lauhdutin vaihdelaatikon päällä, jossa myös öljyn kierto toimii :) kaikki moottorin ympäryspellit on paikallaan. sekavaa selitystä mutta toivottavasti jollain olisi ideoita tähän ongelmaan. Edited May 1, 2016 by Jmr83 Quote Link to comment
Guest Jmr83 Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 moottori on vasta rakennettu ja nämä lämpötilat ovat kun ulkolämpötila on ollut siinä +10c Quote Link to comment
mikko k Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Extrajäähdytin tuskin saa hyvää ilmavirtaa ajossa. Jäähdytin nokassa varmaan toimisi paljon paremmin. Quote Link to comment
Lasse Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Paa vakiokokoinen pumppu, orkkisjäähdytin ja mineraaliöljyt. Quote Link to comment
x-pj Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Onko sulla lisäöljyjäähylle oma puhallin? Vaihteiston vieressä ei saa kovin hyvin ilmaa varsinkaan hiljaisella nopeudella. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Onko tässä lisäöljypohjaa, se auttaisi vähän jäähtymisessäkin. Ja tosiaan puhallinta lisäjäähdyttimelle. Mahdollisesti kokeilemisen väärti on myös vähän normaalia suurempi ala-hihnapyörä, vakio-peltisiäkin on ainakin kaksi kokoa jolloin isommalla alapyörällä normipituinen hihna kiristyy vielä yläpäästäänkin hieman pienemmälle....sitten tosin lienee syytä toivoa että on hitsattu puhallinpyörä doghousessa jos 7000rpm kiertää :) Quote Link to comment
Guest Jmr83 Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Kiitos vinkeistä. Ei ole puhallinta lisä jäähyttimelle,joten ruvettava sellaista asentamaan ja tosiaan laitettava tilaukseen se hitsattu puhallinpyörä (onneksi vielä kestänyt tuo vakio Quote Link to comment
Guest Jmr83 Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Saakos jostain niitä lisäöljy jotka pystyy asentamaan ilman lohkon pulttien vaihtoa? Quote Link to comment
peruskallio Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Saakos jostain niitä lisäöljy jotka pystyy asentamaan ilman lohkon pulttien vaihtoa? Nyt ei ihan aukea mikä öljyyn liittyvä tarvitsee lohkon pulttien vaihtoa. Jos lisäöljypohjan pinnpultit niin lienee niin pieni homma vaihtaa, ettei siitä kannata pahemmin harmaita hiuksia hankkia, vaihtaa vain. Quote Link to comment
PZQ Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Jos öljynpaine kuumana on 0.2bar, niin jotain häikkää on joko pumpussa tai paineventtiileissä jne.. Ilmasitko / täytitkö jäähdyttimelle lähtevän letkun? Itse ajoin tänään 5h / 220km kestotestilenkin, suurimmaks osaks stadin tajuttomassa ruuhkassa= max 95c / 1bar tyhjäkäynnillä Maantiellä 80c / 2.5bar Schadek 30mm / 36rivinen Setrab Fk89/91 IDA 48 ruttu 12,5 v-power pensa ja pelaa kuin buikki :) -Pete- Quote Link to comment
Soukka Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Jos öljynpaine kuumana on 0.2bar, niin jotain häikkää on joko pumpussa tai paineventtiileissä jne.. Ilmasitko / täytitkö jäähdyttimelle lähtevän letkun? Itse ajoin tänään 5h / 220km kestotestilenkin, suurimmaks osaks stadin tajuttomassa ruuhkassa= max 95c / 1bar tyhjäkäynnillä Maantiellä 80c / 2.5bar Schadek 30mm / 36rivinen Setrab Fk89/91 IDA 48 ruttu 12,5 v-power pensa ja pelaa kuin buikki :) -Pete- Mihin sulla on asennettu jäähdytin? Quote Link to comment
x-pj Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Nyt ei ihan aukea mikä öljyyn liittyvä tarvitsee lohkon pulttien vaihtoa. Jos lisäöljypohjan pinnpultit niin lienee niin pieni homma vaihtaa, ettei siitä kannata pahemmin harmaita hiuksia hankkia, vaihtaa vain. Öljyn imuputki on mutterilla kiinni yhdessä pinnapultissa ja sen vaihtaminen vaatii jonkin verran kikkailua alakautta tehtynä. Imuputkea pitäisi myös jatkaa eikä lemmarijatkokset tunnu oikei luotettavilta. Onhan tossa koneessa öljytilavuutta aika paljon ilman lisäöljypohjaakin. Quote Link to comment
Guest Jmr83 Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Juu ja kyllä tässäkin pysyy öljyn paine 1bar jos öljy 95c tyhjäkäynnillä. täytyy laittaa puhallin siihen lisäjäähdyttimeen niin saa pysymään lämmöt kohdallaan Quote Link to comment
peruskallio Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Ei se klemmariliitos nykyisyydestä asiaa miksikään muuta. Kun täyttää tikun mukaan, on öljynpinta samalla tasolla pohjan kanssa tai ilman -> öljyä pitäisi olla imettäväksi vuotavallakin liitoksella. Hyvin sillä pohjalla vain saa lisää pinta-alaa josta lämpöä voi sitten siirtyä. Quote Link to comment
PZQ Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Mihin sulla on asennettu jäähdytin? Taka akselin etupuolelle vaakaan, ei tarvetta ilmanohjaimelle & puhaltimelle (ainakaan vielä) -Pete- Quote Link to comment
Soukka Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Taka akselin etupuolelle vaakaan, ei tarvetta ilmanohjaimelle & puhaltimelle (ainakaan vielä) -Pete- Onko sulla vielä vakio doghouse lisänä? Quote Link to comment
PZQ Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Ainiijuu puhallusta tekee possu flekti ;) -Pete- Quote Link to comment
Guest Kalsuto Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 (edited) Onko tässä lisäöljypohjaa, se auttaisi vähän jäähtymisessäkin. Ja tosiaan puhallinta lisäjäähdyttimelle. Mahdollisesti kokeilemisen väärti on myös vähän normaalia suurempi ala-hihnapyörä, vakio-peltisiäkin on ainakin kaksi kokoa jolloin isommalla alapyörällä normipituinen hihna kiristyy vielä yläpäästäänkin hieman pienemmälle. ...sitten tosin lienee syytä toivoa että on hitsattu puhallinpyörä doghousessa jos 7000rpm kiertää :) Mistä löytyy normaalia isompia alahihnapyöriä? Edit: vakio on kait 170mm. Pienempiä on tarjolla paljonkin erilaisia. Edited May 1, 2016 by Kalsuto Quote Link to comment
x-pj Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Pikkasen saa lisää vauhtia propeliin, kun hommaa hiukan lyhkäsemmän hihnan jolloin laturin hihnapyörän joutuu shimmaamaan pieneksi. Toinen vaihtoehto on vaihtaa laturin hihnapyörä porche 356:sta, joka on selvästi pienempi halkaisijaltaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 En mikään kauhea expertti ole näissä öljyhommissa mutta olisiko mahdollista että toisessa öp venassa olisi jotain häikkää ja öljy ei kiertäisi ollenkaan vakiojäähdyttimen kautta. Josta johtuisi juurikin tuo että lisäjäähdytin hoitaa hommansa kun jäähtyy ajoviimassa mutta kaupungissa viima pienenee ja näin ollen vakiopuhallin joka normaalisti hoitaisi homman ei pääse toimimaan. Täältä lisää juttua öljyjärjestelmän toiminnasta. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Komppaan tässä Tanhista. Noilla jäähdytyskamppeilla pitäisi kyllä lämpöjen pysytellä kuplassa 90 asteessa, ajoi sitten maantiellä tai kaupungissa mikäli säädöt on ok ja öljy kiertää kuten kuuluukin. Äkkiseltään tuntuu että öljyn jäähdytys on nyt kokonaan ulkoisen jäähyn varassa joten suuntaisin katseen mitä tapahtuu dog housessa ja omassa jäähyssä. Onko tässä puhallinkopan termari paikallaan ja oletko tarkastanut että puhallinkopan läpät aukeaa/on auki kuten kuuluukin ? Jos edellä mainitut kunnossa niin oma jäähdytin siis doghouse koppaan tarkoitettu ja jokseenkin tiiviisti koppaa vasten ? Lisäksi dog housesta pellit paikallaan jotka puhaltaa kuuman ilman auton alle eikä konehuoneeseen ? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Viisaammat valistakoon mutta mä testaisin hotcarssin sivuilta poimitun mainosteksin perusteella toisia öp venttiilejä. Öljynpaineen venttiilitÖljynpaineen säätöventtiilit nostavat maksimipaineen ja se on suositeltavaa viritettyihinmoottoreihin. Tärkeät varsinkin moottoreissa, joissa erillinen öljynkierto lisäjäähdyttimellaja suodattimella. "pakolliset" asennettaessa suodatin alkuperäisen lauhduttimen kautta.Toimitetaan vahvemmilla jousilla ja uusilla männillä. Männät ovat erikoismuotoiltuja jaohjaavat öljyn menemään alkuperäisen jäähdyttimen kautta riippumatta öljyn lämpötilasta. Tollainen setti mitä mainostavat maksaa alle kympin ja taisi saada kivasti asennettua vaikka kone autossa kiinni. Quote Link to comment
Guest Jmr83 Posted May 2, 2016 Share Posted May 2, 2016 Kiitos vinkeistä.läpät ok ja pellit paikallaan doghousessa.täytyy tilata nuo uudet venttiilit jospa niillä rupeaisi pelaamaan ☺ Quote Link to comment
Ghia Posted May 3, 2016 Share Posted May 3, 2016 Mulla ainakin auttoi kyseiset venttiilit öljylämpöihin. Quote Link to comment
Tanhis Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 No mites kävi toimiko venttiilit? Quote Link to comment
NO H2O Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Itse pelaan pääsääntöisesti vakiokoneiden kanssa mutta siitä huolimatta olen viime aikoina herkistellyt nämä venttiilit tai venttiilin... Mielestäni tämänkin järjestelmän tulee toimia niin kuin sen kuuluukin jotta kone toimii kunnolla... Quote Link to comment
Guest Jmr83 Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Joo tosiaan venttiileiden kanssa jumppailtu, laitoin aluks uuden sarjan jolloin öljyn paineet karkas tyhjäkäynnillä 6bar ja yhtään kierroksia niin nousi 7bar enempää ei viitsinyt kokeilla Quote Link to comment
Soukka Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Oliko toi 6bar kylmillä? Mulla myös nuo 'viritys'männät ja kylmänä 6-7bar ja lämpimänä tyhjäkäynnillä oli 2bar. Quote Link to comment
Guest Jmr83 Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Juu kylmänä ja tyhjäkäynnillä 6bar Quote Link to comment
x-pj Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Takimmainen (hihnapyörän puoleisessa päässä) oleva mäntä ohjaa öljyn jäähdyttimelle tai sen ohi. Jos paine on kova, mäntä väistää ja laskee öljyn jäähdyttimen ohi suoraan laakereille. Kylmänä öljy on jäykkää ja ohjautuu ohi jäähdyttimen kunnes lämpenee. Tämän jousen jäykentäminen johtaa siihen, että öljy ohjautuu jäähdyttimelle vaikka öljynpaine on korkeampi. Etummaisen (vauhtipyörän puoleisessa päässä) olevan männän tehtävä on estää öljynpaineen nouseminen liian korkeaksi. Korkealla paineella mäntä avautuu ja laskee öljyä voitelukanavasta suoraan kampikammion pohjalle. Jousen jäykentäminen nostaa öljyn painetta kovilla kierroksilla. Takimmainen mäntä ei siis vaikuta millään lailla moottorin öljynpaineeseen. Etummainen oikein toimiessaan vaikuttaa pelkästään maksimipaineeseen ei tyhjäkäynnin öljynpaineeseen. Quote Link to comment
Fileas Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 http://www.vw-resource.com/oiling_system.html Quote Link to comment
hpa Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Josko uskallat kokeilla saman sarjan 10w30 öljyäv voisi alkaa jäähtyä? Quote Link to comment
Maasturi Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Tässä ketjussa ei vielä ilmeisesti selvinnyt millaiseen lukemaan öljyn lämpötila jää nyt hitaasti ajettaessa? Voisiko jmr83 laittaa näkyviin valokuvan moottoritilasta jossa kuvassa (kuvissa) näkyy pakosarjan päällä vaakatasossa oleva pelti kokonaisuudessaan? Quote Link to comment
-Alex- Posted August 1, 2016 Share Posted August 1, 2016 Onko ongelma ratkennut jmr83? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.