Guest Jussinbussi Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 (edited) Morjens! Tarkoituksena talven aikana piristellä -66 kuplan 1300 moottoria old speed hengessä niin että koneesta tulisi mahdollisimman lähelle sellainen mitä se olisi voinut vuonna 1966 olla. Mitään ihmeitähän tällaisesta ulos tuskin saa mutta se nyt ei ole niin tarkoituskaan, pääasia että jotain rähinää saadaan aikaiseksi. Ajatuksia: - Vanhaa moottoria hyödynnetään niin paljon kuin mahdollista. - 6 voltin latausjännite säilyy. - 2 yksikurkkuista kaasutinta - Omat kannet joita hieman mahdollisesti parannellaan, imusarjat sovitetaan jne. - Vw sport putkisto - 1641 kuutioiset sylinterit - Engle w-100 nokka akseli - Vakio jäähdytys ja öljypumppu. - Kupariset polttoaine linjat - Peltiset ilmanputsarit - Puola? - Jakaja? - Tehotavoite noin 65hp Tässähän näitä. Tehoa tuskin tuota enempää tulee ja jos se jollain tasolla on mahdollista niin vinkkejä otetaan vastaan. Kysymyksiä: Onko tuollainen VW sport putkisto ollut olemassa ja saatavissa kuplaan vuonna 1966? Onko 1 kurkkuisia kaasuttimia ollut ostettavissa / asennettavissa kuplaan vuonna 1966? Mikä kaasutin sarja olisi lähinnä sen aikaisia ja mikä niistä olisi helpoin asennettava alkuperäisen puhallinkotelon kanssa koska se jää moottoriin? Jussi Edited August 16, 2016 by Jussinbussi Quote
DWL_Puavo Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 Tässä on varmastikin 1-reikäkannet, saa niistäkin tuon tehon irti mutta työläämpää on. Niihin hyvä aihio olisi isompivenainen kuin vakio-1300 -yksireikäkansi. 2-reikäkansiakin (esim. Okrasa) ja erilaisia kaasareita on ollut, Solex PDSIT:it tuli saataville jo vissiin 1963 joka olisi varmaan lähimpänä OEM lookkia. Jakajaksi paras olisi varmaan 1964 Type3 1500s:n jakaja kun siinä olisi sekä alipaine- että keskipakoennakko, ja se varmaan sopisi noiden PDSIT:ien kanssa suoraan. Quote
-tipi- Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 (edited) Tuolta selailet mitä on ollut saatavilla. VW Sport putkistoa tuskin on silloin ollut, se on tullut markkinoille mielestäni vasta lähi vuosina.. Edited August 16, 2016 by -tipi- 1 Quote
P_Valtonen Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 (edited) Kannet 1r 1500/1600 35,5-32 venoin Kepakko pykälää tömäkämpi W-110 tai C-35 Kytkin rojut 200mm, Vauhtis 6v hampailla, pieni kevennys (mullon tommonen limppu vakiopainosena ylimääränen, tarviakko?) Puola, vakio Jakaja 034 Edited August 16, 2016 by P_Valtonen Quote
Guest Jussinbussi Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 Kiitos Tipille linkistä! Tuo selvitti jo aika paljon. Näköjään 2 reikä kannetkaan ei ole pois suljettu vaihtoehto. Tuolta löytyi Empin valmistama "sport putkiston" kaltainen pakosarja, eli rohkenen sellaisen tähän laittaa. Mielenkiintoisia nuo Okrasan paketit. mikähän niissä on ollut tarkempi sisältö, 2 reikä kannet ainakin. Quote
Roope Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 (edited) Tuossa on muutama kuva noista 40hp okrasa sarjoista. ww tekee kiinteä jalkaiseen tuota reprona mutta tota 40hp settiä ei. Tuolla lisää kuvia http://www.okrasa.com Edited August 16, 2016 by Roope Quote
Hebster52 Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 http://www.tde-kaefer-tuning.de/ http://outlavws.blogspot.fi/2010/05/express-autotechnik-kg.html ;) Quote
Guest Jussinbussi Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 Näissä koneissa lähes järjestään tuo pyöreä koppa. Oliko niin ettei edes nämä Okrasa setit sopineet suoraan tuon alkuperäisen puhallin kotelon kanssa? Jussi Quote
Guest Jussinbussi Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 Jatketaan ähinää. Jos kuitenkin mennään niin että käytetään vanhoja 1300 kansia ja laitetaan vaan suuremmat sylinterit 1600. Puristus nokalle voisi jopa olla aika lähellä. Onko mitään ajatusta? Kaasuttimiksi 2 kpl air classikin 30 pict 1:stä? Pystyisi hyödyntämään tuon olemassa olevan uuden kaasarin. Quote
DWL_Puavo Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 Perus-solexeja ei ole helppo saada toimimaan nurkissa kun niissä on läppäakseli 90 astetta pielessä. Jonkunlaisella vaijerivivustolla lie mahdollista mutta en tiedä onko se sitten enää oldspeediä. 1300 kannet joutuu koneistamaan 1600 pytyille joten lie halvempaa ostaa jostain valmiiksi isompivenaiset 1500/1600 1-reikäkannet joista Petterikin mainitsi. Niitä varmaan löytyy aika helposti, ollut aika usein myynnissä. Ne PDSIT:it olis sopiva vaihtoehto oldspeed-kaasareiksi kyllä, niitäkin usein myynnissä 100-200e/sarja ja lähes aina vuotavat läppäakselilta :) Quote
NO H2O Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 Kahden kaasarin kanssa touhutessa muistaakseni Fiat 600 kaasari on oikein päin, noita olisi mulla muutama kappale. Muistaakseni Webereitä, tms. Tutkin tuota joskus ja oli mielessä ajatus niiden istuttamisesta kuplaan nurkkakaasareiksi... Sitten jos halutaan pelata yhdellä kaasarilla niin mites olisi Holley Bugspray? Quote
PZQ Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 Jos 2reikäkannet niin ajan hengen mukaiset IDAt kaasareiksi. -Pete- Ps. 94x64 olis Rock :) Quote
metake Posted August 16, 2016 Posted August 16, 2016 Perus-solexeja ei ole helppo saada toimimaan nurkissa kun niissä on läppäakseli 90 astetta pielessä. Miten niin läppäakseli on 90 astetta pielessä? Kaasutintahan ei noin voi asentaa vaan imusarja pitää muokata siten että läppäakseli on auton pituussuuntaan, muuten läppä ohjaa enemmän seosta toiseen sylinteriin, etenkin jos olisi 2-reikäkannet. EDIT: Ja nyt kun kaivoin netistä kolkin 1-reikäkansien imusarjoista kuvan, niin noillahan läppäakseli on juurikin oikeassa asennossa: Quote
Hebster52 Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Tuossa kolkin imusaejat. Toki kaksreikäkansiin mutta asettuu samoin. Vaativat 20mm speisserit että saa kaasuttimet korotettu jotta mahtuu kopan viereen ja vivustokin mahtuis. 1 Quote
Guest Jussinbussi Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Hebsterin ratkaisu vaikuttaa helpoimmalta toteuttaa eikä puhallin koteloa tarvitse silpoa. Mitkä kaasarit tässä koneessa on? Onko nuo teollisuuskoneen putsarit? Quote
Tanhis Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Miten niin läppäakseli on 90 astetta pielessä? Kaasutintahan ei noin voi asentaa vaan imusarja pitää muokata siten että läppäakseli on auton pituussuuntaan, muuten läppä ohjaa enemmän seosta toiseen sylinteriin, etenkin jos olisi 2-reikäkannet. EDIT: Ja nyt kun kaivoin netistä kolkin 1-reikäkansien imusarjoista kuvan, niin noillahan läppäakseli on juurikin oikeassa asennossa: PDSIT kaasarien kanssa luonnoillisesti ne on oikein kun ovat oikean ja vasemman kätisiä. Mutta jos esim perus pictin asentaa niin läpät saa kyllä pituusuuntaan aukeamaan mutta toinen aukeaa vasemmalle ja toinen oikealle tai sitten täytyy olla aika mielenkiintoinen vivusto tai kaasuläpän vipu saada käännettua kaasarin toiselle puolelle. Quote
Tanhis Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Hebsterin ratkaisu vaikuttaa helpoimmalta toteuttaa eikä puhallin koteloa tarvitse silpoa. Mitkä kaasarit tässä koneessa on? Onko nuo teollisuuskoneen putsarit? Kolkin uudemmilta pdsit kaasareilta näyttäisi. Ja eikös nuo suotimet ole ihan 50-luvun kuplan putsarit. Quote
Mäki Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Pomminvarma ratkaisu kaasaripuolelle on aina Speedwellin Sprint - kitti, mutta sen markkinahinta on jotakin 2500 € Quote
Mäki Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Yhteen vehkeeseen ostin tällaisen setin; Speedperformancen imusarja - vivusto - suppilokombinaatio, johon kaasareiksi 2 x 28 PCI rempattuina omasta hyllystä. Tanskan pojat ovat tehneet varsin hyvää jälkeä rosterista. Samalla rahalla olisi tosin saanut täydellisen Kiinan kura - tuplakaasarisetin. Quote
Mäki Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Kiitos Tipille linkistä! Tuo selvitti jo aika paljon. Näköjään 2 reikä kannetkaan ei ole pois suljettu vaihtoehto. Tuolta löytyi Empin valmistama "sport putkiston" kaltainen pakosarja, eli rohkenen sellaisen tähän laittaa. Mielenkiintoisia nuo Okrasan paketit. mikähän niissä on ollut tarkempi sisältö, 2 reikä kannet ainakin. Tuosta valmista settiä pellin alle http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,26210.0.html Quote
metake Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Mutta jos esim perus pictin asentaa niin läpät saa kyllä pituusuuntaan aukeamaan mutta toinen aukeaa vasemmalle ja toinen oikealle. Tällä ei ole suurempaa merkitystä tällaisessa moottorissa, näinhän aukeaa myös mm. Brosolit ja Weberin ICT:t. Quote
Hebster52 Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 (edited) Mun kaasarit oli nelkun 32-34 Pdsit. Periaatteessa samat ku kolkin paitsi putsarien kiinnitys. Juu, ja putsarit oli vissiin jotain 30hv koneen 50-luvun putsaria. En nyt muista minkä ikäiset.. Edited August 17, 2016 by Hebster52 Quote
Hebster52 Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 PDSIT kaasarien kanssa luonnoillisesti ne on oikein kun ovat oikean ja vasemman kätisiä. Mutta jos esim perus pictin asentaa niin läpät saa kyllä pituusuuntaan aukeamaan mutta toinen aukeaa vasemmalle ja toinen oikealle tai sitten täytyy olla aika mielenkiintoinen vivusto tai kaasuläpän vipu saada käännettua kaasarin toiselle puolelle. Tämmöinen vastaava käy kun on samankätiset kaasarit. Quote
Hebster52 Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Ongelmana kaikilla näillä vivustoilla jotka menee poikittain on että koneen leveys hieman muuttuu lämmetessä joka voi vaikuttaa säätöihin hieman. Siks noi systemit missä pitkä akseli vaakatasossa poikittain joka liikuttaa vivustoja ylös-alas on tarkempi. Quote
DWL_Puavo Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Tuossa vakio-solex-tupla-hommassa olisin voinut olla tarkempi - ongelma ei oo kääntää kaasareita imareilla eikä välttämättä nyt niin se vivustokaan vaan kohokammion viemä tila. Jos vakio-solexin kääntää 90 astetta (jolloin läppäakseli auton suuntaisesti) niin kohokammiot tulisivat sivuillepäin. Jos vaikka kohokammiot saisikin mahtumaan molemmat osoittamaan ulospäin (...ja sitten joku tosi mielenkiintoinen vivusto kun toinen kaasuvipu menee keulan puolelle puhallinkoppaa) niin lisäksi tarvittaisiin varmaan joku offset imareihin tai muu modifikaatio kaasuvipuun. Kaasuvivun pitkä osa tulee aika ulos kaasarin ulkomitoista ja em. konfiguraatiolla se todennäköisesti osuisi puhallinkoppaan ellei imarit tosiaan siirrä kaasarin paikkaa jonkun verran. Enkä nyt väitä etteikö tuota pystyisi tekemään mutta tilan puolesta voi joutua muokkaamaan sitten konehuonetta leveämmäksi kaasarien kohdalta tai muuttamaan puhallinkoppaa. Quote
vwagen Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Ei se kohokammion ja läppäakselin suunta ole pelkästään asennustekninen juttu,vaan myös toiminnallinen,kohokammion pitää olla aina auton pituussuunnassa,muuten loppuu bensa tiukoissa mutkissa. Läppäakselin pitää bokserin yksikaasutinasennuksessa olla poikittain ja kaksikaasutinasennossa pitkittäin.Tiedän kyllä että kaasuttimia on asennettu vaikka mitenpäin(ei tehtaalla mutta noissa"parannelluissa"asennuksissa),ja ne toimivatkin,joskus jopa melko hyvin. Tästä syystä VW:kin joutui käyttämään sekä PICT että PDSIT kaasuttimia ilmajäähdytteisissä ja vielä ensimmäisen polven vesijäähdytteisissäkin,esimerkiksi muuten aivan samassa moottorissa on PICT Golfin poikittaismoottorissa ja PDSIT Passatin pitkittäisessä. Ne Fiat 600 kaasuttimet olisivat muuten kyllä sopivat mutta turhan pienet,26 mm? Okrasankin käyttämiä PBIC/PICB solexeja on runsaasti suomessakin rompetoreilla tarjolla,niitä kun käytettiin Okrasan ja Porschen lisäksi kymmenissä muissakin autoissa 50-60 luvulla ja valmistettiin saksan lisäksi ainakin ranskassa ja englannissa,32 ja 34 millinen ovat yleisiä,40 harvinainen. 1 Quote
Essi Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Onko tässä ajatuksena rakentaa autoa muutenkin Vanhan Liiton hengessä vai ainoastaan yrittää huijata museostatusta muka aikakauden mukaisilla virityksillä? Minä sekavassa mielessäni ajattelen, että ensin mainitussa yrityksessä toki Old Speed -moottori kaikilla sen ajan herkuilla olisi hieno juttu, mutta jos halutaan vain saada museoautoon lisää mukavaa voimaa, niin pyrkisin pitämään moottorin ulkoasultaan noin suunnilleen alkuperäisenä ja keskittyisin sisäisiin muutoksiin. Esim. pieni 78x90,5 rookeri, CB 044 tms. kannet hiukan isommilla venttiileillä, lisää puristusta, mieto virinokka, välitetyt keinut, yksi 34PICT-3 kaasari isommilla suuttimilla, 123 jakaja (sen kiiltävä runko naamioituna), vakio pakari, full-flow, pieni lisäöljypohja, dog house jne. Orkkistyyliin maalattuna pannu menee täydestä pikaisella konehuoneeseen vilkaisulla, mutta kulkee ihan eri tavalla. Tähän toki isommilla kaasareilla ja pakarilla saisi voimaa vielä lisääkin, jos tulee myöhemmin sellaisia tuntemuksia. Mahdollisesti rahaa jää vielä 3,88 perävälitykseenkin, jolloin alkaa olemaan mukavaa kyytiä isommillakin teillä. 1 Quote
Guest Jussinbussi Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Onko tässä ajatuksena rakentaa autoa muutenkin Vanhan Liiton hengessä vai ainoastaan yrittää huijata museostatusta muka aikakauden mukaisilla virityksillä? Minä sekavassa mielessäni ajattelen, että ensin mainitussa yrityksessä toki Old Speed -moottori kaikilla sen ajan herkuilla olisi hieno juttu, mutta jos halutaan vain saada museoautoon lisää mukavaa voimaa, niin pyrkisin pitämään moottorin ulkoasultaan noin suunnilleen alkuperäisenä ja keskittyisin sisäisiin muutoksiin. Esim. pieni 78x90,5 rookeri, CB 044 tms. kannet hiukan isommilla venttiileillä, lisää puristusta, mieto virinokka, välitetyt keinut, yksi 34PICT-3 kaasari isommilla suuttimilla, 123 jakaja (sen kiiltävä runko naamioituna), vakio pakari, full-flow, pieni lisäöljypohja, dog house jne. Orkkistyyliin maalattuna pannu menee täydestä pikaisella konehuoneeseen vilkaisulla, mutta kulkee ihan eri tavalla. Tähän toki isommilla kaasareilla ja pakarilla saisi voimaa vielä lisääkin, jos tulee myöhemmin sellaisia tuntemuksia. Mahdollisesti rahaa jää vielä 3,88 perävälitykseenkin, jolloin alkaa olemaan mukavaa kyytiä isommillakin teillä. Ihan hyvä idea mutta ei tähän autoon. Tarkoitus juurikin saada sellaista vanhan ajan henkeä mahdollisimman originaalin näköisesti toteutettuna. Mahdollinen pieni tehonlisäys on tässä lähinnä extraa. Quote
hpa Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 (edited) http://www.forocoches.com/foro/showthread.php?t=1621779 Optische eli Mach 1 tyyppinen viritys tai sitten Oikea Volkswagen Typ 11 Oettinger 1295cc GT luokiteltu kilpa-auto, tällainen ollut oikeasti Suomessa rallikäytössä. Noista näkee ulkonäön mihin voi pyrkiä, ja osista tulee lisää tehovoimaa. Museotarkastajia turha yrittää petkuttaa, tietää ne kuitenkin, kun lukevat tätä palstaa. Edited August 17, 2016 by hpa Quote
Guest Jussinbussi Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Juu ei tässä yritetä ketään sen enempää petkuttaa. Kyllä tällä ihan MR-katsastajn siunaus on. Aikansa osia kun ovat. Tässäkään tapauksessa ei välttämättä ole sitä yhtä ja oikeaa. Suunnitellaan. Quote
P_Valtonen Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Ongelmana kaikilla näillä vivustoilla jotka menee poikittain on että koneen leveys hieman muuttuu lämmetessä joka voi vaikuttaa säätöihin hieman. Siks noi systemit missä pitkä akseli vaakatasossa poikittain joka liikuttaa vivustoja ylös-alas on tarkempi. Kone levenee millitolkulla. Jos koneen säätää niin että on lämpimänä OK, niin vajaalämpösen toimivuus peffasta. 1 Quote
DWL_Puavo Posted August 17, 2016 Posted August 17, 2016 Hetken mietin että osapuilleen saman verranhan se poikittaisakselisen vivuston keskipisteestä leviää suuntaan ja toiseen. Tällöin toimivuus on hyvä jos molemmat vivut työntää tai vastaavasti vetää, mutta jos toinen työntää ja toinen vetää niin sittenhän se menee. Turolla oli myös erittäin hyviä pointteja ylempänä pitkittäis/poikittais/kohokammio -hommassa, nämä kaikki kun yhteenlaskee niin vakio-solexit nurkkiin ei tosiaan ole mitenkään toimiva idea. Quote
Guest Jussinbussi Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Tähän projektiin parhaat kaasarit tietty noi orkkis PDSI:t jos sattuis sitten jostain hyvät löytämään. Uusista sitten varmaankin 35mm Brosolit ryypyillä voisi olla aika lähellä. Imarit saisi olla nuo pidemmät Okrasa tyyliset. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.