Jump to content

VW KAR-7


SePi

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Takaosan sähköt ok. Johdot menneet pääosin hyvin piiloon.

Mittari päivitetty, ei tosin niin custom kuin pyysin mutta tuolla mennään ja skaalassa varaa tuleville suunnitelmille. Nyt pääsee tekemään myös kojelaudan sähköt.

KAR-7 -kilpi odottelee ilmeisesti jo katsastuskonttorilla ja maksulappu täytyy hoitaa tämän postauksen jälkeen

Kyllä tämä tästä vähän kerrallaan...

IMG_2638.jpg

IMG_2639.JPG

  • Like 11
Link to comment

Parina päivänä taas varmaan kymmenen tuntia sähkötöitä, eikä vieläkään valmista. Noiden juttujen tekoon tosiaan kuluu aikaa ja kärsivällisyyttä - varsinkin kun melkeinpä kaikki toteutus pitää luoda tehdessä. Onneks tuolla 1303:n kojelaudan takana on tollainen tila, johon pääsee ja jonne on aika helppo laittaa sähköpääkeskus.

 

Miten paljon virtalukon pohja kestää virtaa, eli laitanko releen väliin? Ennen virtalukkoa mulla on jo 40A:n sulake ja virta-päällä-asennossa toimivat saavat sähkönsä tollaisen tukin (+sulakkeiden) kautta

 

Ja muuta kuva keskeneräisestä työmaasta...

IMG_2660.JPG

IMG_2661.JPG

IMG_2662.JPG

  • Like 5
Link to comment

Päätin sitten jättää sulaketaulun tohon näkösälle. Vielä olis pyyhkijät (aivan mysteeri), töötti (helppo) +pissapoika (helppo) ja vois laittaa ton kannen kiinni. Mittarin kytkentä pitäis olla kutakuinkin suoraviivaista, mutta varataan siihen nyt tämä viikko...

 

IMG_2678.JPG

IMG_2677.JPG

  • Like 2
Link to comment

Tää seuraava olis ollu ton edellisen postauksen kans samassa, mutta kun se kuva oli jääny kännykkään niin laitetaan vielä tähän jatkoksi.

Eli varmaan osaajat, prot ja muut vakavahenkiset rakentajat tekee nää tarvittavat sähkökaaviot jollain tietokoneohjelmalla niks naks, mutta oldschool miehellä paras apuväline on lyijykynä ja hyvä mielikuvitus. Valmiista sarjoista ei oo mitään hyötyä tällaisessa one-off-a-kind projektissa, joten ne jää kauppaan. Siksi oon vaan hahmottanu ekaks, mitkä vehkeet, lamput ja mittarit tarvii virtaa. Sitten tuumailen, että mistä sitä sais ja miten sen eri paikkoihin jakais. Edelleenkin oon huomannu, että sellainen piikkipäinen testeri ja hauenleukaan liitetty pari metrinen sähköjohto, jolla saa akusta suoraan virtaa (maatto jo kytkettynä) on ollu mun testauksissa toimivin. Viisysin tein niin ja viiskakkosenkin muutamia johtoja uusiessa se toimi.

 

Tää lopullinen kuvan kaavio ja toteutusidea syntyi eräänä aamuna aika valmiiksi herätyskellon soittoa odotellessa - ja aamukahvia juodessa se sitten piirtyi paperille. Vain valokytkimen toimintaa en hoksannut testata ja piirsin varmuuden vuoksi tuon diodin - jos parkeille olisi vielä tarvittu virtaa päävalojen jo ollessa kytketty. Onneksi katkaisin oli niin älykäs, että diodia ei tarvittu. Mutta joka kerta kun joku johdon pätkä on saatu paikoilleen, teen ison teipin palan siihen muistuttamaan mihin sitä johtoa seuraavaksi viedään. Ja kun saa jonkun osuuden toimimaan suunnitellusti, niin on kyllä voittajafiilis. Toivottavasti mittarin kytkennät - jotka siis vaikuttaa lataukseen, vilkkuihin ym ym ei tuota ongelmia ja asennussavut eivät näyttäydy pahanhajuisina kiehkuroina...

 

edit: niin, ja ne peräosan sähköt moottorille, startille ym on sitten oma kaavionsa ja muutama tyhjä johto täytyy jättää aina varalle.

 

IMG_2712.JPG

Edited by SePi
lisäys moottorin sähköistä...
  • Like 2
Link to comment

No nyt on jo vähän voittajafiilistä kun laakista ilman savuja rupes nuo pääsähköt toimimaan. Mittarin johdot vielä ja muutama asentamaton palikka. Sitten pääseekin jarrujen kimppuun, sekä virittelemään tuolle bensatankille täyttöputkea.

  • Like 3
Link to comment
  • 2 weeks later...

Pieni päivitys. Jarrut eivät tahdo löytyä ja viimeksi oon pumpannu pitkällä letkulla nipasta takasin jarrunestesäiliöön. Jossain mutkassa, vai olis peräti pääsylkässä vielä joku ilmakupla piileksii. Kohta vois koettaa myös tuulilasia paikoilleen. Tiiviste tuntuu haastavalta ja jotain liimaa varmaan kannattais käyttää että sen sais pysymään kiinni lasissa, mutta mitä liimaa?

 

 

IMG_2742.JPG

Link to comment

Lasi on nyt paikoillaan, mutta pysyykö se ilman joitain toppareita noissa kulmissa. Ehkä siistit alumiinilaput täytyy laittaa.

Huomenissa syntyy alumiinikatetta tohon moottorin päälle. Otetaan kanttikone sekä mankeli käyttöön ja kokeillaan tuleeko hyvä. Mutta nuo lokarien kiinnikkeet one tekemättä koska talli on täynnä palavaa aaltopahvia, eikä hitsausta oikein viiti kokeilla ennen kaatopaikalla käyntiä

 

ja lopuks pari kuvaa

 

 

Almost ready.JPG

kart ilta-auringossa.JPG

  • Like 16
Link to comment

Onko lokasuojien mittavaatimukset nykyään noin vaatimattomat? Siis ettei tarvitse ulottua renkaan takana yhtään alemmaksi? Eteen varmaan tulee jotkut kuralätkät tai muuten voi kuski ja kartturi saada kiviä syliin.

 

t. Mika

Link to comment
1 hour ago, mikan said:

Onko lokasuojien mittavaatimukset nykyään noin vaatimattomat? Siis ettei tarvitse ulottua renkaan takana yhtään alemmaksi? Eteen varmaan tulee jotkut kuralätkät tai muuten voi kuski ja kartturi saada kiviä syliin.

 

t. Mika

Bajaa muutoskatsastettaessa oli vaatimus renkaan keskiöstä max 15cm ylöspäin takapuolella,etupuolelle ei ollu inssillä kommentoitavaa

  • Like 1
Link to comment

 Trafilla on  Uusi määräys: Autojen ja niiden perävaunujen tekniset vaatimukset. Roiskesuojista määrätään komission asetuksessa (EU) N:o 1009/2010.

 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32010R1009&from=en

 

Aika hassua  ymmärtää virkakieltä. Itse tulin valtiolle töihin vuonna 1974 enkä ymmärrä edes omia kirjoituksiani. EU-vaatimuksiin yritin perehtyä kuplan takaspoilerin määräystenmukaisuudesta. Ei selvinnyt muuta kuin että sitä ei tarkasteta katsastuksessa, on vaan oltava direktiivin mukainen...

 

 

 

 

Link to comment
1 hour ago, hpa said:

 Trafilla on  Uusi määräys: Autojen ja niiden perävaunujen tekniset vaatimukset. Roiskesuojista määrätään komission asetuksessa (EU) N:o 1009/2010.

 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32010R1009&from=en

 

 

 

 

Sinun linkittämä on vanha vuodelta 2010. Minun linkittää on uusi 2015 versio.

Edited by Hebster52
Link to comment

No nää lokarit on tehty tuo Trafin sivuilta löytyvät 50 astetta keskilinjasta taakse ja 30 astetta eteen mukaan, eli yhteensä 80 astetta. Nuo lokarit on lähes neljänneksen renkaan kaaresta, eli 90 astetta. Tarkoitis on laittaa niin lähelle rengasta kuin mahdollista, mutta varmaan viiden sentin turvaraja täytyy jättää. Näihin ei tule mitään läppiä, koska ajaminen tuollaisella kovapenkkisellä kivireellä on muutenkin tuskaa - mutta toivottavasti edes hiukan hauskaa.

Nyt on perään tehty "moottoritila". Eihän se kaikkia esteettisyyden ja hyvän maun lakeja täytä, mutta jos sentään Trafin. Kuten tuolla "mitä tänään ostit" palstalla jo kummastelin, niin en löytäny tollaista 90 kulmaa 45 millisenä Britanniaa lähempää, vaikka Gates -tuotteita löytyy monestakin paikasta. Nyt vaan odotellaan, että saa tankkiin bensaa ja pääsee kokeilemaan, voiko tuo kone toimia.

Ja taas ne pakolliset kuvat...

IMG_2779.JPG

IMG_2774.JPG

IMG_2776.JPG

IMG_2781.JPG

  • Like 1
Link to comment

Vielä olis viimeistely ja maalaus, mutta lokareiden tuennat on tehty. Kukaan ei usko tuntimääriä, joita tällaisten pikkuosien tekeminen suunnitelmasta valmiiseen vie. Toivottavasti tulee toimivat, ton tukevavampia on vaikea tehdä siististi.

Itseasiassa nyt on bensasysteemikin tankkausta vaille valmis. Pieniä juttuja virtapuolella ja jarrujen kanssa on vielä temuttavaa. Mutta ei hätää, kummina toiminut katsastusmieskin on lomalla...

 

Tuet lokareihin.jpg

Link to comment

Ensimmäistä kertaa omin voimin tallista ulkoilemassa! Kaasarin säädöt vielä haussa, mutta jospa huomenna löytyis myös tyhjäkäynti. Voittaja fiilis näin amatööriltä koko projekti, mutta myös tuon moottorin kierrosherkkyys ja nätti käynti ilahduttaa. Keskiviikoksi on luvattu moottorin suojapelti teippaamosta ja niin, jarrut ei vielä miellytä. Lähipäiville haen puuhakilvet, mutta katsastus lähenee ja tapahtuu kunhan kummi palaa lomiltaan

  • Like 4
Link to comment

Yllättäen tyhjäkäynnin ”kas noin, kaksi ja puoli kierrosta molempia ruuveja auki” ei ollutkaan pala kakkua. Tallissa on jo kolme uutta solex PICT 34 kopioo, kourallinen suuttimia, tutkijoita vieraillut pro tasolta asti, mutta se mitä pitäis tapahtua alle 1500 kierroksen on täysin kadoksissa. Tänään puretaan nuo kaikki apulaitteet, 123 vac jakaja, Bosch sininen puola ja kokeillaan toimivan moottorin osilla josko saadaan tämäkin niin perus vakiopannu toimimaan. 

Kai tää syletyskin kuuluu harrastamiseen...

  • Like 1
Link to comment

Tuskastuin samoilla oireilla olevan koneen kanssa tappeluun ja ostin lambdamittarin, jonka jätin ironaiseksi talliin pyörimään. Saa jatkossa käyttää sitten missä laitteessa kulloinkin tarve.

 

Niin laihalla oli pannu että mittarissa ei asteikko riittänyt. Ei sitä korvakuulolla olisi selville saanut, toki kokeilemalla, mutta kun ei edes tiedä mihin suuntaan. Mustaa tuli putkesta, luulin sen perusteella olevan rikkaalla... nokka ja putkisto ei koneessa tosin ole vakio, muut osat kyllä.

 

motarilla satasen vauhdissa vakiosuuttimella seokset 18. Toimi kyllä ihan hyvin, mutta en uskaltanut jättää kun ei tiedä mitä pidemmän päälle tapahtuu.

 

suosittelen mittarin hankkimista tai viemistä johonkin jossa pakokaasuanalysaattori, loppuu ahdistus nopeaan!

Edited by peruskallio
  • Like 1
Link to comment
30 minutes ago, sleepercooler said:

Ja urku auki heti ekalla piiiiiiiitkällä suoralla😁 näkkeen auton vauhdin....tollanen kaara pitää kuulkeee...😆😁👍

Vasta sisäänajossa ollaan ja sörkitään vikoja ulos. Huolellisesti tasapainotettu kone ja pari kiloa vauhtipyörästä vähemmän näyttää toimivan vakiossakin. Sitten se evo II versio saattaa kulkeakin...

  • Like 1
Link to comment

Ensimmäinen pidempi reissu tehty - kaatopaikalle... No vielä toin erittäin mukavasti toimivan kartin kotia ja nyt tiedän että ton kuivapaino on noin 700 kiloa. Ei tullu keijukainen, mutta sehän korjaantuu kun lisää työntövoimaa. Mutta jo nykyisellään kaupunkiajossa ainakin tuntuu hyvin pärjäävän ja mutkiin voi ajaa mitä vauhtia tahansa! Ohjaus mukavan kevyt, hyvin tunnokas ja palauttaa sopivasti. Ei oo menny siltä osin työ ja rahat hukkaan 😏

Pientä huomioo takalokareiden kiinnityksiin ja tuo on valmis leimalle

  • Like 8
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...