Jump to content

Kahden litran arpa II


Recommended Posts

Posted

Tuo kannentiiviste on hieman kakspiippuinen juttu ja tässäkin tapauksessa olisi vuotanut oli tiivistettä tai ei. Moniin uustuotanto kansiinhan tiivistettä ei käsittääkseni tule vaan niissä on tuo "tiivistepinta" korkeampi jolloin menevät heittämällä orggisten tilalle ilman tiivisteitä ja korotusrenkaita sylinterien alle. Teoriassahan näihin kansiin tiiviste kuuluu mutta se että toimisiko paremmin ilman vai ei, siihen ei mun tieto/taito/osaaminen riitä sanomaan juuta eikä jaata. Luotan VW:n insinöörien suunnitelmiin ;) Jos tiivisteen jättäisi näistä kansista pois, niin sylinteriä pitäisi shimmata ~0,71mm ylöspäin. Sen verran tuo puristuva kannentiiviste kasvattaa korkeutta.

 

Viime talvena kun koneen kasasin, niin silloin työnsin sinne VW Heritagelta ostamani laakerit. Sekä runko- että nokkalaakerit, valmistajasta ei ole hajua. Olivat vain "Top Quality" ja "Good Quality" maininnalla eikä paketeissa lukenut mitään merkintää valmistajasta. 

 

Uusien runkolaakereiden valmistajastakaan ei ole hajua. Mutta päällepäin olivat erilaiset ja silmin nähden "vakuuttavamman" näköiset kuin koneessa olleet. Nokkaan meni tällä kertaa Silverlinet. 

 

Pelkästään tiettyä laakerivalmistajaakaan ei nyt oikein osaa syyttää, kun aiemminkin on tullut kasattua samanlaisilla "nimettömillä" koneita mitkä ovat toimineet ongelmitta. 

  • 2 weeks later...
Posted

Kansi kotiutui tänään, muutaman mutkan kautta. Tiivistepinnat sipaistu suoraksi.

 

IMG_8513.thumb.jpg.5f8576449e6424d3625c4b66d939923d.jpg

 

Kansista kun lähti 0.30mm pois, niin sylintereitä piti shimmailla saman verran ylemmäs. Sylinterit olin niputtanut 0.20mm shimmeillä ja hyllyssä sattui olemaan 0.50mm shimmejä joten nyt selvittiin tuurilla eikä tarvinnut lähteä tilailemaan sopivia shimmejä. 

 

IMG_8514.thumb.jpg.178e5f3499cf517fae21c39e3137aacb.jpg

 

Siellä lepää. Vielä loput romut askarreltava paikoilleen. Jospa sitä viikonloppuna taas pöristeltäis kohti uusia vastoinkäymisiä ;)

 

IMG_8515.thumb.jpg.a236f245b04181290ca7910471e2ce61.jpg

 

Posted

Jep, sitä itsekkin vähän tuumailin mutta en alkanut konepajan toteutusta kyseenalaistamaan. Jokatapauksessa matka männänpäähän on sama mitä alunperinkin vai pitäisikö olla huolissaan ?!?

Posted

Heh, kukas se taas rassaa hytikkanostajia. Kaikki remontin alla olevalla puolella olevat nostajat oli pintapehmeitä joten piti ilmata uusiksi jotta sai säädettyä venttiilit kohdalleen. Alkaa muuten sujua aika rutiinilla ja nopeasti :D

 

IMG_8519.thumb.jpg.089bba1e98c1a16847ef6e649f0d174b.jpg

 

Nyt ois kone taas napin painallusta vaille valmis, jos vaikka huomenna kokeilis. Seuraavaksi sihijuomaa ja saunaa. 

 

IMG_8520.thumb.jpg.d39d94cb9dddc4a1c89208f771f6b9bc.jpg

 

  • Like 1
Posted
10 hours ago, arvuuttaja said:

Takia minkä on asennettu 1.7 mallin huonoimmin "mixed" olevat imusarjat.?

 

Häh ? Kaikissa mun 2 litraisissa on ollut tällaiset imusarjat ja samanmoiset on kaikissa 2 litraisissa ollut mitä olen kuviakin nähnyt, niin internetissä kuin service manuaaleissa.

Posted

Muistelisin pelkästään noita 2.0 versioita olleen pajalla 6-7 kpl ja niissä kaikissa ne lyhyemmät imusarjat. Y-haara vähän jyrkemmässa

kulmassa, jonka jälkeen heti kaasuttimen laippa, eli toi ylös putki osuus puuttuu kokonaan.. 411/412 mallit asia erikseen (matalemmat).

Mielenkiintoinen olisi joskus nähdä ne 100hp:n 40mm solexit imusarjoineen..

Posted

Ne nelikymppisten imusarjat on 411/412 tyylisen lyhyet,ainakin mitä oon nähnyt. Yhdet imusarjat on ylimääräisenä nelikymppisille jos joku haluaa,kaasareita ei.

Posted

411/412 sarjat on tosiaan ne lyhköset. Eivät edes menis '78 bussiin orggis kaasuvivuston ja ilmanputsarin kanssa. Mopoprojektiin mulla on tulossa ne lyhkäset nurkkiin.

 

Mutta joo. Kone pärähti käyntiin, muuten hyvä mutta edelleen tyhjäkäynnillä kuului vasemmalta puolen ihan pieni säksätys. Nelosen tulpanhatun kun nyppäsee pois, niin ääni katoaa. Uudelleen kiristin vaihtimen ja ääni pieneni. Puristuspaineet on nyt OK ja mitään tsupsausta ei kannen ja sylinterin välistä kuulu joten toistaiseksi kansipuoli pitäisi olla kunnossa. 

 

Vaimentimen kun tipautin pois, niin nelosen laippa näyttäisi olevan murtunut irti putkesta. Taitaa falskata nyt tuosta välistä. Vähän kivistää... Seuraavaksi tekemään jostain romukannesta jigi ja hitsaamaan laippaa lämmönvaihtimeen.

Posted

Hitsasin pakosarjan laipat kuntoon ja meinasin alkuun, ennen kasausta, tilata uudet pakotiivisteet kun sellaisia ei omasta hyllystä löytynyt uusia. Noh, ei löytynyt mistään kaupoistakaan :(  Sukellus miljoonalaatikkoon ja valitsin parhaat käytetyistä. Pikku sipaisu vielä pakosarjatahnaa väliin ja lämmönvaihdin paikoilleen uusilla muttereilla. Työvoitto! Ylimääräiset tsupsuttelut katosivat, ainakin toistaiseksi \o/ Haalarit pyykkiin ja huomenna en rassaa mitään. Ens viikolla aletaan säätämään kaasareita ja pikku hipluuta sytkälle.

 

https://youtu.be/bPU5HLyW0TE

 

 

  • Like 1
Posted

Julistetaan tämä taas kerran "valmiiksi". Käyttötuntilaskuri sanoi että pari tuntia olen jo ajellut pukissa ilman ongelmia joten nyt saa riittää ja lusikoidaan kone takaisin bussin perään. 

 

Orggis Solexit toimii loistavasti läppäakselirempan jäljiltä! Kuumanakin kone hörähtää kerta laakista käyntiin, ei tarvitse kuin starttinappulaa hipaista. Saa nähdä kauanko tätä riemua kestää ;)

  • Like 2
  • 1 year later...
Posted

Nonni. Nyt kun ei kevään aikana muita ääniä ole kuulunut, lopultakin onnistuneen pakosarjojen fiksauksen jälkeen, niin tyhjäkäynnillä on alkanut häiritä sivuääni mitä ei taas pystynyt mistään stetoskoopilla paikallistamaan. Kierroksilla ei mitään ja kone toimii kuin ajatus. En tiedä onko ääni vain alkanut ärsyttämään vai onko se koventunut mutta eilen asian kanssa painin lopulta muutaman tunnin. Vippojen välin olin tähän koneeseen kasannut kiinteillä shimmeillä ja toisella puolen tuntui pieni välys joten ajattelin että siitähän se ääni syntyy vaikkei stetoskoopilla kuulukkaan. 

 

Venttiilikoneistot purkuun ja kiinteiden hilppeiden tilalle orggis jouset.

 

IMG_1999.thumb.jpeg.a69eb34ac0045d5576df4ccbb74b6863.jpeg

 

 

IMG_2001.thumb.jpeg.7ebd27d66e5eda99ba244bcc4d3c3029.jpeg

 

 

Kone käyntiin ja siellä se tyhjäkäynnin tasainen klonksotus edelleen oli. Sitten hoksasin että kun hihnapyörästä vetää ja tyrkkää kovasti kämmenellä takaisin päin, niin kuuluu selvä klonksahdus. Eli päittäisvälystä kampurassa, prkl. 

 

En tiedä onko tuo ollut kokoajan edellisen laakeroinnin jäljiltä kun ääni peittyi ja natsasi täysin pakosarjan säksätykseen vai onko siellä nyt alkanut jotain hajoamaan. Ei auta kuin vetää kone illalla alas bussista ja tutkia tarkemmin. 

 

Yöllä kävi jo mielessä että kippaan tämän koneen tallin nurkkaan ja otan tuolta hyllystä ehjän kovalla nokalla + nostajilla varustetut varamoottorin käyttöön....

Posted (edited)

Luin edelliseltä sivuilta tätä epistolaa, ja nostajien ilmaukseen vinkki:

Nostaja lasipurkkiin öljyyn pötköttämään (hillo,kurkkupurkki tms) , purkin kanteen 5-6mm reikä ja normi imurilla alipainetta..

Tsuumaile kuinka ilma kuplii nostajasta pois ---> valmis

 

Edittinä sama idea videon muodossa

 

 

Edited by PZQ
  • Like 1
Posted (edited)

EDIT: Kuivasin shimmit ja heittokello näyttäisi nyt noin 0.12- 0.13mm päittäiseksi. Eikä tietenkään ollut passeleita shimmejä omassa hyllyssä 😞 Selvä klonksahdus kun hihnapyörästä vetää ja painaa takaisin. Jos pyörittelee/nitkuttaa niin kolahdus kuuluu aina mutta jos vedättää käsin vauhtipyörästä samalla kun pyörittelee, niin ei kolahda. 

 

0.07-0.13 sanoo kirja rajoiksi. Se vähän ihmetyttää että tuolla ylärajalla kun ollaan, niin kolahtaa näin selvästi.

 

IMG_2014.thumb.jpeg.8fbc0d6229e853c069e9f5bdc93d9b89.jpeg

Edited by KimmoH
Posted

Voi tietty olla aika hakuammuntaa ja kuullostaa jopa vähän hölmöltäkin mutta oletko tarkastanut ettei kolahdus tule hihniksen/puhaltimen päästä esim jos pultti pohjaisi ja hihnis pääsisi liikkumaan.

Posted
11 minutes ago, Tanhis said:

Voi tietty olla aika hakuammuntaa ja kuullostaa jopa vähän hölmöltäkin mutta oletko tarkastanut ettei kolahdus tule hihniksen/puhaltimen päästä esim jos pultti pohjaisi ja hihnis pääsisi liikkumaan.

 

Täytyypä vielä ampua tuo mahdollisuus alas illalla. Hihnapyörästä tuo ei kyllä mielestäni tule ja orggis pultitkin muistan mitanneeni ja tarkastaneeni puhaltimen päätä kasatessa, kun kerran olen tällaisiin liian pitkiin pultteihin törmännyt.

Posted

Voisko se kuitenkin olla nokka-akseli? Jos se pääsee pyörähtämään taaksepäin, niin kolisee hiljasilla kierroksilla, mutta ei kovemmilla. 

Posted

Viimeksi kun nokkalaakeri hajosi, niin nokka piti tyhjäkäynnillä ääntä mutta se oli paljon kimeämpi mutta muuten ihan vastaava. Kierroksilla ei mitään mutta tyhjäkäynnillä kilkatti. Nyt on paljon tummempi äänen sävy ja kolkotus poistuu kun kampurasta ottaa välykset pois. Täytyy vielä käyttää öljypumppukin pois, niin näkee nokan tilanteen. Nokka seikkailu taitaa löytyäkkin tuosta edelliseltä sivulta 2018 vuodelta 😉

Posted

Kampiakseli pyörittää myös virranjakajan käyttöakselia. Voisiko se aiheuttaa ongelman. Pelkkää arvailua, mutta tuo vauhtipyörän päittäinen on ihan rajoissa.

Posted (edited)
1 hour ago, x-pj said:

Kampiakseli pyörittää myös virranjakajan käyttöakselia. Voisiko se aiheuttaa ongelman. Pelkkää arvailua, mutta tuo vauhtipyörän päittäinen on ihan rajoissa.

 

Virranjakajaakin tuli koneen käydessä kuuneltua useammastakin eri kohdasta ja ainakin teoriassa se olisi pitänyt kuulua stetoskoopilla jos sen käyttöakseli klonkkaisi. Jakaja itsessään on uutta vastaava 123:nen. Ihan tapissaan tuo rajojen puolesta tosiaan on, ei ole koskaan tullut testattua millään koneella millainen ääni tulee kun laittaa päittäisvälyksen näin isoksi.

 

Niin ja tuo hihnapyörä ja sen pultit tuli jo tiputettua pois laskuista kun kävin hetki sitten vielä tökkimässä konetta. Kolahdus kuuluu kun vauhtipyörä liikkuu laakeriin/shimmeihin päin eli kolahduksen hetkellä hihnis ja pultit ovat koneesta kauimmaisena.

 

EDIT: mulla on vähän sellainen hantsi että silloin kun nokkalaakerit vaihdoin toissavuonna, niin jouduin vaihtamaan runkolaakeritkin ja olisiko käynyt näppihärö enkä mitannut uusilla runkolaakereilla päittäistä ollenkaan vaan niputin samoilla shimmeillä vain kasaan. Sivuääni vain hukkui säksättävän pakosarjan alle...

Edited by KimmoH
Posted (edited)

On tää saatana savotta. Shimmasin kampuran 0.07mm päittäiseen mutta edelleen kuuluu kolaus tietyssä kohden. Nyt löytyi sopiva kohta missä vauhtipyörästä edestakaisin pyöräyttäen kuuluu selvä klonksahdus lohkon sisältä.

 

Öljypumppu pois ja sormi kiinni nokkaan. Just klonksauksen kohdalla tuntuu kun nokka liikkuu edestakaisin eli siellä on taas laakerit paskana. Ääni on vain kumeampi kuin pari vuotta sitten, kun nokkaan tuli millin välys takimmaisen laakerin poikiessa. Kippasin koneen nurkkaan ja kaivoin  varamoottorin esiin. Pitää vähän siirrellä siihen hiluja tästä koneesta ja sitten lusikoidaan se konehuoneeseen. 

 

ja vähän ääntä ja kuvaa kaveriksi https://youtu.be/NhxyLImi7w0

Edited by KimmoH
  • Like 2
Posted
1 hour ago, seppo mäntykivi said:

aika kova ääni...

 

 

Koneen käydessä se ei ollut näin pahan kuuloinen ja nyt jotenkin kumisee vielä paremmin kun puhallinkopan ja öljypumpun purin edestä pois. Laitan koneen tuonne purettavien jonoon ja joskus syksyllä tulee tarkempaa raporttia mitä sieltä sisältä oikeasti paljastuu.

Aamulla mietin että toiste en kesällä konetta revi irti ellei se oikeasti hajoa tai lakkaa toimimasta 😄 Ois tääkin varmaan loppukesän ajot kestänyt...

Posted

Eiköhän toi kloksahtelu ole ennemminkin ominaisuus vinohampaisilla jakopään rattailla.

Kannattaako tota päittäistä laittaa liian ahtaalle, kun öljynpaine tiivisttää kaiken lopulta koneen käydessä..

Posted
7 hours ago, arvuuttaja said:

Eiköhän toi kloksahtelu ole ennemminkin ominaisuus vinohampaisilla jakopään rattailla.

Kannattaako tota päittäistä laittaa liian ahtaalle, kun öljynpaine tiivisttää kaiken lopulta koneen käydessä..

 

Ei se tällaista ääntä kuulu pitää kun kaikki on mitoissaan ;) Tuon kampuran päittäisen nyt vain vedin speksien mukaan minimiin kun halusin nähdä katoaako ääni sillä mutta ei se siitä päittäisestä johtunutkaan. 

Varakone on jo konehuoneessa, jäähypeltejä, kaasareita ja sähköjä vaille. Jos tänä iltana ehtisi niputtaa loppuun.

Posted
2 hours ago, KimmoH said:

 

Ei se tällaista ääntä kuulu pitää kun kaikki on mitoissaan 😉 Tuon kampuran päittäisen nyt vain vedin speksien mukaan minimiin kun halusin nähdä katoaako ääni sillä mutta ei se siitä päittäisestä johtunutkaan. 

Varakone on jo konehuoneessa, jäähypeltejä, kaasareita ja sähköjä vaille. Jos tänä iltana ehtisi niputtaa loppuun.

 

Tämä päittäisen säätö ollut itselleni vähän mysteeri, mutta sen verran olen ymmärtänyt että tähän ei pitäisi kajota koneen ensimmäisen kokoamisen jälkeen. Vai osasitko kompensoida kulumisesta johtuvan päittäisen shimmatessasi päittäistä uudelleen. Ja niinkuin sanottu joku viisaampi saa tämän selittää niinkuin asia oikeasti on.

Posted

Tää ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä ollut edes kasauksen jälkeen syntyneestä kulumista tullutta päittäistä vaan viimeksi laakereita vaihtaessa päittäinen jäi edellisten laakereiden mittoihin. Eikä tuosta jälkikäteen shimmaamisesta ymmärtääkseni ole mitään haittaa. Mutta nyt siitä ei ollut ainakaan haittaa kun kone meni luiskaan odottamaan nokan kolinan selvittelyä 😄

 

Posted
52 minutes ago, KimmoH said:

Eikä tuosta jälkikäteen shimmaamisesta ymmärtääkseni ole mitään haittaa.

 

On siitä sellainen haitta, että jos et tarkista tuleeko päittäinen vauhtiksen ja laakerin välistä, vai laakerin ja laakeripukin välistä. Niin jos laakerin ja pukin välissä on vaikkapa 0,05 välystä ja shimmaat kokonaisvälyksen arvoon 0,07, niin siinä paikassa jossa se pitäisi olla minimissään 0,07, eli vauhtiksen ja laakerin välissä, onkin enää 0,02. Ja ja lopputuloksen varmaan arvaatkin...

  • Like 1
Posted

Näissä kaikissa nelkuissa mitä olen rakennellut on tuo laakerin ja pukin välys ollut järjestään täysin nolla eli laakeri ei liiku mihinkään pukin suhteen.

 

Nyt on varakone kontissa ja savutkin irtosi kun vain avaimeen koski. Nyt odotellaan vähän viilempi hetki että kykenee säätämään kaasarit pihalla 😄

  • 2 months later...
Posted

Sieltä se sivuäänen syy löytyi. Nokassa taas kerran päittäisvälystä, tällä kertaa 0.35mm kun silloin edelliskerralla oli melkein milli. Silloin oli päittäislaakeri aivan paskana joten en älynnyt mitään muuta syytä kolinalle edes etsiä. Nyt kun aloin tuota nokkaa tarkemmin öljyt putsattuna tutkimaan, niin päittäislaakeria vastaavat pinnat on nokassa kuin hiekkapaperia. Tuohon vastaava laakeri taasen näyttää siltä kuin sitä olisi hiottu jollain karkealla. Taitaa tämä nokka lentää kohti vesilintua ja alan etsimään uutta.

 

IMG_2478.thumb.jpeg.8fa6e9bc1a64d0ced94bd0d2ebdb2ef5.jpeg

Posted

On tää kirottu kone :D Viime kerralla vaihdetuista uusista runkolaakereistakin nämä kaksi puolikasta olivat tässä kunnossa. Kampurassakin tuntui pikkuisen kynteen jälkiä joten nakkasin sen kiillotettavaksi. 

 

IMG_2495.thumb.jpeg.4f1dfa738dae593f8e268d1a379c2c31.jpeg

 

 

Posted
10 hours ago, KimmoH said:

On tää kirottu kone 😄 Viime kerralla vaihdetuista uusista runkolaakereistakin nämä kaksi puolikasta olivat tässä kunnossa. Kampurassakin tuntui pikkuisen kynteen jälkiä joten nakkasin sen kiillotettavaksi. 

 

IMG_2495.thumb.jpeg.4f1dfa738dae593f8e268d1a379c2c31.jpeg

 

 

Onko se kampikammio vielä ryhdissään? onko sitä mitattu /tarkastettu?

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...